• No results found

Buiten twijfel: Contemplatief Gebed is New Age meditatie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Buiten twijfel: Contemplatief Gebed is New Age meditatie"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Buiten twijfel: Contemplatief Gebed is New Age meditatie

Door Ray Yungen, https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=30945, 5-11-2019

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling en voetnoten door M.V.

Voordat ik mijn boek A Time of Departing1 schreef, zorgde ik ervoor dat ik zonder twijfel kon bewijzen dat contemplatief gebed niet alleen in het christelijk geloof was binnengeslopen, maar bewees ook dat het een integraal onderdeel is van de New Age-beweging. New Agers zien contemplatief gebed zelfs als een van hun eigen gebruiken. Waarom zouden zowel New Agers als Christenen beweren dat contemplatief gebed van hen is? Je zult zeker niet meemaken dat de New Age bewe- ging iemand als Dwight Moody of Harry Ironside promoot, maar je zult wel veel voorbeelden vinden zoals deze waarin New Age therapeut Jacquelyn Small contemplatief gebed citeert als een toegangspoort tot de spiritualiteit waartoe zij behoort. Ze verklaart het als:

Een vorm van christelijke meditatie, zijn beoefenaars zijn getraind om zich te concentreren op een innerlijk symbool dat de geest kalmeert ... Wanneer beoefenaars vaardig worden in deze methode van meditatie, ondergaan ze een diepe trance die vergelijkbaar is met auto-hypnose.[1]

De redacteuren van het tijdschrift New Age Journal hebben een boek samengesteld met de titel As Above, So Below, dat zij promoten als een handboek over “Paths to Spiritual Renewal”2, overeen- komstig hun wereldbeeld. Naast hoofdstukken over sjamanisme, godinaanbidding en holistische gezondheid is er een hoofdstuk gewijd aan contemplatief gebed. Daarin verklaren ze openlijk:

Degenen die Transcendente Meditatie hebben beoefend, zullen misschien verrast zijn om te ho- ren dat het Christendom zijn eigen aloude vorm van mantra-meditatie heeft ... Vertrouwen op een mantrisch centreringsmiddel had een lange geschiedenis in de mystieke canon van het Christendom.[2]

New Age auteur Tav Sparks legt een reeks “deuropeningen” uit in een hoofdstuk van zijn boek, The Wide Open Door. Andermaal, samen met een verscheidenheid aan occulte en oosterse praktijken vinden we wat Sparks Spiritueel Christendom noemt. Hij zegt: “Het goede nieuws is dat er tegen- woordig bepaalde vormen van Christendom bestaan die actueel zijn met spirituele kracht”.[3] Hij noemt dan enkele contemplatief gebed verdedigers als voorbeelden.

Misschien is het meest overtuigende voorbeeld van allemaal een van een prominente figuur in de contemplatieve gebedsbeweging zelf, Tilden Edwards. Edwards is de oprichter van het prestigieuze Shalem Institute in Washington DC. In zijn boek Spiritual Friend suggereert Edwards dat degenen die contemplatief gebed beoefenen en “spirituele ontplooiing” en andere “ongewone ervaringen”

beginnen te ervaren, zich zouden moeten wenden tot een boek met de titel Psychosynthesis om de

“dynamiek” in “bepaalde stadia” te begrijpen.[4] Voor de christen is er een groot probleem met dit advies. Het boek dat Edwards aanbeveelt is een boek geschreven door een wereldberoemde occul- tist, Roberto Assagioli.

Deze “dynamiek” voor “bepaalde stadia” van “spirituele ontplooiing” kan wenselijk zijn voor die- genen die overeenstemmen met het occultisme, maar onthoudt dat Edwards christenen in deze vorm van gebed wil betrekken. Edwards zelf legt elke schijn dat dit echt christelijk is, terzijde als hij openlijk toegeeft: “Deze mystieke stroming [contemplatief gebed] is de Westerse brug naar spiritua- liteit uit het Verre Oosten”.[5]

1 NL: “Een tijd van heengaan” - http://www.verhoevenmarc.be/PDF/heengaan.pdf

2 Vert. “Paden naar geestelijke vernieuwing”.

(2)

2

Hoe kon deze mystieke revolutie tot stand zijn gekomen? Hoe kon dit perspectief zo wijdverbreid zijn geworden? Het antwoord is dat een aantal auteurs de afgelopen dertig of veertig jaar de gevoe- lige snaar hebben geraakt van miljoenen lezers en zoekenden binnen het Christendom. Deze schrij- vers hebben de contemplatieve visie gepresenteerd en gepromoot in die mate dat velen het nu als de enige manier zien om “dieper” te gaan in het christelijke leven. Zij zijn degenen die mannen en vrouwen ertoe aanzetten zich in contemplatieve praktijken te storten.

(Om meer documentatie te lezen waaruit blijkt dat “christelijk” contemplatief gebed hetzelfde is als New Age-meditatie, lees 5 Dingen die u moet weten over Contemplatief gebed:

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=18192 - gratis online).

Eindnoten:

1. Jacquelyn Small, Awakening in Time (New York, NY: Bantam Books, 1991), p. 261.

2. Ronald S. Miller, Editor of New Age Journal, As Above So Below (Los Angeles, CA: Tar- cher/Putnam, 1992), p. 52.

3. Tav Sparks, The Wide Open Door (Center City, MN: Hazelden Educational Material, 1993), p.

89.

4. Tilden Edwards, Spiritual Friend (New York, NY: Paulist Press, 1980), pp. 162-163.

5. Ibid., p. 18.

Lees verder:

o Rubriek “Contemplatief gebed”: http://www.verhoevenmarc.be/contemplatief.htm o Rubriek “New Age”: http://www.verhoevenmarc.be/new-age.htm

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

“ Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan; maar de poort is nauw en de weg

Het hart van de mens is fundamenteel goed (het heeft een goddelijk centrum), versus het hart van de mens is boos. EEN ONTKENNING VAN DE ZONDENATUUR. De mens kan God vinden door

Johannes Cassianus 1 , die schreef over een praktijk die hij leerde van de Woestijnvaders (in het bijzonder van Isaac 2 ). Deze informatie van Wikipedia wordt nu bevestigd

Reflexologie, shiatsu, polariteitstherapie en an- dere types van energiebalancering kunnen alle- maal toegepast worden door massagetherapeuten en mogelijk ook chiropractors. Het

Ik geloof dat Foster deze commentaren gaf omdat hij zich er wel van bewust was dat contemplatief gebed gevaarlijk kon zijn, omdat het niet verschilt van kundalini. Maar toch zegt

Foster geeft toe dat contemplatief gebed gevaarlijk is, en mogelijk de participant in het demonische rijk brengt, maar hij geeft een disclaimer die zegt dat niet iedereen er

“In de christelijke traditie is geestelijke begeleiding een begeleidingsvorm die al door de woes- tijnvaders, tussen de derde en zesde eeuw, beoefend wordt.. Het specifiek

Dat Crabb het voorwoord schreef in Benner’s boek, laat geen twijfel over voor zijn affiniteit voor dezelfde spiritualiteit. Zijn boek, The Papa Prayer, is geen uitzondering; hij