• No results found

Jan Bleyen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Jan Bleyen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

8 klapstoel

15 februari 2012

kerk  & leven

– Maakte u ooit een doodgeboorte in  familie- kring mee?

Toch niet. Het idee om mijn doctoraal on- derzoek toe te spitsen op een geschiede- nis van rouw na een doodgeboorte, werd aangewakkerd toen ik een reportage zag op televisie: over een vrouw die haar zwan- gerschap vastlegde met een videodagboek.

Toen haar baby de geboorte niet over- leefde, bleef ze haar ervaringen op camera vastleggen. Die beelden heb ik zelf als een schok ervaren. Ze lieten me zien hoe ont- wrichtend zo’n gebeurtenis is – omdat ze de wereld waarin we dag in dag uit leven door elkaar lijkt te schudden.

Aanvankelijk bleek het niet makkelijk getuigen te vinden. Zeker mijn oudere

‘vertellers’ kon ik slechts bereiken door een zoekertje te plaatsen in kerk & leven. Mijn boek begint overigens met het e-mailbe- richt dat ik kreeg van een van jullie lezers die in 1966 een kindje had verloren. Na al die tijd was ik de eerste met wie ze daar zo uitgebreid over zou praten.

– Dat laat sporen na, kan ik me indenken.

Ja, want ik luisterde telkens naar een stil gebleven verleden. Bij de oudere mensen die ik bezocht, was het kindje zelfs jaren- lang zonder sporen gebleven. Decennia aan een stuk was het doodgezwegen door de omgeving. Wat deze ouders dus in mijn bijzijn deden, was al vertellend het kind een bestaan geven.

Dat kon alleen maar gebeuren doordat ik zelf een luisterend oor was: door vele en lange stiltes. Alleen in die aandacht kon er een ruimte ontstaan waarbinnen men de mogelijkheid vond om alsnog aan het

‘ontaalbare’ woorden te geven. Maar ook voor het schrijven moest ik zelf onthaas- ten. Niet toevallig konden vele zinnen en gedachten pas in de plooi vallen in de trap- pistenabdij van Westmalle, waar ik gere- geld aan het boek ging werken.

– In  het  totaal  interviewde  u  een  veertigtal  mensen,  jong  en  oud.  U  beschrijft  de  evolutie  in het rouwen. Wat valt daarbij zoal op?

Terwijl het doodgeboren kindje vroeger meteen weggenomen werd zonder dat de ouders hun eigen zoon of dochter moch- ten zien of vastpakken, raden vandaag gy-

naecologen, vroedvrouwen en verplegers ouders precies het omgekeerde aan: dat ze hun kindje koesteren en het bijna als een levende baby zouden behandelen door het te wassen, te kleden, aan te raken en een naam te geven.

Deze verschuiving toont tegelijk hoe we het goede of ‘gezonde’ rouwen vandaag ook in het algemeen anders zijn gaan in- vullen. In plaats van onze doden los te la- ten en te moeten vergeten, horen we ze vandaag – ook figuurlijk – vast te houden in de herinnering.

Niet alleen het lijfje van de baby kende trouwens die evolutie van verstoppen naar zichtbaar maken. Ook de emoties van de ouders mogen nu niet langer be- dekt blijven. Integendeel, vandaag luidt het sociale bevel dat we onze gevoelens een plaats moeten geven. Bijvoorbeeld door erover te praten in een zelfhulp- groep.

– Hoe werd destijds het verdriet om een dood- geboorte dan een plaats gegeven?

In de jaren 1960 klonk het nog vaak dat

„Jezus daar zijn bedoeling mee had”. De reactie van menigeen was om zo’n meedo- genloze God de rug toe te keren. Huilen in het openbaar was onfatsoenlijk, omdat het gezien werd als een daad van verzet tegen Hem die de dood had gewild. Meer nog, het was een voorrecht dat het kindje meteen naar de hemel mocht gaan, zon- der aardse bezoedeling.

Tegelijk vonden velen steun in het ge- loof, met name bij Maria, met wie men een sterke band ervaarde. Over het voor- geborchte spraken mijn vertellers nooit.

Blijkbaar was dat vooral een idee waar theologen zich mee bezighielden.

Indien we vandaag het vasthouden zo belangrijk vinden, heeft dat ook te ma- ken met het wegvallen van de verrijzenis- gedachte. Als er geen leven is na de dood, moeten we het hier en nu des te meer koes- teren en betekenis scheppen in het nu.

Vandaag heeft niet langer de Heer, maar de Natuur het ‘gewild’. Een verklaring wordt hier beneden gezocht: mensen willen pre- cies weten waar het fout is gelopen. Tege- lijk zoeken ze troost in die natuur. Ze halen bloemen in huis, zoeken stilteplekken op.

– Kan de natuur God dan helemaal vervangen  als betekenisschepper?

Veel van de symboliek die mensen van- daag in de natuur zoeken en vinden, ver- wijst nog wel naar de christelijke traditie.

Vroeger werd een doodgeboren kindje een engel, vandaag een ster of een vlinder. Het gaat dus nog altijd om een beweging naar

‘boven’. Doodgeboorte blijft ons alleszins confronteren met een werkelijkheid die ons te boven gaat.

Jan Bleyen, Doodgeboren, De Bezige Bij, Amsterdam, 2012, 238 blz., 19,90 euro, ISBN 978 90 234 6657 4.

Jan Bleyen

Historicus en auteur

Amper 32, heeft Jan Bleyen al twee boeken uit met de dood als thema. De dood in Vlaanderen vertelde een geschiedenis aan de hand van het bidprentje. In zijn nieuwe, indringen- de boek Doodgeboren geeft de historicus vorm aan een stil gebleven verleden. Luisterend naar ouders die hun kindje bij de geboorte verloren, gaat Bleyen na hoe mensen omgaan met rouw, vroeger en nu.

‘Oudere getuigen deelden met me  waar ze veertig jaar over zwegen’

Lieve Wouters

Hoe mensen betekenis geven aan dood en geboorte, dat is wat Jan Bleyen zo boeit. Wanneer dood en geboorte samenvallen, staan mensen helemaal sprakeloos. Toch blijven ze niet zomaar het slacht- offer van hun verlies. Op creatieve wijze gaan ze op zoek naar beteke- nis, in allerlei handelingen. En die blijken diepgaand veranderd, stelt de historicus vast. Van ‘God geeft en neemt’ tot ‘de natuur beslist’.

Een studie op het snijvlak van geschiedenis en antropologie.

Zeven jaar lang bezig zijn met het thema ‘dood’ scherpte bij Jan Bleyen zesde zintuig voor tijd en stilte aan.  © Frank Bahnmüller

„Vroeger werd een dood-

geboren kindje een engel,

nu een ster of een vlinder”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

zei ik, ‘want ik houd meer van mijn wartaal dan van uw lege woorden, die ook wartaal zijn, want alle woorden zijn wartaal, hoe mooi zij ook bij elkander passen, maar uw woorden

Aan- dachtig luisteren naar de ondergrond ervan, kin- deren het gevoel geven dat emoties uiten goed is, ingaan op hun vragen, kan kinderen leren dat gevoelens niet goed of

Specifiek onderzoek naar de noden van ouders met betrekking tot ondersteuning bij het omgaan met suïcidale kinderen is er tot op heden niet in Vlaanderen, maar algemeen onderzoek

Colofon Gemeente Uithoorn, Laan van Meerwijk 16, 1423 AJ Uithoorn, Postbus 8, 1420 AA Uithoorn Opdrachtgever: Gemeenteraad Uithoorn Concept & redactie: Merktuig,

Ik nu, Paulus zelf, roep u op door de zachtmoedigheid en welwillendheid van Christus – ik, die volgens sommigen in uw tegenwoordigheid wel schuchter ben, maar in mijn afwezigheid

Want zie, gij zijt mij, na uw zeer ontijdig scheiden zoo dicht als mijn zóó wilde en zóó ontzinde droom, dat ik geen helder oogenblik vermag te beiden en door mijn donkere uren ijl

En terwijl zij hooger klom, zag zij dieper naar binnen en werd zij gewaar, hoe moeder en zoon daar stonden - FRANS met opgeheven hoofde, fier den blik gewend naar den

Als u voldoende borstvoeding kunt geven, is het wegen van uw kind voor en na de voeding niet nodig bij een tevreden kind en voldoende natte luiers (zes per dag).. Bewaren