• No results found

Afbeeldingsnummer Afmetingen: 650x453 pixels Licentie onder PUB DOM

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Afbeeldingsnummer Afmetingen: 650x453 pixels Licentie onder PUB DOM"

Copied!
23
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

283771

ca. 1500-1510 en naar en naar

Anoniem Antwerpen Colijn de Coter Geertgen tot Sint Jans

ca. 1500-1510 Aurich, Lamberti-kirche

De Judaskus, Christus voor Pilatus (binnenzijde linkerluiken); De kruisdraging, de kruisiging, de bewening, de opstanding, de verkondiging, de visitatie, de aanbidding, de besnijdenis (middendeel); Hemelvaart, pinksteren (binnenzijde rechterluiken); Ecce Homo (binnenzijde linker bovenluik); Noli me tangere (binnenzijde rechter bovenluik)

Afbeeldingsnummer 1001252795 Afmetingen: 650x453 pixels

(2)

Afbeeldingsnummer 1001252796 Afmetingen: 650x487 pixels

Licentie onder PUB DOM

Afbeeldingsnummer 0001520035 Afmetingen: 4198x3258 pixels

License undetermined

(3)

Afbeeldingsnummer 0001520037 Afmetingen: 3279x3159 pixels

License undetermined

(4)

Afbeeldingsnummer 0001517867 Afmetingen: 1335x1819 pixels

License undetermined

(5)

Afbeeldingsnummer 0001520036 Afmetingen: 2160x4185 pixels

(6)

Afbeeldingsnummer 0001518322 Afmetingen: 2287x3230 pixels

License undetermined

(7)

Afbeeldingsnummer 0001520038 Afmetingen: 3003x4047 pixels

(8)

Afbeeldingsnummer 0001518318 Afmetingen: 2317x3244 pixels

License undetermined

Afbeeldingsnummer 0001518320 Afmetingen: 3230x2299 pixels

License undetermined

(9)

Afbeeldingsnummer 0001518321 Afmetingen: 2300x3203 pixels

(10)

Afbeeldingsnummer 0001518323 Afmetingen: 2330x3228 pixels

License undetermined

(11)

Afbeeldingsnummer 0001520039 Afmetingen: 2279x4259 pixels

License undetermined

Afbeeldingsnummer 0001518324 Afmetingen: 3235x2315 pixels

(12)

Afbeeldingsnummer 1001252797 Afmetingen: 650x390 pixels

Licentie onder PUB DOM

Afbeeldingsnummer 0001518319 Afmetingen: 3239x2303 pixels

License undetermined

(13)

Afbeeldingsnummer 0001517865 Afmetingen: 1829x1319 pixels

License undetermined

Afbeeldingsnummer 0001518325 Afmetingen: 2323x3220 pixels

(14)

Afbeeldingsnummer 0001517866 Afmetingen: 1324x1807 pixels

License undetermined

(15)

Afbeeldingsnummer 0001520040 Afmetingen: 2189x4204 pixels

(16)

Afbeeldingsnummer 0001518326 Afmetingen: 2318x3187 pixels

License undetermined

(17)

Afbeeldingsnummer 0001520041 Afmetingen: 1950x4240 pixels

(18)

Afbeeldingsnummer 0001520042 Afmetingen: 1910x4220 pixels

License undetermined

Verder zoeken in RKDimages

Naam kunstenaar Anoniem Naam kunstenaar Coter, Colijn de Naam kunstenaar Geertgen tot Sint Jans Afgekorte literatuur De Borchgrave d'Altena 1958 Afgekorte literatuur Jacobs 1998

Afgekorte literatuur Gliesmann 2011 Collectieplaats Aurich

Collectie Lamberti-kirche genre onbepaald

Onderwerpstrefwoorden nieuwe testament & apocriefen Iconclass code 73D313

Iconclass code 73D323 Iconclass code 73D41 Iconclass code 73D65 Iconclass code 73D721 Iconclass code 73E1 Iconclass code 73A52 Iconclass code 73A623 Iconclass code 73B2 Iconclass code 73B3 Iconclass code 73E425 Iconclass code 73E5 Iconclass code 73D36 Iconclass code 73E31 Object gegevens

Objectcategorie retabel Fysiek verband

(19)

Verwijzing bij 'samengestelde kunstwerken': werken die een geheel vormen of vormden, zoals altaarstukken, decoratieve stukken uit een betimmering of werken die bedoeld waren om samen te worden getoond, zoals pendanten en reeksen.

retabel, geopend

,

Anoniem Passieretabel Drager/materiaal

, , , ,

paneel eikenhout gesneden (beeldhouwtechniek) gepolychromeerd verguld Vorm/maten

260 x 240 x ? cm

when closed; side wings 172 x 114 cm each; upper side wings 90 x 47 cm each overige

Signatuur/opschrift

Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk :

merkteken open hand Aurich-Lamberti Huidige toeschrijving

(Antwerpen) ca. 1500-1510 Anoniem

sculpture (marked) en naar Colijn de Coter

painting (Périer-d'Ieteren 1993) en naar Geertgen tot Sint Jans

the Magdalene and Christ as gardener recall contemporary works of Geertgen tot Sint Jans (De Borchgrave d'Altena 1958) Datering

Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.

ca. 1500-1510 (1500 - 1510) Onderwerp

Titel

Titel of de benaming van het kunstwerk. Deze kan verschillen van de titel die in (recente) publicaties wordt gegeven.

De Judaskus, Christus voor Pilatus (binnenzijde linkerluiken); De kruisdraging, de kruisiging, de bewening, de opstanding, de verkondiging, de visitatie, de aanbidding, de besnijdenis (middendeel); Hemelvaart, pinksteren (binnenzijde rechterluiken); Ecce Homo (binnenzijde linker bovenluik); Noli me tangere (binnenzijde rechter bovenluik)

Andere (oude) titel

Andere titels of benamingen die het kunstwerk heeft gehad, of waaronder het ook bekend is. Soms betreft het ook oude (verworpen) identificaties van het onderwerp of van de voorgestgelde.

Ihlower Altar Engelse titel

The kiss of Judas, Christ before Pilate (interior left wings); The carrying of the cross, the crucifixion, the lamentation, the resurrection, the annunciaion, the visitation, the adoration, the circumcision (centre); The ascension, the pentecost (interior right wings); Ecce Homo (interior upper left wing); Noli me tangere (interior upper right wing)

Genre

onbepaald Onderwerpstrefwoorden

nieuwe testament & apocriefen Iconclass-code

Iconclass-codes en tekstcorrelaten bevatten specifieke scènes en namen. Een Iconclass-code of -notatie is een code uit het veeltalige Iconclass systeem voor onderwerpsontsluiting. Voor meer informatie, zie www.iconclass.nl.

73D313

the kiss of Judas: accompanied by soldiers with torches and lanterns, he kisses Christ 73D323

Christ before Pontius Pilate (Matthew 27:11-26; Mark 15:2-15; Luke 23:2-7, 23:13-25; John 18:28 - 19:16) 73D41

carrying of the cross: Christ bearing the cross, alone or with the help of others (e.g. Simon the Cyrenian) 73D65

Christ on the cross combined with other scenes from the Passion 73D721

lamentation over the dead Christ by his relatives and friends (Christ usually without crown of thorns) 73E1

Resurrection of Christ 73A52

the Annunciation: Mary, usually reading, is visited by the angel (sometimes a woman overhears the conversation) 73A623

(20)

Mary and Elisabeth shaking hands 73B2

adoration of the Christ-child ~ Christ's birth 73B3

circumcision of the Christ-child by the priest in the temple (Luke 2:21) 73E425

Christ almost vanished: only feet visible ~ Ascension 73E5

Pentecost: the Holy Ghost descends upon (Mary and) the apostles, sometimes Paul and/or representatives of the nations present (Acts 2:1-4)

73D36

Pilate showing Christ to the people, 'Ostentatio Christi', 'Ecce Homo' (John 19:4-6) 73E31

Mary Magdalene kneeling before Christ, who is usually represented as a gardener with a hoe and/or a spade; 'Noli me tangere' Artistiek verband

Artistiek verband met ander werk

Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.

,

motief/motieven overeenkomstig met Anoniem Kruisigingsretabel

The soldier in the scene of the Resurrection in Aurich is comparable in terms of the posture of the legs and gesturing with the arms with the Mary Magdalene in the Crucifixion of Großkmehlen. They presumably are based on an unknown graphic model (Gliesmann 2011).

,

motief/motieven gebruikt in

Anoniem Hemelvaart, pinksteren (binnenzijde linkerluiken); De kruisdraging, de kruisiging, de bewening, de opstanding, de annunciatie, de geboorte, de besnijdenis, de aanbidding der Wijzen (middendeel); Christus voor Pilatus, de gevangenneming van Christus (binnenzijde rechterluiken); Christus in het voorgeborchte (binnenzijde linker bovenluik); Ecce Homo (binnenzijde rechter bovenluik)

The soldier in the scene of the Resurrection in Aurich is comparable in terms of the posture of the legs and gesturing with the soldier in the same scene in the altarpiece in Melbourne. They presumably are based on an unknown graphic model (Gliesmann 2011).

(21)

studio of , motief/motieven gebruikt in

Jan Gillisz Wraghe Passieretabel

The soldier in the scene of the Resurrection in Aurich is comparable in terms of the posture of the legs and gesturing with the soldier in the same scene in the altarpiece in Haverö. They presumably are based on an unknown graphic model (Gliesmann 2011).

,

motief/motieven gebruikt in Anoniem Passieretabel

The soldier in the scene of the Resurrection in Aurich is comparable in terms of the posture of the legs and gesturing with the soldier in the same scene in the altarpiece in Kirrlach. They presumably are based on an unknown graphic model (Gliesmann 2011).

,

motief/motieven gebruikt in

Anoniem De gevangenneming van Christus, Christus voor Pilatus (binnenzijde linkerluik); Christus in Gethsemane (binnenzijde linker bovenluik); De annunciatie, de visitatie, de geboorte, de aanbidding der Wijzen, de besnijdenis, de vlucht naar Egypte, de kruisdraging, de kruisiging, de opstanding (middendeel); Christus verschijnt aan Maria (binnenzijde rechter bovenluik); De tenhemelopneming, de uitstorting van de Heilige Geest (binnenzijde rechterluik)

The soldier in the scene of the Resurrection in Aurich is comparable in terms of the posture of the legs and gesturing with the soldier in the same scene in the altarpiece in Västerfärnebo. They presumably are based on an unknown graphic model (Gliesmann 2011).

"Toon overige 1"

Herkomst

(22)

Collectie(s)

Lamberti-kirche, Aurich

Count Ulrich II (1605-1648) gave the altarpiece to the Lamberti-kirche (Aurich-Lamberti).

Tentoonstellingen en literatuur Literatuur

, p. 24-25 De Borchgrave d'Altena 1958

, p. 219 Jacobs 1998

, p. 179 Gliesmann 2011

H. De Smedt, 'De Antwerpse retabels en hun iconografie: een overzicht van onderwerpen en veranderingen', in: H. Nieuwdorp (ed.), cat. exh. Antwerpse retabels, 15de-16de eeuw, vol. II, Antwerp (Museum voor Religieuze Kunst Antwerpen) 1993 p. 23-46, esp. 32 C. Périer-d'Ieteren, 'Les volets peints des retables anversois: état de la question', in: H. Nieuwdorp (ed.), cat. exh. Antwerpse retabels, 15de-16de eeuw, vol. II, Antwerp (Museum voor Religieuze Kunst Antwerpen) 1993 p. 60-88, esp. 84

H. Marwede, Vorreformatorische Altäre in Ost-Friesland, dissertation Hamburg 2006, p. 49-83 Beelddocumentatie

Beelddocumentatie

Standplaats afbeelding

Locatie van de afbeelding in de beelddocumentatie.

BD/Digital Collection (afb.nr. 1001252795) BD/Digital Collection (afb.nr. 1001252796)

ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001520035) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001520037) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001517867) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001520036) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001518322) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001520038) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001518318) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001518320) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001518321) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001518323) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001520039) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001518324) BD/Digital Collection (afb.nr. 1001252797)

ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001518319) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001517865) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001518325) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001517866) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001520040) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001518326) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001520041) ARC/Archive De Smedt, Herman (afb.nr. 0001520042) Project

Digitaal Corpus Vlaamse Retabels Externe links

Aurich-Lamberti (consulted April 6, 2017) Permalink

https://rkd.nl/explore/images/283771

Ingevoerd op: 2017-04-06; Laatste wijziging: 2018-05-15 RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis Prins Willem-Alexanderhof 5

(KB-complex) 2595 BE Den Haag Nederland

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag 10.00 - 17.00 uur

(23)

Contact T: 070 3339777 E: info@rkd.nl

Meer

Algemene voorwaarden Leveringsvoorwaarden Privacybeleid

Privacyverklaring RKDartists Disclaimer

Facebook Twitter Linkedin Instagram

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Willem-Alexander Claus George Ferdinand van Oranje- Nassau Johan Friso Bernhard Christiaan David van Oranje- Nassau Constantijn Christof Frederik Aschwin van Oranje- Nassau

• Het aantal wetten neemt sinds 1980 stelselmatig toe, en dat geldt ook voor ministeriële regelingen sinds 2005, het aantal AMvB’s neemt enigszins af sinds 2002. • In de jaren

De arbeidsmarktpositie van hoger opgeleide allochtone jongeren is weliswaar nog steeds niet evenredig aan die van hoger opgeleide autochtonen, maar wel veel beter dan die

De waardering voor de samenwerking tussen deze organisaties is ten opzichte van vorig jaar niet significant veranderd, maar over de langere termijn zien we een positieve

Aangezien in het onderzoek is uitgegaan van de levensgebeurtenis en het perspectief van de burger of ondernemer bij zijn of haar contact met de overheid kan de ‘keten van

In het NCO 2012 zijn het semipublieke sectoren (zorg, woningcorporaties) waar de toegenomen aansprakelijkheid over de laatste 10 jaar het grootste wordt geacht (zie tabel

Maar nu de Heere Jezus opstaat uit de doden en de hemel opengaat om een engel door te laten met zijn bijzondere opdracht om naar de hof van Jozef te gaan – nu wordt die aarde

Afgekorte literatuur Veerman/Peters/De Kievith 2017 Collectieplaats Amsterdam.. Collectie Rijksmuseum genre historie