• No results found

Die owerheidstaak

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Die owerheidstaak"

Copied!
405
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

J I Ol

HIERDIE EKSEMPLAAR ~iAG ONDER GEEN Ol\,fSTANDIGHEDE urr DIE BIBLIOTEEK TL , ....:.., C D Nlf

UOVS· BIBLIOTEEK

111111111I11111111111111111111I 1111111111 ~IIIIIIIIIII~ 1111111I1111111 ~I~ IIIIII\I~ III~ 111111I11I filii ~ II~

(2)

DIE OWE R HEI D STA A Ko

I

I

.~

deur

FRANCOIS JAKO~U§ HENDRIK WESSELS~ Mo Ao .:\

-~l

;:1

' .. <.I.

Akademiese Prgefskrif voorgelê-ter verv.ulling van

die vereistes vir die graad vim 122ctor_ Philosophiae in die

Fakulteit van Lettere en ~.êl2~eert~LJ.De-p§.."rteme.nt Staats-,

~) .aan -die Universiteit van tdi.e Oranje Vryst~at,

Bloemfontein, Augustus

1957.

Promotor Prof.

Ho.J.

Strauss" Drs •. Jur 0 ( V.U. AmsterdamL

. (~ c ~

(3)

'-~<,;,-,~."",,>?- ;8:-'~'-o:-~~~""""'''''''''''''~

,

HIERDIE 2KSEMPLAAR MAG ONDER

GEEN OMSTANDlIGHIIDE UIT DIE BIBLIOTEEK VE::'"'NDER WC'i\D NIE

~nivesroiteit van die (iDranje-Urystnc::il BLOEMP<DNTli'.IN

- 7 MAR 1958

KJ

T 320. 1 WES

(4)

Met die indiening van hierdie proefskrif is dit

,~"n behoefte van die hart om my dank te betuig aan my

promotor, Profé Ho J. Strauss, vir die geduldige en

,

toegewyde prinsipiële leiding, wat die studieveld wat ek

.moes dek toeganklik en verrykend gemaak het ..

Aan my vrou, wie se opofferinge deur die lange

jare van studie, "my ins pï r-er-end ge skraag het, wi.L ek

ver-der dank"betuig.

Boweal my dank aan God, die Allerhoogste, vir die

genade om die Skrifgeloof te kan indra in my

\vetenskap-like arbeid 0

Aan Danie en Annatj ie7 wat later sal verstaan, wil

ek hierdie werk opdra met die bede dat die reformatoriese

waarhede - wat op In dieper dimensie ,as die rede geleë,

is - deur Gods genade ook hulle deel sal ,,,,eese

Bloemfontein" j

(5)

,'-' blso i-v .; , INLEIDINGJ ' e ~G Q. 0 GIIQ~O ct • 0 .. o • D HOOFSTUK I .

...

PRH,TSIPIELE GRONDSLAEVAN DIE BENADERINGVAN

iSlE

01ATEHHEfDSTAAK~

DI~S-~~TI7·~E; ~~~ 'w";;;-S'-B'~.r..JJ..:I:tE'~i':."4·I=::'-TF._.1

=----~,---~

e ct c ·zo lt; ,) & 01 - 1601'

\ .

A. SIGNALERINGVANIN KRISIS IN DIE \AJESTS;l\SE

BE~1ill'lQ: ~

-(I) Ter Inleiding •• D " e 0 0 0 G e 0 a e 0f.l 0 C 0

1

(II) Aprioriese Verantwoording " 0 0 C! Cl e 0 0 •• '7

(III) Toenemende Ontkerstening 8 0 ClII -il e Cl Cl

• 0

12

(IV) St~ukt~urverwoesting E) C' " 0 o e e 0 o CJ ct 0 0 c 0

@>

(V) Die 'Gesagskrisis tSO • eo • D o • '0 o e.. 0 e e e 0

23

(VI) BeskavJingsontwikkeling in die lig van

die Christelike 1tJysbegeerte ~

(a) Prinsipiële Begripsbepalinge"-

31

(b) Primi till/Ï tei t en Ontsluiting ê 0 Ó • ó

36

,(c) Beskaw.l ng en Kultuur o 0 "II' o 0 Cl • e 0 [r2

(d) Period i sering in die

Beskawings-ont'v'likkeling .9 0 0 '" o 0 0 0 o 10 0 0 o D,

61

c B.

, '

DIE CI-ffiISTELIKELEER VAN DIE STRUKTURH;VANDIE

----F1ENSLÏKE

SAlvJELFWING~

----Inleidend, ~ Die LndIvi.du al.Ltei ts t

ruk-tuur van die Tydelike dinge o. 00' '.0. O,D 0

Die Iridi v idu a'li.tei t s tr-ukt.uur van die

menslike samelevJingsvorme g

(i) Be~ripsbepalinge -, 00 .•• a co •• ooo

(Ii) Verbandsteorlë van die

Immanen-(I) (II)

69

siefilosofie 0.006 0000 ••• o~oo. 76

(iii) Die normatiewe

individualiteit-struktuur van die

samelewirig-v9rm-e 0 (I ('I0 0 e0 0 6 '0 • eo " "CJ 0 0 0 0 0 0 0 8

5

(iv) !n Tipiese bioties-gefundeerde

verbandstrukt'uur, ~~'.00.0 .00 •• 0.

89

(v) (a) Sa.mele\l1Ïngsvorme met ongedif- ,

ferensieerde

Be~temmingsfunk-sieooo ~o.~ O~OO.~ ~oo ••• o

92

(b) Institutêre en Maatskaplike

Verbandsvorme .~&OO ••• 00 •• ". 97

(vi) Die Individuáli tei tstruktuur van

die Staatsverband ~

(a) Inleidende Opmerkings 00 •• 00

0103

(h) (i) Die staatsverband g

Fundering dOOG ~o~ •• O

109

(ii) Die Staatsverband ~

Bestemmingsfunksie • ~•êo 114'

'(c) Soewereiniteit in eie kring,

Universaliteit en Enkapsis~o

125

c,

DIE pWERHEIDg

(I) Die Owerheid en die staat

.0.

, (II) DH~ Owsrheid, Algemene Taak

(ITI) 'Die Ower heLd Geheeltaak • ~.

(IV) Slotopmerkings .e'0 e

.

' o • 0 0

138

o,0 C '" e" 00

14,6

o e 0 f) o 00 0 9

156

o •'W: 0 o 0 0 0 • 164 \ .) •• 0 o 0 0 ~ 51 I).0 0 /Hoofstuk 1100 •• 00 "

(6)

\

HQOFSTUKII.

(I)

(II) C.1II)

r-nleid'end (~C () !bl e 0 li) oil '.l ~.' e 0' C: ~- 0 coo 0';- 0 00e (J

Die Antieke Monargie o •• ~ $~" 9"OG.V~~

Die' SemitLes e Staatsorganisasie

-Israel In Keerpunt <.'9 ;"." "~~-'6.~O

Die Klassieke Burgerstaat •.,0 0 00.0 ••• ~

Die Romef.nse Imperium .... 6. Ó 0 o e e e co ... "

Die Koms van die Christendom

-(IV)

CV)

(VI)

T n Nuwe Era •• u 0

(VII) Die Middeleeue ~

(a) Die Vroeg-middeleeue ••.• ~ a=o •• o~ ••

(b) Die Middeieeuse eenheid s ku Ltuur

-Die Staatlike Owerheidst~ak misken ••

(VIII) Die Renaissance ••• ~.~~ 0.060 .••• ~~.d.~

~ 00 o 0 0 0 / HOOFSTUK IT:C. bls.; 167\3~:' ];67 170 186 197 211 227

245

257

28~ . 350

A. Inleiding ~••• '0.3 e4~ .e~~,

Bo (i.) Religieuse Stellingname ..a 0

(ii) Martin Luther (l~" .'0' a •• e

(i ti) Die· Owerheids taak by Calvyn

(i v) Die Honargvegte"rs 0" 0 ~ .0 Q ("lOG 0 0 o 05' \) 3dt oe op ~ e e r.:Cl eo 308· Q 00 , • ~ 0 0 0 313 f) eg Q I) OttO fl 323 IJ 0 0 0IJ) o a e " 336 AFDELINGII. A. VOQPiTGESETTESTAATSAB~9LUTI§f~~

(I) Inle iding •••• e 0 0 ~ 0 Q • a i') 0 eo. 0•

(II) Die Antiek-monargale lyn voorgesit in

Staatsraison g

(i) Filosofiese gr-onds Lae 0.;'. HO'

(ii) Merkan:t.il.j_sm.e as kcrisekwerrs'Le

van staatsr~isoh.oo S.~O o~.~

B. Dl:8 HUl\1ANIS1'IESE_BIi1GSTAA'i'SGEDAGTE

(I) Filo$ofiese.denkrigtingso •••

(II) Verset teen merkantilisme eo

o 0 ~ G0e 000 00

o G_ 0 e 0 g Ct 0 " 1)0

"

A. DIE REVOLUSION~~XDPERK • ro no •• .e 0 0 fI 0 ooe08tt

e e " 0 0 0

/Hoofstuk IV.eeD.o

364

371

(7)

DIE OWERHEIDSTAAlS IN DTC +2dE)~EN 20ste EEUE,••• 0

389-507 ~

I0 Politieke Pl.ur aj.Lsme (Korporati visme) ..• 476 .

I loPlanning -- Die Welsynstaat -

Revo-lusion~r-demokratiese verweer .00 0.0 487

,1110 Die Groepisme -- 'n Middeweg o. a ••• oe

496

REAKSIE EN LIBERl\LISTIESE KONSOLll2ASIE

A. (i) Cii)

Inleidend GC ••••••••• 0••• oio

Filosofiese Tendense -- juridiese

absolutisme en relativisme ~.

Ca) Religieuse Historisme~.

.0.

Cb) Historiese Idealisme o •• op weg na

Universalisme oe ••••• 0

Cc) Jufidiese Staatsrelati~isme in sy

liberalistiese fase ~ die

Utili tarisme ••• .0. 0 • ~

o 0 0

.0.

o • 0

B. DIE OWERHEIDSTAAK VAN DIE REAKSIE IN

SY

PRAKTIESE B3SLAG .~

I. Df.e Reaksionê'r-eBeleid ••• .'•••

II. Die vestiging van Konstitusionele

Demokrasie 0 •••••••• 0'

•••

00.

AFDELING II,

A.

DIE VERVAL VP-]\TDI"E_l?Er~OKRATIESEREGSTAAT

\

I. Opkoms van die Sosialistiese

Sbaatsfilo-sofie in die lyn van juridiese

staats-absolutisme ••• <,e.o •• 0 ••••• 0 ••

II. Utopiese Sosialisme· 0 •• Voortgesette

hihilisme .•• ••••••.•••••

III. Die Proletariese en Wetenskaplike

Sos ialisme-Totali tarisme o••0 .0.0 0

IV. Die Nasionaal Sosialisme - Trans- .

personalisme van die totalit~re,

nasionale" soli.daritei t

.'0 .0.. ....

V. Die Fasjisme ·en die Falangisme ~

Voortgesette Staatsoewereiniteit,

sot.er-Lc'LogLe s-cabso'Iuut gekonsipi-,

Pl' l' J... • ~ '.p ,

ee~ _ura_ls~~es na ~le Lorme~e sy .••

BoLIBERALISTIBSE EN REVOLUSI ONÊR"'DEI'~IOKRATIESE

VT.1Rl,r;:.'PR T,"'Q"JD·~~j_-~~-T-OT-AI~I'TARTS'"''''

_, .CJ~lVVb.":'!. ~Dl i.:..J . ~ __ J . ..L 1. l"~ 0 0 0 "'- 0tt 0 (I 0 0e 0

c.

SA~VATTING EN KONKLUSIE-oooo OOG oeo tJao 0000

/Hoofstuk V •••••

393

402 • • a • 0 •

441

'445

L:·49

458

461

473

50+

(8)

(I) Ter Inleiding o0 • 0 GO.OO~

.," " 0 ••• o Q 0 0 5~0

(II) Die Subsidiariteitsbeginsel as begrens-

.-ing van die Owerheidstaak o 0 0 0 o •• ti 0CJ e 563

'.~

(III) Die Neo-Thomisme e • 0 !SJ " l1li 0 o 0 0 ;» o0 • o0 • Cl 577

A. INLEIDEND ••~ o 0 0 0 ••• , e 0 ..0 0

Eo

-."...,.,....~~-

DIE LIBERALE VISIE OP DIE OWEHHEIDST A.l\Kg

(I) (II) (III) (IV))

Ter Inleiding ••00 o~. Oe" 0·•••• ,oOP

Die 19de Eeuse Liberalisme in 'n

Tweede Fase (J 0 0 e 0 0 ct 0 0 0 I) 0 0 Cle 0 0 0 ..

Dle Liberale Visie- Aftakeling van die

Klassieke Natuur r-egsLee r ,o. S ~. 00

Die Neo-Liberalisme -Sosiaal-liber~le

ombuiging met relativering van die

reg staatsid e;2 ".. 0 u"0 "0. e " • 0 ~

Slot o. 0 2) 0 C ID. a0 0 0 00 0 GI 0 0 Il· ID0 ti ft 0 0

(V)

Co l2llL.SOSIALISTIESE VTSIE OP D,IE OWERHEIQSTAM. ~

(I) Ter Inleiding ~eo •• ,,0000 •• e '000 000.

(II) Funksionele Desentralisasie bied geen

,begrensing 'i/an die owerheidstaak nie

Do DIE THOMISTlESE VISIE QP DIE 01tJERHEIDSTAAKg

Eo PRAKTIESE ASPEKTE VAN DIE Oi.tJERHEIDSTAAKIN DIE

2 OSTE EEU--;--(I)

(II)

(III)

.

Ter Inle idi ng .,0 0 00 •• ;, • 0 •• 0 0 o. 0 0 •• 0

Die Ower-heLd staak en die

Gesins-ve r band G Q 8 0 e 0 0 0 0 00 00 00 0 0 00 0 Ilwoo

Opheldering ten opsigte van

Staats-toetrede tot die Ekonomiese en

Bedryfslewe in die 20ste eeu 9000 ~ooo.

Klassifikasie in die kader van die

(IV)

Owerheidstaak '.'0 "e 0 0 • 0 • 0000 o~.oo

/ Hoof stuk

Vl. ...

e bls., 508'ë'621. 508 509 510 514 520 540 545 547 584 586 ~, J 604 617

(9)

-III. Die Ower-he Lds t aak by Smeenk·.. e ~;? \' G" G• ~ 0 c • ~ 663

. C. I, Die Ower-hed d staak by Prof 8 Herman Dooye

-I-IO.QfSTUK Vlo

q'0 0 0 ~ ~

A. TER INLEIDING 0'" ,.

B. le Dr. Abraham Kuyper ~ Breë Uitstippeling

II. Die Owerheidstaak by-Anema,Talma, Sikkel

en Colyn ... 0 0 0000 6000 ~ neo e e ~ 0eGO 0 9

weerd .''0. •• 0 0000 0')80 GQQO\.OOOOODGOO

II.Die Ower-heLdstaak by K. Groen en Vl.Berghuis •• 0

III~Die bydrae van Antonie Donner o f) 0 00 Itf:ll)OClOODCO

IV. Die Ower-hei.ds taak by G.H. Polet C • 0 oeooo~oooo

bls~ 622·~7~,8 622 627 672 681 . 692 703

V. Die Owerheidstaak by Ir. H. van Rle s sen , •••••• 708

1. Prof" L.J. du Plessis «00" ••••• '0

110Die Owerheidstaak by Prof. Herman Strauss •••• 0

Jl;. SLOTOPMSRKING. 00l)0000 $ I)0 0 o 0 0 0 e e0 0 " 0 • 0 G

_._---(

.DIE 01.AlERHEIDSTAAK- KONKLUSIEEN T

OE---____""_-.§PITSING ."..

0...

o •• "e ... o "

0 D

A. DIE GBOI\illQ.;£;P_&GTES UIT CALVINISTIESE HUIS 0.. 0'.

(I) Soewer-e Lnl tei t in eie kring •••• ••••• e

(II) Die Owerheidstaak en bes kawa.ngstoe s t.and ••.•

. (III) Die Ot;Je!'heidstaak en die ower-he i.da- .

(IV) persoon

O~ ••••• ~ ••• ~o. • ••

Die Ower-he Lds t aak en dte Algemene

Be 1 ang 0'" c o » 0 0 ti0 0 ., 0 " I) 8 o Cl0 Cl

0-0 ., .,

B. 1.Q2§PITSING OP ENlSEL~_§UID-AFRIKAANSEPROB~EHE~

(I) Die Beskawingsprobleme • 0 • e Ooft o0 0 ., o ., 0 0 0

(II) Arbeidsprobleme eC) 0 0 .. • 0 et 08,1D 0·0 0 o Cl0 0 0

(III) Toetrede.van die Staat tot die

Nywerheidslewe

...

• • 0 o Doe o·0 0 0 (I0 li 0 0

(IV) Algemeen • 0 0 ~~_ftOOO o • ., 0 Ooaaooocoo,

716 732 748 749 750 754 757 763 772 774 ,78o o 0coo 0 0 0 0 000 e Cl0'-'11 0 782

Co SLOT oC.GO·O CO.':IOO ogoeoo

BOEK}I;LYS •••••. '

(10)

1NL E T DIN Go

Ons beleef In tydperk 'waarin die opkomende

sosialis-me, in sy to~alit~re gewaad, tlie ganse lewe vinnig

ver-staatliko Alle owerhede wat sig in hierdie stroom~

\ ,

versnelling bevind, doen lustig mee aan praktyke wat

daar-,

op dui dat aan die beginsel van individuele inisiatief~

ook in die Westerse demokrasië, nog slegs ~ippediens

be-wys word , en juis omdat ons samelewingsorde struktureel

so verwoes is deur die voorafgaande heerskappy van'die

individualistiese humanisme, is dit beslis 1n moeilike

~robleem om vas te stel waaraan die'owerheid prakties sy

hand mag lê en waaraan nie.

Die vraag na die owerheLdstaak was der-hal.we nog

nooit so aktueel as vandag nie. Nie alleen'dring di~

atoom-eeu nuwe tegniese take op aan die owerhede nie, maar steeds meer en meer word besef dat die opkoms van die

sosialistiese strominge, wat na 'n totalitêre

owerheids-taak strewe, 'n gevaarlike eindbestemming het. Duidelik

word die humanitas-owerheid, weer soteri.ologies

gekon-sipieer, ja dithet die nuwe afgod geword. So word ons

gekonfronteer met die situasie waarin die Christendom sig

aanvanklik bevind het - die keisergod teen die war-e God;

die diktator teen die Here, die antI+cht-Ls teenoor die

Christus 0

Teoreties-prinsipieel moet ons dus daarna strewe

om 'n owerheidstaak te postuleer wat hierdie totalitêre

neiging in die wortel kan afsny, en terselfdertyd reg laat geskied aan die faktiese behoeftes van die

staats-volk van elke owerheid. Hier doem twee aspekte na vore

eerstens die taak van die owerheid in algemene sin, soos dit te bespeur en te ontdek is in die normatiewe struktuur van,die staatsverband en sy verhouding tot nie-staatlike

lewensvorme; en tweedens die taak van elke bepaald_e

i,i/owerheid00 •••

I

(11)

moet.verreken, waardeur die staat wel sfere bestryk wat

buite .die grense van sy juridiese bestemmingsfunksie

ge-leë Ls ," Hierdie aspek van die owerheidstaak verdien'

egter nadere toeligting en opheldering.

Daarom is dit nodig om In basis te vind waarop In

ower heLd buite die kader van die strukturele grense van

" .

I.

ii

-owerheid in besondere sin. Hier word vereis dat die taak

en verantwoordelikheid. van die ampsdraer in elke situasie

verreken word , waar nie alleen die posLsi,eván die

bur-gery meetel nie, maar ook gewaak moet word daarteen om

te skuil agter In onpersoonlike staat, want die hele

on-persoonlike inslag in ons politieke denke is die gevolg

van !n humanistiese ontvlugting van alle

verantwoordelik-heid voor God.

In ons benadering van die owerheidstaak wilons dan

,

rekening hou met die struktuur van die samelewingsorde, en

die geindividualiseerde lewensvorme, teneinde vanuit die·

struktuurprinsipe van die staat sy tipiese taak te bepaal,

maar om terselfdertyd die begrensing van daardie taak

teen-oor die nie-staatlike lewensvorme - wat aan ons naïewe

ervaring so reël voorkom -- te bepaal. In hierdie opsig

wilons dan beklemtoon dat ons die strukturele probleme

benader vanuit die hoek van die Calvinistiese kosmologie.

Hl er-di,e eerste tetiese benadering van die owerheLd

a-taak wilons egter vooraf eers histories ook toets aan

die praktyk van staatsowerhede, teneinde te illustreer

dat die tipiese owerheidstaak deur alle eeue heen

gehand-haaf is0 Waar ons egter binne die raam ván ons

geheel-beeld, ook die raakpunte tussen staat en nie-staat naïef

\

ervaar, salons die probleme van enkaptiese vervlegting

die staatsverband moet optree. Ons meen dat ons in

hier-die stuhier-die en in dié opsig veral hier-die aandag sal kan vestig op die intieme verband wat daar sowel -histories

(12)

ste boLwer k teen totalitarisme bled. In hierdie verband

....iil

as prinsipieel aan te dui is tussen die besk£Lwingstgestand

van dg bur.gerLen df.e Q.1:Y.êrheidstaak,in sov~rre as wat die

taak van di~ owerheid wat oor 'n betreklike selfstandige

en veerkragtige staatsvolk regeer? in heerliker en

makli-ker taak is, as die t aak van die owerheid van "n onakt Lewe

burgery, soos geillustreer in die primitiewe gemeenskappe,

of by die moderne humanistiese ontworteldes met hulle

swewende ongeloof~

.

Daarom is dit nodig dat ons spesifiek aandag skenk

aan beskawingsontwikkeling, en dan wel soos dit ten diepste

,

bepaal word deur die religie. Dit is trouens juis ons

doelom aan té dui dat die Christelike religie die

enig-is dit nodig dat ons die breë grondslag wat deur Dooyeweerd

gelê is vir 'n Christelike siening van die proses van

beskawingsontwikkeling, nader uitwerk - die

verantwoorde-\

likheid daarvoor is natuurlik ons eieo Aan die hand van

'n beskaWingsontwikkelingsteorie, wilons dan die

histo-riese praktyke van owerhede noukeurig naspeu..r, teneinde

hierdie verband tussen religie, be skawi.ng en owe r-hef.dst aak

aan te duiD Trouens dit is nou ook nodig om in die lig

van die Christelike religie 'n tweede aspek van die

ower-heidstaak te beklemtoon, naamlik die taak van elke owe r-heLd

as geroepene van die Al.Le rhoog ste , binne die kader ook

van die priesterskap van alle geLow.lg e s0 Daartoe bied

I

alleen die Christelike religie die moontlikheid.

Dit is trouens een van die onderskeidende kenmerke

van die Calvinistiese konsepsib van die owerheidstaak,

dat die owerheidspersoon as geroepene van God, vcr-r-eken

word. Daar-om salook ons in die lig hiervan alle

ver-wysing na 'n onpersoonlike staat vermy, en 'n

geheeltaak-/

konsepsie van die owez-heLd handhaaf, as noodsaaklike

. ,

opheldering van die struktureel-kosmologiese benadering

daarvan.

(13)

- iv·.,

Rekenskap sal gegee moet word van die opvattings

van staat sn.losowe (leur d le eeue hS8n0 Juj.s omdat ons meen

dat die staatsfilosofiese gedagtes in engere sin, gepaard

met die bre~ religieuse stromiqge waarin dit ingebed was .'

en is, die pr-aktf.ese g ang van state alleen in soverre

ge-rig het as wat die beskawingstoestand van die burgery~

daarvan vergestaltir.g was. So salons inderdaad twee

grond-lyne moet volg geerstens, 'n samehang tussen

owerheids-~g§~ en beskawingsontwikkeling, en tweedens die ~

tussen ~~k en reli~i~~ onderbou. Vanuit

hier-die laaste hoek salons dan moet verreken d'ie visie Op die,

ower-heLd staak , soosIdit vanuit eie r-eLd.g.leu se grondmotief ,

aangebied word deur elk van die vernaamste moderne stro~

mt nge; - Calvinisme_, Rooms-katolisisme, liberalisme en.

sosialisme. In besonder salons die ontwikkelingsgang'

van hierdie strominge moet naspeur, totdat ons almal

einde-lik teenoor die Calvinisme weeg, en so die vraag na die

owerheidstaak ook langs dié weg verder ophelder.

Die breë opset van ons studie, en die omvangryke

materiaal wat daartoe verwerk moes word -- sowel filosofies

as histories - wor-d daarin geregverdig dat by die

toe-passing van die trB.J::8:-:endeD."talekritiek) ons die praktyk

v an owe r-hede deur d:-:"e:::eu(~heen kan bepaal aan die hand

I

van die vier re,ligieuse grondmo'tLewe , wat die Westerse

teenwoordigende voorbeelde van owerheidsoptrede in die lig

be skaw.l.ngsorrtwf.kkeLing ten diepste bepaal het. Het

hier-die metode is dit wel moontlik om 'n helder visie te

ver-~ry, in oorweldigende en oënskynlik verwarrende

histo-riese data. Daarom bied ons nie

'n

relaas van die hele

.be skaw.lngageskf.edená s nie, maar slegs sprekende en

ver-van die be skawi.ngstoe st and van die burgeryen di.e

reli-gieuse bepaaldheid van sowel die burgeryen die

owerheids-persoon~ .as die beskawing wat hulle deelagtig is.

(14)

v

-Ten slatte wilons 6ns tetiese benaderinge toespits

op enkele Su:Ld-.Afrj.kaanse probleme ~ Jui.s- omdat ons burgery

op wisselende stadia en koers van beskawr.ng sorrtwakke Li.ng

verkeer" I sal d.l,e verband tUS.St":):1relig:i..e", beskawingsant-

wikkeling' en owerheidstaak hieWu:i.delik s pr-eek , In laaste

instansie wilons deurgaans ê.él.pd1.1i.dat l'~lc.§.]i.:Llli~_ê.ye:rval,

steeds gepaard gaan met '.0 rel~ie.1d-..ê.§_~:rt"êl.::2erval? en dat

ons vIeisterse beskawing? in in krisis verkeer as gevolg van

In wortelontaarding 0 Dit ve rk Laar- \d1e aan.Ieuni.ng van ëU.e

burgery tean di~ owerheid, wat as gevolg van massalisasie

en éli tevorming onder die burgery? CYnalamvattende ower=

heidstaak aanvaaro Hierin veral die verowering van'

aan dj_8 staat "n Lev Lat hans-cpo sLsjs gee, wat dui' op die

eindstaat van die anti-chris,

Deurgaans wilons dan die antitese handhaaf, waarin

die 'owerheidstaak steeds religieus gerig sal wees 'in fn

beslissende stellingkeuse , tussen die ryk van Chri stus,

(15)

HOOFSTUK lo

PRINSIPIËLE GRONDSLAEVP~ DIE BENADERINGVAN

DIE OWERlffiIDSTAAl(IN PIE LIG VANDIE

CALVINIS-=

= _J.'IES_E ,-"WYSBEGEERTE.. - :~-=,======

Ao SIGNALERINGVANDIE BE.TEKENISVNV. DIE KRISIS IN DIE

vJESTERSFf-BESKAWINGVIR DIE STAAT. '

lo TER Il'rr,.EIDING :

"Het is door den geest der eeuwen, dat

de geest der 'eeuw moet worden geoor'dee Ld;"

(Groen van Prlnsterer:~

Groen se be skouá.ng van die revolusie 'is gedra deur die

oortuiging dat die geskiedenis voor alles die ver1flerkliking

is van, beginsels en begrippe. Die gebeurtenisse is dan inder- .

daad die omtrek en vorme waarin die gestadige werking van

2)

die tydsgees sig openbaar. Immers die eerste helfte van ons

eeu is gereed om beoordeel te word. Die kanas tr-ot'afe tydperk,

in sy hoogtepunte en laag-watermerke, sy golwing en deining,

moet onder die sistematiese insig~ die revue passeer~ teneinde

die verskil in drakrag en trefwydte van die probleme (en dit

wat ter oplossing aang ebf.ed is) te ontdek, maar boweaf om

relief in die. oënskyn'l.Lk oncor-sf.gte Lf.ke veelheid te verkry,

vo~ ons staan ge-ets, die uitstaande gebeurtenisse en

struk-tuurvorme van die samelewingsorde van 'n tydperk, waarin 'n

mensheid in die gewaad van humanis tiese oormoed, geen p'Lck

, G dl' d' 'd' '" Ldhd t ,. . ht' 2 (a)

v~r TO s e~ ~ng ~n ~e were ~s or~e ~ng~ru~m e n~e,

1) Diepenhorst P.A., bewerkt door, Ongeloof en Revolutie,Mr.

Groen van Pr-Lnste r-er , Kampen,1922, bls029.

2) Dooyeweerd H., 't His torische Element in Groen' s staatsleer ,

Groens Ongeloof en Revolutie,Wageningen, 1949, b1s.25.

2a) Dooyewee r-d Ho, Wysbegeerte der vJetsidee, VQl.,IT, HoJ. ,Paris,

Amsterdam,1935, bls.218-9. "In het ruime perspektief der

wereldgesc'll,iedenis vervliegt de schijn, dat het vormi ng

a-'proces wet te Loos : zou verloopen en dat de mensch souverein

over de historische roepingswacht'zou kunnen b~schikkeno"

Sien ook blso186-7 vir die "romantisch qufe ti s td sche''

op-vatting wat deur die ,Calvinisme vertJerp wcr-d, Vgl. A

New Critique, of Theor,etical Thought, Vertaling Fr-eeman en

de Jongs te, Uitgevers Paris, Ams te r-dam, 1955, b1s.290.

2/en togo.ooo

(16)

.: 2

-en tog nou reeds, ont~ooi van sy selfversekerdheid, onder die

\

druk van die ka t.asti-of'es van twee wêreldoorlo~, dobber

die-se.lfde Faustiese T!lfDsLeid ankerloos op die grimmige golwe

van sy nihilistiese afval-religie. In Vertwyfelde

kultuur-mens wat in dj e uj,tsigloosheid van sy bestaan, 3) ook nog die

perspektief ont br-eek , dat die geskiedenis die slagveld.li en

bl~ tussen die ryk van God en die ryk van die duisternis ..

If)

Op staatkundige gebied het die deterministiese wetenskaps=

beskouing in hierdie tydperk vergestalt in die totalitêre

staatsvormo Rusland verkeer sedert 1918 in die wurggreep van

ekonomiese materialisme1 waarin hy 'n kettingreeks satelliete

- van Berlyn tot vHadhJOstok -- meegesleur het" Italiê

bakermat van die rooms-katolisisme -- gee homself tussen die

jare 1922-194·5 oor aan die korporatievJe staat van ~Iussolinio

Die N8.zj_-régime in Duitsland (1933-1945) demonstreer die

ont-sper-Ing van gesag en ontaarding van die maatskaplike struktuur

teD. beste. Spanje verkeer sedert 1936 nog wesen'LLk onde r die

hiel "i/an daardie L:::-:(ilbinasievan nasionalisme, s LndLkal.Lsme en

!.:I"adisionaJ:is ties8 r-ooms -kabo.Lf.sLsme, bekend as die Falangisme ..

Is _die totali tarisme ~_r.'.l::.ierdie voorbeelde bruut en skerp

.ge teken , dan :i.s sy onhatLf.ge j.n'tog in die Westerse demokrasf.ë ,

daarom nie veel m1nd~r kenbaa~ nie. Hoewel nog in die ge~

waad van In enge I ver: die Lf.g, is dirigisme, beplanning,

bur-okr at lur-our a aser-a.ng ~.. regimentasie, staatsosialisme -- die

uiter-like kentekens van die IIvJelfare State"-- die naakte

totali-tarisme"

- __ r-: •• . __ • __ """"_c-._ .... _

3) Spier J.M., Calvinisme en :Óxistensie-philosophie, JeH.

Kok,Kampen, 1951, b1s'07.

4) Dooyeweer d He~ De Crisis in de HumanistLsc he Staatsleer

in het licht eener Calvinis ti.sche kosmologie en

kennis-Leer , Boekhande I VJ.Ten HavejAmstor-dam, 1931,blso133o

Vgl. Ook A New Critique of Theoretical Thought Vololl,

blso294. uLn the religious root of our cosmos (hence also

in the root of the whole of historical development)

irreconcilable war is waged between the civitas Dei

and the ci vi'i:;as~_te"t£.§Dao!1

(17)

3

-Die beloofde verlossing van die mens, deur verwydering

van sy materiële nood, het geskied tenkoste van sy vryheid en

geloof. Die almagtige staat, die nuwe Leviathan, het die

milieu, geskep 11Waarin de zorgen vJeggenomen zijn, en de bui ten

de mens om verschafte bestaanszekerheid de boog oer vryheid

ontspannen :rJ.ee1ft...dat is het milieu van de massarnens~1I5)

Waar die totalitêre staat die omtrek en vorm van die

tydsgees van ons eeu vergestalt, moet ons daaruit eerstens

die ontwf.kkeLi.ng van die samelewingsorde leer ken, en tweedens

die tendense wat in 'n bepaalde rigting glooi. Hiervoor het

ons egter meer nodig as net kennis van feite. Die

geselek-teerde feite moet geinterpreteer word, en juis hierin sal

die lewens- en 1:Jêreldbeskoulng van. die ondersoeker beslissend I

"..reeS0 Der-ha.l.we salons vooraf rekenskap moet gee van die

toetssteeQ aangelê by ons ondersoek ..

6)

Huizinga kla tereg dat

die h:I.storie se wetenskap ly 11aan het euvel van een ~nvoldoende

?) .

f'o.rmi'Ler Lng der vr agen ,II Ons meen dat die probleem in der

waarheid daarin geleê is dat interpretasi~ in die lig van die

re2.igieuse apriori van die historikus ~ ag te rweë bly as -gcvo l.g

van 'n valse objekthli t9~.tswaano Ons gaan ook die vJeg volg

van deskripsie en analiese ~ insameling en groepering van

fei te. Ons evalua,:.;~_G(beoordeling) sal egte~ ge skf.ed in

8)

terme van ons Christelike lewens- en "j,·,êreldbeskouingo Ons

toekomsperspektief sal verder nie gegiet v.lees in abstrakte,

selfgeformuleerde teorië (utopies!) nie, maar as

transsen-dentale sekerheid, uit die Goddelike WOordopenbaring

--Ilin U ligl'-) salons ve r-wagtLnge in aanskoue oor-gaan ,

--

--.-

----

---:-

_.'.-

_

....

_----5) Van Riessen, Ir"H .., de Naatschappy der Toekomst, T. Wever;

Fr-aneke r , 1952, bls.2 Ol. . . .

6) Ven Riessen~: Ir.Ho, aovJ., bIs.??

?) Huizinga P., Hetenschap der Geschiedenis en Histiografie,

Verzamelde vlerken, Vol. VII, Haarlem,1935, blso54o .

8)

Teenoor die bekende metode van Seeley - Description,

inductive reasoning, factual data - analysis

-waarop in·',.j"Grktheory , deductive reasoning, abstrac t

concepts -- evaluation, Sien Lipson L., Great Issues

of Politics, Prentice Hall, New York, 19540

(18)

51-vir

dieo.o ••

4

-Die tendens van totalitarisme wat ons opmerksaamheid nie

kan ontsnap nie, is tiperend van die samelewingsvormeo Met

behulp van wetenskap en tegniek wor-d die wiekslag van die

owerheidstaak alomvattend gemaak en die daarmee gepaardgaande

ordening, beplanning, kontrolering, dissipline, kollektivering

en nivellerL:1g van alle Lewensvorme roep "n

geestesgesteld-heid by die mensheid na vore, wat sig openbaar,l1als een

plaatsmaken van de mens die zekerheid vraagt en

ver-entveerde-,likheid overdraai:!toli 9) Tendiepste gaan dit egter alles om

' n konsentrasie van bevoegdhede 10) en veran tvlOordelikhede wat

die burgery verloor na gelang 'die owerheid sy ekspansie-sug

ui tbrei van die poli';ieke na die' ekonomiese terrein

en

vandaar

na alle ander lewensterreine" 1:Iie deur nor-ml.ooshe Ld aangetas

is,-weet uiteindelik nie meer waar die grense van

welvoeglik-heid lê rri e , Hierd5_e stelling is mutatis mutandis ook op

staatkundige tE-rrein waar ,

"n Betroubare :cegstaatsidee kan die humanf.s t Lese denkers

en scaat smanne nie Lewer n l.e , en vraagstukke \yard opgelos deur

\vissc:.lende praktiese insig - '.n twyfelsug vat ook in

gods-diens? sedelikheid en reG merkbaar is.11) By gebrek aan norme

en st~lkturele grense, moet ons konstateer dat dit duidelik

mer-l.baar is dat €die \noo~;punte :1,ndie magsverdeling oor die

vitale dele van die gehele samelewingsorde in verbasend korte

12 )

tydsbestek, in dJe hande van die staatsowerheid beland het.

,

Daardeur het die ower-he Ld ook die verantwoordelikheid aanvaar

---~---~~---~--9) Van Riessen Ir<!)H~~a"w., bis ..62.{Ons kursiveer).Immers 'n

normlose,passiE::we massa kan in s9siale sin beheers word

en tot sosiale marionet word. VglD Andre Siegfri'2d, Een

Niemve ltJereld, Echo, Junie 1947, b.ls .423 0 Die verlie s van

vryheid sien hy as alles omring werd met "geboden en

ver-boden'", waarmee we terrskap.l Lke ttplanning" s aamhang0 Hy

dink aan kollGh~ivering t.ODVO water, gas, lig enso

10) Rópke

W.,

Masz und Mitte ,1950, bls~106. Hy ag hierdie

kon-sentrasie van gesag die grootste probleem van ons tyd.

Jl) Biepenhorst

P.A.,

Ongeloof en Revolutief bls.l2o

12) Van Riessen Ir.TL, , Reeping en Probleem der Techniek, J .H.

(19)

5

-vir die ins tandhouding van ekonomiese weI vaart en verskaffing

van bestaansbevei.liging aan die bevolking.13) 'D:i,e

afhank-likheid van die 1uropese burger van die staat~ het in die

jongste tyd die tradisionele middelklas laat

verdwyn-"a sLowe i-os Lon over half a century ~ though accelerated by

the war , anc opi tomized by the garrison state 'of modern

<,

totalitarianism, it is not just a phenomenon of dictatorial

nations, past or pre,sentoIl14)

Toeneme~de owerheidsbemoeiing bring na die mening van

t "al.Le skr-ywer-s , d'us n gees t l' ke ~ e d'as rn.: tegr-as re ,. 15) waar eurd

dwang van owerheidsweë byvoorbaat uitgeskakel word deur dié

mens wat self aandr~ng op oordrag van verantwoordelikheid,en

aldus langsaam opgaan in die kollektiwiteit, d.wos" in

ver-~ltw~ndiglng en h!s~~r12~e o~twort81i~goI6) =n die 180f V21

hierdie studie meen ons egter dat ons sa:+. kan aantoon dat

f

hierdie gee s to.i Lke e r-crsLe nie bloot gevolg van

owerheidsbe-moeiing is nie, maar eers oorsaak en dan gevolgo Die

Westerse samelewing het juis opgebloei danksy die vrymaking

van die mens van ovJerheidsoorheersing - sowel wat betref sy

persoon -as v/at betref sy samelewingsvorme.17) Dit was die

13 )

14 )

lvIilis FoC

0'

.r.h.e~outlook for Freedom, Proceedings of

ii.ca-derny of Polit'icé·.l Science,VoloL'{IV NOol,1950~blso38(}

Neumann S. , . .ê..:c§ttismin Europe, Acadsof Po.l sScLencejVo.I,

XXIV NO.IJ. '~_':1)O, blsq200

Vgl .. vir.8 .áêrika onder ander-e Cilliers A.C

0'

Life on the

Sigmoid Volol, The Pr-obLem of Gr'owbh , Pro Ecclesia,

Stel-lenbosch,1946~ blsQ2620 "It is basically a moral crisis

and not primarilz._an economic crisj_s .." "Deflationary

dis-satisfactioD,,lol101<J in the wake of inf~atioDary

satisfac-tLon,." (Ons VUI'si veer

J

0

Van Riessen TrsH,, Maatschappy der Toekomst, bls,,200o

Sien veral Kuyper A., De Overhe Ld, Locus de £tIagistratu,

JoHoKok, Kampen, én Het Calvinisme Oorsprong en Waarborg

onzer Cons ti tutioneie Burgervryheden , Amsterdam, 1874"

Vergelyk ook Robert HQ Carl', Liber.:t,y and Government,

Academy of Po'lLt Lcal, Science, VOl.L'{IV,Nool,1950, bls ..4o

uThe evolution of man's social institutions has been

large-ly concerned with a search for a. satisfactory equilibrium

between authority on one hand and liberty on the othero"

6/-Engeland."oo"

voorwaarde vir die ontstaan van 'n ryke verskeidenheid van

inisiatief wat sig liJ/lni.festeer het in .In. kleurvolle skakering

van kul tuunhande Lt.nge , Hierd5_p erfenis word tans ge sLoop,

15)

16) 17)

(20)

.. 6

-Engeland en die Wes,terse demok:oasië ilare but a small

25

years

behind the totali tarian states 000000 in their socio-poli tical

and economic methods., With traditional laiss8z-faire on their

banners, nevertheless have their feet shuffling along the

road leading straight to state socialism. 1118)

In hierdie uiterlike manifestasies van die gees van ons

tyd meen ons de rhal.we reeds te ontdek het ' n religieuse

geestes-I

gesteldheid wat grenaoor skr ydende owerheidsoptrede uitloko

Van die, eertyds?' in i'V'etenskaplike selfversekerdheid deur In

selfgenoeg same redegeloof ges kraagde '~individualistiese

mens-heid, wat hom in sy humanistiese oormoed self sou red? sien

ons slegs die geest€lik- en religieus-verpauperde massas

--die 'vrye persoonlikheid reeds genivelleer -, deur- die ang s

byeengedr-yf 7.si t op dd,e puinhope van nih5_lisme, - alle s

IIUmSClJ.8t"- nEs :+.'riert sie wenn s i,e nicht zu Tausenden

sindoH",,- ,Hul~:..8VJagreikhalsend op verdere kol Lektf.ver-Lng ,

want vryheid het 'n ondraaglike las geword, hulle geestelike

leiers het ontaard in kulturele boemelaars,19) en oordrag van

vet-an twoor-deLt khef.d inderdaad 'n verligting J Hierdie

geeste-like ver-r-otti.ng spz-oses nJ.83nons te kan opspoor langs die "!'<Jeg

van afval van God~ en ons sal I.~it de r-ha.lwe signaleer as

"n

pr-os e s van o"t1rerC::1-("'-':nr" . l._ n.. __::'..':.2:.:.:..~."""':~1Q

On's meen verder Ln die toenemend? vers taat l Lktng van die

samelewingsorde, 'n 'strukt_QurverHoesting en daarmee samehangen- '

de grensoor-skr-yd Ing 'van die owerheid op alle nie-staatlike

terreine, te sieDo Ons sal hierdie struktuurverwoesting

der-ha'Lwo moet s,ignaleer in samehang mét die gesagskrisis, wat

gevolg en oorsaak is van die verwoesting aangerig in die

samelewingsvorme (leur 'die individualis tiese humanisme (li be~

"

ralisme en rewolusionêre-demokrasie) 0 Die owerheidsgesag,

18) Ciiliers OADC05

aowo, bls~246o

19) Gesien die oz-ute n~hilj_s'me ....;_die walging as

grond-stemming ...:_kan O~lS Sartre byvoorbeeld nie anders tipeer

as ' n kul tuur hobo nic. '

Vgl. Van Biessen Ir"H .., Maatschappy del' Toekomst jhl.ssê O'l,

(21)

7

-kontraktueel afgelei van ',n soewereine, met fundamentele

reg-te, begift~gde mens, het sy eie negasie bereiko Immers, 'n

burgery - geestelik verarm eh religi?us ontwortel -, is iJJ.

sy aanhanklikheid, selfs vir 'n humanistiese owerheid, skaar-s

'n eerbare br~n van gesag!

EindelJk meen ons in die struktuurvorme van ons tyd

'n beskawiMskrisis· te orrtdek , Kultruur-f'Ll.osowe soos Spengler,

Jaspers, Toynbee, Berdiajev en Ortega Y Gasset , hoewel bewus

van die krisis}bied·ons nie veel meer te beluister as dié

swakke eggo van die aloue humanistiese ideale nie,,20)' Die

remedie deur hulle aangebied, wissel van die troostelose,

pessimistiese onder-g ang s temmf.ng van Spengler, na. die brutale

nLhf.Ldsme as hoogste wy she Ld vir ' n mensdom wat in sy Ivortel

desperaat is (sartre);I)terWYl die self-ver.lossende optimisme

van Toynbee, vir o.:'e minder verslae humanistiese geeste 'n

ur euk 'cen Lewe" iso2la)

Die b~skawingsverval is mede die gevolg van die krisis

in die hl~mani.stiese Lewens be skouf.ng , waarvan tereg gesê kan

\-JOrdlino civilization'has ever survived the death of its

basic religiont!22)~ in Bes kavf.ng vlat reeds ' n eie styl

be-gin v=r-Loor , solidB.ri.tei t van gees en besieling, harmonie en

verhewe rus ontbeerQ

. Tl , Apriomsê Veran·i:;v10().rding

Alvorens Cl'2.S 'n deurgevoerde signalering van die

pr-o-bLemevan ons tyd wat aanleun teen die owerheidstaak aandurf,

moet ons as eerste stap in die reeds aangeduide metode,

reken-skap gee van ons religieuse apriori, wat as toetssteen dien by

--~---20~ van Riessen,IroHo,Roeping en Probleem der Techniek,blsolOo

21) Sien Spier J~Mo, Calvinisme en Existentie Philosophie,

~lsoI65, vir E~sistensie-filosofie as krisis-filosofieo

Rien na jamdis auc Lene importance- sê SartreoCNiks het

ooit enige betekenis nie)o .

21a) Waar Huizinga ook nog optimisme toon 11de fleur van de

zekerheid is eraf, het aroma van. de heroïsche de

Fautischo mens der Westerse cultuur is vervlogen in

cte storm

der

Gr~_::jLs ..iI~ Van Rj.essen, l1aatschappy der

Toekomst, bls.23e .

22) De Beu~, J.C

0"

!he F1;l~ure of the ~-Jest , Harper Bros0 ,

NewYork, 194~,olso174~

(22)
(23)

~ 8

-die beskrywing en keur van hf.s tor-Le se da'~a) maar pr-Lno ipf.eé L

ook die ,waardebepaling (evaluasie) daarvan sal rig in die

raam van die wêreldgebeure as volvoering van Gods-Alwyse

s keppf.ngsp'l.an , Immers di t is tevergeefs om in die werl(piase

van hJerdie geskape wêreld te filosofeer~, . tensy die mens ge- t \

leer het ou, ~:l():rr.. te onderwer-p aan die dwaasheid van die kruis,

na ve r-nedez-d te 1..1ees deur die prediking van die evangelie _23)

Niks salons vind \48:G ons tot God verhe:f 11zoolang Christus

ons niet in zijn school heeft opgenomeno Op de wagen van

Christus I krua s worden wy boven alle hemelen. opgeheven,

na-4)

dat vJij opgedoken zijn uit de dieps te hel 0112

Die taak van (.ie wysbegeerte is die opheldering van die

onde r ske Le modali tei te van die tydelike vJerklikheid in hulle

onderline;e verhoudj_ng~ samehang en diepere eenheido Dit is

die omvatting daarvan in In teoretiese totaliteitsbliko

Son-der In tota~iteitsidee is geen wysbegeerte in die ware sin

moontlik ni60 Die idee lê aan iedere filosofiese stelsel as

bewusbe of ver-bor-ge apr-Lor-I ten grondslag II Hierdie totali

-teitsblik vereis In uitgangspunt CArchimedespunt by die

Wys-begeerte der W8tsidee gS1.oam), verhewe bo die, in die

teore-tie SlO'! denke u l teen - en teenoorgestelde,' modali tei te 0 Die

keuse van hierdie u:i.tgangspunt is geen suiwer teore.tiese daad

rd,e , Selfs die veré':.h:soluterinE; van dLe teoretiese analiese,

by die immanensJefilosofie, lIis eene religieuze

stelling-Keuze van de denkende ik-heid, die als zoodanig haar denk

25)

functie tn-ansc ende er t.IIDaar bestaan geen religieus-neutrale

---~---~---23) 1 KorsL, Die mens rebelleer vanui t die gee.s van

selfver-lossing teen die idee van radikale en·totale verlorenheid

van die mens-in-eie krag, en derhalwe teen die smadelik

vernederende kruis - dit is die antitese tussen Christen

en humanis .~ Ook Nietsche het besef dat ons weë by die

kruis ske~o Daarom is die kruis vir hom simbool van die

diepste vernedering van die menslike geslag, die ergste

dekadensie -. cUe kul tuur van die swakke - VgL, Van

RiesseD I!'o H_, aow., blso17.

24) .Ha.ltjema j:h", IJ" Vr-uchten der Reformatie voor de Gul tuur 0

C-Llltuurgeschiedenis der Christendom, Vol ..III. blso357o

25) Mekkes J.PoA. Proeve eener critische beschouwing van de

ontw.ikkeling Jet' Humanj_stische Rechstaatstheorieën,

Libertas D:r'uL:J;:<::H'y··Amsi;erdam,1940, bls~9l1 '"

(24)

_' 9

-werklikheidservari'ng nie. Immers reeds die naiewe 7

voor-teoretiese 'i'lerklj.kheidservaring is religieus gefundeerd, en

de rha'lwe kan 'ook in die lIgegevenell daarvan geen 'basis vir In

neutrale instelling gevind word nie.26) Ons stelons op die

transsendensiestandpunt,waar ons uitsig toring oor die

sin-totaliteit;~ "in geen funksie van die tyd begrepe is nie, maar

in die bc"~t;ydelike wortel van die skepping ~ Jesus Christus,

aan wie die herbore mens deel het in die totaliteit van sy

selfheid ~ naamlik in die hart027) Hiermee is duidelik gestel

/

dat die Archimedespunt nie in die Wysbegeerte self gegee is

nie, maar slegs te,vinde is in die absolute IIvoor iedere

wys-begeerte nood z ake Ld; ke religieuze apr-Lor L,1128) .

Op die sentrale vraag, wat is die arché van die

sin-totali tei t en s Ln-ve r-ske Ldennef.d van ons kosmos na subjek- en

wetsy; é'.ntwoord 0;::8 dan onbeskroomd: IIDie soewereine, heilige

Skepper.[\vil van GQd,_wat siK. in ·Christus geopenbaar het ,1129)

Op die vraag wat nou eigenlik die sin-totaliteit van ons

kos-mos is, is die antwoord: In Christus na sy menslike natuur,

as wortel van die herbore mensegeslag, is -dLe sin-volheid,

.

. )

die sin-totali tei t van gahe e L die kosmos030 Hierdie

tr-anccondente siD.=·GotEilitei t wer-d sleg s bely in die

reli-gLeuse afhank.Ld.kheLdsver-houd f.ng tot die vo.Ls tr-ekte , Zi.in tt

van God.31) In die 2k.E:pperswtl van God, vind ons die

oor-sprong vt.ndend-. }Yet as un ive r se l,e ,onoorskrybare grens tussen

,

26T'D~~y~~~~;d-H::-D~-ë;i~i;:

000'.0 bls ..85-86 eVoetnoot .. Die .

tE?oretiese vervalsing van die naief-:realisti_ese instelling

wyt hy daaraan dat by apostatiese instelling van die

self-bewussyn die mens nie meer tot sy ware transcendente

self-heid deurdring nie .. Die selfbewussyn hang afgodies aan die

tydelike, vorstrooid in die sin-verskeidenhe~d van die

kos-mos? mis ditdie war-e konsentrasie in die brandpunt van die

bestaan : dL« diens van God.. Vgl;o Spier Jo Mo, Inleiding

in de Wod: ~i,~JloH.~KoklKampen,1950o,,bls"li~_5oS~en ook

Dooye-we~rd Ho,~lo,.<:-WoVOlolII,bls ..12,13,14,jai"e sg. neutrale

naa.ewe

erv<::"J':.Ln-i0

27) D'OoyeilJE?erdHo New Critique of Theoretical 'I'hought VaJ.,ll,

Ve~tal~ng Freédmap DnH.,en Young WoSo2~oJoParlS,Amsterdam,

19/3, bls,,6,7 en (5. Klem val op deelname van die mens in,

die l:;otalite1.t van sy selfheido I1In my central selfhood I

must. 'Qartj '_':!ip<;l:t~in the. totali. ty of meaninfj:a.i.f I

am

to have

the ~ëlea50f Jt ~n my·ph~lo?opJ:caJ. thought .. u~en ook

aowoblso 90. .

28) Dooyeweerd HQ, de Cr-Lsi.s , •• o blso93o

29) DQoyewe~rd IL?, De Wiisbegeerte Q.~:r VJetsidee,Vól...l,blso66o

30~ S~en 001\. o'0.9Yl-W$3Te

:r

d fie,A Ne"!,vC;rJ~tl.~ue Volol, bls.bl ..

Dooyeweera ~., ~ode ~. Volal,blso64o .'

31 Dooyewee rd Hos /VodeH.,Volol~bls ..

64o

(25)

JO -die. Syn

3

2)

van God en die sin van Sy skeppingo

Ons keuse van ~n Archimedespunti gaan dus die wetenskap

te bOv18- gaan de rhal.we ook ons '\>Jetenskaplike ondersoek

voor-af. Met hierdie uitgangspunt is ons wysbegeerte in die reli-'

Kie, in df,e dj"ens van God met geheel die hart, gegrond 033 )

In die hart, 1t!aa:r die lewe ongedeeld is, konsen treer die ganse

menslike bestaan sig, en hier word die verhouding tot God

bepaal. As die sentrum van ons heLe bestaan, as die diepste

kreatuurlike vooronderstelling van ons denke, kan die hart

ook nooi t neutraal vJee s nie, en sal die Goddelike Woord in

geheel die Lewe van hom watGod soek,

"n

sentrale plek

in-'neem en ook sy wete"~skaplïke arbeid beheers 834) Alle

tyde-like'aktiwiteite van die mensegeslag wat nie uit dié

sonde-lose, religieuse worte L voortkom nie? is afgodediens, want

in Chr"istus as hoef van die herbore mensegeslag lê die

bo-tydelike religieuse sin-volp,eid van alle -werklikheido Geen

menslike aktiw~t,eit is «an s Lch'", neutraal, los van die wer+

tel te fundeer nie,,35) Alle tydelike teoretiese '.Jaarheid is

volgens Christelike belydenis slegs In tYdelike sin-breking

'van die absolute, bo~_tE211.k~ waarheid oor die verhouding van

Skepper en skepp i.ng 7 soos in C~ristus geopenbaar-- daarom

kan die Christelike denke geeD. neutraliteitspostulaat

aan-vaar nie)6) Waar op die /wef!. van die posi ti visme die

weterr-skap 1Ii...Jaardevry". geag word, moet êrens daarin der-hal.we..die

---

...

_-

---

_.,.---,;;..,----

---32) Mekkes J.P.A.} Hum~Rechstaatstheorieën~blselOo

33) Vgl .. Spier J.M., W. de 'ltJ. ' blso27., Sie.n ook blso32a

34) II 11;1 ,

vr"

de W.bIs &26 en Straus s H. J, Chris telike

Wetenskap,Roeping en Stryd,Sacum, Bloemfontein, 1953.

blol-2 en Hoofstuk IV blsoij5-59.

35) DooyevJeerd Ho, de Crisis - blso92o

36)!I II de Crisis - hl.s092-30

'Vgl.NedeJ;l8!!,dse staatkundige eltl maatskaplike Lewe nadat in

1550 die 'hege.non.l.e in protestantisme op die Calvinisme

oorgaan.-- Met die Bybel as rigsnoer vir geloof en lewe,

kryons In radikale oriëntasie vaD die religieuse lewe

oor geheel die linie op die Bybel, sodat geheel die mens~

like lewe eigenlik religie word - Hier geen ruimte vir.

In neutr e.le denkhandeling nt.e , Bavinck J.H. , De Zending

in C:UltuurgeschQ der Chr~ Vol.lïT bls ..363-5. Vgl. verder

die staatkundige beginsels van Paul Kruger, wat nerens

neutraalof los van Godswoord staan ni.e, du Plessis J .S.,

Pre so Kruger aan die tvoo:'d, Sacum, Bf'n, 19520 .

(26)

l2/So sale.0 0 - Il

onafhanklikheid tenopsigte van die christelike

levJensbeskol1-In die plei.{van hierdie human.l,sGiese

:

grondmotief van In· se_lfverlossende5 tot soewereine heerskappy

oor die werklikheid voortskrydende mensheid, wat sig

projek-,

teer in die moderne wetenskap as middel tot selfverlossing1 .

belyons, dat; Christus ook Heer van die wetenskap is, en dat

Hy dit in ons wetenskaplike arbeid en kennis bevestig wil

sien038) .

Die mens oefen invloed uit op die gang van sake, en dié

invloed is afhanklik van sy hart, waaruit die uitgange van sy

lewe is. Ook in die historie is dit derhalwe nodig.om telkens

die religieuse gror.Jmotief wat 'n bepaalde beskawing stu, wat

'n bapaa.Lde :owerheid se doen en late rig, wat 'n bepaalde

mens se persoonlikheid beheers, te verreken. Inmer s die

religieuse grondmotie;f is die geestelike dryfkrag wat uit die

sentrum van die lewe alle lewensuitinge beheerso In die

ge-val van die Christelike religie word aldus alles gerig op Hom,

die Oorsprong van alle 'bestaan, in die afval-religie wor-d

alles gerig cp die owerste van die duisternise39)

Waar ons del"hal1,o1G!'ekenskap van ons Christelike

reli-gieuse grondmot le.C, .§._kE?J2ping".sondeval en verlossing gegee

het, sal ons die transsendentale kritiek toepas op die

wys-gerige denke van die staat sf tLosowe met wie ons in ons

his-toriese onde r-scsk na die owerheidstaak moet afreken.. Elke

religieuse gr-ondmota.ef salook lig werp op die bepaalde

hou-ding van ,die staatsmanne ten opsigte van die optrede teenoor

d',le b'urgery en ct"'le nle-staatI'1ke _ewensvorme ..1 40)

37) 38) 39)

40)

Van Riessen Ir.Ho, Maatschappy der Toekomst, blso144o

Sien Spi~r ~oMo, W.de Wo, blso29o

van Rle ssën 11.'oH.aQ1Jlo, blse1455 Spier

.r.x.,

Wede W.,

blso19,26,27"

Vgl. Venter E.A., Die Ontwikkeling van die Westerse.

Den-ke, Sacum, Bfn~; 1955, blSol.

Polet G.H., De Sta?1iê.taakby GoS!.9.gli.ikeOrdinantie,

Anti-Rev .. St8.d'Gkunde,Volo25/9 September,1955, bls.262, "Het

is inderdaad een geLocf soor-doeL, waar-door de werkelij ke

stand van zaken in het leven by voorbaat een bepaalde

(27)

-en ,revolusionêre-demokrasie vrylik geparasiteer he~, en het

daardeur vir hulle self die onverdiende stempel van Qgtheid

toegeeieno 'Die liberale laissez-faire staat kon byvoorbeeld

,r.

12

-So salons dan by'die Antieke, Griekse en Romeinse

ower-hede die gr-ondmotl.ef Vorm- Mater~, vrug van die konflik tussen

voorvaderlike natuurreligie en die nuwe kultuurreligie, as

toetssteen aanlêo By die Thomisme, sal die Natuur-Genade

s~ema, resultaat van die sintese van die heidense

vorm-materie grondmotief en die Christelike grondmotief, ons

veel-.al. kan lei in die beoordeling van die owerheidstaak in die

Middeleeue, en die huidige nu-Thomistiese staatsbeskouingo

'Die staatspraktyke van die 190e en 20ste eeue staan

veelal in die lig van die humams t lese grondmotief van

Natuur-Vryheid' en die staatsteoretiese denke en praktyk van die

ower-hede sal daarvolgens beoordeel moet wordo40a)

So bied ons ook In waardeskatting (evaluasie) van

ge-,

seLekbeer-de. feite, wat allesins met die besondere tyd-his

to-riese toestande rekening hou, sonder om dit los t'emaak van

die religieuse voedingsbodem en kulturele agtergrond.

1110 Toenemende'Ontkerstening::

Twintig eeue is haas,verby nadat die Christelike

reli-gieuse grondmotief van Ske pping, Sondeval en Verlo'ssing, die,

eerste ~krede gedoen het ter verowering van die leiding in

die beskawingsproses 0 Di t was egter in die Middeleeue dat die

Hoornse grondmotief, produk van die sintese v~n die Christe'"

like grondmotief met die paganisme van die Griekse wereld,

die primaat verowere In die he~vormingseeu (16de eeu) neem"

"- '

die sudwer Chris teiike grondmotief weer-eens die leiding, en

skep in Wes-Europa gedurende drie eeue 'n tradisie, In

beska-vJingserfenis, In mondige burgery sonder weer-ga in die

wêreld-historie. "n Erfenis waarop die opkomende individualisme

---~~--~---~--40a) Sien Venter E.A., Die Krisis' in die 1iJes.ill.§eI?eskawing,

Die Bult, NOo2,

1954,

bls ..

77

('n Herdruk van Profo

Venter se Profes sorale Rede aan die U. V. 1954)0

(28)

I

14/denke ••••••• 13

-sukses behaal met die ve er-krag t.Lge en'verantvJOordelike

bur-gery - die' lade en 170.8 e5"U.s8reformatoriese produkte

Geleidelik is die protestantse erfenis, en byname die sUiwere

vertolking van'die Christelike religieuse grondmotief as

kul-tuurmag, verdring deur die humanistiese grondmotief van natuur

. 41)

en Y1:.y)}G ~cl.~

Hierdie humanistiese strominge wat gequrende die

afge-lope drie eeue, die itJesterse' beskawing van sy Christelike

stempel beroof hét, kan in laaste instansie teruggevoer word.

na Fené Des car t e z (1595-1650). "Hy is die vader van die

moderne wysbegeerte-in-die-afvál, die filosofie van die

ge-sekulariseerde mensti!,l~2)

Tiperend van die geestelike spankrag van die Calvinisme,.

is dat juis die Calvinis, Gysbert Voetius as tydgenoot,

met Descartez in ~ie polemiek tre~.43) Die ontkerstening van

die wê r-eLd op die geb:i.ed van wete nskap , kultuur, denke en

s ameLewfnz svorm , is :t:'eeds in die ll~de eeu deur die sekularisme'

en nomt na.Lï.sme begin. Lmmer-s die Thomistiese sintese-filosofie

bied die regte Geestesklimaat vir indringing van verdere

paganistiese ged agber-Lgt Lngs, Descartez s Lut t in sy

\oIlys-begee.rte direk aan by IId.l.e ontkerstende, gesekulariseerde

41) Vgl. Verrter , B.A. ~ Die Ont1!:ikkeling van die \-Jesterse Denke,

bls.93·

Venter Eo Ao 1 all \v"~ bl s , 93eVgl. sy eerder aa.ngehaalde

in-treerede IIDie Krisis in die Westerse Beska\olli!}g," Die Bult,

bIs.77. IlSOOSdie ou Griekse filosofie sy logiese

voltooi-ing en bekroning gevind het ·in die Stagiriet, Aristoteles;

e~

die middeleeuse skolastieke denke.tot skoonste

uitdruk-king gekom ·hst by die Doctor Angelicus, Thomas de Aquino;

so het die Bumanisme oor drie eeue heen niks geLewer wat

nie reeds iu beginsel gegee is in Cartesius se filosofie

nie" Dit iS~!..n.:.fei t vJat na ons beskeie oordeel nog' nie

ingesien \I]ord deur ts.Qntemporêre vorsers nie 0 Descartez het

die patroon neergelê wat wysbegeerte en wetenskap in die

komende eeue sou volg. Sy skaduwae hang swaar en donker

oor die.vJes·terse be skawi.ng van ons tyd." (Ons kursiveer).

Dit is Profo V~nte~ se besondere verdienste dat hy in

hierdie rede Descartez in juiste perspektief plaas.

Die Calvinisme van vandag is dan ook weer die eerste om

tE! waar-sku teen enige nUvJGbreinspinsel van die

humanis-tiese .ongeLowige s , Die Calvinisme adem steeds die gees

van be houde ndhel.d , teenoor elke stroming wat die menslike

denke of ander- kosmiese gege\.-le, vergoddelik. Vgl. Spier

t.Te):,1D i lJi!0 d i~ i/\ï ..~:} 111S ;:'2 60 . ~ 1:,2 )

(29)

idf;aal) he t also die religieuse grondmotief geword wat die

denke wat In vrug is

- 14 ...

die middéleeuse Romanisme0,,43a)

van

Thomismede r-ha.Lwe bygedra. vanweë die dualisme in die

grond-motief , die sekularisering van die \<lêreld wat uitdié

inner-like antinomiek vloei, en die daaropvolgende pr-ok.lamer-Lng van

die re(Je 2.8 dogma ,44) D'ie Renaissance, simptoom van .be

ska-wing sverval ~ In hartstogtelike terugkeer tot die paganisme,

onder-gr-awe die ml.dde.taeuse eenheidsstruktuur en laat In golf

. van sekularisme oor Europa stroomo Het die soewereine rede

en die eie-\~12tlikheid van die mens reeds op die troon van

dog-,I

ma, het Descartez die juiste geestesklimaat gevind vir sy

optredeo Die opkome"J.denatuurwetenskappe skep nou die

ver-wag tLng dat die. mens se behee r-sLngstr-aws die 1,1eg'VJysersou

word" lIDie mens s onafhanklik van enige hoër mag en onafhanklik

van enige outori te5..:;sgeloof, sou die waardigheid en vryheid

van sy persoonlikheid ~Jerwerklik deur natuurwe tenskapf.Lke

be-heersing van d.l e kr snd.ese totali tei to Vryheid deur

natuurbe-heersirig (of ook ~ dl.e persoonlikheidsideaal en die wetens kaps-.

Westerse wy,sbegeeri;e:l ,/,;~t;enskap en beskawf.ng beslissend sou

lei in die komendo eeue 0

nit

5)

:81e dualisme in die grondmotief ,

sou egter meebring dat pr-Lmaa't };eurtelings aan die twee pole

sou toekom. Ook op staatsfil080fiese gebied sou die spanning

hom Laat voel ~~ vandaar die ve r-t akk.l.ng in magstaat- en

regsta."'l,".jsteorieë", '\/11' die persoonlikheidsideaal hou die

verabsolutering Vim die natuurwetenskaplike metodes (wat die

beg rtppe kousali tei t en eksaktheid op die norma.tf.ewe aspekte

43;)~V;;t;;~-E:A:~~;:~::-bïsQ95Q

Toe Thomas, in sy strewe na

eenheid van denkt?'} In sintese 'tussen Chr-Lstendom en Ar

La-toteles probeer bewerk hs t , het hy die weg berei vir'die

c ar te s Laans« ueris .. Die religieuse grondmotief van natuur en

genade moes .Lmmer-s noodwend Lg uitloop op In,dualisme, fn

dialektiese spannf.ng tussen 'n Cb.ristelike en In

nie-Chris-telike terrein~

Op

eersgenoemde gebied komgesag en geloof

vleI

ter

sprake, op laasgenoemde is d i.e rede alleen aan die

wocrd , (Ju:i..s l\:LerdiG rede is deur die sekulariste van die

14de eeu ':JLCto:.',Gomverklaar) 0 ' ,

4~,) Venter EoA. .e:«, '1blso96 ..Sien veral ook sy ~ie ,~¥;isis van

diG~We§~é_~s~têMing,!ntreerede by u. V.272/1j~ a.n

Drr-Bult9 Noo2,19~14,bls·77~823

45) Venter TE•A., ~[,i,12 l\d;'is~s.-J@:nd~§_J\!esterse Beskawing, in die

Bul t, No02 ,19'5'4-;-B.L"S:"70v

(30)

16/ (J0 0 •Ct

~ 15

-van dLe tydel~.k'? ·iI',erkllkhej.d. '~o2~)as) In gevaar in? deur-dat

onvoldoende r-:::J.mb"! gelaat wor-d vir 'n" selfgenoeg same" per=

I"kh "d 46). D· t kt H bb 1 d"

soon l _elo le supers ru uur van 0 es verswe g le

enkeling onher-r-oepeLt k , die .gewaande persoonlikheid,""

soewerein:i.tett is daarmee heen, en die burger is berowe van

burgeJ'vry:'·:.:~c:lé':·::Wl mede seggenskap in "n staat met

vorsabsolu-t i sme ,

D5.epr'ok.Lamas Le van die s08wereinei~ede, is egter ook "n

orrtkennang van ui twend Ig e ge sag sbmdange , . Sonder enige

trans-senc3.ente norm , met die vastepunt van ~y v.ertroue 'herlei tot

In enkele kosmologiese grondnoemer,_." "die eis van naturalis ...

. t"lese "ge y s a e J.ng oor ale1 k k k 1" " . ganse I"

ana.e :

" h'een, 1146a)1"el . led"'

religieuse grondmotief die VJesterse beskavf.ng in die reeds

.gesignaleerd.e nl.velleringsproseso l.:·6b) Waar die verskeidenheid

van gie .skeppinGso~c-r3.8ul tgevJis word , as noodwend Lge re sul,taat

/

van onge Loof . ::.s dJé be skawf.ngsver-ve.L oorsaak en gevolg van

g rensoor-skr-; ..êj.ng:ï 8~~:.verkragting van die eie a:ard van die

self3tar~.dig(-) same18ï"'~..ngsvorrne (kerk, ge sLnj ens , ) deur die staat ,

Die o·;,!erheidsta.s.;\: vertoon g evo Ig Li.k In totali têre

alomvattend-heido V..,L.;l~ (-'l~ ,:,.~.,1."_· h""l,1"..oLli_ ... -..C""','l" t:0.Qo~·;"'r'n,-::.;d,'I-.' .:vt:. ..._,..,_ ~

'n

taak om die produkte van

, massalLseripx :...,(1 o.epersonaJ.:i.sa.s::i.e te regeer en te lei,

tene.l nde minstens 11l, teoT-eties;? basis (hoewe I bykans sonder

stn!) vir sy gesag te behou in d~.e lyn van sogenaamde

volk-s oewere tnl.tei t , Vir die chris tsnmvc::::rheidIn reuse taak van

herke:'~3tening er,. l'8.f:):;:'masie van die burgery tot ve

r-antwoor-de-H:I.erdie on+kar-stenf.ngpr-ose s salons veral moet verreken

wanneer ons hand81 oor die owerheidstaak in die 19de

en 2Oste eeue '.,;ant ditimpliseer

46) 46a)

46b)

Sien my Vrouestemreg, In Sta::..tsfilosofiese Studie,Saeum,

1953,

blsc29G " ,

Venter EcA. ~ .~1~;h.êis

in

d,i,£...1Lesterse Beskalvin_g,blso8o ..

Vgle van r<.e~:son Ir"H. de Naatschappy der Toekomst, b.l s0

2760 IIDe gesc;):l1ec1enis van de Westerse beschaving is immers'

in hoofdlijnen die van een kerstenlngdier bósc hav.l ng

,g~-volgd door Gr3!:l naar omvang en intensi tei t toenemende

on tkers toninF>! die de weg naar de einde atastrophe

_

... begeleidt" II

(31)

...

16

-vir die christenovJerheid In tE.ak om by versaking van ons

,,47) k 'f

vers tand sgeLoof J' .;_~ W[~'\j solank reeds die gemeens apsrno t.Le vJas,

en in die skr-Lrtuur Lf.ke geLoor' Lngedr-Lng ~ en ons so gevange

gehou het - die 'lyn mat Gods beeld weer op te neem..~t8) Wan'!;

die mens, ge s kape na Gods beeld, durf nie 79rd\tJYi.l.in die ge+

lykvormigheid van moderne massaliteit rrl.e , uDeze cde Ldom

roept ons tot een taak , die ons slechts als Ln een schemer ...

achtig Ll chf voor ogen staat -_ maar- zo zegt de psalmist:

Ik zal in gerechtigheid U aange s i.cht aanskou) en by het

ont-1.,0)

waken my verz adf.gen met U\oJbeeld s " T7 Ook die kerk het rn

erns t Lge taak Ln so ' n ontredderde wêreld? waaz- die boodskap

" t" S O_$_..L·: a_.2... P ;.:>,,6r.'eI:"_t_i~,_he l'

a

20.,)

van Christus gereCtl.l~eer wo.rd o'c d Le van .__ ~.~ .:::.o__.-b_

d Le sogenaamde praktiese o hr-Ls teridom van sosialis "kommunis

en hulle gcesvervante" . Die utopië strand egter almal op

die waarheid dat die mens as sondaar, God ni~ van nature soek

. 51) .

ru.e , Df,e moderne manf.f'e stasLe van die humanf.s tf.es e

afval-I· .' 5la) t· b t t tl"1 h . db" b

re a.g a,e~ war It', sy . ru e aans 00 1'( eJ. .e sig lS om

e-slag te J.ê op die sf.nne van die Europese mens, en helaas ook

in O:GS vade r Land reed s sy verskyning gemaak het, - die

1 • t . .C> "1 ~• 52). d . f' 1 f' d' d

e;:CS1Sens a.e-rt l 0801)..e-:;.. lS le .1 oso le van le on ergang.

Die gees wat di<=:_paJ.ei:::sloop ~sal die skamele hut van die

dagloner nie ont s Len niE:053) Die menslike gees verdra geen

47) Die God van die Antieke ",,"y.sbegeerte wat die skolastiek met

die God van die Byb(11 wil ve ne en seLwf.g was 1n dooie denkgod e.

D:LedenkmeL::~na so "n beeld gef'an taseer ? kan met sy God

d'i t ook net. d(-;'{~\kendeens word. Mekkes JeP. A~ ~

Boek-bespreking (\Tan der Kooy)

A.R.

Staatkunde. Vol~25,Noo7/8,

bls'.249. '

48) Hekkes, J.P, \. ~ tQaOpO, blso250o

4 9)

l1ekke s, J. P0A.. 'ijoa0po

50) Van Riessen Ir"Ho, Haatsehappy der Toekomst,blsel14.

51) Romo

8

vers

7

on Titus 3 vers 30

518) Die gees van seLf'hand hawf.ng en verlossing wat die

ge-(\ ergerde jood;. die wyse griek, die aristokratiese romein,

die vez-s tokse bumanis en die radelose Farao beheers en

·verbind.. ·~/J8.l.lneerdl e verlossing uitbly Ls almal rt op he t

'slop van radeloosheid J brutaal cynisme en noodlotsberusting'!

.bevan~e - Van Ri.es sen Ir"HI», Maatschappy der Toekomst,

bls.lo.

52) Die nihilisme is In oorecnste~~ing met 1 Joho2 en 2 Thes.2

Die gees van dIe Anti-Chris"

53) Groen van Pr-Lns t e.re r ,

(32)

Toynbee A.J ..;'iJar and Civilization, Selec ted by A. V~Fowler·

from A study of History,Ox,i'ord U.Press91950,blso18", .

Hier het ons te doen met die eensaamheid van

Godverlaten-heid ~ waar-voor- Adam roeds teru_gdeins 3 Die mens wat sy

band-met aie grond en perspektief van sy bestaan afgesny het,

behelp hom nou met afgodery,gesekulariseerde norme valse

p9r$pektieVJGo "A,.andie einde 981and hy by die athe1sme, by

d~e b<:s<:f.van. c..~,enorm- <:n sinloosheld van sy bestaan, by

dLe n.lhlllsme·o VgL, VaYJ. Ri e s sen jNaatskappy de'r ToekGmst,bls.259ci

Van der.Pleeg J-oG.,§tr9y?n na~r een herr~:liS3UvJdeChristelijk

SameleVlDE.,Cultuur GeschledenlS der Chrl~teridom,volJ.T,blso8o()

Vglo Lipson L,.,Great Issues of Poli tic s ~bls ..411o itA church,

a c oz-porat Lr.n , er family ,vas always hanaicapped by its

in-abi~i~y t<? :snif.Y--l2.ociet_y.ir:.any o~her fashion than by

assU!ulat=!:-.Qg_8verv aSSOCla'GlOnto lts mm primary charac

te-risti,£, 1.,;,ith...J;.he resul t~t.hat society thë'i1W"ears. the guise

of a Qon~~atj_on? _0r business or clan "\ol.rit 1~1l (ons

kursiveer ('>

17

-vakuum rito , Waar ons be skawi ng die ongeluk gehad het om

o aarda.e sub.lá.eme LjlS,9i:L·êl.s:i,ev/ut d.i.ii eenmaal be s ; t het te~

ver-- loor, sal dit volgens Toynbee vroeër of later gryp na enig~

ander IIspiri tual fodder that it c an find - however- coarse

and unsatisfying this new fodder may be, rather than remain

"\olithout any s pd.r-Ltual sustenance at allo

1154)

Deur die loop van hierdie studie salons die verlies

van dd,e religieuse-g:r.ondmotief in die verskillende historiese

gegewens de r-ha'lwe steeds moet bywer-k en ve r-r-e ken , om "n juiste

uitsig op die doen en late van die owerheid te kry, en

van-daar tot- 'n formulering van die ovJerheidstaa.k van daardie

be-trokke ,ovlerheid, in 'lie lig van die be skawang s toe stand , te kom..

IVo

struktuurverHoes-g.J1E)

Die krisis in die moderne s ameLewf.ng is daaraan te

wyte dat die verskillende le"\o!ensfel'e sig nie in harmonie met

mekaar ontwikkel nie - IIHet is de disintegrasie, het uit het

geheel losgemaakt zijn der delen, waaraan het' te vJijten is

dat deze deelen een cp zichzelf staand leven gaan leiden, tot

schade van de deelen en he t geheel 0

1155)

Dit i s tiperend van

die ongedifferensieerde samelewingsorde dat e en of ande r

Lewensvorm di.e prLna9.t monopo.Liseor-, Gesin - Kerk - staat

-elkeen het op sy beurt in die ,pplgrimstog van die mensheLd ,

op een of ander s badfum van ont1!!j.kkeling, hierdie

opsigself-staande Lewe g aan lei, en die ander Lewensvor-me totali têr

ver-swelg, assimileer en met sy eie primêre karakter nivelleero

56)

---~---54 )

55)

56)

(33)

-' 18 ,_,

. In die.,'!, huidige) s&~elewingsorde het ons te doen met 'n

relativering van uie histories gewcr-dene 3 van di2 selfstan ...

di'gheid van die samelewing svor-me, en die ve r-vangLng van die

newe skikking de~x' bo- en onderskikking" In hierdie ht ë r ar=

giese kollektiverj.ng tot In totaal~verband~ die staat, al het

di t aanvank'l fk het die ekonomiese betrek, tref ons die

diri-gistiese tendens aan :Idie met de verstoring van de balans tus

-_. '·h·..J h t,,57) D' h'" 0 • t

sen gesag en v.t'l.J,._81.I,:, samen ang 0 le lerarglese In

e-grasie van die samelewing neem die voorwaarde s vi:r herstel

inderdaad WE-go Kuyper kla dan ook dat waar die oorspronklike

"

h~oriese geledinge verwerp word, menslike instellinge in die

plek daarvan kom, ["41 wor-d die staat byvoor-bee Ld as mistieke

wese be skou , waar Ln cUe hoogs-te idee van menslike Lewe sig

verwesenlik, en só d.ie moeder ,,,vord van alles, ..§.el£g,§.QQ2g,saé1m7

en derhalwe vir plaaSlike outonomie geen ,plek meer inruim

n:l_e - ,:,ê1aat;~.s\Lm~g,dryft 'tot staatsbemoeiingo,,58)

Di t behaag God dat mense,; lewende uitdie geloof' in

Christus die samelf;1.vi::::.g;:;c,rëlemoet ver\verkliko 59) Waar die

geloo:fsp,'lnning é:1gter verswak, en Lewens terreine onttrek wor-d

aan die LeLdI.ng van die geloof? sodat die ongeloof derhalwe die

leiding verwerf') bly dié vGT'\A]erkliking in geheel of ten dele

ui t , Dan \AIOrddie ontplooiing VEw.'J. die samelewingsorde nie

alleen afgerem nJ,e J Ji.1."-'1.a.r1l ook &..~gsbogen naar misvorming'! 59a)

Di t is Lnder-da.ad in versteuring van die harmonf,e tussen

same-lewingsvorme , W&~ soweL deur die magsoo:rmo.ed van een bepaalde

vorm, as "door V5Ll1Q.§_aap geest~.ke spankrachLvan de

'60)

kringe;~1I veroorsaak kan word , KQ..nsentra3ie van mag

IIsowel vanwege de gezag_9.l:.ê:~ in een kring, als door de

neiging tot vera; t,;v./Oordelijkheidsoverdracht by de

-'---~-~---~---57) VaD Riessen. LrsH,,Maatschappy e,er Toekomst,blso95.o

58) Kuyper, Dr , Ao j De Overheid - Locus de Hagistratu~ J.H.

Kok,Kampen,2d.E D:cuk~bls ~2990 (Voorta.an afgekort. Locus 0 )

59) Dooye'vJ8eTi1-Lj .4 Ne1:J Critique, vOloII,bls ..249.'

59a) Van Biessen Ir"H,; '; f'faatschappy der Toekomst, bls.94o

60) Kuyper A. ( Soe;f!eréj_nj_'~eit in eigen Y...rin.g,blso18 (Ons

kursfvs or-) D

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Furthermore, considering the correlation between the eWOM variables of Twitter and Reddit a significant relationship has been found between the negative twitter sentiment and

* Skriftelik-kollektiewe kontak- omsendbriewe (Ibid., 18). operettes, gimnastrades, ens. probleme is hier ter sprake.. Indien aangeneem word dat die hoof op die

staan. Alleen die koningskap van Christus, so os uitgeoefen deur Sy Gees en Woord, word aanvaar. As van ~ regeringstelsel gespreek moet word insoverre mense in

Terwyl die liede- re gesing word, behoort die voorgestelde liggaamsbewe- gings (soos by elke lied aangebring) telkens deur alle leerlinge in die groep uitgevoer

die beleid het 'n merkbare invloed gehad op die skoolbywoning en die algemene onderwysontwikkeling. loon hoe die desentralisasiebeleid die onderwys met betrekking

(bb) In Gelukkige en spanningsvrye jeug is In gOcis aanbevcling vir die werk wat deur die beroep vereis word, hocwel gedeeltolike disintegra e tydons die jare

Wat die onderrig van die tweede taal betref, is die roosteropsteller gebind aan minimum tydvereistes vir die verskillende klasse• (Kyk bespreking onder

Die Tweede Wereldoorlog het in meer as een opsig 'n invloed op KMDOS uitgeoefeno Aanvanklik het die vereniging onder emstige kritiek deurgeloop omdat sy lede