• No results found

Lach met mij

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Lach met mij"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

M A A T S C H A P P E L I J K 17

K E R K + L E V E N - 1 9 S E P T E M B E R 2 0 0 7

M

AROKKANEN hebben

ook humor, zegt Yous- sef alsof hij daar nog ie- mand van moet over- tuigen, terwijl het le- vende bewijs voor ons zit. De re- cente geschiedenis levert echter genoeg voorbeelden – denk maar aan de rellen die de Deense Mohammedcartoons in de hele wereld veroorzaakten – om hier toch een vraagteken bij te plaat- sen. Kunnen moslims lachen met zichzelf en hun geloof? Als prakti- serend moslim beantwoordt Youssef die vraag met gepaste voorzichtigheid.

„Momenteel waag ik me nog niet aan spot met religie, welke dan ook. Je moet eerst vertrou- wen opbouwen, mensen overtui- gen van je goede bedoelingen. La- chen met het geloof moet kunnen, vind ik, maar het moet dan ook echt geestig zijn. Anders kwets je mensen. Die Mohammedcartoons vond ik persoonlijk niet mooi noch grappig.”

Cabaret zit in Nederland en Vlaanderen ontegensprekelijk in de lift. Het genre komt uit de Ver- enigde Staten en Groot-Brittannië naar onze noorderburen overge- waaid in het begin van de jaren 1990. In de multiculturele tv-show Raymann is laat, gepresenteerd door een erg geestige Surinamer, krijgt stand-upcomedy (gespro- ken solocabaret) een centrale plaats. De Nederlanders brengen de kunstvorm naar Vlaanderen via onder meer de Gentse Fees- ten. Vandaag zijn Vlaamse caba- retiers even welkom in Nederland als andersom.

Maar hoe valt dat succes te ver- klaren? Youssef wijst op de stress, ontgoochelingen, „ambras thuis of op school” waar mensen dagelijks mee leven. We hebben humor no- dig om dat van ons af te zetten, klinkt het. Wellicht heeft ook het laagdrempelige karakter van het genre er iets mee te maken. Yous- sef zelf werd als een raket in de humorbranche gelanceerd. Hij moet nog lachen als hij terug- denkt aan zijn eerste optreden, amper anderhalf jaar geleden in- tussen.

„Na mijn middelbare school werkte ik een tijdje als verkoper.

Ik volgde een cursus argumenta- tietraining en begon ook aan een opleiding vastgoedmakelaar in avondschool. Als ik aan iets begin, wil ik tot het uiterste gaan. Maar ik had ook nood aan ontspanning en ik dacht aan toneel, als hobby. Op een dag zond ik een mailtje rond naar allerlei artiestenbureaus.

Diezelfde avond kreeg ik telefoon van een boekingskantoor. ‘Kun je comedy brengen?’ Geen idee. Ze nodigden me uit naar een optre- den van Nigel Williams. De naam zei me niets, maar de titel van zijn show intrigeerde me: De terrorist.”

„Tijdens de pauze vroeg Nigel me wat ik van het voorprogram- ma vond, waarin enkele begin- ners optraden. Om te lachen stoef- te ik dat ik het beter kon. ‘Goed, bewijs het maar’, zei hij. Daar stond ik dan. ‘Als je het nu niet doet, doe je het nooit’, overtuigde hij me. In de zaal zaten geen be- kenden, dus ik kon een afgang ris- keren. Reken maar dat het met knikkende knieën was. Mijn ope- ningszin oogstte gegniffel. ‘Ik ben een Marokkaan... Ik ben niet ge-

woon dat mensen naar mij kijken als ik werk.’ Vijf minuten heb ik vol geluld en ik wilde wel eeuwig op het podium blijven staan, maar mijn materiaal was op. Vanaf het eerste moment was ik verslaafd aan het applaus. Het is een onge- looflijk warm gevoel om mensen aan het lachen brengen en te voe- len dat ze je graag zien.”

Hoste, Bos en Gils

Zijn eerste optreden was met- een een succes. Youssef voelde dat hij als allochtoon op heel wat aanmoediging kon rekenen. Die positieve drive gebruikte hij heel bewust als springplank. Zonder veel moeite slaagde hij erin Geert Hoste, Stef Bos en Annemie Gils op vrijwillige basis te engageren, respectievelijk als coach, gitaar-

leraar en stemcoach. „Ik heb veel ideeën, maar geraak niet altijd uit de woorden. Daarbij is co-writer Bert Gabriëls onmisbaar. Ten slot- te heb ik veel hulp van stemmen- imitator Dirk Denoyelle.”

Wie niet waagt, niet wint. Al pro- fiteerde Youssef van de positieve golf waarop het genre én zijn af- komst drijven, hij was zich er zeer goed van bewust dat dit ook ver- wachtingen opwekte. „Als ik niet snel een steengoede show op po- ten zette, zou ik de hele Marok- kaanse gemeenschap opzadelen met een slecht voorbeeld. Nee, ik moest en zou de eerste én de be- ste worden.”

De komiek maakte zijn plannen waar. Na een succesvol jaar met zijn eerste show 100% legaal, waarin hij een buitenlander speelt die zich ontzettend graag wil inte- greren, maar telkens op onvoor-

ziene omstandigheden botst en geconfronteerd wordt met voor- oordelen en uitsluiting, treedt hij straks voor het eerst op in een gro- te zaal, de Antwerpse Arenberg- schouwburg, met de geheel eigen nieuwe show Monkey business.

Geen kwetsende grappen over het geloof voor Youssef, maar hoe gaat hij dan wel te werk? „Ik ben misschien wel de zachtste komiek van het land. Grappen moeten al- tijd respect weergeven. Ik hou niet van bepaalde artiesten die er prat op gaan uit de zaal te worden gegooid vanwege hun brutaliteit.

Toch ben ik niet bang om te lachen met cultuur en afkomst. Aller- eerst de Marokkaanse, maar evenzeer de Vlaamse, Turkse, joodse, noem maar op. Als je grap- pig bent, kan het allemaal. Je hoort er maar bij, als er ook met jou gelachen wordt.” Een voor-

beeld? „Neem nu de muur tussen Israël en Palestina. Van wie is die eigenlijk? De stenen zijn van de Palestijnen, maar die Israëli’s moesten daar toch iets mee doen?” En hij gaat verder: „Een vriendin van mij is joodse. On- langs organiseerde ze een etentje.

Bij het dessert vindt ze dat ze lang genoeg in de keuken heeft ge- staan. Vrouwen hebben ook recht op wat afwisseling, dus haal ik haar uit de keuken en breng haar naar... de tweede keuken.” Of over zichzelf: „Mijn vader is goed geïn- tegreerd, hij heeft al een eigen zaak. Ze komt voor in oktober.”

Onlangs deed Kerkwerk Multi- cultureel Samenleven een beroep op de rijzende ster. Bij de opening van de tentoonstelling Typisch Belgisch leverde hij commentaar op de cartoons. Humor blijkt nog de beste pil tegen racisme.

‘Ik ben net terug van vakantie, maar jullie noemen het gewoon penitentiair verlof’, luidt één van Youssefs gesmaakte grappen. © Wim Hendrix

‘Lach met mij’

L i e v e Wo u t e r s

Stand-upcomedy, beste pil tegen onverdraagzaamheid

Stand-upcomedy is een heus fenomeen. Niet enkel is het genre waanzinnig populair,

het biedt ook onverhoopte kansen voor de multiculturele samenleving. Meer dan welke

andere kunstvorm trekt deze een gemengd publiek én artiestenkorps. Hoe dat komt,

vroegen we aan Youssef El Mousaoui. Niet zomaar de eerste de beste, wel de eerste én

de beste Marokkaanse stand-upcomedian van Vlaanderen. Serieus!

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Tekst: 'God wijst mij een weg': Mireille Schaart; ‘Hij leidt mij voort’: Annette Faasse. © 1990

[r]

Blijf deze straat een eindje volgen en neem de eerste straat rechts, aan huisnummer 33, waar een bord met pijl naar "Bovenhoek 35 to 51" jou de weg wijst.. Dit is een

„Toch leeft in elk kind de hoop dat het een goed jaar zal worden en daar moeten leerkrachten pro- beren op in te spelen”, weten Piet Casier en Lieve Willems van de

Wangari Maathai, de eerste Afrikaanse vrouw die de Nobelprijs voor de Vrede kreeg, sterft op 71-jarige leeftijd.. X Palestijnen vragen

Om kinderen zich optimaal te laten ontwikkelen, is het belang- rijk dat onderwijs, opvang en zorg rond het kind goed op elkaar zijn afgestemd.. Daarom werkt De Duif intensief samen

‘Het zijn de machines die we eigenlijk altijd voor ogen hadden’, vertelt Frans Bosch van Schouten.. Auteur:

Het ligt uiteraard aan de top van de FIFA dat van daaruit tot dusver geen enkele ern- stige poging werd gedaan om verandering te brengen in het systeem van toekennen van