• No results found

Jan Minderhoud & Contemplatief Gebed Marc Verhoeven

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Jan Minderhoud & Contemplatief Gebed Marc Verhoeven"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Jan Minderhoud & Contemplatief Gebed

Marc Verhoeven

1. EO Visie - Bijbelstudie: Mag ik even stilte? Over stilte in de omgang met God - 8 maart 2007. Artikel van Jan Minderhoud, te vinden op:

http://www.eo.nl/tijdschriften/visie/2007/page/Mag_ik_even_stilte_//articles/article.esp?article=8267447

Enkele citaten hieruit:

“In de christelijke traditie hebben verschillende mensen de stilte ‘beoefend’. Stilte is dan een weg, een zwijgen van de mens op zoek naar God”. (Onderstreping door M.V.)

“Wat doe je in de stilte? Vooral stil zijn. Niets hoeven. Maar zien wat er in je opkomt. … Soms bidden op de ademhaling, het Jezus-gebed”. (Onderstreping door M.V.)

Iemand gaf een terechte opmerking op dit artikel:

“Ondanks dat ik de EO erg hoog heb zitten lijken me dingen als adem-haal-gebeden (waar halen jullie deze dingen vandaan???), en op passieve wijze een soort van mediteren op je gedachten en voor alle gedachten te bidden die in je opkomen niet echt een nuchtere manier van bidden. Ner- gens richt men zich in het Nieuwe Testament op de stilte. Het lijkt me dat wij er zodoende ook niet zo buiten-proportioneel aandacht aan moeten schenken. Dit komt allemaal super-soft over.

Weest nuchter en waakzaam”.

2. Site Jan Minderhoud - Begeleiding en Advies - Geestelijke begelei- ding, te vinden op:

http://www.janminderhoud.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=1

Een citaat hieruit:

“In de christelijke traditie is geestelijke begeleiding een begeleidingsvorm die al door de woes- tijnvaders, tussen de derde en zesde eeuw, beoefend wordt. Het specifiek christelijke zit in de gedachte dat mensen in de navolging van Jezus een geestelijke weg gaan, een weg die iemand dichterbij zijn of haar bestemming kan brengen, een groeiproces naar God toe, een proces waar- in je mag groeien naar het beeld van Christus”. (Onderstreping door M.V.)

3. Conclusie:

Deze “christelijke traditie”, gepromoot door Jan Minderhoud, is die van de mystiek-occult-duistere- katholieke “woestijnvaders”, uit de donkere middeleeuwen. Hij zegt het zelf. Men weze dus ge- waarschuwd. En het door hem ook gepromootte “Jezusgebed” is uit dezelfde bron. Wikipedia zegt hierover:

“Het Jezusgebed is een gebedsvorm uit het Oosters christendom. Het bestaat uit het voortdurend innerlijk of hardop bidden van de naam Jezus. Het ontwikkelde zich bij de woestijnvaders in de vierde eeuw, en heeft in de loop van de geschiedenis verschillende perioden van opleving ge- kend. Het bekendst is de stroming van de Russische startsi uit de achttiende tot het begin van de twintigste eeuw, in het Westen vooral onder de aandacht gebracht door het boek ‘verhalen van een Russische pelgrim’.

Het Jezusgebed kan bestaan uit alleen de naam zelf, zoals gepropageerd door de geestelijke schrijver Lev Gillet, maar meer gebruikelijk zijn de formules ‘Heer Jezus, Zoon van God, ont- ferm U over mij, zondaar’ en ‘Heer Jezus, ontferm U over mij’.

(2)

2

Meestal wordt het in stilte gebeden, maar in bijvoorbeeld Griekenland wordt het ook veel hard- op gezongen. In Nederland wordt het in die vorm in ieder geval in Warfhuizen beoefend, maar waarschijnlijk ook in verschillende Griekse parochies”.

Ik ga over deze onbijbelse contemplativiteit van de woestijnvaders niet uitweiden. U kan er uitge- breid over lezen in het online-boek op mijn site: Een Tijd van Heengaan, van Ray Yungen:

Een tijd van heengaan - over universele spiritualiteit en Christendom : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/heengaan.pdf

Lees verder ook:

o “Lectio Divina”: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/lectioDivina.pdf o “Evangelicals richten zich tot Katholieke Spiritualiteit”:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/rkkSpiritualiteit.pdf

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

EMPA resulted in a slight increase in circulating phosphate and PTH levels without activating FGF23–Klotho axis in the kidney and bone mineral resorption, measured with CTX-1, was

“ Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan; maar de poort is nauw en de weg

Het hart van de mens is fundamenteel goed (het heeft een goddelijk centrum), versus het hart van de mens is boos. EEN ONTKENNING VAN DE ZONDENATUUR. De mens kan God vinden door

Het akkoord zou toegankelijk moeten zijn voor elk Euro- pees land dat zich aantoonbaar heeft ver- plicht tot democratie en een marktgerichte economie.32 Dit soort van

zich het bekende facts/values onderscheid, dat recentelijk door Newbigin gekritiseerd is als zijnde een typisch product van de moderniteit (en dat trou- wens ook door

veel te zeggen over hoe je als begeleider helpt om dit onderscheid te maken: geestelijke begeleiding laat zich natuurlijk niet vastleggen in maar twee begrippen en houdingen.

En meer in het bijzonder tussen degenen voor wie vrijheid de vrucht van de liefde is, en degenen voor wie vrijheid het beginpunt van liefde kan, maar niet hoeft te zijn..

Tot slot U ziet dat ik de opvattmg als zou het m de berichten over de opstandmg van Jezus m het Nieuwe Testament om metaforen gaan, van de hand wys (Ter Linden heeft dat woord