• No results found

Eigen wegen gaan

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Eigen wegen gaan"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K E R K 9

K E R K + L E V E N - 1 M A A R T 2 0 0 6

V

OOR een keertje zien we ons verplicht in een arti- kel de term rooms-katho- liek te gebruiken. Dat voorvoegsel ‘rooms’ heb- ben we immers nodig om het ver- schil uit te klaren tussen de grote Kerk van Rome en de kleine oud- katholieken. Laatstgenoemden beschouwen zich als waarachtig katholiek en willen zich als Kerk oriënteren op de vroeg-christelij- ke, wat tot uitdrukking komt in de naam ‘oudkatholiek’. De Kerk is katholiek in die zin dat ze het drie- voudige ambt kent van diaken, priester en bisschop, en dat het geloof wordt beleefd door de ze- ven sacramenten waarin Gods ge- nade zichtbaar nabij komt.

Vandaag leven oudkatholieke gemeenschappen in Nederland, Duitsland, Zwitserland, Slowakije en Polen. Hun wieg staat evenwel in het Nederlandse Utrecht. We schrijven 1723, wanneer het kapit- tel aldaar Cornelis Steenoven ver- kiest tot nieuwe aartsbisschop, evenwel zonder toestemming van de paus.

Deze breuk met Rome was het resultaat van een aanslepend con- flict tussen Hollandse katholieken en het Vaticaan over het pauselij- ke gezag. De weliswaar geldig ge- wijde Steenoven was de eerste van Rome afgescheiden bisschop van de oudkatholieke Kerk.

Slechts een geringe minderheid van de Nederlandse katholieken sloot zich bij hem aan. Zij noem- den zich Roomsch Katholieke Kerk van de Oud-Bisschoppelijke Clerezie.

Vredeswens

De afkondiging in 1870 (door de autoritaire en inmiddels zalige Pius IX) van het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid leidde in Duitstalige landen tot nieuwe kerkelijke afsplitsingen. De bis- schoppen van deze Altkatholi- sche Kirche zochten contact met Utrecht en stichtten in 1889 samen de Unie van Utrecht, onder voor- zitterschap van de oudkatholieke aartsbisschop van de Domstad.

Samen vormen ze autonome Kerken, geheel onafhankelijk van Rome. Hun positie is het best te vergelijken met de anglicaanse Kerken: plaatselijke gemeen- schappen die op hun eigen rech- ten staan. Zo vieren de oudkatho- lieken al heel lang eucharistie in de volkstaal en schaften ze reeds in de negentiende eeuw het ver- plichte priestercelibaat af. De oudkatholieke liturgie lijkt sterk op de huidige rooms-katholieke.

Een afwijking: de vredeswens wordt gegeven vóór het eucharis- tische hooggebed.

De oecumenische arbeid tussen Utrecht en Rome kwam in de ja- ren 1960 veelbelovend op gang.

Tussen de oudkatholieke en de rooms-katholieke Kerk bestaan dan ook geen wezenlijke geloofs- verschillen. Bovendien bleven voor Rome de oudkatholieke ambtswijdingen en sacramenten steeds geldig, al staan de oudka- tholieken op een bisschopskeuze zonder inmenging van het Vati- caan. De dialoog stokte in de jaren 1980 om verschillende redenen.

De overstap van enkele rooms-ka- tholieke priesters bijvoorbeeld

naar de oudkatholieke Kerk (om er gehuwd priester te kunnen zijn) was voor vele rooms-katho- lieken moeilijk te verteren.

Vrouwen priester

Haast tegelijk met de anglica- nen beslisten de oudkatholieken in de jaren 1990 ook vrouwen tot de wijding toe te laten. In 1997 ont- ving de eerste vrouw de diaken- wijding, twee jaar later volgde de priesterwijding. Deze gebeurtenis verstoorde de oecumenische rela- ties met de rooms-katholieken danig. Rome verzet zich tegen dergelijke wijdingen op basis van de traditie. Kardinaal Simonis, rooms-katholiek aartsbisschop van Utrecht, reageerde boven- dien geprikkeld toen de oudka- tholieken in 2000 Joris Vercam- men verkozen als nieuwe aarts- bisschop van Utrecht. De Vlaming Vercammen is een gewezen pries- ter van het bisdom Antwerpen die in 1988 oudkatholiek werd.

In 2002 publiceerden Neder- landse oud- en rooms-katholie- ken een document waarin men stelde in gesprek te blijven. Bo- vendien hecht mgr. Vercammen zelf groot belang aan de oecume- nische relaties. De oudkatholieke aartsbisschop woonde aldus de in- stallatie van Benedictus XVI in Ro- me bij. „Wij hebben geen pro- bleem met een bisschop van Ro- me als primaat, als symbool van eenheid”, aldus mgr. Vercammen.

„Wel met een ‘superbisschop’ van Rome die overal in de Kerk zeg- genschap heeft.” Onlangs was er ook een gezamenlijke avond van rooms-katholieke en oudkatho- lieke priesterstudenten van beide bisdommen.

Ook de band met de anglicanen wordt verder uitgebouwd. On- langs brachten mgr. Vercammen en de Zwitserse mgr. Muller een bezoek aan Rowan Williams, aartsbisschop van Canterbury.

Oudkatholieken en anglicanen erkennen al sinds de jaren 1930 el- kaars ambt en sacramenten. Een

agendapunt was de overlappende

‘jurisdicties’: de Nederlandstalige anglicanen hebben immers een eigen bisschop.

In Nederland zijn er vandaag 26 oudkatholieke parochies met sa- men zowat zesduizend gelovigen.

Opvallend: ze hebben voldoende priesters en priesterkandidaten (die deels opgeleid worden aan de universiteit van Utrecht). En toch...

Vanaf deze maand bezinnen de oudkatholieken zich over de toe- komst van hun Kerk. Het kerkver- band heeft immers af te rekenen met een kleiner wordende ge- meenschap en minder inkom- sten. Dat is opvallend, want oud- katholieken richten zich op een eigentijdse theologie, zijn demo- cratisch georganiseerd en aan- vaarden vrouwen in het ambt.

Invloed van pauselijke uitspraken is er evenmin. En toch is bij hen geen heropleving te bespeuren.

Wat nog maar eens aantoont dat de crisis van Kerk en geloof veel fundamenteler is dan louter de vorm en de kerkordening.

De oudkatholieken wijden ook vrouwen (hier in 1997) tot diaken en priester. © Hollandse Hoogte

Eigen wegen gaan

Neen, oudkatholieken is geen soort conservatieve gelovigen. De term slaat op een af- scheuring in de Kerk met wortels tot in de achttiende eeuw. De huidige oudkatholieken zijn christenen die, los van Rome, eigentijds Kerk willen vormen. Ook vrouwen en gehuwden kunnen in deze kerkgemeenschap priester worden. Dat neemt niet weg dat ook de oudkatholieken af te rekenen hebben met een krimpende gemeenschap.

E r i k D e S m e t

Oudkatholieken, los van Rome maar katholiek

A

SSEMBLEES van de We- reldraad van Kerken, ’s werelds belangrijkste koepel van christelijke Kerken, blijken telkens mijlpalen in de geschiedenis van de oecumene. In februari had in het Braziliaanse Porto Alegre de negende algemene vergadering van de wereldraad plaats.

De raad verenigt 347 kerkge- meenschappen uit 120 landen, bij hen orthodoxen en oudkatholie- ken (zie hiernaast), maar de ka- tholieke Kerk is geen lid. Tot nog wezen alle pausen dan ook steeds op het unieke karakter van de Kerk van Rome. Toch speelden in Porto Alegre katholieken wel de- gelijk een rol, die van waarnemer.

De officiële delegatie telde twintig hoofden.

Werk genoeg, daar in Brazilië, want de oecumene sputtert al sinds jaren. Zo moest de assem- blee alvast op zoek naar een nieuw evenwicht met de ortho- doxe Kerken. Door de talrijke pro- testantse groepen voelen zij zich in een minderheidspositie ge- drukt. Beslissen doet de raad voortaan op basis van consensus.

En ook aan de oecumenische structuren schort wat, want aan de basis blijkt oecumene meer vanzelfsprekend dan ‘hogerop’ in de Kerken. Ook al zijn hoge ambtsdragers elkaar genegen, ze blijven op obstakels stuiten.

Katholieken lid?

De assemblee wilde de plaats van de Wereldraad van Kerken in de oecumenische beweging scherper afbakenen en ook het vraagstuk van de globalisering kwam ter sprake. Zijn de structu- ren zoals ze organisch zijn ge- groeid nog aangepast aan het hui- dige oecumenische landschap?

Zo duiken zowat overal in de wereld kleinere kerkgemeen- schappen op van evangelische en pentecostaalse signatuur, de zo- geheten pinksterkerken. Niet in het minst gastland Brazilië wordt met het fenomeen geconfron- teerd, maar ook in Europa zijn de pinksterkerken in opmars. Het probleem? Deze Kerken houden zich buiten de oecumenische overlegstructuren en vertonen vaak amper belangstelling voor samenwerking met andere Ker- ken.

Hét probleem blijft evenwel het niet-lidmaatschap van Rome, we- reldwijd nochtans de grootste christelijke Kerk. Heeft het zin om in deze ‘dubbelslachtige’ toestand verder de Wereldraad van Kerken te organiseren? Te meer daar ka- tholieken in nationale oecumeni- sche organen wel probleemloos een formeel lidmaatschap opne- men. Sommige katholieken reis- den immers naar Porto Alegre als nationale vertegenwoordiger. De slagzin van de assemblee luidde:

„God in uw genade, vernieuw de wereld.” (EDS)

Wereldraad

beraadt

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Door zijn activiteit als journalist werd hij de icoon van het joden- dom in Antwerpen en werd hij overal in Vlaanderen gevraagd voor spreekbeurten, in parochie- zalen en

In de statuten staat nog het woord ‘rooms-katholiek’, maar de stichting Signum heeft volgens bestuursvoorzitter Jan Timmers niets meer met de kerk als instituut.. ‘Als de vlag

Volgens Radcliffe zou het niet uit moeten maken hoe iemand seksueel in elkaar zit, maar een heteroseksuele pastoor klapt nu eenmaal makkelijker uit de school tegenover zijn

Het is dan ook geen toeval, dat de helft van onze nieuwe detaillisten naar ons toe komt op advies van bestaande GMS

In de jaren 90 experimenteerde Finland druk met een combinatie van kortere werkdagen (zes uur per dag) en langere openings- of productietijd voor bedrijven (tot twaalf uur per

Deze grote Thessalonische onthulling bewijst gelijk twee gezegende dingen: ten eerste, dat het de gepaste hoop van de christen is in leven te zijn wanneer Christus komt: “wij

Het offerwerk van de verlossing werd beëindigd toen Christus Zijn leven voor ons gaf op het kruis (Efeziërs 1:7; Hebreeën 1:3).. De kerk moet de dood van de Heer voor de zon- den

En zo zij iets willen leren, laat ze thuis hun eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de gemeente spreken?. Is het Woord Gods van