• No results found

Borstbeeld van Adriaan Pit, gemaakt door beeldhouwer Corinne Franzen Heslenfeld (1903-1989), met daaronder de plaquette behorend bij het borstbeeld van

Slotbeschouwing en Conclusie

69. Borstbeeld van Adriaan Pit, gemaakt door beeldhouwer Corinne Franzen Heslenfeld (1903-1989), met daaronder de plaquette behorend bij het borstbeeld van

Dr. A. Pit (1860-1944). De tekst luidt ‘Begrip beteekent inzicht in den groei van het verleden, A. Pit’. Beiden ca. 1925, obj. nr. RM: BK-15280-A & BK-15280-B

136

Bronnenlijst

Literatuur

- Anoniem, ‘A selected group of modern paintings belonging to Dikran Khan Kelekian’, New York: American Art Association - Anderson Galleries, 1938. [Tent. Cat.]

- Anoniem, ‘Catalogue des collections d'antiquités au château de Heeswijk, Musée "Baron van den Bogaerde". Part I: La salle d'armes.’, Amsterdam: Frederik Muller & Co., 1899. [Veiling Cat.]

- Anoniem, ‘Catalogue des collections d'antiquités au château de Heeswijk, Musée "Baron van den Bogaerde". Part III: Meubles, bronzes marbres, porcelaines, argenterie, objets en or, etc.’, Amsterdam: Frederik Muller & Co., 1900. [Veiling Cat.]

- Anoniem, ‘Catalogue des collections d'antiquités au château de Heeswijk, Musée "Baron van den Bogaerde". IV, Art religieux. V, Arts du métal.’, Amsterdam: Frederik Muller & Co., 1901. [Veiling Cat.]

- Anoniem, ‘Catalogue d'une belle collection d'eaux-fortes modernes, gravures anciennes, dessins anciens et modernes, tableaux anciens et modernes, beaux livres et manuscrits, manuscrit de Paul Verlaine, collection unique de chaussures, antiquités, porcelaine, etc. formant les collections de m. Ph. Zilcken, peintre et aquafortiste à La Haye’, Den Haag: Martinus Nijhoff, 1902. [Veiling Cat.]

- Anoniem, ‘Catalogue of rare and beautiful Greek, Egyptian, Byzantine and other glass, Persian and other pottery, old enamels, sumptuous textiles and many other ancient objects of extraordinary interest to be sold at unrestricted public sale by order of Dikran Khan Kelekian’, New York: American Art Assciation, 1903. [Veiling Cat.]

- Anoniem, ‘Dikran Garabed Kelekian (1868–1951): Dealer and Collector of Islamic, Chinese, and Modern Art.’, Freer Sackler Smithsonian. 10-01-2016.

https://www.asia.si.edu/collections/downloads/Kelekian-Dikran.pdf

- Anoniem, ‘In en om het Rijksmuseum: 75 fotografische opnamen van het geheele museum in volgorde afgebeeld.’. Koog-Zaandijk: S. Bakker Jz., 1909

- Anoniem, ‘Jaarboek der Rijks-universiteit te Utrecht 1908-1909’, Utrecht, 1909, p. 16-35 - Anoniem, Exposition Vignier, Parijs: Galleries Levesque & Co., 1913.

- Berlage, H.P., ‘Retrospectieve kunst op de internationale koloniale en uitvoerhandeltentoonstelling’, Amsterdam: Rijksmuseum, 1883. [Tent. Cat.]

- Bionda, R., C. Blotkamp, R. Bergsma, I. Middag, ‘De Schilders van Tachtig: Nederlandse schilderkunst 1880-1895’, Amsterdam: Van Gogh Museum, 1991.

- Bloom, J., S. Blair, ‘Islamic arts’, Londen: Phaidon Press, 1997.

- Boekman, E., ‘Overheid en Kunst in Nederland’, Amsterdam: Menno Hertzberger & Co., 1939.

- Campen, J. van, ‘Royers Chinese kabinet: voorwerpen uit China verzameld door Jean Theodore Royer (1737-1807)’, Amsterdam/Zwolle: Waanders, 2000.

- Cecutti, D., ‘Achille Cantoni e il commercio di arte islamica nella Milano tardo ottocentesca’,

Anatologia Vieusseux, Jaarg. 55, Nr. XIX (2013): p. 49-64

- Crowninshield, F., ‘Kelekian; as the artist sees him.’, New York: Durand-Ruel Galleriers, 1944. [Tent. Cat.]

- Dam, N. van, ‘Nederland en de Arabische Wereld, van Middeleeuwen tot Twintigste eeuw’, Lochem: De Tijdstroom, 1987.

- Drie, R. van, E. van Driesum, H.P. van Venetiën, ‘Nederland’s Adelsboek’, Den Haag: Stichting Centraal Bureau voor Genealogie en Heraldiek, Jaarg. 88, (1999): p. 204-208

137

- Drie, R. van, E. van Driesum, H.P. van Venetiën, ‘Nederland's Patriciaat: genealogieën van Bekende Geslachten’, Den Haag: Stichting Centraal Bureau voor Genealogie en Heraldiek, Jaarg. 43, (1957): p. 240- 251

- Drie, R. van, E. van Driesum, H.P. van Venetiën, ‘Nederland's Patriciaat: genealogieën van Bekende Geslachten’, Den Haag: Stichting Centraal Bureau voor Genealogie en Heraldiek, Jaarg. 26, (1940): p. 249-257

- Duparc, F.J., ‘Een eeuw strijd voor Nederlands cultureel erfgoed’, Den Haag: Staatsuitgeverij, 1975.

- Duprac, F.J., ‘Een eeuw strijd voor Nederlands cultureel erfgoed: ter herdenking van een eeuw rijksbeleid ten aanzien van musea, oudheidkundig bodemonderzoek en archiven 1875-1975’, 's-Gravenhage: Staatsuitgeverij, 1975.

- Effert, R.A.H.D., ‘Volkenkundig verzamelen: het Koninklijk Kabinet van Zeldzaamheden en het Rijks Ethnografisch Museum 1816-1883’, [S.L.]: [S.N.], 2003.

- Entwistle, C. ‘ ‘Lay not up for yourselves treasures upon earth’: The British Museum and the Second Cyprus Treasure’. In: Entwistle, C., [red.] ‘Through a Glass Brightly: Studies in

Byzantine and Medieval Art and Archaeology Presented to David Buckton.’, 1e druk. Oxford: Oxford Books (2003): p. 226-235.

- Erickson, R., ‘Royal Delft: a guide to De Porceleyne Fles’, Atglen: Schiffer, 2003

- Errera, I., ‘Catalogue d'étoffes anciennes et modernes, décrites par Isabelle Errera.’, Brussel: Lamertin, 1907.

- Fry, R. ‘The Munich Exhibition of Mohammedan Art – II’, The Burlington Magazine for

Connoisseurs, Jaarg. 17, Nr. 90 (1910): p. 326-329 + p. 332-333.

- Fry, R., ‘Exhibition of Mohammedan Art at Munich, 1910’, The Burlington Magazine for

Connoisseurs, Jaarg. 16, Nr. 81 (1909): p. 160

- Fry, R., ‘The Munich Exhibition of Mohammedan Art – I’, The Burlington Magazine for

Connoisseurs, Jaarg. 17, Nr. 89 (1910): p. 283-285 + p. 288-290.

- Grasman, E., ‘De ontdekking van de Hollandse primitieven’, Oud Holland, Jaarg. 112, nr. 2/3 (1998): p. 169-186.

- Guiffrey, J., G. Migeon, ‘La collection Kelekian : étoffes et tapis d'Orient et de Venise: notice de Jules Guiffrey; cent planches décrites et classées par Gaston Migeon.’, Parijs: [S.N.], 1908. - Ham, G. van der, ‘200 jaar Rijksmuseum: Geschiedenis van een Nationaal Symbool’,

Amsterdam/Zwolle: Waanders, 2000.

- Hecht, P., A. Hoogenboom, C. Stolwijk, ‘Kunstgeschiedenis in Nederland: negen opstellen’, Amsterdam: Prometheus, 1998.

- Heiden, M., ʻHandwörterbuch der Textilkunde aller Zeiten und Völkerʼ, Bremen: Dogma, 2012. [Heruitgave uit 1904]

- Heijbroek, J.F., ‘Adriaan Pit, directeur van het Nederlandsch Museum: een vergeten episode uit de geschiedenis van het Rijksmuseum’, Het Rijksmuseum Bulletin, Jaarg. 33, nr. 3 (1985): p. 233-265.

- Heijbroek, J.H., ‘Portret van een kunsthandel: de firma Van Wisselingh en zijn compagnons 1838-heden’, Amsterdam/Zwolle: Waanders, 1999.

- Hond, J. de, ‘Tile panels from the Tunisian Pavilion at the 1883 World Exhibition in Amsterdam’, The Rijksmuseum Bulletin, Jaarg. 58, Nr. 1 (2010): p. 2-33.

- Hond, J. de, ‘Verlangen naar het Oosten: oriëntalisme in de Nederlandse cultuur ca. 1800- 1920’, Leiden: Primavera Pers, 2008.

- Humphrey, L. ʻCollecting Christianity on the Nile: J. Pierpont Morgan and The Metropolitan Museum of Art’. In: Evans. H.C. [red.], ‘Age of Transition: Byzantine Culture in the Islamic World.’, New Haven: Yale University Press (2015): p. 2-19.

138

- Ittig, A., ‘Ziegler's Sultanabad Carpet Enterprise’, Iranian Studies, The Carpets and Textiles of

Iran: New Perspectives in Research, Jaarg. 25, Nr. 1 / 2, (1992): pp. 103-135.

- Janssen, E., ‘Coptic Textiles in the Rijksmuseum’, The Rijksmuseum Bulletin, Jaarg. 61, Nr. 3 (2013): p. 226-249

- Kalf, J., ‘Catalogus van de textiele kunst in het Rijksmuseum te Amsterdam’, Amsterdam: Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, 1903

- Kamp, P. van der, ‘Familie Vom Rath-Bunge te Amsterdam: De nalatenschap van J.W.E. vom Rath (1863-1940)’, Amsterdam: E.P. van der Kamp, 1998.

- Kasteele, A.A. van de, ‘Korte handleiding ter bezigtiging der verzameling van zeldzaamheden in het Koninklijk Kabinet op het Mauritshuis in 's Gravenhage [429 nrs.]’, 's Gravenhage: A.H. Bakhuijzen, [S.A.]. [na 1840]

- Kasteele, R.P. van de, ‘Korte handleiding ter bezigtiging der verzameling van zeldzaamheden in het Koninklijk Kabinet op Mauritshuis in 's Gravenhage [767 nrs.]’, 's Gravenhage: A.H. Bakhuyzen, [S.A.]. [voor 1840]

- Kelekian, D.K., ‘The Kelekian collection of Persian and analogous potteries, 1885-1910.’, Parijs: Herbert Clarke, 1910.

- Kelekian, D.K., ‘The potteries of Persia, being a brief history of the art of ceramics in the near East.’, Parijs: [S.N.], 1909.

- Klooster, A. van ‘t, ‘De collectie Oosterbaan-Lugt: Iraanse keramiek van gepassioneerde verzamelaars’, Amsterdam: Nederlandse vereniging van vrienden van ceramiek en glas, 2006. - Koot, T., ‘Bespiegeling over de bezoekcijfers’, Bulletin van het Rijksmuseum, Jaarg. 6, Nr 3 / 4,

(1958): p. 73-82.

- Latour, B., ‘On actor-network theory: A few clarifications’, Soziale Welt, Jaarg. 47, nr. 4 (1996): p. 369-381.

- Latour, B., ‘Reassembling the Social - An Introduction to Actor-Network-Theory’, Oxford: Oxford University Press, 2005.

- Leeuw, R. de, ‘De collectie Europa: het verzamelen van buitenlandse kunst in Nederland’, Amsterdam/Zwolle: Waanders, 1996. [Inaugurele rede Vrije Universiteit, Amsterdam, 1995] - Leeuw, R. de, ‘Nederlandse Oriëntalisten’, Jong Holland, Jaarg. 1, nr. 3 (1985): p. 10-36 - Leeuw, R. de, ‘Nederlandse Oriëntalisten’, Jong Holland, Jaarg. 1, Nr. 1, (1985): p. 11-XX - Lunsingh Scheurleer, Th.H., ‘Het Koninklijk Kabinet van Zeldzaamheden en zijn betekenis

voor het Rijksmuseum’, Oudheidkundig Jaarboek, Jaarg. 13, 1946.

- Mauser, H.M., ‘Passie voor penseel en plateel: Leon Senf en H.W. Mauser bij de Porceleyne Fles 1878-1930’, Zaltbommel: Aprilis, 2008.

- Montijn, I., ‘Kermis van Koophandel: de Amsterdamse Wereldtentoonstelling van 1883.’, Bussum: [S.N.], 1983.

- Mulder-Erkelens, A.M.L.E., ‘Oosterse tapijten uit de schenking Van Aardenne’, Amsterdam, 1977.

- Muller, F., ‘Tableaux anciens : collection De K... e.a.’, Amsterdam: Veilinghuis Frederik Muller, 1911. [Veiling cat.]

- Neurdenburg, E., ‘Aardewerk in het Nederlandsch Museum te Amsterdam’, Amsterdam: Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, 1917. Heruitgave in 1920.

- Obreen, F.D.O., ‘Wegwijzer door 's Rijks Museum te Amsterdam met teekeningen door Wim Steelink en plattegronden, Schiedam: H.A.M. Roelants, 1890.

- Olerud, L., ‘Islamitische kunst in het Rijksmuseum: collectievorming en presentatie’,

[ongepubliceerd onderzoeksverslag research practicum]: Universiteit van Amsterdam, 2014. - Paarlberg, S., H. Slechte, ‘Willem II: De koning en de kunst’, Zwolle: WBooks, 2014.

139

- Pijzel-Dommisse, J., ‘Kunstnijverheidsmusea’. In: Bergvelt, E., Meijers, D.J., Rijnders, M. [red.], ‘Verzamelen: van rariteitenkabinet tot kunstmuseum’, Den Haag: WBooks (2013), p. 355-384.

- Pit, A., ‘ ’s Rijks Kunstnijverheid-Museum’, De Gids, 4e serie, Jaarg. 28, Nr. 3 (1910): p. 1-13

- Pit, A., ‘Catalogus van de beeldhouwwerken in het Nederlandsch museum voor geschiedenis en kunst te Amsterdam’, Amsterdam: Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, 1904. Heruitgave in van de Franse editie uit 1902. Heruitgave in1915.

- Pit, A., ‘Catalogus van het goud- en zilverwerk: in het Nederlandsch museum voor geschiedenis en kunst te Amsterdam’, Amsterdam: Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, 1902.

- Pit, A., ‘De Kunstnijverheid-Teekenschool "Quellinus" 1879-1904’, Amsterdam: [S.N.], 1904. - Pit, A., ‘Kunst: de Nederlandsche kunstnijverheid op de Parijsche tentoonstelling’,

Amsterdam: [S.N.], 1900.

- Pit, A., ‘La sculpture Hollandaise au Musée National d'Amsterdam’, Amsterdam: Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, 1902.

- Pit, A., ‘Les Origines de l’art Hollandais’, Paris: H. Champion, 1894

- Pit, A., ‘Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst’, Bulletin van den

Nederlandschen Oudheidkundigen Bond, Jaarg. 1, Nr. 1, (1899): p. 3-7.

- Pit. A. ‘Louis Courajod’, De Kroniek, Jaarg. 2 (1896): p. 256

- Pit. A., ‘Catalogue descriptif des eaux-fortes de Ph. Zilcken, mentionnant 633 pièces [inclusief illustraties]’, Amsterdam: De Vries, 1918.

- Polak, J.E., ‘Description des articles exposés à l'Exposition internationale, coloniale et d'exportation générale d'Amsterdam 1883 par Perzische Handels-Vereeniging J.C.P. Hotz en Zoon, Rotterdam’, [S.L.]: [S.N.], circa 1883.

- Rieber, C.T.J.L., J.F. Groll, J. Kok, A. van Delden, H.P. Berlage etc., ‘ Tentoonstelling - internationale koloniale en uitvoerhandel - te Amsterdam 1883 [album met 60 platen met tekst]’, Amsterdam: [S.N.], 1884.

- Sas, N.C.F. van ‘Fin-de-siècle als nieuw begin: Nationalisme in Nederland rond 1900’, BMGN -

Low Countries Historical Review, Jaarg. 106, nr. 4 (1991): p. 595-609

- Schieck, A., ‘Transformation processes of the Jakob Krauth Textiles Collection into a Study Collection and Emergence of the Deutsches Textilmuseum Krefeld, Germany’. In: Rosina, M. [red.], ‘Collecting Textiles: Patrons, Collections, Museums.’, London: Allemandi & Co., 2014. - Serrurier, L., ‘Catalogus der ethnographische afdeeling van de Internationale Koloniale en

Uitvoerhandel Tentoonstelling te Amsterdam.’, Leiden: Brill, 1883.

- Shatanawi, M., ‘Islam in beeld: kunst en cultuur van moslims wereldwijd’, Amsterdam: SUN, 2009.

- Steinhardt, P., ‘Going into detail: photography and its use at the Drawing and Design Schools of Amsterdam 1880-1910’, Rijksmuseum studies in photography, Jaarg. 7, Amsterdam: Rijksmuseum, 2009.

- Stuers, Jhr. V. de, ‘Beschrijving van de decoratie der zalen van het Nederlandsch Museum van Geschiedenis en Kunst in ’s Rijks Museum te Amsterdam’, ’s Gravenhage: [S.N.], 1887. - Stuers, V.E.L. de, ‘Holland op zijn smalst’, De Gids, Jaarg. 37 (1873): p. 320-403. - Tibbe, E.P., ‘Natuurstaat en verval: Discussie over exotische kunststijlen rondom de

Internationale Tentoonstelling van 1883’, De Negentiende Eeuw, Jaarg. 29, Nr. 4 (2005): p. 261-284

- Türker, D., ʻHakky-Bey and his journal Le Miroir de l’art Musulman’ or ‘Mir’āt-I sanāyi’-

140

- Vitry, P., ‘Louis Courajod: notice lue à l'assemblée générale annuelle de la Société des Amis du Louvre, le 20 Janvier 1910’, Parijs, 1910.

- Vogelsang, W. ʻIn memoriam Dr. A. Pit.’ Bulletin van den Nederlandschen Oudheidkundigen

Bond, Jaarg. 5, Nr. 1 (1947): p. 2-5

- Vogelsang, W., ‘Catalogus van de meubelen in het Nederlandsch Museum voor Gescheidenis en kunst’, Amsterdam: Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, 1907. Heruitgave o.l.v. E. Neurdenburg in 1913.

- Vogelsang-Eastwood, G., ‘Kadjaren-kledij uit Iran in het Rijksmuseum voor Volkenkunde’

www.materialculture.nl. september 2001. Rijksmuseum van Volkenkunde. 09-09-2016.

[Online publicatie]

<http://materialculture.nl/sites/default/files/files/201606/kadjaren_0.pdf>

- Weijden, E. van der, ‘Behouden voor het land: de strijd om het Antwerpse passiealtaar uit kasteel Heeswijk’, Bulletin van het Rijksmuseum, Jaarg. 53, Nr. 3 (2005): p. 300-316.

- Weisberg, G.P., ‘De oorsprong van l'Art Nouveau: het Bing imperium’, Amsterdam: Van Gogh Museum, 2004.

- Zilcken, Ph., ‘Drie maanden in Algerië [met voorwoord van L. van Deyssel, incl. een serie etsen van Ph. Zilcken]’, Den Haag: C. Harms Tiepen, 1909.

Outline

GERELATEERDE DOCUMENTEN