Het schilderij uit de kapel
Stichting
Everardus Witte Fonds
Agenda
Zondag 14 april Palmzondag
09.30u. Eucharistie met palm-
wijding, Intocht- en lijdensverhaal
Woensdag 17 april
19.30u. Boeteviering als voor- bereiding op Pasen
Donderdag 18 april Witte Donderdag
19.30u.Eucharistievieringmetvoetwassing naafloopmogelijkheidomtewaken bij het Allerheiligste.
Vrijdag 19 april Goede Vrijdag
12.00u. Lijdensofficie van de Heer met psalmen van Franciscus, wake bij het kruis
15.00u. Kruisweg
19.30u. Plechtigheden rond de dood van Christus waaronder
kruishulde.
Zaterdag 20 april Stille Zaterdag 21.00u. Paaswake m.m.v. parochiekoor.
Zondag 21 april Hoogfeest van Pasen 09.30u. Hoogmis Maandag 22 april Tweede Paasdag
09.30u. Eucharistieviering
Voorwoord
De Heer geve u vrede!
In voorbereiding op het komend kapittel van ons als minderbroeders franciscanen (u leest er elders meer over in deze nieuwsbrief) keek ik terug op de afgelopen jaren.
Het viel op hoeveel er gebeurd is: een nieuw schilderij met het portret van ’t Heilig Bruurke, archief gedigitaliseerd, website, jaarlijkse Eucharistievieringen met een lezing, de overgang op ecologische kaarsjes, de gedenkwaardige viering van zijn 150e geboortedag op 25 juli. En daarnaast wordt de kapel van Everardus nog steeds dagelijks bezocht en bidden we voor alle intenties. Broeder Everardus leeft en werkt nog steeds. Ook in de maanden en jaren die nog komen. Nu is de lente in aantocht en zijn we op weg naar Pasen.
Ik wens u allen een Zalig Paasfeest!
Br. Wim Pot ofm
Terugblik Everardusherdenking
22 december vierden we, zoals de laatste jaren gebruikelijk, de eucharistie b.g.v. de sterfdag (1950) van ’t heilig Bruurke. 25 juli hadden we gevierd dat hij 150 jaar geleden geboren werd.
Dat was toen een ‘meeting’ met zo’n 240 deelnemers op een stralende - zeer - warme dag, waar we overigens nog steeds met veel plezier aan terugdenken. Deze zaterdag zo vlak voor de kerst was het veel rustiger. Toch was het een fijne viering, waarin br. Loek voorging en het parochiekoor Cantores de Everardusmis zong. Na afloop van de viering was het ‘koffiedrinken in de pandgang’ hetgeen een mooie gelegenheid was om elkaar te ontmoeten. Br. Hans-Peter nam ons mee in de jaarlijkse ‘Everarduslezing’ door het schilderwerk van broeder Everardus. Hij plaatste het in een breder ‘kunstcontext’. Ook nu kijken we terug op een geslaagde dag. Br.LoekBoschofm
Nieuwsbrief
Kloosterstraat 6 5366 BH Megen everardus@franciscanen.nl
www.everarduswitte.nl
nummer 11, april 2019 verschijnt 3x per jaar
Het glaskunstwerk in betere tijden.
Het Logo van Kerala
Kort nieuws .
Schenking aan Kerala
Na de grote overstromingen in de Indiase deelstaat Kerala, in de zomer van 2018, heeft het bestuur besloten een bedrag van
€1000, - over te maken aan de franciscanen in het gebied. Begin dit jaar ontvingen wij
een bedankbericht. Daarin gaven zij aan dat zij er voedsel, huisraad (zoals matten en lampen) en schoolspullen van gekocht hebben om de lokale bevolking te helpen.
Herdenking 'gewoon' 22-12-2019 Dit jaar valt 22 december, de sterfdag en daarmee de jaarlijkse
herdenkingsdag van het Bruurke, op een zondag, de vierde adventszondag. In de 'rangorde' van feesten gaat de adventszondag voor.
Het bestuur heeft echter besloten de herdenkingsdag niet te verplaatsen, maar in de liturgie van de vierde adventszondag enige aandacht aan 't Bruurke te schenken. Na de viering is er dan koffie en de jaarlijkse
Everarduslezing.
Misintenties voor 't Bruurke
Misintenties zijn op te geven via 0412- 465770 of everardus@franciscanen.nl.
Misintenties kosten €12, -. Dit kunt u overmaken op ons IBAN-nummer:
NL86 INGB 0001 5435 85.
Br.Hans-PeterBartelsofm
Digitaal?
Wij sturen de nieuwsbrief graag digitaal. Dat is beter voor het milieu.
Ontvangtuhemoppapier en wilt u hem digitaal?
Laat het ons weten via everardus@franciscanen.nl. Zo kunt u de nieuwsbrief ook opzeggen...
Citaat van Broeder Everardus:
“Men moet veel verdragen, veel ontberen, veel lijden en zich voorbereid houden op alles wat hard valt; met gelijk humeur, de duisternis en het licht, bekoringen en de vrede van de ziel, bitterheid en vreugde aannemen.... (blz.2)”
Broeder Everardus gaat ervan uit, dat je op beproevingen stuit, wanneer je een taak hebt gekregen. En elke christen heeft een taak in deze wereld. Ieder afzonderlijk en wij samen moeten de hoop levend houden in onze wereld, moeten liefdevol met mensen omgaan, moeten elkaars nood zien en bereid zijn tot solidariteit en geduld met elkaar. Wie dat ernstig neemt, kan er moe van worden, kan voor arrogant uitgemaakt worden, kan af en toe vrezen dat het eigen geluk erbij inschiet.
En dan pleit Everardus voor wat wel eens “heilige onverschilligheid”
genoemd wordt. Dat is niet, dat je onverschillig bent ten aanzien van mensen. Het gaat erom, dat wat God wil met mij, met ons en met onze wereld zozeer op de eerste plaats komt, dat het voor jou van minder belang wordt wat er vervolgens gebeurt. Of het nu duister wordt of licht, of er narigheid van komt of hele mooie dingen, als Gods wil maar geschiedt. Dat kan je houding worden, als je eerst het Koninkrijk Gods zoekt en daarna wel verder ziet.
Dr. J. Wissink, pr
nieuwe kunstwerken in het museum
Na de tentoonstelling rond de 150e geboortedag van het Bruurke.
Hebben vier kunstenaars hun kunstwerk geschonken of in bruikleen gegeven aan de stichting. Alle werken hebben nu een plek gekregen.
In het museum staan het beeldje 'br. Everardus' van Aalf Bakker en de kop 'br. Everardus' van Maria van de Laar (in bruikleen). Ook het glaskunstwerk ' 't Bruurke van Megen' van Ger Breur stond hier.
Stond, want tot onze ontzetting
troffen wij het begin maart (vlak voor carnaval) in stukjes op de grond. Vermoedelijk is de glasplaat door langsrijdend vrachtverkeer uit zijn steun getrild. Tot onze grote vreugde verklaarde Ger Breur zich spontaan bereid het kunstwerk nogmaals te maken (met een steviger frame).
Het Tau-vormige icoon van Joke Franken heeft een plekje gekregen in de meditatieruimte van het klooster. Joke Frankens beeldje van br.
Everardus (zie pagina 4) heeft een plekje gekregen in de vitrine in de pandgang van het klooster. Br.Hans-PeterBartelsofm
Br. Hans-Peter tijdens de Everarduslezing
Links: Everardus' Catharina van Alexandrië, Rechts: Han Bijvoets Kruiswerkstatie
Het Bestuursrondje
In deze rubriek komt telkens een ander bestuurslid aan het woord. In dit tweede rondje is de vraag:
"wat is de kerngedachte van jouw geloof?"
Aan het woord is dit keer: Annemarie van Orsouw, secretaris
Het verhaal van de voetstappen in het zand vind ik een mooie uitleg van het geloof.
Het leven kun je zien als een weg die je gaat. En als je je dan voorstelt dat je door het zand loopt, dan kun je als je achterom kijkt, je voetstappen zien.
Het verhaal is dat een man aan het einde van zijn leven in gesprek is met God, die altijd met hem mee was gegaan. De man zegt: u was altijd bij me, u ging met me mee. Dat weet ik, want als ik omkijk, dan zie ik niet alleen mijn voetstappen, maar ook die van u. Maar ik heb één vraag. Er was een tijd dat ik het heel moeilijk had. En juist daar zag ik toen ik omkeek geen twee paar voetstappen, maar alleen die van mij. Waar was u toen? Ach, zei God toen tegen de man, heb je het niet gemerkt? Dat ene paar voetstap- pen was van mij. Ik heb je gedragen toen het voor jou te moeilijk was.
De boodschap die ik hier uit haal is dat het af en toe lastig kan zijn om te vertrouwen dat God er is. En daar begint het geloven. God gaat met je mee, ook al merk je dat niet altijd.
Hij kan de dingen die gebeuren niet voorkomen maar hij kan wel helpen om de zorg, verdriet en/of pijn te dragen.
Annemarie van Orsouw
Everardus als kunstenaar (1886-1950)
De Everarduslezing 2018 ging over Everardus' kunstenaarschap en werd gehouden door br. Hans- Peter. Hieronder volgt een samenvatting.
Tijdens Everardus' leven ontwikkelde de 'algemene' kunst zich heel snel. In 1868, het jaar van Everardus' geboorte viert het impressionisme van Pierre-Auguste Renoir en Édouard Manet hoogtij. In 1886, de start Everardus zijn opleiding tot 'kerkelijk kunstschilder' eindigt deze kunststroming. In 1950, het sterfjaar van br. Everardus is de schilderstijl compleet anders. Het is de tijd van het expressionisme van Henri Matisse en Mark Rothko.
De kerkelijke kunst ontwikkelt zich anders. Zowel voor Everardus' geboorte als na zijn dood is kerkelijke kunst zeldzaam, maar tijdens Everardus leven, wordt er juist veel kerkelijke kunst gemaakt, door o.a. Han Bijvoet, Hans Mengelberg, Lambert Lourijsen, Jacob Ydema, Jan Dijker en Henri Schoonbrood.
Everardus was in de leer bij Alexander Kläsener (1826-1912). Kläsener kwam uit het Duitse Vallendar (nabij Koblenz) en volgde zijn opleiding in Düsseldorf. Hij was in dienst van Pierre Cuypers. Zo was hij be- trokken bij de bouw van de St.-Laurentiuskerk in Alkmaar. Hij maakte onder meer het werk 'de H. Bloedprofessie' in die kerk, met daarop Everardus als misdienaar. Everardus' werk is tot zijn intreden heel realistisch. Na die tijd ontwikkelt hij een stijl met grote ogen, lossere verhoudingen, vagere lijnen en wollig haar.
Als we Everardus' werk vergelijken met werk van anderen uit dezelfde tijd, valt op dat hij zich eender ontwikkelt. Op het moment dat Han Bijvoet voor de Goede Raadkerk in Beverwijk bezig is, maakt Everardus de H. Catharina. Beide werken zijn even realistisch!
Vervolg op pagina 4
Jezus ontmoet Levi/Matteüs de tollenaar
Links: Everardus' Maria met Kind
Rechts: Hans Mengelbergs Maria Middelares.
Jacob Ydema's kruiswegstatie
Br. Franz Josef Kröger
EverARdus' Art
Br.Everarduswaskunstschilder.Indeze rubriekstaatsteedseenwerkcentraal.
Ditmaal een aquarel van br. Everardus.
We zijn de tollenaar Levi achter zijn
werktafel verschrikt op kijken wanneer Jezus hem roept. Levi is rijk uitgedost en ook de spullen om hem heen bewij- zen dat hij goed in de slappe was zit.
Opvallend is dat Jezus wat schets- matiger is weergegeven dan Levi. Het is alsof Hij in een andere wereld is. De wereld waar Jezus Levi naar toe roept.
En wij? Gaan wij op weg met Jezus door het lijden naar Pasen toe?
Br. Hans-Peter Bartels ofm
vervolg pagina 3 De grote ogen van Maria met Kind zien we ook bij de Maria van Hans Mengelberg. Het was schets-
matiger werken zien we in de scenevan EverarduswaarinJezusdetollenaar Levi
/Matteüsontmoet (zie hier- naast) en de kruiswegstatie van Ydema terug.
Everardus was, wat zijn werk aangaat meer een kind van zijn tijd, dan wij
soms denken. Hij deed niet onder voor tijdgenoten, maar ontwikkel- de wel zijn eigen 'handschrift', zoals een goed kunstenaar hoort te doen. Zijn wat wollige haar - dat we nergens terug zien - hoort daar bij. Zijn werk viel begin twintigste eeuw in de smaak; anders had hij geen bijdrage mogen leveren aan vele kerken in Nederland! Dat in de jaren nadien, Everardus' werk aan de witkwast ten prooi is gevallen, zegt meer over de tijdsgeest, dan over Everardus' kwaliteiten. Wij mogen als Megense franciscanen oprecht trots zijn, dat de zijaltaren in onze kloosterkerk behouden zijn! Br.Hans-PeterBartelsofm
Landelijk kApittel van de franciscanen
Eens in de drie jaar komt een, door alle broeders gekozen,groepfranciscanenbijelkaar onderleidingvan een buitenlandse broeder om plannen te maken en nieuwe bestuursleden (definitoren) te kiezen voor drie jaar: het 'proviciekapittel'. Eens in de zes jaar worden ook een nieuwe overste (provinciaal) en zijn plaatsvervanger (viceprovinciaal) gekozen.
In mei vindt zo'n groot provinciaal kapittel plaats, onder leiding van de Duitse broeder Frans Josef Kröger. Het Everardus Witte Fonds komt ook ter sprake. Mochten er wetenswaardige besluiten worden genomen, dan melden we dat uiteraard in de volgende nieuwsbrief.
Br.Hans-PeterBartelsofm