• No results found

Titeî ka Anam

In document j Tentang Oeroesan Perniaga'an. (pagina 45-74)

T E N T A N G W I S S E L B RIE V E N.

AFDEELING- PERTAMA.

Te^itang Kaädaan dan Maéjamnja Soefat-soerat Wissel.

99. Soe.rat wissel jaitoe saroepa toelisan, ter-tanggal dari satuc tempat, dengan apajang bertanda tangan printah lain orang, di lain tampat, dengan pertoendjoekin atawa sasoe-dahnja pertoendjoekin wissel itoo. atawa pada waktoe jang ditantoeken; pada orang jang dioendjoekin atawa padaordernja sendiri membajar sadjoemblah jang terseboet da-lam i toe wissel dengan pengakoean soedali trima (kwitantie) harga penoeh atawa harga atas rekening.

100. Söerat wissel boleh djoega ditarik :

a. pada ordernja jang menarik (aken goenanja diri sendiri kaloe maoe pasiar) ; b. atas saorang jang tentoe, dan boleh

terhajar di tampat tinggalnja orang jang-ka tiga.

c. boewat rekening orang jang ka tiga.

101. Soerat-soerat wissel terisih dengan na-ma orang atawa tampat tinggal palsoe, atawa tampat tariknja atawa tampat bajar-nja di toelis bohong, tjoemah mempoebajar-njai kakoewatan sabagi soerat hoetang biasa,

— 36

kaloe kamistian jang lain di toelis betoel.

Pendjoestaän itoe oleh jang taoe tiada bisa dipersalahken pada orang ka tiga, jang tiada taoe hal itoe.

ART. 102. Soerat-soerat wissel boleh ditarik sakali, doewa kali tiga kali enz.

AFDEELING KA DOEWA.

Tentang perdjandjian antara jang menarik dan jang mengambil soerat wissel.

ABT. 103. Kaloe tiada ada lain penetapan, jang me-narik dimistiken aken srahken wissel pada jang ambil ka satoe ka doewa dan ka tiga

kalinja ditarik. Dalam sasatoe wissel misti ditoelis, jang satoe berlakoe bagi jang lain dan jang lain bagi samoewa.

ABT. 104. Jang menarik dimistiken, menooroet pili-hannja jang ambil, menoelis wissel itoe misti dibajar pada jang ambil sendiri atawa pada lain orang doewa-doewa roepa pake atawa tiada pake order.

ABT. 105. Jang menarik atawa dia, aken rekening siapa wissel itoe ditarik, dimistiken aken djaga soepaia jang misti bajar, pada hari sampe temponja itoe wissel, ada mempoenjai oewang tjoekoep aken membajar, maski djoega wissel itoe boleh dibajar pada orang jang ka tiga. Maski bagimana djoega jang menarik memikoel tanggoengan sendiri pada jang memegang atawa jang doeloe

menerima--Bi —

ART. 106. Jang dimistiken bajar itoe wissel, dianggap mempoenjai oewang tjoekoop, kaloe pada harinja sampe tempo (vervaldag) itoe wissel, atawa pada waktoe jang wissel itoe dipan-dang sampe tempo, menoeroet artikel 154, ada berhoetang pada jang menarik atawa pada orang aken rekening siapa wissel itoe ditarik, sadjoemblah oewang jang boleh di-minta sedikitnja sama banjaknja dengan djoemblahnja soerat wissel.

ART. 107. Soerat-soerat wissel jang diprotesi kerna tida katrima atawa tida terbajar, jang me.

narik diwadjibken membikin beres, hingga oepama djoega protest itoe belon diteeken.

, Tetapi kaloe ij a menoendjoek (boektiken) jang orang jang misti bajar (betrokkene) pada hari wissel itoe sampe tempo ada pegang oewang tjoekoep aken membajar, jang me-narik terlepas dari djiratan di atas.

Kaloe di itoe waktoe oewang ada tida tjoekoep jang menarik dimistiken menambah apa jang koerang.

ART. 108. Kaloo jang betrokkene tiada dapat mene-rima itoe soerat wissel, jang pegang loepa aken soeroeh betrokkene meneeken protest pada waktoenia, toch jang menarik dimistiken mengasih dan bajar pada jang pengabisan ini penagihan oewang itoe, jang betrokkene genggam dalam tangannja sampe itoe wisse}

sampe temponja. Djoemblah itoe misti sama dengan wissel. Pada jang pegang, atas ongkostnja (jang pegang) jang tarik misti kasih boekti-boekti aken bikin penagihan

- BS —

itoe boleh dilakoeken. Kaloe jang menarik dinjataken djatoh miskin, achilwarisnja sa-mocwa misti menahggoeng kamistiannja, kaloc fcida bagitoe rjaorang boleh trima jang pegang wissel djadi penagih oewang (schuld-eischer) dari djoemblah jang terseboet di itoe hoetang. Lebih tegas kaloe aehilwaris soeka akoe berhoetang sabagitoe pada jang pegang wissel, itoe kamistian djadi linjap-Kamistian ditoekar dengan pengakoean hoetang.

AKT. 109. Jang pegang wissel jang soeda terp rötest, sama sekali tiada hak atas oewangnja jang menarik jang terpegang oleh betrokkene.

Kaloe wissel tida ditrirna, samoewa qe.

wangnja penarik, kaloe ija djatoh miskin djadi milik achilwarisnja.

Kaloe ditrirna, oewang sadjoemblah wisse}

itoe tetap djadi miliknja jang betrokkene, bagitoe kamistian aken bajar pada jang pegang wissel djoemblah acceptatienja.

ART. 110. Soerat wissel jang ditarik pada ordernja orang jang ka tiga, tjoemah aken goenanja dari itoe menagih pembajarannja, dengan bagitoe antara jang menarik dan aken reke-ning siapa wissel itoe ditarik, dan jang ambil tjoemah ada satoe printahan. Dalam irintahan ini berada kakoewasaiin aken srahken milik wisselbrief itoe dengan trima oewangnja

— 30 —

AFDEELING KA TIGA.

Tentang penarimaän soerat-soerat wissel dan tentang borgtocht jang diseboet aval.

AKT. 111. Soerat-soerat wissel kaloe dipertoendjoekin misti, sakira dalam doewa poeloeh ampat djam saliwatnja pertoendjoekan itoe, dengan tiada perdoeliken liari apa djoega, geacep.

teerd. (aecepteeren bahasa Fransch-Malajoe menarima, tetapi sebab Malajoe miskin dan satempo misti disalin lain roepa kita sate-roesnja aken toelis sadja aecepteeren. Phoa.)

Kaloe soerat wissel itoe, sasoedahnja meliwatm itoe waktoe, tiada dikombaliken, pake atawa tiada pake acceptatie, dimistiken orang itoe, jang menahan itoe, wissel, meng-ganti segala ongkos, karangan dan renten pada jang pegang itoe wissel.

AKT- 112. Orang jang memegang oewang, jang me-mang ditantoeken goenanja membajar wissel jang ditarik, dimistiken menarima, wissel

itoe, kaloe tida dihoekoem mengganti ongkos karoegian dan renten pada jang menarik wissel.

AKT. 113. Perdjandjian aken trima soerat wissel;

tiada dianggap acceptatie sabenarnja, tetapi mengadeken djalan aken sipanarik mem-bikin perkara minta ganti karoegian pada jang djandji tapi patahken perdjandjiannja.

Karoegian itoe beroepa ongkos bikin protest dan tarik wissel baroe, kaloe soerat wissel itoe ditarik aken rekeningnja penarik sendiri.

4 0

-Kaloe ditarik aken rekeningnja orang jang ka tiga, karoegian dan renten itoe beroepa dalam ongkos protest dan menoekar wissel bagitoe poen djoemblahnja voorschot jang di brihken atas eredietnja itoe soerat wissel oleh jang menarik pada orang jang ka tiga kerna mengandal perdjandjian jang oleh pendjandji dibikin patah.

ART. 114. Acceptatie oleh betrokkene misti ditoelis tegas atas wissel jang dipertoendjoeken itoe dan misti disertaken tanda tangannja.

Acceptatie misti disertaken penanggalan, kaloe soerat wissel itoe ditarik bebrapa lama sasoedahnja dipertoendjoekin.

Kaloe tida ada penanggalan jang pegang boleh menagih pembajaran pada termijn jang dinjataken di si toe, ternitoeng moelai hari ditariknja.

ART. 115. Jang pegang soerat wissel jang ditarik di tampat-tampat dalam Hindia Ollanda, baik atas pertoendjoekan (op zicht) atawa sakean lama sasoedahnja op zicht dimistiken minta acceptatie atawa pembajaranja, dalam ter-mijn jang aken diseboet di bawah ini, sa-soedahnja soerat wissel ditanggalin. Melang-gar ini terantjam hilang haknja atas en-dossanten dan atas jang menarik, kaloo ijaorang soedah sadiaken oewang goenanja pembajaran.

Termijnen itoe diatoer bagini:

Boewat soerat-soerat wissel jang ditarik dari Kaap de Goede Hoop, dari pasisir Afrika sabelah Timoer dari poela-poela di sebelah

- 4 1

Timoernja Kaap do Goede Hoop, dari Asia poenja pasisir Oedik, bagitoo poen dari poelo-poeio dalam laoetan Kidoel di baratnja Kaap Hoorn, satoe tahon :

Boewat soerat-soerat wissel ditarik lain tampat doewa tahon.

Atoeran jang terseboet di atas, boelak balik berlakoe djoega bagi soerat-soerat wissel op zicht atawa op eengen tijd na zicht, ditarik dari Hindia Ollanda di tam-pat-tampat jang terseboet tadi.

Termijn itoe djadi tiga boelan dari satoe ka lain tampat dari itoe poelo djoega dalam Hindia Ollanda dan anam boelan dari tampat di poelo ini ka tampat di poelo lain dalam djadjahan Hindia Ollanda djoega.

Termijnen ini kaloe ada paperangan di laoetan dibikin doewa kali lamanja, jang satoe djadi doewa tahon, enz.

AKT. 116. Acceptatienja soerat wissel, jang boleh terhajar di salah satoe tampat lain dari tampat di mana acceptant ada diam, misti menjataken tampat tinggal nj a di mana pem-bajarannja itoe ditrima atawa di mana protest misti diteeken.

ART. 117. Kaloe jang bertampat tinggal itoe, sasoedah-nja meliwatin hari vervaldag djatoh miskin, dan jang pegang telah liwatin tempo aken teekon protest pada waktoenja, acceptant terlepas sama sekali kaloe dan sabagitoe djaoeh ija boektiken telah mengirim oewang ka tampat terseboet, serta melakooken ka-mistian jang terseboet dalam artikel 108.

— 42 —

AKT. 118. Dia, jang menarima (telah) satoe sperat wissel dimistiken membajar harganja.

Satoe kali ija menoelis acceptatie atas itoo wissel, ija tiada koewasa, maski djoega i toe wissel ija belon kombaliken, aken tarik kombali, bintjanaken atawa bikin hingga tida bisa dibatja, dan maski ija bikin bagitoe ija toch dimistiken membajar djoega.

Ya tiada koewasa, aken kerna membeslag wisselbrief di bawah tangan jang pegang, menjega djalannja wissel itoe.

Ya tiada bisa kombaliken itoo acceptatie sabagi sabelon diteeken olehnja, maski djoega jang menarik wissel tiada mengadaken oe-wang atawa maski djoega jang menarik

di loewar taoenja, sabelon ija bikin acceptatie telah djatoh miskin. Ini dibatalin kaloe jang pegang wissel telah goenaken akal

menipoe aken dapatin acceptatie.

ART. 119. Acceptatie tiada boleh diteeken di bawah satoe perdjandjian, tetapi boleh dengan sedikit penetapan tentang oewangnja. Dalam hal jang pertama wisselbrief nonaccoptatie misti

diprotest, dalam hal jang blakangan jang pegang misti trima acceptatie aken sabagian ketjil dan aken sabagian besar ija misti socroeh protest.

AKT. 120. Kaloe satoe wisselbrief non acceptatie di-protest, masih boleh diacceptatie oleh jang lain, aken kahormatannja (dengan meman-dang) jang menarik atawa salah satoe en-doesanten, trapcrdoeli dengan printahan atawa tida.

— 43

-AKT. 121. Kaloe ada lebih dari satoè orang jang maoe meneeken acceptatie itoe aken kahor-matan demikian, nanti dipilih lebih doeloè orang ini:

Ie- dia jang accepteer itoe wissel aken ka-liormatan jang menarik atawa aken dia bagi rekening siapa wissel itoe ditarik.

2"- dia, jang maoe berboewat bagitoe aken kahormatannja jang ambil wissel.

3e- dia, jang berdaja aken kahormatannja endossanton jang doeloe.

ART. 122. Kaloe lebili dari satoe orang, samoewa dengan printahan, maoe meneeken acceptatie aken kahormatan itoe orang djoega (barang), jang pegang boleh pilih satoe jang ija pe-noedjoe.

Ini hal berlakoe djoega kaloe orang-orang itoe dateng dengan maksoed demikian zonder printahan.

ART. 123. Dia. jang maoe meneeken acceptatie dengan printahan aken kahormatannja dia, aken re"

kening siapa ija melakceken itoe nanti dipilih lebih doeloe dari 'bajang dateng zonder prin-tahan aken goenanja itoe satoe orang djoega.

ART. 124. Jang pegang sendiri, terprintah aken sampeken kahormatan itoe ada hak aken bal itoe sama dengan jang lain, dan dalam bal jfng tersebeet di atas ija boleh memilih dirin'a sendiri.

AKT. 125. Acceptatie goena kahormatan misti ditoelis dalam wisselbrief, dalam acte protest atawa (i lembarsn belakangnja acceptatie itoe ditoelis.

4 4

-ÀET. 126. Jang accepteert wissel goena kahormatan, dimistiken lantas kabarken pada orangnja, goena kahormatan siapa ij a teeken acceptatie itoe, kaloe tida dihoekoem membajar ongkos, karoegian dan renten kaloe ada djalan aken rnenoentoot dirinja depan pengadilan.

AKT. 127. Maski ada brapa acceptation diteeken aken kahormatan itoe, jang pegang wissel itoe tetap segala haknja antara jang tarik dan ani ara endossantanten dengan alasan nonacceptatie-nja dia, atas nama siapa wissel itoe ditarik.

ABT. 128. Soerat wissel disertaken acceptatie kahor-matan itoe misti diprotest betrokkene, kaloe tiada terhajar pada hari vervaldag.

Kaloe tiada diprotest, acceptant kahor-matan itoe terlepas dari kamistian aken membajar wissel ; dan kaloe tiada ada protest

itoe acceptant membajar djoega, ija hilang haknja antara dia, jang ada kaperloean aken teeken protest wissel itoe bagi orang be-trokkene jang pertama.

AKT. 129. Pembajaran wisselbrief, dengan tiada me-ngoerangin acceptatienja betrokkene, salain-nja dari itoe boleh dipertanggoengin dengan borgtocht jang diseboet aval.

AKT. 130 Borgtocht-aval-ini tertoelis di atas wissel itoe djoega atawa dengan toelisan lain boleh djoega atas soerat biasa.

AKT. 131. Ëorg jang sademikian terikat sama sekali saio'pa di atas (kaloe antara fihak-fihak tiada ditantoeken lain), dan boleh dipaksa membajar dengan paksaan itoe djoega jang dilakoeken atas penarik dan endossanten.

- 4 5 —

APDEELING KA AMPAT.

Tentang endosseeren soerat-soerat wissel.

AKT. 132 Miliknja wisselbrieven, jang boleh dibajar pada order, sabagitoe lama belon sarnpe temponja, boleh dikasih pada lain orang (hak menarima oewang) dengan djalan endossement.

ABT. 133. Endossement itoe• misti ditoelis atas soerat wissel itoe, jang di tarik pertama, ka doewa dan ka tiga kalinja, djoega misti disertakon penanggalan dan tanda tangan-bagitoe po»n dengan namanja itoe orang, pada siapa atawa pada order siapa, pembajaran itoe .misti dilakoeken, ditambah dengan : harga jang ditrima atawa harga dalam rekening.

Kaloe harga itoe barasal dari orang ka tiga namanja orang itoe misti ditoelis djoega.

ART. 134. Endossement tiada disertaken kamistian terseboet dalam artikel 133, dianggap sabagi volmacht jang di brinken oleh endossant pada jang trima wissel, goenanja menagi oewang wissel itoe, maski djoega depan pengadilan.

Kaloe endossement itoe dilakoeken atas ordenya endossant, ij a im ada hak aken srahken miliknja soerat wissel itoe pada lain orang, bagitoe poen tanggoengannja bagi jang printah padanja.

ART. 135. Endossement boleh djoega dilakoeken dalam blanco disertaken tanda tangannja sadja endossant atas soerat wissel. Endos-sement jang demikian dianggap soedah

- 46 —

merima harganja • dan panjerahan harga soerat wissel pada jang trima ([tegang).

AKT. 136. Endossement palsoe tiada membikin pin-dah milikuja soerat wissel, tetapi endosse-menten jang aken datang tiada boleh dilakoe-ken lagi (tiada berharga), dengan tiada mengoerangin hak penagihannja jang pegang pada samoewa jang teeken itoe

endosse-menten.

Endossementen jang dilakoeken lebih doeloe dari jang palsoe, kakoewataanja tetap seperti di atas.

AKT. 137. Dilarang saw aktoe membikin endossement menaro penanggalan jang lebih moedah dari jang toelen dengan terantjam hoekoeman mengganti ongkos, keroegian dan renten dan tiada koerang openbare acte, kaloe ada alasan tjoekoep.

(1) endosseerenartinja dengan tegas hagini :

„Oepama A trima wissel aken dapat oewang sa'anoe, Ija srahken itoe wissel sa-soedahnja ja teeken pada B, dan B ganti'in jang misti, hajar oewang sa djoemblah wissel

itoe pada A. B. dinamain endossant.

Phoa.

ART. 138. Soerat-soerat wissel jang soedali liwat waktoenja, dan jang tiada ditetapken be-taalbaar aan order, tiada boleh dibikinin endossement, tetapi eigendom misti dengan acte panjerahan jang lain dipindahken me-noeroet atoeran dan penetapan dalam burger-lijk wetboek.

— 47 —

AFDEELING KA LIMA.

Tentang perdjandjian antara jung mena-rik dan acceptant, antarajangpegang

dan acceptant dan, antara jang pegang dan endossanten.

AKT. 139. Lantaran adanja soerat wissel, antara jang menarik dan acceptant dj ad i terbit saroepa printahan, dengan apa jang belakang ini berdjandji, wissel itoe pada sampe waktoenja membajar oewangnja pada jang pegang. • ART. 140. Kaloe wisselbrief ditarik aken goenanja

orang jang ka tiga, orang ini tjoemah aken hal itoe terikat pada acceptant.

Airi'. 141. .Tang menarik dimistiken mengabarken pada waktoenja pada betrokkene prihal pe-narikan wissel itoe, dan kaloe hal itoe di-loepaken, dimistiken ija mengganti ongkost, jang dikaloewarken kerna wissel itoe tiada boleh diacceptatie dan tiada aken terbajar oewangnja.

ABT. 142. Jang menarik dianggep menarik aken rekeningnja sendiri, kaloe dari soerat wissel atawa dari soerat adres tiada ternjata aken rekening siapa wissel itoe ditarik.

ABT. 143. Acceptatie ïnembri hak pada jang pegang aken minta acceptant bajar harga wissel itoe.

ABT. 144. Kaloe acceptatie itoe palsoe, jang pegang ada hak menarik jang tarik dan endossanten lebih djaoeh.

ABT. 145. Samoewa, jang meneeken, menarima atawa endosseer soerat-soerat wissel, masing-masing

— 48 —

dimisfciken menanggoeng sama sekali pada jang pegang.

AKT. 146. Atoeran tentang kamatiannja acceptant, berlakoe djoega atas ijaorang, jang aken kahormatannja penarik, pengambil atawa endossant telah accepteert itoe wissel. Di-lakoeken djoega penetapan artikel 128.

AKT. 147. Kaloe, sasoedatmja acceptatie diteeken, jang menarik kapaksa tarik kombali itoe

wissel, kerna acceptant tida maoe membajar, jang menarik ada hak aken toentoet accep-tant, agar menanggoeng oewang jang di-kasihken padan j a, bagitoe poen penggantian karoégian kerna tida melakoeken printahan jang ija tadinja trima.

AFDEELING KA ANAM.

Tentang vervaltijd dan tentang pem-bajaran soerat-sderat wissel

ABT. 148. Wisselbrief ditarik pada waktoenja salaloe betaalbaar (boleh dihajar—lakoe—) pada hari vervaldag.

ABT. 149. Wisselbrief ditarik op zicht boleh dihajar sawaktoe diportoendjoekin.

ART. 150. Termijn jang terloelis dalam wisselbrief, jang ditarik atas satoe hari atawa lebih, bebrapa boelan dan uso na zicht, moelai berlakoe pada hari itoe, sahabisnja acceptatie atawa sahabisnja diprotest kerna non-ac-ceptatie.

AKT. 151. Jang diseboet boelan aken wissel op zicht

Wetboek 2.

— 4 9

-atawa op tijd, jaitoe menoeroet hitoengan Gregoriaanscho tijdrekening.

Uso aken soerat wissel jarig boleh di-hajar dalam djadjahan Hindia Ollanda artinja tiga poeloch hari aken goenanja wisssei jang boekan di tarik op zieht, moelai berdjalan sabari sasoedahnja wissel diteeken selesih.

AKT. 152. Satoe soerat wissel dengan boleh dihajar pada hari pasar jang- tantoe, misti dihajar sahari depan achirnja pasaran itoe, atawa kaloe pasaran memang lamanja tjoemah sahari. wissel itoe vervalt (sampe tempo) misti dibajar-pada hari itoe djoega.

ART. 153. Kaloe pembajarannja wisselbrief op tijd djatoh pada hari Minggoe, wissel itoe boleh djoega terhajar besokannja jaitoe hari Senen.

AKT. 154. Wissel brieven diangga]) vervallen, bagitoe lekas betrokkene djatoh miskin, dan oleh jang pegang betrokkene itoe boleh diprotest tentang nonbetaling.

Dalam hal jang bagini, penarik atawa endossanten, ditanja prihal ini, boleh toenda pembajaran hingga vervaldag jang ditetapken dalam wissel, asal sadja lantas adaken borg menoeroet boenjinja atikel 17(>.

ART. 155. Wissel-brief misti dihajar dengan sadjoem-blah oewang jang terseboet di sitoe.

Kaloe doewit jang digoenaken membajar itoe tiila berharga sah dalam Hindia ollanda, lagi kaloe harga doewit itoe tiada ditetapken di mana wissel pembajaran aken dilakoeken dengan oewang jang berharga sah di Hindia Oli anda. Pembajaran ini menoeroet wisselkoers dari vervaltijd dan dari tempat dibajarannja

- 5 0 —

itoG wissel, dan kaloe di tempat itoe tida ada wisselkoers, misti monoeroet kota (tam-pat) dagang jang paling dekat poenja wis-selkoers.

ART. 156. Kapan, salama wisselbrief itoe lagi berdjala oewang jang tertoelis di sitoe, dengan prin-tahan dari atas di tampat pembajaran di bikin

lebih besar atawa di koerangin, pembajaran itoe, atawa-kaloe ada terdjadi wanbetaling(tida terhajar) penagihan kembali dari penarik dan endossante n aken ditetapken menoeroet boenjinja Burgerlijk Wetboek artikel 1756 dan 1757.

Atoeran ini berlakoe djoega, kaloe har-ganja oewang dibesarken atawa dikoerangin sabelonnja penarikan, /onder penarik bisa dapat taoe tentang perobahan harga itoe.

AKT. 157. Betrokkene dengan membajar wisselbrief sabelonnja vervaltijd atawa ambil wissel itoe dalam disconto, misti menanggoeng aken lakoenja.

ART. 158. Jang pegang wisselbrief tiada boleh dipaksa aken trima pembajaran sabelonnja verval-tijd.

AKT. 159. Pembajaran atas wissel duplicaat atawa triplicaat boleh di lakoeken asal dinjataken wissel pertama dan ka ampat tiada oesah dihajar lagi.

ART. 160. Jang membajar atas wissel pertama, ka doewa atawa ka tiga, dengan tiada mena-rik poelang wisselbriefnja jang ada accep-tatie, dengan bagitoe tiada terlepas dengan antara jang lain, jang djadi pemegang accepta-tionja •; tjoemah ij a boleh minta perhitoengan.

il

pada orang jang dengan tiada berhoetang ija telah bajar.

AKT. 161. Betrokkene jang taroacjeptafcie atas lebih dari satoe wissel, tapi wissel itoe djoega, dimistiken bajar samoewa- wissel itoe, kaloe pada waktoenja datang lebih dari satoe penagihan, ija boleh minta perhitoengan dari orang, jang goenaken soerat wissel itoe lebih dari satoe kali.

ART. 162. Acceptant tiada boleh dipaksa lain, aken membajar penagihan wisselbrief jang hilang, ilari pada dengan pertoendjoekan boekti jang tjoekoep, tentang haknjajang membikin

penagihan itoe bagitoe djoega atas per-djandjiannja aken tiada boleh menagih lagi dan dengan disertain borgtocht.

ART. 163. Jang membajar penagihan wissel pada waktoe vervaltijd dan tiada jang mengadaken kabratan didoega (dianggap) terlepas dari djiratan hoetang.

ART. 164. Jang m inoendjoekin wisselbrief, jang tiada diendosseerd padânja, tetapi bisa boektiken dengan toelisan jang wissel itoe terkirim padanja oleh jang waijib dengan printahan menagih, boleh minta pembajaran dengan borgtocht, dan kaloe tida terhajar, ada hak aken teeken protest,

ART. 165. Pemegang wisselbrief, jang menerima pembajaran, dan samoewa endossanten jang

doeloe, misti menanggoeng katoelenannja endossementen jang doeloe pada jang membajar.

ART. 166. Diloewar hal jang terseboet dalam artikel 162, acceptant tiada boleh dimistiken

In document j Tentang Oeroesan Perniaga'an. (pagina 45-74)