• No results found

Gebedsweek voor de Eenheid onder de Christenen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Gebedsweek voor de Eenheid onder de Christenen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

X

X

Het thema van de Gebedsweek voor de Eenheid van de Chris- tenen werd uitgewerkt door meerdere Kerken in Jeruzalem

X

X

Centraal staat het ge- meenschapsleven van de eerste christenen

Jozefien Van Huffel

Het is kerstdag, wanneer we de Belgische orthodoxe bisschop Athenagoras Peckstadt spreken.

Kerstdag voor hem, maar voor ka- tholieken is het feest al drie we- ken achter de rug. „Het is toch treurig dat christenen nog steeds niet samen Kerstmis kunnen vie- ren”, zegt hij. „We zijn verdeeld, terwijl we zoveel mogelijk ge- meenschappelijk moeten getui- gen. De versnippering verzwakt onze getuigenis in de wereld.”

De Internationale Gebedsweek voor de Eenheid van de Christe- nen wil een antwoord bieden op die versnippering. Dit jaar teke- nen christenen van verscheidene strekkingen uit Jeruzalem voor de teksten, vertrekkend van Han- delingen 2, 42: „Ze bleven trouw aan het onderricht van de aposte- len, vormden met elkaar een ge- meenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.”

Bisschop Peckstadt: „Willen we zichtbare eenheid, dan moeten kijken naar wat we gemeenschap- pelijk hebben. Vandaar is Jeruza- lem, van waaruit de apostelen de boodschap verspreidden, zo be- langrijk voor de oecumene.”

Jeruzalem is echter ook een plek waar de verdeeldheid onder chris- tenen soms pijnlijk tot uiting komt. Zes verschillende kerkge- meenschappen beheren er de Hei- lig-Grafkerk, volgens de overleve- ring opgetrokken op de plek waar Christus stierf en begraven werd.

Wanneer een groep de regels van het samenleven wil veranderen, leidt dat soms tot gevechten.

„Niet bepaald een christelij- ke getuigenis, terwijl die net op heilige plaatsen het sterkst moet klinken”, zegt Peckstadt. „Ik was

er als student, maar voel niet met- een de behoefte om terug te ke- ren. Toch moeten we Jeruzalem koesteren als onze wortels.”

De gebedsweek, die bestaat sinds 1908, is een vaste waarde, al lijkt de oecumenische dialoog niet altijd even actueel. „Voor mij leeft de dialoog tussen christenen nog altijd, maar het risico bestaat dat hij verpletterd wordt door de interreligieuze dialoog met joden en moslims”, zegt Peckstadt. „Te- kenen dat het vooruitgaat, zou- den welkom zijn. Maar hoe realis- tisch is het die nu te verwachten?”

„God zelf geeft ons echter bij momenten iets waarmee we op- eens vooruit kunnen”, vervolgt hij. „Ik denk aan het moment in 2008 toen onze oecumenische pa- triarch was uitgenodigd voor een viering in Oekraïne. De patriarch

van Moskou besliste ook te ko- men. Voor het eerst in acht jaar vierden ze samen en sindsdien zijn de verhoudingen beter.”

Peckstadt: „Ik stel ook al jaren de vraag waarom rooms-katho- lieken de terugkeer naar het ge- huwde priesterschap zelfs niet als denkoefening overwegen. Dit jaar hadden we het met kerkleiders vaak over seksueel misbruik in de katholieke Kerk, over hoe dat ook ons, niet-katholieken, pijn doet.

Het debat is alvast opnieuw opge-

start. Wat je als iets negatiefs er- vaart, wordt een kans.”

Peckstadt vindt het in elk geval belangrijk dat leiders op hoog ni- veau elkaar geregeld ontmoeten.

„Misschien zijn die ontmoetin- gen ook te formeel. Het kan ook losser allemaal. Waarom trekken ze niet samen naar een sneeuw- dorp in de Alpen of Pyreneeën?”

Ook jonge gelovigen mogen el- kaar vaker ontmoeten. „De Taizé- ontmoeting in Rotterdam bracht onlangs weer 30.000 jongeren sa- men. Dat is hoopvol”, zegt bis- schop Peckstadt. „Op het vlak van jongeren moeten we als christe- lijke Kerken meer samenwerken.

Waarom is er geen initiatief in België dat jongeren op een oecu- menische manier samenbrengt?”

Versnippering kan kwetsen.

Dat ondervond de orthodoxe

bisschop aan den lijve. „Ik ben voorzitter van een oecumenische vereniging voor monniken en monialen. Vorig jaar kwamen we samen in een klooster in Bulga- rije. De uitwisseling was goed en we zouden samen de eucharistie vieren. Maar vlak voor het begin kwam er een bericht van de pa- triarch van Bulgarije. Er was geen toestemming om in het bijzijn van andere christenen de eucha- ristie te vieren.”

„Dat ervoer ik als ontzettend pijnlijk. We hebben toen samen ontbeten en vervolgens gewoon samen gebeden. Protestanten en katholieken kregen de tranen in de ogen, van onze pijn omdat wij belemmerd waren de liturgie te vieren. Ik ontvang nog steeds e- mails over dat moment. Het was iets ongelooflijks.”

nr. 3 | weekkrant | 19 januari 2011 | jaargang 72 | www.KerKenleven.be

12 dossier VerVolging christenen

EindElijk in bEEld

Te lang vergat het Westen het feit dat wereldwijd miljoenen christenen om hun geloof worden vervolgd

Voor bisschop en jongere

Gebedsweek voor de Eenheid van de Christenen geeft tijd om samen te bidden en om uit te zoeken hoe we minder naast elkaar kunnen leven

Processie in de Heilig-Grafkerk in Jeruzalem, symbool voor de oorsprong én de versnippering van het christendom. © Reporters

„er is een initiatief nodig

dat jongeren oecumenisch

samenbrengt”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De Week van gebed voor eenheid van christenen is dit jaar voorbereid door de zusters van Grandchamp, een gastvrije gemeenschap die openstaat voor mensen van alle leeftijden en

„In de Besidentie Menado volgt men echter andere voor- schriften" enz (hier volgt een uiteenzetting van het Besidents- besluit van 9 JSTov. „Na de invoering van het Kegl. Stand

ten, de Nazoreeërs en de Ebionieten. Anderzijds had de christelijke gemeente in Pella een belangrijk man voortgebracht, namelijk Aristo van Pella. Hij leefde in de

Elk jaar neemt een oecumenische werkgroep uit een ander land de taak op zich om het thema uit te werken voor de internationale Gebedsweek voor de eenheid van de christenen.. Voor

Naar aanleiding van de Gebedsweek voor de eenheid onder de christenen nodigen de orthodoxe parochie, het Interkerkelijk beraad en CCV in het bisdom Gent u uit in de

Elke dag komen meer dan honderd kinderen naar de huiswerkklas van zuster Antoinette.

De Heilige Geest zal ons altijd verder stuwen om de rijkdom die Hij ons doet ontdekken niet voor onszelf te houden, maar om de wereld in te trekken en getuigen te zijn van

De liefde van Christus laat ons geen rust, sinds wij hebben ingezien dat één mens gestorven is voor allen en dat dus alle mensen gestorven zijn.. En Hij is voor allen