• No results found

اإلمام األعظم Imam-e-Azam Hazrat Aboe Haniefa

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "اإلمام األعظم Imam-e-Azam Hazrat Aboe Haniefa"

Copied!
48
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

مظعلأا مام لإا

Ima m-e-

Aza m

Haz rat Abo

e H anie

fa

Vert aald do or:

Haz rat Mau lan a N azie m Q adr i Sh ams i

Moe ball igh -e-I slam

Haz rat Alla ma M aula na S yed Sa

’ad at A li Q adr i

هيلع لله ا ةحم ر

مظعلأا ماملإا Imam-e-Azam Hazrat Aboe Haniefa

Vertaald door:

Hazrat Maulana Naziem Qadri Shamsi

Moeballigh-e-Islam

Hazrat Allama Maulana Syed Sa’adat Ali Qadri

هيلع للها ةحمر

مظعلأا مام لإا

Ima m-e-

Aza m

Haz rat Abo

e H anie

fa

Vert aald do or:

Haz rat Mau lan a N azie m Q adr i Sh ams i

Moe ball igh -e-I slam

Haz rat Alla ma M aula na S yed Sa

’ad at A li Q adr i

هيلع لله ا ةحم ر

مظعلأا ماملإا Imam-e-Azam Hazrat Aboe Haniefa

Vertaald door:

Hazrat Maulana Naziem Qadri Shamsi

Moeballigh-e-Islam

Hazrat Allama Maulana Syed Sa’adat Ali Qadri

هيلع للها ةحمر

مظعلأا مام لإا

Ima m-e-

Aza m

Haz rat Abo

e H anie

fa

Vert aald do or:

Haz rat Mau lan a N azie m Q adr i Sh ams i

Moe ball igh -e-I slam

Haz rat Alla ma M aula na S yed Sa

’ad at A li Q adr i

هيلع لله ا ةحم ر

مظعلأا مام لإا

Ima m-e-

Aza m

Haz rat Abo

e H anie

fa

Vert aald do or:

Haz rat Mau lan a N azie m Q adr i Sh ams i

Moe ball igh -e-I slam

Haz rat Alla ma M aula na S yed Sa

’ad at A li Q adr i

هيلع لله ا ةحم ر

مظعلأا مام لإا

Ima m-e-

Aza m

Haz rat Abo

e H anie

fa

Vert aald do or:

Haz rat Mau lan a N azie m Q adr i Sh ams i

Moe ball igh -e-I slam

Haz rat Alla ma M aula na S yed Sa

’ad at A li Q adr i

هيلع لله ا ةحم ر

مظعلأا مام لإا

Ima m-e-

Aza m

Haz rat Abo

e H anie

fa

Vert aald do or:

Haz rat Mau lan a N azie m Q adr i Sh ams i

Moe ball igh -e-I slam

Haz rat Alla ma M aula na S yed Sa

’ad at A li Q adr i

هيلع لله ا ةحم ر

مظعلأا ماملإا Imam-e-Azam Hazrat Aboe Haniefa

Vertaald door:

Hazrat Maulana Naziem Qadri Shamsi Moeballigh-e-Islam

Hazrat Allama Maulana Syed Sa’adat Ali Qadri

هيلع للها ةحمر

(2)
(3)

Imaam-e-Azam Hazrat Aboe Haniefa

هيلع الله ةحمر

Moeballigh-e-Islam

Hazrat Moefti Syed Sa’adat Ali Qadri Vertaald door: Maulana Naziem Qadri Shamsi

(4)

Al-Jamiah Anwaaroel Oeloom Holland Verrijn Stuartweg 79

1112 AW Diemen

Website: www.Al-Jamiah.com

Bank: : NL70 ABNA 0254 5586 31

Tnv: Al Jamiah Anwaaroel Oeloom Holland

(5)

Inhoud:

Inleiding Blz. 4

Imaam E Azam Blz. 5

Aboe Haniefa No´maan bin Sabit,

over de Imaam Blz. 6

Geboorte Blz. 6

Handel en studie Blz. 7

De uitspraken van geleerden Blz.11

Respect voor zijn leraar Blz. 12

Docenten tijd Blz. 12

Jaloezie Blz. 13

Politiek Blz. 14

Straf Blz. 15

Gedachte over zijn moeder Blz. 16

Zijn inzicht Blz. 17

Bevrijding van de gevangenschap in Kufa Blz. 17

Terug naar Kufa Blz. 19

Shahadah Blz. 23

Een laatste parel Blz. 24

(6)

ُدَه ْشَأَو َُلَ َكْيَ َشَ َلا ُهَدْحَو ُالله هلاِا ََلَِا َلا ْنَأ ُدَه ْشَأ .َرَمَأ ََكَم اًْيَْثَك اًدَْحم َ ه َلِلّ ُدْمَحْلَا هنَأ

، َنْيَدلا َمْوَي َلَِا ٍنا َسْحَِبِ ْمُهَعَبَت ْنَمَو َهَباَ ْصَْأَو َ َلَ أ َلََعَو ُُلَْو ُسَرَو ُهُدْبَع اًدَدمَحُم يمحرلا نحمرلا الله مسبف؛ ُدْعَب اهمَأ Inleiding

Door vele schrijvers zijn er prachtige boeken geschreven over Hazrat Imaam e Azam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر waaronder dit werkstuk. Dit boek is een streven om de Dien werk van Hoezoer Moeballigh e Islam Hazrat Allama Maulana Syed Sa’adat Ali Qadri هيلع الله ةحمر voort te zetten.

Zo heeft een Djayyad Aliem e Dien Maulana Nazim Qadri Shamsi saheb uit de “Maqalaat e Qadri” een hoofdstuk vertaald ter gelegenheid van de “Urs e Qadri 2018”.

Moge Allah de Verhevene Maulana Nazim Qadri saheb meer Ielm o Fazal schenken en dit prachtige schrijfwerk van Hoezoer Moeballigh e Islam Hazrat Allama Maulana Syed Sa’adat Ali Qadri هيلع الله ةحمر middels Rasoeloellah ﷺ in zijn Barmhartig Hof accepteren, en ons allemaal de liefde

schenken voor Imaam e Azam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر.

Amien!!

Gadiem e Dien

Maulana Sultaan Ahmad Naeemi Misbahi Docent Al-Jamiah Anwaaroel Oeloom Holland

(7)

Imaam E Azam

Aboe Haniefa No´maan bin Sabit هيلع الله ةحمر

Het overgrote gedeelte van de moslims over de hele wereld leiden hun leven en praktiseren hun gebeden volgens de uitleg die Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر na groot onderzoek heeft vermeld vanuit de heilige Qoeraan en de gezegende Ahadith. Om deze reden worden de meeste Moslims op de wereld Hanafi genoemd.

Voor de meeste Moslims is Hazrat Imaam Aboe Haniefa ةحمر هيلع الله zo’n grote leider, dat de manier die door ons wordt gepraktiseerd op zijn uitleg van de Qoeraan en Hadith gebaseerd is. Dit leidt ons naar een middel voor succes op deze wereld en verlossing in het hiernamaals.

Deze verheven Imaam, krijgt zeer zeker profijt van zijn absoluut geaccepteerde levenswerk, die een leidraad vormt voor het leven van het grootste gedeelte Moslims op aarde.

Door de inspanning die Hazrat Imaam Aboe Haniefa الله ةحمر هيلع heeft verricht door kennis te vergaren en de Qoeraan en

(8)

Hadith op een makkelijke manier uit te leggen, is het begrijpbaar voor ons geworden.

Om een beter beeld te krijgen van de moeite en inspanning die Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر heeft besteed in het verspreiden van de Islam is het belangrijk om zijn leven te bestuderen.

Voor een iedere Soennie Hanafi is het belangrijk om kennis te dragen over het leven van Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر. Indien men het leven van Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر heeft bestudeerd, dan wordt het praktiseren van de Islam makkelijker, dat komt door de liefde die men op deze wijze ontwikkelt voor deze verheven Imaam. Hij wordt dan in het leven van de mensen een grote meester, die ze willen volgen. Om deze redenen zullen er nu enkele delen voorbijkomen over het leven van deze grote Imaam.

(9)

Over de Imaam

Uw naam was No’maan, uw roepnaam was Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر en uw titel is Imaam e Azam. U staat niet bekend onder uw naam ‘No’maan‘, maar u bent meer bekend onder uw titel ‘Imaam e Azam‘. De naam van uw vader was Sabit en u stamt af vanuit een Perzische familie.

Uw grootvader genaamd Zowti هنع الله ضير hield veel van Hazrat Ali هنع الله ضير. Hij bracht veel tijd door met Hazrat Ali هنع الله ضير. Toen Sabit هنع الله ضير geboren werd heeft zijn vader hem gebracht naar Hazrat Ali هنع الله ضير en Hazrat Ali هنع الله ضير deed een smeekbede voor hem zodat hij heel gezegend en respectabel zou worden. Hij heeft zijn gezegende speeksel overgebracht en doe`a gedaan voor zijn vrome nageslacht. Dit is zeker de Barkat van de doe`a van Hazrat Ali هنع الله ضير, dat de zoon van Hazrat Sabit, Hazrat Imaam Aboe Haniefa هنع الله ضير, Imaam e Azam, de grote Imaam is geworden.

Allah de Verhevene heeft Imaam e Azam, vele soorten rijkdommen gegeven zoals respect en kennis. Hij heeft zoveel gekregen dat hij in de Islamitische geschiedenis een grote

(10)

leider is geworden, en nog steeds ontvangt hij ongetwijfeld heel veel zegeningen van Allah de Verhevene.

Geboorte

Hij, Imaam e Azam is op de 4e van de maand Shabaan 80ste Hidjri/699 geboren in Kufa in Irak. In die tijd was zijn vader Sabit 40 jaar oud. Kufa was een zeer zegenrijke stad. Vrome mensen waren daar sterk vertegenwoordigd, en ook was Kufa in die tijd het centrum van kennis.

Het licht van de Islam werd vanuit deze stad in Irak door de hele wereld verspreid. In de tijd van de tweede Khalifah Hazrat Amiroel Moe’minien Oemar هنع الله ضير, in het jaar 17e Hidjri werd deze stad bevolkt. De bekende en zeer geleerde Sahabi Hazrat Abdoellah ibn Mas’oed هنع الله ضير werd aangesteld om naar Kufa in Irak te gaan.

Hij heeft in zeer korte tijd door veel inspanning te

verrichten, met de wil van Allah moeite gedaan waardoor in relatief korte tijd 4.000 Oelama en Moehaddisien waren ontstaan in deze stad. Voor de Islamitische wereld is dit een centrum van Islamitische kennis geworden.

(11)

De vierde Khalifah Hazrat Ali هنع الله ضير die in 36e Hidjri aankwam in Kufa en de Oelama en Moehaddisien

ontmoette, de aanwezige kennis in deze stad constateerde.

Hij zag hoe deze stad zich ontwikkelde om een centrum van kennis te worden. Toen hij dit zag deed hij de volgende doe`a voor Hazrat Abdoellah ibn Mas’oed هنع الله ضير:

Hij zei:

‘O Allah, Aanbiddenswaardige, doe het goede (voor Abdoellah ibn Masoed

هنع الله ضير

) hij heeft deze stad vol gevuld met de kennis van de Islam.’

Dit was ook de toestand in Kufa Irak, op het

geboortemoment van Hazrat Imaam Aboe Haniefa الله ةحمر هيلع. Door de gunst van Allah de Almachtige is deze voortreffelijke Imaam, de grote Imaam van de toekomst in zo’n zegenrijke stad geboren, die toen al gevuld was met Oelama en Moehaddisien.

Handel en Studie

Van jongs af aan was Hazrat Imaam Aboe Haniefa الله ةحمر هيلع vroom en praktiserend. Hij was de enige zoon van zijn vader, waardoor hij al snel diende te helpen in de handel.

Zijn vader runde een handelsonderneming van zijde.

(12)

De handel bedreef hij in alle eerlijkheid. In korte tijd heeft Imaam Aboe Haniefa الله ةحمرهيلع de handel verspreid over de hele stad. Door de drukte van de handel had Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر geen tijd gehad om zich bezig te houden met het vergaren van kennis, maar Allah de Verhevene heeft hem uitverkoren als helper van zijn geloof en heeft dus een keerpunt in zijn leven laten plaatsvinden.

Een keer ging Imaam e Azam toevallig naar de markt, hij liep toen langs het huis van de grote Aliem van Kufa, Hazrat Imaam Sha’bi هيلع الله ةحمر.

Imaam Sha’bi هيلع الله ةحمر wierp zijn gezegende blik op Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر, daarna keek hij

aandachtiger naar hem, hij bekeek zijn manier van lopen en zijn manier van omgang met mensen heel aandachtig.

Imaam Sha’bi هيلع الله ةحمر ging naar Aboe Haniefa الله ةحمرهيلع en zei:

“Oh jongeman, luister even naar mij”

Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر kwam met veel respect naar hem toe en deed Salaam.

Imaam Sha’bi هيلع الله ةحمر vroeg toen:

“Hoe heet jij?”

(13)

Imaam Aboe Hanifa هيلع الله ةحمر zei:

“Ik heet No’maan bin Sabit

Imaam Sha’bi هيلع الله ةحمر zei toen:

“Kom en zit bij mij”

, en hij vroeg:

“waar en wat studeer jij? “

Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei heel respectvol:

“Ik studeer niet, ik studeer nergens.”

Imaam Sha’bi هيلع الله ةحمر vroeg toen:

“Wat doe jij dan?”

Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei:

“Mijn vader heeft een handelsonderneming in zijde, ik ben zijn enige zoon, en mijn tijd besteed ik samen met hem in de deze handel.”

Imaam Sha’bi هيلع الله ةحمر keek heel liefdevol naar hem en zei:

“Zoon luister.., Kennis is de grootste schat. Het is de weg naar respect en verhevenheid. De mensen die kennis

vergaren worden op de wereld nooit afhankelijk van iemand,

en luister goed onze Heer heeft jou de kracht en intelligentie

gegeven, waarmee jij door kennis te vergaren bijzonder kan

presteren. Volg mijn advies en reserveer tijd om tijd door te

brengen met de geleerden, en vergaar kennis.”

(14)

Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei:

“Ja, heel erg bedankt. Ik zal aandacht schenken aan uw woorden en proberen om dit te praktiseren. En doe doe`a voor mij, dat ik capabel ben om dat te kunnen, Moge Allah mij dit dan geven. Goed, heb ik nu toestemming om te gaan?”

Imaam Sha’bi هيلع الله ةحمر zei:

“Moge Allah jou beschermen, ik zal doe`a blijven doen voor jou.”

Deze gebeurtenis, de ontmoeting en het boodschap heeft het hart en het verstand van Hazrat Imaam Aboe Haniefa الله ةحمر هيلع zo een omkeer laten maken, dat hij naast het doen van de handel, zijn tijd besteedde aan het vergaren van kennis.

Hij was gestart met het vergaren van kennis. De wil om kennis te vergaren werd zo groot, dat hij het overgrote gedeelte van zijn tijd hieraan besteedde.

Hij heeft alle grote bekende geleerden van zijn tijd ontmoet en hij heeft meer dan 10 jaar doorgebracht bij de grote en bekende geleerde Hazrat Hammadهيلع الله ةحمر. Mensen kwamen van ver vandaan bij Hazrat Hammad هيلع الله ةحمر om kennis te vergaren, zelfs die mensen kwamen bij hem om kennis te vergaren, die in hun omgeving bekend stonden als succesvolle geleerden.

(15)

De wijze van les geven in die tijd was dat de leerlingen aandachtig naar de leraar luisterde en soms een notitie maakte van wat er gezegd werd. Nadat Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر startte met het volgen van de lessen bij Hazrat Hammad هنع الله ضير, is er enige tijd gepasseerd zonder dat Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر iets opschreef of een vraag stelde. Daardoor dachten de klasgenoten dat Hazrat Imaam Aboe Haniefa هنع الله ضير, niks begreep en niks had onthouden van datgene wat er gezegd was door de leraar. Deze gedachte van hun werd verspreid en het bereikte de leraar.

Op een dag besloot de leraar om de leerlingen te toetsen.

Aan elke leerling werden vragen gesteld, sommige gaven goede antwoorden, anderen foute antwoorden.

Toen Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر werd gevraagd, heeft hij alle antwoorden precies verteld zoals de leraar dat had uitgelegd. Vanaf dat moment gingen alle leerlingen Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر respecteren en de leraar benaderde Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر met veel liefde.

Door zijn capaciteiten, intelligentie werd hij de parel van al zijn leraren. Maar Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر heeft nooit hoogmoed gekregen, ondanks dat hij zo

intelligent en succesvol was. Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر

(16)

heeft zelf gezegd dat hij na twee jaar deel genomen te hebben aan de colleges van Hazrat Hammad هنع الله ضير aan doceren dacht, maar uit respect voor zijn leraar heeft hij geen aparte Madrasah geopend om daar te doceren.

Toevallig moest Hazrat Hammad هنع اللهضير naar Basra gaan omdat er een familielid van hem was overleden. Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر werd aangesteld als

plaatsvervanger voor het geven van de lessen en het schrijven van fatawa. In die tijd kwamen ook kwesties naar voren, waarover hij niks van zijn leraar had geleerd. Door goed aandacht te schenken aan de vragen en het onderzoeken ervan heeft hij antwoord gegeven op de vraagstukken.

Hazrat Hammad هنع الله ضير heeft 20 vraagstukken verbeterd en over de overige 40 gezegd dat hij die correct had

beantwoord. Doordat hij 20 vraagstukken heeft verbeterd kwam hij tot het besluit dat hij tot het moment dat Hazrat Hammad هنع الله ضير in leven is, kennis zal blijven vergaren bij hem. Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر heeft 10 jaar besteed in het gezelschap van Hazrat Hammad هنع الله ضير.

(17)

Hazrat Hammad هنع الله ضير hield zoveel van Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر dat hij zei, “

ik wil Aboe Haniefa niet eens voor een korte moment uit mijn oog verliezen.”

Doordat Hazrat Hammad هنع الله ضير met zoveel zachtheid en liefde Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر benaderde, ontstond de durf bij Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر om met Hazrat Hammad هنع الله ضير een discussie aan te gaan omtrent de regelementen van de Islam. Met als enige doel om sterker te worden in kennis. Soms zorgde hij ervoor dat zijn leraar zijn uitspraak moest terugtrekken.

Een dag vertrok Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر met zijn leraar ergens naar toe, de tijd voor Magrib Salaah brak aan, om Woedoe te doen werd er gezocht naar water, maar water was nergens te vinden. Hazrat Hammad هنع الله ضير gaf de fatwa dat er Tayammum gedaan moet worden en het gebed verricht dient te worden. Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر ging hiertegen in en zei;

“We moeten nog

wachten op water, wellicht vinden wij het als we verder gaan,

want Tayammum dient alleen verricht te worden op het

moment dat de tijd dreigt te eindigen en er geen water te

vinden is.”

(18)

Hazrat Hammad هنع الله ضير zei niks hierop en ze gingen verder en na enige tijd gelopen te hebben, hadden ze water gevonden, iedereen verrichtte de Woedoe en verrichte het gebed.

Om kennis van Hadith te vergaren heeft Hazrat Imaam Aboe Haniefa

هيلع الله ةحمر vrijwel alle Moehaddisien van Kufa bezocht en om deze reden is hij ook naar Basra, Makkah-toel-

Moekarramah, Madiena-toel-Moenawwarah gegaan en heeft daar Hadith kennis opgedaan bij bekende Moehaddisien.

Tijdens de Hadj heeft hij Oelama ontmoet uit verschillende landen. Welke geleerde hij ook ontmoette, erkende dat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر een grote, sterke, Aliem-e- Dien is. Deze geleerde vertelden in hun steden over de persoonlijkheid van Hazrat Imaam Aboe Haniefa ع الله ةحمرهيل , zijn capaciteit, intelligentie en kennis. Door deze

gebeurtenissen ontwikkelde Hazrat Imaam Aboe Haniefa ةحمر هيلع الله zich sterk en werd hij al gauw een wereld

beroemdheid. Mensen van ver weg verlangden om hem te ontmoeten.

(19)

Daarom op het moment dat hij startte met het doceren in Kufa, kwamen geleerden van ver weg om bij hem te leren om uitmuntendheid te kunnen bereiken in kennis.

De uitspraken van geleerden

Heel veel Oelama hebben over de kennis en persoonlijkheid van Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر het volgende gezegd:

Hazrat Imaam Sha’bi هنع الله ضير heeft gezegd:

“Zoals ik weet dat de zon schijnt, zo weet ik dat Ielm (kennis) en Aboe Haniefa

هيلع الله ةحمر

samen met elkaar zijn.”

Hazrat Shaddad bin Hakiem heeft gezegd:

“Een grotere geleerde dan Imaam Aboe Haniefa

الله ةحمر هيلع

heb ik niet gezien.”

Imaam Malik هنع الله ضير zei:

“Als Imaam Aboe Haniefa

هيلع الله ةحمر

wilt bewijzen dat een stenen muur van goud is, dan kan hij dat doen.”

Hazrat Makki bin Ibrahiem heeft gezegd:

“Imaam Aboe Haniefa

هيلع الله ةحمر

was van zijn tijd de grootste

Aliem.”

(20)

Hazrat Waki’ bin Djarrah heeft gezegd:

“Ik heb geen geleerde ontmoet die een grotere faqieh is dan Imaam Aboe Haniefa

هيلع الله ةحمر

en beter het gebed verricht dan hem.”

Hazrat Yahyaa bin Saied al Qataan zegt:

“Ik kan niet liegen voor onze Heer, de waarheid is een betere fiqh heb ik van niemand anders dan Aboe Haniefa

الله ةحمر هيلع

heb gehoord. Daarom heb ik veel van zijn uitleggen geaccepteerd.”

Hazrat Imaam Shafi’i هنع الله ضير zegt:

“Degene die uitmuntendheid wil bereiken in de kennis van fiqh die dient Imaam Aboe Haniefa

هيلع الله ةحمر

of zijn leerlingen te raadplegen, omdat alle Foeqaha afhankelijk zijn van hem.”

Hadrat bin Roebai’ هنع الله ضير heeft gezegd:

“Ik heb vijf jaar besteed met Imaam Aboe Haniefa. Zo’n

stille persoon als hem heb ik nooit gezien, maar als aan hem

een vraag werd gesteld werd hij open en stroomde (de

kennis) uit als een rivier.”

(21)

Hazrat Abdoellah bin Dawood هنع الله ضير heeft gezegd:

“Het is nodig dat de moslims na het gebed doe`a doen voor Hazrat Imaam Aboe Haniefa هنع الله ضير, omdat hij de Soennah van de geliefde Profeet en de reglementen van de fiqh heeft samengevoegd en het praktiseren erop makkelijk heeft gemaakt.“

Respect voor zijn leraar

Ook al is het zo dat tijdens het leven van zijn leraar Hazrat Hammad هنع الله ضير, Hazrat Imaam Aboe Haniefa الله ةحمر هيلع bekendheid had, zijn persoonlijkheid en capaciteit kwam naar buiten, maar toch is Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر niet zelf gestart met het geven van lessen en het worden van een leraar. Dit deed hij uit respect voor zijn leraar. Hij hielp zijn leraar, en zodoende was hij een helper van de Dien. De wijze hoe er in die tijd respect werd getoond voor een leraar, daar kunnen wij in deze tijd niet eens een idee van krijgen.

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر heeft vermeld dat hij nooit met gestrekte benen richting het huis van zijn leraar heeft gezeten. Door dit kan je een beeld krijgen hoe hij zijn leraar respecteerde. Door het invloed van respect die de mensen hadden was kennis normaal geworden en tot de dag

(22)

van vandaag worden die mensen gerespecteerd. De samenhang van respect op de ontwikkeling van kennis is onafscheidelijk.

Degene die zijn ouderen respecteert, hun jongeren zullen hen ook respecteren. Op de wereld kan je alles kopen met geld, maar kennis krijg je door je respect te tonen aan je leraar en jouw leraar te helpen. De status, de persoonlijkheid van Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر kwam voort uit respect die hij aan zijn leraren heeft gegeven.

Docenten tijd

Na het heengaan van Hazrat Hammad هنع الله ضير is Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zelf gestart met het geven van lessen, dit vond plaats in 120 Hijri. Alle leerlingen van Kufa, de geleerden en zelfs sommige docenten van Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر kwamen bij hem om les te volgen.

Veel madrasah’s waren gesloten, doordat hij les gaf. Korte tijd nadat hij was gestart met het geven van lessen, kwamen van alle plekken uit de Islamitische wereld mensen naar Kufa om kennis te vergaren.

(23)

Door de druppels kennis die de mensen vergaarden bij Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر, werden de mensen in hun steden grote bronnen van kennis. Hierdoor was er nergens op de wereld een plek waar Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر niet bekend stond. Iedereen in Makkah, Madiena, Damascus, Basra, Mausul, Egypte, Yemen, Bahrein, en Baghdad wist wie Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر was.

‘Vanuit de hele Islamitische wereld waren er mensen te zien in uw Dars. U bent de Imaam van de Imaams, de Leraar van de Oelama en een belangrijke persoon uit de Islamitische geschiedenis. Uw heerschappij was op de harten van de moeslims. Grote Hakim’s, en koningen waren afhankelijk van u.’

Het respect die Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر kreeg, kregen de grootste persoonlijkheden niet eens, zij kregen niet eens een klein deel daarvan. Mensen waren zelfs instaat om hun leven op te offeren om kennis bij Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر te mogen vergaren.

(24)

Jaloezie

Degene die een aanzienlijk persoon wordt op de wereld krijgt op deze wereld te maken met jaloezie. Zo ook kreeg Hazrat Imaam Hazrat Aboe Haniefaهيلع الله ةحمر te maken met jaloezie. Er werd tegen hem gestreden, mensen

beschuldigden hem. Mensen zeiden dat hij tegen de Quraan en Hadith inging. Mensen beschuldigden hem dat hij op basis van zijn uitleg de ware betekenis van Hadith weglaat, (Qiyaas doet waar het niet mag). Mensen hebben hem Bid’ati genoemd.

De wijze, het gedrag die Allah de Verhevene ons heeft bevolen, hoe om te gaan met deze situaties, kunnen we nu gaan lezen in de woorden van Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر:

“Als er mensen zijn die jaloezie uiten op mij, dan verwijt ik

hen niks. Omdat dit werd geuit voor degene die voor mijn

tijd respect verdienden. Dit is mijn gedrag en dat is hun

gedrag voor altijd. Sommige van hen zullen jaloezie uitend

ook overlijden.”

(25)

Hazrat Jafaar bin Hasan هنع الله ضير heeft vermeld:

“Ik heb Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر in mijn droom gezien.”

Ik vroeg aan hem:

“Wat heeft Allah de Verhevene met jou gedaan”?

Hij zei:

“Mijn Heer heeft mij vergeven,

ik vroeg:

“komt het door jouw voortreffelijkheid in kennis?”

HazratImaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei: “

Zeker kennis en gunsten, zijn grote beloningen. Mijn Heer heeft mij vergeven door de jaloezie van mensen, de valse

beschuldigingen van mensen en doordat mensen mij gingen uitschelden”.

Over Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر is bevestigd door de Islamitische historie dat hij Allah vrezend was, een goed karakter en uitmuntende manieren had maar hij werd uitgescholden door sommige mensen. Als mensen Allah de Verhevene niet laten in hun scheldpartijen, voor wie zullen zij hun monden dan wel gesloten houden?

(26)

Hafiz Ibn Oemar هنع الله ضير heeft hierover een gebeurtenis vermeld: Hazrat Moesa ملاسلا هيلع was door zijn volk, Bani Israiel (op een verschrikkelijke manier) beschuldigd. Naar hem werden vele beschuldigingen toegewezen. Een keer deed Hazrat Moesa ملاس لا هيلع doe`a:

“Oh Allah, geef mij

verlossing van de woorden en de onbeschofte bewoordingen (verhalen) van de Bani Israiel.”

Allah de Verhevene antwoordde;

“Oh Moesa, Ik heb voor Mezelf de monden van de mensen niet gesloten, waarom zou Ik het dan voor jou dichtdoen?”

Mensen kunnen niet verwachten dat een ander niet slecht over hen praat. Dat men hen niet beschuldigd. Men dient geduld te tonen op de woorden van de vijanden. Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر heeft dit bijzondere gedrag in zich zelf doen ontstaan. Hij heeft nooit gestreden tegen zijn vijanden. Hij heeft geen antwoord gegeven aan hun. Met andere woorden, hij heeft zijn tijd niet verspild aan dat soort zaken. Met veel geduld ging hij gewoon verder met zijn werkzaamheden. Daardoor is hij zo een grote persoonlijkheid geworden en zijn vijanden hebben afgang en schande gehad.

(27)

Politiek

Uit het leven van Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر is erg duidelijk dat uw leven slechts bestond uit dienen van het geloof. U was een verspreider van het geloof, leraar, Faqieh en een uitmuntende Mufti en uw kundigheid is nog steeds duidelijk op de wereld. Politiek is nooit een ambitie geweest voor u noch heeft u ooit willen deelnemen aan politieke kwesties.

Maar als het gaat om een Islamitische autoriteit of een moeslim autoriteit en aan de Aliem die daar aanwezig is wordt een vraag gesteld over de regeerder, dan dient de Aliem op basis van de Shariah antwoord te geven. Als de Aliem deze verantwoording nakomt, en zich bevrijd van de wereldse lusten, hebzucht, vrees, dan zijn dit de ware succesvolle personen. Dit zijn de echte vertegenwoordigers van de geliefde Profeet ﷺ.

De geleerden die uit vrees voor de regeerders of om hebzucht de gewone mensen gehoorzamen en zodoende de Shariah veranderen om aan hun wil te kunnen voldoen, zijn slechte personen. Dit zijn de mensen die de bestraffing van Allah de Verhevene naar zich toe roepen. Zo’n voortreffelijke

persoonlijkheid als Hazrat Imaam Aboe Haniefa هنع الله ضير,

(28)

heeft nooit iets gedaan tegen de tevredenheid van Allah de Verhevene en Zijn Profeet ﷺ, door aan de wensen van het volk of regeerders te kunnen voldoen.

Hij is zijn verantwoordelijkheid van een geleerde

nagekomen, zoals de Shariah dat stelt. Zoals u het normale publiek corrigeerde, bleef u ook niet stil indien de regeerders een besluit namen tegen de Shariah in, dit maakte u gelijk kenbaar.

Straf:

In 130 hidjri was Ibn Hoebaira de regeerder van Irak, Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر maakte in alle openheid kenbaar, wat de regering tegen de Shariah in deed. Ibn Hoebaira, de regeerder zag gevaar voor zijn heerschappij en heeft Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر naar zich toe geroepen:

Ibn Hoebaira zei:

“Jouw intelligentie en eerlijkheid

erkennende geef ik jou mijn schat tot beschikking. Jij wordt mijn minister van financiën.”

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei:

“Ik ben erg vereerd dat u mij hiertoe heeft gekozen, maar mijn

educatieve bezigheden en de verantwoordelijkheden van het

(29)

geloof waarmee ik bezig ben weerhouden mij om in te gaan op uw aanbod.”

Ibn Hoebaira zei toen:

“Ik heb al besloten dat jij deze verantwoordelijkheid moet nemen.”

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei:

“Ik heb mijn reden opgegeven, u dient mijn reden te accepteren.”

Ibn Hubaira zei vervolgens: “

Ik geef het bevel, en dit dien jij na te leven.”

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei hierop:

“Ik weiger, ik zal dit aanbod niet aannemen.”

Ibn Hubaira zei weer:

“Ik zweer dat jij dit aanbod dient te accepteren, anders zal ik jou moeten bestraffen.”

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هنع الله ضير:

“Ik zweer, ik zal zelfs niet op bevel van jou de deuren van de Moskee tellen, laat staan de verantwoordelijkheid op me nemen van jou schatten.”

Hierna kreeg de beul de opdracht om Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر op te sluiten in de gevangenis. Hij kreeg

(30)

14 zweepslagen, op elke zweepslag bedankte hij Allah de Verhevene en smeekte tot Allah om te slagen in deze zware test.

De beul kreeg toen medelijden en zei tegen Ibn Hoebaira:

“Ik zweer dat als Aboe Haniefa op deze manier bestraft blijft worden, zal hij zeker overlijden.”

Ibn Hoebaira heeft toen aandacht geschonken aan hetgeen wat hij deed, hij raakt hier nerveus van en zei: “

laat Aboe Haniefa mij aan mijn eed voldoen dan laat ik hem vrij”.

De beul kwam bij Imaam Aboe Haniefa هنع الله ضير, en vertelde dit aan hem; Imaam Aboe Haniefa zei:

“Ik heb ook

gezworen en voor hem is het makkelijker om zijn gelofte te

breken. Als Ibn Hoebaira mij wat tijd geeft, dan zal ik wat

adviezen inwinnen van mijn metgezellen en zal ik hem nader

informeren.”

Ibn Hoebaira heeft om zichzelf te verlossen uit deze situatie gehoor gegeven aan dit voorstel en Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر vrijgelaten.

(31)

Gedachte over zijn Moeder

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر heeft in de

gevangenis de moeilijkheden met vastbeslotenheid verdragen.

Vele moeilijkheden, de zweepslagen, het opgesloten zijn etc.

Op een dag begonnen uit zijn ogen tranen te stromen. Er werd toen aan hem gevraagd waarom hij aan het huilen was, hij antwoordde:

“Ik huil niet om de pijn die ik krijg door de zweepslagen, maar ik huil omdat ik aan mijn moeder denk.

Wat zal haar toestand zijn als zij hoort dat ik in de gevangenis zit. Wat zal er door haar heen gaan, als zij de tekens op mijn lichaam van de zweepslagen zal zien”

. Na deze gebeurtenis, is Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر verhuist naar Makkatoel Moekarramah.

Zijn inzicht

Een keer had een man ruzie met zijn vrouw en tijdens deze ruzie had zij een kop water in haar handen en liep zij in de richting van de man. De man was boos en hij zei:

‘’Als jij dat

opdrinkt dan is er drie talaaq op jou. Als jij het laat vallen,

(ergens in schenkt) dan is er ook drie talaaq op jou, als jij het

aan een ander geeft om te drinken dan is er ook drie talaaq

op jou’’

.

(32)

Na enige tijd, toen zijn woede weg was, realiseerde hij wat hij heeft gedaan en bracht de situatie naar de geleerden.

Geen van de geleerden vonden een oplossing, het water mag niet geschonken of eruit laten vallen worden, zij mag het niet opdrinken, en een ander mag het ook niet op drinken.

Als laatst kwamen ze bij Imaam e Azam هيلع الله ةحمر hij zei:

“Zet een doek in het glas, en laat het water erin weken dan is op deze manier aan jouw voorwaarde voldaan en jouw vrouw zal bevrijd zijn van talaaq.”

Bevrijding van de gevangenschap in Kufa

Gelijk nadat hij werd vrijgelaten is hij gelijk van Kufa naar Makkatoel Moekarramah verhuist. Omdat hij in Kufa geen onderdeel wou worden van een politiek spel. Zijn gedachte was dat in Makkah Sharief hij rustig zijn werk kon

uitvoeren. Hij heeft ongeveer 6 jaar in Makkatoel

Moekarramah gewoond. Ook al beschikte hij over een grote bron van kennis, toch is hij daar bezig geweest met het vergaren van kennis. Hij vond dat hoeveel kennis men ook had, het altijd nodig zal zijn om verder te leren.

(33)

Hij besloot om in plaats van het voorzetten van zijn Doeroes (lessen) in Makkah Sharief, hij tijd zal besteden met de Oelama en zodoende te kunnen profiteren van hun kennis.

Dus daar waren zijn belangrijke activiteiten om naar de lessen van de Oelama te gaan, hun lezingen bij te wonen en met hen te bespreken over belangrijke reglementen. Maar hoelang kan een bron van kennis, Noer (licht) van kennis zich verstoppen?

Na een korte periode werd hij herkend, en werd hij vergezeld door de leraren zelf. Zij kwamen bij hem om lessen te

volgen. Verschillende vragen werden gesteld, er werd gesproken over verschillende Islamitische reglementen, waarna de mensen zich aansloten op de antwoorden van Hazrat Imaam Aboe Haniefa هنع الله ضير.

Wanneer Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر in de lessen van Hazrat Ata Ibn Abi Roebaah هنع الله ضير, een grote geleerde, kwam zitten, dan liet hij Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر dicht bij hem zitten en besprak dan vòòr zijn leerlingen over verschillende reglementen.

(34)

Hazrat Ata Ibn Abi Roebaah هنع الله ضير is zo’n grote persoon, zo’n grote leraar van Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر dat hij zei over zijn leraar:

‘Een beter persoon dan Ataa Ibn Abi Roebaah heb ik niet ontmoet. Zo’n grote verzameling aan kennis die ik bij hem heb gevonden heb ik niet bij een ander gevonden’.

Tijdens het verblijf van Hazrat Imaam Aboe Haniefa الله ةحمر هيلع heeft dit niet alleen veel voordelen opgeleverd voor de Geleerden van Makkah Sharief, maar ook heel erg veel voordelen opgeleverd voor het normale publiek van Makkah Sharief.

Hazrat Ammar ibn Moehammed هيلع الله ةحمر heeft vermeld:

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zat bij de Kabah Sharief, van verschillende kanten kwamen er geleerden naar hem toe en er werden verschillende vragen gesteld aan hem, en hij gaf op een hele rustige en kalme manier hen allen antwoord.

(35)

Hazrat Ibn Moebarek الله ةحمرهيلع heeft dat wat hij met zijn eigen ogen aanschouwde vermeld:

“Ik zag in de Moskee van Haram e Kabah Hazrat Imaam Aboe Haniefa

هيلع الله ةحمر

zittend fatwa geven aan de mensen uit het oosten en het westen.”

De grote Imaam uit Shaam (richting Syrie) Imaam in Fiqh en Hadith Imaam Awza’i هيلع الله ةحمر heeft ook Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر ontmoet, hij dacht niet positief over Hazrat Imaam Aboe Haniefa هنع الله ضير, maar na hun ontmoeting zei hij:

“Ik verlang naar zijn kwaliteiten op het gebied van kennis en intelligentie. Ik vraag bij onze Heer vergiffenis voor mijn misvatting. Ik had een verkeerd denkbeeld. Zonder reden beschuldigde ik die persoon. De vertellingen die mij hebben bereikt over hem, zijn helemaal het tegenovergestelde van mijn ervaring met hem.”

De grote Imaam van die tijd uit Egypte: Hazrat Laith bin Saa’d هيلع الله ةحمر heeft vermeld:

“Ik zag dat mensen hem omringden, verschillende vragen

werden gesteld en verschillende antwoordden werden

gegeven. Een hele ingewikkelde vraag werd gesteld, Hazrat

Imaam Aboe Haniefa

هيلع الله ةحمر

gaf daar zo simpel en

(36)

prachtig antwoord op dan ik heel erg verbaasd was daarvan.

Mijn verbazing was niet alleen gebaseerd op het antwoord, maar meer op de snelheid waarop hij het antwoord gaf.”

In het kort: in Makkah Sharief heeft Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zijn persoonlijkheid en kennis

overgedragen aan de mensen. De vijandschap van Ibn Hoebaira was slechts een reden voor Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر om te gaan naar Makkah Sharief zodat het licht die hij heeft van zijn kennis over de hele wereld verspreid kan worden, en dit licht van kennis schijnt vandaag de dag nog steeds.

Terug naar Kufa

Tijdens zijn verblijf in Makkah is hij een keer terug gegaan naar Kufa, maar voorgoed teruggaan deed hij In 136 Hidjri.

Daar was toen een andere regeerder genaamd:

Aboe Djafar Mansoer, deze stuurde Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر vele cadeaus en nodigde hem uit om hem te bezoeken. Aboe Djafar Mansoer respecteerde Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر enorm, hij probeerde ervoor te zorgen dat Hazrat Imaam Aboe Haniefa الله ةحمرهيلع een gewoonte zou maken om hem te bezoeken. Maar dat was

(37)

een complot, zodat hij middels Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zijn zaakjes zou kunnen opknappen.

Als hij hem zou bezoeken, dan zouden de mensen het zien, waardoor hij voordeel zou krijgen. Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر wist dit en heeft daarom nooit een cadeau geaccepteerd van hem en is hij ook nooit ingegaan op de uitnodigingen van hem.

Een keer vroeg Mansoer aan Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر waarom kom jij nooit bij mij? Hij zei:

“Omdat er bij mij niks is waardoor u een gevaar vormt voor mij. Als ik nabij u zal komen, zal ik in de problemen komen en als u mij zal afstoten, dan zal dat mijn reputatie schaden”.

Mansoer probeerde ondersteuning van Hazrat Imaam Aboe Haniefa ع الله ةحمرهيل te kunnen krijgen en zijn invloed op het publiek te verstevigen. Maar Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر heeft zichzelf kunnen bevrijden van deze streken van Mansoer en was bezig om de dien werk te verrichten. De geleerden die afhankelijk zijn van de regeerders kunnen niet op een correcte manier hun werkzaamheden als geleerde voortzetten.

(38)

In 146 Hidjri was het politieke systeem veranderd. Voor de autoriteit was het nodig om zijn gezag te kunnen houden, de medewerking te krijgen van de geleerden. Hierdoor heeft Mansoer de meeste geleerden een eed laten afleggen bij hem.

Maar het probleem van Mansoer zat echter bij Hazrat Imaam Aboe Haniefa هنع الله ضير, de mensen accepteerden een uitspraak van de regeerder niet totdat zij het besproken hadden met Hazrat Imaam Aboe Haniefa هنع الله ضير.

De regeerder achtte zijn ondersteuning dus noodzakelijk. Als Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر een besluit van de regeerder in strijd verklaarde met de Shariah, toen was er geen enkel autoriteit die de mensen op dat besluit konden laten praktiseren. Aboe Mansoer Djafar heeft nu een laatste besluit genomen en heeft Hazrat Imaam Aboe Haniefa ةحمر هيلع الله geroepen naar Bagdad. Deze stralende ster, schijnende maan, voortreffelijke Imaam is nu gegaan naar Bagdad voor de ontmoeting.

Mansoer zei:

“Al lange tijd was het mijn wens dat jij hier

aanwezig zou zijn, vandaag de dag heb jij mijn wens

vervuld.”

(39)

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei:

“Helemaal niet! Ik ben gekomen doordat jij mij hebt geroepen, op het bevel die jij hebt afgevraagd ben ik af gekomen en niet om jou blij te maken.”

De vreugde die op het gezicht van Mansoer was, is na het antwoord van Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر verdwenen, Mansoer raakte bezorgd en begon na te denken.

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei toen:

“Ik wil graag weten waarom jij mij hebt geroepen.”

Mansoer vroeg:

“Ik wil graag weten bij welke leraren jij kennis hebt vergaard?”

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر begon toen met het tellen van zijn leraren, en toen hij nog niet klaar was met het tellen van zijn leraren zei Mansoer:

“Door deze leraren erken ik jouw kennis en kundigheid, en ik wil graag dat jij jouw kennis gebruikt bij de overheid om zo de overheid een voordeel te geven.”

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei hierop:

“U heeft mijn kundigheid op een verkeerde manier

ingedeeld. Mijn bezigheden dienen op de juiste manier te

(40)

worden ingedeeld, dat is door zowel het publiek als de regering te dienen en hun op de juiste manier leiden.”

Mansoer raakte in paniek en wou het gesprek toen kort houden en hij zei:

“Ik heb besloten dat jij de hoofdrechter wordt, erken deze verantwoordelijkheid en start deze werkzaamheden.”

Hazrat Imaam Aboe Haniefa الله ةحمرهيلع zei toen:

“Bedankt voor deze eer, maar uw besluit is verkeerd. Mijn religieuze werkzaamheden zijn voldoende voor mij. Om het publiek de reglementen van het geloof uit te leggen en hen uit te nodigen om te praktiseren volgens de Shariah is een grote gunst.”

Mansoer zei:

“Maar mijn besluit is genomen. Mijn bevel is dit en je dient mij bevel na te komen.”

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei:

“Ik ben niet in staat om navolging te geven aan dit bericht.”

Mansoer zei hierop:

“Jij liegt!”

(41)

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei:

“Als ik een leugenaar ben dan zijn mijn woorden helemaal juist dat ik niet in staat ben om navolging te geven aan jou woorden, of stel jij een leugenaar aan als hoofdrechter?”

Mansoer zei toen heel woedend dat zijn besluit vast staat en dit nagevolgd moet worden. Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zweerde en zei dat hij dit bevel nooit zal

accepteren. Mansoer gaf toen de opdracht om de Imaam op te sluiten en Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei toen dat hij dat geen probleem vond.

Zonder enige paniek en met geduld ging Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر mee en werd hij opgesloten. Dit bericht bereikte de mensen van Bagdad tot Kufa, de mensen kregen door deze berichtgeving meer haat jegens de regering. Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر heeft in de gevangenis de kansen gehad om zich te verdiepen in de Quraan en hadith en de reglementen.

Al de mensen die in Kufa aanwezig waren om barakah en profijt te krijgen van Hazrat Imaam Aboe Haniefa الله ضير هنع, waren allemaal naar Bagdad gegaan, daar aangekomen hebben zij druk uitgeoefend op de regering dat zij Hazrat

(42)

Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر willen ontmoeten en kennis van hem willen vergaren. Mansoer had geen keus meer en diende toestemming hiervoor te geven. De lessen startte nu in de gevangenis. De gevangenis werd een school. Een ander probleem waar de regering mee zat, waren de vele duizenden mensen die voor Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر kwamen, hun eten, drinken, verblijfplaats diende allemaal geregeld te worden. Zelfs in de gevangenis zijn de lessen door Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمرniet gestopt. De mensen die kennis hebben vergaard, hun boeken zijn

Alhamdoelillah beschermd gebleven, een van deze mensen is Hazrat Imaam Mohammed هيلع الله ةحمر, die zonder twijfel een grote Aliem en een belangrijk persoon is in de Islamitische geschiedenis.

Tussen de geleerden is zijn plaats ook duidelijk. Imaam Mohammed هيلع الله ةحمر en vele anderen hebben in de gevangenis kennis vergaard bij Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر. Dit hebben jullie al begrepen, ondanks dat Imaam Aboe Haniefa لع الله ةحمرهي opgesloten zat, is hij zijn (religieuze) plicht als leraar nagekomen.

Na zoveel pogingen te ondergaan heeft Mansoer niet kunnen slagen in zijn missie, Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر heeft niet toegegeven aan zijn wil. Hij vond dat Hazrat

(43)

Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر een grote bedreiging voor zijn macht vormde, hij deed dus wat alle oneerlijke leiders doen met de geleerden en vrome dienaren van Allah de Verhevene.

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر werd vergiftigd, de stralende zon der kennis, de Noer van kennis vertrok voor altijd van deze wereld. Zijn stralende licht van kennis, verlicht nog steeds de wereld van kennis en zal het altijd blijven verlichten. Mansoer ervaarde dit als zijn overwinning.

Maar de waarheid is dat, Hazrat Imaam Aboe Haniefa ةحمر هيلع الله zijn traditie heeft achtergelaten als een strijder tot zijn heengaan tegen de onrechtvaardigen van deze wereld. Het voorbeeld van vasthoudendheid die de geleerden dienen te hebben in hun strijd tegen onrecht.

Hij heeft bewezen, dat degenen die schelden, in

gevangenschap nemen, zweepslagen geven, moorden, niet behoren tot de succesvolle. Succesvol zijn zij, die hun plichten nakomen.

(44)

Shahadah

Toen Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر een teken van het vergif voelde, ging hij in Sadjdah en zei:

“O Allah, mijn hele leven heb ik dit hoofd neergebogen voor U, mijn laatste moment doe ik ook Sadjdah voor U. Mijn Heer, U bent mijn getuige dat ik de verantwoordelijkheid heb genomen om Uw religie te dienen en te beschermen. Tegen elke moeilijkheid heb ik geduld getoond, totdat ik vandaag op deze weg mijn leven moet geven.

Oh Vergevingsgezinde, vergeef mijn zonden.

Oh Beschermer, bescherm Uw religie.”

Op deze manier deed hij doe’a en is hij verlost van deze wereld.

Inna Lillahi wa Inna ilaihi radjioen.

De dood komt iedereen bezoeken, maar de mensen die dit als een plezierig moment ervaren zijn de mensen die hun best hebben gedaan op deze wereld. Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر is die persoon, die zeer zeker een

succesvol leven heeft geleid op deze wereld, maar ook in het hiernamaals. Het bericht van zijn overlijden is verspreid als een vuurtje. Uit elk oog begonnen tranen te vloeien. In elk huis werd er gerouwd.

(45)

Kazi Hasan Ibn Amarah هيلع الله ةحمر gaf Ghusl en zei:

“Ik zweer bij Allah! Oh Aboe Haniefa, ik heb nooit een grotere geleerde, grotere dienaar gezien dan jou en nooit zal ik er een zien. Alle voortreffelijkheden zijn aanwezig in jou.

Nu zal er niemand zoals jou geboren worden, niemand kan jouw kennis, intelligentie, en verstand ontkennen.”

Tijdens het doen van Ghusl en Kafan, waren er al 50.000 mensen verzameld, die deel hebben genomen aan het Djanaza gebed. Tot het begraven waren er al 7000 Qoeraan Sharief uit gelezen. Tijdens het gebed van Asr is hij begraven op een begraafplaats in Ghaizaan. Hij was overleden in 150 Hidjri 5 Shabaan. Hij bereikte de leeftijd van 70 jaar.

Een laatste parel:

Een man was helemaal van slag en kwam bij Hazrat Imaam Aboe

Haniefa هيلع الله ةحمر en zei,

“Ik heb mijn geld op een bepaalde plaats gezet en ben vergeten waar ik het heb gezet en nu heb ik het heel erg nodig. Geef mij zo’n uitspraak, waarmee ik herinner, waar mijn geld ligt en mijn zorg verdwijnt.”

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei:

“Broeder, dit is

geen Shariah reglement, dit is slechts een (wereldse) kwestie.

(46)

Wat voor Fatwa moet ik hierop geven? Is goed. Luister, er is iets wat nu in mij opkomt, er is iets wat jij moet doen, wellicht dat jouw probleem hiermee verholpen zal worden.

Ga naar huis en verricht de hele nacht Nafil gebeden, wat er daarna gebeurt, kan je mij in de ochtend vertellen.”

Daarna vroeg Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر naar zijn toestand. Hij zei:

“Zoals u heeft gezegd heb ik Nafil gebeden verricht, slechts na het verrichten van enkele Nawafil gebeden herinnerde ik mij waar ik mijn geld heb gezet, daarna heb ik het gepakt en ook doe’a gedaan voor u en hierna heb ik erg rustig geslapen.”

Hazrat Imaam Aboe Haniefa هيلع الله ةحمر zei:

“Ben jij gaan slapen? Shaitaan die kan er niet tegen als een dienaar van Allah Ibadah doet, daarom heeft hij jou gelijk laten

herinneren waar het geld was en daardoor ben jij gestopt met

het Nafil gebed en ben je gaan slapen! Jij had eigenlijk de

hele nacht moeten doorbrengen in Ibadah en Allah de

Almachtige bedanken nadat jou wens vervuld was.”

(47)
(48)

مظعلأا مام لإا

Ima m-e-

Aza m

Haz rat Abo

e H anie

fa

Vert aald do or:

Haz rat Mau lan a N azie m Q adr i Sh ams i

Moe ball igh -e-I slam

Haz rat Alla ma M aula na S yed Sa

’ad at A li Q adr i

هيلع لله ا ةحم ر

مظعلأا ماملإا Imam-e-Azam Hazrat Aboe Haniefa

Vertaald door:

Hazrat Maulana Naziem Qadri Shamsi

Moeballigh-e-Islam

Hazrat Allama Maulana Syed Sa’adat Ali Qadri

هيلع للها ةحمر

مظعلأا مام لإا

Ima m-e-

Aza m

Haz rat Abo

e H anie

fa

Vert aald do or:

Haz rat Mau lan a N azie m Q adr i Sh ams i

Moe ball igh -e-I slam

Haz rat Alla ma M aula

na S yed Sa

’ad at A li Q adr i

هيلع لله ا ةحم ر

مظعلأا ماملإا Imam-e-Azam Hazrat Aboe Haniefa

Vertaald door:

Hazrat Maulana Naziem Qadri Shamsi

Moeballigh-e-Islam

Hazrat Allama Maulana Syed Sa’adat Ali Qadri

هيلع للها ةحمر

مظعلأا مام لإا

Ima m-e-

Aza m

Haz rat Abo

e H anie

fa

Vert aald do or:

Haz rat Mau lan a N azie m Q adr i Sh ams i

Moe ball igh -e-I slam

Haz rat Alla ma M aula na S yed Sa

’ad at A li Q adr i

هيلع لله ا ةحم ر

مظعلأا مام لإا

Ima m-e-

Aza m

Haz rat Abo

e H anie

fa

Vert aald do or:

Haz rat Mau lan a N azie m Q adr i Sh ams i

Moe ball igh -e-I slam

Haz rat Alla ma M aula na S yed Sa

’ad at A li Q adr i

هيلع لله ا ةحم ر

مظعلأا مام لإا

Ima m-e-

Aza m

Haz rat Abo

e H anie

fa

Vert aald do or:

Haz rat Mau lan a N azie m Q adr i Sh ams i

Moe ball igh -e-I slam

Haz rat Alla ma M aula

na S yed Sa

’ad at A li Q adr i

هيلع لله ا ةحم ر

مظعلأا مام لإا

Ima m-e-

Aza m

Haz rat Abo

e H anie

fa

Vert aald do or:

Haz rat Mau lan a N azie m Q adr i Sh ams i

Moe ball igh -e-I slam

Haz rat Alla ma M aula

na S yed Sa

’ad at A li Q adr i

هيلع لله ا ةحم ر

مظعلأا ماملإا Imam-e-Azam Hazrat Aboe Haniefa

Vertaald door:

Hazrat Maulana Naziem Qadri Shamsi Moeballigh-e-Islam

Hazrat Allama Maulana Syed Sa’adat Ali Qadri

هيلع للها ةحمر

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

10 A lkaisah maka terseboellah perkataan Aboe Nawas selamanja di dalern peudiara harimau hoe. Sebermoela adapoen harlmau itoe perem- poean, dan apabila Aboe Nawas dlmasoekken

Wij slaakten een zucht van verlichting, toen hij zich in veiligheid bevond, maar werden weer doodelijk ontsteld, toen wij onzen blik richtten op Manus, die blijkbaar onze noodkreten

Naar aanleiding van de al genoemde verwachtingen in dit onderzoek, wordt verwacht dat alcoholgebruik als mediator optreedt in de relatie tussen impulsiviteit en sensation seeking,

Geconcludeerd kan worden dat, ondanks dat er in het huidige onderzoek meer berichten van begeleiders zijn meegenomen ten opzichte van het eerdere onderzoek van Matten (2016),

(Psalm 88 : 16). Menigmaal drukte de donkere wolk van Zijns Vaders gramschap zwaar op Hem, totdat Hij eindelijk op Golgótha de laatste adem uitblies. Niets was er in de

Uit de mediatie analyse kwam naar voren dat de valentie van identiteitsherinneringen het verband tussen de persoonlijkheidstrekken en depressie niet verklaard, maar dat een

De groep met Type D persoonlijkheid, in de patiënten- en controlegroep samen, bleek een significant slechtere mentale kwaliteit van leven te ervaren dan de groep zonder Type

In 2000 werd het bestuur van het Trias College voor VBO te Oss overgedragen aan de Stichting Carmelcollege om per 1 augustus 2000 de fusie mogelijk te maken van de vier Carmelscholen