• No results found

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Looppatronen: stromen, ritmes & routes

161

244 479

414

660 613

624

3

2

1

Figuur 6.8: Drukteverschillen op de ArenA Boulevard

Deze data geven

een indicatie van

de verschillen in

intensiteit op de

boulevard die we

met de andere

metingen niet zien.

Deze dwarsoverstekers zijn mogelijk dezelfde mensen die vanaf het gras schuin doorstaken, recht op hun doel af (c).

De stromen concentreren zich in dit tijdvak aan de randen van de ruimte, bij de mantelbebouwing (d) en de grasrand (e). Daarnaast is een kleinere stroom zichtbaar die langs de noordzijde van de bomenrij wandelt (f). De meeste mensen kiezen echter voor de route langs de graszijde (e), tevens de kortste route tussen de kantoren en het station. Opvallend is dat het open gebied tussen de bomenrij en de mantelbebouwing (g) minder wordt gebruikt.

Er zijn verschillende plekken te zien waar mensen verschillende paden kiezen of stromen juist weer samenkomen (h). Vóór de MediaMarkt en Decathlon, net op enkele stappen van de plek waar mensen de winkels in- en uitlopen, is een van de veelgebruikte plekken (i). De halfronde bank stuurt

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

162

hier ook de keuze voor het looppad. In de overgangszone is een schuin looppad te zien tussen de noordoostzijde en de hoek van het FEBO-paviljoen (j).

Als de schemering vol heeft ingezet op de boulevard en het meeste kantoorpersoneel naar huis is, verandert het looppatroon subtiel. De route langs het gras wordt nog steeds het meeste gebruikt (e), maar in vergelijking met de vorige kaart lopen meer mensen langs de bomen (f). Ook de ruimtes voor de mantelbebouwing lijken intensiever te worden gebruikt (d), terwijl het midden van de boulevard opnieuw weinig wordt betreden (g). De heatmap toont ook de schakelpunten waarop stromen uit elkaar gaan of weer bij elkaar komen. De plek voor de AFAS Live is een kruispunt met meerdere bestemmingen (h). Daar liggen verbindingen naar: de garage van de ArenA (en de binnenring van het stadion); de route langs en onder de mantelbebouwing; de route langs de bomenrij en de route langs het gras. Aan de oostzijde van de boulevard tekent zich ook een schakelpunt af (k).

Als het eenmaal helemaal donker is, vormt het graspark een donkere, onverlichte ‘wand’. Op de heatmap is te zien dat de hoofdstroom nu langs de mantelbebouwing loopt (d). De strook aan de graswand wordt nog steeds gebruikt, maar in vergelijking met de zijde langs de mantelbebouwing minder intensief (e). In de ruimte zijn nu ook twee schakelpunten zichtbaar. Eén ter hoogte van Perry Sport (k) en één ter hoogte van AFAS Live (h). Daar kiezen mensen hun pad of komen meerdere paden samen. Ten slotte tekenen zich, in vergelijking met de eerdere momenten, relatief meer diagonale sporen af (l).

De looppatronen in de overgangszone zijn met kwalitatieve metingen in beeld gebracht (19.00-23.00 uur). De garage van de Johan Cruijff ArenA is een belangrijk bronpunt. Tijdens de metingen waren de winkels nog en-kele uren open en een uur voor het einde van de meting waren ze gesloten. Passanten kozen de directe route tussen de garages en de win-kels, deels onder de mantelbebouwing door. Daarnaast kozen relatief veel voetgangers voor de binnenring langs de ArenA. Op de overgangszone zelf tekent zich een kruis af, waarbij de voetgangers de ruimte recht en doelgericht doorkruisen.

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Looppatronen: stromen, ritmes & routes

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Looppatronen: stromen, ritmes & routes

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Looppatronen: stromen, ritmes & routes

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

168

Het gebruik van de boulevard kent piekmomenten vanwege de evenementen en een regelmatig ritme dat samenhangt met kantoortijden en de openingstijden van de winkels. De vier deelgebieden van de boulevard die in hoofdstuk 5 zijn vastgesteld en beschreven, zijn ook te relateren aan de mate van drukte, windvalplekken en lichtintensiteit. Het centrumgebied is het drukst, heeft het meeste kunstlicht, de hoogste concentratie aan functies en de minste last van wind. Geleidelijk wordt het richting overgangszone, landingsbaan en periferie minder druk, met minder kunstlicht, minder functies en minder comfort. Een uitzondering hierop vormen de kantoren en hotels, die juist vooral ten westen van de boulevard liggen. In de loopstromen zijn de verschillende patronen zichtbaar. Op de landingsbaan worden vooral rechte wandelroutes aangehouden. De bezoekers handelen doelgericht. De meeste passanten kiezen daarbij de kortste route van bron naar bestemming (station/parkeergarages naar kantoor/winkel en vice versa). Als het helemaal donker is zijn wat meer diagonale routes te zien, maar ook die zijn uitzonderingen en lijken ingegeven door een doelgerichte wandelroute. De positie van banken, bestrating en randen van het plein hebben vooral invloed op de looppatronen als eenmaal een route is gekozen.

Men loopt vooral langs de randen van het plein langs de zuid- en noordzijde. De condities van licht, schemering of donker lijken van invloed op de keuze. Mensen lopen in het

6.4 Conclusies.

licht meer langs de grasrand en kiezen in het donker meer voor de route langs de winkels. ’s Avonds zijn er echter iets minder rechte lijnen te bespeuren. Dat kan te maken hebben met meer individueel gedrag en de toename in de avond van andere publieksgroepen dan kantoormensen.

Twee schakelpunten zijn op de boulevard aan te wijzen: het gebied voor AFAS Live en de ruimte ter hoogte van Perry Sport. Daar komen de verschillende stromen bij elkaar of gaan paden uit elkaar.

Met betrekking tot de overgangszone is te zien dat de voetgangers doelgericht de ruimte doorsteken. Daarbij is het een kruispunt van meerdere routes. In de avonduren is er ook een belangrijke route achter de winkels langs, richting hotel Jaz en de Ziggo Dome.

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Looppatronen: stromen, ritmes & routes

169

Als we met een responsief ontwerp de kwaliteiten van de plek willen versterken, komen uit de gebruikssporen ten minste vier mogelijke bouwstenen voort.