• No results found

Meten met twee maten

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Meten met twee maten"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Column

Prof. dr. AG. Weiler

Meten met twee maten

In de memorie van antwoord met betrek-kmg tot wijziging van de artikelen XIII en XIV van de Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs (rljksbijdrage wetenschappelijk theologisch onderwijs) (stuk 19011, ont-vangen 1 JUii 1987) releveert de minister van Onderwijs en Wetenschappen W.J. Deetman de ontwikkelingen aangaande het voornemen van het Humanistisch Ver-bond in samenspraak met de Rijksuniver-sitelt te Utrecht een experimentele studie-richting humanistiek in te stellen. Nadal het College van Bestuur van genoemde universiteit had besloten geen medewer-ktng aan de totstandkom1ng van die stu-dierichting te geven, vroeg het Humanis-tisch Verbond voor zijn ambtsopleiding een aanWIJZing aan krachtens artikel 218 WWO, en werd de Stichting Humanistisch lnstituut voor Wetenschappelijk Onderwijs en Onderzoek (H.I.W.O.O) opgericht, 29 mei 1986. Adviezen over deze aanvraag 1ngewonnen biJ de Onderwijsraad, de unl-versiteiten en de bestaande theologische hogescholen (thans deels ook universitei-ten geheuniversitei-ten), waren zonder uitzondering terughoudend, zo deelt de minister mee. En toch meent hij dat, indien aan de in de adviezen genoemde bezwaren tegemoet wordt gekomen, het Humanistisch Ver-bond ten behoeve van zijn ambtsoplei-dtng in aanmerking komt voor een

rijksbij-Chr~sten Democratlsche Verkenn1ngen 10/87

drage, en wei op voet van gelijkheid met de integrale ambtsopleidingen van de kerkgenootschappen in Nederland (Rooms Katholieke Kerk, Gereformeerde Kerken, Christelijke Gereformeerde Ker-ken en andere). In de aangeboden Nota van Wijziging wordt dan ook gesteld, dat de f1nanciele verhouding tussen de staat en het Humanistisch Verbond, met het oog op een mogelijke aanwijzing van de Stichting HIWOO als universiteit, regeling behoeft: de Stichting kan op voet van ge-lijkheid met de andere bijzondere aange-wezen instellingen van wetenschappelijk theologisch onderwijs rekenen op een rijksbijdrage, indien zulk een aanwijzing geschiedt.

In deze Nota van Wijziging wordt der-halve wetenschappelijk theologisch en wetenschappelijk levensbeschouwelijk onderwijs gelijkgesteld; de aanhef en de considerans worden dan ook aangepast om het levensbeschouwelijk humanistisch onderwijs onder de werking van de wet te kunnen brengen.

Opmerkelijk is dan, dat tegelijkertijd in diezelfde memorie van antwoord een sub-sidiering van islamitische, boeddhistische of hindoelstische opleidingen wordt afge-wezen. Er wordt ook voor hen geen 'in-dien ... -plaats' gereserveerd in de wet als voor de Stichting HIWOO. De minister

(2)

vindt dat voor deze genootschappen een afzonderlijke samenspraak tussen rege-ring en parlement, en derhalve een apart wetsvoorstel is vereist, omdat het huidige wetsvoorstel slechts de formele grondslag beoogt te leggen voor het huidige stelsel van subsidies voor het kerkelijk ambt. Oat hier met twee maten wordt gemeten is duidelijk. Als we even afzien van het feit of er ja dan neen een aanvraag tot aanwij-zing krachtens artikel 218 is ingediend, kunnen we het volgende stellen. Het Hu-manistisch Verbond is geen kerkgenoot-schap; de bedoelde opleiding is er niet een voor een kerkelijk ambt. De in het vooruitzicht gestelde gelijkberechtiging met theologische opleidingen voor een opleiding die uitdrukkelijk niet-theologisch is, en uitgaat van een genootschap dat athe"istisch is en dus geen 'woord over God' heeft, is wei heel wrang voor die kerkelijke ambtsopleidingen. Het seculier karakter van de staat noopt kennelijk tot dit soort tegenstrijdige gelijkheden in behan-deling. Maar dat dan gelovige gemeen-schappen die wei een eigen theologie hebben worden buitengesloten van de wet, komt merkwaardig discriminerend over. Waarom krijgt dit wetsvoorstel niet een algemene strekking, en wordt in een regeling van de status quo een 'indien .. plaats' gecreeerd voor een specifiek rela-tief klein genootschap?

De overheid dient godsdienst en le-vensbeschouwing, kerkgenootschappen en genootschappen op geestelijke grand-slag gelijk te behandelen op die terreinen waar overheid en (kerk-)genootschappen elkaar treffen, zoals bij de ambtsopleidin-gen, de geestelijke verzorging en dergelij-ke. De overheid zal zich van een inhoude-lijk oordeel over de (kerk-)genootschap-pen moeten onthouden, en algemene cri-teria moeten ontwikkelen terzake van steunverlening. Ten behoeve van de rege-ring werkt een commissie van advies

hier-402

Column

aan. Waarom loopt de Nota van Wijziging op de bevindingen van deze commissie vooruit, en wordt voor het Humanistisch Verbond alvast een 'indien ... -plaats' ge-reserveerd?

Meent de minister soms, dat de nieuwe stichting gemakkelijk aan de te stellen eisen voor wat betreft de inrichting van het onderwijs zal kunnen voldoen? Zo een-voudig ligt dat niet. Krachtens de wet moe-ten protestantse en katholieke aangewe-zen instellingen voor wetenschappelijk theologisch onderwijs zich richten naar de regelingen van de Vrije respectievelijk de Katholieke U niversiteit voor hun theologi-sche faculteiten (artikel 225 WWO). Maar het is niet aan te nemen, dat het HIWOO zich aan deze normstelling zal willen on-derwerpen! Waar moet een studierichting humanistiek van een bijzondere instelling ex artikel 223 WWO zich dan op richten? Het Academisch Statuut kent die studie-richting niet; er is geen natuurlijke pendant aan een gewone universiteit te vinden. Hoort de studierichting dan thuis bij de wijsbegeerte? Of bij de sociale weten-schappen? Maar wat moet levensbe-schouwelijk genormeerd onderwijs in de kring van wetenschappen, die uitdrukke-lijk zonder expliciete levensbeschouwelij-ke vooronderstelling willen werlevensbeschouwelij-ken?

De christelijke theologie heeft als weten-schap een traditie van zo' n negenhonderd jaar, en kent een eigen ontwikkelingsdy-namiek ondanks haar voortdurende nor-mering op het Woord Gods in de Bijbel. Waar vindt de humanistiek als weten-schap haar norm, en welke wetenweten-schaps- wetenschaps-traditie wordt aangesproken.

Vragen die beantwoord zouden moeten zijn, alvorens de minister zijn 'indien. plaats' uitreikt.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

The purpose of this article is to describe the context for governance in Portuguese higher education institutions and how institutional governance

Nu is dat natuurlijk in allerlei situaties in het leven heel goed en bewonderenswaardig (in de politiek bijvoorbeeld), maar men kan de vraag opwer- pen of wanneer men dat

In the spirit of the HOPE Project, Stellenbosch in October last year became the first African university to sign the Berlin. Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences

Ze vormen samen de input voor kwantitatieve analyses, waarbij het belang van deze potentiële verklaringen zal worden getoetst met gegevens afkomstig van het

Prevalente patiënten lijken niet te zijn meegenomen in de berekeningen, terwijl deze wel voor deze behandeling in aanmerking zullen komen als het middel voor vergoeding in

Other provisions in the ITA relating to groups include: a provision in respect of the exemption from secondary tax on companies in terms of which any dividend

In July 2016, the Dutch national guidelines for the diagnosis and treatment of gastric cancer have been revised and advise FDG-PET/CT and SL for patients with locally advanced

Furnée is goed op de hoogte van de theorievorming over de sociale, gender en politieke geschiedenis en houdt rekening met de belangrijkste discussies in deze velden, maar gaat