• No results found

Voor de kerk (Huub Oosterhuis in

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Voor de kerk (Huub Oosterhuis in"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Voor de kerk (Huub Oosterhuis in Bid om vrede, p. 136-138

(Je kan een keuze maken uit welke teksten je biddend laat voorlezen tijdens het gebedsmoment) – tekst afdrukken

1

Uw stem heeft ons geroepen, God uw woord heeft ons gemaakt.

Gij hebt ons bij elkaar gekregen zo maar mensen

wij mogen nieuwe mensen zijn een nieuw begin van hoop en vrede in deze wijde en nerveuze wereld, en in uw dwaasheid

hebt Gij uw naam in onze mond uw werk in onze handen gelegd.

2

Wij heten uw kerk, een volk onderweg wij hebben geschiedenis,

een lang verleden van duisternis en licht.

Wij bidden U:

open voor ons een nieuwe toekomst, roep ons weg uit al die rijkdom,

al die zekerheden waarin wij veilig en gevangen zijn.

Maak ons liever arm en onveilig ontheemd en vrij, om weer opnieuw uw evangelie te verstaan

uw zoon te volgen.

3

Wij moeten U om vergeving vragen voor wat in ons verleden is gebeurd,

voor het geweld door uw leerlingen gepleegd in ketterjacht en in heilige oorlogen,

voor de kortzichtigheid en de hoogmoed

waarmee uw kerk telkens weer naar macht gegrepen heeft.

Wij vragen U om vergeving

omdat ook in onze dagen uw kerk niet bij machte is geweest, zich vrij te houden van geweld;

vergeef ons dat wij de moord op de joden niet konden voorkomen, vergeef uw kerk dat zij dikwijls onbetrouwbaar jegens allen

die om hun ras en hun huidskleur worden uitgestoten.

4

Wij zijn uw vrede niet in deze wereld wij zijn uw heil en uw genezing niet

voor mensen die verdeeld zijn en gebroken,

(2)

want wij zijn zelf verdeeld, kleingeestig, onverzoenlijk, wij beschamen uw bedoeling en verwarren de wereld.

Gij kunt een begin van eenheid geven:

maak dat wij allen die in kampen van elkaar gescheiden zijn, tenminste de waanzin daarvan inzien

en het leed daarover aan den lijve ervaren;

dat wij niet berusten in de situatie zoals wij die aantreffen,

maar denken en doen vanuit uw toekomst en uit kracht van de belofte dat Gij alles nieuw zult maken, hoe dan ook.

5

Hervorm uw kerk,

geef haar de levensmoed,

uw woord te doen, uw hart te volgen;

dat zij niet langer probeert te domineren over mensen,

geen eisen stelt, geen rechten doet gelden, maar alleen tracht bij te dragen tot hun vreugde;

dat zij, door de woorden die zij spreekt en de gedachten die zij denkt, niemand afstoot, niemand buitensluit,

maar dat zij openstaat voor al wie scheppend en gelukkig leven wil.

Breng ons te binnen

dat wij alleen gezonden zijn

om uw genade te verkondigen in deemoed, want zelf zijn wij door U aanvaard,

en altijd hebben wij vergeving nodig.

6

Wij weten nog, Heer God,

hoe Jezus van Nazareth gesproken heeft over deze aarde, over U

en over alles wat menselijk is.

Iets van zijn woorden en zijn stem is ons bewaard gebleven, genoeg om ons te doen vermoeden wie Gij zijt.

Wij bidden U, dat wij mogen spreken vanuit zijn inspiratie, eenvoudig en verstaanbaar.

Wij bidden U voor allen die zijn aangesteld

om het evangelie te verkondigen en voor te gaan in gebed:

dat zij U niet opdringen en uw naam niet misbruiken.

Wij bidden ook voor hen die uitgetrokken zijn naar alle talen, om daar in den vreemde het geloof te zaaien

en hun harde dienst te verrichten.

Wij bidden U tenslotte voor ons zelf

dat wij uw stilte niet ontvluchten, maar U uitspreken zoals Gij zijt, God van verre en van dichtbij.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Ziet nu de vorst der eng'len hier geboren Komt, laten wij aanbidden,!. komt, laten

Yves Eveillard, National Residential Director van Immobel Frankrijk, geeft meer uitleg: “Op zich lijken de elementen die we in het project in Montévrain hebben verwerkt

toentertijd leefden in het land Egypte. Sommige geschiedkundigen zijn van mening dat de naam JHWH reeds in de eerste versie van de Septuagint werd vervangen door het Griekse woord

Latente belastingvorderingen worden opgenomen voor verrekenbare fiscale verliezen en voor verrekenbare tijdelijke verschillen tussen de waarde van de activa en passiva volgens fiscale

20 ‘Zesenveertig jaar heeft de bouw van deze tempel geduurd,’ zeiden de Joden, ‘en u wilt hem in drie dagen weer opbouwen?’  21 Maar hij sprak over de tempel van zijn lichaam. 

geeft ons zijn eigen kleuren want onze tijden zijn door God bepaald Dank aan u, die alles hebt geschapen Geef een hart dat ziet en steeds bedenkt Alles wat wij delen

Paulus richt zich in vers 12 direct en in de naam van de Here Jezus Christus, tot de mensen die hun plichten niet vervullen.. Met deze directe aanspraak en namens de Here Jezus

Maar vandaag en godweet morgen kun je leven, doen, zien iemand voor iemand zijn misschien. en het verschil maken, toch, tussen onverwisselbaar uniek en om