• No results found

George Verberg - kiezen voor kunst

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "George Verberg - kiezen voor kunst"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

George Verberg - kiezen voor kunst

LD: Het stipendium draagt uw naam, maar wat betekent de beeldende kunst voor u persoonlijk?

GV: Dat is moeilijk te omschrijven, maar beeldende kunst is zowel privé als binnen mijn werk altijd belangrijk geweest. Het is heel prettig om te werken in een omgeving waar kunst aanwezig is en wordt gewaardeerd. Dat was bij de Gasunie zeker het geval. Er waren

bijzondere tentoonstellingen en één keer per jaar maakte een kunstenaar een multiple voor de medewerkers. Het was erg leuk om te zien dat zoveel mensen daar plezier aan beleefden. Zowel directie als medewerkers hadden een affiniteit met kunst. Voor mij persoonlijk gold dat ook en die zin was het een verlenging van mijn privé belangstelling. In de jaren zeventig kocht ik een eerste kunstwerkje en sindsdien zijn mijn vrouw en ik de beeldende kunst gaan volgen door tentoonstellingsbezoek, het ontmoeten van kunstenaars en het af en toe kopen van werk. Nu zijn we thuis omringd door de kunst die ons zoveel plezier geeft. Dat is een heel persoonlijke verzameling geworden met veel verschillende soorten werk en dus niet één stijl of richting. Er hangt hier bijvoorbeeld werk van Gerrit Benner, Sam Drukker, Constant en Marc Mulders, maar in de tuin hebben we ook beelden van Armando, Henk Visch en Jan Steen. Ik houd erg van de tactiele en materiële kwaliteiten van beeldhouwkunst.

LD: Hoe heeft u uw weg in de kunstwereld gevonden?

GV: Als het even kon, bezochten wij galeries in onze vrije tijd. Soms kregen we tips of

suggesties om iets te gaan bekijken. En uiteraard ook via de tentoonstellingen bij de Gasunie. Mijn vrouw en ik gaan graag naar tentoonstellingen, bijvoorbeeld de Biënnale van Venetië maar ook in musea in binnen- en buitenland. Met een aantal kunstenaars zijn we bevriend geraakt en die contacten zijn heel inspirerend. Rein Dool is een hele goede vriend geworden. Een geweldige verteller. Met sommige galeriehouders hebben we ook goed contact; bij Nanky de Vreeze bijvoorbeeld hebben we dikwijls werk gezien dat ons aansprak. Maar uiteindelijk moet je toch zelf kiezen. Een kunstwerk moet me direct aanspreken. Vervolgens blijft het in m’n gedachten en besluit ik na verloop van tijd om het wel of niet aan te

schaffen. Zo heb ik in mijn jonge jaren via Openbaar Kunstbezit de Chassidische legenden van Werkman leren kennen. Dat deed mij ontzettend veel. Veel later heb ik die prachtige serie kunnen verwerven. Toch spreek ik liever niet over ‘een verzameling’. Het zijn kunstwerken waar we ons graag mee omringen. Een deel van het werk hangt overigens bij onze kinderen. LD: Hebt u speciale belangstelling voor de winnaars van het George Verberg Stipendium? GV: Ik vind heel bijzonder dat de gemeente indertijd dit stipendium heeft ingesteld. Het geeft jonge kunstenaars een extra kans om zich verder te ontwikkelen. Dat spreekt me zeer aan. Het is erg boeiend om mee te doen in de professionele jury; ik hoor dan alle overwegingen en daar leer ik veel van. Verder zijn ze zo vriendelijk om ook naar mijn mening te luisteren. Ik

(2)

vind het heel fascinerend om te zien hoe jonge kunstenaars zich presenteren en over hun werk vertellen. Van enkele prijswinnaars heb ik werk gekocht, maar soms koos ik ervoor om iets te kopen van iemand die net niet gewonnen had. Zo persoonlijk is het dus als het om het waarderen en kiezen van kunst gaat.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Maar in Sonja’s werk wil zij juist laten zien dat een mens na gaat Wat je ook doet in je leven, al zijn het honderd dingen, het staat ge- koppeld aan je leven en aan je dood, Het

Kortrijk wil ,met de kandidatuur culturele hoofdstad van Europa, de realisatie van een kunst- en tentoonstellingssite in de Groeningeabdij en de verdere uitbouw van het museum

Mocht het kunstwerk afwijken van wat werd verwacht op basis van het definitief ontwerp, zal de opdracht- gever - in overleg met de adviseur beeldende kunst - aanwijzingen geven

In de meerjarenbegroting is per jaar aangegeven wat de kosten voor jaarlijks regulier onderhoud zijn en ook wat er aan periodiek onderhoud nodig is. Natuurlijk kan er per jaar

Met dit advies leveren we een (creatieve) bijdrage aan de vorming van het Haagse cultuurbeleid, dat uitwaaiert over de regio, het land en daarbuiten. Het zijn ideeën, inzichten

VINCENT was zich dit alles wel bewust; reeds in zijn Hollandschen tijd schrijft hij: „ik wil dingen maken, die sommige menschen treffen, ik wil dat men van mijn

Alfa is voor minder slimme leerlingen Wie slim is, kiest exact..

De reden van deze brochure is dat de Rijksgebouwendienst er grote waarde aan hecht dat de kunstwerken die ingevolge de uitvoering van de Percentageregeling Beeldende Kunst bij