• No results found

3: ‘Vernebelt, verdunkelt sind alle Hirne’ – Populariteit van het regime onder de bevolking

 

Vanaf  1950  was  het  dominante  beeld  van  het  Derde  Rijk  dat  van  een  totalitaire  politiestaat  waarin  de   burgers  met  geweld  onderdrukt  werden.85  Tussen  1960  en  1970  kwam  hier  verandering  in  toen  

historici  juist  de  consensuele  rol  van  de  bevolking  benadrukten.  Hierbij  was  het  werk  van  de  

Amerikaanse  historicus  David  Schoenbaum  een  van  de  meest  toonaangevende  onderzoeken  over  de   Duitse  maatschappij  van  het  Derde  Rijk.  In  zijn  boek  Hitler’s  social  revolution  uit  1967  schreef  hij  dat   de  nazi’s  succesvol  waren  geweest  in  het  creëren  van  een  egalitaire  samenleving  tussen  1933  en   1939  waarin  de  traditionele  klassenstructuren  waren  verdwenen.86  Schoenbaum  beweerde  dus  dat  

er  een  solidaire  maatschappij  bestond  onder  het  nazi-­‐regime  tussen  1933  en  1939.    

De  Britse  historicus  Timothy  Mason  was  het  niet  met  hem  eens.  In  1975  publiceerde  hij  zijn   boek  Arbeiterklasse  und  Volksgemeinschaft  waarin  hij  concludeerde  dat  het  de  nazi’s  zeker  niet   gelukt  was  om  de  arbeidersklasse  volledig  te  integreren  in  deze  zogenaamde  egalitaire  

samenleving.87  Het  overstijgen  van  de  traditionele  klassenstructuren  in  een  solidaire  

Volksgemeinschaft  was  niets  anders  dan  een  niet  waargemaakte  propagandaleus.  In  dit  debat  

probeerden  historici  voornamelijk  antwoord  te  geven  op  de  vraag  in  hoeverre  de  nazi’s  succesvol   waren  geweest  om  de  Volksgemeinschaft  tot  realiteit  te  verheffen.  Tot  ongeveer  1990  werd  Masons   interpretatie  van  de  Volksgemeinschaft  als  nazi-­‐mythe  over  het  algemeen  door  historici  

geaccepteerd.  

  Hierna  kreeg  het  onderzoek  naar  het  begrip  een  geheel  andere  wending.  Historici  stuitten   steeds  meer  op  bewijs  voor  een  brede  maatschappelijke  deelname  aan  de  Jodenvervolging  wat  ook   een  hernieuwde  interesse  in  de  Volksgemeinschaft  tot  gevolg  had.  88  Terwijl  de  Holocaust  vrijwel  alle  

aspecten  van  het  nationaalsocialisme  in  historisch  onderzoek  ging  domineren  werd  er  in  het  geval   van  Volksgemeinschaft  steeds  meer  gekeken  naar  racisme  in  plaats  van  klassenstructuren.89  Hierbij  

stond  de  bindende  kracht  van  de  Volksgemeinschaft  door  het  uitsluiten  van  mensen  die  niet  tot  deze   exclusieve  groep  konden  toetreden  centraal.90  De  gelijkheid  van  de  bevolking  was  niet  meer  het  

belangrijkste  punt,  maar  juist  een  afgedwongen  ongelijkheid  door  het  regime  die  het  buitensluiten   en  discrimineren  van  onwaardige  groepen  legitimeerde  en  zelfs  stimuleerde.  Terwijl  de  betekenis  

                                                                                                               

85  Kurlander,  ‘Violence,  Volksgemeinschaft  and  Empire:  Interpreting  the  Third  Reich  in  the  twenty-­‐first  century’,  

920.  

86  David  Schoenbaum,  Hitler’s  social  revolution:  Class  and  status  in  Nazi  Germany  1933-­‐1939  (New  York  1967).   87  Timothy  Jood.  Mason,  Sozialpolitik  im  Dritten  Reich:  Arbeitersklasse  und  Volksgemeinschaft  (Opladen  1977).   88  Moritz  Föllmer,  ‘Volksgemeinschaft  und  die  Gesellschaftsgeschichte  des  NS-­‐Regimes’  in:  Oldenbourg  

Wissenschaftsverlag  3  (2014)  433-­‐467  aldaar  453.  

89  Kershaw,  ‘Volksgemeinschaft:  Potential  and  limitations  of  the  concept’,  29.   90  Ibidem,  30.  

van  het  begrip  dus  eerst  invulling  kreeg  door  de  gemeenschap  van  het  volk,  Volksgemeinschaft,  werd   het  nu  ingevuld  door  het  lichaam  van  het  volk,  het  Volkskörper.91    

Terwijl  er  steeds  meer  lokale  en  regionale  onderzoeken  verschenen  over  het  dagelijkse  leven   onder  het  nationaalsocialisme  ontstond  er  een  beeld  waarbij  de  gemeenschap  en  het  regime  vaker  in   overeenstemming  waren  dan  in  conflict.  Het  leek  erop  dat  historici  in  deze  Alltagsgeschichte  steeds   vaker  op  consensus  en  acceptatie  tussen  de  lokale  bevolking  en  het  regime  stuitten.  Dit  was  een   teken  van  de  medeplichtigheid  van  de  bevolking  aan  de  misdaden  van  het  regime  en  werd  de  nazi-­‐ ideologie  in  onderzoeken  steeds  serieuzer  genomen.  Ian  Kershaw  schreef  verhelderend  dat  het  

concept  Volksgemeinschaft  van  belang  kan  zijn  in  het  begrijpen  en  verklaren  van  hoe  gewone   Duitsers  zichzelf  geleidelijk  verbonden  aan  een  traject  van  escalerende  vervolging  dat  eindigde  in   vernietigingskampen.92  Er  werd  steeds  vaker  gekeken  naar  Volksgemeinschaft  als  een  succesverhaal  

en  er  werd  meer  nadruk  gelegd  op  de  ideologische  motivatie  van  daders.    

In  de  meest  recente  onderzoeken  van  Ian  Kershaw,  Norbert  Frei,  Michael  Wildt,  Peter   Fritzsche  en  Frank  Bajohr  wordt  het  begrip  op  verschillende  manieren  gebruikt.  Ten  eerste  wordt  in   recent  onderzoek  vaak  de  nadruk  gelegd  op  de  aantrekkelijke  elementen  van  de  Volksgemeinschaft   voor  de  bevolking,  zoals  de  mogelijkheden  voor  sociale  mobiliteit,    statusverbetering  en  sociale   politiek.  Daarnaast  wordt  aandacht  besteed  aan  de  belofte  van  een  utopische  maatschappij  in  plaats   van  de  realiteit  daarvan.  De  nazi’s  zouden  succesvol  zijn  geweest  in  het  creëren  van  een  gevoel  van   sociale  gelijkheid.  Volgens  de  Duitse  historicus  Norbert  Frei  was  het  gevoel  dat  het  leven  veranderde   cruciaal  en  niet  de  werkelijkheid.93  Hij  schreef  dat  de  meerderheid  van  de  Duitse  bevolking  geloofde  

in  een  nationale  wederopstanding,  kansen  voor  een  persoonlijke  carrière  en  een  betere  toekomst.   Tot  slot  wordt  Volksgemeinschaft  gebruikt  door  te  kijken  naar  raciale  in-­‐  en  exclusiviteit.  De  nazi’s   maakten  een  duidelijke  biologische  scheiding  tussen  groepen  die  wel  en  niet  bij  de  

Volksgemeinschaft  hoorden.  Hierdoor  verkreeg  de  Volksgemeinschaft  zijn  definitie  door  het  

uitsluiten  van  degenen  die  als  Gemeinschaftsfremden  werden  geclassificeerd.  Door  het  begrip  op   deze  manier  te  gebruiken  moet  een  belangrijk  moreel  aspect  in  acht  genomen  worden,  namelijk  het   grotendeels  toekennen  van  medeplichtigheid  aan  deze  groep.    

 

Volksgemeinschaft  is  een  veelzijdig  concept  en  is  moeilijk  te  vatten  in  één  definitie.  Het  was  een  

solidaire  maatschappij,  gebaseerd  op  etnische  afkomst,  innerlijke  beleving,  spanning  tussen   utopische  verwachtingen  en  de  radicale  wil  om  dit  waar  te  maken,  racistische  scheiding  en  dodelijk  

                                                                                                               

91  Kurlander,  922.  

92  Kershaw,  ‘Volksgemeinschaft:  Potential  and  limitations  of  the  concept’,  35.  

93  Norbert  Frei,  ‘People’s  community  and  war:  Hitler’s  popular  support’,  in  Hans  Mommsen  ed.,  The  Third  Reich  

geweld  dat  zowel  naar  binnen  als  naar  buiten  gericht  was.94  Het  belangrijkste  component  van  de  

Volksgemeinschaft  was  dat  het  gericht  was  op  het  collectief,  het  Volk.  Het  individu  was  

ondergeschikt  aan  het  Volk.  De  leden  van  de  Volksgemeinschaft  waren  Volksgenossen  en  werden   geselecteerd  op  basis  van  een  biologische  kwalificering.  Zij  moesten  een  gemeenschap  vormen  waar   sociale  stratificatie  moest  worden  overwonnen.  Loyaliteit  aan  de  Führer  en  de  staat  moest  de   banden  met  religie  of  sociale  klassen  doen  vervagen.  Alleen  leden  kregen  kansen  op  succes  in  het   Derde  Rijk.  De  nazi’s  wilden  hiermee  de  maatschappij  veranderen  en  een  hechte  en  verbonden   gemeenschap  bouwen  waarbij  zij  ieder  individueel  lid  het  regime  introkken.  Vrijwel  niemand  kon  zich   in  Duitsland  onttrekken  aan  de  politiek  omdat  zij  in  de  Volksgemeinschaft  geïncorporeerd  werden.95    

  In  de  periode  tot  1939  was  de  prioriteit  van  de  Volksgemeinschaft,  het  actief  integreren  van   de  Duitse  burgers  door  bijvoorbeeld  het  implementeren  van  sociale  segregatie.  Vanaf  de  zomer  van   1939  kwam  hier  verandering  in.  Het  utopische  beeld  dat  de  nazi’s  schetste  van  de  Volksgemeinschaft   veranderde  in  een  Kampfgemeinschaft,  een  strijdende  gemeenschap,  om  de  bevolking  te  

mobiliseren  voor  de  oorlog.  Het  strikte  sociale  onderscheid  moest  verdwijnen  zodat  mensen  

verbonden  werden  door  een  blind  vertrouwen  dat  het  regime  en  de  Führer  voor  een  goede  uitkomst   van  de  oorlog  zouden  zorgen.  Terwijl  het  aan  het  einde  van  de  oorlog  steeds  duidelijker  werd  dat  de   Geallieerden  zouden  gaan  winnen,  deden  de  nazi’s  een  laatste  poging  om  de  solidariteit  van  de   bevolking  en  het  vertrouwen  in  het  regime  te  behouden  door  het  beeld  van  de  Volksgemeinschaft   neer  te  zetten  als  een  lotsgemeenschap,  Schicksalsgemeinschaft.  De  bevolking  werd  gewaarschuwd   met  verschrikkelijke  scenario’s  van  wat  hun  lot  zou  worden  als  de  Geallieerden  zouden  winnen  om   hen  te  mobiliseren  en  te  motiveren  om  tot  het  laatste  moment  door  te  vechten.    

 

Peter  Fritzsche  schreef  dat  als  de  nazi’s  aanhoudende  populariteit  genoten  dit  waarschijnlijk  was   gebaseerd  op  het  idee  van  de  Volksgemeinschaft.96  Ian  Kershaw  schreef  dat  het  concept  

Volksgemeinschaft  berustte  op  de  veronderstelling  van  de  wijdverbreide  populariteit  van  het  nazi-­‐

regime  en  de  acceptatie  dat  er  een  Zustimmungsdiktatur  heerste.97  Het  uitgangspunt  van  de  

Zustimmungsdiktatur  was  dat  de  maatschappij  verenigd  was  in  de  steun  voor  de  nazi’s.  Het  concept   Volksgemeinschaft  zorgde  waarschijnlijk  voor  een  groot  gedeelte  voor  de  populariteit  van  het  

regime.  Het  werd  ondersteund  door  een  aantal  aspecten  zoals  het  creëren  van  een  gevoel  van   sociale  gelijkheid,  het  geloof  in  wederopstanding  van  Duitsland,  de  kansen  voor  persoonlijke  carrière  

                                                                                                               

94  Martina  Steber  en  Bernhard  Gotto,  ‘Volksgemeinschaft:  Writing  the  social  history  of  the  Nazi  regime’  in  

Martina  Steber  en  Bernhard  Gotto  eds.,  Visions  of  community  in  Nazi  Germany.  Social  engineering  &  private  

lives  (Oxford  2014)  1-­‐25  aldaar  2.  

95  Steber  en  Gotto,  ‘Volksgemeinschaft:  Writing  the  social  history  of  the  Nazi  Regime’,  2.   96  Fritsche,  Life  and  death  in  the  Third  Reich,  33.  

en  het  geloof  in  een  betere  toekomst  zoals  Norbert  Frei  beschreef.98  Historici  benaderden  het  

concept  de  laatste  jaren  niet  meer  als  afweging  om  te  bepalen  of  de  situatie  van  sociale  verandering   realiteit  of  propaganda  was.  De  laatste  jaren  benaderden  zij  het  begrip  als  een  mobiliserende  belofte   van  een  betere  toekomst.    

De  emoties  om  te  meten  in  hoeverre  de  populariteit  voor  het  regime  daadwerkelijk  onder  de   bevolking  bestond  is  echter  moeilijk  te  meten  en  zeker  in  een  dictatuur.  Kellners  opmerkingen   bieden  hierbij  een  bijzonder  inzicht  in  de  maatschappij  vanaf  een  lokaal  niveau.  Hij  stoorde  zich  aan   de  hersenloze  massa  die  zich  zo  gemakkelijk  liet  bespelen  door  de  nazi’s  en  uitte  zijn  frustraties  in   zijn  dagboek.  Zijn  waarnemingen  kunnen  ons  een  beter  beeld  geven  van  de  populariteit  van  het   regime  onder  de  bevolking.  De  hypothese  van  de  historici  is  te  toetsen  door  het  dagboek  van  Kellner   te  analyseren.  In  hoeverre  was  er  populariteit  voor  het  regime  en  speelde  de  belofte  van  een  betere   toekomst  hier  een  belangrijke  rol  in?  

 

‘Die  nat.soz.  Propaganda  hat  in  der  Tat  die  Hirne  des  deutschen  Volkes  vollkommen  vernebelt’-­‐  De   invloed  van  propaganda.  

De  nazi’s  wisten  goed  hoe  ze  de  mensen  moesten  bespelen.  Propagandaminister  Goebbels  wist   precies  hoe  hij  de  bevolking  mentaal  kon  mobiliseren.  Kellner  kon  dit  bevestigen.  Hij  stoorde  zich  aan   de  eindeloze  stroom  propaganda  en  wist  dat  de  nazi’s  goede  mensenkenners  waren.  Hij  schreef   bijvoorbeeld  op  23  juni  1941:  ‚Die  Volksmeinung!  Diese  Meinung  kommt  heute  nicht  aus  dem  Hirne   des  Einzelnen.  Diese  Meinung  wird  von  “oben”  gemacht  und  in  den  Mensch  hineingepflanzt’99  en  

later  op  2  juli  1941:  ‘Bei  Licht  betrachtet  verzapfen  die  Nazis  nur  faule  Phrasen.  „Volksgemeinschaft“,   „  Plutokratie“,  „Autarkie“,  „Blut  und  Boden“,  „Gemeinnutz  geht  vor  Eigennutz“,  

„Betriebsgemeinschaft“,  „Arbeitskamerad“  und  sofort.  Der  Einzelne  wird  betört  und  lässt  sich  in   vernebeltem  Zustand  weiter  am  Narrenseil  herumführen  und  als  Herdenvieh  behandeln’.100  De  

gedachten  van  de  bevolking  werden  bewust  gekneed  en  vervormd  naar  nationaalsocialistisch   denkbeeld.  Het  kritische  denken  werd  systematisch  uitgeschakeld  en  het  volk  werd  bestookt  met   propagandistische  begrippen  om  de  burgers  sterker  te  integreren  in  de  gemeenschap.  Veel  van  de   begrippen  die  Kellner  hierboven  noemde  waren  door  de  nazi’s  zeker  ook  bedoeld  om  mensen  het   gevoel  of  het  idee  te  geven  dat  er  een  betere  maatschappij  werd  gemaakt  waar  zij  allen  aan  mee   moesten  werken.  De  nazi’s  probeerden  de  Volksgenossen  samen  te  binden  door  benadrukking  van   dezelfde  afstammeling  en  grondgebied,  Blut  und  Boden.  De  Duitsers  moesten  waarde  hechten  aan   de  Heimat  en  het  Volk.  Daarnaast  gebruikten  ze  bijvoorbeeld  het  begrip  Gemeinnutz  vor  Eigennutz  

                                                                                                               

98  Kershaw,  ‘Volksgemeinschaft:  Potential  and  limitations  of  the  concept’,  36.   99  Kellner,  157.  

om  de  burgers  aan  te  zetten  om  de  staat  en  het  hele  volk  boven  hun  eigen  individuele  belangen  te   zetten.  Op  deze  wijze  werden  mensen  in  de  Volksgemeinschaft  geïntegreerd.    

   Kellner  had  veel  moeite  om  te  begrijpen  wat  de  aantrekkingskracht  was  van  deze  begrippen   maar  hij  zag  wel  de  werking  ervan.  Hij  was  verbaasd  over  het  gemak  waarmee  de  bevolking  verleid   werd  en  geïrriteerd  dat  de  bevolking  zich  liet  behandelen  als  schapen.  Hij  schreef  op  17  september   1939:    

 

‚Ein  Volk  lässt  sich  eine  Idee  eintrichtern,  einhämmern,  folgt  borniert  jedem  Wink,  lässt  sich  treten,   quälen,  schikanieren,  aussaugen  und  muss  obendrein  unter  staatlicher  Kontrolle  „Heil  Hitler“  rufen.   Gibt  es  überhaupt  noch  Männer?  Ich  glaube  diese  Frage  verneinen  zu  können.  Zu  vergleichen  ist  das   Volk  lediglich  mit  einer  Herde  die  zum  Schlachthause  geführt  wird  und  sich  wie  diese  Herde  ihrer   Kraft  und  ihres  Elendes  noch  nicht  einmal  bewusst  ist’.101    

 

Ook  op  27  juli  1941  benoemde  Kellner  dit  nogmaals:      

‚Das  denkfaule  deutsche  Volk  läßt  sich  alles  vorsetzen.  Es  ist  zum  verzweifeln.  –  Jeder  Teilnehmer  an   dem  Feldzuge  1914-­‐1918  hätte  ein  fanatischer  Gegner  jeglicher  Aufrüstung  sein  müssen.  Und  was   haben  wir  erlebt?  Das  gesamte  deutsche  Volk  ließ  sich  ruhig  militarisieren,  ohne  Widerstand.  Die   Arbeiter  wurden  zu  ausgesprochenen  Sklaven  degradiert  und  setzten  ihre  ganzen  Kräfte  für  die     gigantischen  Ueberrüstung  aller  Zeiten  ein.  Menschen  ohne  Hirne!  Scheißkerle!!’.102  

 

Hij  was  ervan  overtuigd  dat  de  mensen  niet  meer  voor  zichzelf  dachten,  maar  zich  lieten  

hersenspoelen  door  de  propaganda.  Hij  schilderde  de  bevolking  af  als  passieve  schapen  terwijl  het   regime  misbruik  maakte  van  deze  zwaktes.  Met  de  Eerste  Wereldoorlog  nog  in  het  achterhoofd   hadden  de  Duitsers  iets  moeten  ondernemen  tegen  het  regime  in  plaats  van  de  nazi’s  hun  gang  laten   gaan.  In  plaats  van  zelf  na  te  denken  over  de  consequenties  van  de  nazi-­‐heerschappij  vertrouwde  de   bevolking  erop  dat  de  nazi-­‐leiding  het  beste  met  hun  voor  had.  

De  bevolking  liet  zich  volgens  Kellner  misleiden  omdat  dit  makkelijker  was  en  zij  niet  in  staat   waren  om  voor  zichzelf  te  kunnen  denken.  De  propaganda  van  de  nazi’s  had  hen  namelijk  jarenlang   voorgeschoteld  dat  zolang  zij  vertrouwen  hadden  en  als  een  blok  achter  het  regime  stonden  alles   uiteindelijk  goed  zou  komen.  Het  regime  had  immers  het  beste  met  de  Duitsers  en  Duitsland  voor.   Kellner  begreep  dat  het  voor  de  bevolking  een  prettig  idee  was  om  een  betere  toekomst  te   verzekeren  door  alleen  erop  te  vertrouwen  dat  het  regime  dit  voor  elkaar  zou  krijgen.  De  nazi’s   hadden  immers  tussen  1933  en  1939  ervoor  gezorgd  dat  Duitslands  positie  in  Europa  steeds  sterker  

                                                                                                               

101  Kellner,  26.   102  Ibidem,  176.  

was  geworden.  Daarnaast  hadden  de  nazi’s  voor  een  sterkere  economie  gezorgd  en  de  

werkgelegenheid  verbeterd.  De  Duitse  bevolking  had  dus  geleerd  dat  een  betere  toekomst  verzekerd   zou  zijn  als  zij  als  eenheid  achter  het  regime  stonden  waardoor,  volgens  Kellner,  het  kritisch  denken   over  de  mogelijke  consequenties  was  uitgeschakeld.  

Hij  begreep  ook  dat  de  bevolking  verleid  werd  door  het  beeld  dat  de  nazi’s  hen  voorzetten   van  een  utopische  toekomst  waarin  alles  beter  zou  worden.  Op  22  augustus  1942  sprak  hij  met  een   vrouw  over  de  toekomst:  

 

 ‚“Nach  dem  Kriege  haben  wir  wieder  alles  in  Hülle  und  Fülle“,  so  sprach  die  Frau  eines  

Ortsbauernführers.  Diese  und  andere  Redensarten  werden  dem  Volke  dargereicht,  damit  es  in  der   Hoffnung  lebt  und  sich  tröstet.  Es  fällt  mir  ungemein  schwer,  nicht  mit  dem  Knüppel  dreinzuschlagen.   Der  Glaube  versetzt  tatsächlich  Berge.  O  selig,  ein  gläubiger  Nationalsozialist  zu  sein.  Ein  leichtes   Leben  und  einen  leichten  Tod.  Sie  haben  keinen  Geist  aufzugeben.’103    

 

Het  geloof  in  de  staat  en  een  betere  toekomst  moest  de  mensen  mentaal  mobiliseren.  Het  was  een   religieuze  aangelegenheid.  Mensen  hoefden  zich  niet  bezig  te  houden  met  de  manier  waarop  deze   toekomst  bereikt  zou  worden,  maar  alleen  het  geloof  dat  het  leven  zou  verbeteren  verstevigde  het   vertrouwen  in  de  acties  van  de  staat.  Zoals  Ian  Kershaw  al  schreef  was  het  belangrijk  dat  de  Duitsers   dachten  dat  alles  beter  werd  en  dat  de  toekomst  er  zonnig  uit  zag.  Het  geloof  en  de  hoop  op  deze   toekomst  steeg  boven  de  politieke  en  sociale  ongelijkheden  in  de  bevolking  uit.104  

Kellner  probeerde  zo  nu  en  dan  het  mechanisme  te  doorgronden  waarmee  de  nazi’s  grip  op   de  bevolking  kregen.  Hierbij  gebruikte  hij  passages  uit  Mein  Kampf.  Voordat  Hitler  aan  de  macht   kwam  had  Kellner  het  boek  gelezen  en  hij  was  gealarmeerd  door  de  inhoud.  Hier  stond  precies  in  wat   de  plannen  van  Hitler  waren  en  hoe  hij  de  domme  massa  kon  beheersen.  Hij  schreef  op  12  december   1944:    

 

‘Er  schreibt:  „Jede  Propaganda  hat  volkstümlich  zu  sein  und  ihr  geistiges  Niveau  einzustellen  nach  der   Aufnahmefähigkeit  des  Beschränktesten  unter  denen,  an  die  sie  sich  zu  richten  gedenkt.  Je  mehr  die   Propaganda  ausschließlich  auf  das  Fühlen  der  Masse  Rücksicht  nimmt,  um  so  durchschlagender  ist   der  Erfolg.  Gerade  darin  liegt  die  Kunst  der  Propaganda,  dass  sie,  die  gefühlsmäßige  Vorstellungswelt   der  großen  Masse  begreifend,  in  psychologisch  richtiger  Form  den  Weg  zur  Aufmerksamkeit  und   weiter  zum  herzen  der  breiten  Masse  findet.  Die  Aufnahmefähigkeit  der  großen  Masse  ist  nur  sehr   beschränkt,  das  Verständnis  klein,  dafür  jedoch  die  Vergesslichkeit  groß.  Propaganda  hat  die  Masse   zu  überzeugen.”’  105  

                                                                                                               

103  Kellner,  295.  

104  Kershaw,  ‘Volksgemeinschaft:  Potential  and  limitations  of  the  concept’,  32.   105  Kellner,  903.  

 

Propaganda  moest  volgens  Hitler  inspelen  op  het  gevoel  en  op  de  emotionele  verbeelding  van  de   Duitsers.  Het  vermogen  van  de  massa  om  dingen  in  zich  op  te  nemen  zou  klein  zijn  waardoor  zij  snel   vergeten.  Daarom  moest  propaganda  gebruik  maken  van  emotie  om  succesvol  te  kunnen  zijn.  Het   doel  van  de  propaganda  was  dus  om  mensen  het  gevoel  te  geven  dat  de  wereld  ten  goede  

veranderde.  Hitler  had  het  bij  het  juiste  eind  schreef  Kellner:      

‘Mit  seinen  Tiraden  hat  er  nicht  nur  die  Dümmsten  unter  der  Masse  des  Volkes,  sondern  auch  leider   eine  große  Menge  jener  Leute  eingefangen,  die  sich  zur  Intelligenz  rechneten.  Es  ist  unbestreitbar,   dass  Hitler  das  Volk  durch  seine  Propaganda  für  sich  gewonnen  hat.  Der  Erfolg  lag  in  der  Dauer  und   der  gleichmäßigen  Einheitlichkeit  ihrer  Anwendung’.106    

 

Voor  Kellner  was  het  duidelijk  dat  de  nazi’s  de  bevolking  voor  zich  hadden  gewonnen  door  het   gebruik  van  propaganda.  Door  in  te  spelen  op  emotie  hadden  de  nazi’s  de  bevolking  weten  te   overtuigen  van  de  rechtmatigheid  van  hun  heerschappij.  Propaganda  was  voor  hem  de  belangrijkste   reden  dat  de  Duisters  massaal  Hitler  en  zijn  regime  steunden.  Hij  gaf  toe  dat  de  nazi’s  goede  

mensenkenners  waren.  Niet  alleen  de  domme  massa,  maar  ook  de  academici  waren  ten  prooi   gevallen  aan  de  overtuigende  propaganda.  Kellner  interpreteerde  de  goedkeuring  van  de  bevolking   als  indoctrinatie  van  de  bevolking  met  lege  begrippen  en  holle  beloftes  van  een  betere  toekomst.    

Het  is  echter  niet  aannemelijk  dat  dit  voldoende  verklaring  bood  voor  de  door  Kellner   beschreven  religieuze  energie  en  vitaliteit  in  de  Duitse  maatschappij  zoals  die  bijvoorbeeld  tot   uitdrukking  kwam  op  de  nazi-­‐partijdagen.  Zonder  af  te  doen  aan  de  waarde  van  de  

geïmplementeerde  dwingende  propaganda  is  het  belangrijk  om  ook  rekening  te  houden  met  wat   nationaalsocialisme  voor  de  Duitser  te  bieden  had.  De  psychologische  mobilisering  van  de  mensen   had  te  maken  met  de  aantrekkingskracht  van  het  regime.  Het  idee  dat  alles  mogelijk  was,  het  grijpen   van  kansen  die  voorheen  niet  te  realiseren  leken  en  het  idee  dat  Duitsers  behoorden  tot  een  

exclusieve  bevolkingsgroep  was  aantrekkelijk.107  Kellner  probeerde  grip  te  krijgen  op  de  

aantrekkingskracht  van  het  nazisme  en  met  het  benadrukken  van  emotie  als  verklaring  voor  de   populariteit  van  het  regime  zag  hij  het  nationaalsocialisme  in  Duitsland  als  een  politieke  religie.    

‘Frau  D.  Aus  Giessen  äußerte  zu  Frau  M.:  “Hitler  ist  uns  von  Gott  gesandt”’  –  Politieke  religie    

De  Italiaanse  historicus  Emilio  Gentile  verklaarde  in  zijn  boek  Politics  as  religion  dat  het  nazisme  de   mensheid  een  nieuw  evangelie  en  een  seculiere  religie  probeerde  te  bieden  door  de  taak  van  de  kerk  

                                                                                                               

106  Kellner,  903.  

over  te  nemen  en  volledig  bezit  te  nemen  van  het  leven  van  het  Duitse  volk.108  Politieke  religie  wordt