• No results found

5.   Interne  hervormingen  in  de  rooms-­katholieke  kerk

5.3   Vázquez’  persoonlijke  geloofsbeleving

 

5.3  Vázquez’  persoonlijke  geloofsbeleving  

Bij   het   Concilie   van   Trente   werden   de   touwtjes   wat   betreft   de   geloofsbeleving   voor   katholieken  aangehaald.  Zeker  in  Vázquez’  geboorteland  Spanje  drong  de  kerk  diep  door   in  het  persoonlijke  leven  van  de  mensen  en  werd  na  Trente  nauwkeurig  het  religieuze   leven   in   regels   vastgelegd.   De   zogeheten   catechismus,   het   geloofsonderwijs   voor   doorsnee  mensen,  kreeg  vanaf  het  concilie  sterk  de  nadruk.  Dit  gebeurde  echter  meer  op   eigen   initiatief   van   de   Spaanse   bisschoppen   dan   dat   er   harde   afspraken   over   waren   gemaakt   in   Trente.122   Spanje   kende   grote   regionale   verschillen   in   taal   en   cultuur.   Ook   verschilde  de  wijze  waarop  het  geloof  vorm  kreeg  per  streek.  Vanaf  de  tweede  helft  van   de   zestiende   eeuw   werd   hier   meer   eenheid   in   aangebracht.   De   volgende   vaste                                                                                                                  

119Opmerkelijk  is  dat  Vázquez  hierover  schrijft  in  het  hoofdstuk  over  1580,  een  jaar  eerder  dan  dat  de   inname  werkelijk  plaatsvond.  Mogelijk  heeft  hij  hier  zijn  aantekeningen  verward.    

120  Vázquez,  Guerras  de  Flandes  y  Francia  I.  Sancho  Rayón  ed.,  264.  

121Frans  van  Hoeck,  Schets  van  de  geschiedenis  der  Jezuïeten  in  Nederland  (Nijmegen  1940)  20.   122Jean  Pierre  Dedieu,  ‘  “Christianization”  in  New  Castile’  in:  Anne  J.  Cruz  en  Mary  Elizabeth  Perry  ed.,  

onderdelen  maakten  vanaf  die  periode  deel  uit  van  de  kerkelijke  opvoeding:  op  de  goede   manier   een   kruisje   weten   te   slaan,   het   uit   het   hoofd   kennen   van   het   Onze   Vader,   het   Credo,  het  Ave  Maria  en  de  Salve  Regina.  Bovendien  werd  vastgelegd  hoe  vaak  iemand   moest   biechten.123   Daarnaast   werd   het   belang   van   heiligenverering   en   de   waarde   van   relieken   onderstreept.124   Het   waren   deze   laatstgenoemde   zaken   die   de   protestanten   onder  vuur  namen.  

  Het  is  deze  catechese  waarvan  Vázquez  regelmatig  akte  geeft  in  zijn  kroniek.  Zo   beschrijft  hij  een  gevecht  in  1577  bij  Roermond  (Roremunda)  waarbij  in  eerste  instantie   de   strijd   werd   bemoeilijkt   door   mist   die   het   zicht   beperkte.   Het   verzet   van   de   opstandelingen   was   daarbij   ook   nog   hevig.   Toch   kantelde   het   gevecht   toen   de   Spanjaarden  de  steun  aanriepen  van  hun  patroonheilige  Sint  Jacobus  (Santiago)  en  een   Ave   Maria   bidden.   De   mist   trok   op   en   de   overmacht   van   de   Spanjaarden   versloeg   ‘in   minder  dan  een  half  uur’  de  tegenstanders.  De  opstandelingen,  die  eerst  nog  sterk  verzet   boden,   sloegen   plotseling   op   de   vlucht.125   Op   deze   manier   laat   Vázquez   zien   dat   het   aanroepen  van  de  juiste  heilige  ook  daadwerkelijk  werkt.    

  Vázquez  verwijst  vaak  naar  katholieke  feestdagen  of  heiligendagen  om  te  duiden   wat  de  exacte  datum  was  van  een  gebeurtenis.  Een  voorval  in  bijvoorbeeld  1586  vond   plaats  op  de  dag  van  bijvoorbeeld  Corpus  Christi,  de  tweede  donderdag  na  Pinksteren.  In   1581   doet   hij   dit   ook,   om   duidelijk   te   maken   dat   een   katholiek   leger   van   Italianen   en   Walen  van  Bergen  (Mons)  naar  Kamerijk  (Cambray)  trok.  Dit  gebeurde  op  14  augustus,   víspera  de  Nuestra  Señora  de  la  Asunción  (de  vooravond  van  Maria  Hemelvaart).  Dit  feest   wordt   traditiegetrouw   op   de   15e   augustus   gevierd.   In   hetzelfde   jaar   trok   Alexander   Farnese  na  een  gevecht  zich  terug  in  het  huis  van  een  bisschop  in  Doornik.  Vázquez  had   kunnen  schrijven  dat  dit  gebeurde  op  30  november.  Hij  koos  ervoor  om  te  melden  dat   het  op  de  dag  van  San  Andrés  gebeurde.  Door  op  deze  manier  gebruik  te  maken  van  de   heiligendagen  wordt  het  niet  alleen  eenvoudig  om  de  datum  vast  te  stellen.  Vázquez  kan   tevens   laten   zien   dat   hij   kennis   heeft   van   de   kerkelijke   kalender.   Hij   lijkt   hierbij   overigens   aan   te   sluiten   bij   een   algemener   gebruik   onder   kroniekschrijvers   uit   zijn  

                                                                                                               

123Jean  Pierre  Dedieu,  ‘  “Christianization”  in  New  Castile’  in:  Anne  J.  Cruz  en  Mary  Elizabeth  Perry  ed.,  

Culture  and  control  in  counter-­reformation  Spain  (Minneapolis  1992)  10,  11.  

124  Sara  T.  Nalle,  ‘A  saint  for  all  seasons.  The  cult  of  San  Julián’  in:  Anne  J.  Cruz  en  Mary  Elizabeth  Perry  ed.,  

Culture  and  control  in  counter-­reformation  Spain  (Minneapolis  1992)  25.    

periode.  Ook  Antonio  Trillo  maakt  bijvoorbeeld  gebruik  van  deze  vorm  van  datering  in   zijn  kroniek  uit  1592.126    

    De   gebeden   als   Pater   Noster,   Salve   en   Ave   Maria   en   het   gebruik   van   Latijn   als   kerkelijke  taal  brengt  Vázquez  ook  onder  de  aandacht.  Voordat  de  katholieke  soldaten   bijvoorbeeld   een   confrontatie   met   de   opstandelingen   aangaan   bidden   ze   eerst   gezamenlijk   een   Onze   Vader.   Dit   gebeurde   bijvoorbeeld   in   1578   toen   een   groep   katholieken   uit   vooral   de   Waalse   gebieden,   ook   wel   de   Malcontenten   (ontevredenen)   genoemd,   zich   weer   onder   het   gezag   van   de   Spaanse   koning   schaarde.   Ze   gingen   de   strijd  aan  met  protestanten  uit  Gent.  Voor  het  gevecht  doen  ze  eerst  samen  het  gebed.   Een   ander   gebed   beschrijft   Vázquez   in   1585.   Dit   keer   gaat   het   om   een   Salve.   De   aanleiding   is   de   vondst   van   een   afbeelding   van   Maria   die   ongeschonden   uit   een   vernielde  kerk  is  gekomen.  Het  beeld  zag  er  nog  zo  goed  als  nieuw  uit,  meldt  Vázquez.   Samen   met   een   Franciscaner   monnik   wijdden   de   soldaten   een   gebed   aan   Maria.127   De   taal  waarin  dit  gebeurde  was  ongetwijfeld  het  Latijn.  Dit  laat  de  titel  van  het  gebed  ook   zien.   Nergens   vermeldt   Vázquez   expliciet   dat   Latijn   de   gebruikte   kerkelijke   taal   was,   maar   wanneer   hij   zegt   dat   bij   een   mis   Te   Deum   Laudamus   gezongen   wordt,   zoals   een   keer  in  1581,  mag  dat  wel  worden  aangenomen.128    

Het   is   niet   te   achterhalen   of   Vázquez   met   opzet   wil   laten   zien   dat   hij   een   goed   katholiek  was  door  de  genoemde  religieuze  elementen  met  enige  regelmaat  te  noemen   of   dat   het   normaal   deel   uit   maakte   van   het   leven   van   de   zestiende-­‐eeuwse   Spanjaard.   Niettemin   vergrootte   het   benadrukken   van   de   ‘goede’   katholieke   geloofsbelijdenis   het   contrast  met  de  ‘fouten’  die  de  protestanten  begingen.    

                                                                                                                               

126  Zie  bijvoorbeeld:  Antonio  Trillo,  Geschichte  des  Aufstandes  und  der  Kriege  in  den  Niederlanden.  Historia  

de  la  rebelión  y  guerras  de  Flandes.  Miguel  Ángel  Echevarría  Bacigalupe  en  Friedrich  Edelmayer  ed.  

(Wenen  2008)  43,  102.  

127  Vázquez,  Guerras  de  Flandes  y  Francia  II.  Sancho  Rayón  ed.,  117.   128  Vázquez,  Guerras  de  Flandes  y  Francia  I.  Sancho  Rayón  ed.,  315.  

Conclusie    

Kapitein  Alonso  Vázquez  meende  dat  God  aan  de  zijde  van  Spanje  stond  in  de  strijd  die   tegen   de   Nederlandse   opstandelingen   werd   gevoerd.   Deze   noordelingen   waren   niet   alleen  tegen  het  wettelijk  gezag  van  de  Spaanse  vorst  in  verzet  gekomen.  Erger  nog  was   dat  deze  ketters,  volgens  Vázquez  onder  leiding  van  Willem  van  Oranje  als  hoofdketter,   de   katholieke   kerk   aanvielen   door   kerkgebouwen   te   vernielen   en   geestelijken   te   bedreigen   of   te   doden.   Deze   aanvallen   op   de   kerk   vormden   volgens   zijn   kroniek   de   belangrijkste   motivatie   voor   Vázquez   om   de   wapenen   op   te   nemen   tegen   de   opstandelingen.  In  zijn  ogen  was  de  Opstand  vooral  een  religieus  conflict.  Het  terrein  dat   de   protestanten   sinds   het   begin   van   de   reformatie   hadden   veroverd,   moest   weer   in   handen   komen   van   de   katholieken.   Deze   katholieke   strijd   tegen   het   protestantisme   wordt  ook  wel  de  contrareformatie  genoemd.  Op  de  vraag  hoe  deze  contrareformatie  tot   uiting  komt  in  de  kroniek  van  Vázquez  is  een  antwoord  gegeven  in  deze  scriptie.  Daarbij   is  tevens  duidelijk  geworden  dat  de  Spaanse  kroniekschrijver  een  helder  beeld  schetst   van  zijn  tegenstanders  en  daarbij  ook  van  zichzelf.    

  Allereerst   is   naar   voren   gekomen   dat   Vázquez   zijn   tegenstanders   niet   als   een   homogene   groep   van   ketters   zag.   Hij   onderscheidde   verschillende   protestantse   stromingen,   waarbij   wat   betreft   de   Nederlanden   de   calvinisten   en   hugenoten   de   belangrijkste  waren.  Daarnaast  herkende  hij  ook  de  lutheranen,  wederdopers  en  tal  van   kleine   protestantse   groeperingen.   Hij   gaat   verder   niet   heel   specifiek   op   de   verschillen   tussen  deze  groepen  in.  Een  simpel  verschil  als  dat  de  calvinisten  volgelingen  zijn  van   Johannes   Calvijn   en   de   lutheranen   Maarten   Luther   zien   als   belangrijkste   religieuze   ideoloog  vermeldt  hij  nog  wel.  Hij  waagt  zich  niet  aan  de  theologische  onderscheiden  die   deze   protestanten   van   elkaar   doen   verschillen.   Voor   het   feit   dat   er   katholieken   meestreden  aan  de  kant  van  de  opstandelingen  had  hij  geen  oog.  Over  deze  groep  doet   hij   geen   mededelingen   in   zijn   kroniek.   Mogelijk   paste   dit   niet   in   zijn   beeld   van   een   religieus   conflict   tussen   protestanten   katholieken.   Hij   kan   deze   groep   dus   hebben   genegeerd  of  hij  zag  ze  niet  als  werkelijke  katholieken.    

  Vázquez  creëerde  een  scherp  beeld  van  de  protestanten  wanneer  hij  hun  gedrag   beschrijft.  Hier  spreekt  hij  dan  met  name  over  de  calvinisten  en  hugenoten.  Dit  beeld  is   uitermate  negatief.  Plaatst  Vázquez  katholieken  en  Spanjaarden  aan  de  ene  kant  van  de   lijn  als  beschaafd  en  op  de  goede  wijze  religieus,  dan  zet  hij  de  protestanten,  vooral  de  

calvinisten   en   hugenoten,   neer   als   tegenpolen:   wild   en   ketters.   Zaken   die   voor   katholieken   heilig   waren,   zoals   relieken   en   heiligenbeelden,   werden   door   de   protestanten  aangevallen  en  vernietigd.  Vázquez  beschrijft  tal  van  voorvallen  waarbij  dit   gebeurde.  Gebleken  is  dat  deze  aanvallen  op  katholieke  zaken  niet  slechts  propaganda   waren.   In   de   literatuur   zijn   veel   bevestigingen   te   vinden   van   de   soort   aanvallen   die   Vázquez   beschrijft.   De   vraag   die   blijft   is   welke   van   deze   aanvallen   Vázquez   zelf   heeft   gezien.   De   plaatsen   waar   dit   gebeurde   lagen   verspreid   door   de   Nederlanden,   dus   het   lijkt  onmogelijk  dat  hij  bij  al  deze  gevallen  aanwezig  was.  Hij  zal  zich  daarom  regelmatig   op  de  getuigenissen  of  berichtgeving  van  anderen  hebben  moeten  baseren.  

  In  zijn  eigen  land  Spanje  was  de  bestrijding  van  afwijkende  religieuze  geluiden  in   handen  van  de  inquisitie.  Die  trachtte  de  gelovigen  vanaf  het  eind  van  de  vijftiende  eeuw   op  de  rechte  orthodoxe  koers  te  houden.  Op  verschillende  plaatsen  laat  Vázquez  blijken   een  dergelijke  religieuze  rechtbank  ook  geschikt  te  achten  voor  de  Nederlanden.  Dat  had   de   verspreiding   van   religieuze   geschriften   van   Luther   uit   de   Duitse   gebieden   op   tijd   kunnen   terugdringen.   Nu   was   er   volgens   Vázquez   sprake   van   teveel   vrijheid   en   dat   leidde   tot   ongeoorloofde   religieuze   vrijheden.   Allerlei   geloofsstromingen   deden   maar   wat   hen   goed   leek,   zonder   dat   er   een   orgaan   was   dat   hen   corrigeerde,   bemerkt   de   Spanjaard.   Dat   met   name   onder   het   bewind   van   Alva   wel   degelijk   hard   tegen   ‘ketters’   werd   opgetreden   en   dat   1105   personen   ter   dood   werden   gebracht   benoemt   Vázquez   niet.   Gezien   zijn   onderzoekende   houding   en   kennis   op   allerlei   terreinen   lijkt   dit   een   bewuste  keuze  om  het  Spaanse  straatje  schoon  te  vegen.    

  Wanneer   de   religieuze   aspecten   uit   de   kroniek   van   Vázquez   onder   de   loep   worden  genomen  valt  niet  alleen  zijn  kritiek  op  de  protestanten  op.  Hij  laat  ook  zien  wat   zijn   eigen   geloofsbeleving   is,   of   die   van   de   Spaanse   soldaten   om   hem   heen.   Hierdoor   geeft  hij  niet  alleen  aan  wat  afkeurenswaardig  is  (het  gedrag  van  de  protestanten),  maar   ook   wordt   duidelijk   wat   juist   wel   gewenst   gedrag   is.   Dat   is   namelijk   dat   van   een   katholiek  die  leeft  volgens  de  bepalingen  die  zijn  vastgelegd  op  het  Concilie  van  Trente.   Een  goed  katholiek  heeft  catechese  gevolgd  en  bezit  daarom  kennis  van  de  heiligen,  de   juiste   gebeden   en   beschouwt   relieken   als   heilige   zaken.   In   de   scriptie   is   duidelijk   geworden  hoe  deze  bepalingen  uit  ‘Trente’  tot  uiting  kwamen  in  het  leven  van  Vázquez.    

Het  tweede  deel  van  de  hoofdvraag  richtte  zich  op  hoe  de  kroniek  van  Vázquez   zich   verhoudt   met   andere   historische   werken   uit   zijn   tijd.   Bij   de   vergelijking   die   hiervoor  is  gemaakt  met  andere  kronieken  uit  Spanje  of  Nederland  zijn  een  aantal  zaken  

opgevallen.  Zowel  Bernardino  de  Mendoza,  Antonio  Trillo  of  Pedro  Cornejo  uit  Spanje  en   Pieter   Christiaenszoon   Bor,   Everhard   van   Reyd   als   Emanuel   van   Meteren   uit   de   Nederlanden   maken   gebruik   van   een   ordening   van   de   gebeurtenissen   op   jaartal.   Per   hoofdstuk  staan  de  belangrijkste  gebeurtenissen  uit  een  jaar  geordend.  De  verklaring  die   hiervoor   gegeven   kan   worden   is   dat   een   volledig   verhaal   over   de   Opstand   nog   niet   geschreven  kon  worden  op  het  moment  dat  de  auteurs  aan  het  werk  waren.  De  uitkomst   van   de   oorlog   was   onduidelijk,   dus   het   was   onmogelijk   een   verklarend   betoog   te   schrijven   dat   steunde   op   de   belangrijkste   historische   feiten.   Het   beschrijven   van   die   feiten,  daar  moesten  de  auteurs  het  mee  doen.      

  Een   tweede   overeenkomst   is   dat   de   meeste   Spaanse   werken   beginnen   met   een   uitgebreide   omschrijving   van   de   gebieden   waar   gevochten   werd.   Zowel   Vázquez   als   Bernardino  de  Mendoza  en  Pedro  Cornejo  maken  hier  gebruik  van.  Hiermee  volgden  ze   het   voorbeeld   van   een   klassieke   auteur   als   Julius   Caesar.   Dit   is   een   verschil   met   de   Nederlandse   kronieken.   Naar   mijn   mening   is   dit   te   verklaren   door   het   feit   dat   de   Spaanse   kroniekschrijvers   een   duidelijk   beeld   wilden   schetsen   van   de   gebieden   waar   werd   gevochten.   Dit   was   niet   nodig   voor   hun   Nederlandse   collega’s.   Voor   hen   was   er   niets  onbekends  voor  hun  publiek  te  karakteriseren.    

  Uniek  aan  de  kroniek  van  Vázquez  is  het  feit  dat  de  auteur  zelf  geen  geleerde  was.   De   andere   Spaanse   werken   over   de   Opstand   uit   zijn   periode   zijn   geschreven   door   geestelijken  of  hoge  militairen.  Hij  heeft  dus  naar  alle  waarschijnlijkheid  zonder  gedegen   opleiding  een  werk  van  1500  pagina’s  voltooid.  Het  geeft  inzicht  hoe  een  ‘gewone  man’   dacht  over  de  oorlog  en  de  protestanten  die  hij  tegenkwam  of  waar  hij  over  hoorde.      

Alles   overziend   kan   worden   gesteld   dat   de   contrareformatie   een   prominente   plaats  inneemt  in  de  kroniek  van  Alonso  Vázquez.  Om  het  conflict  voor  zijn  lezers  ook   begrijpelijk  te  laten  zijn  schetste  Vázquez  een  duidelijk  beeld  van  goed  tegenover  slecht.   Dat   deze   grens   tussen   goed   en   fout   vrijwel   volledig   langs   religieuze   lijnen   werd   getrokken  mag  als  een  belangrijke  aanvulling  op  de  bestaande  literatuur  van  met  name   Yolanda  Rodríguez  Pérez  worden  beschouwd.      

             

Geraadpleegde  werken    

Hernández,  Alonso,  e.a.,  Spaanse  letterkunde.  Overzicht  van  de  Spaanse  letterkunde  vanaf   de  Middeleeuwen  tot  heden  (Antwerpen  1981).      

 

Bax,  Mart,  ‘St.  Gerard’s  wrath.  Religious  power  politics  in  a  Dutch  community’,   Anthropological  quarterly  65  (1992)  177-­‐186.  

 

Beller,  Manfred  en  Joep  Leerssen  ed.  Imagology.  The  cultural  construction  and  literary   representation  of  national  characters.  A  critical  survey  (Amsterdam  2007).  

 

Bergin,  Joseph,  ‘The  counter-­‐reformation  church  and  its  bishops’,  Past  &  Present  165   (1999)  30-­‐73.  

 

Blom,  J.C.H.,  J.  Th.  Leerssen  en  P.  de  Rooy,  De  onmacht  van  het  grote.  Cultuur  in  Europa   (Amsterdam  1993).    

 

Brouwer,  J.,  Kronieken  van  Spaansche  soldaten  uit  het  begin  van  den  Tachtigjarigen   oorlog  (Zutphen  1933).    

 

Burrow,  John,  A  history  of  histories.  Epics  chronicles,  romances  and  inquiries  from   Herodotus  and  Thucydides  to  the  twentieth  century  (Londen  2007).  

 

Caloma  de  Saa,  Carlos,  De  las  guerras  de  los  Estados  Bajos  desde  el  año  1588  hasta  el  de     1599  (Kamerijk  1622).    

 

Constance,  M.,  ‘Spanish  rule  in  the  Netherlands  under  Philips  II’,  The  catholic  historical   review  14  (1928).  

 

Corbey,  R.  en  J.  Th.  Leerssen,  Alterity,  identity,  image.  Selves  and  others  in  society  and   scholarship  (Amsterdam  1991).    

 

Crimando,  Thomas  I.,  ‘Two  French  views  of  the  Council  of  Trent’,  The  Sixteenth  Century   Journal  19  (1988)  169-­‐186.  

 

Cruz,  Anne  J.  en  Mary  Elizabeth  Perry  ed.,  Culture  and  control  in  counter-­reformation   Spain  (Minneapolis  1992).    

 

Duke,  Alastair,  Reformation  and  revolt  in  the  Low  Countries  (Londen  1999).    

Freedberg,  David,  Iconoclasm  and  painting  in  the  revolt  of  the  Netherlands.  1566-­1609   (Oxford  1972).    

 

González  de  León,  Fernando,  ‘Doctors  of  the  military  discipline.  Technical  expertise  and   the  paradigm  of  the  Spanish  soldier  in  the  Early  Modern  period’,  The  sixteenth  century   journal  27  (1996)  61-­‐85.  

 

Groenveld,  S.  en  P.P.W.M.  Dirkse  ed.,  Ketters  en  papen  onder  Filips  II  (Utrecht  1986).      

Heijden,  Rob  van  der,  Stad  tegen  imperium.  Maastricht  belegerd  door  Parma  1579   (Maastricht  1979).  

 

Hollingworth,  C.,‘The  source  of  Lope  de  Vega’s  Los  españoles  en  Flandes’,  Hispanic   Review  42  (1974)  279-­‐292.  

 

Holt,  Mack  P.,  The  Duke  of  Anjou  and  the  politique  struggle  during  the  wars  of  religion   (Cambridge  1986).    

 

Iserloh,  Erwin,  ‘Luther  and  the  Council  of  Trent’,  The  Catholic  Historical  Review  69   (1983)  563-­‐576.  

 

Janssen,  A.E.M.,  ‘Kroniek  en  annalistiek.  Schakels  in  een  keten’  in:  Jo  Tollebeek  e.a.  ed.,  De   Palimpsest.  Geschiedschrijving  in  de  Nederlanden.  1500-­2000  (Hilversum  2002).    

 

Janssen,  Gustaaf,  ‘La  guerra  en  los  Países  Bajos.  Guerra  civil,  conflicto  religioso  y  

consecuencias  polítiticas.  1564-­‐1648’  in:  Alain  Barsacq  en  Bernardo  J.  García  García  ed.,   Hazañas  bélicas  y  leyenda  negra.  Argumentos  escénicos  entre  España  y  los  Países  Bajos   (Madrid  2004)  8-­‐23.    

 

Jansma,  Klaas,  e.a.,  Tweeduizend  jaar  geschiedenis  van  Overijssel  (Leeuwarden  1990).    

Javier  Domínguez  García,  ‘Santiago  mataindios:  la  continuación  de  un  discurso  medieval   en  la  Nueva  España’,  in:  Nueva  revista  de  filología  Hispánica  54  (2006)  33-­‐56.  

 

Jedin,  Hubert,  A  history  of  the  Council  of  Trent  (Londen  1957-­‐1961).      

Kamen,  Henry,  ‘Toleration  and  dissent  in  sixteenth-­‐century.  The  alternative  tradition’   The  Sixteenth  Century  Journal  19  (1988)  3-­‐23.    

 

Kampinga,  Herman,  De  opvattingen  over  onze  oudere  vaderlandse  geschiedenis  bij  de   Hollandse  historici  der  XVIe  en  XVIIe  eeuw  (ongewijzigde  herdruk  1980;  Utrecht  1917).    

Kindgon,  Robert  M.,  (geen  titel),  Bibliothèque  d'humanisme  et  renaissance  25  (1963)  255-­‐ 257.  

 

Kooi,  Christine,  ‘Popish  impudence.  The  perseverance  of  the  roman  catholic  faithful  in   calvinist  Holland’,  The  sixteenth  century  journal  26  (1995)  75-­‐85.  

 

Lazure,  Guy,  ‘Possessing  the  sacred.  Monarchy  and  identity  in  Philip  II’s  relic  collection   at  the  Escorial’,  Renaissance  Quarterly  60  (2007)  58-­‐93.  

 

Losada,  Juan  Carlos,  Los  generales  de  Flandes.  Alejandro  Farnesio  y  Ambrosio  de  Spínola,   dos  militares  al  servicio  del  imperio  Español  (Madrid  2007).  

 

María  del  Carmen  Saavedra  Vázquez,  ‘Algunos  rasgos  del  comportamiento  religioso  de   los  militares  españoles  en  época  austriaca:  el  ejemplo  de  La  Coruña’,  Espacio,  tiempo  y   forma  IV  (1994)  271-­‐286.  

McNally,  Robert  E.,  ‘The  Council  of  Trent,  the  Spiritual  Exercises  and  the  Catholic   Reform’,  Church  History  34  (1965)  36-­‐49.  

 

Meijer  Drees,  Marijke,  Andere  landen,  andere  mensen.  De  beeldvorming  van  Holland   versus  Spanje  en  Engeland  omstreeks  1650  (Den  Haag  1997).    

 

Mendoza,  Bernardino  de,  Comentarios  de  las  guerras  de  los  Países  Bajos  (Madrid  1592).    

Mörke,  Olaf,  Willem  van  Oranje.  Vorst  en  ‘vader’  van  de  Republiek.  1533-­1584   (Amsterdam  2010).    

 

Mout,  Nicolette,  Bohemen  en  de  Nederlanden  in  de  zestiende  eeuw  (Leiden  1975)  11-­‐25.    

O’Malley,  John  W.,  Trent  and  all  that.  Renaming  Catholicism  in  the  Early  Modern  Era   (Londen  2000).    

 

Parker,  Geoffrey,  ‘Spain,  her  enemies  and  the  revolt  of  the  Netherlands.  1559-­‐1648’,  Past   &  Present  49  (1970)  72-­‐95.    

 

Parker,  Geoffrey,  ‘Why  did  the  Dutch  revolt  last  eighty  years?’,  Transactions  of  the  royal   historical  society  26  (1976)  53-­‐72.  

 

Pietromarchi,  Antonello,  Alessandro  Farnese.  L’eroe  Italiano  delle  Fiandre  (Rome  1998).    

Poska,  Allyson  M.,  Regulating  the  people.  The  catholic  reformation  in  seventeenth-­   century  Spain  (Leiden  1998).    

 

Rawlings,  Helen,  The  Spanish  inquisition  (Oxford  2006).      

Rodríguez  Pérez,  Yolanda,  De  Tachtigjarige  Oorlog  in  Spaanse  ogen  (Nijmegen  2003).      

Rodríguez  Pérez,  Yolanda,  ‘Alonso  Vázquez  en  Johan  Brouwer.  Een  zestiende-­‐eeuwse   Spaanse  militair  en  zijn  twintigste-­‐eeuwse  Nederlandse  vertaler’  Armada.  Tijdschrift   voor  wereldliteratuur  38  (2005)  10-­‐17.    

 

Swart,  K.W.,  William  of  Orange  and  the  revolt  of  the  Netherlands.  1572-­84  (Ashgate   2003).    

 

Tracy,  James  D.,  ‘With  and  without  the  counter-­‐reformation.  The  catholic  church  in  the   Spanish  Netherlands  and  the  Dutch  Republic.  1580-­‐1650,  The  catholic  historical  review   71  (1985)  547-­‐575.    

 

Trillo,  Antonio,  Geschichte  des  Aufstandes  und  der  Kriege  in  den  Niederlanden.  Historia  de   la  rebelión  y  guerras  de  Flandes.  Miguel  Ángel  Echevarría  Bacigalupe  en  Friedrich  

Edelmayer  ed.  (Wenen  2008).    

Ulloa,  Alfonso,  Comentarios  (Brussel  [fictief]  1569).      

Vázquez,  Alonso,  Guerras  de  Flandes  y  Francia  en  tiempo  de  Alejandro  Farnese.  José  León   Sancho  Rayón  ed.  (Madrid  1879-­‐1880).  

 

Verheyden,  A.L.E.,  Le  conseil  de  troubles.  Liste  des  condamnés.  1567-­1573  (Brussel  1961).    

 

Verlaan  J.E.,  Apologie  van  Willem  van  Oranje.  Hertaling  en  evaluatie  na  vierhonderd  jaar.   1580-­1980  (Amsterdam  1980).  

   

Geraadpleegde  websites    

Universiteit  Leiden,  ‘Geschiedschrijvers  tijdens  de  Tachtigjarige  Oorlog’  (versie  22-­‐6-­‐ 2010),  http://dutchrevolt.leiden.edu/dutch/geschiedschrijvers/Pages/Ulloa.aspx  (23-­‐ 7-­‐2011).  

 

Universiteit  van  Amsterdam,  ‘critical  study  of  national  identity  and  national  stereotype’,  

http://www.imagological.eu  (2-­‐08-­‐2011).