• No results found

Het lijden van Paulus: “een engel van Satan, een doorn in het vlees”

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Het lijden van Paulus: “een engel van Satan, een doorn in het vlees”"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Het lijden van Paulus: “een engel van Satan, een doorn in het vlees”

M.V. 14-8-2012

Naar aanleiding van mijn eigen ziekte, die me sinds 1985 met pozen erg zwaar belast (zoals ook vandaag), vond ik het goed het verslag over het lijden van Paulus eens te analyseren. Zijn lijden is voor ons allen opgeschreven tot lering en vertroosting, en ook ik heb er troost en lering uit geput, en dat wil ik met u allen delen.

De passage over Paulus’ lijden in de tweede Korinthebrief:

“En opdat ik mij door het allesovertreffende karakter van de openbaringen niet zou verheffen, is mij een doorn in het vlees gegeven, een engel van de satan(10),

om mij met vuisten te slaan, opdat ik mij niet zou verheffen.

8 Hierover heb ik de Heere driemaal gesmeekt dat hij van mij weg zou gaan.

9 Maar Hij heeft tegen mij gezegd: Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwak- heid [Gr. astheneia] volbracht. Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden [Gr. asthen- eia], opdat de kracht van Christus in mij komt wonen.

10 Daarom heb ik een behagen in zwakheden [Gr. astheneia]:* in smadelijke behandelingen, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus’ wil. Want wanneer ik zwak [Gr. astheneia]

ben, dan ben ik machtig” (2 Korinthiërs 12:7-10).

(10) Kanttekening 10 in de Statenvertaling: “Of, een engelsatan, die namelijk een instrument is ge- weest, dat hem deze kwelling tot zijne vernedering aangedaan heeft, gelijk in het voorbeeld van Job te zien is”.

* Hier in vers 10 kan beter een komma staan en niet een dubbele punt, want het grondwoord as- theneia kan op zichzelf staan, in de betekenis van een specifieke kwaal of ziekte. Uit andere Schriftplaatsen leren we dat astheneia ook als “ziekte” vertaald wordt1, zoals in Johannes 11:42 en Handelingen 28:93. Paulus leed aan een specifieke kwaal of ziekte en in dat geval niet zomaar aan een algemene zwakheid. Hij noemde die ziekte “een doorn in het vlees, een engel van satan, om mij met vuisten te slaan”. Dit is wat anders dan een “zwakte” in algemene zin. Deze “engel van satan”

is daarbij niet zinnebeeldig bedoeld maar letterlijk: er is geen reden om dat niet letterlijk te nemen!

Astheneia hoort in het geval van Paulus’ ziekte niet louter als “zwakte” begrepen te worden maar als een ernstige door een demon geïnduceerde ziekte! Een demon teisterde Paulus, en dat bezorgde hem lijden en zwakheid. Daarnaast waren er nog andere dingen die hem verzwakten, zoals de ver- dere opsomming in vers 10 laat zien.

Hieruit leren we dat God zieke gelovigen niet altijd geneest, zelfs niet in de vroege kerken. Zoals we zien had Paulus een ziekte die God weigerde weg te doen, alhoewel hij er drie keer om vroeg.

Timotheüs was fysisch zwak en dikwijls ziek (1 Timotheüs 5:23). Trofimus, Paulus’ medewerker, werd in Milete achtergelaten omdat hij ziek was en God genas hem niet (2 Timotheüs 4:20). Zo zijn er nog voorbeelden.

De Bijbel leert duidelijk dat alle zwakheid, ziekte, kwaal en moeilijkheden in dit leven ten slotte afstammen van de zondeval. Het is terug te voeren tot onze zonde-natuur. Wij leven in een wereld

1 In de HSV: Lukas 13:11; Lukas 13:12; Johannes 5:5; Johannes 11:4; Handelingen 28:9; 1 Timotheüs 5:23 (“kwalen”).

2 Joh. 11:4: “En toen Jezus dat hoorde, zei Hij: Deze ziekte [astheneia] is niet tot de dood, maar is er met het oog op de heerlijkheid van God, opdat de Zoon van God erdoor verheerlijkt wordt”.

3 Hand. 28:9: “Toen dit nu gebeurd was, kwamen ook de anderen op het eiland die ziekten [astheneias] hadden, naar hem toe en zij werden genezen”.

(2)

2

die kreunt onder een vloek en zelfs zij die wedergeboren zijn, zijn onderworpen aan die vloek (Ro- meinen 8:22-23). We leven in een lichaam van de dood zegt Romeinen 7:24.

Het nieuwtestamentische geloof leert ons geen algehele gezondheid en volledige bevrijding van alle kwalen in deze huidige wereld. Het Nieuwe Testament leert ons te leven bij de hoop, en een hoop die gezien wordt is geen hoop. Lees de volgende passage in Romeinen 8:22-23:

“Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe. En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wij zelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam”.

Lees verder:

“Is genezing in de verzoening begrepen?”:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/genezing-verzoening.pdf.

“Is hun genezing in de verzoening begrepen?”:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/genezing-verzoening2.pdf.

“Een persoonlijk getuigenis van een genezingskruistocht”:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/genezingen.pdf.

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

"De kwestie in het debat, derhalve, of liever gezegd uw mening ten aanzien van dit alles, wordt als volgt samengevat: Sinds de verkondiging van het evangelie van

Panelleden: Maarten Hoorn Peter Boelhouwer Paulus Jansen Rob Mulder. Publiek doet

bureauonderzoek en verkennend/karterend booronderzoek uitgevoerd voor een planprocedure ten behoeve van een ruimtelijke ontwikkeling in een plangebied aan de Paulus Potterlaan

Iedereen in het park vroeg zich af waar toch die dure plothuur van het park ieder jaar naar toe ging, zeker niet naar het opknappen van het restaurant, het schilderen van de veranda

3 Het lijkt in deze verwijten niet zozeer te gaan om het ontbreken van concrete historische kennis, maar eerder om het ontbreken van inzicht in de betekenis die

De ene groep zegt dat het bij de Galaten gaat om de Kelten van de hoogvlakte, en dus om de gemeenten die Paulus tijdens zijn tweede zendingsreis in het noorden sticht (Hand..

Wanneer een school een bepaalde leerling niet kan opvangen dan zal gezocht worden naar een school binnen het eigen regionale samenwerkingsverband, waar de leerling wel de

Het woord hekastos is hier distributief; het punt dat Paulus maakt is niet zozeer dat werkelijk elke christen wel een eigen genadegave heeft gekregen, maar dat voor iedereen