- ' .1. •
HOOFSTU'"'& XII.
SAMINAT'].' I NG •
1. OPVOEDER EN TIPE: Die uitgevoerde ondersoek is
bespreek en die bevindinge aangekondig. Die gehalte van die ondersock en die waarde van die bevindinge spreek vir hulleself'. Daar is baie ersoeke ui tgevoer en deur baie persone is konstruktiewe d oor die opvoederspersoonlik
heid verrig. Die vraag re eer nog steeds of' dEur ondersoek en "dinkwerk reEds tot die el van die opvoederspersoonlik
heid deurgedring is. Om tot e wese van die opvoeders
soonlikheid te kan deurdring, b eken in vverklikhEid net een ding, naamlik om die idee van e opvoeder-onderwyser te verstaan. Die veeIheid van lewensopvattinge en die
ver idenheid van beroepsf'ere maak soicts
on~oontlik.Indien aImn.l opvoedkundiges en opvoeders van beroep
ViaSen almal dieseIf'de Iewensopvatt g hEt, sou ons die e VRn die opvoeder-ondervlyser ter kan benader. Die me id verskil ten aan en van sy mees sinvolle bestaans
uit op di(o mEes radikale
WYSE-.Dit is nodig geag om e wys ge agtergrond
waarteen hierdie studie en onderGoek illug, neder toe te lig.
'n S e e n ondersoek van hierdie aard L3 mee!' ar> In p ese aangeleEntheid want proewe van 'n
ese tipologie is niks anders as
'n tipo e van lewensopvatting nie.
0t> vvc:di
H!:';swer'k na sy prisipieIe Kant is iets ander's as psigolo ese navorsing. rianncer o dkundige
denkarbeid verrig of' as hy opvoEder van beroep is, dan is in wat daar gEdink en gedoen v-wrd, teIkens blyke van interpretasie van die n van mensebestaan. Elke uitspraak oor opvocding en elke opvoedingsdaad gee ondubbelsinnig kenne hoe die persoon oor a mens en die waardavol dink an wat
hyvir verwasen die vooruitsig stel.
In • . • • . . .
316.
In die voor is sprake van dinkwerk en daad
werk. Kerschenstciner t van 'Lehrer der Pl1dagogik
1en sche Lehrer
1 •t beteken geensins dat laas
genoL~de
geen dinkwerk vcrrig of dat lG as
vEruntwoordeli~Eopvoeder van beroep homsclf nie rekenskap geE van diE waarom van sy praktyk nie. Hy doen dit beslis, h06wcl miskien minder
sistematies..iJaarop di t ei lik rreerkom, is dat hy in sy dae praktyk van mense ling blyke gee hoe hY,oor die mons en die lowe cn die waurdevolle in die dink.
Deur sy manier van doen, o.a. van kies en van keur en die wee en Is wat
byaanwend, gee hy getuieni s van sy idee van die behoorlike. By bedui nie allcen die pad nie maar beYJ'Bndel homo In hiE bevlandeling op h,y 'n ges wat sy grondhoudtng enoor sy beroepsverbondcn
hede ts. Sy doen en c word deur die behoorlike genormecr. "vat vir hom waardevol en nastrewenswaardig is, wil hy by ander vick. D vir hom waardevol egtcr nie willekeurig waardevol woes e. By staan
0sag en wel onder die gesag van die ewi Idel1de en onvoor
waardelike. Hy beoog veranderinge maar hierdie beoogde verander is nie veranderinge t I l e VDn hullest:lf nie en ook nie terwille van horn of diG
opvoedel~ngnie. Sy arbeid aan diG mons geskied nie terwille van die
~ensnie maar t ervli van iets wat die
~cnsopcis. As ons opvo
moet si6n as sinvolle
~enscbchnndeterwille van die mens, dan is dit geen sinvolle mensebehandeling nie. Die diepcrc
betekenis hiervan is dat die ideE van die behoorlike vmt al tyd wnar is, leidelik in die van die opvoedeling gestalte moet aanneem. Die altyd v/are, [,;oeie, skone en heilige sal no t in menselewe bewaarheid word nie; dit s'l.l steeds om op 'n benadering d'o.o.pvrm. Vir die verantwoordelike opvoeder van beroep di t om die
v~yfJevan benaderi daarvan. Dit gaan om die aard van die grondhouding wat weerkaats word.
Di
€ • • • • • • • ••- • • ' • • • • •317.
Die doel met die uit voerdo ondersoek was
onderme~rom die algemonG geneigdhede te probeer aantoon, andcrs ge die samentlike indi\ldduele ring van die idaal-t Met nadruk is daorop gevVYs dat OndOr\7yser en trouens geen :-!lens In tipe is nie, maar dat
hydie tipieso bonader en ';Iel die tipiest: van die opvoeder-onderwyser. Die groat
is nou wat die inhoude van die idee van die
onderViYfJ01" is. Om dit anders t to druk: wat is
hi~rdi6ideaaltipiese wat altyd WBar is maar nog nooi t be'vvaarheid is nie of ooit bewaarheid k2n word nie. Dit is geen gemaklike taak om hierop 'n antwoord te gee nie. Dit is in werklikheid In onmoontlike taak want elke benader
van die idee is In xnenslike benadering.
1iiJaaraan die mens inhoud stalte probeer gec, bly steeds rela tief, menslik, onvolmaak en sondig. Die absolute en eviggeldende val
buite~ant
menslike
b0vattingsvermo~. ~aaral
va~dit
,
buitcl;:ant sy begripsinhoude,lcwe hy daaruit en bcweeg
hydaarIlcen. Daar is intu!tiovv'e partisipaL;ic 'uc:t d c in sy onge:skondc reinheid ",n absoluutheid :naar dan ni(:;;
sintuiglik-rasionele weg nie. Hy vl:rkry a
bep c visias daarin flitse daaruit, maar ook al.
Vroe~r
is bCWGlr dnt die tipe die vergestalting van e idee is. Ons kan ook
s~dat die tipe die idee van di(' idee is. Dit is die voorstelbare en gewaardeerde
inhoud van diG idco in sy absoluuthci(i en soos dit via In pnQlde bGroep gcvisualiset:r 'ywrd. Die tipe staan altyd in vcrbQnd met die ecn of rmdcr begrip 1iwt dekkend vir In groep is cn wat die OLn of
~nd(rfunksie verrig.
Om In idee VQn In idee tc kry is nie mCEr die c in sy absoluutheid nie, rrJa'1r dra di t reeds die lcenmcrke van men be!nvloeding. Dit is goed dat dit so is want enders sou ans nooit enige wnarde-oordeel kon uitsprcek of (;ni toetswcrk kon verr nie. Dit feit maet andcrmaal
ond0rstrO( p •••••••••••••
318.
onderstreep word dat di t van absolute sy nie moant lik is om inhoud aan die tipiese te gee nie. Van relatiewe Kent mag soicts onderneem word maar dan is die inhoud slegs hoogste benadcring. Dit laat dink aan die monumentale woorde van Kerschensteiner wat hier vGr:delding vcrdien.
11
All\? menschliche Vollendunrz; ist immer nul' die ENDLICHE Vollcndung del' unendlichen Idee. und es beateht die Verlockung zu glauben. in del' endlichen Vollendung
die volla Verwirklickung del' Idee gef'unden zu haben."(l) Onder al die lewensvorme wat e kens"ken, is daar aekeres iimt vir' die vverk van opvoeding en onderwys die
ideaaltipiese die beste nader. Hulle is die sosia ,
die religieuse en die sedelike. Hieraan hoef' ons mynsinsiens nie te tv:yf'el nie. Al die ondersoeke bewys dit Gn ons
v oe 1 d i t i n t u1 t i aan. Om in terme van Spranger te praat, kan ons se dat ekonomiEse en magspolitieke waardcs
beslis aan die genocmde dric ondergeskik is. Die teoretiese en estetiese vorme
to~tsook nie so hoog nie. Die
gedagt(;. van heers-oor (Kohnstamm) of Vdn In positivistiese naturalisme (Dilthey) kan so goed
aDbuite rekening
go laat Hord. Ons glo dat al16 opvoedkunciige s die gcdagte van uitgcsproke self' andighcid en mag by die ge1ntegreerde
onderwyserspersooullkheid sal ui tskaltel. Die sede ,
sosiale, religieuse en in In mindere e ook die estetiese en
teo~iese
~aardesvind in die 1ntegreerde onderwysers
persoonlikheid In eksistensiele klankbodem. Die norme vir die reeling van die eie gedreg en die gedrag van ander kom hoof'saaklik uit hierdie drie waardegebiedens. ruet
hul ombuigende krag en invlCiIJ3d bepaal 11ulle ook die verhou
ding tUGsen opvoeder en opvoedeling.
Die bestaan van die:: ideaalt
iC~1Emaak empiricse toetsing en interpretasie moontlik hoewel geeD uitkoms van empirieuG ondersoek Itipies is oie. Dis cnkel en allcen
dic
Ivy S6van benadcring van die ideaaltipie se Yia3.rvan
blyke . . . • ( 1) .h..erschG
einGr~Die See des
~rzichcrsund das
Pro blcm del' Lt-hrer bi Idung, 1-8.
blyke e
~'v;orden niks meer nie. Geen ondervvyser is 'n onderv/yser nie;
hybenadcr al en ideaal of' die idee. Hy is in werklikheid ook geen onderwyser nie maar word ste seen. Om ondcrvvyser wees, beteken
0,.
(;cn to vJOrd of' dit nie te word nic. as die parsoon dit nie word nie, mag
hynogtans by kinders woes en self's I skoolhou~ !'r.aar in wer'klikhlSid hoort
hyelders tuis.
Die uitgavoerde ondersoek was nie bedoel om die tipiese aan te dui nie. Dit was 1 proawe om die vvysc van b,;nadcring van die idaaaltip se bloot te le. Dit was proevle om kenmerlce en gEneigdhede ',io.t in geslaagda
opvoedin aan die lig tree, [lun to toon. Deels is dit ook maar In p gologicse karakteristiek , hoewel dit tog
probeer het om verder te gaan deur veral die lewensopvatting as
6£id eld met betrelcking tot e waardevolle vmt
tegelyk ook die sin van mensebestaan aandui, tc laat blyk.
Die lClilcnshouding v/at spreek, is die van 'n be Ide grocp in 'n b I d e lo.ncl c.leur 'n
bepc:.:..~ldebl;]roep vir
!n
be Idc volksdacl met Gie idcologicse momento. Die proevlfG is
tn blyke vo.n hulle grondhoutli ng, hullc rL::1.lcci es op di(; \..ise van behoorlikhoid en hul interprcto.sie van dio sinvo in G1cnscbcsto.o.n.
2. PROE'IJE
VAN GHONDHOUDINGE EN LEWENSOPVAT'I'ING: DiG nodig do.t ":-1 sitmovatting anngebiod v/or'd van die resultate V[ln die uitgevo ondcrsoek soos dit uit 0.1 drie reekse gegewens
spreck. Dis dc:.n ons prOGwe van 'n pcdagogicsG tipologie as tipologie van lewensopvo.tting. Hicrclio proewe wat in 'n
n.'~.mtal
puntc :langc bied word, mao.k gGensins op volledigheid, logi eit en eenheid aanspraak nie.
(n) Hoe word daar' oor die mc::ns gedink? NE}rens word ui tdruklik vermEld dat
byskepsel En ge skapene van God is nie maar ook n@rcns word die indl'uk verwc k dat In
naturalistie s- biologiG sC: me nsbt:: skouing gGhuldi g 'ilOrd ni0.
Ons het al16 reg om to beweer dat In ChristElikc antropolu
gchuldig ••••••••
320.
gohu Idi g wor d •
(b) DiG mens sc be staan word as vGranhJOordolikc en toerekcnillgsvatbare bestaan beskou. Sy bcstaansuitingo is
crdo uiti terwyl die aard van normering daarop dui dat hy uit 'n ander niveau as diG suiwer humane al f3n
lew-e. Daar is 'n totalo af'-w/osigheid van (migE; on elke vorm van f'atalismo.
(0) Die mens se bestaan as verantwoordelike bestaan dui op heroieke lewensaanvaarding of' op die
ide~lismevan
vryheid. Die weerstande wat ontmoet word, moet oorwin 'lilOrd terwyl elke oorwinning nuwe veI'antYvoordelikheid
meebring. Daar is bepaalde lilaardes Y/at ver\-,resenlik moet word waaronder veral die religieuse, like en so a waardes. Hierdie waardes plA3s die mens ondEr gesag en kan hy nie anders as om hulle te gehoorsaam nie. D is vmt hulle is groot ks as gevolg van menslike
'i/i1 en ops(, t.
Binneko.nt gronse hE t die mens sy toekoms in ci c hando.•
(d) Hierdie proewe word gek deur 'n unie
gthcid op en verwesenliking van 80ndere waardes in die bjektiveerde kultuur on wel die religieuso, sedelike, sosiale, nasionale en ostetiuse v/aardes. Ons proewe l;;:en
merk horn deur die opperste rangplGk wat hierdie "li/aardos
in d rangorde van aIle waardesoorte inneern. DaaI' heers 'n opvallcndc af'sydi cid, byna onverskilligheid teenoor
magspoliti(Cke, <JkonorniGso, tegnisso, utilistiese, genots
en sinnelikc waardes.
(e) Hierdie Af'rikaans-georientecrdo proeVJe V6I'toon teken van heroieke sc li'standighe id en verw,':3.8.nde eio
vla3rdigh",id nie maar van diepe af'hanklikhcid van en 'n biddendo oi,)sien tot God as die Gewer van al dinge. Dear i3 roep
bowustheid in af'hanklikheid maar ook bewustheid van die arbEid wat met lief'devolle toewyding vGrrig moet word.
Da~r
word in vertrouc, geloof', hoap en
lie~dcgewerk.
Daar kan by gtEm le pcrsoon soos uit diE: ":mtwoorde
blyk".••••••••
321.
blyk, die
on~dekking gemaal~word dat die beroep terwille van kompensasie, mag en gelding beoef'en word nie.
(f') Alle bcoef'cnaars bchoort sonder twyf'cl tot die sosialo lewensvorm wat in onbaatsugtige dibns die vreugde van hulle lCWG vind. Dit skyn asot' hulle dour In sosiale diensmoticf' aangevuur vvord ywarvan barmhQrtighcid en
medemcnslikhcid die
hoof'mo~ncntGis. In Domokpaticse gemecnsknpsorde word
voor~estaan,gcbasccrop
gere~tighciden rcgverdighcid. Die gGlykheid en gclylcwaardighcid van 8.118 fflense sl<;:cmor dour sowel as die gcdagte van
gC'lyl~cknnsC' vir almal.
(g) Dis mensewerk wat met kenmerkende menslike onvolmaakt
heid geskicd,maar dis werk wat uit
vorantwoordelikheid~in-lief'de teenoor die naaste wat God op sy pad gcplaas het, verrig,[ord. DQar is In pcrooon-Persoon-pE:rsoonsvc;rhouding.
(h) Die beoef'eno.ar se persoonlike lC'I,Jcnso[Jvatting, maar 8.8.nsluitend hierby die lewenBopvatting van sy Yolk in wic sc diens hy staan, is van daurslaggewcnde •
botel~enisvir
sy YJerk van opvoeding en onderwy s. Di t ro.ak sy grondslo.g en doel, inhoud sn mGtode, die moontlikhcid en noodsaaklikhcid van sy Yicrk.
(i) As geintegreerde pf;rsoonlikhcde is hullo dro.ers vQn die beste wat die 'dests no.n kultuur- en g06stGsgocd opgclcuer hEt. Hullo is die mooi ckscmplarc vo.n
Jew0nc(>.or'n'inning
dcur lowenRaanvaarding en van vcrryker's
van die vcrskillende objektievv'c kultuurgcbiedcns met besondcro voorkeur asn Gckcrc rEeds gcnocmde wanrdes.
(j) Om die opvocdcr-ondcryvysEI' tc v(rst:::w.n, bcte-ken om horn in ay gerigthLid op hierdie objektiewe waardege
biedsns te sien. Sy lewe is by uitnemendheid In aktiGwG waardcbcpalende en waardevcrwesenlikende
decln~mGaan hierdio objektiewe waarderyk met opperste
voork~uraan die voornoemde waardos. Sy taak sien hy daarin, na&mlik
om hicrdie waardes wat vir horn die hoogste eisG van
behoor11kheid •••••••••••••
.)
~.
behoorlikheid inhou, in 'n sistematiseerde, gesuiwerde en vereenvoudigde vorm aan sy opvoedelinge te oorhandig.
(k) Die rigti~ggewende raktore in die persoortlikheid, naamlilt die wils- en waarderingsrunksies sowel a.s die ei se van diL' gemocd is vir die werk van opvoeding en onderv;ys va.n die a.lln'grootst
0be •
(1) By die rigtinggewende raktoro in die pr::rsoonlilchcid is dao.r 'n oorhooI'Sing van die vit8.1e en egorilistiesc dour die sosi81e en supra.-sosiale ginge. Dis 'n oorwegende jy
gerigtheid wat a.an die lig tree.
(m) Daar is 'n opvallcnde stanthlid van voorkcur, keuGG cn viilsrigting vmt deur 'n duursn..lTIt::: totali tt:i t van duursa.me nciginge in hulle samchang en
8tLrktev~r-houding veroorsaak word. Andcrs : in die karaktGr as st'.:::rkteverhouding van die nG1
listiese Q[m die sosia.le en supra-sosinle 0ndorgeskilc gemo.:lk.
(n) Die norma vma.rvolgens gekeur \lord, is vcm 'n ek-middolpuntv11edonde en 'n jy-m1ddelpuntdienende a.ard.
Sy inwerkingsbcdrywighcdd gao..n dun ook in die
l'ting van die verl).01'ring vcm sy sede like kcuringsmao.t stawwo tot dool van diG like opvoedi ng.
(0) Die prClktyk oeren ondubbelsinn
fn ve;rede l€'nde inv op sy suksesvollo
beoerenQ~rsuit. D::-tftr vind 'n besliste verskuiwing in die ra,ngorde vo.n motiewc mct die
loop vo.n jare plaas. Hierdie proewe lewer ondubbL innig die bewys dat die beroep 'n vGredelEndc en vcrherrondo invlo
op die egrocrdo bcoefcnaar uitoefen. Hy bGnader
positicl' on progrGssier die idec van die; 0pvot:dcr-ondcrv/yscr.
(p) Botsende begeertes kan by die keuse van die langsmekaar bestaan. Die voorstellinge van toekomstige moontlike handelinge is van 'n uiteenlopEnde aaI'd. Uu
bring •••••••••••
.323.
bring die persoonlike en die geregverdigde egoLilistiese neiginge duidelik op die voorgrond. !viet die ervaring l,-;:ry die voorstellinge van t06komsti moontlike handelinge tn dalcnde rangordc vanaL die
sosi~lena die vitale
~nmagspo li t i '.:11w.
(q) Die sukscsvolle opvoeder-onderwyser is In geinte
gre(rde pcrsoonlikhcid vmt harmoni
Elna binne en na buite Harmonies na buite dui op astheid
bydie hoerst::nde goedkcurenswaardige kulturecl-m8.at8kaplike orde en sosiaal-sedelike norme mEt onderwerping en gehoorsaamhLid aan die objektiewe eise van die bcrocp. Harmonies no. binnc dui op die mat
Gvan gc s laagde oorvvi oor di e l\:onf"lil\:te en
spanninge wat deel van die normale mensclewe is en ook oor die botsingo wat tussen ideals en wense enersyds en die
se van diG beroep andersyds mag ont aan.
(r) Hicrdie procwe kenrnerk kom vcrdor dcur goeie gesond
van sy leds. 'n Goeis g6sondhcid is noodsaaklik vir sukscsvolle beroepsbeoeLening. Orngekeerd aLLekteer
SU1'-;:06SvoIla berocpsbeoGLening diG gesondheid vfcrklik minirmwl.
(s) Erno on6lc stabiliteit en bcstendigIlGid ywt hiermee saa.mrwng, is In onmisba.rc voorvr'.:J.rdc vir s la.o.gdc
beot:fcning vrm die berocp. Die gC'v7enst e ewewigtighcid wurd op 'n bcsonderc
v~scdeur die crvaring en die
emosionc. bevrediging wat die beoefcnaar uit die werk kry, begunst
(t) vvat gunstige kombinasies van die dr e om1
eiens
0van di (; t cmpcro.rnent betreL, i s ' n bed6\;;) n1bt aktiwitcit 'n onmisbare noodsaaklikheitl. Aansluitend hierby is emo teit met
sekond~reLuntcsie ui ters geslcik terwyl nie-emo onaliteit met sukondere funksie die gunsti e
voorlcom. Nie-emosionali tei t met primere Lunksie is ewe-eens sonder doeltrefLend.
(u) Deurguans •••••••.•••
· 324.
(u) Deurgaans word 'n dubbele f'unksie verrig,
naamlik opvoeding en onderwys.
Onderv~sdoeltref'f'endheiden
onderv~svaardigheid
is in 'n groter mate van
o~voedkundigebek:,.-,raamhcid af'hanklik as omgekeGrd. Die bekv,raamheid en
vermo~
om te kan opvoed, is 'n voorvereiste vir suksesvollc
onder\-~
swerk.
(v) Die aangebode proeV16 kenmerk hom indirck dmr
verstandelike begaaf'dheid wat beslis bokant die gemiddelde moet uitstyg, moontlik self's superieure intelligensie
wat ui ters di c:nsbaar, se If's oncnis baar is vir vinnige aan
passing by nuwe sit'w.sies, deeglike behec::rsing van die leerstof', goed onderlegde vakkundigheid en pr'o:et:ssioncle insig. Hierdie algemeen- verstandelike bcgaaf'heid gaan in die mGerderheid gcvalle ook gepao.rd met 'n sp6sif'ieke
begaaf'dheid in die een of' ander rigting.
(w) Da~I' is 'n opvallende komserwatis:ne onder sy lede merkbaar, Hierdie komserwatisme grens aan versigtigheid
en 'n opvallende af'keer in spekulasie en Hinsbej ag. Dis
tradisioneel bonde,anti-opportunisties en anti-materio.listios.
(x) Die algemene intra-psigiese geGsteseienskappe van die peruoonlikh6id soos gevlOontevorming, opmerksaamheid en die temperament oorheers verdcr in 0clo.ngrikhcid dio algemene aanpassingsf'unksies soos intelligensie, alg2mecn en besonder, en ook die somatiese aspckte. Mens lcry
onwillekeurig die indruk asof' die gocie mens CB die konstanto mens telkens bokant die intelligente en diE: nantreklike
mens verkios word.
(y) Hierdie proevv'e lcenmerk
hOIllvervolgens deur sy uitgcsproke positiwiteit van optrede en kontak met die
opvoedeling. Dit respekteer die kind as indiwidualiteit en gee hom 'n besef' van eie waarde. Dit oorbiedig die prim®rc drange en f'undamentele behoe:ftes van die lcind en is bedool om spanninge en konf'likte te vermy.
In . . . . • . . .
,..
(z) In die pIck van passiewe en aktiewe kwaadwillighcid, wispclturighGid en onbeheersdheid kom blymoedige opgewekt
hGid, ecrlikheid, bestendlghEid, bclangeloosheid en scl£
opo£f'ercnde oorgnwe to staan. Die he optr vv'Ord dc:ur In sosi~le en 'n diensmotief gckcnmcrk.
(aa) Die; vroulike bEoe£enaars van die beroe p het gocd
ontwikkelde ouerlikc instinkte. Hulla werk is eintlik plaasvervangende moedErskap. Die sentiment van die IL.'fdc is by hulle sterker as by die man terwyl omgckccrde diE sentiment vaderlandsliefde by die man sterkcr is as by die vrou.
(bb) In Gelukkige en spanningsvrye jeug is In gOcis aanbevcling vir die werk wat deur die beroep vereis word, hocwel gedeeltolike disintegra e tydons die jare van voorbcroepsbcoe£ening die spoorslag tot hoer prcstasios kan word. Die natuurlike kon£liktc tussen egofilistiese 'en
bO'vIG-indiv-/iduecl gerigte tendcmse, onmiddellike en
verwyderdc doelstellinge, materiale en spirituele belange en belangstellinge, en tussen hccrscnde geloof en ideala teenoor lmiensituasies en praktyke, kan dour die rol van
konstantc :notiewe wat aan bGginscls, idsale en norma ontl(;on is, oor'iiin vv'Ord.
(cc) Die sulcscsvo beoEfcnaar kcnmcrk horn dcur In ekstroverte gecsteshouding. Daar word maklik en spontaan kontak met die enkeling en die groep gem:'1ak. Die norm:}le konflikte in die menselewe word juis deur suksesvolle
kontakte oorwin. Sosiale belangstelling, byna nuuskieri id, is kenmerkend van die beoe£enaar van die beroep.
(dd) In Brce kulturele vorming, goeie hlliBlike agter
grond en opvoeding, en In positie£ belnvloedende sosiale milieu is
a~~algunstige faktore en noodsaaklike bydraes vir die suksesvolle b ening van die beroep.
(ee) Die beroep word
gGken~6rkdeur sy progressiwit8it insake die wetcnskaplike be ning daarvan. Pro£cssionele en akademiese ondorlegdheid vergelyk gunstig met die .
pro£ossies •••••••
..:./":0.
pro:fessics.
(:f:f) Gemeenskapsdiens, voorligting en leiding op kultureel-maatskaplike-godsdienstige gebied is uitstaande kenm erke van die suksesvolle beoe:fenaarB; skool en lewe vorm 'n cenhcid.
/
(gg) SuksEsvolle beroepswerk onderskei horn deur die besonderc aard van die opmerksaamheid en vermo(j tot vinnige aanpassing.
j~ietdie oog op gedurigc herinstelling by dire snal wisselende situasies waaronder gewcrk word, gepaard met die noo(lsaaklikheid om elite si tuasie aan t e voel, te
deurleG:f en op sy eie merieto to bchandel, is die
opmerksuamhcid van in mecr :fluktucrende en distributiewe aard.
(hh) Humorsin skyn 'n onmisbare komponent vir suksosvolle baroepsbeoe:fening te woes. Die opvoeder
onder'~JY
ser as sedelike volwaardige indi vidu in die
tecnwoordighcid van kinders bring noodwendig 'n situasie V':1n ongelykheid, van a:fstand en spanning tGweeg. Sclf'objektivGring kan, hierdie Epanning tussen cindige en oneindige verbrGok
en die beste breckmiddcl is die lag met 'n traan, die lug vir wat jy lic:fhet en wat jy wou help maar Ymarin jy niG ge sla:lg het nie,
(ii) Die uitgevoerde proewe
weerspie~lhorn in sy egtc menslikheid wat bestaan in 'n vergelyking van eie Iced met die lie:f wat die pro:fessies aanbied. Die berocp se grootste oppo sie beide ten aansien van kcuse en ewentut'le ver
andering is die groep arbeidsvelde waar outonomie en geslotcnhcid he6rs. lvlaar" dcsondanks is daar 'n taaic volharding in die beroep, wCinige verskuiv{i ng h0halwe vir dames en ook baie vreugde wat uit die arbeid geborc word.
(jj) Die beroep advorteer homself in die lewenshouding en die gesindhcid van sy bcoc:fenaars. Hullo is nie
alleen 'Vvetsgehoorsame burgers nie, maar di e grootste draers en
~itbouersvan die best6 wat in die nasie lee:f, en dit
tenspyte •• ••.••••••••••
327.
tenspyt.:.: van halvvc burgerskap. Om
di~rede werf die
beroep ook sy eie rekrute en hou
byhomsclf in stand. Mam' dit ontneem horn allermins diG reg om sy eise duidelik te stel, om wetcH1skaplikc voor gting tc gc:e en om uit
sy rckrutc dic3(nC vir op iding en vir dicns te wear vat cnigsins storing en vcrbrokkcling van die struktuur kan veroor Daal\:.
WanneEr afsluitEnd wce:rccns aan die vcrskillcndc
tipologie~
van lcvvcnsopvatt ing gedink word, skyn di t asof uit hicrdie proewe die eschaton van die liGfde, die
vryhc id en diu gem<.::E nsl\:.ap dominc er, andcrs go sO: die rclieicusc, die sedelike en die sosiale lewcnsvormc.
Oorhecrsing, Gcnwording en iets minder die harmonic, skuiViO ::a ,lio agtergrond. Die poolpuntc waarhccn die genoigdhcdo
v~ys,is
di~van afhanklikheid, lcvKnsaanvaar
ding dn gcmec nskapsordening, maar dan In gemel'TIskapsgedagto wat vanuit die pool van afhanklikheid genormoer word. Ons
sou die leViensopvatting wat uit die uitgovocrde proewe spreek, as volg wou voorstcl:
Werklikheidsbelewing
/'
Eenwording
Gemeenskapsordening
* * *
Indi~n
••••••••••••
328.
•
Indien die wysgerige agtcrgrond Yiaarmee ,hierdiG studio benader en deurgevoer is die probleom verhelder hGt, indien die uitgevoerde ondersoek iets werd mag wees en verB-er: indien die samevatting In geringe en by bGnadering getrouG
~"{cergaweis van hulle grondhoudine teenoor hullo werklilch0:1.dsvor bondenhede , watter oordcc;l mo<:.t dan oor hierdic grondhouding uitgespreck liil'Ord?
Ons woier om In
oo~dealuit te sprcGk want ons ataan niG as regspreker oor die geintegrecrde pcrsoonlikhcdo vn:t die onderwy sberoep bC30efen nia. Ons vra lievver of die vollc ""E;et wat hy in hulle het en 'ivat by aan hulle ver slmldig is. En as hy weet, sal die hoer'e instansies wat oor hullo
lot bGslis, hullo nie mGer vryhcid e om hul (:io huishouJ.ing, in oruG te hou soos hullo di t in
v~rantwooruclilchcid tc;",noor God
W0TIOto doen nio?
Dio slotoordGcl oor hullo werk berus cgtur nie by dio :,lc;ns nie maar by God self. Die slotoordccl is van esdlatologicse aard. "In the final result the teacher will
have a very real share and will be permitted, ex dono pupillorum, to know his
rGw~rd.'l'herc is in Holy Writ a
promise, 'Thine eyes shall sec thy teachers', and I take i t this is a 'Prophocy of that final fellowship v,rhich shall
C0111eat
last in the full mutual recognition of the relation of' the teachcr and the taught. To some
unvil'Orth~lones the
prospect 'nay be dreadful indeed, a veri table Day- of Judgment, in which their work shall share tho fate of the wood, hay, stubble and the waste things of the Universe. But to thosv who have maintained faith in their calling and have fought unflinchingly the good fight, thore vlill be such joy
and so.tisfaction o.s shall shed undying glow over the past and present o.nd shall make the future glorious with hope."(l)
(1) Gowen: Th\:) ':l.'eacher and his Ideals, The Ped.
Seminary, XXIV, 1917, 568.
329.
BYLAE A.
Vraeboog
aar~Inspekteurs van Onde:C
1NY12.
1-.
~i{aaraan he~u by di
9beoordeling van die werk van t n onderwyserles), dit sy hoof of as stent(e) opperste waarde. Maak asseblief net 'nkruisie (x) by ra) of
(b) •
(a) Die
alge~neneen ook e08scnjera tegniese vaardigheid om onJerwys te gee soos o.a. ruag blyk uit parate
kelmis en vaardigheid by die leerlinga, uitstekende
ek:::am~nr8sul
tat8, lao persantasie druip ingo, ens.
(b) :')ie ekwaamheid en die vermoe om pp te '[oed soos o. a. I:.lag blyk ui t die aard van die verhouding tussen leerkrag en leerlinge, die mo e toon in die skool en die klns, d vorming van goedkeurens
Vlaar~li6e
sentimente, karaktervorming, 1ml turele
ontvr~.
eling, godsdienstige opvoeding, persoonlik
heidsontwikkeling ook via buite-skoolse aktiwiteite, ens.
2. -7at het u ervaring u geleer
~net deur V/at NIE van toepassing is nie.)
(a) tn Goeie opvoeder (vgl. 1 (b)) is altyd, gewoonlik, meesal, dikwels, soms(sel
7nooit In goeie onder
fly s er ( e s ) ( v gl. 1 ( a) ) •
(b) 'n Goeie onderwyser(es) (vgl. 1 (a») is altyd, ge'.7ocnlik, meesal, :libvels\ soms, selde, nooit 'n goe opvoeder (vgl. 1 (b),.
3. ;\'at is na
11oortui8ing en praktiese ervari:.1g die SES allerbelangr:i..kste eienskappe 'ivat vir 10::'Naardige
opvo edirJ.f:;s- en onderwyswerk eenvoudig onontbeerlik is?
4. Sal u ook asseblief SES kenmerke v a
,;.1,die opvoeder
onderv~ser
opnoem wat dikwels (wellig altyd) swak,
seli's on'oevredigende opvoedincs- en onderwyswerk as
gevoli::; het.
Die
Qu~stionnD~ireaan
Opd~vsersen Onderwyseresse.
N ,ltt_ Alle
inligj,~,";h.n.g~.:LhiQ~rstrek vJord, snl met vol
~om~_Qtyfessionele vertroulikheid~~handel
word. -Anngosien u
..9pmerkinc:o~1ir
wetenskaplike" doeleindes verwerk word a word u Jrriend0'LiJi._o"n beleefd gevra om op gCYJetensvolle wyse te ant
~ord.
By alle of-vrae moet u asseblief net degrhaal wnt NIE van toepassing is nie; by die ander nntvvoord u net
!Ijail of "noe"
of u skrywe net u opmerkinge of diG gevraagde duidelik neer.
1. Is u hoof of 'e.ssistent, heer of dame, getroud of ongetroud.
2. Hoevoel ervaring sal u op 30 Junie 1945
h~?••• jaar . . . . . .
• • • • • 0 a • •
3. Het u gcdurende hierdie tyd van beroep verander? ••.••••
Indien wol, hoc-veel kocr? ••••.•• (b) Hoe Innk? •••.•••••
( c) WDDrom?
4. ( a) Die hocveelste permanente benooming beklee u tans? . . . . .
(b) Hoeveel hiorvDn was vir u 'n promosie? •••••.•••
(a) Het u oplciding geniet? •..••• Hoe lank? •••.••.••
( b) t u miskien oers onderwys gee voor u eni
opleiding geniet het? •••.••• Hoe lank? •••••..••
( c) Is u ten gunste van opleiding? ••••....••••
6. Het u 'n goeie onderwyser(es) geword:
(a) Uitsluitlik op grond van u opleiding? .. . . . . . . . .
(b) Gedaoltclik op grond
v~nu opleiding?
• • • • • 0 • • • •(c) Ondnnks u opleiding? •.•...•....•.•
7. (n) Het u u professioneel en/of ukademies sedert u opleiding verder bek1iifaam? •••.•.••.•.•
(b) Is u nog met studies besig? •..•.•..•• Waarvoor? ••..•.••
(c) Hoe lees
u~baie, taamlik min?
(d) Watter tipe leesstof intoresseer u die meeste? ...••..••
(0) Lees u ook opvoedkundi handboeke en tydskrifte? ••.•••
8. Wr.ttcr boroep het u vanaf u jEmg die !!!..Qeste bekoor? •••.•••.
(b) Hoe oud was u toe u besluit het om
~onderwyser(es) te '['lord? •••..••..•• jaar.
(c) Het In bcroepsvoorligtor of cni ander per soon (noem ook sy/haar professie) u miskien geadviseer? ••.••....
(d) Was dit miskien d gratis opleiding en/of die beurs
laning wnt u gelok het? ••..•...••••
(e) Is da r enige dwang op u uit oefen? ••••..•••••
Indien wel deur
wie~•..•...•..•.•
(Cl ) Is u lukkig in u beroep? •••••••...••.
( b) As u vandag nn u jarelangc ervaringe in die beroep
Vileer kon kies, sou u dQn van beroep vc:rander? ••••.••••
( c) Indian wel? '\ivat r beroep? ••.••
Q, • • • • •Vv'a2rom? •••••••.
10. (a) Watter motiowG het destyds by u keuse die belangrikste r 01 ge specl? Hier volg In veertiental moontlik,£ motiewe.
Gaan hullo 8sseblief versigtiE deur, dink dan vor tcru?
in u io verlcde en rangskik hul vervolgens in volg
orde van belangrikheid dour net die syfors 1, 2, 3 tot 14 in d ££Lste kolom
agte~die motief te plans. As die motiEJf destyds nie 8[mwesig
1JWSnie, plans den not 'n
o in die kolom.
U/
331
U kan ook met die grootste vrymoedighoid ander motiewe byvooG, maar nommor hullo net in volgorde VDn belangr1k
heid. N.B. VrDDg 10, a. en b. moot tog met besondere oordeclkundigheid on oortuigi.ng ingcvul word.
Toe Tans i. Vaderlnndsliefde, drang tot nasicdions
en nnsiovcrheffing.
ii. Baie vaknnsios, vryo naweke en middae, periodioke lang-en sitJkto-verlof.
I
iii. Die vorhowe werk on roeping v.d.
opvoede~'onderwyser'.
i v • V er sekerde mannde likse inkomsto on In
bostaanbare heenkome.
.. - iI- v. Reino liefde v.d. kind en d drang om
h81p.
I 1
I
vi. Om h magsposisie te beklee
ODgessg uit
to oefen. .
1vii. Pligsbosef en medoverantwoordelikheids
gcvoel v.d. toekoms.
viii. Die omvrikbare go loof in die oorwinnings
krag v.d. opvoeding.
ix.
O~politieke oorwoginge.
x. Or. h bopaalde status in die maetsknplike le1Ne tc, beklee.
xi. Om cie koninkryk van God te help uitbrei.
xii. Dio gedcgte aan In pensioon op dio ou dcg.
xiii. Studiegeloonthode, osteliko vor
ryking en kulturelo ontwik.1.;:ellng.
xiv. Die Gomoonskapsdrang, d.w.s. die ge
duri by on omgang met mense.
xv •
• 0 • • • • 0 • • • • • 0 • • • • • 0 • 0 • • • • • • • • 0 • • • • • • • • •xvi.
• • ~ • • • • • • • • • • 0 0 • • e • • • • • • • 0 0 • • • • • • • • • • • •(b) Wat is die volgorde van motiewo wat u .Y..§.!}dag no. u jarelange orvaring in die boroep hou? GaJn hullo asseblief
~vor
sigtig dour an ma:lk waer u keuse dour not '.'loer die syfors 1, 2, 3 tot 14 in die .tvLo_o_do kolom te plans. As die motief vandag afwesig mDg wees
1plaas dan mear weer
~0 dnaragter. U mDg K£T..1J.s. ook ander motiov1O byvoeg. Wn8k asb. dat_ u J;:euse en rang
orde in koloID 2 niG dour kolom 1 beinvloed word nle. Die vOlg"o-rdc"kEn nntuurlik dicsclfc'ie wees.
.-~~..- - -
11./
332
11. (a)
~;"aarop1(J u u
hoofsqc:;}~Ji~too? (1) de
0g'l.ikcc: onder'wys soos nag blyk uit parate kennis on f,oeie eksamen
uitslae by u IGcrlingo of (2) die emosionoel-sedelik
odsdionstig-kultureel-r.J.8atskapliko vorrling v[m u orlingo? Haal net dour wat ni.£ vcm toepassing is nie.
(b) Noen kc;r3ktereionskappo, op die Cl2nkweek en ont
wikkc:: WQcrvan u u die meeste tocle by u
leerlinge~1
(c) Noam sos ondeugde, swakhede of oortrod VlC.t u die s rkstc by
'n~kind ngn2n.
(d) VJattor nidc101s uit die volgenoe ur u af? (Haal hulle n0t deur)
~'1t'snou, /:;odurigG aanmoed iging, sosia le vcr
dering, sarkasme, ignoreer, waardering V3n
~kind se prestasie, sedeprekery, suggestie, verwyt,
samewerkin~,strcfhuisHork, a:mmoediging tot inisiatiof, lig am
strnf, beloni1g, detcmsio, ver
lykin~vcn die een laorling mat In ander.
(a) Noem..§..£§ uitstaande oienskappe wat volrens u oordeel 'n
wa<:~rdigeoDvoeder-onderwysar(es) kGnmerk. Dink
hier a::m In bekvlame
:~owesoondarwys8r(cs) of ook ann In niale kolle wat u ken. U kcm ook vr8('.tg 10 weor ra2dploeg.
JY~akassebli.of-1.Q.c:rtef;n om nia In oi9Qsk:;m
~e
duplisacr soos bv.
E~geruimdheiQcn opgewektheid, .£3.QQuld en
~~rdraagsa.£m.hQidnie. Hullc is te vael
sinoniem.
12. Antwoord net ja of nee.
(a) Heg u waarda aan die Christelike Godsdiens?
( b) Glo u aan die moontlikheid V3n
~0ie opvoedin/:;?
(c) Glo u dat dia goe uiteindalik dia kW3aio moet an kan oorwin?
( d) i
0Trek u u kloinighede a:::m en br hulle u in verrukking of trane?
ii. Is u ill2klik prikkalbaar d.w.s
ooor kleinig
hode ontstem?
iii. Is u vordraags8am teenoor ander nkendes?
iv. Is u goedgelowig en vertrouend, d.w.s. nie d2t8rdogtig nie?
v. Wissel u
r[(::~klikvan stemming, d.w.s. nou vrolik,dan somber en swaermoedig?
(c) i. Is u in u boroep konstant werksaam, d.wos.
nie met buie nie?
ii. Is u in u vrye tyd konstrukt besig met iets, bv. In stokperdjio of stud ?
iii. Stal u graag nit
SODSbv. die na n van skrifta on
be2ntwoordin~van briewe?
iv. Is u in u optrede en besluite bcdagsaam van aard d.w.s. eers wik en woeg?
v. Is dit vir u
nangena~mom in die sweet van u aanskyn u brood to verdien?
(f)/
333
{f) i. Is u no n teleurstelling of vcrlies van bemindcs GOu vIGer daarMee vcrsoen?
ii. Is u sterk wisselend in u simpat
~,bv.sers hoe
lotuitin~:s
oar icm2nd en later goneig om kwaod van horn te praat?
iii. Is u na In ol1enighoid of toorn gou weer versoen, d.w.s. u ondervind nie die 12nge naworking daarvan nio on u dink ook nie wocr araan nie?
iv. Is u geho[; Ban ou herinneringe, by. jeugvriend
skappe, besoeke ann geboorteplekke, fomilic
Graftes, studie-oorde?
v. Is u n roetinemons deur by. allos oorwe nd volgens
~
vasto program in te rig en da2rvolgens te
wcr~?(g) Is u sosiaal von aard deur bv.
m2k~kkont met mense to mook, graag to besoek en besoek to ontvang?
(h) Is u lief vir spokula
0of om iets te wuag? (Taking a ch:::ncc).
(i) Is u
~ehegaon ou gebruike, leefswyses, sedes ens.? En o en hulle bepLllende invloed op u lewensgang uit?
( j) Vir welke van d volgende het u nogal sterk uonleg?
OIor: 1 net deur YiTnt nie die vDl is nie). Musiek, Sang, At tiek, Skrywe, Dig, Rec18n::lLlr;'a'Pc, Voordrag', Kuns
(in eni en 'IlI:m sy verte.kkinge) hcmdvaardigheid? Enige ander?
( k) Het u miskien die cen of ander ligg2ams- en/of sintuig
liko gcbrek? HGal uit die volgende deur wat nie die geval is nie: infantiele stem, uitermete klcin lig Dms
bou, s',/ck oc:,
s\JDkhoor, bog lruG, platvoete, rugge
graetverkromL1inc, naeffokto v::m kinderverlamrling of enigo cmder
orF~anioseongesteldheid?
( 1) (1) t u in u joug,laer- en/of hoDrskooljare harde on Dnv rdicndo behcndeling dour vvie ook al onderg2cm?
(2) Mocs u be
terugstu[~l1vir ander wc:t vorstandelik en/of oflik bcter bedecld was?
(3) t u ooit In teleurstelling in sn/of vvrok ontwikkcl to n iCrlcmd "',"J2;t blywendc invloed op u uitgeoe n het?
(m) Sal u in gemocde iemc:tnd 2::nrDc:i om ,:' onderwys-ber oep as lewensberoep tu kiss?
SI( OOL.
0' • • • a • I) • • • • 0 • • 0' • • • •ADRES ••••••••
0 I'> • • • • • • • • • •1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
BYLAE C.
DIE
V~lAELYSAAN STUDENTE-ON;)ER.1.VYSERS
0(Ge slag ••••••.••. )
Hoe oud was u toe u besluit het om onderwyser(es) te word?
• • • 0' eo 0 • 0 10
j aar •
~:{atter
bero t u vanaf u jeug die illeeste bekoor? ••••••••••••
As u vand kon oorkies, sou u dcln van keuse verander? •••••••••
As u van keuse verander, 'natter beroep sou u dan kies? •••••••••
Het In bero svoorligter of enigs ander parsoon (noem ook sy/haar pro ssie) u miskien geadviseer? (a) ••••••••••••
(b) .•...••.
D • • •Was dit skien die gratis opleidin?; en/of die lenings
beurse wat
~;elok het? ••...•. , ...•..•••...•.••.•••.••
Is daar eni dwane; op u uitgeoe om onderwyser(es) te
wo
l"d? .
10 0 • 0 It 0 Cl • et • 10 • 0 eo _ 0 0 I;) . , Cl • • • 0 v 0 0 0 (I 0 • • • • • 0 10 0; • • 0 <I eo • • • • • 0 •Hier volg In aantal mo ewe wat u by u keuse vir opleidi tot die oli.Cler--Nysberoep moontlik kon be!nvloo d hat. Gaan hulls assoblief versigtig deur, dink goed na en plaas hullo
dan in voL:;orde van belangrikheid deur net die syfers 1, 2? 3?
ens. agter die motief te plaas. As die motief geen rol speel het nie, plaas dan In 0 daaragter. U kan oek nop;
ander motievve opnoem. Onderaan is ruimte daarvoor.
(i) Vad andsliefde? drang tot nasiediens en nasieverheff'L"lg.
(ii) :BaL: v .:1kansies, vrye naweke en middae, periodieke lang
en
s~akte-verlof.(iii) DiG vGrhewG V'!ork Gn rooping van die opvozder-onderYJyser.
(i v) Vcracicerde maand ikso inkomste en 'n b8staanbare
r~e::;nkomG
•
(v) liofdo vir die kind en die drang om te help.
(vi) Om
']1osisie te beklee 8n sesag ui t te oofen.
(vii) PI sbese::: en In l'ledeverantwoordelik:t.:.eidsgevo el vir die toekoills.
(viii) Die vnwrikbare geloof in die oorwinningskrag van die (ix)
ex) (xi) (xii) (xiii) (xiv)
opvoeding.
Om politieke oorweginge.
Om die koninkryk van God te help uitbrei.
Om
Ir..bepaalJe status in die maatsk ike lewe te bekIee.
Diu gedagte aan In pensioen op die ondag.
StudiegeIeenthede
1cseestelike verryking en kul turele ontwikkeling.
Die gemeenslcapsdrang, d.'N.S. die e;edurige by en omgang met mense.
(xvi) (xv) (xvii) (xviii)
Die
• 0 0 0
• 0 0 ~
• 0 Q •
iJentifih::a.siedran",;.
n 0 0 ? • • • • 0 0 G 0 0 0 0 0 0 • . 0 0 0
0 Q 0 0 ~ 0 • 0 0 Q Q 0 ft 0 0 . • • • • 0 0
• 0 0 0 0 • 4 0 0 • ~ 0 • • • • • ~ • • • 0
& ~
• 0
• 0 0
0
• 0
0
•
• 0
0 0
• •
0 ~
• 0
• • . 0 0
0 0 0
• • •
0
0
• 0
0
•
?
0
• 0
0
• a 0
• 0
•
• 0
•
•
•
•
•
•
•
•
•
~
• 0
•
0
• 0
• 0
0 0 0 0
0 0
• 0 0 0 . 0
0 0 • •
0 • • •
•
•
•
9.
/1 • ••••335.
9. Die vol-=:ende 25 eienskappe is min of meer almal baie belangrik vir die -Nerk van opvoeding en onderwys. Gaan hulle aSS8
bli~"Jfversigtip; deur en kie s dan die
TI~Nwat vir u die belangrilcste is. lYIaak ilSt In lcruisie agter elkeen wat u kies.
verantwoordelikheidsbesef ver3ewingsgesindheid.
godsdienssin egaligheid van optrede.
re{sverdiglle jdsin blymoedige opgewektheid.
ui tstek e vd,k1cennis sel:beheersing.
humorsin pI trouheid.
beslistheid geloof en vertroue in die mens.
deurse ttirLgsv ermo Ei netheid in werk en kleredrag.
arbs idsaan:.held vor:';y-ndheid in taal en manlere.
onberlspolike lewenswandel punktualiteit.
beginsel va::::t!leid sportsmangees.
Vaderlandsl:i
3fde eerlikheid.
onui tputl:L geduld kamer.J.adskap.
selfopoffersude menseliefde.
10. IUer vo10 'n aantal middels wat dour
ondel~wy.::Jersaangewend word. Trek 'n netjies8 streel) deLU' die wat u ,afkeur. Plaas dan die syfers I, 2, 3, ••... in die Y21gorde van belangrik
.t!2isi agte.r die waarvan u hou. Daarna pl::.as u net die letters a, b, c, d, •••••• agter die wat
11afkeur in volgorde van aflceurensv1a,,"'.rdigheid, d.w.s. agter die een v;at u die l'Ih:j8ste verioei, placs u a, b,
0,ens.
afsnou verwyt,
gedurige G.:lmnoediging sa;.newerking • sosiale vernedering strarclUiswerk.
sarkasme ligc:aamstraf.
ignoreer beloning.
waarderinc van In mens se verc;()lyking van die e en leerline presta;,:de of poglng. met In ander.
detensie aarunoediglng tot irrisiatief.
sedeprekery berisIdng •
boelie tergo
vermanint-; suegestie.
336 .
fROFESSIONELE EREREELS .. EN -KODES
BYLAE D
I. Die Transvaalse Onderwysersverenigi. ng.
A. Verpligtinge t eerlOor Vo 11cstradi sies.
1. Ons glo dat die diepste verborgenhede omtrent die dese en bestemrning van die mens in die Heilige Skrif' geopenbaar is en aanvaar die iioord van God as die Grondslug van
~nsstrewe.
2. Ons glo dat opvoeding
Cl~istelik-nasionaalmoet woes.
3. Ons glo dat by die kind agting vir die voorgeslagte en Ymar'dering vir hul goeie dienste aangekweek moet word.
B. Verpligtinge teenoor die Kind.
1. Ons glo in die roeping van die onder1jvyser om onder die jeug goeie karakters te vorm.
2. Ons glo dat In kind vatbaar is vir gocie indrukke en dat hy die vE.:rmoe besit om ondtr leiding tot In nuttige en self'standige burger van die staat te ont
vd lclcc 1.
3. Ons glo dat daar In vcrpligting op
~nsrus om die kind met lief'de, groot!lloeclighcid
Emrcgvcrdighl:;id to bc-jeon.
4. Ons glo in In gelykc kans in die lewe vir elke kind.
C. Verpligtingc Teenoor Ouers cn Samelewing.
1. Ons glo in die YvaarclG vun huislike en kerklike opvoGding Gn in In noue samGwerking tussen skool, kcrk en hui s.
2. Ons glo dat In skool die gees van In f'atsocnlikc huislikc le we
~OGt wEcrspie~l.3. Ons glo in moedcrtaalonderwys wat gegee word in In skool 1j1O.ar colke kind opgevoc:d ken rlOrd volgens die eenheidsbeskouing van ouers betref'f'ende 'n
christelikc maatskaplikE lewe.
4. Ons glo in die vJcnslikheid om ons te vereenselvvig met orgnnisasies wat die heil van die kind beoog.
5. Ons glo dat ons In nuttige diens aan die samelewing in di
(jalgcne en knn
bUiYs dt:ur de e 1 to nE lm aan
mautsknplikc aktiwiteite.
D. Vcrpligtingc tGenoor die Prof'essie Gn hollegas.
1. Ons glo in die voortrGflikhLid van die onderwys
prof'essie en strewe daarna om vir ons In wuardige status te vGrseker dGur 6erlike werk te lewer.
2. Ons glo in In hart like samE:.vJerking en In
ecnsgGsindc strGwe tussen lcde van diGsGlf'de prof'essie.
3~
Ons ••.•.•••• /
/ .
:;. Ons glq dat een kollega dit verskuldig is aan 'n ander kollega om mekaar se belange te respekteer, en dnt dit onprofessioneel is om dislojaal to
wees~4. Ons glo dat dit beter is om onderlinwdiensvaardig- ' heid ta betoon ai om Gie voordeel te soek •
E. Vorpligtinge taenoor onsself. .
1. Ons glo dat 'n onderwysor 'n goedingc ligte pm'soon moc-t Vices, sodat hy as raadgower in sy omgc'" ing kan optroc.
2. Ons glo dat In ondcrwyser voortdurcnd moet ont
wil<::kcl tot In beter onderwyskrag en dat
hydus midde moet beproef om sy
bekwa~mhcdetot groter ontplooiing to bring.
3. Ons glo da tons eie eel' gc soek .lloct word in die handhawing van die
CCI'van ons profeosie.
4. Ons glo dat dit waardig is om verantwoordelikhede to aanvaar en getrou to weES in die
uitvo~ringvan
~nspligte.
5. Ons glo in die waarde van
oi~ voorb~cldtor veredcling van die gemcenskaplikc gcdrag.
6. Ons glo dnt ons beloning govind moet word in die voldoc'ni ng
"Iliat gesmaak Viord by d lowering van ons bcoto dicnstc en by die waarncning van In kind
S6ont klteling.
7. Ons glo dat die onderwyser geregtig is op In volle maatskaplike lewe, dat enige beperking op sy vryheid, bui tc en behalvJ6 ons vcrKlaarde otiose verpligtinge, om:;aardig is vir ono professie en dat dit die strewe van die
Vera~igingmost wees om naas die [leil van die kind ook die vllslsyn van die ondel'wyser
te sock en te bevordcr.
F.
Verpli~tingeteenoor Outoriteito.
Ons glo in 'n gocic vcrhouding tusscn die onderwyserskorps en liggame wnt bcheer hot oor onderwyssake.
II. Die Suid-Afrikaanse Onderwysers-Unie van Kaaplaya.
A. Etiese verpligtinge teenoor die kind.
1. Ono glo in die kind en d moontlikhcid om horn te ontwikkc 1 en te verbeter.
2. Ons ecrbicdig di( kind se pcrsounlikhcid en beywer ons om sy ingeskapc t;icn pe te ontv{ikkvl Gn daaraan rigting te gce.
3. Ons dOE:;l met die lcind is 'n ryker, In voller en nuttiger lewe as burger van In dcmokraticse staat
llB. Verpligtinge tcenoor die OUEr en Sanclewing.
4. Ons erken die belangrikhcid van die huis en die huislikc opvoeding en
so~kom in die nouste vGrband met die huis to werk.
5. Om die samelewing in te lig
001'die docl van ons prof'essie.
On s,.~
.• e-."." •••
• 338.
6. Ons vereenselwig ons in die eerste plaas met alle bewegings in die sameleVling wat ten doel het die boskorming en verheffing van die kind en in die algcmeen all<:: nuttige ondernemings op sosiale en maat skaplike
gebiod. '
c. Verp1igtinge teenoor Kollegas en die'Professie.
7. . Ons glo in die samewerking, solidariteit on
eennc:id van die band wat daar behoort te bestaan tUsSC3ll lede van dieselfde professie.
8 . ' Ons dce 1, gewi lligl!k !net andor lode van die
professie die vrugtc van ons ondcrvinding en ondersook.
9. Ons onderstGun al1e organisas
Sv"Jat hL:rdic ecnhcid en samewerking soek te bevordcr.
la. Ons ideaal is dicns en nie p(;rsoonlike of
seksionele voordeel niG. \
11. Ons ag dis10jaliteit as onprofessioneel teenoor kollegas en die ideale van ons professie.
12. Ons strewe om te ontwikkel en te groei binne ons professie, d.w.s. Ices en studoer voortdurcnd binne ons pl'o:fesoie.
13. Ons beywer ons om die vereiste voorbLrciding vir ons professie so deeglik moontlik to maak.
14. Ons soek ons eel' in die handhawing van die eer van ons professie.
D. Verpligtinge teenoor onsself.
15. Ons neem op ons die verpligting van grootmoedigheid en .Li e:fdc en regv.:..rdighcid in
~nsomgang met kinder s.
16. Ons probecr getrou wees in die nakom van ons pligte en [510 aan verantwoordelikhcid en work.
17. Ons besef die waarde van ons VOOI'bGcld en allo
daagse gedrag.
18. Ons vind ons bGloning in die ontwiklcGling van die kind en in die work gedaan.
1 9 . ' Ons g10 da t allc onderv-JY s- en opvocdings1iJGrk staan onder die' oppergesag van God ALrnagtig.
III. Die Nat31se Ondervqsvereniging.
In Natal i8 dit onprofessionce1:
1. Vir 'n
ondcrwys~l'om 'n betrckking te aanvaar v"Jaarui t ' n lid van di e ondcrvJY svcrc niging volge ns die mening van die UitvoerE;:ndo Bestuur van lie N.U.K.T.
onre '...."!,verdiglik ontslaan is.
2. Vir In onderwyser om horn in die geval
var~In di spuut tussen lede van die N. U •
.l.\..'1'.
v~atdcur
arbi trasic opgelos word nie by die beslissing neer te le nie.
Vir . . . .
339.
3. Vir In onderwyser om persoonlik, deur middel van omsendbriewe of andersom, leerIinge te werf.
4. Vir In onderwyser om ander onderwysers, ten aanhore van leer'linge, to bespreek of hul werk te [cri tis0er.
5. Vir In onderwyser om leerIinge van die laerskool sist8maties na skool vir ekstra tulsie te hou.
6. Vir tn onderwysor om sistematies En in sy professionele hoedanighcid leerIingc voor 6f
n~slcoolurc vir bUitodepartementele eksamens voor te berei.
7. Vir tn ondcrwyscr om hom skuIdig to maak aan godrag wnt nadeIig is vir die beIange en/of die eer van die profe ssie of cli e OndervvY ser sunie.
IV. Die Pretorinse Normaalkollege.
A. In verband met LeerIinge en Ouers.
Die fundamentGIe .:;.tiese bc:ginsel van die
"ppofessie" le neer dat die groot ste verpIigting van die onderwyser die een is wat hy t tecnoor sy leer
Iinge.
1. Die onderwyser sal sy
l~erlingeken En bchandel as pErsoonlikhedc en nie as nommcrs in In kIas nie.
2. Sy verhouding tot hulle moot gekenmerk wees deur mensliewendheid, regverdi id, opregtheid en
bclangstelling.
3. hy sal nie die liggaamlike, verstandelike, morele en finansieIe beperkinge van sy leerlinge met ander
b6spreek of aan die publi(sk bekend maak nie behaIwe aan persone wat op suIke infor'masie geregtig is.
4. By erh:en die belangrikheid van huislike opvoeding in die vorming van die kind Gn soek om
di~rede die samGworking van die ouer in al sy work en strewe.
B. In verband :not die "Proi'cssie" en Lewc vc:m diE ProfessiG".
1. D ondGrwy ser glo in die hoe idealismc V9.n sy v-lerk
~':mt hyas Iewcnstaak gekie s het.
2. Hy handhaaf In
ho~pcil van sedclikheid en regvcrdigheid.
3. Hy is gesteId op sy per soon en voorkoms
GSopvocder.
4. Hy stann onbevooroordEcld tccnoor nuwe praktyke en teorioc - hy dweep nie En veroordeel nie.
5. By vcrbcter steeds sy posisie as opvocdc:r d(;mr studiowerk en dicns.
6. Die resultate van sy
gOLic "Jcrk
l Stot die
beskik~~ing
van BY kol18gas.
7. Hy handel sy kollogas met b.:::lcE:fdheid en vErdedig hul gocic naam.
Hy •••••••••••••••
340.
8. By ncem aktief deel aan die verenigingslewe of organisasies wat daarna streef om die eer en
dicnubaarhcid van sy professie op 'n steeds hoe r peil te stel.
Hy kritis€6r nie sy voorganger nie.
c. In vcrbnnd met die Owerheid.
1. Die onderw;'lscr moet vc rtrouc in en loj ali tci t ann sy owcrstc s beoefcn d. i. sy Hoof, sy Iuepekteur en die Dircktcur van Onderwys.
2. Kletspraatjies word nie geduld nie. Kritiek word gelewer by die parsoon waar dit tuishoort.
3. By ondersteun die gedragslyn van sy skool veral waar
by