• No results found

Titel ka Lima

In document j Tentang Oeroesan Perniaga'an. (pagina 37-45)

Tentang Commissionairs, Expediteurs, Overlieden, dan Djoeroemoedi Kapal jang berlajar di kali dan

ajer dalam negri. {Binnenwateren).

A F D E E L I N G P E R T A M A . Tentang Commissionairs.

ABT. 76. Commissionair, jaitoe orang, jang atas na-manja sendiri atawa firma, dan dengan oepahan sadjoemblah oewang atawa per-senan, op order dan boewat rekeningnja lain orang, melakoeken pekerdjaän perniagaan.

AKT. 77. Commissionair tiada oesah mengasih taoe namanja orang jang kasih commissie padanja, pada orang jang djoewal beli dengan dirinja.

Commissionair ini dalam oeroesan per-niaga'n tiada beda dengan orang jang kasih ija Commsissio dan namanja ija boleh ra-siaken. Ja poen berhoeboeng teroes pada sakalian langgananja.

AKT. 78. Jang mengasih Commissie tiada ada hak aken bikin tagihan apa djoega, pada orang pada siapa barangnja didjoewal oleh missionair. Jang beli itoe barang dari Com-missionair tiada hak aken bitjara pada orang jang kasih Commissie.

AKT. 79. Kaloo Commissionair telah berdaja atas namaja jang printah padanja, hak dan

ka— 2 8

-wadjibannja itoe Oommissionair djoega an-tara lain orang, ditentoekèn menoeroet atoeran Burgerlijk "Wetboek jang memake .Titel „Tentang Printahan". Ja tiada teroes bagitoe seperti jang ditantoeken dengan B. W.

1792. v, 1812 Kb. 80 v.; N. Kh. 79. Co. 92).

AKT. 80. Commissionair di idinken bikin tagihan pada Commissiegever aken oewang voor-schot, renten, c n dros dan kaoentoengan jang ija goenaken dengan printah jang kasih

Commissie djoega akeiperdjandjian jang ma-sih terdjalan poen ija boleh bikin tagihannja, atas barang-barang jang Commissiegever soerceh ija' djoewal atawa soeroeh simpan doelce. Bagitoe poen atas barang-barang jang ija beli dan trima, sabagitoe lama barang-barang ini ada dalam kakoewasa'anja (Ini artikel dalam boekoe officiëelo uitgave ada berlainan atoerannja dengan jang ter-seboet dalam „Nederlandsen Indische Wet-boeken", dikerdjaken oleh Mr. W. A.

Engelbrecht. Kita salin dari boekoe jang pengabisan. Phoa).

Idin itoe diberatin lebi dari jang lain-lain katjoewali jang terseboet dalam Burgerlijk Wetboek artikel 1139, lo. (Jang terseboet dalam officiële uitgave soedah ditarik kom-hall dan diganti dongan jang kita salin ini.

Phoa).

ART. 81. Kaloe barang'barang jang terseboet dalam artikel 80, aken goer.anja Commissiegever telah didjoewal dan dikirim, Commissionair bajar pada dirinja sendiri pendapetan

pen-— 29 pen-—

djoowalannja, djalannja (banjaknja)ijapoenja penagihan kaoentoongan, jang telah di idinken padanja dengan artikel 80.

ART,. 82. Kaloe commissiegever kirim barang-barang pada commissionair dengan printah simpan hingga dikabarin lebih djaoeh atawa menjoe-sahken aken commissionair djoewal barang itoe, atawa printah aken djoewal barang itoe soedah liwat temponja, dan jang kasih commissie tida menoeroet kamistian mem-bajar penagihan commissionair jang ditantoe-ken dengan artikel 80, commissionair itoe boleh masoekin soerat permoehoenan jang saderhana pada raad van justitie di tampat tinggalnja aken djoewal. barang-barang itoe sama sekali atawa sabagian menoeroet justitie poenja vonnis.

Commissionair dimistiken lantas mengasih taoe pada commissiegever prihal soerat per-moehoenannja atawa prihal pondjoewalan dengan kakoewatan soerat permoehoenan tadi. Kaloe saban hari ada perhoeboengan post antara tampat tinggalnja commissionair dan commissiegever misti dikabarken besok-nja atawa dengan telegram. Kaloe djaoeh dengan post jang brangkat salekas-lekasnja.

Pengabaran dengan soerat aangeteekend atawa telegram oleh wet dianggap tjoekoep.

AET. 82. Commissionair, jang soedah beli dan tri ma barang-barang aken goenanja commissiegever, kaloe commissiegever tida membaj ar tagihan jang termaksoed dalam artikel 80, dan di-idinken dengan artikel itoe djoega pada commissionair, boleh minta permissie

penga-— 30 penga-—

dilan justitie aken djoewal barang itoe, sabagi terseboet dalam artikel 82.

Bagian pengabisan dari artikel 82. digoena-ken djoega di sini.

ART. 84. Kaloe eommissiegever djatoh failliet, atoeran atoeran jang terseboet daläm artikel 840, 841 dan 842 dari ini wetboek (lihat di belakang), terbikin aken goenahja jang pegang dan jang menggade, digoenaken djoega pada-commissiegever dan commissionair.

Commissiegover poenja pertoendaän bajar tiada djadi halangan aken commissionair menggoenaken atoeran jang terseboet dalam artikel 81, 82 dan 83.

ART. 85. Kakoewasaän (idin) jang dibrihken pada commissionair dengan artikel 81, 82 dan 83, tiada menggangoe hak penarikan poelang, jang ditantoeken pada commissionair dengan artikel 1812 dari Burgerlijk Wetboek.

AFDEELING KA DOEWA.

Tentang Expediteurs.

Expediteur jaitoe orang jang bikin ter-kirim dan terangkoet barang-barang

da-gangan dan lain barang di darat atawa laoetan.

Ja dimistiken menoelis dalam dagregister kaädaän dan djoemblahnja barang dan daga-ngan jang olehnja dioeroes, kaloe diminta poen harganja barang itoe.

•Ja misti menanggoeng soepaja

barang-ABT. 86.

AKT. 87.

31 —

barang itoe terkirim dengan lekas dan beres dan ija misti goenaken segala tipoe daja aken bekerdja dengan sampoerna.

ABT. 88. Maski barang-barang itoe soedah terkirim ija misti menanggoeng karoesakan dan ka-roegian, jang tertoedoeh ada kerna ija tiada berhati-hati dan kerna salahnj a dj adi bagi toe AKT. 89. Ija misti menanggoeng dj ooga penggawenja

poenja membikin roesak atawa roegi barang-barang.

ABT. 90. Vrachtbrief misti menantoeken perdjan-djian antara afzender atawa expediteur de-ngan voerman atawa kapitein kapal, dan misti njataken kapan barang itoe misti diangkoet, dan karoegian saände dibikin, alpa.

Djoega misti diterangken :

a. nama, beratnja atawa oekoerannja barang-barang jang misti diangkoet bagitoe poen merk dan nomornja.

/>. namanja orang jang dikirimin itoe barang.

c. nama dan tampat tinggalnja voerman atawa schipper

d. djoemblahnja ongkos vracht.

e. penanggalan.

f. orderteekening afzender atawa expe-diteur.

Vrachtbrief ini oleh expediteur misti di-tjatat dalam dagregisternja.

— 32 —

AFDEELING KA TIGA.

Tentang Voerlieden dan schippers jang berlajar di kali-kali dan ajer di Daratan.

ABT. 91 Voorlieden dan schippers wadjib menang-goeng segala karoesakan barang-barang jang ditrima aken terkirim, katjoewali jang lan-taran barang itoe sendiri atawa lanlan-taran kabaratan atawa berna salahnja atawa tjerobonja pengirim atawa expediteur telah djadi roesak.

AET. 92. Schipper atawa voerman tida boleh di-persalahken kaloe pengiriman djadi alpa lantaran overmacht.

ART. 93. Kaloe barang-barang jang terkirim, atawa barang jang dibestel dan ditrima, karoe-sakannja kalihatan, dan ongkost vracht soedah terhajar, schipper dan voerman tiada dipersalahken.

Kaloe karoesakan itoe tiada kalihatan dari loewar, boleh dibikin papriksa'an oleh hakim, sasoedahnja barang itoe ditrima, tra'perdbeli vracht soedah dihajar atawa bolon, asal sadja papriksaän itoe diminta sahelonnja 2 X2 i ( i.ia m d a r i barang itoe ditrima dan barang itoe belon terpisah pisah.

ART. 94. Kaloe penarimaän barang-barang itoe ditolak, dan lantaran ini terbit pertjidraän president raad van justitie, atawa hoofd van plaatselijk bestuur (kaloe di sitoe tiada justitie), atas permintaan jang saderhana

dari salah satoe î'ihak nanti titahken orang jang mengarti beroesaha aken bikin itoe

Wetboek •j.

- 33

barang-barang ditrima. Ija poen boleh printah jang barang-barang itoe disimpan dalam

goedang jang sampoerna, dan dari sitoe membajar schipper dan voerman poenja ongkost vracht dan sabaginj a. (Ini artinjakaloe jang dikirimin barang tiada maoe trima.)

Raad van justitie atawa hoofd van plaat-selijk bestuur ada koewasa, satjara terseboet diatas, meinbri idin aken djoewal barang.

Itarang jang roesak itoe, sama sekali atawa sabagian aken bajar ongkost vracht dan sabaginj a.

ART. 95. Segala penoentoetan depan pengadilan, pada expediteurs, voerman atawa schippers djadi batal (verjaard) liwat satoo tahon, tentang kahilangan sama sekali, kaälpaännja disrahkennjaatawa karoesakan barang-barang dagangan, boewat pengiriman dalam Hindia Ollanda. Verjaard itoe dihitoeng doewa tahon tentang pengiriman dari Hindia Ollanda ka lain tempat. Kaloe boevvat kahilangan, dihi-toeng hari jang barang-barang itoe mistinja dikirim djadi hari pertama, dan kaloe boe-wat karoesakan atawa kaälpaän hari jang mistinja itoe barang sampe di tampat jang terkirim, (bestemming.)

Verjaring ini tiada boleh di goenaken saände kata ada kalakoean tjoerang dan penipoean.

ART. 96. Dengan tiada mengoerangin apa jang ditantoeken dengan reglementen loewar biasa, atoeran ini afdeeling berlakoe djóega bagi samoewa eigenaars persewaan kandaran

— 34

laoet dan darat. Yaorang dimistiken menga-dakan register boewat barang-barang jang ditriina oleh ijaorang.

Kaloe kaädaännja barang-barang itoe oe-wang, emas, perak, barang permata, paarleni batpe-batoe berharga, perhiasan, effecten coupons atewa lain-lain kertas jang djadi sadjoeinblali oewang (harganja), pengirim di-mistiken kasih taoe harganja.

Harga itoe ija boleh printah toeiis dalam boekoe register.

Kaloe pengirim loepa wartaken harganja itoe barang, kaloe sampe hilang atawa roe-sak, pengirim tjoemah di idinken menan"

toeken harganja menoeroet taksiran jang aken di-imbangin dengan roepanja barang itoe.

Kaloe diwartaken harganja, boleh djoega diseboet lain-lain katerangan aken menetap"

ken itoe, hakim ada koewasa aken djatohken kapertjajaän atas pembrian taoe harga itoe.

ditegoehken dengan soempah, dan dengan bagitoe menimbang dan rnemoetoes besarnja karoegian jang haroes diganti.

ABT. 97. Perlajaran jang tantoe dan lain-lain pekakas pengangkoet terdjatoh pada segala atoeran dan kamistian dalam ini afdeeling, katjoe-wali kaloe berbantahan dengan lain-lain atoeran jang terloelis dalam ini titel.

ART. 98. Atoeran titel (fatsal) ini, tida bergoena bagi hak dan kamistian jang ada antara pendjoowal dan pembeli.

— 8 5 .

In document j Tentang Oeroesan Perniaga'an. (pagina 37-45)