• No results found

De titel Phantom Thread verwijst naar de neiging van naaisters uit het Victoriaanse Engeland om te blijven ‘naaien’, ook wanneer de draad ten einde is. Vergelijk het met fantoompijn: mensen ‘voelen’ nog pijn in een geamputeerd ledemaat. In figuurlijk zin gaat het om het zinloos op dezelfde manier verder doen, terwijl de draad ‘eindig’ is.

Om het in de woorden van Reynolds zelf te zeggen: “A house that doesn’t change is a dead house.” Hetzelfde geldt voor hegemonische mannelijkheid. Op het eerste gezicht lijkt Phantom Thread een kritische reflectie te maken over macht en mannelijkheid en over mogelijkheden om deze macht uit te dagen. De controlerende en dominante Reynolds laat Alma toe in zijn leven. Met haar sterke wil en mening gooit ze zijn leven overhoop. Ze verandert hem van een eeuwige vrijgezel naar een echtgenoot. Maar een hegemonische mannelijkheid die niet flexibel is en zich niet aanpast aan nieuwe contexten is ten dode opgeschreven. Dat heeft Reynolds goed begrepen. In onze analyse wordt duidelijk dat Phantom Thread niet het verhaal vertelt van vrouwelijkheid die de hegemonie van mannelijkheid uitdaagt, maar net een bevestiging en bestendiging is van die waarden. Door Reynolds in de film te laten evalueren van egoïstische perfectionist naar een tedere, gevoelige man als hij ziek wordt, verbergt de film hoe Reynolds nog altijd de touwtjes stevig in handen houdt. Reynolds beseft dat hij Alma haar gang moeten laten gaan en dat hij af en toe een week onder haar zorg moet blijven om verdere vragen over zijn dominante positie uit de weg te gaan. In de onderzoeken van Thompson (2015), Hatfield (2010) en Hanke (1990, 1998) komen we gelijkaardige resultaten tegen. Het discours van de ‘hedonistische vrijgezel’ maakt plaats voor een meer gevoelige man. Door genderverschillen tussen man en vrouw minder opvallend te maken past hegemonische mannelijkheid zich aan, waardoor de patriarchale ideologie minder in vraag wordt gesteld.

Dit onderzoek had als doel te onderzoeken welke rol vrouwelijkheid speel bij de constructie van hegemonische mannelijkheid. In onze analyse hebben we vastgesteld dat de theorie van Connell (2005) over de hiërarchie van mannelijkheden verder uitgebreid kan worden naar vrouwelijkheden. Connell erkent verschillende mannelijkheden die in verschillende verhoudingen tot elkaar staan. Vrouwen worden als één groep beschreven van

onderschikking. In Phantom Thread merkten we dat ook de vrouwelijke personages onderling in een hiërarchisch verband staan. We zagen instemmende vrouwelijkheid en onderschikte vrouwelijkheid voorkomen in deze film. Doordat deze studie gebruik heeft gemaakt van een casestudie-methodologie kunnen we deze resultaten niet veralgemenen. Verder onderzoek naar de uitbreiding van Connells theorie in verband met vrouwelijkheid dient uitgevoerd te worden om de relevantie van deze concepten na te gaan en om de theorie verder uit te diepen.

6. Bibliografie

American Psychological Association, Boys and Men Guidelines Group. (2018). APA guidelines for psychological practice with boys and men. Geraadpleegd op 4 maart ’19 op het World Wide Web: http://www.apa.org/about/policy/psychological-practice-boys-men-guidelines.pdf

Anderson, E. (2012). Shifting masculinities in Anglo American countries. Masculinities & Social Change, 1(1), 40-60.

Araüna, N., Dhaenens, F., & Van Bauwel, S. (2017). Historical, temporal and contemporary trends on gender and media. Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, 9(2), 177-184.

Atkinson, J., & Calafell, B. (2009). Darth Vader made me do it! Anakin kywalker’s avoidance of responsibility and the gray areas of hegemonic masculinity in the Star Wars universe. Communication, Culture & Critique, 2(1), 1-20.

Avila-Saavedra, G. (2009). Nothing queer about queer television: Televized construction of gay masculinities. Media, Culture & Society, 31(1), 5-21.

Bainbridge, C., & Yates, C. (2005). Cinematic symptoms of masculinity in transition: Memory, history and mythology in contemporary film. Psychoanalysis, Culture & Society, 10(3), 299-318.

Bateman, J., & Schmidt, K. H. (2013). Multimodal film analysis: How films mean. Routledge.

Beasley, C. (2008). Rethinking hegemonic masculinity in a globalizing world. Men and masculinities, 11(1), 86-103.

Bordwell, D. (1991). Making meaning (Vol. 7). Harvard University Press.

Boyd, J. (2015). “You Bring Great Masculinity and Truth”: Sexuality, whiteness, and the regulation of the male body in motion. Feminist Media Studies, 15(4), 675-690.

Carlier, J. (2012). Mannen, mannelijkheid en vrouwenrechten in de belle époque: gender en klasse in het feminisme van de jurist en publicist Louis Frank (1864-1917). TIJDSCHRIFT VOOR GENDERSTUDIES, (1), 5–19.

Clarkson, J. (2005). Contesting masculinity’s makeover: Queer Eye, consumer masculinity, and “straight-acting” gays. Journal of Communication Inquiry, 29(3), 235-255.

Connell, R. W. (1979). The concept of role and what to do with it. The Australian and New Zealand Journal of Sociology, 15(3), 7-17.

Connell, R. (2012). Masculinity research and global change. Masculinities & Social Change, 1(1), 4-18. Connell, R. W., & Messerschmidt, J. W. (2005). Hegemonic masculinity: Rethinking the concept. Gender & society, 19(6), 829-859.

Consalvo, M. (2003). The monsters next door: Media constructions of boys and masculinity. Feminist Media Studies, 3(1), 27-45.

Craine, J., & Aitken, S. C. (2004). Street fighting: Placing the crisis of masculinity in David Fincher's Fight Club. GeoJournal, 59(4), 289-296.

De Wolf, P. (2015). Male feminism: men's participation in women's emancipation movements and debates. Case studies from Belgium and France (1967–1984). European Review of History: Revue européenne d’histoire, 22(1), 77-100.

Demetriou, D. Z. (2001). Connell’s concept of hegemonic masculinity: A critique. Theory and society, 30(3), 337-361.

Dhaenens, F. (2017). Reading the boys of Girls. In Reading Lena Dunham’s Girls (pp. 121-133). Palgrave Macmillan, Cham.

Donaldson, M. (1993). What is hegemonic masculinity?. Theory and society, 22(5), 643-657. Edwards, T. (2004). Cultures of masculinity. Routledge.

Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social research. Psychology Press. Faludi, S. (2011). Stiffed: Betrayal of the Modern Man. Random House.

Fortin, J. (2019, 10 januari). Traditional Masculinity Can Hurt Boys, Say New A.P.A. Guidelines. Geraadpleegd op 4 maart ’19 op het World Wide Web:

https://www.nytimes.com/2019/01/10/science/apa-traditional-masculinity-harmful.html

Fürsich, E. (2009). In defense of textual analysis: Restoring a challenged method for journalism and media studies. Journalism studies, 10(2), 238-252.

Gauntlett, D. (2008). Media, gender and identity: An introduction. Routledge.

Hanke, R. (1990). Hegemonic masculinity in thirty something. Critical studies in media communication, 7(3), 231-248.

Hanke, R. (1998a). The “mock-macho” situation comedy: Hegemonic masculinity and its reiteration. Western Journal of Communication, 62(1), 74-93.

Hanke, R. (1998b). Theorizing masculinity with/in the media. Communication Theory, 8(2), 183-201. Hardin, M., Kuehn, K. M., Jones, H., Genovese, J., & Balaji, M. (2009). ‘Have you got game? ’Hegemonic masculinity and neo-homophobia in US newspaper sports columns. Communication, Culture & Critique, 2(2), 182-200.

Harrison, L. A., & Lynch, A. B. (2005). Social role theory and the perceived gender role orientation of athletes. Sex roles, 52(3-4), 227-236.

Hatfield, E. F. (2010). “What it means to be a man”: Examining hegemonic masculinity in Two and a Half Men. Communication, Culture & Critique, 3(4), 526-548.

Hesling, W. (2001). The past as story: The narrative structure of historical films. European journal of cultural studies, 4(2), 189-205.

Holter, Ø. G. (2009). Power and structure in studies of men and masculinities. Norma, 4(02), 133-150. Jordan, A. (2019). Masculinities, Crisis and Men’s Movements. In The New Politics of Fatherhood (pp. 69-121). Palgrave Macmillan, London.

Kessler, S. J., Ashenden, D. J., Connell, R. W., & Dowsett, G. W. (1982). Ockers and disco-maniacs. Sydney, Australia: Inner City Education Center.

Kimmel, M. S., Hearn, J., & Connell, R. W. (Eds.). (2004). Handbook of studies on men and masculinities. Sage Publications.

Kivel, B. D., & Johnson, C. W. (2009). Consuming media, making men: Using collective memory work to understand leisure and the construction of masculinity. Journal of Leisure Research, 41(1), 110-134. Kohlbacher, F. (2006). The use of qualitative content analysis in case study research. Qualitative Social Research, 7(1), 1-30.

Levant, R. F. (1997). The masculinity crisis. The Journal of Men’s Studies, 5(3), 221-231. McKee, A. (2003). Textual analysis: A beginner's guide. Sage.

Molony, B. (2017). Women’s Activism and" Second Wave" Feminism. Bloomsbury Academic.

Morrell, R., Jewkes, R., & Lindegger, G. (2012). Hegemonic masculinity/masculinities in South Africa: Culture, power, and gender politics. Men and masculinities, 15(1), 11-30.

Murtagh, F., Ganz, A., & McKie, S. (2009). The structure of narrative: the case of film scripts. Pattern Recognition, 42(2), 302-312.

Philo, G. (2007). Can discourse analysis successfully explain the content of media and journalistic practice?. Journalism studies, 8(2), 175-196.

Poole, J. (2014). Queer representations of gay males and masculinities in the media. Sexuality & Culture, 18(2), 279-290.

Potts, A. (2001). The man with two brains: Hegemonic masculine subjectivity and the discursive construction of the unreasonable penis-self. Journal of Gender Studies, 10(2), 145-156.

RoSa vzw. (2002, juli). Feminisme en feministische stromingen. Geraadpleegd op 22 maart 2019 op het World Wide Web:

https://rosavzw.be/site/index.php/het-geheugen/thematische-geschiedenis-van-de- vrouwenbeweging/feminisme-en-vrouwenbeweging/398-feminisme-en-feministische- stromingen#top

Rosenstone, R. A. (2001). The historical film: Looking at the past in a postliterate age. In The historical film: History and memory in media (pp.50-66.)

Snyder, R. C. (2008). What is third-wave feminism? A new directions essay. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 34(1), 175-196.

Srivastava, S. (2015). Modi-masculinity: Media, manhood, and “traditions” in a time of consumerism. Television & New Media, 16(4), 331-338.

Talbot, K., & Quayle, M. (2010). The perils of being a nice guy: Contextual variation in five young women’s constructions of acceptable hegemonic and alternative masculinities. Men and Masculinities, 13(2), 255-278.

Thompson, L. J. (2015). Nothing suits me like a suit: Performing masculinity in How I Met Your Mother. Critical Studies in Television, 10(2), 21-36.

Trujillo, N. (1991). Hegemonic masculinity on the mound: Media representations of Nolan Ryan and American sports culture. Critical studies in media communication, 8(3), 290-308.

Van Damme, E., & Van Bauwel, S. (2012). ‘I don’t wanna be anything other than me’: A case study on gender representations of teenagers in American teen drama series One Tree Hill. Interactions: Studies in Communication & Culture, 2(1), 17-33.

Whelehan, I. (1995). Modern Feminist Thought: From the Second Wave to\Post-Feminism\. NYU Press. Wildfeuer, J. (2014). Film discourse interpretation: Towards a new paradigm for multimodal film analysis. Routledge.

Wilterdink, N. (2007). De studie van mannelijkheid. Sociologie Magazine, 15(1), 2.

Woloshyn, V., Taber, N., & Lane, L. (2013). Discourse of masculinity and femininity in the hunger games: Scarred, and stunning. International Journal of Social Science Studies, 1(1), 150-160

Wouters, C. (2005). Seks en de seksen vóór en na de Seksuele Revolutie. Civis Mundi Jaarboek, 106-127 Zainal, Z. (2007). Case study as a research method. Jurnal Kemanusiaan, 5(1).

Zweiniger-Bargielowska, I. (2014). Women in Twentieth-Century Britain: Social, Cultural and Political Change. Routledge.

Bijlage 1: Sequenties