• No results found

Identiteitsvorming in Denderleeuw

5.   Ontwikkeling Koerdische media tot STERK-­‐‑TV

6.4   Identiteitsvorming in Denderleeuw

STERK-­‐‑TV   is   zonder   twijfel   een   nationalistisch   ingestelde   tv-­‐‑zender.   Kijkend   naar   de   klassieke  mechanismen  van  natievorming  ziet  men  die  allemaal  terug.  Zowel  ’s  ochtends   als  ’s  avonds  wordt  het  Koerdisch  volkslied  gezongen  op  tv,  en  meermalen  per  dag  wordt   de  kaart  getoond  van  wat  volgens  de  mensen  van  STERK-­‐‑TV  groot  Koerdistan  zou  moeten   zijn.  De  invloed  die  dit  potentieel  heeft  op  de  Koerden  in  zowel  de  diaspora  als  de  heimat   wordt  niet  besproken.  Wanneer  gesuggereerd  wordt  dat  het  doel  hiervan  meer  lijkt  dan   enkel  onderling  verbaal  begrip  te  kweken  wordt  hier  overheen  gepraat  door  te  zeggen   dat  dit  simpelweg  het  gebied  is  waar  Koerden  recht  op  hebben,  en  er  verder  niets  mee   bedoeld  wordt.  

  Pratend  met  de  journalisten  in  Denderleeuw  lijken  zij  zich  niet  allemaal  bewust  

van  de  invloed  die  hun  wordt  toegedicht  door  verscheidene  onderzoeken  (Bruinessen,   1998.  Sheyholislami,  2011.  Yavuz,  1998.).  Afgaand  op  onderzoek  naar  identiteitsvorming   hebben  de  journalisten  werkzaam  in  Denderleeuw  en  meer  nog  de  zenders  in  hun  geheel  

grote   invloed   op   de   identiteitsvorming   van   de   Koerden   woonachtig   in   Turkije.   Deze   invloed   zal   uitgaande   van   deze   onderzoeken   en   de   geluiden   gehoord   in   Denderleeuw   afgenomen  zijn  ten  opzichte  van  de  invloed  die  MED-­‐‑TV  had  20  jaar  geleden  maar  hij   bestaat  nog  steeds.  

  De  jonge  Londense  journaliste  kijkt  verbaasd  wanneer  haar  gevraagd  wordt  of  ze  

het  niet  ironisch  vindt  dat  zij  meewerkt  aan  de  vorming  van  een  Koerdische  identiteit  in   Turkije,   een   land   waar   zij   nog   nooit   geweest   is.   De   programma’s   geproduceerd   in   Denderleeuw  vormen  vanwege  het  repressieve  beleid  van  de  Turkse  staat  een  van  de   weinige  inkijken  in  het  algemene  Koerdisch  cultureel  leven.  Er  is  in  Turks  Koerdistan  op   het  moment  geen  enkele  autoriteit  of  instituut  dat  een  beeld  geeft  dat  de  verschillende   Koerden   aldaar   verbindt.   Deze   verbinding   wordt   per   satelliet   ingestraald   uit   het   buitenland,  Denderleeuw,  en  de  visie  in  Denderleeuw  op  deze  verbinding  bepaald  voor   een  groot  deel  de  visie  die  de  ontvangers  van  deze  tv  hebben.    

  Interessante   voorbeelden   hiervan   zijn   de   discussies   betreffende   de   “westerse  

universele   rechten   van   de   mens”   die   de   Koerden   voeren   met   de   Turkse   staat.   Dit   “westers”   discours   is   potentieel   een   direct   gevolg   van   de   manier   waarop   de   Turks   Koerdische   diaspora   de   identiteit   van   de   Turkse   Koerden   heeft   vormgegeven.   Geconfronteerd  met  de  potentiele  invloed  die  de  Koerdische  tv-­‐‑zenders  hebben  worden   de  journalisten  terughoudend.  Ze  kunnen  zich  erin  vinden  dat  het  ironisch  is  dat  zij  die  al   jaren  niet  meer  in  Turks  Koerdistan  geweest  zijn,  en  alleen  nog  via  de  digitale  media  deel   zijn  van  de  Koerdische  heimat  maatschappij  tot  op  zekere  hoogte  bepalend  zijn  voor  de   inhoud  van  de  Koerdische  identiteit  aldaar.  Alleen  Ghazi  heeft  een  uitgesproken  visie  wat   dit   betreft.   Hij   zegt   te   geloven   dat   willen   de   Koerden   kans   maken   een   eigen   staat   te   stichten,  en  steun  uit  het  Westen  krijgen  zij  ook  een  westers  discours  moeten  gebruiken.   Mede  daarom  poogt  hij  naar  mijn  inzien  een  Koerdische  identiteit  te  helpen  creëren  die   bol  staat  van  de  westerse  normen  en  waarden.  Inclusivieteit,  gelijkheid,  democratie  en   emancipatie  zijn  normen  en  waarden  waar  Ghazi  het  continu  over  heeft.  Hierin  vindt  hij   ook  de  voornaamste  rechtvaardiging  voor  het  bestaan  en  de  juistheid  van  de  Koerdische   televisie.  Hoe  kan  hetgeen  zij  doen  onjuist  of  onrechtmatig  zijn  wanneer  al  wat  zij  doen   is  het  preken  van  gelijkheid,  rechtvaardigheid  en  democratie?  Een  tv-­‐‑zender  die  dit  doet   kan  toch  nooit  verkeerd  of  fout  zijn  is  zijn  redenatie,  potentiele  gevolgen  van  de  tv-­‐‑zender   en   het   nationalisme   dat   gepredikt   wordt   worden   hier   buiten   beschouwing   gelaten.   Er  

wordt   beredeneerd   dat   wanneer   de   initiële   boodschap   van   de   zender,   democratie   en   inclusie,  juist  is,  de  zender  an  sich  en  de  invloed  die  zij  heeft  niet  fout  kan  zijn.  

 

 6.5  Conclusie  

De   journalisten   werkend   in   Denderleeuw   bij   STERK-­‐‑TV   werken   en   leven   in   een   long   distance  nationalism  commune,  vanuit  hun  studio’s  proberen  zij  de  Koerdische  situatie  te   beïnvloeden.   Ze   worden   gemotiveerd   door   het   idee   Living   Martyrs   te   zijn   het   die   met   liefde   hun   hele   leven   toewijden   aan   het   produceren   van   Koerdische   televisie   in   de   breedheid  van  het  woord,  daarnaast  biedt  het  verleden  van  het  Turks  Koerdisch  conflict   en  het  idee  iets  goeds  te  doen  voor  de  Koerdisch  zaak  ook  grote  motivatie.  

  Het   leven   dat   de   journalisten   lijden   staat   niet   enkel   los   van   de   lokale   politieke   wereld,  maar  ook  de  lokaal  sociale  wereld.  Ze  zijn  nog  een  minder  onderdeel  van  de  lokale   samenleving  dan  de  Sikh  uit  het  voorbeeld  van  Anderson.  Echter  prediken  ze  bij  MED-­‐‑TV   wel   een   vreedzame   boodschap,   bewust   van   de   identiteitsvormende   invloed   die   ze   hebben,  vertellen  Ghazi  en  de  zijne  dat  zij  een  boodschap  van  inclusiviteit,  democratie  en   onderling  begrip  willen  uitdragen.  De  journalisten  van  STERK-­‐‑TV  zijn  zo  gemotiveerd  dit   te  doen  dat  zij  het  geen  probleem  vinden  in  ballingschap  te  leven,  en  financiële  offers  te   brengen  dan  wel  hun  vrije  tijd  op  te  offeren  om  deze  boodschap  te  verspreiden.    

 

7.  Analyse  

7.1  Inleiding  

Wanneer   theorie,   geschiedenis   en   interviews   gecombineerd   worden   kan   er   een   beeld   geschetst  worden  aangaande  de  ontwikkeling  van  STERK-­‐‑TV  en  de  factoren  en  krachten   die  relevant  en  sturend  zijn  voor  deze  ontwikkeling.  Uit  bovenstaande  analyse  blijkt  dat   de  ontwikkeling  van  STERK-­‐‑TV  zich  afspeelt  midden  in  het  IB-­‐‑debat  aangaande  de  steeds   verder  gaande  globalisering  en  het  effect  dat  dit  heeft  op  de  soevereiniteit  van  de  staat.   STERK-­‐‑TV  gezien  worden  als  een  diaspora  transnational  movement  waar  de  individuen   worden  gedreven  door  een  combinatie  van  long  distance  nationalism  en  martelaarschap,   en  de  manier  waarop  deze  sociale  beweging  zich  ontwikkeld  laat  zich  het  best  verklaren   door  de  mobilisatie  sociale  bewegingstheorie.  Dit  zijn  de  drijvende  krachten  die  STERK-­‐‑ tv  ontwikkelen  van  binnenuit.  Daarnaast  wordt  STERK-­‐‑TV  of  de  gepolitiseerde  diaspora  

die   het   belichaamd   ook   nog   beïnvloed   van   buitenaf   in   haar   ontwikkeling,   door   het   geopolitiek  systeem  waar  zij  zich  als  sociale  beweging  in  bevind  en  aan  wiens  regels  zij   zich   moet   houden   om   haar   voortbestaan   in   welke   vorm   ook   te   waarborgen.   De   ontwikkeling  van  STERK-­‐‑TV  of  de  gepolitiseerde  diaspora  die  zij  belichaamd  wordt  dus   tot   stand   gebracht   door   een   worsteling   tussen   bovengenoemde   interne   en   externe   krachten.