• No results found

‘En in het eeuwig leven. Amen’

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "‘En in het eeuwig leven. Amen’"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

26 oktober 2016

Themanummer kerk 7

afscheid nemen

‘En in het eeuwig leven. Amen’

Wat heeft de Kerk ons te zeggen over de dood, het hiernamaals en het eeuwige leven? En wat betekent dat voor ons dagelijkse leven?

Christof Bouweraerts

„En in het eeuwig leven. Amen.”

Aldus sluiten we elke zondag on- ze geloofsbelijdenis af. Bijna ter- loops vernoemen we het eeuwige leven, alsof we er niet te lang bij willen stilstaan. Toch steunt het geloof van de Kerk wezenlijk op de verwachting dat de dood niet het einde is. Sterker nog, wie het evangelie leest, ontkomt niet aan de indruk dat de dood net het begin is van waar het uiteinde- lijk op aankomt. Kunnen heden- daagse mensen daar echter nog wel in geloven?

– Waarop steunt het geloof in het le- ven na de dood eigenlijk?

Ook culturen die geen uitgespro- ken hiernamaalsgeloof koeste- ren, kennen doorgaans wel een of andere vorm van dodenver- ering. In De rationaliteit en haar grenzen. Kritiek en deconstructie (Ko- ninklijke van Gorcum, 1993) lei- den filosofen Arnold Burms en Herman De Dijn daaruit af dat de neiging van de mens om do- den te eren diepgeworteld is en niet afhangt van je opvattingen over het leven na de dood. Zo zal ook een ongodsdienstige mens zijn of haar dierbare doden ge- denken.

Dat belet niet dat de mens zich al eeuwenlang de meest uiteen- lopende voorstellingen van het hiernamaals maakt. De christe- lijke traditie over het leven na de dood is onlosmakelijk verbon- den met de openbaring van de verrezen Christus aan enkele van zijn eerste leerlingen. Uit hun getuigenis put de Kerk het ge- loof dat wie oprecht in Christus gelooft net als Christus zelf uit de doden zal worden opgewekt en nooit meer zal sterven.

– Hoe moeten we ons het leven in de  hemel dan voorstellen?

Natuurlijk vraagt elke ervaring om verdere interpretatie, ook een openbaringservaring. Chris- tenen houden er dan ook diverse opvattingen over de eeuwigheid op na en in de kerkgeschiedenis werd er flink geredetwist over het onderwerp.

De Kerk houdt vast aan een er- fenis van de oude Griekse filoso- fen en gelooft dat lichaam en ziel van elkaar gescheiden kunnen worden. Daarom leert ze dat de ziel van iemand die in de gena- de van Christus sterft, meteen na zijn of haar dood wordt toegela- ten in de hemelse Kerk.

Over de vraag of de hemelin- gen nu wel of geen bier drinken, spreekt de Kerk zich natuurlijk niet uit. Wel wijst ze erop dat de hemel niet allereerst een ‘plek’ is.

In tegenstelling tot het lichaam zijn God en de ziel onstoffelijk en bijgevolg niet gebonden aan tijd en ruimte. De hemel heeft dan ook meer te maken met

de liefdesrelatie tussen God en mens. ‘In de hemel opgenomen worden’ betekent dat die liefde wordt voltooid: de Vader en de Zoon nemen hun geliefde schep- sel helemaal op in hun Geest, de goddelijke Liefde. Veel meer dan

‘voor altijd’, betekent eeuwig le- ven dan ook dat je dan pas echt

‘ten volle’ leeft, want dat je God op de meest intieme manier kent en Hem ziet van aangezicht tot aangezicht. Daartoe is de mens geschapen. Daarin vindt hij de vervulling van zijn bestaan.

Katholieke mystici getuigen in hun geschriften over hoe ze al in dit leven mochten proeven van die diepe eenheid met God. Toch besluiten ze doorgaans dat de volheid ervan is weggelegd voor het hiernamaals. Ons sterfelijke lichaam houdt ons immers met beide voeten op de grond.

– Wat  gebeurt  er  dan  met  ons  li- chaam?

Volgens de Kerk zal Christus, na zijn terugkeer op aarde aan het einde der tijden, allen opwekken uit de doden. Hun ziel wordt dan opnieuw verenigd met hun li- chaam. Niet zonder meer, want het lichaam van de rechtvaar- digen wordt verheerlijkt en on- sterfelijk gemaakt. Zo blijft de herboren mens in volle gemeen- schap met zijn Schepper en Heer.

Ook de aarde en het heelal wor- den omgevormd tot het Rijk van God, een plaats waar Christus heerst als rechtvaardige vorst.

Of er in dat nieuwe Jeruzalem rijstpap met gouden lepels wordt gegeten, valt af te wachten. Jezu- iet en Vaticaans astronoom Ge- orge Coyne vertelde in een in- terview met de befaamde Britse atheïst Richard Dawkins dat hij er alvast van overtuigd is dat we in het Rijks God een partijtje ten- nis zullen kunnen spelen.

Daarmee drukte Coyne op een ludieke manier het katholieke geloof uit dat hemel en aarde niet elkaars tegenpolen zijn. De Schepper verlangt immers niet alleen dat de schepping in Hem mag wonen, maar ook dat Hij ten volle in zijn schepping mag wo- nen. Wederkerig inwonen, heet dat.

– Bestaat er in Gods Rijk nog onder- scheid tussen de mensen?

In het evangelie vergelijkt Je- zus het Rijk Gods met een land- eigenaar die elk uur bijkomen- de dagloners in dienst neemt en hen aan het eind van de werkdag allen een gelijk loon uitbetaalt, ook al werkte de laatste lichting amper een uur. Paulus schrijft dan weer in zijn brief aan de Ga- laten dat door Christus zelfs het onderscheid tussen Jood en hei- den, man en vrouw, slaaf en vrije vervaagt, want alle gelovigen zijn één in Hem.

Als we aan de hemel denken, staat ons echter spontaan een andersoortig onderscheid voor ogen: tussen martelaren en hei- ligen, zaligen en eerbiedwaar- digen, en de gewone uitverko- renen. De hemel lijkt daardoor toch weer op een huis met vele kamers, sommige dichter bij de woonkamer van God dan andere.

Bovendien speelt het evangelie met de schijnbare tegenstelling dat de laatsten de eersten wor- den en omgekeerd. Hoe heviger het verlangen naar God nu, hoe intenser het genieten later?

– Bestaan de hel en het vagevuur ei- genlijk?

Hedendaagse christenen worste- len sterk met het geloof in hel en vagevuur, omdat die het beeld

oproepen van een straffende God. Ook op dat punt lopen de opvattingen van christenen ech- ter uiteen, en niet enkel vandaag.

Zo zijn de Kerken het oneens over de fundamentele vraag of de ziel wel onvoorwaardelijk on- sterfelijk is. Volgens de katho- lieke Kerk is ze dat zeker. Als dat klopt, kun je je inderdaad afvra- gen waar de ziel van wie niet in de genade van Christus is gestor- ven dan terechtkomt.

Jezus’ uitspraken over de Ge- henna, onblusbaar vuur, geween en tandengeknars overtuigen de Kerk ervan dat de hel een aan- houdende kwelling is voor wie wetens en willens volhardt in het kwade. Ook niet zonder meer een ‘plaats’ dus, maar allereerst een welbepaalde toestand van volstrekte verwijdering van God.

Al in de oudheid zochten vol- gelingen van de Griekse kerkva- der Origines van Alexandrië een uitweg in het geloof dat God, in zijn barmhartigheid, uiteinde-

lijk alle mensen tot het heil zou brengen. Toch werden zij op dat punt afgerekend en ging de Kerk het voortaan beschouwen als een onjuiste opvatting.

Enkele jaren geleden zei gewe- zen aartsbisschop André-Jozef Léonard in zijn televisiedialoog met filosoof Etienne Vermeersch dat hij durfde te hopen dat Origi- nes toch gelijk heeft. In elk geval benadrukt de catechismus dat het spreken over de hel de mens ertoe wil aanzetten zich te beke- ren en zijn verantwoordelijkheid op te nemen tegenover God en de naaste.

Sommige protestanten ver- werpen dan weer het beeld van de hel als folterplaats en sluiten veeleer aan bij de het beeld van de oudtestamentische sjeool of onderwereld, waar de doden een schimmig bestaan leiden. Ze ge- loven dat wie in zonde sterft, ver- dwijnt in het duister of dat hun ziel ‘slaapt’. Weer andere strek- kingen menen dat de ziel van de zondaars simpelweg ophoudt te bestaan.

Ook het tussenstadium van het vagevuur, waar zielen worden gelouterd in afwachting van hun opname in de hemel, is vanouds een breekpunt tussen katholie- ken en protestanten.

– Wat moet ik nu met dit alles?

Dat hangt natuurlijk van mens tot mens af. Steve Jobs, oprich- ter van computerbedrijf Apple, stelde wel eens dat de dood de beste uitvinding van het leven is.

De dood zet je er immers toe aan werk te maken van een creatief en zinvol leven.

Veeleer dan door de angst voor de hel kunnen we ons ook als ge- lovigen allicht beter laten leiden door het vooruitzicht op een ont- moeting met de Levende Chris- tus, op wie de dood geen vat meer heeft. Niet altijd eenvoudig, nog minder vrijblijvend, maar des te meer hoopvol.

God zien van aangezicht tot aangezicht, daar draait het eeuwige leven om. © Image Select

❦ ❦

Voor wie graag veel

Begeleide groepsreizen voorjaar 2017

Een selectie uit ons aanbod :

02/548 98 98 • fax 02/51112 98 Bergstraat 52 • 1000 Brussel

A1198

www.ictam.com

n TOGO & BENIN

3/02 12d. Afrikaanse culturen en voodoo

n LAOS

&

CAMBODJA

9/02 17d. Parels van de Mekong

n RAJASTHAN

12/02 17d. Land van de Maharadja’s

n JAPAN

Lente! 26/03 15d. Kersenbloesems

n PERU

22/04 15d. Schatkist van de Inca's Advertentie

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

van boven naar onder, van links naar rechts - er zijn geen woorden voor - in moeilijke omstandigheden.. over-leven na

Behoudens uitdrukkelijk bij wet bepaalde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt,

Deze middelen worden ingezet voor het integreren van de sociale pijler (onder andere wonen – welzijn – zorg) in het beleid voor stedelijke vernieuwing en voor

Uit het onderhavige onderzoek blijkt dat veel organisaties in de quartaire sector brieven registreren (van 51% in het onderwijs tot 100% of bijna 100% in iedere sector in het

Een nadere analyse waarin naast de in de vorige regressieanalyse genoemde controlevariabelen ook alle individuele campagne-elementen zijn meegenomen, laat zien dat

behoedmiddel voor de gezondheid der boeren aan te zien, wettiglijk was ingerigt, en dus overal, behalve bij hen, Professoren in de regten, behoorde ingevoerd te worden: -

[r]

Heel mijn hart zingt uit, voor Christus, onze Heiland, zo vol van macht en heilig, redde mij.. Jezus nam