• No results found

Aaron Malinsky, chazan (voorzanger) in de synagoge Romi Goldmuntz in Antwerpen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Aaron Malinsky, chazan (voorzanger) in de synagoge Romi Goldmuntz in Antwerpen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

18 november 2015

klapstoel 9

– Wist u waaraan u begon toen u beloofde deel  te nemen aan ‘De slimste mens ter wereld’?

Niet in het minst. Ik kijk nooit televisie, ik bezit zelfs geen tv-toestel. Ik ontving wel een dvd met enkele uitzendingen, zodat ik niet geheel onvoorbereid aan zet kwam. Toch is de televisiewereld me niet vreemd. Ik nam al geregeld deel aan debatten over religieuze thema’s en trad op als vertaler bij sportevenementen, zo- als de voetbalmatch tussen Israël en onze Rode Duivels. In elk geval wil ik niet door het leven gaan als deelnemer aan De slimste mens. Wel hoop ik via die weg het begrip voor de joodse gemeenschap te vergroten.

– Hoe is het leven als orthodoxe jood in Ant- werpen?

Er is een zekere mate van integratie, voor- al dankzij het Nederlands dat in de Joodse gemeenschap inmiddels goed is ingebur- gerd. Toch kan het beter, al ben ik niet voor volledige assimilatie. Ik pleit voor het behoud van onze cultuur. Waarvoor hebben we anders tweeduizend jaar rond- gedoold en gevochten? Ik citeer hier graag mijn vader zaliger: „Joden trekken op zaterdag naar de synagoge, katholieken gaan ’s zondags naar de kerk en op maan- dag komen we samen als beste vrienden.”

– Toch bekijken vele Vlamingen de Joodse ge- meenschap argwanend. Terecht?

Dat begrijp ik. Ik steek de hand ten dele in eigen boezem. De orthodox-joodse ge- meenschap in Antwerpen functioneert sterk op zichzelf. Onze kinderen gaan naar aparte scholen. Veel orthodoxe Joden wonen in dezelfde buurt rond de syna- goge. Het sociale weefsel van de Joodse be- volking in Antwerpen is de jongste jaren veel vromer geworden – bijna de helft is chassidim, belijder van de ultraorthodoxe richting. Materieel stel ik een verarming

vast, omdat het slecht gaat in de diamant, corebusiness van vele Joden. Als Joodse gemeenschap moeten we meer inspan- ningen doen voor openheid. Dat is niet eenvoudig, omdat het Vlaamse landschap haast helemaal antiklerikaal is geworden terwijl wij net heel vroom zijn.

– In welke mate beïnvloedt de Holocaust uw  leven vandaag nog?

Het is een zware last om te torsen. Onder- huids speelt dat voortdurend. Wat zou onze plaats als Joden in de samenleving zijn geweest als de Shoah er niet was ge- weest? Ik voel me schuldig omdat ik ge- noeg te eten heb, terwijl mijn ouders ver- hongerden. Tegelijk ben ik God dankbaar dat ik er mag zijn. Zowat mijn hele familie kwam om het leven, door de nazi’s zowel als in het Israëlisch-Palestijnse conflict.

Mijn moeder is Duitse, mijn vader is van Israëlische afkomst. Begin jaren 1950

werden ze naar Antwerpen gezonden om hier de joodse scholen weer op te bouwen.

Mijn vader was een pionier in de interreli- gieuze dialoog. Hij besefte dat dit de weg was die we moeten gaan, willen we onze samenleving leefbaar houden.

– Wat is uw taak in de Joodse gemeenschap?

Ik heb het diploma van rabbijn, maar ben niet als zodanig aangesteld. Als voorzan- ger leid ik samen met de rabbijn de litur- gische diensten in de synagoge. Ik maak ook deel uit van het bestuur van Shomre Hadass, de grootste Joodse gemeenschap van Antwerpen. Ik ben lector theologie in Wilrijk en doceer Hebreeuws en Joodse cultuur aan de Universiteit Antwerpen.

Bij mijn studenten zijn er vele niet-joden, zakenlui die willen weten wat Joodse dia- mantairs onder elkaar zeggen, studenten die een vriend of vriendin in de kibboets in Israël hebben of christenen die de Bij- bel in zijn originele vorm willen lezen.

Sinds enkele jaren ben ik ook actief als vrijwilliger in Uganda. Daar bouwen we een Joods hospitaal, een kleine universi- teit en een synagoge. Dat is daadwerkelijk de wereld beter maken.

– Met uw inzet voor de dialoog tussen joden,  christenen en moslims wilt u Antwerpen be- ter maken. Wat zijn de vruchten daarvan?

De grote winst is juist dat deze ‘trialoog’, zoals wij dat noemen, echt mogelijk is.

Het is geen mediashow.

Er heerst met betrekking tot religies veel onverschilligheid en onwetendheid in onze samenleving. Velen vinden het over- bodig het gesprek met elkaar aan te gaan, zelfs in godsdienstige kringen. Niets is echter minder waar. Religie speelt wel de- gelijk een rol. We moeten niet naïef zijn.

We kunnen de situatie in Antwerpen niet loskoppelen van wat er op de internati- onale scène gebeurt. We zagen allen de YouTube-filmpjes van Syriëstrijders met een Antwerps accent. Vreselijk!

Met mijn gesprekspartners in de ‘trialoog’

getuig ik in scholen. Zo leven we voor dat religie geen factor is noch mag zijn van maatschappelijke verdeeldheid. Zo leren jongeren de ander respecteren en krijgen vooroordelen geen kans. Dat is wezenlijk voor een vreedzame toekomst.

Aaron MAlinsky

Chazan (voorzanger) in de synagoge Romi

Goldmuntz in Antwerpen

Keek u gisteren naar het quizprogramma De slimste mens ter wereld op VIER ? Dan zag u Aaron Malins- ky, bestuurslid van de grootste Joodse gemeen- schap in Antwerpen, zijn beste beentje voorzetten.

Immer goed ‘gemutst’ en altijd in voor een grap, voelt deze orthodoxe jood zich toch wat ongemak- kelijk bij de onderbroekenkolder van deze quiz.

‘Ik wil niet zelf scoren, wel vooroordelen doorprikken’

Ilse Van Halst

„Vorig jaar quizde er een moslim mee. Het zou fijn zijn mocht er nu een jood deelnemen. Dat brengt evenwicht tussen de godsdien- sten”, stelde Erik Van Looy, de presentator van De slimste mens.

Een slimme zet, zo bleek, want met zijn uitspraak raakte hij alvast bij Aaron Malinsky een gevoelige snaar, die zich in de voetsporen van zijn vader inzet voor de dialoog tussen joden, christenen en moslims.

Aaron Malinsky: „Religie mag geen factor zijn van maatschappelijke verdeeldheid.” © Frank Bahnmüller

Reageren op dit artikel? Dat kan op lezersbrieven@kerknet.be

„Religie heeft wel degelijk

een rol te spelen”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

ik maak het liefst digitaal maar ook soms mondeling want ik heb dislexy en dan is het soms lastig om te lezen als er veel text is misschien is het slim dat er ook een knop je kom

36 Als deze verordeningen ooit zouden wijken van voor Mijn aangezicht, spreekt JHWH, dan zou ook het nageslacht van Israël ophouden een volk voor Mijn aangezicht te zijn, alle

'Zoals velen bekend zal zijn,' schrijft dr. Vondeling op blz. In de oorlog heb ik daarvan ge- droomd en erover gesohreven.' Vondeling is niet de enige

Figuur 3.2: Sector Onderwijs: percentage uitval in bekostigde voltijd hbo-bacheloropleidingen en bekostigde voltijd wo-masteropleidingen, naar subsectoren, sector en het totale

Figuur 3.5: Sector Techniek: percentage uitval uit bekostigde voltijd hbo-bacheloropleidingen van studenten met een mbo-vooropleiding, naar subsector, sector en totaal hoger

Slaats heeft veel ervaring met het geven van meer eigen ver- antwoordelijkheid aan studenten, maar omdat de studenten van Open Innovation net uit de propedeuse komen, zijn ze

“De studenten in de regio laten het dagblad De Twentsche Courant Tubantia links liggen”, aldus het management van DTTC. Deze grote groep inwoners van het verspreidingsgebied

We hebben ook een integriteitcode die geldt voor alle studenten en personeelsleden van het Cibap?. Daarnaast is er