• No results found

Thema: BLAUW in de beeldende kunst.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Thema: BLAUW in de beeldende kunst."

Copied!
12
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Thema:  ‘BLAUW’  in  de  beeldende  kunst.  

(2)

  1.  Middeleeuwse  kleurensymboliek.  (

1000  –  1500)    (Van  Eyck,  Memling,  Raphaël)      

Kleurensymboliek  is  kenmerkend  voor  de  middeleeuwse  religieuze  kunst.  

Bontgeverfde  kleding  kwam  uitdagend  en  ijdel  over  en  stond  voor  het  aardse  ver;er.    

Kostbare  rode  en  blauwe  kleurstoffen  waren  alleen  maar  voor  koningen  en  

heiligen(a>eeldingen)  bedoeld.  Rood  kon  geassocieerd  worden  met  passie  en  lijden.  

Blauw,  als  afspiegeling  van  de  hemel,  was  een  typisch  onaardse  kleur.  

Zwart  en  blauw  worden  de  kleuren  van  de  aristocra;e.  

De  kleurcombina;e  rood  en  blauw  wordt  vaak  gebruikt  in  religieuze  voorstellingen.    

Maria  draagt  ofwel  een  rode  buitenmantel  over  blauwe  kledij,  ofwel  omgekeerd,  een  blauwe   buitenmantel  over  rode  kledij.      

 

(3)

2.  Jeroen  Bosch.      

(1450  –  1516)    Het  Narrenschip  of  de  Blauwe  Schuit.    

(ook  Zo&enschuyt  of  Zuypschuyt)    

 Twijfel  over  rechtschapenheid  van  bijvoorbeeld  de  kerkleiders  of  de  medemens  in  het  algemeen   doet  de  mens  ‘op  driI’  slaan.  Het  narrenschip  staat  symbool  voor  de  maatschappij    

die  beseI  haar  koers  kwijt  te  zijn.  

thema:  onma;gheid,  verleiding,  stuurloosheid,  onbezonnen  gedrag,  hebzucht,  onverschilligheid,   schijnheiligheid,  maar  ook  angst  voor  het  onbekende,  voor  wat  komen  gaat  en  hoe  ermee  omgaan.    

(de  wereld  is  eeuwig  onderhevig  aan  veranderingen)  

 

(4)

3.  Pieter  Brueghel  de  Oude.  

(1525  –  1569)      ‘Zij  hangt  haar  man  de  blauwe  huik  om’.    

De  Spreekwoorden.  

 Het  schilderij  toont  een  80tal  spreekwoorden  zoals  die  gangbaar  waren  in  onze  contreien.  

Sommige  ervan  worden  tegenwoordig  nog  al;jd  gebruikt  (vb.  ‘door  de  mand  vallen’).    

Bruegel  bouwde  eerst  op  de  tradi;es  à  la  Jeroen  Bosch,  die  nog  met  beide  voeten  in  de   middeleeuwen  stond  (contempla;ef,  pessimis;sch  religieus  wereldbeeld).    

Brueghel  behoorde  echter  tot  de  Renaissance  (ac;ef  onderzoekend  wereldbeeld).  

Eén  van  de  uitgebeelde  gezegden  is:  ‘zij  hangt  haar  man  de  blauwe  huik  om’,  wat  betekent:    

zij  bedriegt  haar  man.  

 

(5)

4.  Thomas  Gainsborough.    

(1727  –1788)    

‘Blue  Boy’    

 

Engelse  kunstenaar  van  voornamelijk  adellijke   portreTen  en  landschappen.    

Gainsborough  werd  beïnvloed  door  Hollandse   en  Vlaamse  meesters  (P.  P.  Rubens  en  Anthony   van  Dyck).    

De  invloed  van  de  Vlaamse  ‘Rubensiaanse’  

barok  is  te  zien  in  de  verbluffende    

stofweergave  en  het  drama;sche  clair-­‐obscur   op  figuur  en  achtergrond.      

"Blue  Boy"  uit  1770  is  een  van  de  bekendste   schilderijen  van  Gainsborough.  

 Kunststroming:  classicisme  met  barokke   invloeden,  zelfs  kenmerken  van  rococo  en   roman@ek.  

 

(6)

5.  Paul  Cézanne.  

(1839  –1906)    ‘Man  met  Blauwe  Kiel’.  

 

Zijn  werk  vormde  een  brug  tussen  het  impressionisme  en  het  kubisme.  

Cézanne  probeerde  te  exposeren  bij  de  officiële  Parijse  Salon,  maar  alle  vernieuwers  worden   telkens  geweigerd.  Hij  vertrekt  in  1885  naar  Aix  waar  hij  aanvankelijk  in  impressionis;sche  s;jl   schildert,  maar  legt  veel  nadruk  op  overzicht  en  helderheid  door  gebruik  van  geometrisch  

aandoende  vlakken.  DurI  doorgedreven  te  vervormen  omwille  van  een  harmonischere   composi;e  zonder  de  herkenbare  figura;e  op  te  geven.    

In  de  periode  1890–92  schildert  hij  een  reeks  van  kaartspelers  waartoe  de  ‘Man  met  Blauwe   Kiel’  kan  gerekend  worden.    

(7)

Emo;e  en  eigen  crea;ef  vermogen  waren  voortaan   de  nieuwe  grondslagen  van  kunst.      

Frans  Marc  schilderde  voornamelijk  dieren  in  

aangename  ronde  of  kubis;sch  aandoende  vormen   en  verbond  zijn  kleurgebruik  met  een  persoonlijke   symboliek.  Zo  stond  blauw  bijvoorbeeld  voor  "het   mannelijke  principe,  stug  en  geestelijk"  en  geel  voor  

"het  vrouwelijke  principe,  zacht,  vrolijk  en  zinnelijk"    

 

6.  Der  Blaue  Reiter.    

(München,  1911  –  1914)      Duits  expressionisme.  

 

Voornaamste  leden  waren  Wassily  Kandinsky,  Franz  Marc,  en  August  Macke.    

De  naam  ‘Blaue  Reiter’  is  ajoms;g  van  de  omslag;tel  van  de  door  de  kunstgroep  uitgegeven   almanak.  

Elke  vorm  van  academisme  was  voor  deze  groep  in  strijd  met  ware  kunst.    

(8)

7.  Pablo  Ruiz  Picasso.  

(1881  –1973)          

De  Blauwe  Periode.  

(expressionisme)    

Spaans  kunstschilder,  tekenaar,  beeldhouwer,  graficus  en  keramist.    

Wereldberoemd  kunstenaar  onder  andere  omwille  van  zijn  s;jlveranderingen  

(expressionis;sche  periode,  kubis;sche  periode,  klassieke  periode,  surrealis;sche  periode,…).    

Tijdens  de  Blauwe  Periode  (1901-­‐1904  )  maakt  hij  sombere  schilderijen  van  bedelaars,   kreupelen  en  eenzame  schooiers  in  blauwe  en  groene  ;nten.      

In  de  Roze  Periode  (1905  –  1907)  schildert  hij  voornamelijk  circusar;esten  en  harlekijnen.  

 

(9)

8.  Pieter  Mondriaan.  

(1872  –  1944)    Composide  in  rood,  geel  en  blauw.  

Geometrische  abstracde.    

 Mondriaan  wordt  gezien  als  pionier  van  de  geometrische  abstracte  kunst.  Kenmerkend  zijn   de  horizontale  en  ver;cale  zwarte  lijnen  en  enkel  het  gebruik  van  de  primaire  kleuren  rood,   geel  en  blauw.  Door  een  consequent  doorgedreven  vorm-­‐  en  kleurreduc;e  in  zijn  

schilderijen,  nochtans  steeds  vertrekkend  van  de  concrete  werkelijkheid  (landschappen  en   s;llevens),  ontwikkelde  Mondriaan  deze  typische  s;jl  die  ook  in  de  grafische  en  

architecturale  vormgeving  zijn  voortzenng  vindt.    

 

(10)

9.  Barnee  Newman.  

(1905  –1970)          Who’s  afraid  of  Red,  Yellow  and  Blue.  

Abstract  expressionisme  en  colorfieldpaindng  (le&erlijk:  kleurveldschilderijen)  

 Vanaf  1943  ontwikkelt  Newman  een  variant  op  de  Amerikaanse  abstracte  kunst,  gekenmerkt   door  grote  formaten  met  egale  kleurvlakken  (meestal  primaire  kleuren).    

Bekend  is  de  reeks  van  schilderijen  onder  de  ;tel    ‘Who's  Afraid  of  Red,  Yellow  and  Blue’.    

Twee  van  Newmans’  Who’s  afraid  of…-­‐doeken  (Who’s  afraid  of  Red,  Yellow  and  Blue  III  en  IV)   werden  door  vandalen  beschadigd.  De  restaura;e  is  nog  steeds  omstreden  omwille  van  de   kostprijs  en  de  manier  van  restaureren  (met  de  verfroller?).  

 

(11)

10.  Yves  Klein.  

(1928-­‐1962)  ‘Monochromist’  

Internadonal  Klein  Blue.    

 Klein  heeI  zijn  eerste  bekendheid  verworven  door  vrouwelijke  naakten  als  ‘penseel’  te   gebruiken.  Vrouwelijke  lichamen  werden  met  blauwe  verf  ingesmeerd  en  daarna  gedrukt   tegen  of  bewogen  over  het  canvas.  Klein  was  gefascineerd  door  de  mysterieuze  

dieptewerking  die  sommigen  blauwen  konden  bewerkstelligen  en  is  op  zoek  gegaan  naar  een   blauw  dat  dit  effect  van  immaterialiteit  het  beste  opwekte.  Ontwikkelde  en  patenteerde  zijn   eigen  blauw:  het  IKB  of  Interna;onal  Klein  Blue.    

 

(12)

MIRO  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

 De opmaak van een jaarplan in relatie tot het leerplan voor de ateliers beeldhouwkunst, keramiek en tekenkunst in de hogere graad. Wat betreft het

VINCENT was zich dit alles wel bewust; reeds in zijn Hollandschen tijd schrijft hij: „ik wil dingen maken, die sommige menschen treffen, ik wil dat men van mijn

Maar in Sonja’s werk wil zij juist laten zien dat een mens na gaat Wat je ook doet in je leven, al zijn het honderd dingen, het staat ge- koppeld aan je leven en aan je dood, Het

‘hoe je een opdracht kunt formuleren in duidelijke taal,’ maar ook op de manier waarop deze leerlingen structuur nodig hebben, ‘ze moeten de dingen structureel, in stappen

Kortrijk wil ,met de kandidatuur culturele hoofdstad van Europa, de realisatie van een kunst- en tentoonstellingssite in de Groeningeabdij en de verdere uitbouw van het museum

Mocht het kunstwerk afwijken van wat werd verwacht op basis van het definitief ontwerp, zal de opdrachtgever - in overleg met de adviseur beeldende kunst - aanwijzingen geven

Mocht het kunstwerk afwijken van wat werd verwacht op basis van het definitief ontwerp, zal de opdracht- gever - in overleg met de adviseur beeldende kunst - aanwijzingen geven

In de meerjarenbegroting is per jaar aangegeven wat de kosten voor jaarlijks regulier onderhoud zijn en ook wat er aan periodiek onderhoud nodig is. Natuurlijk kan er per jaar