• No results found

Vervolgvoorstel. 1 Inhoud voorstel (beoogd resultaat/doel) 2 Aanleiding

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Vervolgvoorstel. 1 Inhoud voorstel (beoogd resultaat/doel) 2 Aanleiding"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Vervolgvoorstel

Datum 11 februari 2021 Zaaknummer 2020-014396 Blad

1 van 5

Onderwerp

Gewijzigd initiatiefvoorstel E-sportshub (PS2020-726)

Aan

Provinciale Staten

Van

Frederik Peters, VVD

Markt 11 | 6811 CG Arnhem BNG Bank Den Haag Postbus 9090 | 6800 GX Arnhem NL74BNGH0285010824

BIC-code BNG Bank:

026 359 99 99

post@gelderland.nl Btw-nummer:

www.gelderland.nl KvK-nummer: 51468751

1 Inhoud voorstel (beoogd resultaat/doel)

Voorgesteld wordt om de realisatie van E-sportshub mogelijk te maken en bij te dragen aan het

inhoudelijk versterken hiervan. Het gaat hier om een gewijzigd initiatiefvoorstel na de oordeelsvorming op 25 november 2020 over het oorspronkelijke voorstel. Het initiatief voor een E-sportshub wordt ondersteund door Topsport Gelderland, de Gelderse Sportfederatie, Radboud Universiteit, Esportsbond, Nextlevel Esports, Hogeschool Arnhem Nijmegen, OnePlanet, Kenniscentrum Sport & Bewegen,

Vertigo6, House of Esports, Logitech en Chips Integration Technology Center (hierna: partners). De E- sportshub is de plek waar op het terrein van E-sports gewerkt wordt aan talentontwikkeling,

(wetenschappelijk) onderzoek, innovatie en voorlichting over bewust gamen.

2 Aanleiding

E-sports is een populaire vorm van sport waarbij op topniveau (inter)nationaal competitief games worden gespeeld. Internationaal bestaat brede consensus dat E-sports een sport zijn. Daarnaast verkent het Internationaal Olympisch Comité (IOC) mogelijkheden om E-sports toe te laten tot de Olympische Spelen1. Ook in Nederland is een toenemende belangstelling door de Rijksoverheid. Zo is vanuit het Nationaal Sportakkoord, ondersteunt door het Ministerie van VWS, een challenge uitgeschreven om E- sports inclusiever te maken voor mensen met een beperking2.

1 https://www.olympic.org/news/declaration-of-the-8th-olympic-summit

2 https://www.sportinnovator.nl/nieuws/sportinnovator-daagt-innovatoren-uit/

(2)

Datum

11 februari 2021 Zaaknummer 2020-014396 Blad

2 van 5

Wanneer men het heeft over E-sports worden doorgaans de professionele spelers van games, zoals FIFA, bedoeld. Het gaat om topsporters in commerciële teams waarvan spelers op de loonlijst staan. Deze teams ontvangen geld door toernooien te winnen, merchandise-verkoop en sponsorschappen. Daarmee zijn zij inmiddels heel vergelijkbaar met professionele teams in andere sporten.

E-sportevenementen worden doorgaans live uitgezonden via het internet. In Nederland zijn hiervoor Twitch en YouTube populaire kanalen. Onderzoek laat zien dat in Nederland respectievelijk 1,3 miljoen en 9,1 miljoen kijkers per maand deze evenementen meebeleven. Uniek ten opzichte van andere sportevenementen is dat kijkers met elkaar kunnen chatten tijdens de evenementen. Hierdoor is een nieuwe, interactieve en sociale component toegevoegd aan de sportbeleving.

In Nederland zien we diverse ontwikkelingen op het terrein van E-sports. Het bedrijfsleven investeert bijvoorbeeld in teams en nieuwe competities, andere sporten leggen steeds vaker de link naar E-sports, en universiteiten starten eigen teams aangevuld met (beperkte) onderzoeksfaciliteiten. Ook decentrale overheden zien kansen. Rotterdam probeert bijvoorbeeld actief E-sports evenementen naar de stad te halen en sponsort een eigen team (Mcon Esports / Rotterdam).

Met iconen als Papendal (Arnhem), Omnisport (Apeldoorn) en SportQube (Nijmegen) en met regelmatig grote topsportevenementen is Gelderland dé sportprovincie van Nederland. Als Provincie leveren we hierin een actieve bijdrage. Echter, op het terrein van E-sports zien we een lacune in het beleid. Zo bieden we op dit moment geen enkele mogelijkheid aan jong talent om zich verder – onder professionele begeleiding – te ontwikkelen tot topsporter. Ook voor de maatschappelijke kansen en risico’s van gaming in brede zin hebben we momenteel geen aandacht. Met dit voorstel beogen we de lacune in ons beleid op te vullen en zichtbaar bij te dragen aan een versterking van het ecosysteem rondom E-sports en een verantwoorde ontwikkeling van gaming in zijn algemeen.

3 Bestaand beleid c.q. kader

Voorgesteld word om te komen tot een samenwerking tussen overheid, kennisinstellingen, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties op het nieuwe thema e-sports. Deze nieuwe tak van sport biedt naast sportieve ook economische kansen. De beoogde samenwerking (‘triple helix’) heeft een positief effect op de economische structuur en draagt bij aan het versterken van het Gelders innovatieklimaat. De

Provincie Gelderland neemt hierin de rol van aanjager, verbinder, facilitator en vertegenwoordiger van het algemeen maatschappelijk belang.

Het Coalitieakkoord ‘Samen voor Gelderland’ stimuleert samenwerking tussen verschillende partijen in Gelderland om daarmee maatschappelijke doelstellingen te bereiken. De rolopvatting van de Provincie is daarbij om faciliterend en stimulerend op te treden. In het coalitieakkoord wordt de samenwerking met sportorganisaties en bedrijven aangemoedigd vanuit de overtuiging ‘samen kom je verder dan alleen’.

Het voorstel voor de E-sportshub past hier in.

Het initiatief voor een E-sportshub sluit tevens aan op het recent vastgestelde sportbeleid. In het bijzonder is te denken aan actielijn 2 (evenementen en talenten inspireren Gelderland) en actielijn 3 (gezonde inwoners in een gezonde leefomgeving).

(3)

Datum

11 februari 2021 Zaaknummer 2020-014396 Blad

3 van 5

4 Argumenten/afwegingen

Duurzame talentontwikkeling

In Gelderland hebben we in de afgelopen jaren binnen het sportbeleid een succesvolle methode ontwikkeld om sporttalenten verantwoord te begeleiden, het Gelderse talentontwikkelingsmodel.

Hierdoor kunnen zij zich als sporter en als mens uitstekend ontwikkelen. Daarbij gaat het model niet alleen uit van de sportcarrière, maar leren talenten juist ook vaardigheden die van belang zijn voor een succesvolle carrière ‘na de sport’. Het Gelders model is een uitstekende basis om talentvolle E-sporters op een verantwoorde manier te begeleiden en talenten te ontplooien.

Met de E-sportshub dragen we bij aan een verantwoorde talentontwikkeling van E-sporters. Hiervoor wordt met de partners een trainingscentrum opgericht. Dat betekent, conform het Gelderse

talentontwikkelingsmodel, dat professionele begeleiding wordt georganiseerd voor talentvolle E-sporters en dat er naast eigen sportbeoefening ook ruim aandacht is voor de ontwikkeling van andere

vaardigheden. Te denken valt aan ‘goed leren bewegen’ en ‘planmatig en gestructureerd werken’. Alles is erop gericht om enerzijds een volgende stap in de topsport te zetten, en anderzijds de sporter ook goed voor te bereiden op ‘een leven na de sport’.

Onderzoek en innovatie

Uniek aan de E-sportshub is de actieve samenwerking tussen overheid, onderwijs en het bedrijfsleven op het terrein van sport. Daarmee beoogt de E-sportshub duidelijk veel meer te zijn dan alleen een faciliteit voor talentontwikkeling.

E-sports is per definitie data-gedreven, waardoor een constante stroom aan informatie beschikbaar komt voor wetenschap en toegepast onderzoek. Te denken valt aan neurologisch onderzoek, maar ook voor de gedragswetenschap is E-sports een interessant onderzoeksveld. Op toegepast niveau kan men denken nieuwe vormen van ‘gamificatie’ doormiddel van virtual reality en augmented reality in relatie tot goed leren bewegen. Met deze innovaties kan een volledige virtuele wereld worden gecreëerd waarin men fysiek kan bewegen (virtual reality) of kunnen virtuele elementen aan de werkelijkheid worden toegevoegd (augmented reality). Daarnaast kan de E-sportshub een prominente rol spelen op het leggen van verbindingen en creëren van kansen tussen traditionele sporten, zoals wielrennen of volleybal, en nieuwe technologie vanuit de E-sports. Beoogde kennispartners willen onder andere om deze reden hun bijdrage leveren in de E-sportshub.

Het (innovatieve) bedrijfsleven krijgt ook een plek binnen de E-sportshub. De E-sportshub is voor hen van belang om toegang te krijgen tot zowel relevante netwerken als data, bijvoorbeeld ten behoeve van Research & Development en productontwikkeling. Daarnaast is de E-sportshub een mogelijkheid om maatschappelijke betrokkenheid concreet vorm te geven in een wereldwijde groeimarkt.

Voorlichting en preventie

De E-sportshub vormt een ‘uitvalsbasis’ en kenniscentrum als het gaat om voorlichting over de kansen en risico’s van e-sports en gaming in bredere zin. In samenwerking met de partners wordt gewerkt aan programma’s om kinderen en jongeren op dit onderwerp te bereiken zodat zij op een verantwoorde manier leren omgaan met gaming en tegelijkertijd worden uitgedaagd meer te bewegen. De ervaringen die House of Esports in Rotterdam heeft opgedaan vormt hiervoor de basis. Zij organiseren bijvoorbeeld evenementen waarbij populaire games, zoals Mariokart, fysiek worden gespeeld. Het is een succesvolle en laagdrempelige manier gebleken om gamende kinderen aan het bewegen te krijgen.

(4)

Datum

11 februari 2021 Zaaknummer 2020-014396 Blad

4 van 5

Aan het bestaande succesvolle programma ‘Toppers bij jou op school’ worden E-sporters vanuit de E- sportshub toegevoegd. Op deze manier leren kinderen en jongeren in hun klas van de ervaringen van E- sporttalenten en worden zij bewust gemaakt van de kansen en risico’s van de sport en het belang van goed bewegen.

Binnen de pijler Voorlichting en Preventie zal daarnaast aandacht uitgaan naar het thema

gameverslaving. Iedere game-verslaafde is er één te veel. Via de E-sportshub willen we tools bieden om gameverslaving vroegtijdig te herkennen en (ouders / verzorgers van) gameverslaafden snel door te kunnen verwijzen naar de juiste hulpverleningsorganisaties.

Ten slotte wil de E-sportshub zich ontwikkelen tot een plek waar geïnteresseerden terecht kunnen voor aan E-sports gerelateerde zaken. Door een open plek te zijn kunnen bezoekers meemaken wat E-sports zijn, beleven hoe het is om aan E-sports te doen, en leren wat er voor nodig is om op een verantwoorde manier tot topprestaties te komen.

Ontwikkelmodel

E-sportshub gaat uit van een ontwikkelmodel, waarbij gestart wordt vanuit een kleine, snel realiseerbare basis in 2021. In deze basis krijgen in elk geval de hierboven genoemde elementen talentontwikkeling, onderzoek, innovatie en voorlichting een plek. Op basis van behoeften en ervaringen kan in de loop der tijd gedacht worden aan uitbreiding. In elk geval is het de bedoeling om in een vervolgfase E-sports en activiteiten met betrekking tot bewust gamen in de Gelderse regio’s breed toegankelijk te maken. Dit sluit aan op ontwikkelingen die bijvoorbeeld in de Achterhoek recent zijn ingezet rondom dit thema.

Gezien het karakter van de samenwerking heeft de E-sportshub het potentieel uit te groeien tot een (inter)nationaal icoon.

Partners hebben als locatie Sportqube – House of Talent in Nijmegen voor ogen. Deze multifunctionele accommodatie biedt nu al ruimte voor zowel talentontwikkeling via RTC’s alsook onderdak aan

breedtesportverenigingen, zodat cross-overs tussen E-sports en andere sporten voor de hand liggen.

Daarnaast is de bereikbaarheid van de Sportqube uitstekend.

Borging maatschappelijke rol

Het thema E-sports en gaming heeft veel maatschappelijke impact. De corona-crisis heeft de populariteit van deze sport versneld doen toenemen. Meer traditionele sporten zoeken, aangemoedigd door het IOC, nadrukkelijk de verbinding met E-sports en gaming om op die manier duurzaam aantrekkelijk te blijven.

De E-sportshub past uitstekend binnen deze ontwikkeling.

Op het terrein van het leggen van verbindingen tussen traditionele sporten en E-sports en gaming past het dat er verbinding wordt gelegd naar de Gelderse kernsporten. Te denken valt aan virtueel wielrennen (Swift) of het experimenteren met VR technologie in relatie tot het spelen van volleybal. We willen dat binnen de E-sportshub deze koppelingen worden gelegd.

Tegelijkertijd zijn er ook dilemma’s. Te denken valt aan verslavingselementen in bepaalde games of de mate van gewelddadigheid in sommige spellen. Vanuit onze maatschappelijke rol is het van belang oog te hebben voor deze dilemma’s, deze ter discussie te stellen en te voorkomen dat onwenselijk geachte elementen of games worden aangemoedigd.

In een samenwerkingsovereenkomst met de partners zullen daarom afspraken gemaakt worden hoe met deze dilemma’s kan worden omgegaan. Dit geldt in het bijzonder tot de selectie van games met

betrekking tot de pijler talentontwikkeling. Voor de Provincie is het van belang dat bij de afweging om games wel of niet toe te voegen aan het portfolio breed wordt gekeken naar de ontwikkelingen en

(5)

Datum

11 februari 2021 Zaaknummer 2020-014396 Blad

5 van 5

discussies binnen IOC gerelateerde organisaties. We vinden het vanuit maatschappelijk oogpunt van belang dat de Provincie bij de selectie van games nadrukkelijke betrokkenheid houdt.

5 Financiële consequenties

Partners leveren ieder een bijdrage in de realisatie en exploitatie van de E-sportshub. Voorgesteld wordt om als Provincie een eenmalige bijdrage beschikbaar te stellen op basis van de afspraken binnen een op te stellen samenwerkingsovereenkomst. Daarbij geldt dat een Provinciale bijdrage zal moeten passen binnen de kaders van het door de Staten vastgestelde programma Sport. Er wordt verzocht voldoende ambtelijke capaciteit beschikbaar te stellen om in samenwerking met de partners de opstart en realisatie in 2021 te faciliteren.

6 Proces en evaluatie

Het College van Gedeputeerde Staten wordt verzocht samen met partners te komen tot een

samenwerkingsovereenkomst om tot realisatie te komen van en gezamenlijk inhoudelijk vorm te geven aan de E-sportshub conform de genoemde uitgangspunten. Om met de partners voortgang en de energie die er nu is op het proces te houden wordt gestuurd op een snelle realisatie van de basis van de E- sportshub in 2021.

Verantwoording over de voortgang vindt plaats op de gebruikelijke momenten in de P&C cyclus.

Partners geven aan drie jaar nodig te hebben om de E-sportshub op een solide wijze te ontwikkelen. Na deze aanloopperiode is het de bedoeling dat de E-sportshub financieel op eigen benen kan staan. Voor de Provincie is dat een natuurlijk moment om haar eigen rol te evalueren en vast te stellen of en op welke manier betrokkenheid van de Provincie gewenst is.

Ik geef u in overweging te besluiten conform het gewijzigd ontwerpbesluit.

Frederik Peters VVD

Bijlagen:

Gewijzigd ontwerpbesluit

‘Gaming en esports – de nieuwe Gelderse kracht’ – plan voor een esportshub in Gelderland

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De wijzigingen die zien op de voorschriften voor het vanggewas na maïs, het vernietigen van grasland op zand- en lössgrond, het emmissiearm aanwenden van meststoffen, en het

Het project Waardig Menstrueren: inzamelboxen voerde acties ten voordele van BruZelle, op die manier waren zij een betrokken partner. Vanuit het project werd materiaal

vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid zal er vanaf de volgende legislatuur (2015-2019) overigens sprake zijn van een geïntegreerd Vlaams jeugd- en kinderrechtenbeleidsplan: “In

De nationale emissieplafonds voor de verzurende luchtverontreinigende stoffen die vastgelegd werden voor 2010 door de oude Europese richtlijn 2001/81/EG (de zogenaamde

 In een eerste groep landen staat de overheid in voor de financiering, de regulering en zelfs het aanbod van de gezondheidszorg..  Grotendeels gefinancierd door belastingen,

Een beweging waarin het normaal is om naar school te fietsen, regelmatig te bewegen, gezond te eten, water te drinken en waarin ouders betrokken zijn bij gezonde voeding en

Een beweging waarin het normaal is om naar school te fietsen, regelmatig te bewegen, gezond te eten, water te drinken en waarin ouders betrokken zijn bij gezonde voeding en

Deze groep heeft alle partijen, dus ons college en de beide betrokken gemeenten (zowel gemeenteraad als B&W) gesproken, en alle partijen de spiegel voorgehouden omtrent hun rol