• No results found

Plus –en minpunten

In document Content op de schop (pagina 32-36)

In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de plus –en minpunten wat betreft de journalistieke inhoud van de hierboven geanalyseerde carrièremagazines. Deze punten kunnen dienen ter inspiratie voor het Ambitieuze Meisjes Magazine.

+

-

FAB Magazine Veel vaste rubrieken Gevarieerde genremix Informeren en amuseren Veel tips (lezen,

luisteren, doen)

Schrijvers van artikelen komen iedere editie terug: herkenbaarheid Lezersvraag: interactie Originele onderwerpen (auto’s)

Tussen de edities door columns op website

Gemiddeld 120 pagina’s Zes keer per jaar een editie

Geen directe reactie van lezers op artikelen mogelijk door printedities

Intermediair Magazine Vacatures Vaste rubrieken Verwijzingen naar

Geen mogelijkheden tot delen op social media: gebrek aan interactie

artikelen in eerdere edities

Koppeling met website Gevarieerde genremix Gebruiksvriendelijk Praktische informatie (tips)

Formele tone of voice Zwaardere onderwerpen

Lof Magazine Gevarieerde genremix Terugkerende columniste: herkenbaarheid Feitelijke en persoonlijke informatie afgewisseld Aanvullende cijfers, weetjes en tips

Geen directe reacties van lezers op artikelen mogelijk door printedities

Memory Magazine Specifieke doelgroep: studenten en starters Terugkerende rubrieken Gevarieerde

onderwerpen

Losse schrijfstijl en tone of voice

Niet verkrijgbaar in de winkel

Geen afwisseling in de genremix

Geen directe reacties van lezers op artikelen nodig door printedities

7

Conclusie deskresearch

Uit mijn onderzoek naar online magazines in het algemeen blijkt dat de overgang van print naar online in de tijdschriftenwereld langzaam toeneemt, maar zich minder snel ontwikkelt dan bij boeken en kranten. Dit kan te maken hebben met het feit dat men nog steeds liever op papier leest dan van een beeldscherm. Volgens internetexpert Danny Mekic’ zijn online magazines in opkomst, vooral door de digitalisering van de maatschappij. Toch blijkt het een uitdaging om een

succesvol online magazine te maken. Veel online magazines mislukken, omdat ze worden gebruikt om een offline publicatie te vervangen, terwijl een online

magazine meer is dan een bladerbare pdf. Een online magazine biedt de maker namelijk de mogelijkheid om een dynamisch en interactief magazine te ontwikkelen waarin de lezer niet alleen wordt voorzien van eigen content, maar ook links naar relevante content uit andere bronnen tot zijn beschikking heeft. Bovendien is een lezer van een online magazine ongeduldig en moet de content bestaan uit korte alinea’s met veel beeld, tussenkopjes en de mogelijkheid om snel de essentie van de tekst te kunnen ontdekken.

Ondanks dat mijn hoofdvraag gericht is op de journalistieke eisen die de doelgroep stelt aan de content van het Ambitieuze Meisjes Magazine, blijkt uit mijn

literatuuronderzoek dat het gebruiksgemak van een online magazine een belangrijke rol speelt bij hoe deze content wordt ervaren. De onderwerpen die in een online magazine worden besproken, hoeven namelijk niet anders te zijn dan de onderwerpen die in een printmagazine aan bod komen. De manier waarop deze onderwerpen worden gepresenteerd, is echter wel van groot belang. Ook dit heeft te maken met het feit dat de lezer van een online magazine ongeduldig is en snel de essentie van de tekst wil ontdekken. Daarom is het belangrijk om in de opmaak van de artikelen in een online magazine rekening te houden met korte alinea’s en tussenkopjes waardoor de lezer snel de essentie van de tekst kan ontdekken. Om de concurrentie van het Ambitieuze Meisjes Magazine in kaart te brengen en te bepalen welke elementen uit deze magazines leerzaam en bruikbaar kunnen zijn voor Ambitieuze Meisjes, heb ik vier magazines geanalyseerd. In Tabel 6 vindt u een overzicht van de plus –en minpunten van de magazines die zijn gebleken uit mijn analyse, maar hieronder vindt u de belangrijkste uitkomsten.

In zowel de eerste als de tweede editie van het online magazine van Ambitieuze Meisjes worden de artikelen vrijwel alleen gepresenteerd in de vorm van een interview. Dit bleek al uit de bespreking van de redactionele formule in hoofdstuk 4. De vier online magazines die ik heb geanalyseerd in hoofdstuk 6 beschikken over meer afwisseling in hun genremix, met name FAB Magazine, Intermediair

interviews (zowel full quote, vraag-antwoord en mengvorm), maar deze artikelen worden afgewisseld met opinieverhalen, achtergrondartikelen, onderzoekartikelen, fotoreportages, portretten, columns, informatieve artikelen en nieuwsberichten. Met andere woorden: de genremix in de magazines uit mijn analyse is zeer divers. Daarnaast wordt er in deze magazines gebruik gemaakt van een aantal terugkerende rubrieken. Daar omheen wordt per editie een aantal variabele artikelen toegevoegd. De artikelen in de magazines uit mijn analyse worden aangevuld met praktische tips, cijfers en weetjes om afwisseling te creëren. Een minpunt van de geanalyseerde magazines is dat er weinig tot geen interactie met de lezer mogelijk is. Bij Intermediair Magazine komt dit door het ontbreken van opties voor social media en bij de overige magazines heeft het te maken met het feit dat het printmagazines zijn. Om tussen de edities door toch enig contact te houden met de lezer verschijnt er op de website van FAB Magazine wekelijks een column.

Deze conclusie heb ik gebruikt om de belangrijkste resultaten uit mijn deskresearch op een rij te zetten. In het volgende hoofdstuk vindt u meer

informatie over de doelgroep van Ambitieuze Meisjes en komt het eerste deel van mijn praktijkonderzoek aan bod: het kwantitatief onderzoek.

8

De doelgroep van Ambitieuze Meisjes

In hoofdstuk 3 leerden we Ambitieuze Meisjes en de core business van het netwerk beter kennen. In dit hoofdstuk bespreek ik de doelgroep van de

organisatie door middel van deskresearch (8.1) en de resultaten uit mijn enquête (8.2).

In document Content op de schop (pagina 32-36)