• No results found

TENTANG HAKIM HAKIM

In document 1 JANG LAKOE DI TANAH (pagina 22-65)

Sabermoela. Jang namanja hakim, ijaitoe pegawai jang didjadikan oleh kepala negeri akan menghoekoem pedoe-doeq-pedoedoeq negeri.

Adapoen pada masa ini dalam negeri adab tijada lagi kepala negeri sendiri menghoekoem orang saperti pada masa dahoeloe, melainkan dija menjerahkan pekerdjahan itoe ke-pada beberapa pegawai-pegawai, jang didjadikan oleh dija.

Maka pekerdjahan pegawai-pegawai ini ada doewa roepa.

lu akan memeriqsa dan memoetoeskan burgerlijke zaken, artinja perselisihan antara pedoedoeq pedoedoeq negeri ten-tang haq miliq atawa lain haq atas harta benda, tenten-tang oetang pioetang atawa lain haq jang ditetapkan dengan burgerlijk recht..

2° akan memeriqsa dan memoetoeskan strafzaken, ijaitoe akan memeriqsa apa orang jang terdawa melanggar hoekoem siqsa, betoel ada salah dan kalau ija akan menentoekan siqsa jang dija haroes mendapat.

Maka hakim hakim, jang melakoekan pekerdjahan no.

1, bijasa dinamai dengan behasa belanda „burgerlijke rechters''1 atawa „rechters in burgerlijke zaken," dan hakim hakim jang melakoekan pekerdjahan no. 2, bijasa dinamai strafrech-ters" atawa „rechters in strafzaken." Tetapi atjap kali pe-kerdjahan doewa roepa itoe diserahkan kepada satoe hakim.

Lain dari pada itoe perkara perkara ketjil dan perkara perkara besar bijasa dipoetoeskan tijap tijap roepa perkara oleh lain hakim.

Maka atoeran jang menetapkan hakim hakim jang mana ada dalam satoe negeri dan apa roepa perkara perkara diserahkan kepada tijap tijap hakim itoe, dikatakan dengan behasa belanda „rechterlijke organisatie.'''

Bagi tanah Hinbelanda atoeran jang demikijan soedah di-beri dengan beberapa algemeene verordeningen, pertama pertama pada tahoen 1847 dengan satoe oendang jang dikatakan

„reglement op de rechterlijke organisatie en hel beleid der justitie in Nederlandsch Indië."

Toeroet reglement ini, lain dari pada rechters in burgerlijke zaken dan rechters in strafzaken, hakim hakim di tanah Hindi-belanda boleh dibehagi dengan doewa roepa lagi, ijaitoe:

1° inlandsche rechters (hakim hakim anaq boemi).

2° europeesche rechters (hakim hakim belanda)

Maka jang dinamai „in/andsche rechters," ijaitoe hakim hakim jang ditetapkan akan memoetoeskan perkara perkara, djika si terdawa atawa sakitan ada anaq boemi atawa orang jang disamakan dengan anaq boemi.

Hakim hakim ini tijada tahoe memoetoeskan perkara, djika si terdawa atawa sakitan ada orang europa atawa orang jang disamakan dengan orang europa.

Maka jang dinamai „europeesche rechters," ijaitoe hakim hakim jang ditetapkan akan memoetoeskan perkara per-kara, djika si terdawa atawa sakitan ada orang europa atawa orang jang disamakan dengan orang europa.

Tetapi kadang kadang hakim hakim ini memoetoeskan djoega dawa atas anaq boemi dan orang jang disamakan dengan anaq boemi.

Djadi, kita melihat bahwa jang menghoekoem anaq boemi dan orang jang disamakan dengan anaq boemi, boleh ada atawa inlandsche rechters atawa europeesche rechters.

Sjahdan. Maka hakim hakim jang terdapat atas tanah gouvernement di poelau Djawa dan Mendoera ada jang ter-seboet di bawah ini:

1°, dislriclsgerecht. \ 2°. regentschapsgerecht j

3°. politie rol. > inlandsche rechters.

4°. landraad. \ 5°. rechtbank van omgang. 1

6°. residentiegerechl. ]

7°. raad van justitie. > europeesche rechters.

8°. Hooggerechtshof. \

Maka sekarang sehaja hendaq menerangkan sijapa ada masing-masing hakim itoe, dimana tempatnja doedoeq, perkara perkara apa dipoetoeskan oleh dija dan sampai dimana dairah koewasanja.

NO I. DISTRICTSGERECHT.

Maka jang namanja districtsgerechl ijaitoe satoe madjlis hakim, jang bijasa terdapat dt tanah Djawa dan Mendoera dalam tijap tijap iboe district. Jang doedoeq dalam dislricls-gerecht ijaitoe wedono, jang mendjadi hakim. Dan lagi beberapa priaij priaij ketjil, jang didjadikan oleh resident, sasoedahnja bermoeaiaqat dengan regent. Dan lagi hoeloe district. Akan tetapi priaij priaij ketjil dan peng-hoeloe ini tij ada memoetoeskan perkara, melainkan memberi advies (timbangan) sehadja kepada wedono, djadi penoeloeng bitjara sehadja.

Maka perkara perkara jang dipoetoeskan oleh districts-gerechl itoe ada ini :

a) segala burgerlijke zaken, jang harganja koerang dari f 20, djika si pendawa ada anaq boemi atawa orang jang disama-kan dengan anaq boemi dan si terdawa ada anaq boemi betoel.

Djika perkara ini soedah dipoetoeskan oleh districtsgerecht dan djika orang jang kalah tijada soeka terima kapoetoesan, maka atas dija poenja permintaan perkara boleh diperiqsa dan dipoetoeskan lagi satoe kali oleh regentschapsgerecht.

Pemeriqsaän jang kadoewa ini namanja dengan behasa be-landa „hooger beroep" atawa »appel" dan jang pertawa namanja „eerste aanleg".

b) penoedoehan tentang maki maki dan bentjana bentjana dengan moeloet, djika si penoedoeh ada anaq boemi atawa oraDg jang disamakan dengan anaq boemi dan si tertoedoeh ada anaq boemi betoel.

Maka hoekoem jang dalam perkara perkara siqsa ini boleh diberi oleh districtsgerecht tijada ada lebih dari pada f 3 denda dan tijada ada hooger beroep.

Maka dairah koewasa districtsgerecht sampai di batas dis-trict sehadja, artinja dislriclsgerecht hanja boleh memeriqsa burgerlijke zaken jang terseboet di atas, djika si terdawa tinggal dalam district itoe dan hanja boleh menghoekoem pelang-garan jang diperboewat dalam district itoe sehadja.

NO. 2. REGENTSCHAPSGERECHT

Maka regentschapsgerecht ijaitoe satoe madjlis hakim jang terdapat di tanah Djawa dan Mendoera dalam tijap tijap iboe kaboepaten dan kadang kadang di lain tempat djoega.

Jang doedoeq dalam regentschapsgerecht, ijaitoe regent atawa patih jang djadi hakim.

Danlagi beberapa priaji priaji jang dibawah dija, jang didjadikan oleh resident dengan toeroet hadat anaq boemi.

Dan lagi doedoeq dalam regentschapsgerecht penghoeloe ka-boepaten atawa wakilnja. dan djaksa atawa wakilnja. Akan tetapi lain priaji priaji itoe dan penghoeloe dan djaksa tijada toeroet memoetoeskan perkara, melainkan memberi advies sehadja kepada boepati, djadi penoeloeng bitjara se-hadja.

Maka perkara perkara jang di poetoeskan oleh regenl-schapsgerechl ada ini:

a) akan kadoewa kali (in höoger beroep) : burgerlijke zaken jang pertama kali soedah dipoetoeskan oleh districtsgerecht,

djika soedah diminta appel dalam perkara itoe.

b) akan pertama kali: burgerlijke zaken jang harganja tijada koerang dari f 20 dan tijada lebih dari f 50, djika si pendawa ada anaq boemi atawa orang jang disamakan dengan anaq boemi dan si terdawa ada anaq boemi

betoel-Djika perkara ini soedah dipoetoeskan oleh regentschaps-gerecht dan djika orang jang kalah tijada soeka terima kapoetoesan, maka atas dija poenja permintaan perkara boleh diperiqsa dan dipoetoeskan lagi satoe kali oleh landraad.

e) strafzaken jang ketjil, ijaitoe penoedoehan tentang pelanggaran jang boleh disiqsakan tijada lebih berat dari pada dengan denda f 10 atawa pendjara 6 hari (diketjoewa-likan perkara perkara jang hendaq dipoetoeskan oleh dislrkls-gerecht), djika si penoedoeh ada anaq boemi atawa orang jang disamakan dengan anaq boemi dan si tertoedoeh ada anaq boemi betoel. Tetapi pelanggaran tentang atoeran

pacht atawa bea negeri salamanja tijada dipoetoeskan oleh regen tschapsgerech l.

Djika pelanggaran soedah dipoetoeskan olek regentschaps-gerecht dan djika sakitan atawa djaksa tijada soeka terima kapoetoesan itoe, maka atas dija poenja permintaan perkara boleh diperiqsa dan dipoetoeskan lagi satoe kali oleh landraad Maka koewasa regenlschapsgerecht tinggal dalam batas kaboepaten atawa afdeehng kaboepaten dimana madjlis itoe berdoedoeq. Artinja saptrti soedah diterangkan ten-tang koewasa districtsgerecht.

Dimana tijada ada kepala district, perkara perkara jang bijasa dipoetoeskan oleh dija, dibawa dimoeka raad kaboepaten, dan djika tijada ada raad kaboepaten perkara perkara itoe dan djoega perkara-perkara jang memang hen-daq dipoetoeskan oleh raad kaboepaten, dibawa ka moeka landraad.

Tetapi dalam residentie Betawi pelanggaran jang dalam lain residentie bijasa dipoetoeskan oleh dislrictsgerechl dan regenlschapsgerecht dibawa kamoeka politierol.

NO, 3. POLITIEROL

Maka koewasa politierol dilakoekan dalam tijap-tijap resi-dentie di iboe resiresi-dentie oleh resident atawa wakilnja (ijaitoe assistent-resident voor de politie atawa secretaris), dan di iboe af-deeling residentie oleh assistent-resident (djika koewasa hoe-koem ini toeroet fatsal 89 al. 2 lnlandsch Beglement soedah di-serahkan kepada dija oleh resident). Dan ada djoega tempat, jang ditetapkan oleh Gouverneur-Generaal, di mana

contro-leur boleh memoetoeskan perkara-perkara jang diserahkan kepada dija oleh resident atawa assistent-resident, djangan sampai terlaloe soesah bagi orang jang tinggal djaoeh dari iboe residentie atawa iboe afdeeling residentie. Lihat staats-blad 1894 No. 216 dan 217.

Maka resident atawa assistent-resident atawa controleur itoe ada hakim sendiri. Akan tetapi bersama dija doedoeq

lagi : hoofddjaksa atawa djaksa atawa adjunktnja (sama con-troleur: djoeroetoelisnja) jang menoelis apa dilakoekan di politierol.

Perkara-perkara jang dipoetoeskan di politierol ada per-kara-perkara siqsa sahadja, ijaitoe pelanggaran ketjil, jang toe-roet hoekoetn siqsa boleh disiqsakan tijada lebih berat dari pada denda f 100 atawa pendjara 8 hari atawa kerdja krakal 3 boelan lamanja, dengan atawa tijada dengan rampas barang.

Memang melainkan djika perkara itoe haroes dipoetoeskan oleh raad district atawa raad kaboepaten.

Maka perkara-perkara jang soedah dipoetoeskan di poli-tierol ini, tijada boleh dipoetoeskan satoe kali lagi.

Maka koewasa hakim di politierol tinggal dalam batas residen -tie atawa residenlie-afdeeling atawa contrôle afdeeling sehadja.

Artinja resident dan assistent-resident boleh memoetoes-kan di rol itoe pelanggaran sehadja jang diperboewat da-lam residentie atawa residenlie-afdeeling jang diperentahkan oleh dija. Dan controleur hanja boleh memoetoeskan pelang-garan jang diperboewat dalam dija poenja conlrâle-afdeeling.

NO. 4. LANDRAAD.

Maka jang namanja landraad di tanah Djawa dan Men-doera ijaitoe satoe madjlis hakim jang terdapat di tijap-tijap iboe residentie dan tijap-tijap iboe residenlie-afdeeling dan lagi di Bekasi, sekalipoen Bekasi ada iboe district sehadja.

Jang doedoeq dalam landraad: satoe voorzitter atawa presi-dent (kepala) belanda dengan beberapa leden (sakoetoe sa-koetoe) anaq boemi, hoofddjaksa atawa djaksa atawa adjunkt-nja dan hoofdpenghoeloe atawa penghoeloe atawa wakiladjunkt-nja dan lagi satoe griffier belanda. Dan kadang kadang lagi satoe adviseur tjina.

Maka jang ada voorzitter itoe dahoeloe bijasa resident atawa assistent-resident, tetapi sekarang di antero tanah Djawa dan Mendoera (melainkan di afdeeling Bawean di residentie Soerabaja) jang ada kepala landraad satoe pengawai

belanda bagi pengadilan sehadja, jang soedali naik alim hoekoem (meester in de rechtswetenschap) di sekola radja di negeri belanda.

Djika voorzitter ini tijada boleb doedoeq di landraad sebab tijada ada atawa sebab ada alangan, maka jang ganti dija di iboe residentie assistent-resident djika ada atawa se-cretaris residentie, dan di iboe afdeeling assistent-resident atawa lain pegawai jang disoeroeb oleh Gouverneur-Generaal.

Maka kadang kadang pada satoe landraad diberi doewa president kalau ada banjaq sekali kerdja. Djika demikijan masing masing president berganti-ganti doedoeq di landraad.

Akan tetapi kadang kadang djoega satoe president sehadja ditetapkan bagi doewa atawa lebih banjaq landraad.

Maka jang ada leden dalam landraad, ijaitoe regent dan lain priaji priaji anaq boemi, baik jang lagi makan gadji pada gouvernement baik jang soedah lepas dari djabatannja, jang soedah ditetapkan oleh Gouverneur-Generaal. Berapa leden hendaq ditetapkan bagi tijap landraad, itoe tijada di-atoer dengan rechterlijke organisatie, tetapi bijasa tijada ada koerang dari ampat. Lain dari pada voorzitter sedikit se-dikitnja. haroes doedoeq doewa leden, dan leden itoe toeroet memoetoeskan perkara.

Maka koolddjaksa, djaksa atawa adjunktnja tijada toeroet memoetoeskan perkara, melainkan dija ada ambtenaar van het openbaar ministerie (wakil negeri) pada landraad. Karena demikijan, djika negeri mendawa orang di rnoeka landraad, dija jang mendjalankan dawa itoe dan lain dari pada itoe, dalam samoewa perkara jang hendaq dipoetoeskan oleh landraad, dija memberi advies kepada hakim hakim.

Maka penghoeloe djoega memberi advies sehadja kepada landraad, pertama-tama tentang sjara dan hadat jang hen-daq ditoeroet.

Akan tetapi, djika si terdawa atawa sakitan memakai agama serani, toeroet staatsblad 1891 No. 230 penghoeloe

Roekoen-roekoeü Hoekoem deel 1 2

tijada doedoeq dalam landraad. Dan lagi Hooggerechtshof di Betawi soedah menimbang bahwa, kalau orang tjina terdawa di moeka landraad, pengkoeloe djoega tijada perloe toeroet doedoeq dalam madjlis. Tetapi dalam hal ini sa-lamanja toeroet doedoeq di landraad satoe atawa doewa kepala tjina, atawa kalau tijada ada kepala tjina satoe atawa doewa orang tjina jang baiq, jang ditetapkan oleh president landraad, akan djadi adviseur.

Maka griffier ada penoelis .landraad. Djika landraad terkoempoel, griffier hendaq mengarang soer&t proces-verbaal, ijaitoe soerat tjeritera dari apa djadi dalam madjlis itoe.

Lain dari pada itoe, dija poenja kerdja pada landraad ada roe-pa roeroe-pa lagi, saperti ditetapkan dengan lnlandsch Reglement.

Maka griffier itoe ada satoe pegawai belanda, jangdidja-dikan oleh Gouverneur-Generaal bagi satoe atawa lebih banjaq landraad. Hanja di Bawean tijada ada pegawai jang de-mikijan, melainkan pekerdjahan dija diserahkan oleh resident Soerabaja kepada satoe pegawai jang soedah memegang lain pekerdjahan, bijasa satoe djoeroetoelis di kantor assistent-resident.

Maka griffier landraad ditoeloeng dalam pekerdjahannja oleh satoe atawa beberapa djoeroetoelis, jang dija sendiri boleh angkat tetapi dengan qaboel president landraad.

Akan bajar orang ini tijap tijap boelan president menarima oewaDg negeri, banjaqnja saperti soedah ditetapkan oleh directeur van justitie.

Kadang kadang djika ada banjaq kerdja pada landraad, maka landraad sendiri boleh mengangkat satoe djoeroetoelis akan ganti griffier dalam segala pekerdjahan jang oendangoen-dang menjerahkan kepada dija. Maka djoeroetoelis jang de-mikijan dinamai „buitengewoon substituut-griffier." Maka atas ini hendaq diminta qaboel dari directeur van Justitie. Maka substituut-griffier itoe dibajar dengan oewang jang soedah disadijakan bagi djoeroetoelis landraad; negeri tijada kena tambah belandjanja dari itoe. Maka dari sebab itoe,

substituut-griffier jang demikijan dinamai : buitengewoon substituut-griffier buiten bezwaar van den lande."

Sjabdan. Maka tentang perkara perkara jang dipoe-toeskan oleh landraad, kita boleh berkata pendeq sehadja'

Bagi anaq boemi landraad ada hakim jang sahari-hari, hakim jang bijasa (dagelijksche rechter) baik dalam burgerlijke zaken baik dalam strafzaken. Artinja bahwa segala dawa atas anaq boemi, jang tijada diketjoewalikan dengan oendang oendang, akan pertama kali dipoetoeskan oleh landraad.

Bagi orang jang disamakan dengan anaq boemi di poelau Djawa dan Mendoera, maka landraad ada hakim jang sahari-hari dalam perkara perkara siqsa sehadja. Dalam burgerlijke zaken orang itoe dihoekoem oleh landraad hanja djika ada selisih tentang erfrecht atawa familierecht jang haroes dipoetoeskan toeroet dija poenja sjara dan hadat, diketjoewalikan lagi djika raad agama hendaq memoetoeskan perkara itoe,

Maka burgerlijke zaken jang akan pertama kali soedah dipoetoeskan oleh landraad, djika harga dawa ada lebih dari / 500, atas permintaan orang jang kalah boleh dipe-riqsa dan dipoetoeskan lagi satoe kali oleh raad van justitie.

Pemeriqsaän jang kadoewa itoe namanja hooger beroep atawa appèl.

Maka perkara perkara siqsa jang akan pertama kali dipoetoeskan oleh landraad ada doewa roepa: overtredingen (pelanggaran) dan misdrijven (kadjahatan). Overtredingen, saperti nanti maoe diterangkan dengan lebih pandjang, ada kasalahan jang ketjil, jang salamanja tijada boleh disiqsakan lebih berat dari pada dengan kerdja paqsa loewar rantai.

Misdrijven ada kasalahan jang lebih besar, jang kadang kadang disiqsakan dengan berat sekali.

Maka overtredingen, jang akan pertama kali soedah di-hoekoem oleh landraad, atas permintaan sakitan atawa djaksa boleh diperiqsa dan dihoekoem lagi satoe kali oleh raad van justitie, djika pelanggaran itoe boleh disiqsakan

dengan denda lebih dari / 500 atawa dengan siqsa lebih berat dari pada denda atawa dengan rampas barang. Itoe pemeriqsaän jang kadoewa namanja hooger beroep atawa appèl. Overtredingen jaog lebih ketjil tijada boleh kena appèl.

Maka dalam perkara-perkara kadjahatan, jang pertama kali soedah dihoekoem oleh landraad, bijasa boleh djoega ada pe-meriqsaän beharoe oleh hakim jang lebih tinggi. Tetapi dalam perkara-perkara ini pemeriqsaän jang kadoewa ada lain dari pada dalam perkara-perkara pelanggaran, didjalankan oleh lain hakim dan memakai lain nama. Adapoen dalam perkara kadjahatan itoe pemeriqsaän jang beharoe namanja revisie dan didjalankan oleh Hooggerechtshof van Nederlandsch-lndiè (Hof Besar di Betawi.)

Revisie itoe boleh diminta oleh sakitan atawa oleh djaksa, tetapi tijada boleh diminta, djika landraad soedah mele-paskan sakitan dari sebab salahnja tijada terang.

Lain dari pada rechter in eersten aanleg (hakim jang pertama), landraad ada djoega rechter in hooger beroep (hakim jang kadoewa). Karena, saperti soedah dikatakan diatas, landraad boleh memoetoeskan akan kadoewa kali perkara perkara jang pertama kali soedah dipoetoeskan olah raad kaboepaten dalam afdeeling di mana landraad itoe.

Sjahdan. Maka tentang dairah koewasa landraad, kita haroes ingat bahwa burgerlijke zahen landraad boleh me-meriqsa sehadja, djika si terdawa beroemah atawa tinggal dalam afdeeling, di mana landraad itoe doedoeq. Tetapi dairah koewasa landraad Bekasi memang dalam batas district sehadja. Dan strafzaken landraad bijasa boleh memeriqsa sehadja, djika kasalahan diperboewat dalam afdeeling, dimana landraad doedoeq. Tetapi landraad dalam afdeeling di mana sakitan tinggal atawa ditangkap boleh djoega menghoekoem dija, djika kabaüjakan saqsi saqsi tinggal lebih dekat landraad ini dari pada landraad dalam afdeeling, di mana kasalahan soedah diperboewat.

Djika sakitan didawa dengan kasalahan lebih dari satoe,

jang soedah diperboewat dalam dairah doewa landraad ata-wa lebih, dari sebab saboleh-boleh-nja samoeata-wa kasalaban itoe haroes diperiqsa dan dipoetoeskan sama sekali, maka tijap tijap landraad itoe, pertama-tama landraad dalam afdeeling di mana saki tan ditaban atawa beroemah, poenja koewasa akan memoetoeskan samoewa kasalaban itoe. Tetapi djika samoewa perkara itoe soedab dipoetoeskan oleb satoe land-raad, lain landraad memang tijada boleb memoetoeskan itoe perkara lagi.

No. 5 RECHTBANK VAN OMGANG.

Maka di tanab Djawa dan Mendoera di mana ada landraad, pada masa ini ada rechtbank van omgang (raad sambang, raad koeliling) djoega. Jang dj adi kepala raad sambang, ijaitoe pre-sident landraad. Bersama dengan dijaadabakim dalam madjlis raad sambang beberapa priaji jang besar dan pandai sekali („de voornaamste en bekwaamste inlandsche hoofden" katafatsal 100 Eecbt. Org,) jaDg ditetapkan oleh Gouverneur-Gene-raal. Berapa banjaq priaji itoe tijada ditentoekan dengan Rechterlijke Organisatie. Tetapi sedikit sedikitnja hendaq ada ampat leden, sebab toeroet fatsal 101 Recht. Org. raad sambang tijada boleh doedoeq, kalau tijada ada ampat le-den, lain dari pada president.

Maka pada masa dahoeloe dalam tijap-tijap residentie di tanah Djawa dan Mendoera tjoema ada satoe raad sambang, jang doedoeq pada tempat jang ditetapkan oleh resident, dan bagi samoewa raad sambang itoe hanja ada ampat kepala, jang masing masing mengapaki beberapa raad sambang. Djadi masing masing dari ampat kepala itoe berdjalan koeliling akan mengapaki madjlis jang ada behagijan dija. Maka dari sebab ini, k e p a k itoe dinamai „omgaand rechter"" dan madjlis itoe dinamai „omgaand gerecht."

Akan tetapi sekarang itoe hakim-hakim tijada „sambang"

lagi, nama „raad sambang" sehadja jang tinggal.

Di Bawean, karena k a p a k landraad disana boekan alim

hoekoein, jang ada kepala raad sambang disana, ijaitoe president landraad Soerabaja.

Maka lain dari pada president dan leden doedoeq dalam raad sambang hoofddjaksa atawa djaksa atawa adjunktnja, hoofd-penglioeloe atawa penghoeloe atawa wakilnja, kadang ka-dang satoe adviseur tjina dan lagi satoe griffier. Jang mendjabat pekerdjaban griffier pada raad sambang ijaitoe griffier landraad. Pada raad sambang di Bawean griffier landraad Soerabaja. Maka pekerdjaban samoewa pegawai itoe ada saperti pada landraad.

Sjahdan. Maka perkara perkara jang dipoetoeskan oleh raad sambang ada strafzaken sehadja, ijaitoe kadjabatan jang diperboewat oleb aiiaq boemi atawa orang jang disa-makan dengan anaq boemi, burgerlijke zaken salamanja tijada. Adapoen raad sambang menghoekoem akan per-tama kali:

1°. samoewa kadjabatan jang toeroet Ini. Swb. boleh di-siqsakan dengan siqsa mati atawa dengan siqsa jang dekat siqsa mati.

Maka jang namanja „siqsa dekat siqsa mati" [straf naast die des doods) ijaitoe : kerdja paqsa dalam rantai dari 5—20 tahoen. Maka itoe siqsa dinamai bagitoe, sebab dalam Ini-Swb. ditetapkan beberapa siqsa, jang diatoer toeroet be-ratnja. Jang berat sekali ada siqsa mati ; dengan ini di-siqsakan kadjabatan jang besar sekali. Lantas toeroet siq-sa kerdja paqsiq-sa dalam rantai dari 5—20 tahoen.

2°. pelawanan kepada pemerintah jang oemoem dengan meloekakan orang (gewelddadig verzet tegen het openbaar ge-zag, bloedslorting of kwetsing te weeg gebracht hebbende), jang dihoekoem toeroet fatsal 165 Inl. Swb.

3°. penganijajaan (knevelarif) dan pelangkahan koewasa (misbruik van gezag), djika diperboewat oleh priaji anaq boemi dibawah pangkat wedono.

Djika wedono atawa lain priaji jang sama tinggi atawa

Djika wedono atawa lain priaji jang sama tinggi atawa

In document 1 JANG LAKOE DI TANAH (pagina 22-65)