• No results found

Limitaties en suggesties voor verder onderzoek

5. Resultaten

6.3 Limitaties en suggesties voor verder onderzoek

Zoals bij elk onderzoek, zijn er beperkingen in dit werk. Een eerste limitatie aan dit onderzoek is dat we het construct van ‘merkauthenticiteit’ terugbrengen naar een gemiddelde van drie dimensies: erfgoed, kwaliteit en oprechtheid. Hierbij missen we een sociale dimensie, wat volgens verschillende onderzoeken binnen de literatuur ook als een relevante dimensie kan worden beschouwd. Beverland (2009) claimt dat een merk aan authenticiteit kan winnen als die tegelijkertijd een sociale betrokkenheid vertoond en een rol in een gemeenschap probeert te versterken. Er wordt gesuggereerd dat, wanneer merken onderdeel worden van een community, dit de authenticiteitsperceptie versterkt en de aankoop ervan een act van loyaliteit en identiteit wordt. De sociale dimensie werd echter niet opgenomen aangezien de voor deze masterproef gevolgde auteurs (Napoli et al., 2014, 2016) dit niet als een dimensie beschouwen.

Ten tweede wordt de impact van marketingcommunicatie op merkauthenticiteit onderzocht binnen de productcategorie ‘bier’, waarbij we specifiek kiezen voor de zwaardere speciaalbieren. Deze productklasse draagt reeds een bepaalde inherente authenticiteit met zich mee, wat nodig was om via een kortstondige enquête een geloofwaardige authenticiteitsperceptie te creëren en zo mogelijke verschillen te ontdekken bij het manipuleren van de gebruikte communicatievorm, het volume en de targeting. Deze productcategorie vertegenwoordigt slechts één categorie in de brede FMCG-sector. Het kan interessant zijn om de invloed van deze aspecten van marketingcommunicatie na te gaan bij productcategorieën die in een veel mindere mate een bepaalde authenticiteit met zich meedragen binnen de FMCG-wereld.

Vervolgens hebben we de invloed van een verschillende berichtinhoud niet onderzocht, omdat we er van zijn uitgegaan dat de berichtstrategie inhoudelijk geïntegreerd is. Toekomstig onderzoek kan bijgevolg berichtelementen (i.e. verschillende types claims, verschillende foto’s, historische brand assets etc.) in het onderzoeksmodel opnemen.

Ten slotte wordt er in dit onderzoek ook geen onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten reclame, promotie of sponsoring. Er kan onderzoek gedaan worden of een onderscheid tussen reclame via de media, place advertising, interactieve reclame of POP-reclame al dan niet een verschillend effect zal hebben op de authenticiteitsperceptie van de consument. Verder kan de hypothese gesteld worden dat het type medium (bv. briefpost, mailing, social media, folder) invloed zal uitoefenen op gepercipieerde merkauthenticiteit. Ook een onderscheid tussen handels -en consumentenpromoties enerzijds of tussen eventmarketing en sponsoring anderzijds kan onder de loep genomen worden.

Het uitgebreide onderzoek naar authenticiteit van de voorbije jaren en de steeds meer globaliserende samenleving tonen mij aan dat toekomstig onderzoek nog een resem aan factoren zal aanduiden die authenticiteitspercepties kunnen gaan sturen. Het feit of een merk bijvoorbeeld al dan niet prominent aanwezig is op sociale media of actief communiceert over haar CSR-initiatieven zal een impact hebben op authenticiteitsperceptie de komende jaren. De huidige literatuur kan de invloed van digitalisering en duurzaamheidscommunicatie nog onvoldoende staven, maar hier liggen zeker opportuniteiten voor verder onderzoek. Binnen enkele jaren kunnen namelijk andere factoren uit deze snel veranderende wereld naar voren worden geschoven in aanbevelingen aan marketeers en bedrijfsleiders.

7. Referenties

Arnould, Eric J. and Linda L. Price (2000), “Authenticating Acts and Authoritative Performances: Questing for Self and Community,” in The Why of Consumption: Contemporary Perspectives on Consumer Motives, Goals, and Desires, ed. S. Ratneshwar, David Glen Mick, and Cynthia Huffman, London: Routledge, 140–63.

Ballantyne, Ronnie, Anne Warren, and Karinna Nobbs (2006), “The Evolution of Brand Choice,” Journal of Brand Management, 13 (4/5), 339–52.

Beverland, M. (2006), “The ‘real thing’: branding authenticity in the luxury wine trade”, Journal of Business Research, Vol. 59 No. 2, pp. 251-258.

Beverland, M. (2009). Building Brand Authenticity. London, Verenigd Koninkrijk: Palgrave Macmillan. Beverland, M.B. and Farrelly, F.J. (2010), “The quest for authenticity in consumption: consumers’

purposive choice of authentic cues to shape experienced outcomes”, Journal of Consumer Research, Vol. 36 No. 2, pp. 838-856.

Beverland, M.B. and Luxton, S. (2005), “The projection of authenticity: managing Integrated Marketing Communication (IMC) through strategic decoupling”, Journal of Advertising, Vol. 34 No. 4, pp. 103- 116.

Beverland, M.B., Lindgreen, A. and Vink, M.W. (2008), “Projecting authenticity through advertising: consumer judgments of advertisers’ claims”, Journal of Advertising, Vol. 37 No. 1, pp. 5-15. Beverland, Michael B. (2005), “Crafting Brand Authenticity: The Case of Luxury Wine,” Journal of

Management Studies, 42 (5), 1003–30.

Beverland, Michael, & Ewing, M. (2005). Slowing the adoption and diffusion process to enhance brand repositioning: The consumer driven repositioning of Dunlop Volley. Business Horizons, 48(5), 385– 391.

Blackshaw, P. (2008), “The six drivers of brand credibility”, Marketing Management, No. 5, pp. 51-54. Brown, S., Kozinets, R.V. and Sherry, J.F. Jr (2003), “Teaching old brands new tricks: retro branding and

the revival of brand meaning”, Journal of Marketing, Vol. 67 No. 3, pp. 19-33.

Bruhn, M. (2003). Relationship Marketing. Upper Saddle River, NJ, Verenigde Staten: Prentice Hall. Bruhn, M., Schoenmüller, V., Schäfer, D. and Heinrich, D. (2012), “Brand authenticity: towards a deeper

understanding of its conceptualization and measurement”, Advances in Consumer Research, Vol. 40, pp. 567-576.

Bruner, Edward M. (1994), “Abraham Lincoln as Authentic Reproduction: A Critique of Postmodernism,” American Anthropologist, 96 (2), 397–415.

Vol. 35 No. 2, pp. 427-447.

Chronis, Athinodoros and Ronald D. Hampton (2008), “Consuming the Authentic Gettysburg: How a Tourist Landscape Be- comes an Authentic Experience,” Journal of Consumer Behaviour, 7 (2), 111–26.

De Pelsemacker, P., Geuens, M. & Van den Bergh, J. (2018). Marketing communications: a European Perspective. Sixth edition. Pearson Education.

Dwivedi, A., & McDonald, R. (2018). Building brand authenticity in fast-moving consumer goods via consumer perceptions of brand marketing communications. European Journal of Marketing, 52(7/8), 1387–1411.

Eggers, F., O’Dwyer, M., Kraus, S., Vallaster, C. and Guldenberg, S. (2013), “The impact of brand

authenticity on brand trust and sme growth: a CEO perspective”, Journal of World Business, Vol. 48 No. 3, pp. 340-348.

Ewing, D.R., Allen, C.T. and Ewing, R.L. (2012), “Authenticity as meaning validation: an empirical

investigation of iconic and indexical cues in a context of ‘green’ products”, Journal of Consumer Behaviour, Vol. 11 No. 5, pp. 381-390.

Fine, G.A. (2003), “Crafting authenticity: the validation of identity in self-taught art”, Theory and Society, Vol. 32 No. 2, pp. 153-180.

Fionda, A. and Moore, C. (2009), “The anatomy of the luxury fashion brand”, Journal of Brand Management, Vol. 16 Nos 5-6, p. 347.

Fritz, K., Schoenmueller, V., & Bruhn, M. (2017). Authenticity in branding – exploring antecedents and consequences of brand authenticity. European Journal of Marketing, 51(2), 324–348.

Fuchs, C. and Diamantopoulos, A. (2010), “Evaluating the effectiveness of brand-positioning strategies from a consumer perspective”, European Journal of Marketing, Vol. 44 Nos 11/12, pp. 1763-1786. Gilmore, J.H. and Pine, B.J., II. (2007), Authenticity: What Consumers Really Want, Harvard Business

School Press, Boston, MA.

Goldstein, Nikki (2003), “What's Up Doc?” The Australian Financial Review Magazine, Summer, 62. Grayson, K. and Martinec, R. (2004), “Consumer perceptions of iconicity and indexicality and their

influence on assessments of authentic market offerings”, Journal of Consumer Research, Vol. 31 No. 2, pp. 296-312.

Groves, A.M. (2001), “Authentic british food products: a review of consumer perceptions”, International Journal of Consumer Studies, Vol. 25 No. 3, pp. 246-254.

Gundlach, H. and Neville, B. (2012), “Authenticity: further theoretical and practical development”, Journal of Brand Management, Vol. 19 No. 6, pp. 484-499.

Handayani, Bintang, and Maximiliano E Korstanje. “Place Brand Authenticity in Social Media Interaction: A Postmodern Perspective.” Études caribéennes, no. 37–38 (October 15, 2017).

Holt, D.B. (2002), “Why do brands cause trouble? A dialectical theory of consumer culture and branding”, Journal of Consumer Research, Vol. 29 No. 1, pp. 70-90.

Howe N., Strauss W. (2000), Millennials Rising - e Next Great Generation, Random House, NewYork. Kapferer, Jean-Noël (2004), Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity Long

Term, London: Kogan Page.

Kates, Steven M. (2004), “The Dynamics of Brand Legitimacy: An Interpretive Study in the Gay Men’s Community,” Journal of Consumer Research, 31 (September), 455–64.

Keller, K.L. (2001). Mastering the Marketing Communications Mix: Micro and Macro Perspectives on Integrated Marketing Communication Programs. Journal of Marketing Management, 17(7-8), 819- 847.

Keller, K.L. (2009), “Building strong brands in a modern marketing communications environment”, Journal of Marketing Communications, Vol. 15 Nos 2/3, pp. 139-155.

Kozinets, Robert V. (2002), “Can Consumers Escape the Market? Emancipatory Illuminations from Burning Man,” Journal of Consumer Research, 29 (June), 20–38.

Leigh, T.W., Peters, C. and Shelton, J. (2006), “The consumer quest for authenticity: the multiplicity of meanings within the MG subculture of consumption”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 34 No. 4, pp. 481-493.

Liao, S. and Ma, Y.Y. (2009), “Conceptualizing consumer need for product authenticity”, International Journal of Business and Information, Vol. 4 No. 1, pp. 89-113.

Luo, X., & Bhattacharya, C. B. 2006. Corporate social responsibility, customer satisfaction, and market value. Journal of Marketing, 70: 1-18.

Madhavaram, S., Badrinarayanan, V. and McDonald, R.E. (2005), “Integrated marketing communication (IMC) and brand identity as critical components of brand equity strategy: a conceptual framework and research propositions”, Journal of Advertising, Vol. 34 No. 4, pp. 69-80.

Mauser, G.A. (1979) Allison & Uhl revisited: The effects of taste and brand name on perceptions and preferences. Advances in Consumer Research 6(1): 161–165.

McCarthy, E. J. (1964). Basic Marketing. IL: Richard D. Irwin.

Morhart, F., Malär, L., Guevremont, A., Girardin, F. and Grohmann, B. (2015), “Brand authenticity: an integrative framework and measurement scale”, Journal of Consumer Psychology, Vol. 25 No. 2, pp. 200-218.

Napoli, J., Dickinson-Delaporte, S., & Beverland, M. B. (2016). The brand authenticity continuum: strategic approaches for building value. Journal of Marketing Management, 32(13–14), 1201–1229. Napoli, J., Dickinson, S.J., Beverland, M.B. and Farrelly, F. (2014), “Measuring consumer-based brand

authenticity”, Journal of Business Research, Vol. 67 No. 6, pp. 1090-1098.

Promotion, Cengage Learning, Stamford, CT.

Pattuglia, Simonetta. (2018). Towards a new understanding of brand authenticity: seeing through the lens of millennials. Sinergie Italian Journal of Management, (103), 35–55.

Penaloza, L. (2000). The commodification of the American West: Marketers production of cultural meanings at the trade show. Journal of Marketing, 64(4), 82–109.

Peterson, R.A. (1997), Creating Country Music: Fabricating Authenticity, The University of Chicago Press, Chicago, IL.

Peterson, R.A. (2005), “In search of authenticity”, Journal of Management Studies, Vol. 42 No. 5, pp. 1083- 1098.

Postrel, V. (2003), The Substance of Style: How the Rise of Aesthetic Value Is Remaking Commerce, Culture, and Consciousness, HarperCollins Publishers, New York, NY.

Rose, Randall L. and Stacy L. Wood (2005), “Paradox and the Consumption of Authenticity through Reality Television,” Journal of Consumer Research, 32 (September), 284–96.

Spiggle, S., Nguyen, H.T. and Caravella, M. (2012), “More than fit: brand extension authenticity”, Journal of Marketing Research, Vol. 49 No. 6, pp. 967-983.

Spears, N., Mowen, J. and Chakraborty, G. (1996), “Symbolic role of animals in print advertising: content analysis and conceptual development”, Journal of Business Research, Vol. 37 No. 2, pp. 87-95. Stern, B. (1994), “Authenticity and the textual persona: postmodern paradoxes in advertising narrative”,

International Journal of Research in Marketing, Vol. 11 No. 4, pp. 387-400.

Suchman, Mark C. (1995), “Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches,” Academy of Management Review, 20 (3), 571–610.

Thompson, C. J., & Arsel, Z. (2004). The Starbucks Brandscape and Consumers’ (Anticorporate) Experiences of Glocalization. Journal of Consumer Research, 31(3), 631–642.

Thompson, Craig J., Aric Rindfleisch, and Zeynep Arsel (2006), “Emotional Branding and the Strategic Value of the Doppel- ganger Brand Image,” Journal of Marketing, 70 (1), 50–64.

Turner, C. and Manning, P. (1988), “Placing authenticity on being a tourist: a reply to pearce and Moscardo”, Australia and New Zealand Journal of Sociology, Vol. 24 No. 1, pp. 136-139. van Kralingen, R. (2007). De groeimotor. Amsterdam, Nederland: Pearson Education.

Wiedmann, K.-P., Hennigs, N., Schmidt, S. and Wuestefeld, T. (2011), “The importance of brand heritage as a key performance driver in marketing management”, Journal of Brand Management, Vol. 19 No. 3, pp. 182-194.

Young and Rubicam (2013), “Let’s Get Real – The Power of Brand Authenticity”. Geraadpleegd van http:// www.yr.com/articles/lets-get-real-power-brand-authenticity.

8. Bijlagen

8.1

Schaalitems dimensies merkauthenticiteit

Dimensie 1: Erfgoed, via een 5-itemschaal van Napoli et al. (2016)

1. Het merk heeft een sterke connectie met een historische periode in de tijd, een cultuur en/of een specifieke regio.

2. Het merk heeft een link met het verleden dat nog tot op de dag van vandaag voortleeft en wordt gevierd.

3. Het merk herinnert me aan een gouden tijd. 4. Het merk straalt een gevoel van traditie uit.

5. Het merk versterkt en bouwt een lang gekoesterde traditie op.

Dimensie 2: Kwaliteitsbewustzijn, via een 6-itemschaal van Shirdastian, Laroche en Richard (2019), aangepast van Napoli et al. (2014)

1. Kwaliteit staat centraal voor het merk.

2. Enkel de fijnste ingrediënten en materialen worden gebruikt bij de productie van het bier. 3. Het bier is gemaakt met veeleisende standaarden, waarbij alles wat het bedrijf doet kwaliteit als

doel heeft.

4. Het bier wordt geproduceerd volgens de meest strikte kwaliteitsstandaarden. 5. Het merk behoudt artisanale vaardigheden in zijn productie.

6. Het bier is gemaakt door een echte vakman die aandacht besteedt aan details en nauw betrokken is bij het productieproces.

Dimensie 3: Oprechtheid, vie een 4-itemschaal van Napoli et al. (2014) 1. Het merk blijft trouw aan zijn onderschreven waarden.

2. Het merk weigert af te doen aan de waarden waarmee het werd opgericht. 3. Het merk blijft trouw aan zijn principes.

8.2

Online vragenlijst

De te beoordelen schaalitems, die behoren tot de drie dimensies die merkauthenticiteit meten, zijn weggelaten in deze bijlage. Ze zijn te vinden in 8.1 en werden via een matrix-tabel bevraagd.

Start van blok: Introductie

Beste deelnemer,

Hartelijk dank voor jouw interesse in dit onderzoek! In het kader van mijn opleiding Handelswetenschappen aan de UGent, afstudeerrichting Commercieel Beleid, doe ik een

thesisonderzoek naar de attitude van mensen ten opzichte van reclame, promotie en sponsoring

van biermerken.

Je zal zo dadelijk enkele scenario's voorgeschoteld krijgen waarbij je stellingen zult moeten beoordelen, gelieve daarvoor je tijd te nemen en de vragenlijst zorgvuldig in te vullen tot het einde.

Aan het einde van de vragenlijst kan je jouw e-mailadres achterlaten om een assortiment te winnen van

uw favoriete biermerk!

Alvast hartelijk bedankt voor je deelname.

Annabel Fiers

Master Handelswetenschappen Universiteit Gent

Start van blok: Algemene vragen

Hoe vaak drinkt u bier?

o

Nooit (1)

o

Jaarlijks (2)

o

Maandelijks (3)

o

Wekelijks (4)

Welk soort bier drinkt u het vaakst?

o

Lichte bieren ( (1)

o

Zware bieren (>5% alcohol) (2)

o

Ik drink geen bier (3)

In welke mate vind je van jezelf dat je jouw koopgedrag laat beïnvloeden door reclame, promotie of sponsoring?

o

Altijd (1)

o

Vaak (2)

o

Regelmatig (3)

o

Zelden (4)

o

Nooit (5)

Start van blok: Algemene inleiding

Er zullen in deze enquête 3 verschillende scenario's beschreven worden over een denkbeeldig biermerk. Dit biermerk heeft een assortiment van zwaardere speciaalbieren met een

alcoholpercentage van méér dan 5%. Het merk verspreidt reclame, voert promotie en sponsort evenementen.

Je zal driemaal dezelfde stellingen moeten beoordelen, graag jouw eerlijke mening.

Start van blok: Scenario 1: veel, massamedia, reclame

Scenario 1:

Beeld je in dat het biermerk via heel wat verschillende kanalen zeer veel reclame maakt met de slogan "Proef ons bier, gebrouwen volgens een eeuwenoud familierecept door echte vakmannen".

Je ziet hiervan reclamevideo's op verschillende TV kanalen en hoort een reclamespotje op elke

radiozender. Je krijgt e-mails, ziet posters en reclameborden aan stations of langs de autosnelweg. Ook kom je regelmatig advertenties tegen op sociale media.

Start van blok: Scenario 2: veel, targeted, reclame

Scenario 1:

Beeld je in dat het biermerk via heel wat verschillende kanalen zeer veel reclame maakt met de slogan "Proef ons bier, gebrouwen volgens een eeuwenoud familierecept door echte vakmannen". Het merk richt deze reclame specifiek naar jou.

Je krijgt bijvoorbeeld persoonlijke e-mails voor je verjaardag, je ziet gesponsorde reclame op jouw tijdlijn verschijnen en je krijgt gepersonaliseerde folders toegestuurd, gebaseerd op jouw vorige aankopen in de supermarkt.

Start van blok: Scenario 3: weinig, massamedia, reclame

Scenario 1:

Beeld je in dat het biermerk heel weinig (i.e. om de 5 jaar) reclame maakt met de slogan "Proef ons bier, gebrouwen volgens een eeuwenoud familierecept door echte vakmannen!". Met deze reclame willen ze zoveel mogelijk consumenten aanspreken.

Ze maken bijvoorbeeld een korte reclamevideo van het brouwproces dat zich vervolgens afspeelt op TV en in de cinema. Een andere manier waarop ze eenmalig reclame kunnen maken is door een poster in elke supermarkt te verspreiden.

Start van blok: Scenario 4: weinig, targeted, reclame

Scenario 1:

Beeld je in dat het biermerk heel weinig (i.e. om de 5 jaar) reclame maakt met hun slogan "Proef ons bier, eerlijk gebrouwen volgens een eeuwenoud familierecept door echte vakmannen!". Deze reclame richten ze specifiek naar jou.

Je ontvangt bijvoorbeeld een persoonlijke e-mail waarin ze hun nieuwste biertje aan je voorstellen. Of je krijgt een folder in je brievenbus met een uitnodiging voor een brouwerijbezoek.

Manipulatiechecks scenario’s reclame

Je vulde zonet drie vragen in over een biermerk. Weet je nog of dit merk veel of weinig reclame verspreidde?

o

Veel reclame (1)

o

Weinig reclame (2)

o

Weet ik niet (3)

Weet je nog of die reclame gericht was naar alle consumenten of specifiek naar jou?

o

Naar alle consumenten (1)

o

Specifiek naar mij (2)

o

Weet ik niet (3) Zou je dit biermerk aankopen?

o

Ja (1)

o

Waarschijnlijk (2)

o

Onzeker (3)

o

Onwaarschijnlijk (4)

o

Nee (5)

Start van blok: Scenario 5: veel, massamedia, promotie

Scenario 2:

Beeld je nu in dat het biermerk heel intensief promoties voert. Ze willen met massale promoties

zoveel mogelijk consumenten proberen te verleiden het bier aan te kopen. Het is immers de bedoeling dat elke consument het bier, gebrouwen door echte vakmannen volgens het eeuwenoude familierecept, proeft. De promoties die ze hiervoor aanbieden in alle supermarkten zijn kortingsbonnen, afprijzingen

of gratis staaltjes zoals "2+1 gratis".

Start van blok: Scenario 6: veel, targeted, promotie

Scenario 2:

Beeld je nu in dat het biermerk heel intensief promoties voert. Het merk contacteert jou persoonlijk

en stuurt je mails met kortingsbonnen voor je verjaardag. Ook via sociale media brengen ze je persoonlijk op de hoogte van verschillende promoties (bvb "2+1 gratis"). Ze willen immers dat je het bier, gebrouwen door echte vakmannen volgens het eeuwenoude familierecept, proeft.

Scenario 2:

Beeld je nu in dat het biermerk éénmalig een promotie aanbiedt. Met deze promotie willen ze elke

consument aanspreken want het is immers de bedoeling dat iedereen het bier, gebrouwen door echte vakmannen volgens het eeuwenoude familierecept, proeft. Het merk biedt deze promotie

éénmalig aan in de supermarkt onder de vorm van "2+1 gratis" of via een kortingsbon.

Start van blok: Scenario 8: weinig, targeted, promotie

Scenario 2:

Beeld je nu in dat het biermerk éénmalig een promotie aanbiedt. Het merk brengt jou persoonlijk via

mail op de hoogte van een éénmalige actie waarbij je een speciaal ontworpen bierglas kan winnen of contacteert je via sociale media voor een wedstrijd waar gratis staaltjes te winnen vallen van hun nieuwste biertje. Ze willen immers dat je het bier, gebrouwen door echte vakmannen volgens het eeuwenoude familierecept, proeft.

Manipulatiechecks scenario’s promotie

Je vulde zonet drie vragen in over een biermerk. Weet je nog of dit merk veel of weinig promoties aanbood?

o

Veel promoties (1)

o

Weinig promoties (2)

o

Weet ik niet (3)

Weet je nog of deze promoties aangeboden werden aan alle consumenten of specifiek aan jou?

o

Aan alle consumenten (1)

o

Specifiek aan mij (2)

o

Weet ik niet (3)

Zou je dit biermerk aankopen?

o

Ja (1)

o

Waarschijnlijk (2)

o

Onzeker (3)

o

Onwaarschijnlijk (4)

o

Nee (5)

Start van blok: Scenario 9: veel, massamedia, sponsoring

Scenario 3:

Beeld je deze keer in dat het biermerk zeer regelmatig tal van massa-evenementen sponsort. Het merk sponsort grote sport- en kunstevenementen, festivals en tal van beurzen, zoals bijvoorbeeld de Champions League of onze nationale voetbalcompetitie. Ze willen op deze manier hun traditionele speciaalbieren breed in de kijker zetten bij het grote publiek.

Start van blok: Scenario 10: veel, targeted, sponsoring

Scenario 3:

Beeld je deze keer in dat het biermerk zeer regelmatig tal van evenementen sponsort. Het merk sponsort geen massa-evementen maar richt zich meer op evenementen met een specifiek doelpubliek in de sport-en kunstsector. Het sponsort ook vele kleinere festivals of specifieke beurzen. Voorbeelden hiervan zijn loopwedstrijden, Music For Life, het EK Hockey, ... Ze willen op deze manier hun traditionele speciaalbieren breed in de kijker zetten bij een specifiek publiek.

Start van blok: Scenario 11: weinig, massamedia, sponsoring

Scenario 3:

Beeld je deze keer in dat het biermerk éénmalig een massa-evenement sponsort. Het merk sponsort bijvoorbeeld een groot sport -of kunstevenement, een festival of een beurs. Een voorbeeld hiervan is een televisieprogramma, een zomerfestival of een tenniscompetitie. Ze willen door deze unieke sponsoring hun traditionele speciaalbieren subtiel in de kijker zetten bij het grote publiek.

Start van blok: Scenario 12: weinig, targeted, sponsoring

Scenario 3:

Beeld je deze keer in dat het biermerk éénmalig een kleinschalig evenement sponsort. Het merk sponsort een specifiek evenement in de sport-en kunstsector, een kleiner festival of een lokale beurs.