• No results found

MOOIE MUZIEK IS HET RESULTAAT VAN INTENSIEF LUISTEREN. *

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "MOOIE MUZIEK IS HET RESULTAAT VAN INTENSIEF LUISTEREN. *"

Copied!
12
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

MUZIEK MET VIRON

AANPASTIPS OM OPTIMAAL VAN MUZIEK TE GENIETEN.

AANPASGIDS MUZIEK

MOOIE MUZIEK IS HET RESULTAAT VAN INTENSIEF LUISTEREN.

*

Dit citaat geldt niet alleen voor muzikanten, maar voor iedere muziekliefhebber. Want alleen wie aandachtig tot in de kleinste details naar muziek luistert, kan muziek waarnemen zoals het hoort te zijn: iets moois.

Omdat spraak en muziek fundamenteel verschillend zijn, worden gestandaardiseerde muziekprogramma's of automatische muziekherkenningssystemen al jaren in het aanpassingsproces opgenomen. Maar zijn deze

standaardprogramma's met voorgedefinieerde akoestische modellen ook altijd doeltreffend? Want één ding is duidelijk:

een gestandaardiseerd akoestisch model vertegenwoordigt nooit de volledige variantie van de muziek. Daarom moeten we ons bij de hoortoestelaanpassing de volgende vragen stellen:

• hoe definieert u de gewenste versterking en frequentierespons voor een muzikant?

• Voor welk instrument?

• Voor welke muziekstijl en onder welke ruimtelijke omstandigheden?

• Hoe kunnen we de juiste versterking bepalen om optimale hoorbaarheid, natuurlijkheid en comfort te bieden als we de kenmerken van het doelsignaal (muziek) niet in een model vast kunnen leggen?

Muzikanten hebben een gedetailleerde akoestische terugkoppeling van hun instrumenten nodig om deze perfect te kunnen beheersen.

Het doelsignaal van het muziekprogramma moet daarom vooral gebaseerd zijn op de akoestische kenmerken van het eigen instrument in het geval van actieve musici. Deze parameters zijn echter niet op voorhand bekend. Het spreekt voor zich dat bij de aanpassing voor musici met gehoorverlies, een individueel programma gecreëerd moet worden.

Ook de verwachtingen van de cliënt over de prestaties van het hoortoestel verschillen fundamenteel.

Een muzikant met een hoortoestel is op hetzelfde moment een muzikant, muziekliefhebber en hoortoestelgebruiker, maar dan met drie volledig verschillende verwachtingen.

In dit document willen we ons richten op MUZIKANTEN en MUZIEKLIEFHEBBERS.

* Daniel Barenboim, algemeen chef-dirigent van de Staatsopera “Unter den Linden”, Berlijn (Duitsland)

HOORTOESTELGEBRUIKER  Verbetering van de spraakverstaanbaarheid MUZIEKLIEFHEBBER  De best mogelijke geluidsweergave

MUZIKANT  Controle over het eigen spel

Viron 9 | 7 | 5

(2)

MUZIKANT  CONTROLE OVER HET EIGEN SPEL

HET VERSCHIL

Spraak- versus muziekspectra

Spraak heeft een relatief uniform frequentiespectrum als gevolg van het feit dat het menselijk spraakkanaal de bron is. Er zijn individuele verschillen tussen mannen, vrouwen en kinderen, maar het brongeluid is vergelijkbaar. De toegepaste normen voor de aanpassing van hoortoestellen hebben daarom betrekking op een langetermijnspectrum van spraak (bijv. ISTS).

Bij het berekenen van de versterking dient dit spraakspectrum als basis voor de aanpassing. In tegenstelling tot spraak heeft muziek echter veel verschillende bronnen.

De frequentiebereiken van een tuba en een piccolofluit zijn bijvoorbeeld zeer verschillend. Daarom is er geen

betrouwbaar langetermijnspectrum voor muziek met een algemene toepassing in de aanpassing.

De aanpassing moet daarom idealiter altijd met de muzikant én zijn/haar instrument worden uitgevoerd.

Afb. 1: De significante verschillen in het frequentiespectrum en de dynamiek. Het wordt duidelijk dat het onmogelijk is om beide gebieden te optimaliseren met dezelfde benadering.

ELKAAR GOED BEGRIJPEN

Hoorzorgprofessionals en muzikanten moeten gemeenschappelijke terminologie vinden, zodat de fijnafstelling van het hoortoestel gebaseerd is op de feedback en het gevoel van de muzikant. Hoorzorgprofessionals typeren een zacht niveau bijvoorbeeld met ca. 50 dB, een normaal niveau met ca. 65 dB en een hard niveau met ca. 80 dB. Voor een muzikant liggen de zachte niveaus bij het musiceren echter tussen 70 en 80 dB, terwijl het normale niveau op 90 dB en een luid niveau op 110 dB ligt. Dit is een groot verschil (zie afb. 1).

DE TECHNOLOGIE

Viron is het eerste hoortoestel met Bernafon’s True Environment Processing™ en combineert toonaangevende technologieën met een unieke, nauwkeurige signaalverwerking en een speciaal voor muzikanten ontworpen Live Muziekprogramma.

HET JUISTE LUISTERPROGRAMMA

Het Live Muziekprogramma bestaat uit de volgende drie elementen:

1. Vergroot dynamisch bereik

Met een verhoogde ingangslimiet worden ingangsniveaus tot wel 113 dB verwerkt (alleen beschikbaar in Viron 9). Dit komt ten goede van de muziekbelevenis tijdens een liveconcert, maar vooral de beleving van het eigen instrument. Een violist heeft bijvoorbeeld een niveau van 80 tot 100 dB in zijn linkeroor bij het spelen. Een vergroot dynamisch bereik voorkomt derhalve vervorming van de gespeelde noten.

2. ChannelFree™

De frequentie- en niveauverhoudingen tussen grondtonen en boventonen kenmerkt de typische klank van een muziekinstrument (zie ook afb. 15).

ChannelFree™ verwerkt signalen in hun geheel – extreem snel en bovendien kanaalvrij. Zo wordt de klankkleur van belangrijke boventonen niet onbedoeld veranderd door een beperkt aantal kanalen of kanaalafhankelijke compressie.

3. Groot frequentiebereik

Een brede frequentierespons helpt ervoor te zorgen dat muziek als natuurlijk wordt ervaren (bijv. Moore & Tan, 2003; Killion, 2009). Het Live Muziekprogramma in de Viron 9 biedt een frequentierespons tot maar liefst 10.000 Hz.

Hoorbereik Live muziek

Spraak

Frequenz (in Hz)

20 50 100 200 500 1,000 2,000 5,000 10,000

Schalldruckpegel (in dB SPL)

80 60 40 20 0

20,000 120

100

Dynamik und Frequenzbereich Dynamiek en frequentiebereik

Geluidsdrukniveau (in dB SPL)

Frequentie (in Hz)

Afb. 2: Programmaselectie in Oasisnxt voor Viron 9

(3)

3

HET AANPASSEN VAN DE DYNAMIEK

Vraag de cliënt om eerst verschillende toonladders te spelen met zijn/haar instrument over het hele register op een luid niveau.

Stel vervolgens

1. de MPO op de maximale waarde in.

2. Stel het totale volume in met de 80 dB input-regelaar.

Vraag tot slot de muzikant om opnieuw toonladders met een andere intensiteit te spelen en dan te beoordelen of een noot onevenwichtig klinkt of duidelijk verschilt van de aangrenzende noten.

Verander vervolgens

3. de compressiewaarden, met name via de 65 dB input-regelaars, in de betreffende frequentiebereiken, om een zo groot mogelijk dynamisch bereik te genereren.

Voer tijdens het spelen een in-situ meting uit via Live Speech Mapping (zie afb. 15). Op deze manier zijn de respectievelijke noten in Live Speech Mapping direct te herkennen. Deze kunnen dan gecontroleerd worden op disharmonieën.

De volgende afbeeldingen tonen de dynamiek in de Gain-weergave vóór en na het optimaliseren van het Live Muziek- programma voor een bespeeld instrument. Het is duidelijk dat zachte niveaus bij het maken van muziek een minder doorslaggevende rol spelen Het is veel belangrijker om de compressiewaarden tussen 65 dB en 80 dB zo laag moge- lijk te houden, zodat de muzikant kan genieten van de volledige dynamiek van het instrument. Ook blijkt dat de doelbe- rekening van spraakgerichte rekenregels eigenlijk ongeschikt is voor het maken van muziek. Ook passief luisteren of streamen van muziek moet in een apart muziekprogramma een eigen instelling krijgen om cliënten maximaal te laten genieten van muziek.

2.

1.

3.

Afb. 3: Aanpassing van de dynamiek in het Viron 9 Live Muziekprogramma

Afb. 4: Standaard Dynamic programma (P1) voor spraak Afb. 5: Individueel geoptimaliseerd Live Muziekprogramma

(4)

HET AANPASSEN VAN DE FREQUENTIEKARAKTERISTIEKEN

Bij het aanpassen van de frequenties is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de transmissie van het hoortoestel zo dicht mogelijk bij het frequentiespectrum van het muziekinstrument ligt. Ook in dit geval moet een individuele aanpas- sing gemaakt worden, aangezien de rekenregels de versterking aan de hand van de SII (Speech Intelligibility Index) berekenen. Dit resulteert zelfs bij een frequentie-onafhankelijk gehoorverlies in een toename van de versterking bij 2 kHz, en derhalve tot vervorming van het waargenomen spectrum van het muziekinstrument.

Afb. 8: Frequentiebereiken van verschillende instrumenten

Communicatie is voor de hoorzorgprofessional van cruciaal belang om de frequentieregeling vanuit het oogpunt van de muzikant beter te kunnen begrijpen. Een hoorzorgprofessional typeert een lage toon met 250 tot 500 hertz. Voor muzi- kanten is dit daarentegen meer het middelste toonveld. Dan zijn er ook nog de verschillen tussen de instrumenten. Het lage register van een tuba komt niet overeen met het lage toonregister van een fluit of viool.

Afb. 6 en 7: De frequentieweging voor spraak (links) leidt tot een toename van de hoge frequenties (rechts), zelfs wanneer het audio- gram vlak is, en kan de eigen waarneming van het instrument vervormen.

20 50 100 200 500 1,000 2,000 5,000 10,000

Invloed van frequenties op spraakverstaanbaarheid

20,000 Woorden

Zinnen Voortdurende spraak

Frequentie (in Hz) 0

10 20 30

Belang (in %)

Invloed van de frequenties op de spraakverstaanbaarheid

Frequentie (in Hz)

Betekenis (in %)

20 Hz 50 Hz 100 Hz 200 Hz 500 Hz 1 kHz 2 kHz 5 kHz 10 kHz 20 kHz

Frequentie

Grondtoon Boventonen

Frequentie (in Hz)

(5)

5

Om een evenwichtige frequentierespons voor muzikanten te vinden, wordt dezelfde procedure aanbevolen als voor het aanpassen van de dynamiek. De muzikant herhaalt verschillende toonladders en geeft aan welke toon onevenwichtig klinkt.

Als bijzonder opvallende tonen niet te verbeteren zijn met de frequentiecontroles, kunnen correcties aan het oorstukje helpen. Over het algemeen worden enigszins afgevlakte fre- quentieresponsen beschreven als meer harmonisch. Andere studies bevelen een grotere bandbreedte aan voor licht tot matig gehoorverlies en een vlak verloop voor meer duidelijk- heid of een smallere bandbreedte voor ernstig gehoorverlies met een schuin verloop voor meer comfort (Moore, 2012).

Afb. 9: Gemiddelde afwijking van de vooraf berekende frequentierespons nadat de instelling voor het betreffende instrument is geoptimaliseerd.

HET OORSTUKJE

Afb. 10: Selectie van oorstukje

Zoals bij elke hoortoestelaanpassing speelt de juiste keuze van het oorstukje een doorslaggevende rol voor muziek, aangezien dit in gelijke mate zowel zeer hoge als zeer lage frequenties adequaat moet overdragen. Als het oorstukje te open is, dan zorgt dat voor een gebrek aan geluidsdruk en bas. Als het te gesloten is, dan kan dat leiden tot een verhoging van de zelfopgewekte niveaus, bijv. bij blaasinstrumenten. Resonantiefrequenties kunnen ervoor zorgen dat er een toon uit een toonladder meer naar voren komt, wat invloed kan hebben op de manier van spelen. Daarom is het zinvol om een tweede paar oorstukjes aan te passen om naar muziek te luisteren of om muziek te maken (idealiter zelfs met een grotere bandbreedte en dynamiek). Voor zangers of blazers kan een oorstukje dat minimaal contact maakt met de gehoorgangwand geschikt zijn. Op deze manier kan de geluidsdruk aan de trommelvlieszijde bijna constant gehouden worden met een kleine venting. De zelf gegenereerde resonantiefrequenties kunnen zodoende via het vrije kraakbeengedeelte afgevoerd worden. Een in-situ controle via Live Speech Mapping is het meest geschikt ter verifica- tie en detectie van storende resonantiefrequenties. Overigens wordt de procedure ook aanbevolen voor een objectieve controle van occlusie-effecten (zie afb. 16).

DE FEATURES

Over het algemeen wordt aanbevolen om de adaptieve features zoveel mogelijk uit te schakelen bij het musiceren. Deze die- nen over het algemeen om de SNR (Signal-to-Noise Ratio) in een akoestische omgeving te verbeteren. Aangezien tijdens het musiceren echter alleen signaalgeluid aanwezig is, kunnen adaptieve systemen de muziekwaarneming negatief beïnvloeden.

Zet in het Live Muziekprogramma bij de Viron 9 de DAC op

“maximaal comfort” resp. “comfort” en bij de Viron 5 op

“gebalanceerd”. Dit vermindert de compressie van de zachte niveaus en houdt de algemene prestaties dynamischer.

Directionele microfoons beïnvloeden de frequentierespons en moeten daarom omni- directioneel worden ingesteld – ook om te zorgen dat instrumenten rondom de luisteraar worden opgepikt door de microfoons. Andere features zoals de Wind Noise Monitor of de Dynamic Feedback Canceller moeten ook uitgeschakeld blijven.

Het risico op feedback is over het algemeen lager bij de instelling voor muzikanten, omdat de versterking over het geheel en voornamelijk voor zachte inputniveaus verminderd wordt.

VN9 MNR T 100 Versterkingsefficiëntie na optimalisatie (in dB) -5.0

-2.5 0.0 2.5 5.0

250 500 1000 2000 4000

Frequenz (in Hz)

Verstärkungsdifferenz nach Optimierung (in dB)

Frequentie (in Hz)

Afb. 11 en 12: Featureselectie bij Live Muziekprogramma

Dynamic Amplification Control (DAC) Voorkeur voor spraak

Maximaal comfort Uit

(6)

Afb. 13 en 14: Regeling van het volume via de EasyControl-A app en de configuratie van de druktoetsen op de hoortoestellen.

Om het volume te regelen moeten muzikanten, afhankelijk van het instrument, de mogelijkheid hebben om het volume van hun toestellen zelf te regelen, voor beide oren onafhankelijk van elkaar. De eenvoudigste manier om dit te doen is door gebruik te maken van de EasyControl-A app (afb. 13). Met de modellen MNR T en MNR T R kunt u de druktoetsen op de hoortoestellen onafhankelijk van elkaar configureren.

Verwijder hiervoor 1. het vinkje bij het synchroniseren en specificeer 2. het volumebereik (afb. 14).

DE VERIFICATIE

Om gerichte correcties aan te brengen in zowel de dynamiek als in de frequentiekarakteristiek, wordt aanbevolen om de aanpassing via Live Speech Mapping te verifiëren. Als een toon voor de cliënt vals klinkt, vraag hem/haar dan om deze toon opnieuw te spelen. Met behulp van livemetingen kan de relatie tussen de grondtonen en boven- tonen gecontroleerd worden.

In-situ meting van een live gespeelde noot.

Opvallend is dat de eerste boventoon duidelijk naar voren komt.

Frequentierespons na correctie van de eerste boventoon in Oasisnxt.

Afb. 15: Frequentiecorrectie van een gespeelde noot

Live in-situ meting van de eigen stem van de cliënt met uitgeschakeld hoortoestel. De cliënt klaagt over zijn eigen stem.

In-situ meting waarbij vervolgens gekozen is voor een oor- stukje dat minimaal contact maakt met de gehoorgangwand.

Afb. 16: Niveaucorrectie van de eigen stem 1.

2.

(7)

7

MUZIEKLIEFHEBBER  DE BEST MOGELIJKE GELUIDSWEERGAVE

Bij het passief luisteren naar muziek is het de bedoeling om een zo breed mogelijk spectrum te reproduceren. Dit geldt zowel voor de frequentieresolutie als voor de dynamiek. De bronnen kunnen immers heel verschillend zijn: een livecon- cert, een televisie, een stereosysteem of directe streaming naar de hoortoestellen.

HET JUISTE LUISTERPROGRAMMA

Allereerst moet worden verduidelijkt of de cliënt vooral thuis of live naar muziek luistert. Voor liveconcerten is het Live Muziekprogramma aan te bevelen vanwege de hoge inputdynamiek.

Thuis naar muziek luisteren  Muziek Thuisprogramma

Wanneer u thuis naar muziek luistert, is het Muziek Thuisprogramma beter geschikt, om- dat dit bij zeer rustige passages een gedetailleerdere resolutie geeft. Bovendien luisteren maar weinig mensen thuis naar muziek met meer dan 95 dB. Bij hardere niveaus treedt het adaptieve vergrote dynamische bereik van Viron 9 in werking. Deze feature verhoogt de dynamiek adaptief tot 113 dB zodra de microfoon niveaus boven 95 dB detecteert.

Liveconcerten  Live Muziekprogramma

Vraag in geval van livemuziek naar de muziekstijl. Bij klassieke muziek gaat de voor- keur meestal uit naar iets meer bas en minder hoge tonen. Bij rockmuziek is het vaak juist andersom.

Afb. 17: Programmaselectie in Oasisnxt voor Viron 9

Daarnaast speelt de akoestiek van de ruimte een belangrijke rol. Met de SoundStudio in Oasisnxt kunt u verschillende ruimtes simuleren.

Afb. 18:

Selectie van de verschillende ruimtes in SoundStudio

HET AANPASSEN VAN DE DYNAMIEK

Voor cliënten die thuis naar muziek luisteren, geldt het volgende: het is beter om het volume van het systeem iets te verlagen en het gewenste totale volume via het hoortoestel te regelen. Uw cliënt kan hiervoor de afstandsbediening, de SoundClip-A of de app gebruiken.

Op deze manier wordt het signaalpad minder belast door hoge ingangsniveaus, de apparaten schakelen later naar compressie en geven meer dynamiek. Als uw cliënt graag naar klassieke muziek luistert, dan is het mogelijk nodig om de lage inputniveaus iets te verhogen. Voor livemuziek kan het algehele niveau over het algemeen verlaagd worden.

Als de versterker van de cliënt een Loudness-functie heeft, dan kan deze ook een betere waarneming van lage niveaus ondersteunen. Hierbij gaat echter een deel van de dynamiek verloren.

Vraag al bij de eerste afspraak naar het favoriete nummer van de cliënt en zorg er bij de vervolgafspraak voor dat u dit beschikbaar hebt. Het eerste wat uw cliënt dan hoort, is een bekend nummer. De aanpassing begint derhalve met een positieve beleving. In Bernafon’s SoundStudio kunt u eenvoudig muziekbestanden importeren, zodat u optimaal voorbe- reid bent om succesvolle muziekaanpassingen uit te voeren.

Stille galmende ruimte Stille grote ruimte Stille grote zaal

Stille middelgrote ruimte

(8)

Gebruik SoundStudio om muziek wat luider af te spelen voor de cliënt (bij voorkeur over twee hoog- waardige luidsprekers).

1. Verhoog de MPO tot de maximaal geaccepteerde waarde.

2. Bepaal via de 80 dB input-regelaar het gewenste totaalvolume.

3. Pas de 50- en 65 dB input-regelaars zodanig aan dat alle muziekpassages hoorbaar zijn, maar toch voldoende dynamiek hebben.

Afb. 19:

Aanpassing van de dynamiek in het Muziek Thuisprogramma

HET AANPASSEN VAN DE FREQUENTIEKARAKTERISTIEKEN

In tegenstelling tot bij het musiceren moet de frequentierespons zo breed mogelijk zijn, aangezien deze niet op één instrument is afgestemd. Indien mogelijk dient de frequentierespons het gehele frequentiespectrum te bestrijken.

 Viron 9 heeft een bereik tot 10.000 Hz TIP

Voor de best mogelijke frequentierespons kiest u bij de Viron 9 een 85- of 100-speaker

(afhankelijk van het gehoorverlies) met oorstukje. Hoe kleiner de venting, des te groter de frequentierespons. Dit geldt in dezelfde mate voor zowel de lage als de hoge tonen. Afhankelijk van het gehoorverlies kan het raadzaam zijn om een tweede paar oorstukjes met een kleinere venting aan te passen voor het best mogelijke geluid bij het luisteren naar muziek.

Fijnafstellingstips om samen met uw cliënt de best mogelijke geluidsinstelling te vinden:

De frequentierespons bij ...

10 kHz  verhogen, om de zang uit te lichten

 verhogen, voor meer “helderheid” bij een akoestische gitaar en piano

 verlagen, om s-klanken voor zangers te verminderen 7 kHz  verhogen, als zangers dof klinken

 verlagen, om s-klanken voor zangers te verminderen

 verhogen, om synthesizers, gitaren en piano's meer scherpte te geven 5 kHz  verhogen, voor meer vocale aanwezigheid.

 verhogen, voor meer attack van de piano, akoestische gitaar en helderheid voor gitaren

 verlagen, voor minder “vingergeluid” op bassnaren

3 kHz  verhogen, voor meer attack van de elektrische/akoestische gitaar

 verhogen, voor meer helderheid/luidheid van de stem

1.

3.

2.

(9)

9

HET OORSTUKJE

Afb. 20:

Selectie van oorstukjes voor muziekliefhebbers

Ook voor het genieten van muziek thuis of tijdens concerten geldt: hoe meer gesloten, des te groter de bandbreedte en dynamiek. Daarom is ook in dit geval een tweede paar oorstukjes speciaal voor muziek met een kleine venting van grote waarde. Dit geldt vooral voor het luisteren naar gestreamde muziek. Een kleine venting dempt externe stoor- bronnen zoals trein- of vliegtuiggeluiden en uw cliënten kunnen zich volledig focussen op hun muziek en ontspannen.

Hoortoestellen met muziek-oorstukjes voor de modellen Viron MNR, MNR T en MNR T R kunnen met een beetje be- geleiding door de cliënt gemakkelijk verwisseld worden. Activeer simpelweg het muziekprogramma en uw cliënt kan zich onderdompelen in de wereld van de muziek.

DE FEATURES

Net zoals bij het musiceren geldt:

hoe minder features, des te dui- delijker en authentieker het geluid.

In het programma Muziek Thuis/

TV zijn er daarom er geen features beschikbaar.

In het Live Muziekprogramma zijn er twee microfoonstanden beschikbaar: omni-directioneel en directioneel. Directioneel wordt aanbevolen voor concerten om de geluiden van achter de luisteraar iets af te zwakken. Zo kan uw cliënt zich volledig concentreren op wat er op het podium gebeurt.

De frequentierespons bij ...

1,5 kHz  verhogen, voor meer helderheid bij het plukken aan bassnaren

 verlagen, om de dofheid van de gitaren te verminderen 800 Hz  verhogen, voor meer helderheid en punch van de bas

400 Hz  verhogen, om de helderheid van de baslijnen te verbeteren, vooral bij luidsprekers met een laag volume

 verlagen, om de ruimtelijke klanken bij bekkens te verminderen 200 Hz  verhogen, om de zang een voller geluid te geven

 verhogen, om gitaren en de snare een voller geluid te geven (harder geluid)

 verlagen, om de “sponzigheid” van zang of instrumenten met een gemiddelde toonhoogte te vermijden 125 Hz  verhogen, om instrumenten met lagere tonen een harder basgeluid te geven

 verhogen, om gitaren en de snare een voller geluid te geven

 verhogen, om de piano en de hoorns een warmer geluid te geven

 verlagen, om het gebrul van de gitaren te verwijderen en de helderheid te vergroten

VN9 MNR T 85

Afb. 21: Featureselectie bij Live Muziekprogramma

(10)

Voor het streamen van muziek hebben muziekliefhebbers nog meer geluidsopties beschikbaar voor gepersonaliseerde instellingen. U vindt de streaming-instellingen in Oasisnxt onder Accessoires.

TV-A luidheid

Met deze feature kan het uitgezonden signaal zachter of luider ingesteld worden. Deze verandering heeft geen invloed op het microfoonsignaal van het hoortoestel. Uw cliënt kan ook het volume van de gestreamde muziek aanpassen met de Easy Control-A-app.

Microfoon-/TV A-niveau

Verlaagt het niveau van de hoortoestelmicrofoons ten opzichte van het gestreamde signaal. Dit verbetert de signaal-ruisverhouding, vooral als er veel achtergrond- geluiden aanwezig zijn.

Geluidsperceptie

Kies uit 5 niveaus om een evenwicht te creëren tussen de lage frequenties Volst en de hoge frequenties Helderst (zie ook afb. 25).

Low Frequency Enhancer

Selecteer het juiste niveau om de overdracht van de lage tonen te verbeteren. Vooral als er een meer open oorstukje is aangepast (zie ook afb. 25).

Afb. 22: Streaming-instellingen in Oasisnxt onder Accessoires

TIP

Viron hoortoestellen kunnen met meerdere TV-A Adapters tegelijk worden gekoppeld. Audiosignalen kunnen rechtstreeks naar de hoortoestellen worden gestreamd vanaf de TV of de stereo-installatie. Sluit gewoon een tweede TV-A Adapter aan op de stereo-installatie en selecteer de gewenste TV-A Adapter via app.

De TV-A Adapters kunnen eenvoudig worden aangesloten op de stereo-installatie via RCA (Tulpstekkers) of via TOS- Link, of via een mini-jack aansluiting.

Afb. 23: Selectie van geluidsbronnen via de Easy Control-A-app

(11)

11

DE VERIFICATIE

Om gerichte correcties aan te brengen in zowel de dynamiek als in de frequentiekarakteristieken, wordt aanbevolen om de aanpassing via Live Speech Mapping te verifiëren. Laat de cliënt een nummer horen dat hij/zij kent. Contro- leer de frequentierespons en de dynamiek en vraag uw cliënt hoe hij/zij het nummer ervaart. Wijzig indien nodig de instellingen aan de hand van de op pagina 8 vermelde tips voor aanpassingen van de frequentiekarakteristieken. Op dezelfde manier kunt u ook de overdracht van gestreamde muziek controleren.

Muziek uit een luidspreker vóór de optimalisatie.

Na de correctie in het Muziek Thuis-programma.

Afb. 24:

In-situ livemeting van muziek via de luidspreker. Het geluid van het apparaat werd beschreven als ruw en onzuiver (blauwe curve). Na correctie werd het nummer opnieuw afgespeeld gedurende dezelfde meetperiode (rode curve).

Gestreamd nummer vóór de optimalisatie.

Na correctie via de streaming-instellingen onder “Accessoires” (zie ook afb. 22).

Afb. 25:

Overdracht van hetzelfde nummer, dat via een streamingdienst rechtstreeks naar de Viron-hoortoestellen gestreamd werd. Het geluid werd beschreven als iets te dun en te scherp (groene curve). De blauwe curve toont de overdracht na correctie van de streaming-geluidsinstellingen.

De geluidswaarneming was ingesteld op Voller en de Low Frequency Enhancer op Hoog (zie ook afb. 22).

Beide afbeeldingen tonen de In-situ live metingen tijdens de presentatie van het nummer “My Hero” (Foo Fighters – Skin And Bones, 2006). Links uit een luidspreker en rechts via directe streaming van een steamingdienst. Opvallend is dat het nummer via de streamingdienst over het algemeen met minder dynamiek wordt aangeboden.

Muziek verrijkt ons leven op een heel bijzondere manier. Muziek stuurt onze emoties en gevoelens, stimuleert de cognitieve functies en heeft een positief effect op ons welzijn.

Muziek gaat veel verder dan alleen maar luisterplezier.

Onze cliënten houden van muziek. Specialisatie in muziekaanpassingen creëert nieuwe klantengroepen en ontsluit nieuwe zakelijke mogelijkheden. We bereiken muzikanten, maar natuurlijk ook mensen die graag naar concerten gaan of gewoon thuis naar muziek luisteren.

Laten we er samen voor zorgen dat zij weer voor de volle 100% van muziek kunnen genieten.

(12)

Bernafon Companies

Australia ∙ Canada ∙ China ∙ Denmark ∙ Finland ∙ France ∙ Germany ∙ Italy ∙ Japan ∙ Korea ∙ Netherlands ∙ New Zealand ∙ Poland ∙ South Africa ∙ Spain ∙ Sweden ∙ Switzerland ∙ Turkey ∙ UK ∙ USA

Bernafon Nederland Kuiperij 5

1185 XS Amstelveen Telefoon: +31 205 45 10 90

07.20/BEDE/TechTipp_VN4M/90007554/Wijzigingen voorbehouden

Meer informatie over de literatuurverwijzingen en over

de studie “Muziek met Viron” is te vinden in de Bernafon-

whitepaper op www.bernafon.nl/music-study.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Bondiger dan de Russisch‐Franse muziekfilosoof Jankélévitch het doet, kun je 

Leg uit hoe de relatieve atoommassa een decimaal getal (getal met cijfers achter de komma) kan zijn terwijl alle ijzer atomen bestaan uit deeltjes van exact 1u.. IJzer kan

• Tip: Maak voor jezelf een schets die je zelf herkent.. • Daniel’s cel, (flow)batterij, brandstofcel, … allemaal

• Met de verhouding van de aantallen kan geen uitspraak gedaan worden over de kansen. • Er kan wel een uitspraak gedaan worden over de verhouding van

En ons slotakkoord telt meer dan duizend namen, Ieder mens heel uniek.. Het refrein van ons bestaan zingen we samen, Anders is het

That you’d descend from heaven and you would go through such great lengths That you would give the greatest gift to me: I’m free.. I live cause God send His

Iedereen is natuurlijk van harte welkom op deze gezellige avond.. Duo Alpen Gold treedt voor u op met

Tijdens uw bezoek aan de preoperatieve screening is u gevraagd of u gebruik wilt maken van een mini-tablet voor het luisteren naar muziek tijdens uw