• No results found

Kuifje, ieders vriend

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Kuifje, ieders vriend"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

23 november 2011

kunst en cultuur 9

Kuifje, ieders vriend

Kiplings Kim werd ‘vriendje van de hele

wereld’ genoemd. Dat is Kuifje meer dan ooit

X

X

Hergé wilde dat Kuifje in alle landen goed herkenbaar was

X

X

Disney weigerde de albums te verfilmen

X

X

Steven Spielberg gebruikte drie oorlogs- albums voor zijn film

Marcel Van nieuwenborgh Er wordt gefluisterd dat de Bel- gische stripheld Kuifje vorig jaar Amerikaan is geworden. Toen de onderhandelingen tussen de er- ven van tekenaar Hergé en het ad- vocatenteam van de Amerikaanse filmproducent werden afgeslo- ten, stond vast dat de Amerika- nen de reclame voor De avonturen van Tintin. Het geheim van de Een- hoorn in handen zouden nemen.

Zelden is dan ook in Brussel, Pa- rijs en Londen zo’n grootscheep- se reclamecampagne gevoerd en werd Kuifje met vlag en wimpel ingehaald.

Zou Hergé dat hebben be- treurd? Integendeel. Hiermee werd werkelijkheid waarvan de tekenaar zijn hele leven had ge- droomd. In 1948 zond Georges Remi (Hergés echte naam) een aantal albums naar Walt Dis- ney in de Verenigde Staten in de hoop dat die ze zou verfilmen, maar hij kreeg ze teruggestuurd.

Hergé probeerde altijd om van Kuifje een universele stripheld te maken. Niet enkel spelen de avonturen zich merendeels af in het verre buitenland, naargelang ze elkaar opvolgden, verdwenen de Brusselse achtergronden en was Hergé ook niet te beroerd

om, bij het bewerken, aan tijd en plaats gebonden plaatjes te wij- zigen. De tekenaar zei dat ieder- een die de avonturen las, de in- druk mocht krijgen dat Kuifje iemand was die hij kende.

Steven Spielberg gebruikte voor zijn verfilming drie albums, De krab met de gulden scharen, Het ge- heim van de Eenhoorn en De schat van Scharlaken Rackham, die alle beho- ren tot het oorlogswerk van Her- gé. Ze verschenen in de Brussel- se krant Le Soir, die in handen was van de Duitse bezetter.

Toen de Tweede Wereldoor- log uitbrak, hield Le Vingtième Siècle, de katholieke krant waar- van Hergé de jeugdbijlage ver- zorgde, op te verschijnen.

Kardinaal Van Roey was onver- biddelijk: de Kerk doet geen za- ken met de bezetter. De strategie van de Duitsers bestond erin op de redacties hun eigen mannetjes te zetten, naast een paar Duitse officieren die het drukwerk dage- lijks moesten navlooien.

Hergés vriend Raymond de Bec- ker werd hoofdredacteur bij Le Soir en hij vroeg de tekenaar een jeugdbijlage te verzorgen. De eer- ste Kuifjealbums deden het niet zo denderend en bij Casterman was er al aan gedacht om de strip niet langer uit te geven. Dat Kuif- je nu zou verschijnen in een blad met een oplage van een half mil- joen, zou beslist bijdragen tot een grotere bekendheid van de jeug- dige reporter en zijn hondje.

De wekelijkse jeugdbijlage hield het geen jaar vol. In het na- jaar van 1941 werd de publicatie stopgezet. Papierschaarste speel- de de krant parten en het supple- ment werd geofferd. Kort daarop verscheen er dagelijks een strook Tintin in de krant zelf. In plaats van de oorspronkelijke drie wer- den nu wekelijks zes stroken ge- publiceerd. Hergé had voortaan slechts 24 uur om één aflevering te voltooien. En daarin moest al- tijd iets gebeuren terwijl de span- ning moest bewaard blijven.

Collega Jacques Van Melkebe- ke werd in die omstandigheden Hergés gedroomde toeverlaat.

Hij was een kenner van de jeugd- literatuur, kwaliteit die wonder- wel van pas kwam. Een album als Het geheim van de Eenhoorn zit dan ook vol elementen die uit de jeugdliteratuur komen: Jules Verne, Edgar Allen Poe en Robert Louis Stevenson. Het was ook Van Melkebeke die de tekenaar op het idee bracht om kapitein Haddock op zoek te laten gaan naar zijn voorouders.

1943 moet voor Hergé een moei- lijk jaar zijn geweest. Het is dui- delijk dat de Duitsers de oorlog zullen verliezen. Hergé blijft.

Waarom zou hij vertrekken op een moment dat de Kuifjealbums een weergaloos succes kennen? In de krant duikt Kuifje wel onder.

In De schat van Scharlaken Rackham vertrekt hij in een visvormig on- derzeebootje naar de diepzee – weg, ver weg van de oorlogsrea- liteit. Het doet sterk denken aan het Bijbelse verhaal van de pro- feet Jona. Die verschuilde zich in de ingewanden van een grote vis omdat hij er zo tegen opzag om de bewoners van Nineve de harde waarheid te vertellen.

Lieve wouters

Het Groot Begijnhof in Gent her- bergt sinds enkele maanden een alleraardigst glazen kapelletje.

Het gaat om een kunstwerk van architect Geert De Groote en glas- ramenatelier Mestdagh. Dat ate- lier, onlangs nog te zien in het Canvasprogramma Drie generaties, is gespecialiseerd in de vervaardi- ging en renovatie van glasramen, vaak religieus werk. Voor de twee- jaarlijkse glaskunsttentoonstel- ling Diafaan wilde het atelier een nieuw en modern ontwerp in- dienen. Samen met architect De Groote ontstond het idee van een kleine trouwkapel.

„Glasraamkunst wordt spon- taan verbonden met kerkelijk erf- goed”, zegt De Groote. „Kerken trekken echter almaar minder volk, waardoor mensen de ruim- telijkheid en sterke symboliek van zo’n gebouw minder kunnen ervaren. In een kapel kun je die evenaren en dat was dan ook ons opzet. Het werd een kapel voor een intieme viering, maar toch delend met de wereld dankzij de open wand aan de voorzijde.”

Uit de staalplaat die de achter- kant vormt, werd een kruis ge- haald. Op een zonnige dag valt het licht erdoor, waardoor het kruis zich aftekent op het gras on- der het gewelf, dat dan weer be- staat uit rosassen in zes verschil- lende glassoorten.

Prachtig decorum dus voor een romantische huwelijksviering en de makers hopen dan ook hun investering er weer uit te halen door het huisje te verhuren of te verkopen. Of er ooit een katho- lieke dienst in zal plaatsvinden, is twijfelachtig, vooral omdat het kapelletje maar ruimte biedt voor enkele personen, terwijl een ker- kelijk huwelijk de hele geloofsge- meenschap als getuige neemt, bij voorkeur in een parochiekerk.

Belangstellenden moeten ove- rigens nog even geduld oefenen, want er wordt nog gesleuteld aan de constructie om ze makkelijk transporteerbaar te maken. In- tussen genieten de bewoners van het Groot Begijnhof wel met volle teugen van dit artistieke werk in hun op zich al idyllische tuin in de drukke stationsbuurt.

Kuifje mag dan in Congo nog omstreden zijn, hij is en blijft een  vriendje van tal van kinderen.  © Reporters

Wat ik doe na mijn dood?

Groenten kweken in Congo.

Platgebrande huizen en verwoeste akkers.

Dat vonden de vluchtelingen uit Basankusu toen ze na de oorlog naar hun dorpen terugkeerden. De totaal berooide bevolking stond voor een zware opgave: de grond opnieuw vruchtbaar maken en zo vlug mogelijk zaaien en oogsten. Caritas International helpt deze boeren bij het aanleggen van hun moestuin om hen zo vlug mogelijk uit de vicieuze cirkel van honger en armoede te bevrijden.

Ook als u er niet meer bent, kunt u het leven van kansar- men ingrijpend veranderen. Steun onze projecten via uw testament. Bel onze verantwoordelijke legaten en erfenissen:

Jules-Henri Poncelet 02/229 36 23 André de Pierpont 0475/74 37 14

www.caritas-int.be

Ann_108x204_NL.indd 1 6/04/11 11:49

Advertentie

Voor trouwfoto’s alvast ideaal, deze glazen kapel.  © Lieve Wouters

Met Spielbergs erg knappe verfilming werd werkelijkheid waarvan de tekenaar zijn hele leven had van gedroomd

Romantisch

Glazen kapel brengt ruimtelijkheid en

symbolische waarde van kerkgebouw en

ritueel weer dicht bij de mensen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

vrijdag 22 juni 2012, film start om 20h00, welkom vanaf 19h30 2 000 FC inkom - cafetaria sporthal Prins van Luik school, (école

en thuis te Vlekkem zachtjes van ons heengegaan, omringd door zijn familie, op 29 augustus 2019, gesterkt door de ziekenzalving.. Dit melden u

Alles wat Hem vandaag nog aanzien of bescherming biedt, zal Hij morgen verliezen: zijn goede naam, zijn leerlingen en vrienden, de troostende nabijheid van zijn Vader en

Mijn moeder was vijf jaar ouder dan mijn vader, maar toch behandelde hij haar alsof ze zijn prinsesje was.. Maar mijn moeder was ook een

Geestelijk verzorgers kunnen met behulp van dit soort kijkramen onderzoeken welk ethos er in praktijken waarin zij zich mengen zichtbaar wordt, dat wil zeggen wat er in

Contextopgaven zijn complex, omdat de kinderen niet alleen hun rekenvaardigheden, maar ook hun leesvaardigheid, woordenschat en inzicht in tekststructuren moeten aanwen­.. den om

In de eerste plaats die tussen kunstintrinsieke en buiten de kunsten gelegen, instrumentele, doelen van kunsteducatie, maar ook tussen kwantitatief en kwalitatief

Begin 2020 zijn de volgende risico’s benoemd: niet realiseren van de strategie/productie, afschaffen van de huurtoeslag voor aangewezen kamers, cybercrime, risico’s short