• No results found

Zondagslezing

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zondagslezing"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

lezingen & Commentaar

18

17 september 2014

Lezingen door de week | Maandag 22 september: Spreu- ken 3, 27-24 en Lucas 8, 16-18 • Dinsdag 23 september: Spreuken 21, 1-6.10-13 en Lucas 8, 19-21 • Woensdag 24 september: Spreu- ken 30, 5-9 en Lucas 9, 1-6 • Donderdag 25 september: Prediker 1, 2-11 en Lucas 9, 7-9 • Vrijdag 26 september: Prediker 3, 1-11 en Lucas 9, 18-22 • Zaterdag 27 september: Prediker 11, 9 — 12, 8 en

Lucas 9, 43b-45 • Zondag 28 september (Zesentwintigste zon- dag door het jaar) Ezechiël 18, 25-28 – Brief aan de Filippenzen 2, 1-11 – Matteüs 21, 28-32.

eucharistie op radio | 21 september, 10 uur, VRT Radio 1:

vanuit de parochie Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart in Melsele.

eucharistie op tv | 21 september, 10.30 uur, RKK via Neder- land 2: vanuit de parochie heilige Nicolaas in Baarn.

commentaar bij de zondagslezingen

— Jean Bastiaens —

Leven met het oog op

het Koninkrijk van de Hemel

Het is belangrijk om steeds een onderscheid te blijven maken tussen de Kerk en het Ko- ninkrijk van de Hemel. De Kerk is een concrete gemeenschap van mensen die zich samen- geroepen weten om Jezus te volgen. In die Kerk is, volgens de evangelist Matteüs, ieder- een fundamenteel gelijk: juist omdat we god mogen aanspreken als Vader, zijn wij allen broeders en zusters van elkaar. We moeten elkaar niet overladen met titels zoals ‘rabbi’ of

‘meester’, maar we mogen in alle eenvoud en vreugde met elkaar omgaan. Zo’n gemeen- schap is vanzelf laagdrempelig en iedereen is makkelijk aanspreekbaar. Het is de taak van de herder om te waken over die eenvoud – ook over de eenvoud van de structuren – en de mensen voor te gaan in gebed en dienstbaarheid. De Kerk is echter geen doel in zich en is niet gericht op zichzelf. De Kerk is een gemeenschap van pelgrims, van ‘mensen onder- weg’, en de leidraad voor het handelen van de Kerk – naar binnen, maar vooral ook naar buiten – is de dynamiek van het Koninkrijk van de Hemel. Een kerkgemeenschap kijkt niet te veel naar zichzelf (Zijn we goed bezig? Houden we in alles de kerk in het midden?), maar kijkt omhoog: het visioen van het Koninkrijk van de Hemel heeft haar hoogste aan- dacht en de gestalte van Hem ‘die is en die was en die komt’.

De lezingen van deze zondag helpen ons alert te blijven voor waar het in de Kerk wer- kelijk om gaat. We zijn vaak zo ernstig bezig met bijzaken en met allerlei kleinschalige be- langen, dat we helemaal vergeten waartoe we Kerk zijn. Telkens opnieuw moeten we ons hoofd afwenden van onze kleingeestige disputen en de vraag naar het Koninkrijk van de Hemel centraal stellen. Hoe gaat het daar toe?

De evangelielezing zet ons op het juiste been: in het Koninkrijk van de Hemel gaat het er anders toe dan we gewoon zijn of zouden verwachten. Laten we dat maar als vast uitgangspunt aannemen. We horen Jezus de gelijkenis vertellen van de arbeiders van het eerste en van het laatste uur. Het verhaal begint met een landeigenaar die op zoek is naar werknemers. Vroeg in de morgen trekt hij naar de markt, de plaats waar de arbeiders zich aandienen. Met de eersten die hij aanneemt, komt hij een verloning overeen van 1 denarie (of drachme) per dag: een billijke verloning voor een volledige dag van arbeid. De landei- genaar wil zoveel mogelijk mensen in dienst nemen (of lees: bij zijn project betrekken), en dus trekt hij geregeld opnieuw naar de markt om te kijken of er nieuwe mensen zijn aan- gekomen die nog geen werk gevonden hebben. Zo gaat hij dus om 6 uur, om 9 uur, om 12 uur en om 15 uur naar de markt, en telkens weet hij nieuwe mensen aan te werven. Wan- neer de dag al bijna om is, zo tegen 17 uur („het elfde uur”), gaat hij nogmaals. Er staan waarachtig nog enkele arbeiders te wachten en de reactie van de landeigenaar klinkt zo heel betrokken: „Wat staan jullie hier de hele dag werkeloos?” Hij neemt ze in dienst, al is het voor een minimale tijd. Wanneer de avond is gevallen, geeft hij zijn rentmeester opdracht de arbeiders uit te betalen, „te beginnen met de laatsten”. Zij krijgen 1 denarie, evenveel als beloofd was aan degenen die vanaf de vroege ochtend hebben gewerkt.

Wat is de reactie van de mannen van het eerste uur? Eerst nemen ze hun denarie aan, want binnen is binnen. Vervolgens beginnen ze te morren: „Waar slaat dat op dat de man- nen van het elfde uur evenveel verdienen als wij, de arbeiders van het eerste uur?” En ze sommen de zware omstandigheden op waarin ze hebben moeten werken. Wij, heden- daagse lezers, zijn geneigd de redenering van die mannen te volgen: we doen een beroep op ons gevoel voor rechtvaardigheid, we vinden dat een uitbetaling van 1 denarie aan de arbeiders van het elfde uur de hele zaak ondermijnt, enzovoorts. Maar de landeigenaar is formeel: „Ik doe met het mijne wat ik verkies. Of ben je soms kwaad omdat ik goed ben?”

Met die pijnlijke confrontatie worden de arbeiders van het eerste uur weggestuurd.

Laten we eerlijk zijn met onszelf, wij zouden zo nooit handelen. Zelfs als mensen van de Kerk zouden wij nooit zo handelen. Want we willen nuchter zijn, en verstandig, en de sociale vrede bewaren, en ga zo maar door. Maar in het Koninkrijk van de Hemel gaat het er dus wel zo toe, helemaal anders dan wij vanuit onze buikgevoelens en onze nuchtere analyses geneigd zijn te denken. In het Koninkrijk van de Hemel staat de wereld inder- daad op haar kop.

De eerste lezing zegt het klaar en duidelijk: „Uw gedachten zijn niet mijn gedachten en uw wegen zijn niet mijn wegen – godsspraak van de heer.” Wat een geruststelling.

EERSTE LEZING

jesaja 55, 6-9

Zoekt de Heer nu Hij zich laat vinden, roept Hem aan nu Hij nabij is. De ongerechtige moet zijn weg verlaten, de zondaar zijn gedachten; hij moet naar de Heer terugkeren – de Heer zal zich erbarmen – terug naar onze God, die altijd wil ver- geven. Uw gedachten zijn nu eenmaal niet mijn gedachten, mijn wegen niet uw wegen – is de godsspraak van de Heer – maar zoals de hemel hoog boven de aarde is, zo hoog gaan mijn wegen uw wegen te boven en mijn gedachten uw ge- dachten.

TWEEDE LEZING

brief aan de filippenzen 1, 20c-24.27a

Broeders en zusters,

Of ik leven moet of sterven, Christus zal in mij verheerlijkt worden. Voor mij toch is het leven Christus en het sterven een winst. Maar blijf ik leven, dan wacht mij vruchtbare ar- beid. Daarom weet ik niet wat ik moet kiezen. Ik word naar twee kanten getrokken: ik verlang heen te gaan om met Christus te zijn, want dat is verreweg het beste. Maar voor u is het nuttiger dat ik nog hier blijf. Alleen, gij moet een leven leiden dat het evangelie van Christus waardig is.

EVANGELIE

matteus 20, 1-16

In die tijd vertelde Jezus zijn leerlingen de volgende gelij- kenis:

„Met het Rijk der hemelen is het als met een landeigenaar die vroeg in de morgen uitging om arbeiders te huren voor zijn wijngaard. Hij werd het met de arbeiders eens voor een tienling per dag en stuurde ze naar zijn wijngaard.”

„Rond het derde uur ging hij er weer op uit en zag nog an- deren werkloos op de markt staan. En hij zei tot hen: ‘Gaat ook naar mijn wijngaard en ik zal u geven wat billijk is.’ En zij gingen.”

„Rond het zesde en negende uur ging hij nog eens uit en deed hetzelfde.”

„Rond het elfde uur ging hij opnieuw uit en vond er weer anderen staan. Hij zei tot hen: ‘Wat staat ge heel de dag werkloos?’ Ze antwoordden hem: ‘Niemand heeft ons ge- huurd.’ Daarop zei hij tot hen: ‘Gaat ook gij naar mijn wijn- gaard.’”

„Bij het vallen van de avond sprak de eigenaar van de wijn- gaard tot zijn rentmeester: ‘Roep de arbeiders en betaal hun uit, te beginnen met de laatsten en zo tot de eersten.’ Toen de arbeiders van het elfde uur kwamen, kregen zij elk een tienling; toen nu ook de eersten kwamen, meenden dezen dat zij meer zouden krijgen, maar ook zij kregen ieder de overeengekomen tienling. Ze namen hem wel aan, maar be- gonnen tegen de landeigenaar te morren en zeiden: ‘Dezen hier, die het laatst gekomen zijn, hebben maar één uur ge- werkt en gij stelt ze gelijk met ons die de last van de dag en de brandende hitte hebben gedragen.’ Maar hij antwoord- de een van hen: ‘Vriend, ik doe u toch geen onrecht? Zijt gij niet met mij overeengekomen voor een tienling? Neem wat u toekomt en ga heen. Mag ik soms met het mijne niet doen wat ik verkies, of zijt ge kwaad, omdat ik goed ben?’”

„Zo zullen de laatsten de eersten en de eersten de laatsten zijn.”

Schriftlezingen

© Katholieke Bijbelstichting

’s Hertogenbosch, www.bijbel.net

21 s e pt e m b e r 2014 – v i j f e n tw i n t i gst e zo n dag doo r h et jaa r

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het is dan ook geen toeval, dat de helft van onze nieuwe detaillisten naar ons toe komt op advies van bestaande GMS

Maar omdat de Omgevingsvisie het kader moet bieden voor plannen voor de ontwikkeling van het gebied en voor het opstellen van het Omgevingsplan Gooise Meren, is het wel verstandig

Het wegen beleidsplan heeft onder andere samenhang met het GRP en het fiets beleidsplan Doel: De commissie/raad heeft inzicht in het wegenbeleidsplan en kennis van de

Voor Gooise Meren zijn het alle assets (bijv. bruggen, groenstroken en wegen) in de openbare ruimte, in eigendom en beheer bij de gemeente. Deze maken een goed gebruik van de

Dit document is onderdeel van de Gids Waarderend veranderen van Movisie en Vilans, oktober

Dit document is onderdeel van de Gids Waarderend veranderen van Movisie en Vilans, oktober 2021 1... Tijd Wat Wie Nodig/opmerkingen Wat is

naar de oudkatholieke Kerk (om er gehuwd priester te kunnen zijn) was voor vele rooms-katho- lieken moeilijk te verteren..

Dit voorstel gaat over hoe in de komende periode 2016 tot 2021 de openbare verharding in de gemeente Bergen onderhouden kan worden (beleidsplan Wegen 2016-2021).. Het beleidsplan