Wandering saints : Chan eccentrics in the art and culture of Song and Yuan China
Paul, P.
Citation
Paul, P. (2009, November 3). Wandering saints : Chan eccentrics in the art and culture of Song and Yuan China. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/14321
Version: Not Applicable (or Unknown)
License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden
Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/14321
Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).
STELLINGEN
BEHORENDE BIJ HET PROEFSCHRIFT
WANDERING SAINTS:CHAN ECCENTRICS IN THE ART AND CULTURE OF SONG AND YUAN CHINA
PARAMITA PAUL
1. Het meest kenmerkende aspect van het Chan Boeddhisme is dat deze traditie heersende conventies bevraagt.
2. In tegenstelling tot wat Bernard Faure beweert (1991: 107) waren de
excentrieken al vroeg een onmiskenbaar onderdeel van het Chan Boeddhisme.
3. Het begrip “Chan kunst” is niet zinnig.
4. Alleen denken in genres doet de kunstwereld van Song en Yuan geen recht.
Thema’s verdienen evenzeer de aandacht, net als de uiteenlopende achtergrond van de kunstenaars die bijdroegen aan die thema’s.
5. Thematische bestudering van kunst verrijkt religieuze en historische perspectieven op kunst.
6. De religieuze en artistieke invloed van Japan op China verdient minstens zoveel aandacht als de religieuze en artistieke invloed van China op Japan.
7. Onderscheid tussen portretkunst en figuratieve kunst vereist voorzichtigheid, in het bijzonder voor zogenaamde “niet-Westerse” kunst.
8. Hoewel het vakgebied Chan Studies in de jaren 1990 grote veranderingen heeft doorgemaakt, bewijst het begrip “Chan kunst” dat die nauwelijks effect hebben gehad op de kunstgeschiedenis.
9. In het licht van huidige religieuze en maatschappelijke ontwikkelingen zou het verstandig zijn scholen met een levensbeschouwelijke identiteit af te schaffen en het vak religie verplicht te stellen in het voortgezet onderwijs.
10. Het gebruik van de term allochtoon voor in Nederland geboren en getogen kinderen van migranten is onrealistisch. Die term miskent dat hun culturele identiteit verbonden is aan een land waarvan de culturele identiteit ingrijpende verandering doormaakt.