• No results found

 

Het   kerkelijke   gezag   had   in   de   zestiende   eeuw   in   Spanje   de   touwtjes   sterk   in   handen.   Afwijkende   religieuze   geluiden   werden   niet   getolereerd.   De   zogeheten   Spaanse   Inquisitie,  die  in  1483  was  opgericht  om  bekeerde  moslims  en  joden  op  het  rechte  pad  te   houden,   richtte   na   1520   in   toenemende   mate   de   pijlen   op   protestantse   stromingen   of   andere   bewegingen   die   als   dwalingen   werden   bestempeld.   Zo   werden   Ignatius   van   Loyola  (1491-­‐1559),  de  latere  oprichter  van  de  Sociëteit  van  Jezus,  en  de  mystici  Juan  de   la   Cruz   (1542-­‐1591)   en   Teresa   de   Ávila   (1515-­‐1582)   in   eerste   instantie   allemaal   verdacht  van  ketterij.  Hun  zoektocht  naar  een  meer  persoonlijke  beleving  van  het  geloof   week  af  van  de  officiële  lijn  van  de  kerk.  Daarop  werden  ze  gedurende  lange  of  korte  tijd   vastgezet.  Opvallend  genoeg  zijn  zij  later  ook  alle  drie  heilig  verklaard.  Het  laat  zien  met   welke   gedrevenheid   de   kerkelijke   autoriteiten   de   orthodoxie   van   de   katholieke   kerk   wilden  beschermen.  Capitán  Alonso  Vázquez  was  natuurlijk  bekend  met  deze  gang  van   zaken   uit   eigen   land.   Voor   hem   moet   het   ontbreken   van   een   inquisitie   iets   afwijkends   geweest   zijn.   Op   verschillende   plaatsen   in   zijn   kroniek   laat   hij   zijn   afkeuring   hierover   blijken.   Op   welke   manier   hij   hierover   schrijft,   in   welke   context   hij   dit   doet   en   welke   problemen  in  zijn  ogen  hieraan  te  wijten  zijn  staat  centraal  in  dit  hoofdstuk.    

 

De  eerste  keer  dat  Vázquez  rept  over  de  inquisitie  en  het  gebrek  aan  kerkelijk  gezag  is   nog  bij  de  algemene  beschrijvingen  van  het  gebied  in  het  begin  van  zijn  boek.  Hij  vertelt   over  de  vrouwen  en  hoe  ze  thuis  de  broek  aan  hebben.  De  mannen  zijn  toch  maar  aan   het  drinken.  Over  het  gedrag  van  de  vrouwen  schrijft  hij  dan:    

 

‘De   su   naturaleza   son   libres   y   (...)   no   hay   ninguna   que   no   dispute   cosas   de   la   fe   como   si   fuera   teólogos,  porque  en  su  vulgar  tienen  muchos  libres  impresos,  particularmente  la  Biblia,  y  de  muy   tierna  edad  la  aprenden  y  tienen  en  la  memoria.  Como  no  hay  Inquisision  ni  quien  les  vaya  á  la   mano,   déjanse   llevar   del   sabroso   entretenimiento   de   la   lectura,   y   con   facilidad   caen   en   grandes   errores   por   los   muchos   escritos   que   hay   heréticos   y   depravados   de   que   los   reinos  y   provincias   circunvecinas  se  llevan  impresos  y  se  admiten  sin  ninguno  escrúpulo.’  91  

 

[Ze  [de  vrouwen]  zijn  vrij  van  aard  en  er  is  niemand  die  zo  over  geloofszaken  kan  discussiëren  als   zij,  behalve  theologen.  Er  zijn  namelijk  vele  werken  in  de  streektaal  gedrukt,  vooral  de  Bijbel  en  

                                                                                                               

vanaf   jonge   leeftijd   leren   ze   die   begrijpen   en   onthouden.   Omdat   er   geen   Inquisitie   is   of   iemand   anders  die  ze  bij  de  hand  neemt,  geven  zij  zich  over  aan  het  smakelijke  vermaak  van  het  lezen.  Zo   vallen   zij   met   gemak   in   grote   fouten,   want   in   de   vele   geschriften   zitten  allerlei   ketterijen   en   dwalingen   die   vanuit   omliggende   landen   worden   meegenomen   en   zonder   problemen   worden   toegelaten.  ]    

         

Duidelijk   is   dus   dat   de   gelovigen   in   zijn   ogen   zonder   correctie   van   bovenaf   maar   vervallen  in  dwalingen  en  dat  de  kwalijke  invloeden  kunnen  worden  verspreid  onder  de   bevolking.   Hij   verbaast   zich   erover   dat   deze   geschriften   maar   straffeloos   worden   gelezen.   Hierover   maakt   hij   verderop   ook   enkele   opmerkingen,   nog   steeds   in   de   algemene   beschrijving   van   de   gebieden.   Dieven,   die   zijn   er   nauwelijks   in   de   Nederlanden,  maar  als  er  ooit  een  gepakt  wordt,  is  de  straf  zeer  streng.  Er  zijn  allerlei   buitensporige  en  ongewone  straffen  die  op  grotere  en  kleinere  misdrijven  zijn  gesteld,   schrijft  hij,  maar  ‘jamás  se  ha  visto  castigar  á  nadie  por  hereje’  (maar  nooit  is  er  iemand   gestraft  voor  ketterij).92  Dat  zou  wel  moeten,  zo  is  de  onuitgesproken  suggestie  die  de   kroniekschrijver   doet.   Hij   gaat   hier   voorbij   aan   het   stevige   optreden   van   Alva   en   zijn   Raad  van  Beroerten,  die  tussen  1567  en  1576  meer  dan  12.000  verdachten  aanklaagden   en  1105  ‘ketters’  ter  dood  veroordeelde.93  

Het   wekt   dan   ook   geen   verbazing   dat   Vázquez   positief   is   in   zijn   oordeel   als   hij   hoort  over  initiatieven  die  dienen  om  protestantse  invloed  in  te  perken.  Zo  nam  in  1579   een  aantal  Waalse  gewesten,  onder  de  naam  Unie  van  Atrecht,  afstand  van  de  Pacificatie   van   Gent   uit   1576.   Henegouwen   en   Artesië   gingen   hun   eigen   weg   en   kozen   voor   het   gezag  van  de  Spaanse  koning  en  het  katholicisme.  Deze  Franstalige  gebieden  vreesden   de   overheersing   door   calvinisten   en   scheidden   zich   daarom   af   van   de   noordelijke   provincies  van  de  Nederlanden.  Vázquez  prijst  de  Unie  van  Atrecht  omdat  hij  begrepen   heeft  dat  andere  religies  dan  het  katholicisme  er  verboden  zijn.94  Overigens  verenigden   de  noordelijke  gebieden  Holland,  Zeeland,  Utrecht,  de  Ommelanden  en  Gelre  zich  enkele   weken   later   in   de   Unie   van   Utrecht.   Friesland   en   een   aantal   belangrijke   steden   als   Brugge,  Antwerpen,  Arnhem,  Nijmegen  en  Gent  sloten  zich  hier  vervolgens  ook  bij  aan.  

                                                                                                               

92  Vázquez,  Guerras  de  Flandes  y  Francia  I.  Sancho  Rayón  ed.,  47.    

93  Het  lijvige  werk  Le  conseil  de  troubles.  Liste  de  condamnés.  1567-­1573.  van  M.Verheyden  bevat  de  namen   van  12.302  personen  op  alfabetische  volgorde  die  voor  de  Raad  van  Beroerten  moesten  verschijnen,   inclusief  de  aanklacht  en  hun  woonplaats.    Zie  ook  Robert  M.  Kindgon,  (geen  titel),  Bibliothèque  

d'humanisme  et  renaissance  25  (1963)  255-­‐257,  aldaar  256.  

Voor  de  katholieken  in  deze  gebieden  betekende  dit  een  verslechtering  van  hun  situatie.   Hun  religie  werd  verboden  en  het  calvinisme  werd  de  officiële  godsdienst.  95  

  De   Nederlanders   uit   de   tijd   van   Vázquez   zullen   over   het  algemeen  niet  hebben  geklaagd  over  een  te  zwakke  aanpak  van  het  protestantisme.   Sterker:  het  harde  optreden  van  de  hertog  van  Alva  en  zijn  Raad  van  Beroerten  stonden   bij   vele   tijdsgenoten   in   het   geheugen   gegrift.   Dat   mag   althans   verondersteld   worden,   aangezien   Willem   van   Oranje   op   deze   kennis   inhaakte   toen   hij   in   december   1580   zijn   Apologie  publiceerde,  als  verweer  op  zijn  vogelvrijverklaring  door  Filips  II.  Op  zeer  felle   toon   beschuldigde   hij   de   Spanjaarden   van   ‘oneindige   wreedheden’   en   ‘tirannie’.   De   Spaanse  Raad,  waarmee  Oranje  verwees  naar  de  Spaanse  inquisitie,  dwong  de  bevolking   tot  slavernij.  Om  de  weerstand  tegen  de  Spanjaarden  te  vergroten  bracht  hij  de  situatie   onder   Alva   voor   zijn   publiek   in   herinnering:   ‘je   hoefde   maar   misprijzend   naar   een   heiligenbeeld   te   kijken   om   op   te   brandstapel   terecht   te   komen’.96   Ook   nam   Oranje   de   nieuwe  bisschoppelijke  hiërarchie  onder  vuur,  die  in  1559  door  Filips  II  was  ingevoerd:   ‘De   bedoeling   ervan   was   dat   deze   bisschoppen,   net   als   zo   vele   beulen,   de   arme   christenen  op  de  brandstapel  zouden  brengen.’97      

Vázquez   nam   kennis   van   de   Apologie   en   behandelt   het   werk   van   Oranje   in   het   hoofdstuk  dat  gaat  over  1581.  Hij  gaat  in  op  de  kritiek  die  Oranje  had  op  onder  meer  het   harde   beleid   van   de   Spaanse   koning,   maar   laat   ook   meteen   blijken   dat   het   onbetrouwbare   berichten   zijn   van   de   leider   van   de   opstandelingen.   Dat   is   ten   overvloede,  want  de  lezer  is  dan  al  via  verschillende  passages  te  weten  gekomen  waarin   de   prins   als   grootste   ketter   wordt   neergezet   en   als   hoofdverantwoordelijke   voor   de   Opstand   wordt   beschouwd.   Oranje   bekritiseerde   de   invoering   van   de   nieuwe   bisschoppelijke  indeling  uit  1559  alsof  het  een  verkapte  manier  was  om  de  inquisitie  in   te  voeren.  De  ‘waardige  bisschoppen’  werden  voorgesteld  alsof  het  inquisiteurs  waren   die  tegen  de  regels  en  wetten  van  het  land  (de  Nederlanden)  in  zou  opereren.98  Dit  was   bekokstoofd  op  het  Concilie  van  Trente  in  samenwerking  met  de  Inquisitie  ‘para  estirpar   su  santa  y  nueva  religion’  (om  zijn  eigen  heilige  en  nieuwe  religie  uit  te  roeien).99  Zonder                                                                                                                  

95  M.  Constance,  ‘Spanish  rule  in  the  Netherlands  under  Philips  II’,  The  catholic  historical  review  14  (1928)   415.  

96  Geciteerd  in:  J.E.  Verlaan,  Apologie  van  Willem  van  Oranje.  Hertaling  en  evaluatie  na  vierhonderd  jaar.  

1580-­1980  (Amsterdam  1980)  70.  

97  Ibidem,  72.  

98  Vázquez,  Guerras  de  Flandes  y  Francia  I.  Sancho  Rayón  ed.,  293.   99  Ibidem,  293.    

wroeging  waren  hierdoor  in  1568  de  graven  van  Egmont  (Agamont)  en  Hoorn  (Hornos)   omgebracht.   Vervolgens   bespreekt   Vázquez   ook   de   opmerkingen   van   Oranje   over   de   hertog  van  Alva.  Die  zou  de  Nederlanden  als  een  tiran  hebben  bestuurd.  Daarom  had  de   prins  de  hulp  van  de  hertog  van  Anjou  ingeroepen,  om  de  gebieden  te  beschermen  tegen   de  tirannieën  van  Spanje.    

  De   opmerkingen   van   Oranje   brengen   Vázquez   niet   aan   het   twijfelen.   Er   is   geen   spoor  te  vinden  van  begrip  voor  de  klachten  van  de  prins  over  het  harde  optreden  van   de  Spanjaarden  dat  er  wel  degelijk  is  geweest  tijdens  het  gezag  van  Alva.  Integendeel:   Vázquez  maakt  van  de  gelegenheid  gebruik  om  Oranje  nog  maar  eens  in  een  verdachte   hoek   te   plaatsen.   De   woorden   waarmee   hij   dat   doet   zijn   niet   mals.   Het   zijn   tiranías   (tirannieën)  en  pérfidas  maldades  (valse  verdorvenheden)  waar  Oranje  zich  aan  schuldig   maakt.  Het  ophitsen  van  het  volk  tegen  de  katholieke  koning  Filips  II  is  het  enige  waar   hij   zich   mee   bezighoudt.   Hij   is   bezig   met   sembrar   cizaña   (tweedracht   zaaien).   In   de   gedachtegang  van  Vázquez  is  er  duidelijk  geen  ruimte  voor  heldere  analyse  van  de  voors   en  tegens  van  de  mening  van  Oranje.100    

  Op   een   paar   plekken   in   de   kroniek   laat   Vázquez   terloops   zijn   afkeuring   blijken   van   (teveel)   religieuze   vrijheid.   Dat   doet   hij   vooral   door   er   op   te   wijzen   tot   welke   excessen   deze   vrijheid   onvermijdelijk   zal   leiden.   Een   aantal   voorbeelden   is   al   in   het   vorige  hoofdstuk  aan  bod  gekomen.  Zo  schreef  hij  in  het  deel  over  1579  over  de  soldaten   van  verschillende  nationaliteiten  en  ‘verschillende  sektes’  die  Oranje  Holland  en  Zeeland   binnenliet.   Die   plunderden   kerken,   kloosters   en   hospices,   beroofden   nonnen   en   mishandelden   de   priesters   en   andere   geestelijken.101   In   1580   is   er   een   strijd   tussen   protestanten  en  katholieken  in  Zutphen  en  Kampen  waar  Vázquez  over  schrijft.  De  vraag   die   in   de   steden   gesteld   wordt,   is   welke   van   de   twee   religieuze   stromingen,   dus   het   katholicisme  of  het  protestantisme,  de  officiële  godsdienst  van  de  stad  moet  worden.  Er   heerst  angst  over  welke  groep  de  wapens  zal  oppakken  om  de  andere  aan  te  vallen.  De   sluimerende  conclusie  van  Vázquez  is  dat  het  kennelijk  niet  mogelijk  is  om  (in  vrijheid)   samen  te  leven.102  Hij  laat  zich  opnieuw  negatief  uit  over  teveel  vrijheid  in  een  passage   uit  1582.  In  Antwerpen,  dat  op  dat  moment  in  handen  was  van  de  protestanten,  vroegen   lutheranen   toestemming   aan   de   magistraat   om   een   kerkgebouw   te   mogen   gebruiken   voor   hun   diensten.   De   calvinisten   hadden   in   die   tijd   als   enigen   hun   eigen   diensten,                                                                                                                  

100  Vázquez,  Guerras  de  Flandes  y  Francia  I.  Sancho  Rayón  ed.,  293.  

101  Ibidem,  164.   102  Ibidem,  259.  

schrijft   Vázquez.   Vervolgens   werden   de   poorten   van   de   stad   open   gezet   voor   allerlei   ‘ketterijen’  en  maakten  de  mensen  op  schaamteloze  wijze  gebruik  van  hun  vrijheid.  Zo   zijn  er  de  libertinos  over  wie  hij  de  volgende  anekdote  vertelt  om  te  illustreren  waar  die   vrijheid  toe  leidt:  Twee  mannen  lopen  op  straat  en  dan  wijst  een  van  hen  naar  een  raam   waar  een  man  met  zijn  vrouw  te  zien  zijn.  Volgens  de  wijzende  man  had  hij  de  vrijheid   om  naar  de  vrouw  te  gaan  en  haar  te  vragen  of  ze  seks  wilde  hebben,  zonder  dat  ze  zou   weigeren  of  haar  eigen  man  daar  problemen  mee  had.  Vázquez  zegt  vervolgens  dat  er   niemand  was  die  deze  mensen  probeerde  op  het  rechte  pad  te  krijgen  en  de  normen  van   de  katholieke  kerk  bijbracht.103    

                                                                                                                                                             

5.  Interne  hervormingen  in  de  rooms-­katholieke  kerk      

Volgens  de  theorie  van  de  imagologie  wordt  bij  het  creëren  van  een  beeld  van  een  ander   automatisch   een   zelfbeeld   geschapen.   Door   bepaalde   eigenschappen,   die   meestal   negatief  zijn,  van  een  ander  te  benadrukken,  worden  de  positieve  kanten  op  hetzelfde   moment   toegeëigend.104   In   een   voorgaand   hoofdstuk   is   duidelijk   geworden   welke   negatieve  aspecten  van  de  protestanten  Vázquez  benoemd  heeft.  Nu  zal  de  focus  liggen   op  de  positieve  zaken  die  hij  voor  zichzelf  en  zijn  land  Spanje  op  religieus  terrein  claimt.   Overigens   doet   hij   dit   niet   slechts   impliciet   via   het   beeld   van   de   Nederlandse   protestanten.   Ook   geeft   hij   soms   informatie   aan   zijn   publiek   om   het   direct   te   demonstreren  dat  hij  een  goed  katholiek  is  die  de  juiste  opvoeding  heeft  genoten.    

   

5.1  Het  Concilie  van  Trente  als  norm  

Belangrijk   voor   de   bepaling   wat   goed   katholiek   was   en   wat   als   afkeurenswaardig   beschouwd  diende  te  worden  waren  de  bepalingen  van  het  Concilie  van  Trente  (1545-­‐ 1563).  Deze  kerkvergadering  werd  in  drie  losse  etappen  gehouden  (tussen  1545-­‐1547,   1551-­‐1552   en   1562-­‐1563)   in   de   Noord-­‐Italiaanse   plaats   Trente.   Deze   locatie   was   gekozen   om   lutherse   en   calvinistische   vertegenwoordigers   de   mogelijkheid   te   bieden   aanwezig   te   zijn.   De   verzoening   tussen   de   verschillende   stromingen   was   in   eerste   instantie   nog   een   van   de   doelstellingen   van   het   concilie.   Gaandeweg   bleken   de   standpunten  zover  van  elkaar  verwijderd  te  zijn  dat  deze  hereniging  onmogelijk  werd.   Hubert  Jedin  draait  het  in  zijn  standaardwerk  A  history  of  the  Council  of  Trent  uit  1961   om  en  stelt  dat  het  ook  kan  worden  gezien  dat  er  vóór  Trente  geen  sprake  was  van  een   schisma.  Juist  door  de  afspraken  die  werden  gemaakt  was  er  pas  sprake  van  een  echte   scheuring.105    

De   meningsverschillen   richtten   zich   op   tal   van   punten,   zoals   de   positie   van   de   paus.  Luther  had  bijvoorbeeld  in  het  eerste  kwart  van  de  zestiende  eeuw  gesteld  dat  het   gezag  van  de  paus  niet  het  allerhoogst  moest  zijn.106  In  Trente  werd  juist  vastgelegd  dat   de  paus  meer  macht  zou  krijgen,  ten  koste  zelfs  van  de  bisschoppen.  Andere  besluiten                                                                                                                  

104  Joep  Leerssen,  ‘Culturele  identiteit  en  nationale  beeldvorming’,  in:  J.C.H.  Blom,  J.Th.  Leerssen  en  P.  de   Rooy,  De  onmacht  van  het  grote.  Cultuur  in  Europa  (Amsterdam  1993)  7-­‐19,  aldaar  12,  13.  

105  Hubert  Jedin,  A  history  of  the  Council  of  Trent  Pt  II  (Londen  1961)  7.    

106  Erwin  Iserloh,  ‘Luther  and  the  Council  of  Trent’,  The  Catholic  Historical  Review  69  (1983)  563-­‐576,   aldaar  563.