3.1 Externe bronnen
3.1.3 Kunst als identiteitsconstructie
Alle uitingen in de publicaties dragen in zekere zin bij aan de vorming van een idee over de
identiteit van de Rabobank. Maar vaak wordt er ook een directe lijn getrokken van de
tentoongestelde kunst naar de waarden en kenmerken die de bank wil vertegenwoordigen.
“Innovatie en creativiteit zijn gemeenschappelijke kenmerken van zowel de bank als de kunst,
waardoor een vruchtbare wisselwerking ontstaat”, staat er in een publicatie van de Rabobank
Kerkrade naar aanleiding van een tentoonstelling. “De titel van de tentoonstelling Krachtig &
Plooibaar staat synoniem voor het beleid van de Rabobank”, leest men verder.
113Ook voor de
Rabobank Haarlemmermeer vormt de kunst “eigenlijk een soort spiegel van de
bankorganisatie”. Zij gaf in 1998 een opdracht aan Guido Geelen omdat zij hem het beste in
staat achtte “een kunstwerk te maken dat “qua gevoel dicht bij de bank staat”.
114Op een meer
lokkende manier brengt de Rabobank Assen dezelfde gedachte tot uitdrukking:
“Hij schildert de mens, het leven. Niet verpakt, maar in zijn ware gedaante, met een eigen gezicht. Die aanpak bij kunstenaar Sam Drukker past bij ons. Want ook bij onze bank hebben alle mensen een eigen gezicht: onze leden, onze klanten, de inwoners van Assen, Rolde en Smilde en onze bankmedewerkers.”115
Het trekken van paralellen tussen kunst en bank blijft niet beperkt tot lokale Rabobanken. Er
wordt gesteld dat het verzamelbeleid van Rabobank Nederland in 2007 is “aangescherpt (…)
en in verband gebracht met de kernwaarden van onze bank”.
116Haar kunstcollectie wordt
beschreven als “een bijzondere belichaming (…) van de kernwaarden van de Rabobank:
dichtbij, betrokken en toonaangevend”.
117Kunst wordt hier als middel beschouwd om het
“DNA van de bank” te leren kennen en de “identiteit van de bank visueel [te] ondersteunen”.
118Waar abstracte bancaire processen moeilijk te visualiseren zijn, is de kunst volgens de
Rabobank namelijk “uitstekend geschikt om de identiteit te vertalen in zichtbare elementen”.
119In de meest recente publicatie, de vierde collectiecatalogus bestaande uit een drieluik (Unlocked
112 “Met de eerste [publicatie], - Unlocked No 1 –, hebben we openheid van zaken gegeven aan de medewerkers
van de Rabobank en kunstbelangstellenden. Met dit tweede boek zullen we een breder publiek bereiken.” Zie
Kunstbeeld Cahier 2005, 1.2.7.
113 Vgl. Rabobank Kerkrade en Omgeving 1998, 1.3.4.
114 Zie Rabobank Haarlemmermeer 2000, 1.3.6 en vgl. ook Rabobank Nederland 2001, 1.3.8. 115 Zie Rabobank Assen en Drents Museum Assen 2004, 1.3.9.
116 Zie Rabobank Nederland 2007, 1.3.12. 117 Zie Rabobank Nederland 2009, 1.3.13.
118 Voor de citaten zie Rabobank Nederland 1995, 1.3.2 en Rabobank Nederland 2011, 1.3.15. 119 Zie Rabobank Haarlemmermeer 2000, 1.3.6.
28
#3.1, #3.2, #3.3), wordt verklaard dat de Rabobank “niet zomaar” kunst verzamelt, maar dat zij
dat doet om verhalen te vertellen over de mens en zijn verhouding tot de medemens:
“We gebruiken kunst om verhalen te vertellen over het leven en hoe we ons daartoe verhouden. De kunstwerken in de collectie, en de kunstenaars waarmee we samenwerken, stellen ons in staat buiten de geijkte denkkaders te treden, en zo andere perspectieven en mogelijkheden te ontdekken.”120
Inderdaad worden in de meeste publicaties van de afgelopen jaren “drie belangrijke
verhaallijnen” in de collectie benoemd: “de mens (condition humaine), de samenleving
(engagement) en het idee (conceptueel)”.
121De vragen die aan deze verhaallijnen verbonden
zijn – Hoe kijken we naar onszelf en naar anderen? Wat is in onze samenleving tegenwoordig
belangrijk? Welke ideeën willen kunstenaars met ons delen? – moeten niet alleen iets zeggen
over de kunstwerken in de collectie, maar ook over de Rabobank zelf, aldus geïmpliceerd in het
volgende citaat: “[f]or the art we have selected also expresses something about us”.
122Identiteit wordt echter niet alleen bepaald door wat je zelf beweert te zijn, maar ook door je te
onderscheiden van de ander. Daarom wordt de verzameling in de publicaties tevens gebruikt
om de onderscheidende positie van de Rabobank te benadrukken. Het feit dat er al in de jaren
tachtig werd begonnen met het aankopen van conceptuele kunst was volgens de Rabobank
“uitzonderlijk (…) in Nederland en uniek voor een bedrijfscollectie”.
123De kunstcollectie
wordt buitengewoon en eigenzinnig genoemd en de Rabo Kunstzone – destijds de trots van de
bank – was “een primeur in Nederland”.
124Hoewel de collectie een groot aantal kunstwerken
bevat van kunstenaars die ook in andere Nederlandse bedrijfscollecties goed vertegenwoordigd
zijn (onder meer Karel Appel, Armando, Corneille, Marlene Dumas, Iris van Dongen, Robert
Zandvliet, Jan Schoonhoven) wordt beklemtoond dat de Rabo Kunstcollectie een uniek karakter
heeft:
“But what makes the Rabo Art Collection unique? It is unmistakably Dutch, with international elements added more recently. The focus is not only on young talent, but on exceptional artists of all ages – in fact, the most important artists of successive generations since the 1950s.”125
Het citaat duidt eveneens aan dat een unieke collectie samengaat met een oog voor kwaliteit.
“De kracht van het verzamelbeleid van Rabobank Nederland is het aankopen van
120 Dit is te lezen in een brief van Verily Klaassen, hoofd Kunstzaken, als bijlage bij de catalogi unlocked #3.1,
unlocked #3.2 en unlocked #3.3 (2018). Zie 1.6.20.
121 Zie Rabobank Nederland 2013, 1.6.18. Zie voor de drie verhaallijnen b.v. ook Rabobank Nederland 2009
(1.6.9), Rabobank Nederland 2011 (1.6.11), Rabobank Nederland 2013 (1.6.12) en Rabobank Nederland 2018 (1.6.21).
122 Vgl. Ella van Zanten 2012, 1.6.15.
123 Zie Rabobank Private Banking 2013, 1.4.14.
124 Vgl. Ella van Zanten 2010, 1.4.7, Rabobank Nederland 2005, 1.4.4 en Rabobank Nederland 2009, 1.4.6. 125 Vgl. Ella van Zanten 2012, 1.4.11.
29
kwaliteitskunst” wordt verklaard en de kunstenaars zijn dan ook “zorgvuldig geselecteerd”.
126De lezer krijgt het idee dat het niet alleen gaat om “een uitgesproken collectie hoogwaardige
werken”, maar ook om een verzameling waarin de beste kunstenaars van de afgelopen
generaties zijn vertegenwoordigd.
127Door de nadruk te leggen op het unieke karakter van de
verzameling en de bijzondere kwaliteit van de werken wordt in de publicaties dus een
onderscheid gemaakt tussen de Rabobank en andere banken.
Het onderscheid dat de Rabo Kunstcollectie moet maken blijft niet alleen beperkt tot
instellingen in de financiële sector. Om met een kunstverzameling naar buiten te kunnen treden
draait het ook om de vraag hoe de kunstwereld naar de bank kijkt. Op basis van gesprekken met
medewerkers van de afdeling Kunstzaken leverde hoogleraar en kunstcritica Janneke
Wesseling een bijdrage aan de collectiecatalogus Unlocked #2, waarin zij onder meer schreef:
“Soms is er veel vasthoudendheid van Kunstzaken nodig om het vertrouwen van een kunstenaar te winnen. De argwaan was groot. Een bank, dat is zo’n moloch die alleen uit is op geld. Een museum geldt toch als de beste plek. Zo denken de meesten van ons nog steeds (…). En wat ook belangrijk is: de kunst in het museum is eigendom van ons allemaal, niet alleen voor bankmedewerkers. (…) Maar toch. Misschien is het denkbaar dat een bedrijf als de Rabobank belangrijke kunstwerken ook echt verdient. (…) Misschien zal blijken dat de Rabobank hier een belangrijke taak van de musea heeft overgenomen.”128
De behoefte een verschil te maken in de kunstwereld wordt in de publicaties van de Rabobank
niet vaak duidelijk gemaakt. Wel wordt er in één publicatie door het toenmalige hoofd
Kunstzaken gezegd dat het “helemaal niet zo eenvoudig [is] om een werk in je bezit te krijgen”
omdat het volgens haar dan namelijk gaat “om je reputatie als verzamelaar in plaats van om een
grote zak met geld”.
129Desalniettemin blijft de Rabobank terughoudend met eigen uitspraken
over haar positie in de kunstwereld. In twee van de vier collectiecatalogi die tot nu toe zijn
verschenen wordt liever het woord gegeven aan externe persoonlijkheden uit het kunstcircuit
die hun visie geven op de Rabobank als speler in de kunstwereld, waarvan de bovengenoemde
bijdrage van kunstcritica Janneke Wesseling een voorbeeld is.
130Dit moet niet betekenen dat
de bank de vergelijking met een museum vreest. In een flyer voor de tentoonstelling Imagine
Being There in de Rabo Kunstzone wordt juist het voordeel daarvan beschreven: “Welkom in
de Rabo Kunstzone, de nieuwe tentoonstellingsruimte in het gebouw van Rabobank Nederland
126 Zie Stichting Onderneming & Kunst 2001, 1.4.3.
127 Vgl. Rabobank Nederland 2007, 1.4.5, Rabobank Nederland 2011, 1.4.8 en Ella van Zanten 2012, 1.4.11. 128 Zie Janneke Wesseling 2005, 1.10.12
129 Zie Kunstbeeld Cahier 2005, 1.5.3.
130 Vgl. ook een citaat van kunstcriticus Hans den Hartog Jager dat in de catalogus Unlocked #2.5 is opgenomen,
waarin hij de drijfveer en ambities van de Rabo Kunstcollectie benoemt, maar ook de moeilijkheden die een bedrijf als collectioneur van de kant van het kunstcircuit ervaart. Zie Rabobank Nederland 2009, 1.5.4.