• No results found

11. De structuurcommissie 86

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "11. De structuurcommissie 86 "

Copied!
4
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

irnir.i

Woord vooraf 11

Inleiding 13

Deel I Status en functie van christelijke ideologieën

I. Katholieke ideologie en partijvorming (1870-1940) 21 1. Het ideaal van de christelijke staat 21

2. Pius IX en Leo XIII 23

3. Het neothomisme 25

4. Een natuurrechtelijke politieke filosofie 28 5. Bovenmenselijke status en universele functie 30 6. De katholieke ideologie in Nederland 32 7. Uitwerking van de katholieke sociale leer 36 8. De neothomistische grondslag van de RKSP 37

9. Verzuilingstheorieën 40

10. Dissidenten 42

11. De uitzonderingspositie van Nederland 44

12. Conclusie 45

II. Van neothomisme naar christen-democratie (1945-1967) 47 1. Bezwaren tegen de heroprichting van de RKSP 47 2. Voorstanders van de heroprichting van de RKSP 50

3. Stokman en De Quay 55

4. De neothomistische KVP 61

5. De traditionele ideologie 64

6. Kritiek en reactie 66

7. Kerkelijke veranderingen 71

8. Nederland 73

9. Een zoekende KVP 77

7

(2)

10. De christen-democratische KVP en alternatieven 82

11. De structuurcommissie 86

12. De beginselprogramcommissie 91

13. Conclusie 93

III. Antirevolutionaire ideologie en partijvorming (1870-1940) 95

1. Het traditionele calvinisme 95

2. De synode van Dordrecht 96

3. Groen van Prinsterer 98

4. De schoolstrijd 100

5. Abraham Kuyper en het neocalvinisme 102

6. Antirevolutionaire ideologie 105

7. Bovenmenselijke status en universele functie 107

8. Verzuilingstheorieën 109

9. Breuk in het antirevolutionaire front 110

10. De Christelijk-Historische Unie 114

11. De ARP tot 1940 116

12. Conclusie 120

IV. Van neocalvinisme naar verwarring (1945-1967) 121 1. De orthodox-protestantse beweging na 1945 121

2. Restauratie 122

3. Een Dooyeweerdiaanse partij? 124

4. Groei van de moderne vleugel 127

5. Strijd om AR-beleid 129

6. Berghuis 134

7. Berghuis' voorzitterschap 137

8. Een zoekende ARP 138

9. De sociale stroming 143

10. Een revolutionaire partij 149

11. De verontrusten 153

12. De gematigde denkrichting 155

13. Bezinning 157

14. Richtingenstrijd 159

15. Conclusie 160

Slotbeschouwing deel I 163

8

(3)

Inleiding 173

V. Barrières

(1880-1956)

175

1. Katholieken en protestanten voor 1940 175 2. Het protestants politiek eenheidsstreven voor 1940 176 3. De mislukking van de Christelijke Volkspartij (1945-1946)178 4. De verhouding ARP-CHU

(1946-1956)

190 5. Katholieken en protestanten (1945-1956) 198

6. Conclusie 199

VI. De opkomst van het christen-democratisch eenheidsstreven

(1956-1967)

201

1. De KVP in de wachtkamer 201

2. De verhouding ARP-CHU (1956-1960) 207 3. Veranderingen bij de protestanten 213

4. De kabinetsformatie van 1965 218

5. Polarisatie 222

6. Conclusie 225

VII. De totstandkoming van het CDA (1967-1980) 227

1. De grondslag 227

2. De koers 230

3. Het gezamenlijke program (1967-1971) 233

4. De contactraad 236

5.

De oprichting van het CDA 239

6. Het groeimodel 241

7. De 'grondslagdiscussie' van Aantjes 244

8. De gezamenlijke lijst 247

9. De ene partij (1977-1980) 250

10. Conclusie 251

Slotbeschouwing

255

Bijlage: verkiezingsuitslagen christelijke partijen 1918-1977

259

Noten 261

Bronnen en literatuur 297

Summary 317

Personenregister 321

Curriculum vitae 325

9

(4)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Omdat het hier niet om een verandering van grondwaar- den gaat, maar slechts om een verandering in de prioritering, is de overgang niet zo groot als hij

Naast het inspoelen van mosselen die elders door stormen zijn weggeslagen (grootte van dit fenomeen is onbekend, maar wordt niet als zeer belangrijk ingeschat), is nieuwe broedval

Gelovigen die deze leer in het geloof aanvaarden, hebben een nieuwe ontmoeting met de Heer waardoor hun harten gereinigd en zij vervuld kunnen worden met de Heilige Geest!.

“Want u bent gestorven en uw leven is met Christus verborgen in God” (Kolossenzen 3:3). “Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden

Methodisch gezien ligt het zwaartepunt van het boek bij het tweede hoofdstuk, dat de ontluikende dialoog tussen christenen en moslims in Utrecht en Nijmegen

Het akkoord zou toegankelijk moeten zijn voor elk Euro- pees land dat zich aantoonbaar heeft ver- plicht tot democratie en een marktgerichte economie.32 Dit soort van

Als wij toch eens wezenlijk een Christelijke opvoeder zouden mogen worden, dan zullen we toch wel gedragen moeten zijn als een lam op de schouder.. Dan zouden we toch

Daar wordt steeds meer onderzoek naar gedaan en dan blijken alternatieve methoden soms even goed of zelfs beter te zijn om een goedwerkende... behandeling