| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
100
Het ruimtelijke ritme van de ArenA
Boulevard
In het oorspronkelijke ontwerp van de ArenA-omgeving is het ruimtelijke concept van de boulevard als uitgangspunt opgevoerd. Specifiek werd hierbij verwezen naar de Avenue des Champs-Élysées in Parijs. De verschillen in schaal en korrel van beide boulevards is echter groot (zie figuur 5.3). De Champs-Élysées bestaat uit bouwblokken die ieder fijnmazig zijn samengesteld uit reeksen gebouwen, stadshuizen en winkels. De dimensies van de gebouwen
en de stedenbouwkundige structuur van de boulevard in Amsterdam Zuidoost zijn aanzienlijk groter en grofkorreliger. Op de ArenA Boulevard bestaan de bouwblokken uit één enkel gebouw of complex. Ook de arcades, waarin de winkels zijn gevestigd, zijn te beschouwen als hele volumes. De bouwblokken liggen als relatief autonome eilanden aan de boulevard. In zekere zin zijn de gebouwen er ‘ondanks’ de boulevard. Dit verschil in schaal heeft invloed op het ritme van de ruimte. Langs de Champs-Élysées zorgen zijstraten tussen de bouwblokken voor regelmatige onderbrekingen van de lineaire
de gebouwde ruimte: condities van de plek | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 101 0m 50 100 150 200 250
structuur van de boulevard. De individuele panden binnen de blokken versterken dit ritme.
Bekend is dat een ritme van zijstraten en fijnmazige variatie in de gevelwand van invloed is op de verblijfskwaliteit van de plek en de beleving van de ruimte (Pallasmaa 2012; Gehl & Svarre 2014; Sennett 2018). Op de ArenA Boulevard ontbreekt dit ritme en zijn de bouwblokken eerder monolithisch van karakter. De ruimte ontbeert daardoor een menselijke maat en biedt weinig begeleiding aan de voetganger. Een uitzondering hierop
vormt het deel van de boulevard aan de stationszijde. Daar is de schaal kleiner, liggen meerdere voorzieningen aan de ruimte en deelt het paviljoen van JinSo de ruimte in kleinere onderdelen. Vanwege de omvang van de arcades en de hoogte van de overkapping en de kolommen doen ook de winkelpuien aan de noordzijde streng en onpersoonlijk aan. Het onregelmatige ritme en de verschillende oriëntaties van de zijstraten doen eerder afbreuk aan de eenheid van de boulevard dan dat ze de samenhang versterken, zoals in Parijs.
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
102
Figuur 5.5: Hoofdstructuur van de openbare ruimte met begin- en eindpunt van de ArenA Boulevard en de Champs-Élysées
De ArenA Boulevard ontbeert ook heldere begin- en eindpunten, die van belang zijn voor de samenhang van een stedelijke ruimte (Meyer et al. 2006; Jacobs 2008; Adkins et al. 2012). Aan de ene kant loopt de boulevard geleidelijk weg in de overkapte ruimte van het station, waarbij de kap schuin loopt ten opzichte van de boulevard. Aan de andere kant biedt de eveneens schuine oriëntatie van de Villa ArenA evenmin een echte afsluiting. De vergelijking is niet helemaal eerlijk, want de Champs-Élysées is het klassieke voorbeeld van een boulevard, met aan de ene zijde de Arc de Triomphe en aan de andere zijde de
Luxor Obelisk.
Voor de voetganger hebben beide boulevards een groot schaalniveau. De Champs-Élysées heeft een strenge, maar constante indeling. De voetgangersruimte is daarbij geconcentreerd langs beide wanden. De ArenA Boulevard daarentegen bestaat vrijwel volledig uit voetgangersruimte en heeft allesbehalve een strenge regelmatige indeling. Bovendien ontbeert de ruimte een heldere begeleiding en concentratie voor de voetgangers. In principe kan men overal lopen.
? ?
0m 50 100 150 200 250
Arena Boulevard | AMSTERDAM
Champ-Elysees Boulevard | PARIJS
voetgangers openbare ruimte herkenningspunt
autoverkeer openbare ruimte ontbreken herkenningspunt
de gebouwde ruimte: condities van de plek | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 103
De indruk en beleving van een plek worden ook bepaald door de manier waarop je de ruimte betreedt. In de traditionele stad spelen contrasten in vista’s met poortgebouwen, gebogen lijnen in de aanloopstraten, et cetera, een belangrijke rol (Cullen 1961; Kostof 1999; Pallasmaa 2012). Ze creëren een scenografisch effect. Op de Champs-Élysées kan de bezoeker met de auto op de boulevard komen – en die vanuit de auto gadeslaan. Op de ArenA Boulevard is dit heel anders. Het gemotoriseerd verkeer en het parkeren zijn volledig aan de achterzijde van de boulevard georganiseerd; de boulevard is hierdoor vrijwel autovrij. Bezoekers betreden de boulevard
daarom via een tussenwereld. Tussen het arriveren en de daadwerkelijke entree-te-voet moet men eerst een station, garage, parkeren, zoeken, en via een deurtje toegang krijgen tot de boulevard.
Figuur 5.6: Organisatie van het gemotoriseerd verkeer (paars) en de voetgangersruimte (roze) van de ArenA Boulevard en de Champs-Élysées
De Cor ridor Fop plin gadree f Flie rbo sdreef Hoog oordd reef 50 54 De Ent ree Burgem eester Strama nweg Champ-Elysees Burgem eester Strama nweg De Passa ge 0m 50 100 150 200 250
Arena Boulevard | AMSTERDAM
Champ-Elysees Boulevard | PARIJS
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
de gebouwde ruimte: condities van de plek | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 105
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
de gebouwde ruimte: condities van de plek | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 107
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
de gebouwde ruimte: condities van de plek | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 109
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
110
Figuur 5.7: Structuur en rol van het groen van de ArenA Boulevard en de Champs-Élysées
De enorme schaal, de fragmentatie en het gebrek aan begeleiding in de ruimte van de ArenA Boulevard zijn ook te zien in de groenstructuur. Op de Champs-Élysées is het groen onderdeel van de organisatie en het ritme van de hele boulevard. Bovendien vormt het groen een buffer tussen het gemotoriseerd verkeer en de voetgangersruimtes. Die zijn zichtbaar voor elkaar, terwijl de voetgangers toch hun eigen ‘beschutte’ ruimte hebben. Het groen ordent en verbindt.
Op de ArenA Boulevard is een heel ander, meer gefragmenteerd of landschappelijk groengebruik te zien: een rij bomen, een tijdelijke grasvlakte (ArenA Park) en een reeks groene verhoogde eilandjes. Deze laatste zijn samen met de lange halfronde banken onderdeel van een landschappelijke herinrichting (uitgevoerd tot de FEBO), waarmee de boulevard als ‘steenvlakte’ is gedifferentieerd ten bate van de voetgangers. Tegelijkertijd ‘ontbeert’ de ArenA Boulevard contrasterende modaliteiten die zoals op de Champs-Élysées de wandelruimte beperken en daardoor ook markeren en concentreren.
0m 50 100 150 200 250
Arena Boulevard | AMSTERDAM
Champ-Elysees Boulevard | PARIJS
#1 boom
#1 gras | #2 bomen rij | #3 clusters | #4 verspreide bomen
de gebouwde ruimte: condities van de plek | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 111
Ook op ooghoogte biedt de ArenA Boulevard maar in beperkte mate een ritme en overzicht. De openbare ruimte van de Champs-Élysées vormt een continuüm, terwijl de ArenA Boulevard uit een reeks deelgebieden bestaat. De grasvlakte is nu nog het ArenA Park, waar de afwezigheid van een fysieke massa een breuk in de openbare ruimte van de ArenA Boulevard betekent. De veranderende horizon
van de bebouwing en het gebrek aan landmarks versterken de perceptie van fragmentatie. De ArenA Boulevard strekt zich uit, ondanks de omliggende massa’s, terwijl de Champs-Élysées de drager vormt voor de aangelegen gebouwen en omliggende (woon)buurten.
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
de gebouwde ruimte: condities van de plek | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 113
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
114
In onderstaande tabel wordt de vergelijking tussen de twee boulevards nader gedetailleerd.
Losse verzameling van objecten (gebouwen). Steeds veranderende fysieke randen en maatvoering. Grote korrel. Gebouwen beslaan een blok. Weinig fijnmazig.
Historische Boulevard
(Champs-Élysées Parijs ) Arena boulevard amsterdam
Gebruik
Morfologie
Verblijven en flaneren.
Reeks van panden vormt een stadsblok en boulevard.
Doorgangsruimte, met uitzondering van piekuren of zonnige omstandigheden.
Gebouwen staan centraal. Compositie vormt niet één boulevardruimte.
Groen
Reeks bomen. Oorspronkelijk een referentie aan de bomen op een bolwerk en later om de voetgangersruimte te scheiden van en te beschermen tegen het gemobiliseerd snelverkeer.
Landschapsontwerp. Geen structurele toepassing in gehele ontwerp (in de realisatie, althans).
Openbare ruimte
Helder, continu, begin- en eindpunt gemarkeerd met
landmarks. Veel openbare ruimte, maar weinig houvast en begeleiding. Geen fysieke begin-en eindpunten. Beperkte visuele orientatiepunten.
Functies
Functiemix. Wonen, winkels, restaurants, bedrijven en culturele voorzieningen. Heldere overgang tussen de private, semi-private en publieke ruimtes.
Functies zijn grotendeels stand alones binnen het thema van
leisure en winkelen; daarnaast restaurants en kantoren. Architectuur
Gevarieerde wand door architectuur van vergelijkbaar karakter en vorm waarbij een samenhangend gedifferentieerd beeld ontstaat.
De gebouwen zijn architectonisch individueel vormgegeven. Samen ontstaat niet vanzelfsprekend een ‘Gestalt’.
Conceptueel
Textuur, fysieke continuïteit, structuur van een fijnmazige korrel, ritme van zijstraten.
Auto is verstopt. Verkeerssoorten, doorgaand verkeer, parkeerverkeer, parken en voetgangers worden van elkaar gescheiden.
Infra / Mobiliteit
Ordenend straatprofiel. Uiteenlopende modaliteiten. Doorgaand verkeer gescheiden van parkeerverkeer/parkeer-plaatsen en voetgangersruimte.
de gebouwde ruimte: condities van de plek | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 115
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
116
Geconcludeerd kan worden dat de gebouwde omgeving van de ArenA Boulevard slechts in beperkte mate actief condities schept voor de gebruikers ervan. De gebouwen dragen niet bij aan een eenheid, net zomin als de zijstraten, het groen, de wisselende panorama’s, de begin- en eindpunten en de noodzakelijke entree via de transitowereld.
0m 10 20 30 40 50 100 150 200
openbare ruimte verspreid zich octopusvormig door het gebied
gebouwen worden uiteengedreven door de hoeveelheid openbare ruimte
niet aantrekkelijke openbare ruimte. donker en veel wind
lange gesloten gevel
lange eentonige open gevels
losse elementen op
boulevard overkapping van trein-station zorgt voor twee aparte openbare ruimtes
openbare ruimte wordt omvat door u-vormige omsluiting van gebouwen
Ziggo Dome Johan C ruijff Ar enA Pathé MediaMarkt AFAS Live
torens zonder plint leiden tot verder verspreiden en uiteenlopen van de
openbare ruimte
ruimte wordt niet omvat, waardoor structuur vervalt door het ArenA Park is er een
gebrek aan ruimtelijke vatting van de openbare ruimte
ArenA Park
geen doel, geen landmark, uiteenlopende openbare
ruimte
bebouwing lege openbare ruimte
V ill a Ar enA , w oon win kel 250
de gebouwde ruimte: condities van de plek | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 117 0m 10 20 30 40 50 100 150 200
openbare ruimte verspreid zich octopusvormig door het gebied
gebouwen worden uiteengedreven door de hoeveelheid openbare ruimte
niet aantrekkelijke openbare ruimte. donker en veel wind
lange gesloten gevel
lange eentonige open gevels
losse elementen op
boulevard overkapping van trein-station zorgt voor twee aparte openbare ruimtes
openbare ruimte wordt omvat door u-vormige omsluiting van gebouwen
Ziggo Dome Johan C ruijff Ar enA Pathé MediaMarkt AFAS Live
torens zonder plint leiden tot verder verspreiden en uiteenlopen van de
openbare ruimte
ruimte wordt niet omvat, waardoor structuur vervalt door het ArenA Park is er een
gebrek aan ruimtelijke vatting van de openbare ruimte
ArenA Park
geen doel, geen landmark, uiteenlopende openbare
ruimte
bebouwing lege openbare ruimte
V ill a Ar enA , w oon win kel 250
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
de gebouwde ruimte: condities van de plek | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 119
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
de gebouwde ruimte: condities van de plek | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 121
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 122