• No results found

Halve eeuw PRAKTIJK LESIDEE

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Halve eeuw PRAKTIJK LESIDEE"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

44

Levende Talen Magazine 2020|8

PRAKTIJK

44

Levende Talen Magazine 2020|8

Halve eeuw

Een halve eeuw geleden, om precies te zijn op 26 november 1970, verschenen in de Staatscourant nummer 229 de defini- tieve programma’s voor de nieuwe eind- examens vwo, havo en mavo. Anderhalve maand later, op 4 januari 1971, vond in hotel Krasnapolsky, Dam 9 te Amster- dam, de 57e Algemene Vergadering van Levende Talen plaats. ’s Ochtends verga- derden de secties, na de lunch werd het plenaire gedeelte geopend door voorzit- ter drs. J.A. de Vries. In zijn jaarrede zei hij onder meer: ‘Ik stel er prijs op hier te ver- klaren, dat het Hoofdbestuur van Levende Talen op die plaatsen, waartoe daarvoor gelegenheid was zijn ernstige bedenkin- gen heeft kenbaar gemaakt tegen een vorm van eindexamen, waarvan de invoe- ring prematuur en ondoordacht genoemd moet worden. Ten eerste ontbreekt het voor de leraar aan de meest elementaire ondervinding, althans waar het de talen betreft, om het schoolonderzoek tot een verantwoord deel van het eindexamen ter maken; ten tweede is nog niet te overzien hoezeer het onderwijs in het laatste leer- jaar – in het bijzonder voor de talen – zal worden ontwricht door het schoolonder- zoek; ten derde zijn naar het oordeel van het Hoofdbestuur onvoldoende bescher- mende garanties zowel voor de leraar als leerling in het besluit opgenomen om het aanvaardbaar te maken. Intussen echter liggen het besluit en de beschikking voor ons; het zal nu zaak zijn ervan te maken wat er in de gegeven situatie van te ma- ken is’ (De Vries & Franke, 1971, p. 173).

In 1968 was de Mammoetwet in wer- king getreden; in de scholen werden jaar na jaar de klassen van de oude school- types van onderaf vervangen door de nieuwe. Mulo, mms, hbs en gymnasium oude stijl liepen af, mavo, havo en vwo liepen op. In het schooljaar 1970–1971 kwamen de nieuwe examens met rasse

schreden nader- bij, en de verande- ringen waren niet gering. De nieuwe examens moesten opgedeeld worden in centraal schrif- telijk en schoolon- derzoek. Voor de centrale examens

was in 1968 het Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling opgericht, dat voor het talenonderwijs aan het experimente- ren was geslagen met leesvaardigheids- toetsen met meerkeuzevragen. Voor de schoolonderzoeken moesten de scholen zelf zorgen, op grond van summiere exa- menprogramma’s en algemene richtlij- nen, die te vaag werden gevonden.

In 1971 heersten onder de leraren naast berusting veel onzekerheid en ver- warring, ontevredenheid en een zekere opstandigheid. De vereniging spon er garen bij, de roerige tijden zorgden voor een grote toeloop van nieuwe leden. De penningmeester meldde dat het aantal leden in december 1970 5008 bedroeg.

Dat zou nog verder toenemen: in decem- ber 1971 waren het er 5700, in december 1972 boven de zesduizend, in 1974 6500.

Nu, najaar 2020, zijn het er ruim 3600.

De Mammoetwet was in principe een organisatorische kwestie, namelijk een grondige herschikking van de his- torisch gegroeide lappendeken waaruit het Nederlandse schoolsysteem tot 1968 bestond. Maar in de reorganisatie werd ook de didactiek meegesleept. Bij de moderne vreemde talen moesten in het schoolonderzoek uitspraak, luistervaar- digheid, spreekvaardigheid en schrijfvaar- digheid getoetst worden – een sprong in het duister. Dat de nieuwe examens eigen- lijk consequenties moesten hebben voor het voorafgaande onderwijs versterkte de

gevoelens van ongemak bij een beroeps- groep die vanouds ingesteld was op gram- matica, woordenschat en vertalen.

In de vergadering van de sectie Duits in de ochtend van 4 januari 1971 was inspecteur Bruins uitgenodigd om te spreken over het voorlopige leerplan voor de rijksscholen, maar het bleek dat noch dit leerplanvoorstel, noch de Commissie Modernisering Leerplan Moderne Vreemde Talen, noch de inspecteur zelf kon voldoen aan de behoefte aan duide- lijkheid van de circa vijftig aanwezigen.

Het verslag van de sectievergadering meldt: ‘Hierop verheft een der nestoren van de vereniging, collega Schouten zich van zijn stoel om zijn verheuging te uiten over het feit, dat hij 50 jaar lang volledig vrij is geweest in zijn didactiek; hij is altijd gekant geweest tegen iedere uni- ficatie, dan valt het eindexamen als een rijpe vrucht de kandidaten in de schoot.

Hierop wordt opgemerkt, dat men thans in een geheel andere situatie verkeert’

(Van Rossum, 1971, p. 190).

Inderdaad, andere tijden waren aange- broken. In de beleving van de generaties die na 1970 kwamen, waren die in de ver- keerde helft van de afgelopen honderd jaar beland. Die Ungnade der späten Geburt. EK

Literatuur

Rossum, G. M. van. (1971). Duitse sectie. Levende Talen, 276, 187–190.

Vries, J. A. de, & Franke, J. (1971). Verslag 57ste Algemene Vergadering op 4 januari 1971:

Plenaire zitting. Levende Talen, 276, 167–177.

LESIDEE

Cartoon: Opland in de Volkskrant, 1968

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

1 De Centrale Raad van beroep stak een stokje voor deze ‘innovatieve’ praktijk, omdat de daarvoor vereiste wettelijke basis ontbreekt.. 2 De Raad trekt daarbij een vergelijking met

België voerde de druk op, maar sancties komen er voor- alsnog niet. Reynders wacht op een internationaal

Socialisme en Democratie kan gekarakteriseerd wor- den als een Ievendig en veelzijdig blad. Het patroon dat in deze eerste twee jaargangen gelegd wordt, zal in

Gat in Zeylen, komende van benoorden soo myd de Noord-Wal, en Seylt by het Zuyd Eylant in en daar digt by langs, soo laat gy de Blinde aan Bak-Boort en hout soo u Koerts tot dight

De aangegeven hokjes waar de standplaats moet staan (luchtfoto’s) zijn niet op schaal... Overzicht standplaatsen (standplaats

Het onderzoek van Filip Dewallens naar het statuut van de ziekenhuisarts kon niet op een beter moment komen. Het statuut bestaat nu bijna 30 jaar, maar grondig juridisch onderzoek

Daarbij koppelt de auteur de eigendomsexclusiviteit voor het eerst zeer expli- ciet aan de (actieve) elasticiteit van het eigendomsrecht. Hierdoor komen een aan- tal paradigma’s op

Wat ter wereld ziet God dan toch in de mens, Dat Hij wordt de ‘Man aan het kruis’.. De Farizeeërs samen, ja ze kijken