• No results found

Zaterdag 6 maart 2021 om 13u00 en om 19u30

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zaterdag 6 maart 2021 om 13u00 en om 19u30"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

517 JAN FABRE [°1958]

De man die de wolken meet (1998)

Sculptuur - Brons - Sig. - 287 x 150,5 x 78,5 cm

€ 180.000 - 240.000 550 JEAN-MICHEL FOLON [1934 - 2005]

La pêche miraculeuse (2004)

Sculptuur - Fontein - Sig. - Ex. 2/5 - 290 x 125 x 125 cm

€ 350.000 - 450.000

446 JEF VERHEYEN [1932 - 1984]

Grand Luberon flottant (1984)

Matlak op doek - Verso sig. 1984 - 130 x 180 cm

€ 95.000 - 120.000

ART NEWS

97 EMILE CLAUS [1849 - 1924] - Hooitijd (1906)

Olieverf op doek - Sig. en verso “July 06 / E.C.” - 43 x 59,5 cm - € 120.000 - 160.000

VEILING - VENTE PUBLIQUE 178 – OUDE MEESTERS, MODERNE EN HEDENDAAGSE KUNST

Zaterdag 6 maart 2021 om 13u00 en om 19u30

VEILING 178

Zaterdag 6 maart 2021

om 13u00 (lot 1-394) en 19u30 (lot 395-605) Veiling achter gesloten deuren.

Vente à huis clos.

Kijkdagen - Exposition

Van woensdag 24 februari tot en met woensdag 3 maart 2021

10u - 19u

Enkel op reservatie

Uniquement sur réservation

www.de-vuyst.com

Reserveer uw bezoek aan de kijkdagen !

Na reservatie via onze website kan u zich binnen het afgesproken tijdslot aanmelden om de tentoonstelling te bezoeken.

Voor meer informatie kan u terecht op onze website : www.de-vuyst.com Opgelet:

in onze gebouwen is het dragen van een mondmasker verplicht.

Réservez votre visite à l’exposition !

Après réservation sur notre site web, présentez-vous à l’heure indiquée dans notre salle d’exposition.

Pour plus d’informations, rendez-vous sur notre site web: www.de-vuyst.com Attention:

le port d’un masque est obligatoire dans notre établissement.

Live online bieden

Naast schriftelijk en telefonisch bieden kan u als klant ook online meebieden via ons online live biedplatform.

Via uw computer, smartphone of tablet heeft u toegang tot onze virtuele veilingzaal en kan u meebieden voor eender welk lot. Voor online aangekochte loten wordt een toeslag van 3% op de hamerprijs aangerekend (bovenop de gebruikelijke veilingkosten).

Als gevolg van de Covid-19 maatregelen zal deze veiling achter gesloten deuren plaatsvinden.

Enchérir en direct en ligne

En plus d’enchérir par ordre écrit et par téléphone, vous avez la possibilité d’enchérir en ligne via notre plateforme digitale. Cette plateforme vous permet l’accès à notre salle de vente virtuelle et d’enchérir en direct sur les lots de votre intérêt depuis votre ordinateur, smartphone ou tablette. Pour les lots achetés en ligne, des frais additionnels de 3% en sus du prix d’adjudication seront prélevés (en sus des frais habituels).

Conformément aux mesures face au Covid-19 et parce que la santé de tous est notre priorité, cette vente se déroulera exclusivement à huis clos.

(2)

144 GUSTAVE VAN DE WOESTYNE [1881 - 1947]

Engelenkindje - Ferdinand (1921)

Olieverf op doek - Sig. - 59 x 28,5 cm (ovaal)

€ 15.000 - 20.000 99 GUSTAVE DE SMET [1877 - 1943]

Boomgaard met geiten (1910) Olieverf op doek - Sig. - 66,5 x 77 cm

€ 24.000 - 34.000

166 LÉON SPILLIAERT [1881 - 1946]

De Slijkens sluis te Bredene - L’Écluse Slijkens à Bredene (1930) Aquarel en gouache op papier - Sig. 1930 - 49,3 x 61,9 cm

€ 12.000 - 18.000 192 GEORGE MINNE [1866 - 1941]

Moeder en kind - Vredesverlangen (ca. 1936) Sculptuur - Zandsteen - Sig. - 88 x 86 cm

€ 40.000 - 60.000 110 VALERIUS DE SAEDELEER [1867 - 1941]

Boomgaard bij valavond (ca. 1910-12)

Olieverf op doek - Sig. (R.O.) - 37,2 x 50,2 cm

€ 8.000 - 12.000

105 GUSTAVE DE SMET [1877 - 1943]

Zomers landschap (ca. 1910)

Olieverf op doek - Sig. - 58,5 x 68 cm

€ 22.000 - 30.000

203 GUSTAVE DE SMET [1877 - 1943]

Vrouw bij het venster op een feestdag (1935) Olieverf op doek - Sig. - 90 x 111 cm

€ 100.000 - 120.000 140 GUSTAVE DE SMET [1877 - 1943]

Veldbloemen in een blauwe vaas (1920-1925) Olieverf op doek - Sig. - 86 x 61 cm

€ 28.000 - 36.000 177 CONSTANT PERMEKE [1886 - 1952]

Neerhof - Cour de ferme (1928) Olieverf op doek - Sig. ‘28 - 76 x 111 cm

€ 26.000 - 33.000

Paradijs aan de Leie

Het hart van Modest Huys ligt diep verankerd in de glooiende, groene landschappen van ‘zijn’ Leiestreek. De wijde omgeving van Waregem vormt het idyllische decor waarin scènes van het ongedwongen volksleven zich afspelen. Huys toont kermissen, feesten, koersen en processies, en hij leeft mee met de dagelijkse bezigheden die zich veelal buiten afspelen. De selectie hier op veiling toont een mooie staalkaart van zijn geliefde onderwerpen die hij steeds op een tedere manier in beeld weet te brengen, zoals “Het drogen van de was”.

Zonnestralen schitteren doorheen het gebladerte. Ze reflecteren op de hagelwitte was en verstoppen zich in het schaduwrijke struikgewas. Een waaier van ontelbare tinten groen ontstaat op het doek. Bij voorkeur situeert Huys zijn taferelen in de openlucht. Dit geeft hem de mogelijkheid om te spelen met de weergave van het licht. Hij plaatst de kleurtoetsen nauwgezet in schakerende streepjes naast elkaar. Op de voorgrond zijn ze iets grover, terwijl hij ze trillend en delicaat neerzet in de boomkruinen en de personages. Het zachte, spontane coloriet en golvende lijnen creëren rust en harmonie in de compositie.

Enkel het licht wapperen van de was verraadt een zachte bries.

De schilder is een poëet. Zijn schilderij is een gedicht, een ode aan de Leiestreek. Huys creëert een wonderlijk panorama dat zijn positivistische visie op het leven verraadt. In zijn werk is geen moraliserende ondertoon te vinden, zoals bij veel van zijn tijdgenoten wel het geval is. Hij biedt ons een onbevangen blik op een lieflijk moeder-dochter moment in een arcadisch landschap, onaangetast door drukte of zorgen – een beeld om bij weg te dromen.

MODEST HUYS

98 MODEST HUYS [1874 - 1932]

Het drogen van de was (ca. 1908) Olieverf op doek - Sig. - 95 x 128 cm

€ 60.000 - 80.000

137 THÉO VAN RYSSELBERGHE [1862 - 1926]

Naakte blonde dame met gekruiste benen (1919) Olieverf op doek - Monogram 1919 - 92 x 73 cm

€ 40.000 - 50.000

88 GEORGE MORREN [1868 - 1941]

Meisjeshoofd - Tête de fillette (1904) Olieverf op doek - Sig. 1904 - 30,5 x 30,7 cm

€ 18.000 - 24.000 95 GUSTAVE DE SMET [1877 - 1943]

Leiezicht met wassende maan (ca. 1908-12) Olieverf op doek - Sig. - 60,5 x 73,5 cm

€ 15.000 - 20.000 113 LÉON SPILLIAERT [1881 - 1946]

Vleugelhoornschelp, bord met lepel en driepikkelvoet (1909) Aquarel en O.I. inkt op papier - Sig. - 21,2 x 28,1 cm (dag)

€ 7.000 - 10.000

41 JAMES ENSOR [1860 - 1949]

Paard met koets (1880)

Verso: schets van een vrouw en een man met regenscherm (ca. 1880) Houtskool, inkt, aquarel op papier (dubbelzijdig) - Sig. - 24 x 31,6 cm

€ 22.000 - 28.000 42 AUGUSTE RODIN [1840 - 1917]

Main No. 20 (petit modèle) (1890/1908) Sculptuur - Brons - Sig. - 5,7 x 2,7 x 2,4 cm

€ 12.000 - 18.000

63 HENRI EVENEPOEL [1872 - 1899]

De klaprozen - Les coquelicots (ca. 1896) Olieverf op doek - Monogram - 41,3 x 32,3 cm

€ 12.000 - 16.000

57 FIRMIN BAES [1874 - 1943]

Aux champs fleuris (1894)

Olieverf op doek - Sig. 1894 - 162 x 202 cm

€ 22.000 - 30.000

65 GERARD PORTIELJE [1856 - 1929]

Tussen twee vuren - Entre deux feux (1898) Olieverf op paneel - Sig. - 50,5 x 40,7 cm

€ 8.000 - 12.000

101 MODEST HUYS [1874 - 1932]

Kermisavond (ca. 1910)

Olieverf op doek - Sig. - 70,5 x 104 cm

€ 40.000 - 60.000

103 ANNA DE WEERT [1867 - 1950]

Hof Ter Neuve (1908)

Olieverf op doek - Sig. 1908 - 40 x 47 cm

€ 18.000 - 24.000

139 LÉON DE SMET [1881 - 1966]

Drukte op Piccadilly Circus - Animation sur Piccadilly Circus (1918) Olieverf op doek - Sig. 1918 - 71 x 101,6 cm

€ 60.000 - 80.000

(3)

WERKEN VAN - ŒUVRES DE: 

J. Akkeringa, J. Albert, P. Alechinsky, K. Appel,

Arman (Armand Fernandez), F. Arnal, L. Artan de Saint- Martin, F. Baes, S. Bagienski, C. Bailleux, A. Bandzeladze, Banksy & Brandalism, R. Barbaix, L. Barrias, G. Baselitz, A. Bastien, P. Bayard, M. Berrocal, G. Bertrand, F. Bervoets, L. Bervoets, M. Bitzer, A. Blanchard, G. Bogaert, B. Bogart, E. Borgrave, M. Borremans, F. Botero, M. Bradley, D. Braeckman, E. Broglia, H. Brood, M. Broodthaers, J. Brusselmans, J. Burssens, P. Bury, G. Buysse, L. Caballero, A. Cadere, J. Carion, L. Castro, César (César Baldaccini), M. Chagall, E. Charlet, F. Charlet, G. Charlier, Chéri Samba, E. Claus, L. Clesse, R. Coninckx (Rem), M. Corda, Corneille, A. Cortier, F. Courtens, H. Daeye, K. Dahmen, S. Dali, B. De Beul, F. De Boeck, J. De Boever, J. De Bruycker, G. De Bruyne, A. De Clerck, C. De Cock, G. Decock, T. De Cordier, J. De Decker, S. De Jaeger, R. De Keyser, J. Delahaut, S. Delaunay, L. Delbeke, F. Del Marle, P. Delvaux, W. Delvoye, Denmark, V. De Saedeleer, G. De Smet, L. De Smet, G. Dessi, M. de Vlaminck, J. De Vliegher, A. De Weert, R. D‘Haese, E. Dodeigne, J.-G. Domergue, C. Dotremont, G. Dova, P. Dreher, P. Dubois, J. Dubuffet, Duitse School, N. Eekman, M. Eemans, F. Eerdekens, A. Eijberg, E. Elias, S. Elsner, R. Elstermann, D. Enjolras, J. Ensor, H. Evenepoel, J. Fabre, G. Fastenaekens, L. Feito, L. Fini, J.-M. Folon, F. Francken (atelier), M. François, D. Frasnay, L. Frédéric, A. Frey, D. Fuchs, E. Fuchs, J.-J. Gailliard, V. Gentils, J. Geys, J. Ghekiere, L. Giels, N. Goldin, P. Gorus, J. Graverol, G. Grosz, R. Guiette, M. Guillain, K. Haring, A. Hartley, J. Hérold, D. Hockney, C. Holloway, G. Holmens, M. Huys, D. Ingels, F. Jespers, P. Joseph, M. Jun, D. Ken, C. Kieckens, P. Kirkeby, Kobe, J. Kolar, T. Kowalski, F. Labisse, J. Lacasse, E. Laermans, P. Lahaut, W. Lam, C.-N. Lambert, G. Lataster, W. Leblanc, G. Lemmen, B. Lindström, Ling Jian, P. Maas, L. Madrassi, A. Magnelli, R. Magritte, H. Malfait, A. Mambour, P. Mara, A. Marstboom, F. Masereel, G. Mathieu, G. Mees, M. Melsen, A. Mendini, C. Meunier, G. Minne, H. Minnebo, J. Miotte, R. Monteyne, J. Montigny, Moooi, H. Moreau, F. Morellet, G. Morren, F. Mortelmans, M. Muntu, A. Musin, D. Nash, A. Navez, B. Neyt, L. Nikel, H. Nouveau, E. Oelinden, C. Oldenburg, W. Paerels, M. Paladino, Panamarenko, P. Pantazis, G. Parison, J. Partenheimer, W. Pas, G. Payen, L. Peire, C. Permeke, P. Permeke, Pia Manu, O. Piene, J. Pierson, M. Pili Pili, J.-P. Pincemin, L. Piron, M. Pistoletto, L. Plomteux, R. Poot, E. Portielje, G. Portielje, J. Posenaer, A. Proost, S. Qi, A. Quinze, E. Quitton, H. Ramah, J. Rauchwerger, R. Raveel, Reinhoud (D‘Haese), R. Rens, C. Revilla, S. Rezvani, J. Rizzi, L. Robbe, A. Rodin, P. Roobjee, F. Rops, M. Rozanès, L. Sarteel, W. Sauer, A. Saverys, H. Schaefels, F. Schirren, J. Schmalzigaug, J. Schoonhoven, A. Schouman, Y. Serruys, A. Servaes, Sha Qi (Sadji), Y. Shemi, C. Silvain, T. Simeti, R. Slabbinck, A. Sluijter, J. Smits, R. Somville, G. Sowden, D. Spiller, L. Spilliaert, P. Spilliaert, C. Springer, P. Stämpfli, K. Staudt, D. Swan, W. Swennen G. Swimberghe, A. Szukalski, J. Tahon, I. Tcholaria, L. Thévenet, Y. Theys, W. Ting, J. Tinguely, L. Torres Agüero, F. Toussaint, D. Tremlett, L. Tuymans, E. Tytgat, W. Vaes, E. Van Anderlecht, E. Van Anderlecht & J. Dypréau, P. Van Caeckenbergh, F. Van Damme, F. Van den Berghe, R. Van den Boom, G. Vandenbranden, S. Vandercam, A. van der Horst, A. Vanderlick, H. Vandermoere, G. Van de Woestyne, M. Van Doorslaer, A. Van Dyck, J. Van Grieken, W. Van Hecke, P. Van Hoeydonck, L. Van Lint, E. Van Mieghem, H. Van Nazareth, T. Van Rijswijck, T. Van Rysselberghe, A. Van Sassenbrouck, D. Van Severen, H. Van Sumere, G. Vantongerloo, J. Van Tuerenhout, B. Venet, G. Verbanck, E. Verboeckhoven, J. Vercruysse, J. Verdegem, D. Verhaert, J. Verheyen, J. Vermeersch, G. Vervisch, H. Visch, C. Visser, Vlaamse School, E. Vloors, T. Wesselmann, E. Wijnants, T. Winters, T. Wirkkala, H.-V. Wolvens, Q. Yufen, L. Zack (Lev Vasil‘evich), O. Zadkine, Y. Zurstrassen, S. Zuyderland, e.a.

398 LEONOR FINI [1908 - 1996]

Le Serment noir (1977)

Olieverf op doek - Sig. - 81 x 116 cm

€ 50.000 - 70.000 340 LUIS FEITO [°1929]

Compositie nr. 705 (1969)

Diptiek - Olieverf op doek - Verso sig. 1969 “705” - 130 x 187 cm

€ 12.000 - 16.000

355 OTTO PIENE [1928 - 2014]

Feuergouache (1975)

Feuergouache op karton - Sig. ‘75 - 56 x 69 cm (dag)

€ 10.000 - 14.000

365 ROGER RAVEEL [1921 - 2013]

Tuinmuurtje (1972-73)

Olieverf op doek - Verso sig. 1972-73 - 195 x 145 cm

€ 44.000 - 60.000

428 LOUIS VAN LINT [1909 - 1986]

Printemps où es-tu (1983)

Olieverf op doek - Sig. en verso sig. 1983 - 172 x 158 cm

€ 30.000 - 40.000

409 FERNANDO BOTERO [°1932]

Vrouw met sinaasappel (1980)

Potloodtekening en witte gouache op papier Sig. ‘80 - 41,2 x 33,3 cm (dag)

€ 15.000 - 20.000

271 DAN VAN SEVEREN [1927 - 2009]

Z.T. (1959-67)

Olieverf op doek - Verso sig. 1959-67 130 x 81 cm

€ 24.000 - 34.000

182 JEAN-JACQUES GAILLIARD [1890 - 1976]

Les jeux sont faits (1928)

Olieverf op hardboard - Sig. en verso sig. met titel - 49,7 x 60 cm

€ 32.000 - 40.000

320 MARC CHAGALL [1887 - 1985]

Le magicien de Paris I (1969)

Kleurlithografie - Sig. - Ex. 19/50 - 90 x 62 cm

€ 12.000 - 16.000

240 JEAN BRUSSELMANS [1884 - 1953]

De sloep - La péniche (1947)

Aquarel en pentekening op grijs papier - Sig. 1947 50 x 65 cm

€ 18.000 - 24.000

153 LÉON SPILLIAERT [1881 - 1946]

Donkere marine, avond - Marine sombre, soir (1925)

Aquarel, gouache en O.I. inkt op papier - Sig. 1925 - 38,8 x 56,2 cm

€ 18.000 - 26.000 216 CONSTANT PERMEKE [1886 - 1952]

Staand naakt op de rug gezien

Pastel en houtskool op papier - Sig. 118,5 x 74 cm

€ 12.000 - 16.000 176 JAMES ENSOR [1860 - 1949]

Portret van Augusta Boogaerts zittend - Portrait d’Augusta Boogaerts assise (ca. 1930) Olieverf op doek op hardboard - Sig. ‘Ensor’ - 44 x 34 cm

€ 90.000 - 120.000

193 FRITS VAN DEN BERGHE [1883 - 1939]

La toilette (1933)

Olieverf op doek - Sig. ‘33 - 75,5 x 66 cm

€ 60.000 - 80.000

239 JEAN BRUSSELMANS [1884 - 1953]

Roses et coquillages (1947)

Olieverf op doek - Sig. 1947 - 110 x 80 cm

€ 28.000 - 36.000

356 JEF VERHEYEN [1932 - 1984]

Laser VII T V (1971)

Matlak op doek - Verso sig. 1971 met titel - 180 x 180 cm

€ 40.000 - 60.000

Rock-‘n-roll met verf

“Rock and Roll with Paint” … the most extreme example of this new tachism is Bram Bogart, a precursor of total nihilism who, using a mixture of cement, sand and paint puts an uneven layer on the canvas using at times a single unmixed colour. The paintings resemble rough wall surfaces or a rock face and with all the good will in the world have nothing whatever to do with art. In Paris this is the new tendency with some younger painters, a form of rock and roll with paint in its most stupid manifestation…

Deze criticus was duidelijk niet te spreken over het werk dat hij zag op een tentoonstelling te Amsterdam in 1956. In de jaren 50 zette een generatie jonge kunstenaars in Europa zich af tegen bestaande conventies omtrent schoonheid en schilderkunst. Ze gaan de grenzen van materie, gestes en ideeën opzoeken, elk op hun eigen manier: Fontana in Italië, Tapies in Spanje, Dubuffet in Frankrijk en Bogart in België. De kunstenaars vonden elkaar in de cafés van Parijs en Rome, die de levendige setting vormden voor een onstuitbare creatie en uitwisseling van ideeën.

Bogart was zoals vele kunstenaars in deze jaren beperkt in zijn middelen. Hij experimenteerde met mengsels van alledaagse materialen als zand, cement en stopverf. Met beredeneerde bewegingen bracht hij ze op een canvas, waarop zich een subliem landschap van holtes en welvingen ontvouwde. De vorm wordt bepaald door de verfmassa, die extra benadrukt wordt door het bijna monochrome wit en grijs. Materie en leegte houden elkaar in evenwicht en bepalen de compositie met licht en schaduw, als dag en nacht.

Dit schilderij uit 1959 staat aan de vooravond van een shift in het oeuvre van Bogart, waarin de massa steeds verder aanzwelt. Vanaf het begin van de jaren 50 wordt de verflaag steeds zwaarder. De grens tussen schilderij en sculptuur wordt steeds vager. Tenslotte zal Bogart de schildersezel achterwege laten en zijn canvassen rechtstreeks op de grond bewerken.

BRAM BOGART

274 BRAM BOGART [1921 - 2012]

Faust et Greta (1959)

Materie op doek - Sig. ‘59 en verso sig. février 100,5 x 130 cm

€ 44.000 - 60.000

(4)

593 ARNE QUINZE [°1971]

Bidonvilleview 050413 (2013)

Reliëf - Hout - Beschilderd - 120 diam. x 15 cm

€ 10.000 - 15.000

444 MAURO CORDA [°1960]

L’homme qui marche (1989)

Sculptuur - Brons - Bruine patina - Sig. - 150 x 180 x 42 cm

€ 20.000 - 30.000

538 CHÉRI SAMBA [°1956]

L’homme qui mange de la peinture (1999) Acryl en glitter op doek - Sig. 1999 - 81 x 100 cm

€ 10.000 - 14.000

477 THIERRY DE CORDIER [1954]

Le promeneur de jardin (L’Escargot) (1990) Potlood en houtskool op papier - Sig.

29,5 x 20,5 cm

€ 32.000 - 40.000

526 PETER DREHER [1932 - 2020]

Tag um Tag ist guter Tag II - 1463 (1999) Olieverf op doek - Verso sig. 1999 met titel - 25 x 20,3 cm

€ 8.000 - 12.000 433 HENK VISCH [°1950]

How shall my soul its motions beguile (1984) Sculptuur - IJzer en paardenhaar - 33 x 45 x 26 cm

€ 6.000 - 8.000

512 ARMAN (ARMAND FERNANDEZ) [1928 - 2005]

Accumulation de tubes de peinture de couleurs écrasés Assemblage op doek en plexi - Verftubes en acrylverf Sig. aan de onderkant - 81 x 116 x 12 cm

€ 15.000 - 20.000 535 DAVID SPILLER [°1949]

Bright are the Stars That Shine (1999) Acryl op doek - Sig. 1999 - 171,5 x 171,5 cm

€ 12.000 - 16.000

569 WIM DELVOYE [°1965]

Pretzel #1 (2006)

Sculptuur - Brons - Sig. 2006 - Ex. 3/3 - 64 x 103 x 103 cm

€ 44.000 - 55.000

537 WALTER SWENNEN [°1946]

Untitled (2000)

Olieverf op doek - Verso monogram 2000 - 100 x 95 cm

€ 30.000 - 40.000 453 PETER STÄMPFLI [°1937]

Eldorado (1988)

Olieverf op doek - Verso sig. ‘88 met titel - 169 x 280 cm

€ 15.000 - 20.000 360 RAOUL DE KEYSER [1930 - 2012]

Notebook I (B)-(C)-(D)-(E) (1972-73)

Lot van 4 acrylverven op doek - Verso sig. 1972-73 met titel (4x) - 35 x 35 cm (4x)

€ 40.000 - 60.000

551 JEAN-MICHEL FOLON [1934 - 2005]

Sans bagage (2005)

Sculptuur - Brons - Ex. EA 12/20 - 65 x 27 x 40 cm

€ 40.000 - 50.000

440 PIERRE ALECHINSKY [°1927]

D’heure en heure (1988) Kleurets en aquatint - Sig. 1988 180 x 91 cm

€ 7.000 - 9.000 439 WALASSE TING [1929 - 2010]

Twee vrouwen met papegaai

Acryl op rijstpapier - Signatuurstempel 180 x 96,5 cm

€ 18.000 - 24.000

479 RAOUL DE KEYSER [1930 - 2012]

De blauwe V (1990)

Olieverf op doek - Verso sig. 1990 met titel - 70 x 50 cm

€ 30.000 - 40.000 331 CORNEILLE [1922 - 2010]

Plumes de paon et yeux zinzolins (Hommage à André Breton) (1969) Acryl op doek - Sig. ‘69 en verso sig. ‘69 met titel - 100 x 82 cm

€ 12.000 - 15.000

406 PANAMARENKO [1940 - 2019]

Magnetische velden - Champs magnétiques (1979) Installatie - Sig. - 149 x 76 x 77 cm

€ 40.000 - 60.000

306 ROGER RAVEEL [1921 - 2013]

Op stap met een tekenblad (1965) Olieverf op doek - Sig. ‘65 - 203 x 150 cm

€ 48.000 - 65.000

399 PANAMARENKO [1940 - 2019] - Magnetic spaceship (1981) Object in hout, koper, ijzer, polyester, aluminium - Ingelijste fotokopie, potlood en inkt - Sig. ‘81 en “9” - 15 x 67 x 60 cm (object)

50 x 100,5 cm (fotokopie)

€ 15.000 - 20.000 411 RIK POOT [1924 - 2006]

Paard - Cheval

Sculptuur - Brons - Bruingroene patina - 72 x 64 x 31 cm

€ 26.000 - 32.000

Verstoorder van de orde

In de kunstwereld van de jaren 70 is André Cadere een subversieve figuur. Met of zonder uitnodiging duikt hij op in tentoonstellingen van andere kunstenaars. Hij kondigt zijn aanwezigheid aan, promeneert met een barre de bois door de Parijse boulevards om hem vervolgens in een hoekje of tegen de muur van een museum of galerij te poseren. Deze actie veroorzaakt een dramatisch shift in de tentoonstelling in kwestie, die Cadere claimt als de zijne. Dit performance-gebaseerde werk dat zich afzet tegen de gevestigde kunstwereld, is een statement vergelijkbaar met het vroege werk van het Britse duo Gilbert & George, nauwe vrienden van Cadere.

De barre de bois is een instrument van artistieke interventie. Cadere hanteert in zijn hele oeuvre een vastgelegd formeel idioom met conceptuele benadering die aansluit bij de opkomst van de semiotiek. Hiermee verwart hij de vastgelegde kunstorde: zijn werk zet aan tot een denken over hoe betekenis functioneert en aangegeven kan worden, het object fungeert daarbij als een doorverwijzing naar iets anders. De toeschouwer wordt uitgedaagd de achterliggende logica te reconstrueren. Cadere stelt de culturele sector, zijn instituten en diens macht in vraag, die volgens hem een afspiegeling zijn van een breder maatschappelijk systeem.

De barres de bois zijn opgebouwd uit beschilderde cilindrische segmenten waarvan de lengte overeenstemt met de diameter. De segmenten worden geordend volgens een wiskundig permutatiesysteem, waarbij telkens een fout de sequentie verstoort.

Elke barre onderscheidt zich dankzij vier parameters: kleur, permutatie, afmeting en de fout. De fout verstoort elke poging om al te makkelijk het mathematische systeem te ontcijferen. Zo creëert hij een dubbelzinnig spelletje, parallel aan de infiltratie van zijn werk in de kunstwereld.

ANDRÉ CADERE

368 ANDRÉ CADERE [1934 - 1978]

Untitled (A 12003000) (1974) Sculpture - Round bar of wood

12 segments - 29,4 cm

€ 70.000 - 100.000

(5)

De Vuyst ICONS Designshop geopend van 10u - 12u en 14u - 18u Kerkstraat 52 - 9160 Lokeren icons@de-vuyst.com

Bekijk onze uitgebreide keuze op www.de-vuyst.com Voor bestellingen, levering en afhaling,

contacteer icons@de-vuyst.com

www.de-vuyst.com

Bekijk de regelmatige updates van onze website.

Veilingen: alle informatie over de huidige en volgende veilingen.

Catalogus, bieden, previews, resultaten en schattingen Galerij: het aanbod in onze galerijen en informatie over lopende en komende tentoonstellingen

Icons: een overzicht van onze collectie designartikelen De Vuyst CONTEMPORARY

Kunst na 1945

Permanente tentoonstelling van internationale moderne en hedendaagse kunst

De Vuyst GALERIJ Tentoonstelling:

James Ensor - Tekenaar en etser 24 februari tot 17 april 2021

U kan myDeVuyst gebruiken om werken te selecteren waarover u meer inlichtingen wenst of een conditierapport wil aanvragen.

U kan via myDeVuyst ook schriftelijke biedingen doorsturen en/of een aanvraag indienen tot telefonisch bieden.

www.de-vuyst.com

Veilinghuis - Kunstgalerij DE VUYST – Kerkstraat 46 - 9160 Lokeren, België – tel. +32.9.348.54.40 – fax +32.9.348.92.18 info@de-vuyst.com – www.de-vuyst.com – De galerij is geopend: 10u - 12u en 14u - 18u Gesloten op zondag en maandag Abonnement catalogus

Één catalogus: (incl. port)

België: 28 Euro – Europe: 35 Euro – Overseas: 42 Euro Jaarabonnement: 3 catalogi (incl. port)

België: 75 Euro – Europe: 90 Euro – Overseas: 110 Euro BNP Parisbas Fortis

IBAN BE44 2930 1073 6945 / SWIFT BIC GEBABEBB KBC

IBAN BE32 4433 6902 6102 / SWIFT BIC KREDBEBB

178

VEILING 6 MAART 2021 OUDE MEESTERS, MODERNE ENHEDENDAAGSE KUNST

178

VEILING

OUDE MEESTERS MODERNE EN HEDENDAAGSE KUNST Zaterdag 6 maart 2021 om 13u00 en 19u30 Kerkstraat 22-54

9160 Lokeren - België tel (32) 09 348 54 40 www.de-vuyst.com

DE VUYST

FRITS VAN DEN BERGHE - Picknick

Gouache en potlood op papier - Sig. - 43 x 56 cm Resultaat (Premium): € 158.600

177

VEILINGRESULTATEN RÉSULTATS DE VENTE

05/12/2020

AUGUSTE HERBIN - La terrasse de café Olieverf op doek - Sig. en verso sig. - 60,5 x 74 cm Resultaat (Premium): € 324.300

GUSTAVE VAN DE WOESTYNE Jongen aan de piano

Olieverf op doek - Sig. ‘20 - 126 x 90 cm Resultaat (Premium): € 366.000

JEF VERHEYEN - Grande île nocturne

Matlak op doek - Verso sig. 1981 - 125,5 x 203 cm Resultaat (Premium): € 138.000

Léon Spilliaert

OUDE MEESTERS, MODERNE EN HEDENDAAGSE KUNST ART ANCIEN, MODERNE ET CONTEMPORAIN

Zaterdag 15 mei 2021

Voor belangrijke werken kunnen onze experts ter plaatse komen.

U kan voor een schatting op afspraak contact nemen met Pour l’estimation à domicile d’oeuvres importantes, veuillez fixer rendez-vous avec Hervé Lescornez - herve.lescornez@de-vuyst.com of +32.9.348.54.40

Uiterste datum voor inbreng: 27 maart 2021 Date limite de dépôt: 27 mars 2021

179

VEILING IN VOORBEREIDING VENTE EN PRÉPARATION

Vitra Accessories Collection

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

par Olivier LANOTTE, Chercheur au CECRI (Centre d’études des crises et conflits internationaux), Louvain-la-Neuve. Possibilité de sandwich en s’inscrivant au plus tard le 6 décembre

Toutefois, l'ONU ne reconnaît pas le génocide arménien comme étant le premier génocide du 20 ème siècle, cet honneur douteux est réservé aux Allemands qui, dans

Le nombre de cas de violences sexuelles, un temps en baisse, ne fléchit plus: entre 10 000 et 15 000 actes ont été recensés pour 2009 rien que dans la pro- vince du Sud Kivu..

8 Toute personne a droit à un niveau de vie suffisant pour assurer sa santé, son bien-être et ceux de sa famille, notamment pour l'alimentation, l'habillement,

Exerce une influence sur la politique suivie par cette organisation et continue d’assurer le commandement et le contrôle des forces de l’UPC/L, l’un des groupes armés

Raison pour laquelle tout au long de ce travail nous aurons à dire un mot sur les NTIC qui de nos jours font partie de nos vies, technologies qui dans ses diverses

Exerce une influence sur la politique suivie par cette organisation et continue d’assurer le commandement et le contrôle des forces de l’UPC/L, l’un des groupes armés

Le Haut-commissaire fait régulièrement des déclarations publiques et lance des appels en cas de crises touchant les droits de l'homme ; il voyage souvent pour s'assurer que