• No results found

Uitleg in eenvoudige taal

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Uitleg in eenvoudige taal"

Copied!
21
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Uitleg in eenvoudige taal

(2)

Inhoudsopgave

Inleiding p. 3

1. Wat is het Coronavirus p. 5

2. Waarom zijn we bang

van het Coronavirus? p. 9

3. Wat doet België? p. 14

4. De toekomst p. 18

5. Goed Corona-nieuws p. 20

(3)

INLEIDING

Een informatiebundel en een filmpje

Beste leerlingen

We horen dat jullie met veel vragen zitten over het Coronavirus. Mensen vertellen op de radio en op tv veel dingen. Mensen schrijven ook dingen in de krant. Dit is voor jullie soms moeilijk te begrijpen, omdat de mensen moeilijke taal gebruiken.

In deze bundel proberen wij jullie de belangrijkste informatie te geven in een gemakkelijke taal.

Er zal ook een filmpje komen waarin een leerkracht de informatie vertelt aan jullie. Luisteren is soms gemakkelijker dan lezen. Wie thuis een computer of smartphone met internet heeft, kan het filmpje ook beluisteren.

Moeten we bang zijn voor het Coronavirus?

Het Coronavirus zorgt voor veel vragen bij de mensen. Sommige mensen zijn er bang van. Veel mensen zijn bang, omdat ze de informatie niet goed begrijpen.

Door jullie informatie te geven, hopen we dat jullie niet bang, maar wel héél voorzichtig zijn in de volgende weken!

Wie geeft ons de informatie?

Er zijn dokters voor je ogen, dokters voor je hart, ... Maar er zijn ook dokters die alles weten over virussen. Dit zijn virusdokters of virologen (correcte Nederlandse woord).

voorzichtig bang

Een dokter voor virussen VIROLOOG

(4)

Marc van Ranst De informatie in deze bundel is de informatie die de

beste virologen van België vertellen. Een heel bekende viroloog, die je sowieso al gezien hebt, is Marc van Ranst. Maar we gebruiken ook informatie van andere virologen.

(5)

1. Wat is het Coronavirus?

Waar is het Coronavirus begonnen?

Het Coronavirus is een ziekte. De ziekte is begonnen in december 2019 in Wuhan. Wuhan is een heel grote stad in China.

Het oranje stuk is het land China. Het rode stuk is de stad Wuhan.

Er is een grote dierenmarkt in Wuhan. De mensen kopen op de markt wilde dieren (vleermuizen, slangen, herten ...). Die dieren worden geslacht. Ze worden in stukken gesneden om op te eten. Als je niet voorzichtig bent bij het slachten (in stukken snijden) van de dieren, dan kunnen mensen ziek worden. Dieren die ziek zijn, kunnen de mensen die de dieren opeten ook ziek maken.

Virologen denken dat de ziekte is begonnen bij mensen die zieke vleermuizen hebben opgegeten. Maar ze weten dit niet 100% zeker.

Die zieke mensen hebben daarna andere mensen ziek gemaakt. En nu zijn heel veel mensen in de wereld ziek.

niet- ziek

(gezond) mens eet vleermuis met

Coronavirus mens is ziek met Coronavirus

(6)

In welke landen is er het Coronavirus?

Ondertussen zit het Coronavirus in bijna alle landen van de wereld. In sommige landen zijn veel mensen ziek. In andere landen zijn weinig (een beetje) mensen ziek. Hoe lichter de kleur op de kaart, hoe minder mensen ziek zijn.

Dus:

Op de kaart zie je dat China, Iran en Italië de 3 landen zijn waar de meeste mensen ziek zijn.

heel weinig mensen ziek (0 – 100 mensen)

weinig mensen ziek (100 – 1000 mensen)

veel mensen ziek (1000 – 10 000 mensen)

heel veel mensen ziek (meer dan 10 000 mensen)

(7)

Wat zijn de symptomen van het Coronavirus?

De symptomen (wat voel je/ waar heb je pijn) van de ziekte zijn moeilijk uit te leggen. Er zijn mensen die (bijna) niets voelen. Ze weten niet dat ze ziek zijn. Andere mensen zijn heel erg ziek en sterven aan de ziekte.

Er zijn mensen die het Coronavirus hebben, maar zich niet ziek voelen.

Ze voelen zich goed. Ze weten niet dat ze het Coronavirus hebben.

Er zijn mensen die het Coronavirus hebben en wat moeten hoesten of niezen. Ze hebben ook een beetje koorts.

Er zijn mensen die het gevoel hebben dat ze griep hebben. Weet je wel?

Die ziekte waarbij je hoofdpijn, keelpijn en spierpijn hebt? Je hebt ook koorts. Meestal moet je hoesten en niezen. Soms ben je misselijk.

Soms krijg je van het Coronavirus een longontsteking. Je longen zijn dan erg ziek. Je vindt het soms moeilijk om te ademen. Je moet hoesten en je hebt koorts.

Voor sommige mensen die zwakke (niet-sterke) longen hebben, is een longontsteking een gevaarlijke ziekte. Die mensen kunnen doodgaan.

hoofdpijn keelpijn spierpijn

koorts

hoesten niezen

misselijk

longontsteking

heel weinig

(een beetje)

heel veel

veel

weinig

heel weinig moeilijk om te ademen

niet ziekbeetje ziekziekheel ziek

dood

dood

Aantal mensen

(8)

Hoe word je ziek en wat kan je doen om niet ziek te worden?

Het virus zit in de lucht die een zieke mens uitademt. Ook als een zieke mens hoest of niest, komt het virus in de lucht. Als jij het virus inademt, word je ook ziek. Je moet wel erg dicht bij de zieke mens staan, om het virus in te ademen.

DAAROM:

Het virus kan ook op je handen komen, door:

• dicht bij een zieke mens te staan

• een hand te geven

• iets aan te raken dat een zieke mens aangeraakt heeft

DAAROM:

ziek mens ademt, hoest

of niest dicht bij niet-ziek

(gezond) mens niet-ziek (gezond) mens is nu ook ziek

Nies en hoest in je elleboog of in

een zakdoek die je weggooit! Houd altijd 1,5 meter afstand!

Kom niet met je handen aan je gezicht! Was je handen goed en veel!

(9)

2. Waarom zijn we bang van het Coronavirus?

Een heel besmettelijk virus

Alle virussen zijn besmettelijk. Dat betekent dat een mens die ziek is een andere mens ziek kan maken. De zieke mens ‘besmet’ een andere mens.

Het Coronavirus is heel besmettelijk. Elke mens die ziek is, besmet 2 of 3 andere mensen. Dat betekent dus dat hij 2 of 3 andere mensen ook ziek maakt.

Je denkt nu: 2 of 3 mensen. Dat is niet veel. Het is geen probleem.

MAAR:

Jij besmet 3 mensen. Er zijn dus 4 mensen ziek (jij + 3).

Die 3 mensen besmetten ook allemaal 3 mensen.

Ze maken 9 mensen ziek. Er zijn nu 13 (4+9) mensen ziek.

Ziek mens besmet niet- ziek

(gezond) mens niet- ziek (gezond) mens is ook ziek

jij

3 mensen die jij besmet (ziek maakt)

(10)

Ook die 9 nieuwe zieken, gaan allemaal 3 mensen ziek maken.

Als dit 13 keer gebeurt. Dan zijn er 1,5 miljoen (1 500 000) mensen ziek.

En dat begint allemaal bij 1 mens.

Het Coronavirus is dus heel besmettelijk!

Sterf je aan het Coronavirus?

Weinig (een beetje) mensen sterven (gaan dood) aan het Coronavirus.

Veel mensen sterven niet (gaan niet dood), maar genezen (zijn niet meer ziek).

Op het moment dat ik dit schrijf (21 maart), zijn er in de wereld 275.469 mensen die het Coronavirus hebben of hadden. Van die 275.469 zijn 11.402 mensen gestorven (doodgegaan).

Dit betekent dat 4% van de mensen die ziek worden met Corona sterft.

MAAR:

275.469 mensen in de wereld hebben of hadden het Coronavirus. We weten dat omdat deze mensen een Coronatest kregen om te zien of ze het Coronavirus hebben.

Veel mensen die het Coronavirus hebben, krijgen geen test. Je krijgt alleen een test als je heel ziek bent en veel mensen zijn maar een beetje ziek.

Virologen zeggen dat het echte (correcte) aantal mensen dat ziek is met Corona 5 tot 10 x groter is. Dat betekent dat er tussen de 1 377 345 en de 2 754 690 mensen ziek zijn met Corona of ziek geweest zijn.

ziek met Corona x100

sterft aan Corona x4

geneest (is niet meer ziek) x96

(11)

Dat betekent dat maar 0,4% – 0,8% van de mensen die ziek zijn met Corona sterft.

Dat er mensen sterven aan het Coronavirus is niet goed. Het is jammer. Maar, er sterven heel weinig (een beetje) mensen die het Coronavirus hebben. Als er 200 mensen ziek zijn, dan sterven maar 1 of 2 mensen.

Wie sterft er door het Coronavirus?

Veel mensen die sterven door het Coronavirus zijn oud. Ze zijn ouder dan 65 jaar. Ze zijn niet zo sterk als jonge mensen en kunnen niet zo goed vechten tegen het virus.

Veel mensen die sterven door het Coronavirus zijn al ziek. Ook die mensen zijn niet zo sterk als gezonde mensen en kunnen niet zo goed vechten tegen het virus.

Bijvoorbeeld:

• mensen met een probleem aan het hart

• mensen met kanker

• mensen met een probleem in de longen

• ...

x200 ziek met Corona

sterft aan Corona x 1 of 2 geneest (is niet meer ziek)

x 198 of 199

(12)

Kunnen jonge, gezonde mensen sterven aan het Coronavirus? Ja, dat kan. Maar die kans is heel klein. Hoe jonger het mens, hoe kleiner de kans om te sterven. Jullie moeten dus niet bang zijn.

Jonge, gezonde mensen zoals jullie hebben veel meer kans om te sterven door een ongeval met een auto, dan om te sterven aan het Coronavirus.

Tot nu toe zijn er nog geen niet-zieke (gezonde) mensen jonger dan 18 jaar gestorven aan het Coronavirus.

Probleem: plaats in het ziekenhuis

Heel weinig mensen sterven aan het Coronavirus. Waarom moeten we dan binnenblijven? Waarom mogen we niet naar school of naar het huis van een vriend gaan?

Het probleem is niet dat er veel mensen ziek worden met Corona. Veel mensen zullen niet sterven en zullen niet eens heel ziek zijn. Het probleem zijn de ziekenhuizen.

We leerden al dat het Coronavirus heel besmettelijk is. Mensen maken veel andere mensen ziek.

Als we gewoon leven zoals normaal en niet thuisblijven: we gaan naar school, eten in een restaurant, sporten samen in het park, ... Dan gaan heel veel mensen ziek worden op dezelfde dag.

Als heel veel mensen ziek worden, zullen ook veel mensen naar het ziekenhuis moeten gaan.

Als veel mensen op dezelfde dag naar het ziekenhuis moeten gaan, is er misschien geen plaats voor alle mensen. De mensen hebben geen bed, omdat in alle bedden al een mens ligt.

Kans om te sterven aan Corona

kleiner

groter

(13)

Het bed is geen groot probleem. Je kan extra bedden zetten.

Het grote probleem zijn de dokters en de verpleegsters. Zij moeten zorgen voor de mensen die in het ziekenhuis liggen. Zij moeten die mensen helpen om te genezen (niet meer ziek te zijn). Als de dokters en de verpleegsters niet helpen, dan gaan de mensen in het ziekenhuis dood. In het ziekenhuis liggen mensen die echt hulp nodig hebben.

Als er door het besmettelijke Coronavirus 10x meer mensen in het ziekenhuis liggen: normaal zijn er 100 mensen, nu zijn er 1000 mensen in het ziekenhuis.

Dan is er een groot probleem: Er zijn niet genoeg dokters en verpleegsters om 1000 mensen te helpen. We kunnen geen dokters en verpleegsters extra maken. Je moet lang naar school gaan om hun werk te doen. Andere mensen kunnen niet helpen.

Dit wil België niet! België wil niet dat de dokters en verpleegsters niet iedereen kunnen helpen. Dan zullen meer mensen sterven, omdat de dokters en verpleegsters geen tijd hebben om die mensen te helpen.

Daarom moeten we thuisblijven. Als we thuisblijven, gaan ook veel mensen ziek worden. Maar niet alle mensen gaan op dezelfde dag ziek worden. Zo kunnen de dokters en verpleegsters iedereen helpen en zullen minder mensen sterven.

MAAR:

dokters en verpleegsters helpen mensen die heel ziek zijn

heel weinig mensen sterven

heel veel mensen zijn op dezelfde dag heel erg ziek

dokters en verpleegsters kunnen niet alle zieke mensen helpen

meer mensen sterven

(14)

3. Wat doet België?

België neemt maatregelen

Het Coronavirus is in België. Veel mensen worden ziek. Daarom heeft België verschillende maatregelen moeten nemen. Dat betekent dat België zegt dat mensen dingen niet mogen doen!

Een maatregel = je mag dit niet doen!

2 belangrijke mensen nemen de maatregelen. Ze luisteren goed naar wat de virologen (virusdokters) zeggen. Ze vragen aan de virologen wat ze moeten doen om de mensen in België te helpen. Deze twee belangrijke mensen zijn Sofie Wilmès en Maggie De Block. Deze mensen zitten in de politiek. Dat betekent dat ze zorgen dat België goed werkt. Ze werken samen met andere mensen in de politiek die ook nadenken over de maatregelen.

België

Sofie Wilmès Maggie De Block

Premier (baas)

van België Minister van volksgezondheid

(baas van gezondheid) in België

(15)

Wat zijn nu die maatregelen?

De samenvatting van de maatregelen is dat mensen zoveel mogelijk (bijna altijd) moeten thuisblijven!

• Mensen mogen wel eten en drinken kopen. Zonder eten en drinken ga je dood.

• Mensen die thuis kunnen werken, moeten dat doen.

• Mensen moeten altijd 1,5 meter afstand houden van elkaar.

• Alle activiteiten waar veel mensen samenkomen, mogen niet doorgaan.

o Scholen zijn dicht.

o Cafés en restaurants zijn dicht.

o Sportclubs zijn dicht.

o Kerken en moskeeën zijn dicht.

• Belgen mogen niet naar een ander land gaan en mensen uit een ander land mogen niet naar België komen.

• Mensen die hoesten of niezen, koorts hebben of moeilijk kunnen ademen moeten zeker thuisblijven!

Zij mogen ook geen eten of drinken kopen! Ze hebben misschien het Coronavirus.

• Mensen die het Coronavirus hebben, moeten 2 weken thuisblijven. Er mag niemand op bezoek komen. Als die mensen in hetzelfde huis wonen als een ander mens (bijvoorbeeld man of vrouw), dan moeten ze op hun kamer blijven. Na 2 weken kan je geen andere mensen meer ziek maken.

(16)

Wat mag wel en wat mag niet?

.

Wat mag ik wel doen? Wat mag ik niet doen?

(17)

Waarom neemt België deze maatregelen?

Er zijn heel veel dingen die we nu niet mogen doen. Het is niet gemakkelijk om braaf te zijn en die dingen ook niet te doen. We willen zo graag toch even afspreken met die ene vriend. Toch is het heel belangrijk om binnen te blijven! Denk aan de dokters en verpleegsters die anders niet iedereen kunnen helpen.

Hieronder zie je waarom België deze maatregelen neemt en iedereen binnen moet blijven.

Wanneer er GEEN maatregelen worden genomen in België.

è Heel snel worden heel veel mensen ziek.

Wanneer er WEL maatregelen worden genomen in België.

è Veel minder mensen worden ziek, het gaat niet zo snel.

Wie het filmpje zelf eens wil bekijken, kan dat via de link hieronder.

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/het-journaal/2020/het-journaal-het-journaal-19u- 20200319/

Van: minuut 05.10 – minuut 05.30

Een gezond (niet-ziek) mens. Een mens met het Coronavirus.

(18)

4. De toekomst

Wanneer stoppen de maatregelen?

We weten het niet. Het virus is als een dier. Het leeft en doet wat het wil. We weten niet wat het Coronadiertje de volgende weken nog wil doen.

Door thuis te blijven, hebben we het heel moeilijk gemaakt voor het Coronadiertje om nog mensen ziek te maken. Maar het zal wel nog even blijven vechten voor het ziet dat de mensen gewonnen zijn.

De maatregelen zijn er tot 5 april. Dat betekent dat de virologen, Sofie Wilmès en Maggie De Block op 5 april een afspraak maken.

Ze bekijken dan wat het Coronadiertje nog doet. Maakt het nog veel mensen ziek? Zijn er op die dag veel mensen die in het ziekenhuis liggen? Hoeveel mensen zijn al ziek geweest?

Op 5 april zullen deze mensen zeggen wat ze gaan doen. Stoppen we met de maatregelen of niet? Vandaag denken de virologen, Sofie Wilmès en Maggie De Block dat de maatregelen niet zullen stoppen op 5 april. Het diertje maakt nog steeds veel mensen ziek. De kans is groot dat de maatregelen langer zullen duren. Hoe lang? Dat weten we niet.

De maatregelen zullen niet in 1x allemaal stoppen. We zullen niet in 1x opnieuw alles mogen doen wat we normaal doen. Stap voor stap zullen we dingen terug mogen doen. Misschien mogen we na 5 april terug kleren kopen, maar nog niet naar school of afspreken met vrienden.

1 maatregel stopt

1 maatregel stopt

2 maatregelen stoppen

1 maatregel stopt

alle

maatregelen stoppen

(19)

Wanneer stopt het Coronavirus?

We weten het niet 100% zeker. De virologen denken dat het nog minstens 10 weken zal duren voor het Coronadiertje weggaat uit België. Minstens betekent dat het zeker niet sneller zal weggaan. Het kan wel dat het langer duurt en dat het Coronadiertje na 10 weken nog niet weg is. We kennen het dier nog niet. Dus weten we niet wat het zal doen. Binnen 10 weken zitten we aan de start van de maand juni.

We denken dat het nog 10 weken zal duren, omdat het ongeveer zo lang heeft geduurd in China. In China zijn nu al een paar dagen geen nieuwe mensen ziek geworden met het Coronavirus. Ook andere virussen, bijvoorbeeld de griep, blijven ongeveer 10 weken in België.

Dit betekent niet dat we tot de start van juni niet naar school mogen gaan of mogen afspreken met vrienden. De maatregelen zullen sneller stoppen dan het Coronavirus.

Komt er volgend jaar opnieuw een Coronavirus?

We denken het wel, maar we weten het niet. Het zou fijn zijn als het Coronadiertje in juni weggaat uit België.

Dat is niet zeker. Het kan ook blijven. Ook als het Coronadiertje weggaat, is de kans groot dat het in de winter terugkomt naar België.

Bij de griep is dit ook zo. De griep komt in de winter naar België en gaat weg in de zomer. De volgende winter komt de griep terug.

MAAR:

Als het Coronavirus weggaat uit België en volgend jaar terugkomt, dan gaan we niet zoveel problemen hebben als nu. Daar zijn 3 redenen voor.

Reden 1: Nu worden alle mensen heel snel ziek, omdat geen mens al heeft moeten vechten tegen het Coronavirus. Volgend jaar zullen de mensen die dit jaar ziek geweest zijn, minder snel ziek worden van het Coronavirus.

Reden 2: Nu kennen we het Coronavirus niet goed. Zelfs de virologen weten nog niet veel over het virus. Er zijn veel vragen die ze niet kunnen beantwoorden. Volgend jaar weten we veel meer. We kunnen dan beter vechten tegen het virus, omdat we weten hoe het werkt.

Reden 3: Nu hebben we nog geen medicijnen die zorgen dat mensen niet ziek worden (een vaccin) of dat mensen die ziek zijn snel genezen. We zijn wel al op zoek naar medicijnen. Volgend jaar zijn de medicijnen er misschien wel.

(20)

5. Goed Corona-nieuws

Maar 1x ziek

Je kan maar 1x per jaar ziek worden van het Coronavirus.

Als je nu ziek bent met Corona en je geneest (je bent niet meer ziek), dan kan je na een maand niet opnieuw ziek worden.

Volgend jaar is het Coronavirus een beetje anders. Dan kan je wel opnieuw ziek worden. Maar je bent dan al eens ziek geweest door het Coronavirus. Dus ga je niet zo snel ziek worden als dit jaar. Je kan beter vechten tegen het Coronadiertje.

Ziekenhuizen: alles oké

De dokters en de verpleegsters zijn klaar voor het gevecht tegen het Coronadiertje. Ze zijn goed voorbereid. Dat betekent dat ze de vorige weken dingen gedaan hebben die ervoor zorgen dat ze nu meer mensen kunnen helpen en dat ze beter kunnen helpen.

• De dokters en verpleegsters hebben veel extra plaats (bedden) gemaakt. Er kunnen meer mensen geholpen worden.

• De dokters en verpleegsters zijn extra naar school gegaan om bij te leren over het Coronavirus. Ze kunnen de mensen beter helpen.

Vandaag is er nog veel plaats in de ziekenhuizen. De dokters en verpleegsters kunnen iedereen helpen. Als er veel extra mensen in het ziekenhuis komen, kunnen ze nog altijd iedereen helpen.

Doordat de mensen in België de maatregelen goed volgen en binnenblijven, denken de dokters en verpleegsters dat ze iedereen kunnen helpen en niet in de problemen zullen komen.

dokters en verpleegsters helpen mensen die heel ziek zijn

heel weinig mensen sterven

(21)

Het Coronavirus gaat weg uit China

In China zijn er nog mensen die ziek zijn met het Coronavirus. Maar er zijn al dagen geen nieuwe mensen ziek geworden met het Coronavirus. Als de mensen die nu nog ziek zijn genezen (niet meer ziek zijn), gaat het Coronavirus misschien weg uit China.

Medicijnen die helpen

Er zijn nog geen nieuwe medicijnen gemaakt die helpen om te genezen (niet meer ziek te zijn) van het Coronavirus. Maar er zijn wel medicijnen die er al zijn voor andere ziektes en die een beetje helpen bij het Coronavirus. De mensen die het meest ziek zijn, krijgen deze medicijnen.

Wereldwijd op zoek naar nieuwe medicijnen en een vaccin

In de hele wereld proberen de mensen nieuwe medicijnen te maken om te genezen van het Coronavirus. Deze medicijnen zullen veel beter werken dan de medicijnen die nu gebruikt worden.

Ze zijn speciaal voor het Coronavirus gemaakt. De mensen die de medicijnen maken, zijn goed bezig!

Ook zijn er in de hele wereld mensen op zoek naar een vaccin. De virologen denken dat er een vaccin gemaakt kan worden voor het virus. Je krijgt dan een injectie en kan niet meer ziek worden met het Coronavirus. Het zal wel nog 1,5 jaar duren voor het vaccin aan de mensen gegeven kan worden.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Eerst moet er goed in kaart gebracht worden wat leefstijl voor aandeel heeft in ontvankelijk zijn voor virussen, voordat we onszelf ook afhankelijk gaan maken van nog meer

Belangrijke informatie in relatie met het voorkomen van ziek worden door je werk:.

„i k ben niet gekomen om de wet of de profeten af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen”, zei Jezus.. Hij

De zieke ligt thuis alleen in een kamer.. Of de zieke ligt op een speciale kamer in

Begin 2018 ontving u van het RIVM een brief (0001/2018 AT/HvdK/AJ) waarin een advies was opgenomen om nader onderzoek uit te voeren naar het voorkomen van dit virus onder

De oplossing en zeer veel andere werkbladen om gratis te

De oplossing en zeer veel andere werkbladen om gratis te

Duurzame pleinen, duurzame beplanting, duurzame auto’s, duurzame panden, duurzaam inkopen, duurzame congressen, duurzame gewasbe- scherming, duurzame heggenscharen, duurzame