Kunst Wirklichkeit : Untersuchung von Arten der Weltaneignung
Kaiser, F.W.
Citation
Kaiser, F. W. (2006, October 12). Kunst Wirklichkeit : Untersuchung von Arten der
Weltaneignung. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/5424
Version:
Not Applicable (or Unknown)
License:
Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the
Institutional Repository of the University of Leiden
Downloaded from:
https://hdl.handle.net/1887/5424
Stellingen:
1. De receptie van een kunstwerk houdt meer ‘maken’ in dan ‘ontvangen’. 2. Kwaliteit heeft minder met de kenmerken van een kunstvoorwerp te
maken dan met de receptie ervan.
3. De veronderstelling dat kunst alles kan zijn en niet te benoemen valt wordt door de praktijk van het omgaan met de kunst tegengesproken. 4. Een wetenschappelijke behandeling van kunst is alleen mogelijk als er
enige duidelijkheid bestaat over wat kunst is en wat niet.
5. De vraag of kunst universeel is, is dezelfde als die naar het bestaan van een universeel humanisme.
6. Universeel menselijk is het gebruik van symboolwerelden als interfaces om de werkelijkheid in kaart te brengen.
7. De universaliteit van de globale massacultuur is gebaseerd op kwantitatieve criteria.
8. Individuele ervaring is vooral kwalitatief en dus kwantitatief niet vatbaar.
9. Sinds de Renaissance was het alter ego van de kunst het ambacht; sinds de jaren zestig van de twintigste eeuw is het de massacultuur. 10. Intuïtie verruimt het uitzicht wanneer ze kennis en ervaringen
comprimeert, maar als poging ‘het wiel opnieuw uit te vinden’ is ze onnozel.
11. Vrijheid wordt eerder beperkt door vrijblijvendheid dan door discipline. 12. Elegantie en datacompressie zijn elk een vorm van (in-)passen zonder