• No results found

O G A N I K A UITLEG - NEDERLANDS

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "O G A N I K A UITLEG - NEDERLANDS"

Copied!
14
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

O G A N I K A

UITLEG - NEDERLANDS

(2)

VOORWOORD 2

TYPE PUZZELSTUKJES 3

ALGEMENE REGELS 4

SPELUITLEG “THE PUZZLE” 5

SPELUITLEG “THE BATTLE” 9

(3)

1

INHOUD VAN DE DOOS

o Set van 36 zwarte puzzelstukjes met witte lijnen o Set van 36 witte puzzelstukjes met witte lijnen o 55 kaarten met puzzles

o 18 witte fiches (waarde: 1 punt) o 12 grijze fiches (waarde: 3 punten) o 6 zwarte fiches (waarde: 5 punten)

o Een A3 sheet met een afbeelding van alle puzzelstukjes

(4)

2

VOORWOORD

Jij bent een van de eerste die je aansluit bij de groep mensen die Oganika gaan ontdekken! Bedankt voor je

nieuwsgierigheid en steun.

Oganika is een spel dat gemakkelijk te leren is, maar de puzzels worden oneindig moeilijk. Het spel kan alleen worden gespeeld, met twee spelers of in een wat meer casual multiplayer-modus.

Elke spelvariant heeft een paar eenvoudige regels die altijd moeten worden gevolgd. Deze worden uitgelegd in dit boekje.

Geniet van het spel!

Het Oganika team

Glenn, Jeremy, Jeroen & Lourens

(5)

3

TYPE PUZZELSTUKJES

Er zijn twee verschillende soorten puzzelstukjes. De eerste is een linkshandig puzzelstukje, met op de achterkant van het puzzelstukje de tekst 'Oganika':

Het tweede soort is een rechtshandig puzzelstukje, met op de achterkant van het puzzelstukje het Oganika-logo:

Sommige puzzels gebruiken alleen linkshandige of rechtshandige stukjes, terwijl andere een combinatie van beide gebruiken

(6)

4

ALGEMENE REGELS

Elk puzzelstukje heeft zijn eigen individuele ontwerp en wanneer ze samen worden geplaatst, moeten alle lijnen op het oppervlak altijd volledig op elkaar aansluiten. Dit wordt geïllustreerd met de twee puzzels hieronder waar de eerste puzzel juist is gelegd en het tweede plaatje een aantal foutieve connecties heeft.

De lijnen op het oppervlak van het linker ontwerp zijn allemaal met elkaar verbonden terwijl de lijnen op de rechterfiguur niet in alle gevallen op elkaar zijn aangesloten.

Dit laatste is dus niet toegestaan!

SPELEN VAN “THE PUZZLE”

Als je Oganika voor het eerst speelt, gebruik dan de stapel kaarten en begin met kaart nummer 1. De kaarten laten zien

(7)

5

waar stukjes geplaatst moeten worden om de vorm van de puzzel te krijgen, maar laten niet zien welke stukjes waar moeten worden geplaatst.

Om de puzzels op te lossen, gebruikt u de stukjes om de vorm op de kaart te creëren, waarbij u er altijd voor zorgt dat alle lijnen tussen de puzzelstukjes met elkaar zijn verbonden.

In de meeste gevallen zijn er meerdere oplossingen mogelijk.

Als je Oganika voor de eerste keer speelt raden we je aan te beginnen met niveau 0 en kaart nummer 1 en door te gaan met het oplossen van puzzels op basis van de cijferreeks totdat je zowel niveau 0 als niveau 1 hebt voltooid (en dus

(8)

6

kaart 19 hebt bereikt). De puzzels worden veel moeilijker om op te lossen zodra je naar de hogere niveaus gaat.

Als je eenmaal kaart 19 hebt bereikt, kun je in dezelfde volgorde verder gaan of ervoor kiezen om direct een van de puzzel van een hoger niveau te kiezen en die proberen op te lossen.

Let op!

Als je denkt dat je een oplossing hebt gevonden, check je oplossing dan op mogelijke foute connecties. Soms blijkt dat de stukjes ergens toch niet aansluiten!

Multiplayer opties voor "The puzzle" modus

Er zijn verschillende spelmodi die kunnen worden gespeeld op basis van een multiplayer setup, ofwel de ene speler tegen de andere, of in teams van twee (of drie) personen.

Makkelijke variant

Maak in één minuut zoveel mogelijk puzzels van niveau 0 met één set puzzelstukjes (dus óf de zwarte óf de witte puzzelstukjes). De speler met de meest correcte puzzels wint.

(9)

7

Moeilijke variant

Als je met meerdere mensen speelt, geef dan een set puzzelstukjes aan elk van de spelers / teams. Selecteer een puzzel en neem het tegen elkaar op om deze op te lossen voordat de andere persoon / het andere team het doet. Als je meer rondes speelt, bewaar dan de kaart om je aan de gewonnen ronde te herinneren. Wie wint als eerste 3 rondes?

Kijk op www.oganika.com voor een video-introductie van de puzzel en extra spelmodus, zoals de Hexagon-uitdaging.

(10)

8

SPELEN VAN “THE BATTLE”

De "Battle" is een casual multiplayer modus voor 2 tot 6 spelers. Het doel is om zoveel mogelijk punten te verzamelen terwijl je een zeshoek van 36 stukjes (Hex36) maakt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van zowel de witte als de zwarte puzzelstukjes. Elke speler kan per beurt tegels toevoegen om de zeshoek te vormen. Elke beurt leidt tot het toevoegen of wegnemen van punten. De speler met de hoogste score wint!

Benodigdheden

o Beide sets puzzelstukjes (zwart en wit) o De fiches (1, 3 en 5 punten)

(11)

9

Voorbereiding

Beide sets Oganika-puzzelstukjes worden ondersteboven op een stapel gelegd en geschud. Elke speler neemt drie rechtshandige, drie linkshandige stukjes en drie fiches van 1 punt van de stapel, terwijl de andere fiches in het midden worden geplaatst. Spelers kiezen 1 van de Hex36-

puzzelkaarten als basis/sjabloon voor het spel.

Regels

Tegelijkertijd draaien alle spelers hun 6 puzzel stukjes om en de eerste speler die een correcte Hex4 maakt, plaatst deze in het midden van de tafel. Het spel gaat dan met de klok mee verder, waar spelers tegels kunnen toevoegen om de Hex36 te maken, waarbij ze alle (algemene) verbindingsregels naleven.

Puzzelstukjes kunnen alleen naast andere reeds gespeelde stukjes worden geplaatst. Als je tijdens één beurt meerdere stukjes wilt neerleggen, moeten al die stukjes elkaar raken.

Na elke beurt pakken spelers nieuwe puzzelstukjes tot een maximum van zes. Let op: een speler kan er dus ook voor kiezen om geen enkel nieuw stukje te pakken.

(12)

10

Hex4 voorbeeld Hex36 voorbeeld

Puntentelling

Als een speler geen zet kan of wil doen, kan de speler een tegel ruilen voor 1 punt of twee tegels voor 3 punten o De openingszet voor het spel (vormt de Hex4) en levert

een speler 3 punten op.

o Het plaatsen van X aansluitende stukjes levert de speler X-1 punten op. Dus bij het plaatsen van 5 stukjes krijgt de speler 4 punten.

o Elk puzzel stukje dat een speler nog in bezit heeft als de Hex36 is voltooid, leidt tot de aftrek van 1 punt

(13)

11

Einde van het spel

Zodra de Hex36 is voltooid, of spelers kunnen geen

puzzelstukje meer kwijt, is het spel afgelopen. De speler met de meeste gescoorde punten wint het spel.

Optionele regels

o Een maximale speeltijd van 30 seconden per beurt om tijdsdruk toe te voegen en de moeilijkheidsgraad te verhogen. Dit wordt sterk aanbevolen om de spanning en snelheid van het spel te vergroten.

o Spelers kunnen ervoor kiezen om meerdere rondes te spelen en alle punten bij elkaar op te tellen.

Ga naar www.oganika.com voor een video-uitleg van de multiplayer game

(14)

12

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Bedrijfsruimte Boerderij Bungalow Café Garage Kalverstal Kantoor Landbouwschuur Manege Pluimveestal Toiletgebouw Varkensschuur Winkel Woning Zomerhuis en nog veel meer..... •

 In het licht van de drie decentralisaties – “de drie D‟s” - aan de raden van de vier gemeenten voor het einde van 2014 inzichtelijk te maken, welke afstemming en

In ziekenhuizen leidt het gebruik van weinig handschoenen, poedervrije handschoenen of latexarme handschoenen con- sistent tot een relatieflage concentratie

• Het aantal kinderen dat geboren wordt zal nog lange tijd groter zijn dan het aantal sterfgevallen / Wereldwijd bevinden zich nog relatief veel. mensen in de vruchtbare leeftijd

Dus het eerste ontvangen datum wordt naar Y gestuurd, het tweede naar Z, het derde naar Y , enzovoorts.. (a) Pas het minimalisatie algoritme modulo branching bisimulatie toe

Help ons om creatief te zijn, nu we niet samen kunnen vieren, en geen mensen op de gewone manier kunnen samenbrengen.. om actie

• een argumentatie tegen het idee van zelfverwerkelijking op basis van het begrip karakter bij Mill: Sisyphus kan zichzelf niet verwerkelijken, want hij kan alleen maar doen wat

res aux Comptes" en alle andere stukken, die aan de aandeelhouders- vergadering worden voorgeIegd, tevoren aan !'let comité over te leggen. Het comité kan de