• No results found

Titel ka Toecljoe

In document j Tentang Oeroesan Perniaga'an. (pagina 74-81)

Tentang orderbriefjes atawa promessen aan order ; tentang assignatiën, tentang soerat-soerat Kassier

dan lain-lain soerat berharga (aan toonder.)

AFDEELING PERTAMA.

Tentang soerat-soerat order atawa promessen aan order

ART. 207. Satoe soerat order atawa promesse àrtinja toelisan dipenanggalin dan disertaken tan-da tangan, dengan apa orangberdjandji, aken, di tampat tinggalnja sendiri atawa di tam-pat tinggal lain orang, dalam satoe atawa berlainan residentie, dengan tempo tantoe atawa tida, membajar oewang jang terse-seboet di sitoe pada ordernja (soeroehan) jang ambil (nemer) dengan trima kwitantie

atawa pengakoean trima harga dalam rekening.

ART. 208. Samoewà penetapan wet tentang soerat-soerat wissel, jang ditetapken dalam titel jang doeloean, berlakoë djoega atas order-briefjes atawa promessen aan order,

ten-tang hal ini :

vervaldag, (sampe tempo.) endossement (peni tipanj

Kawadjiban teroetama jang penoeh.

borgtocht diseboet aval.

protest,

\\TPthofik t

65 —

hak dan kawadjibaii pemegang.

herwissel, renten dan ongkos dan

verjaring atawa lain roepa moesnanja perhpetangan.

AFDEELING KA DOE W A . Tentang assignatiën

ABT. 209. Assignatie itoe artinja satoe toelisan dengan penanggalan dan tanda tangan, dengan apa oleh jang mengaloewarken (uit-gever) dioendjoek saorang jang tentoe aken membajar pada lain orang jang tantoe atawa pada ofdernja, djoemblah oewangjang terse-boet di sitoe, dalam residentie tempat pcnga-loewaran soerat itoe. Dengan ini tiada di-bedaken apatah dinjataken pengakoean trima harga atawa harga dalam rekening apatah tida.

ART. 210. Kaloe soerat itoe misti dihajar berlainan dengan tampat terbitnja, masih dipandang assignatie, asal sadja tiada penyataan penga-koean trima harga atawa harga dalam rekening.

ART. 211. Assignatiën aan order boleh dititipken (geëndogeerd) satjara wissel.

ART. 212. Pembajaran assignatie zonder waktoo pene-tapan, misti diminta, kaloe' tida terhajar, misti diprotesi, sakira dalam tempo doewa boelan sahabisnja penanggalan, kaloe orang jang misti membajar tinggal di tampat ting-gal n ja assignatie terbit, kaloe di lain tempat sakira dalam tempo anam boelan.

— 66 —

ART. 213. Assignatie jang misti dibajar bebrapa tempo sasoedahnja dipertoendjoekin, dengan mengi-ngat penetapan artikel 212 tentang tempat tinggal dimistiken sakira dalam tempo 2 atawa 6 boelan, dihatoerken pada orang jang misti bajar, soepaja olehnja dengan penang-galan diteeken boewat „gezien" (telah lihat).

Aanteekening (tjatatan) demikian, tiada disertaken acceptatie jang tetap, tiada aken dianggap acceptatie.

Kaloe moengkir mengadaken tjatatan itoe, assignatie diprotest saoepama tiada bajar, dan lebih djaoeh tiada perloe diprotest lagi kerna non-betaling.

AKT. 214 Assignatie, jang kerna tjatatan tadi atawa kerna toelisannja sendiri, mempoenjai verval-dag jang tantoe, haroes dibajar satjafa wissel-brief samatjam itoe. dan kaloe tida terhajar protest misti dibikin satjara bagitoe djoega.

ABT. 215 Pemegang assignatie jang diprotest dimis-tiken salaatnja dalam lima hari sasoedahnja diprotest mengabarken pada orang jang kasih padanja aken dibajar.

ART. 216 Djoega, dengen torantjam hoekoeman mengganti ongkos-ongkos, kafoegian dan renten, ija dimistiken sabagitoe djaoeh assignatie itoe menjataken aan order atawa telah geöndosseerd, membri kabar pada jang terbitken itoe assignatie.

ART. 21T Pemegang assignatie, jang loepa djalanken apa jang terseboet dengan artikel 2J 2, 218, 214 dan 215, kaloe ija telah bajar harganja, linjap haknja atas dia, dari siapa ijatrima assignatie, dan kaloe belon terhajar, ija

di-67 —

mistaken membajar loenas itoe assignatie.

Dalam salah satoe hal ini, uitgever (pener-bit,) misti srahken pada houder (pemegang) tagihannja pada orang jäng dimistiken mem-bajar, dengan penoeh dan atas ongkosnja houder segala boektl-boekti aken bikin

pe-nagihan itoe djadi sah.

Kaloe orang, jäng dioendjoek misi i memba-jar, tiada berhoetang sama sekali atawa berhoetang lebih sedikit dari djoeblahnja assignatie, penerbit dimistiken ganti karoe-giannja jang pegang.

ART. 218. Salainnja hak atas penerbit, pemegang tjoemah boleh minta perhitoengan dari en-dossant jang paling blakang dan tiada boleh menanja apa-apa pada endossant jang doe-loean.

ART. 219. Hak penagihan kerna assignatie, verjaart sasoedahnja meliwatin tempo satjara

ditetap-•ken verjaringnja hak penagihan soerat-soerat wissel.

AFDEELING KA TIGA.

Tentang soerat-soerat kassier dan lain-lain soerat berharga (aan toonder).

Ï2Ö. Soerat-soerat kassier dan lain-lain soerat berharga misti dinjataken penanggalannja penerbitan jang pertama (sadjati.)

21. Penerbit soerat-soerat kassier dan lain ker-tas berharga, mistinja dihajar oleh orang jang ka tiga, baik beroepa assignatie, baik

- 6 8

beroepa kwitantie, dimistiken menanggoeng pembajarannja dalam doowa poeloeh harj sasoedahnja penanggalan, tapi hari penang galan itoe sendiri tida terhitoeng.

ART. 222. Tanggoengannja penerbit tetap, kaloe ija tidah boektiken, jang ija dalam tempo jang terseboet dalam artikel 221 telah sadiaken oewang jang tjoekoep aken membajar tertitip pada orang atas nama siapa soerat itoe di kalocwarken, dan oewang itoe sabagitoe la-ma olehnja tiada diambil kombali.

AET. 223. Penerbit, jang djadi terlepas dari segala djiratan kaloe ija penoehken apa jang di, mistiken dengan artikelen di atas, tra'oe-roengdimistiken dengan ongkosnja pemogang-membri bookti-boekti jang perloe pada pemegang, soepaja ija ini boleh lakoeken haknja atas orang jang haroes membajar.

ART. 224. Salainnjadaripenerbitjang sadjati, sasatoo orang jang telah kaloewarken itoe kertas aken pembajaran dimistiken menanggoeng lamanja anam hari, hari penanggalan tiada terhitoeng, pada orang jang menarima dari dianja.

ABT 225. Kaloe orang jang kaloewarken satoe atawa lebih, soerat-soerat jang misti dibajar oleh kassiornja, kamoedian djatoh miskin, kassier.

nja dimistiken dengan oewang jang ada sa-dia, membajar harga soerat-soerat itoe bagi-too lama hingga oleh pemegang soerat-soerat atawa kwitantiën jang lain, atawa oleh jang menarima (berkoewasa atas) boedel, diadaken verzet (tjegaän).

Kaloe ada tjegaän atawa kassier tiada

w-meneroesken pembajaran, mistinja oewang-nja jang djatoh faillietJang ada pada kassier,

dipisahken, soepaja digoenaken bajar orang jang pegang soerat-soerat jang misti dibajar

dikasih dengan djalan halal padanja sabelon-nja penerbit djatoh failliet. Soerat-soerat ini misti lebih doeloe diperloeken dibajar dari perhoetangan jang lain lain dan tiada oesah dipandang penanggalan mana dooloean mana belakangan.

AKT 226 Pemegang soerat promesse aan toonder di mistaken menagih pembajaran dalam tempo anam hari sasoodahnja harian ija trima sa-bagi pembajaran hari penanggalan, tiada terhitoeng dan kaloe tiada terhajar, dalam tempo sabagitoe lama djoega misti promesse itoe ditawarin aken ditarik kombali, pada orang dari siapa ija trima sabagi pembajaran, kaloe tiada bagitoe pemegang hilang haknja atas pengasih, totap-tetap haknj a atas orang jang meneeken itoe promesse.

Kaloe dalam promesse dinjataken harinja, aken pembajarannja, termijn anam hari moelai berdjalan esoknja dari harian ver-valdag.

AKT. 227. Kaloe habisnja harian termijn itoe djatoh pada hari Minggoe, kawadjiban dan pertang-goengan tetap hingga esoknja jaitoe hari Senen.

AKT. 228. Samoewa hak penagihan pada orang jang terbitken soerat-soerat jang terseboet dalam ini afdeeling, verjaart sasoedahnja meliwatin sapoeloeh tahon, terhitoeng moelai hari terbitnja.

— 70

-Traoeroeng dia orang, jaag goenaken ver-jaring ini dimistiken, kapan perloe poen

dengan kakoewatan soempah, jang ijaorang aken oeroesan kertas itoe tiada berhoetang lagi satoe apa, dan, achilwarisnja dan

lain-lain lantaran itoe merasa tiada berhoetang lagi satoe apa,.

Penerbit sadjati dari soerat jang terseboet artikel 221. dimistiken, kaloo perloe dengan kakoewatan soempab menerangkenjang dia.

sabagitoe lama djalannja termijn jang di tantooken dengan artikel doeloean, telah sadiaken oewang tjoekoep aken membajar pada orang jang misti membajar, dan telah antapken omvang itoe di sitoe ; achilwarisnja dan sabaginja misti menerangken jang sasoenggoehnja ijaorang kira soedah diper-boewat bagitoe.

AKT. 229. (Dengan staatsblad 67-29 artikel ini (229) ditarik kombali, djadi tiada perloe aken disalin lagi.)

_ 7 i _

In document j Tentang Oeroesan Perniaga'an. (pagina 74-81)