• No results found

Alle mannen. jaar in het gelid. BLAADJES. a maarna ALGEMEENE DIENSTPLICHT. 20 tot 40 jaar. van 20 tot 40. ontwerp VLIEGENDE

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Alle mannen. jaar in het gelid. BLAADJES. a maarna ALGEMEENE DIENSTPLICHT. 20 tot 40 jaar. van 20 tot 40. ontwerp VLIEGENDE"

Copied!
8
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

No, 25,

VLIEGENDE BLAADJES.

Alle mannen van 20 tot 40

jaar in het gelid.

Weet ge wel wie de

oorlogen

maken?

»Dat zijn

de stille

ophitsers,

de schreeuwers met beroemde namen, de yvuile en zinnelooze pers, zelf

uiting

van

domme,

vertroebelde en tot

kwaadaardigheid

of

grootheidswaan geprikkelde volksgroepen”.

Wie

zegt

dat? .

Het

kalme, hoogst bezadigde dagblad

der

fatsoenlijke lui,

het Nieuws

van den

Dag.

a We kunnen dus

gerust

aannemen dat het. waar is.

Nu

moet

gij weten,

dat 22

heeren,

de

zoogenaamde ,,bloem

der natie”’

een verzoekschrift richtten aan de Tweede

Kamer,

van den

volgenden

nhoud:

»Ondergeteekenden,

van oordeel dat de

veiligheid

en

waardigheid

van den staat eischen dat

gedurende

dezen

oorlog

en

bij

de

daarop volgende vredesonderhandelingen

op elk

gewild oogenblik

over alle

gezonde, krachtige

mannen in weerbaren staat beschikt kan

worden, dringen

met den-meesten ernst aan op

onverwijlde, wettelijke

invoe-

ring

van

algemeenen oefenplicht

en

aanvulling

van den daarvoor mo-

gelijk

niet volkomen toereikenden voorraad wapenen en

munitie,

en zulks in

afwachting

dat de

dringend noodige ,,algemeene

dienst-

plicht”,

met

,,oefenplicht”

van alle

physiek geschikten

zal

zijn

tot

stand

gekomen”.

|

Zietdaar

waarmede de heeren het

epee

ence volk willen

,bege-

nadigent”

Eerst dus

ALGEMEENE OEFENPLICHT |

a maarna

ALGEMEENE DIENSTPLICHT.

En dit eerste onverwijld,

dat wil zeggen:

dadelijk.

.

Ruim

twee weken-later diende de Minister van

Oorlog

een landstorm-

_

ontwerp

in

bij

de

Kamer, volgens

hetwelk alle mannen van

20

tot 40

jaar

= mersatenrok

zullen

moeten aantrehtien,

7

2

a ‘y i f

(2)

.%F

Dit is de

hoofdzaak.

Het is

alsof

het verzoek

een kabinethbrder’ tei want die heeren

wil dekreteeren,

En de minister biedt

ootmoedig

en

gewillig

een wet

in, zeggen

asjeblieft,

zooals «

wenscht, onderdanige

dienaar!

Maar wie

zijn

dan ook die heeren?

De

heer

Van

[Aalst

en de heer

Vissering, respektievelijk president

de Nederlandsche

Handelsmaatschappij

en van de

Nederlandsche ne

vertegenwoordigers

van het

groot-kapitaal, dat'bezig

is Nederland

stelsel-

matig den

weg van het militarisme op te

drijven.

%

De heer

Charles Boissevain,

redacteur van het

kapitalistenblad bij uit.

nemendheid$Het Handelsblad,

de

spreektrompet

van het

groot-kapitaal. —

De heeren Van Daalen en

Heuts, mitsgaders

de heeren

Colijn,

Cool en

Staal, sabelslepers,

die de

willige verdedigers zijn

van het

groot-kapitaal.

De heeren

prof.

Fabius

(christen bij uitnemendheid), prof.

J.

A. van —

Hamel benevens de

professoren

Kalff en

Kernkamp,

en niet te

vergeten de vredesapostel prof.

Van

Vollenhoven, vertegenwoordigers

van de

officieele wetenschap,

die

getrouw: »werkt

in het

belang

van het

kapitalisme

en

mi-_

litarisme.

*

De heeren Kretschmar van Veen en

jonkheer

van der

Wijk als vertegen-

woordigers

ander van devanHollandschehet

spoorweg-kapitaal,

spoor. de een van de

Staatsspoor

en

de

De heer

Loudon, vertegenwoordiger

van het

petroleum-kapitaal, tevens

;

broeder van den Minister van Buitenlandsche Zaken. a

De heeren

jonkheer Op

ten

Noort

en Cohen

Stuart, vertenenurcidria ale

van het

scheepvaart-kapitaal.

De heeren

Muysken

van

de§Ned.

Fabriek te

Amsterdam, Stork, model(?)

:

fakrikant te

Hengelo

en Waller yan de

gist-

en

spiritusfabriek

te

Delft, very

;

tegenwoordigers

van het

industrieel-kapitaal.

En

eindelijk

de heer van

Reezema,

die als

slippendrager

van

het ka-

pitalisme

de hekkensluiter van het edele 2 maal 11 talis.

.

Dus het

stelletje

is

kompleet.

Het

groot-kapitaal

in

zijn

verschillende

schakeeringen is

aan

den gang.

Als de

rooverbende

van den beruchten Rinaldo Rinaldini

over ons

arme land was

heengestreken,

zou

zij

niet het tiende deel

schade'berokkent

hebben

aan het volk als dit

hoogst achtenswaardige

en zeer geac

gevende gezelschap,

dat de sleutels van de brandkast in

handen

Alleen ontbreekt er de zegen van de Kerk

aan,

maar die zal

wel gege’

worden

door den paus eener- en door

Abraham Kuyper anderzijds.

Nu

zouden wij

aan den redakteur van

het

Nieuws wel

eens”

vragen: zijn dit nu

niet

de

stille ophitsers,

de

schreeuwers met ber

namen

? :

Men behoeft waarlijk

niet naar Italié toe om op

echte. huich

te oe

ik dank u dat ik

a ben als es onon vee

'

tye:

(3)

van 20

is

Pak

een

iceate

illustratie van.

Ons

leger

moet nu

gemobiliseerd

ongeveer 300.000 man

beloopen.

Lang

niet genoeg, zeggen de

heeren,

er kunnen er nog wel 300.000

bij

Vooruit, jongens,

allemaal in het

soldatenpak: Sommigen

zeggen dat

wij

het

wel tot 1 miliioen kunnen

brengen. Welzeker,

waarom niet? De

hoogste _ roeping

van den mensch is soldaat

ziin

en dus hoe

zalig,

hoe

gelukkig

zal

ons

volk

zijn als

allen

goed gedresseerd

en’

gedrild zijn!

Het

valt

nog

al mee,

zal

men zeggen, hier is

sprake

van tot het 40ste

jaar, vergelijk

het eens met

Zwitserland,

waar men tot 52

jaar oefenplichtig

is.

_Als

de eerste

stap

maar

gezet is,

och dan

volgt

de rest wel van zelf.

Als men eens zoover

is,

dan is de

verschuiving

van de

leeftijdsgrens

niet

bezwaarlijk.

Nu nog tot 40

jaar.

Straks wordt het 45

jaar.

Dan misschien tot 50.

Waarom*niet tot

55,

zooals reeds in enkele landen?

Kijkt

uit uw oogen en weet wat u te doen staat.

Zelfs een katholiek blad als De Voorhoede

schrijft

dat het is

,,het

mi-

litairisme

ten

top gedreven”’!

Och,

ze

spiegelen

het u zoo mooi voor.

Als de

heeren spreken

van

veiligheid,

weet dan dat

zij

bedoelen de

_

veiligheid

van

hun.

brandkast.

_-

Want wat hebt

gij

te

verliezen?

Heelemaal niets!

En dat moet

gij

niet

vergeten.

Als

zij praten

van

waardigheid

van den

staat,

dan

vergeten

zij dat er s ‘een

waardigheid

die

gaat

boven alles en dat is de

menschelijke

waar-

“Gigheid.

'

Daarmede komt toch in

strijd'

om

allen wise

te maken.

_

Want

wat is een: soldaat?

Wat wordt

uw

jongen

als

hij

eenmaal in dienst is?

_Hij

is geen mensch meer.

_ Want

menschen,

die toonen

menschelijk gevoel

te

hebben, die deugen niet

voor soldaat.

_

Hij

is een

nul,

een nummer, een willoos

werktuig

in de handen der

f

_ Men doet

met

hem

wat men wil.

Hij is onderdanigheid verschuldigd

aan

elkeen

die een

streep

heeft op

jn mouw

of een ster op

zijn kraag.

|

4 Wie de pene blemeniteent,

kan

raarcet

alle

hoop

laten varen,

Want

7

(4)

Juiet,

denkende wezens

zijn

geen bruikbare

soldaten, het went

Al

maten.

Waar

wij

nu de

rede,

het denken boven alles

lee daar ‘ah

wij

de

opleiding

tot soldaat in

strijd

met de

menschelijke waardigheid.

Nooit is de

fockomet

zoo

dreigend geweest,

want men

wil

uv

tariseeren.

Past op dat het nooit zoo ver komt.

Nu kunt

gij

het misschien voorkomen als

gij

de zaak

ernstig aanpakt.

Rijnders

antwoordde op een vraag: wat zullen

wij

doen? flink en

krach-

tig

als

volgt:

4

»ik

behoor

waarschijnlijk

ook tot

degenen

die straks

zullen worden

-

opgeroepen.

lijk gesproken.

Maar als het zoover komt: tk verdom ’t!

plat

en

bess ak

Maar dat

zegt

niets.

Ik mag een ander

mijn gevoelens

niet

opdringen.

é

Komen er echter meerdere als

ik,

dan zeer zekeris de zaak

neo

oy

Zullen velen het hem

nazeggen?

.

r : Dat moeten

wij

afwachten.

Maar als het

legioen

der ,verdommers”

groot blijkt

te

zijn,

dan zal

het

blikken

hoe die heeren ondanks alles niet

machtig

genoeg

zijn

om hun

snood

opzet

ten uitvoer te

brengen.

me

En hier komen we op een

kardinaal punt,

de

vrouwen

moeten

zich

gaan roeren, zij moeten zeggen:

wij

willen niet dat onze

mannen, onze

zoons tot kanonnenvieesch worden

gemaakt.

:

Gij

kent toch dat fraaie lied: is

‘Moeder ga voor

je kindje

staan

Want daar komt de militie aan.

De militie is het

oorlogsgeweld

Daar is geen

moedertje

op

gesteld.

Want is haar

jongen negentien jaar

Dan staat die booze militie

klaar;

Goedschiks, kwaadschiks,

Met zucht of

traan,

Daar

helpt

geen lievemoederen aan.

Bij

dunne rats en

kommiezenbrood

ae

'

Drillen ze

menigen jongen

dood. ir

iS

Een schoone

gedachte,

niet waar?

Jee

Een moeder die

haar kindje

beschermt

tegen

een monster.

Maar heeft

zij

het minder lief als

hij

een

jongen

is

geworden? Zeke

a

an dan beter

reeds

zichzelf

beschermen,

maar

toch zij

moet

het niet

ten en

zij plaatse

zich

tusschen haar lieveling

en

het

monster Milit

En

als zij

dat

doet,

dan zal

zij toonen

wat

moederliefde vermag

Wie

zal

in staat

zijn, tenzij

over

haar lijk

hes om Ae van

weg te

ae

US eS

(5)

8

=

Want het is

onwaar,

dat hier geen lievemoederen zal

helpen. Integen- deel zij

bewaarheidt het woord van den dichter:

,,Spraakloos

zich ten offer

wijden,

kan de vrouw, de vrouw alleen!”

Daarom als de moeders

zeggen:

neen,

heeren, wij

staan onze kinderen

_.

niet

af om ze te laten slachtofferen in het

groote abattoir,

dat

oorlog heet, gedaan

zal het

zijn

en de snoodaards die het hebben

toegelegd

op den

ondergang

van

anderen,

zullen

zelven

ten onder gaan. En dan zal het

lustig

en

vroolijk

luiden:

Moeder,

laat nu

je kindje vrij

Daar komen de socialisten

voorbij.

Ze

loopen

achter de roode vaan

En

brengen geluk

voor

je kindje

aan.

Justitie,

Militie en

Kapitalist

Gaan op den

loop

voor

den

socialist.

Want

rijk

en arm

En knecht en

heer,

Dat willen de

socialisten,

niet meer.

Dus trekken de socialisten

voorbij, Moeder,

laat dan

je kindje vrij?

Wie doet

ermede

van de moeders om haar kind te beschermen

tegen

het onheil van het Militarisme ?

Nog

is. het

mogelijk.

Want het is nog geen wet.

Nog

is het-niet te laat.

Past op dat

gij

niet behoeft te

jammeren

en

weeklagen, omdat gij

te

weinig

liefde betoond hebt te bezitten voor uw kinderen.

Te laat!

vreeselijk

woord

dat

u steeds zal

achtervolgen!

Te laat! neen nog niet.

_ Het

weisontwerp

is nog niet behandeld.

Zal het

ernstig

bestreden worden?

‘Wij gelooven

er niets van.

Wie zou het

bestrijden?

.

Van de katholieke Voorhoede van Aalbers af tot Troelstra toe is geen

ernstige oppositie

te wachten. Van

laatstgenoemde

heelemaal niet.

Ja,

voor den vorm zullen

zij

hun stem

ertegen

verheffen, maar

zijn zij

het

niet

geweest

die

altijd

het

Volksleger

naar Zwitsersch model hebben ver-

_

dedigd?

En wat is dit anders dan

oefenplicht?

Deze

ligt geheel

in hun

‘ijn, ja

de sociaaldemokraten

zijn

de

eigenlijkesvaders

van dit voorstel.

En

als

zij

nu

oppositie

voeren, dan doen

zij

het daar ze het voorstel

niet

durven aanvaarden uit vrees stemmen te verliezen

bij

de

verkiezingen.

Het

is

kinderachtig

en onwaar om zich nu te verzetten,

terwijl

die 22

heeren

in der daad

voorstellen

wat de

sociaaldemokraten altijd

hebben

gepropageerd.

_ Zij

noemen

zich antimilitarist,

maar

de oefenplicht is

een

sterk milita-

(6)

risme.

Zij zijn

dus

antimilitarist

met een sterk

militarisme, dat titer na

sleept

als een blok aan het

been,

evenals men

indertijd republikeinen had

met den

groothertog erbij.

Neen,

niet van die

zijde

komt het verzet en toch het

verzet

is”

het

eenige

wat ons

helpen

kan.

Als men nu

zegt:

maar

gij

zult de

overheid onderdanig zijn, antwoortt

dan: ik kan

niet,

want er

zijn plichten

die

hooger

staan dan

die gehoor-

zaamheid en

wij

hebben steeds

geleerd

dat men Gode meer heeft te

ge-

hoorzamen dan de menschen.

Heeft niet een dr.

Kuyper

in de

toelichting

tot het

program

der anti-

revolutionairen gezegd:

»Tienmaal

beter een

Staat,

waarin

eiitle zonderlingen

een

tijdlang

door misbruik van de

Consciéntie-vrijheid

zichzelf

belachelijk

kunnen

maken,

dan zulk een, waarin men, om deze excentriciteit te voorkomen de Consciéntie zelve dorst aanranden. En daarom staat het

bij

ons

bovenaan,

als

heilige,

als

onomstootelijke regel,

zoodra een onder-

daan zich op

zijn

Consciéntie

beroept; wijke

de overheid uit eerbied

voor het

heilige terug.

Dan

dwingt

ze niet /

Noch tot de

eedsaflegging.

Noch tot den

krijgsdienst.

Noch

tot

©

schoolbezoek. Noch tot

vaccinatie,

of wat dies meer

zij.

:

Want,

in trouwe, als het op een

strijd

van het vaderland voor

vit i

vrijheid aankomt,

zal uw

onafhankelijkheid

tienmaal beter

beveiligd —

ziin

door een

krachtig

consciéntieleven in de

natiés

dan door

een e

honderd

Mennonieten!)

meer in het

gelid”.

ea

Hoort gij

het

wel,

geen

dwang

tot

krijgsdienst! ais

Misschien hebben die heeren

goed

werk

gedaan.

Als

zij

het volk

wakker

:

geschud

hebben door dit

ontwerp,

dan is hun

gelukt

wat ons tot heden

niet

gelukt

was. Dan hebben

zij geprikkeld

tot verzet, dan

zijn zij jeware

revolutionairen.

Eindelijk

is dit dan de

druppel,

die de emmer deed

overlooper®

Zij

eischen niet

alleen

het

geld,

maar ookhet

lijf

van Neerlands

kinderen.

Het kanonnenvoer moet

,,onverwijld”

worden

klaar gemaakt. ~_ in

1917,

maar

morgen,

neen heden”.

De heeren kunnen niet

wachfen

geen

dag’en geen

uur.

Laat u niet

weerhouden

doordat men u

beschuldigt

van’

lafheid, eae

er zit meer moed

in

een kloek

weigeren

dan in het

gedwee opvolgen-van

alle bevelen. Het is heel wat

gemakkelijker

om

Ja

te zeggen, al

baart

het

piin,

dan om

zijn

flink Neen te

laten hooren,

al kost

het

haat:

en

m

plu

gee

en

strijd.

siege

1)

De

Mennaweue

of

Doopsgezinden weigerden

v

vroeger met eenb

roép

op de

bergrede

en het

gebod: gij

zult niet

doodslaan, kons

den

krijgsdienst.

,

Zij

bleven het getrouw totdat

Napoleon

hen

dw

te

nemen. Nu

vindt

men zelfs

ennonieten als arnctetens dus

in. het leger. Verslapping van begi insel!,

(7)

ae

oe

Of

was

Jezus

een

Jafaard, toen hij zei:.weerstaat den booze

niet?

-toen hij

van u

verlangde

trouw aan het

goddelijke gebod: Gij

zult niet

doodslaan? Heldhaftigheid

bestaat niet in

het

erop

inranselen,

0 neen, er

schuilt meer

moed in om kalm te

weigeren

dan het

geweld boven

alles: te

-

stellen.

Maar zoo

spekuleert

men op der menschen

ijdelheid.

Niemand is graag

laf.

Niemand graag door

zijn

kaméraden

uitgemaakt voor

een

ibid:

Laat u door dit

praatje

niet overduivelen.

Laf is

hij

die handelt

tegen

de stem van

zijn geweten.

Laf is

hij

die

toegeeft

uit vrees voor straf of voor het oordeel der

menschen.

Wij

zeggen u

dat

er meer moed in

steekt,

meer

zelfstandigheid

en

kracht om in verzet te

komen,

als men zoo

gaat spelen

met de

menschen,

‘dan om zich

gedwee

te

onderwerpen.

Laat u niet

opwinden,

maar

vraagt

uzelven

af,

wat die

heeren,

die nooit

belangstelling

toonden in uw

lot,

met u voorhebben en of

zij

niet u

willen lekker maken om uw aandacht af te leiden van de hoofdzaak en die

bestaat

daarin dat

gij

u laat

gebruiken

als beschermers en behoeders

van de brandkasten van anderen.

-

Wachthonden van de brandkasten der

rijken

of menschen die in vrede

_

werken

aan elkanders

geluk

en welvaart.

Wat

verkiest gij?

Mensch

te zijn

en de rede te hebben als leidsvrouw of

geweldenaar

te worden die

zijn

heil zoekt in het bruut

geweld.

Stelt

eens de vraag aan al de

gemobiliseerden

en de

regeering blijft

zitten met een

armzalig zoodje.

Wat Gorter

zegt

in

zijn

brochure

,Het Imperialisme,

de

wereldoorlog

en

de sociaaldemokratie”:

,,Onmiddellijk

na dezen

oorlog

komt een bewa-

pening,

zooals nog

nimmer,

over de wereld.

Het Imperialisme blijit

en de

Wapening

en den

Oorlog bilijft.

In

de

schoot

van dezen

oorlog ligt

nieuwen

Oorlog,

nieuw

Imperialisme nieuwe groote Bewapening.

be Het Proletariaat,

het Duitsche vooraan, was de

eenige vijand

van het

Imperialisme

dien het vreezen moest. Het

proletariaat

heeft

gebogen

u

is het Imperialisme

absoluut meester der wereld.

De Duitsche

sociaaldemokratie heeft de

verantwoordelijkheid

op zich

genomen

e

van

het moorden in

massa’s,

van het

plunderen

en

branden,

van

_vernietigen

van Staten en van het

vernietigen

van oude

Cultuur,

waar-

hoogste uiting,

als

hoogste

vorm

van zijn

wezen, het

nieuwste

sme, het Imperialisme komt,

Sociaaldemokratie

heeft

zelve

de

Revolutie vermoord.

-

gewaarschuwd. Het

volk is

one

als een

acne

th an verweer Rane

(8)

- militatleme. Maskers at men wil ons nm heelamaal werpen

Welnu

denkt eraan, want de

ure der wwraak wore

|

slaan

dan

gij

het

u voorstelt.

a

Zult

gij

nog

langer

ons

eons

-( ta

‘Uw hart

vereelten

door het

geld’

En, doof

voor d’

eisch

van

recht

en

De zachtheid tergen tot geweld

?

Dan

zij

de buffel

ons

ten

viene

Die

sarrensmoé, de

hoornen

wet,

Den wreeden

drijver

in de

lucht werpt,

En

met

zijn

lompen poot verplet.

Dan

schroeie de oorlogsviam

uw

velden,

Dan roll’ de wraak

langs. berg

en

dal,

Dan

stijg’

de rook uit uw

paleizen,

:

Dan trill’ de

luchtvan t moordgeschal.

Dan zullen

wij

onze ooren

streelen

Aan uwer vrouwen

klaaggeschrei,

En

staan,

als

juichende gettigen,

a

Om ’t doodsbed van uw

dwinglandij.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De bestelling voor de eerste twee auto’s is gedaan en vandaag konden we al kennis maken met de ABS Nissan Leaf, die 100% elek- trisch is en perfect rijdt.” Wethou-

Eind jaren 70 kwam Buurtcentrum De Havelaar, iets waar Ome Kick niet blij mee was, omdat veel ouderen op die plek gingen zitten als ze van de markt kwamen.. Daarnaast verschoof

In de tweede plaats zijn processen die zich binnen dergelijke organisaties afspelen vaak niet toegankelijk voor volksvertegenwoordigers waardoor de positie van de president

Ook al zitten er tussen de vele auteurs niet meteen échte uitvoerende sociaal werkers, toch brengen de meeste hoofdstukken de sociaal werkers onder de aandacht. Hoofdstuk

De derde paradox: de staat moet sterk zijn om de vrijheid van de burger te beschermen.. En de vierde: voor zijn legitimiteit moet de staat het geheim van de burger beschermen, en

Ook bij het niet beantwoorden van vraag 4 dit papier voorzien van naam en examen- nummer inleveren... I V- I4a EXAMEN VOORBEREIDEND WETENSCHAPPELIJK

Van de acht onderzochte patiënten was er één gesensibiliseerd voor gras en huisstof- mijt en in deze patiënt werd over de loop van twintig weken een daling van meer dan 80% gezien

Important is that most risk factors are related to age, but other authors are well- known with the fact that a low self-image, a lack of control, anxiety and a depressive coping