• No results found

Hoe betreden wij Gods huis?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Hoe betreden wij Gods huis?"

Copied!
7
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Hoe betreden wij Gods huis ?

Dien God met eerbied

Prediker 4.17 Behoed uw voet, als gij naar Gods huis gaat; immers, naderen om te horen is beter dan het offeren der dwazen, want die weten niet, dat zij kwaad doen.

Het woord “respect” heeft een interessante geschiedenis.

Het was oorspronkelijk een Latijns woord dat “terugkijken” betekent. Als je

bijvoorbeeld iets ziet dat jouw aandacht trekt dan ben je geneigd ernaar terug te kijken en het van dichtbij te gaan zien. Dat beeld schetst de oorspronkelijke betekenis.

Tegenwoordig betekent het woord, respect hebben voor iets of iemand, om je waardering voor iets te tonen of een kwaliteit van iemand te waarderen.

Wij gebruiken het woord vaak om iemands houding naar iemand te beschrijven.

Er zijn een aantal gebieden waar dit respect sterk verloren is gegaan in onze tijd.

We behoren God te respecteren.

Als Hij de gever is van alle goede gaven, waar is onze dank en onze lofprijzing?

God zou aan het begin van onze dag in onze gedachten moeten zijn en het voorwerp van het gebed moeten zijn aan het einde van de dag.

Respect voor Hem zou niet alleen in onze gedachten moeten zijn, nee nog meer, met liefde, met plezier en met passie! Het is inderdaad dwaas om God buiten onze

gedachten te laten.

We moeten de waarheid respecteren.

De duivel is erg sluw. Hij kan kleine subtiele dingen verzinnen die op dat moment bijna onmerkbaar zijn, maar die uiteindelijk aanzienlijke schade kunnen toebrengen aan onze geestelijke ontwikkeling.

Een van de dingen die hij met grote frequentie doet, is ervoor zorgen dat we de waarheid relatief maken. Dat wil zeggen, hij zorgt ervoor dat we rationaliseren met betrekking tot de waarheid.

Hij laat ons bijvoorbeeld zeggen, “ja maar de tijden zijn anders".

Hij laat ons zeggen, “O, maar God is een God van genade”. Etc.

Ja, wij moeten bovenal leren om de Schrift te lezen en om God te laten verklaren en uitleggen! Ja, laten we lezen en God biddend vragen om uitleg!

Te vaak wordt simpelweg een vers aangehaald, uit de context gehaald, een eigen betekenis gegeven en wat gebeurt er dan? God wordt beroofd, de waarheid wordt beroofd en we beroven onszelf!

Kinderen moeten hun ouders respecteren.

(2)

Ik hoor kinderen spreken over hun ouders op niet al te beste manieren in deze tijd. Die taal toont niet alleen een gebrek aan respect voor de ouders, het is bovenal een zonde tegen God!

Efeze 6:

1 Kinderen, weest uw ouders gehoorzaam in de Here, want dat is recht.

2 Eer uw vader en uw moeder - dit is immers het eerste gebod, met een belofte - 3 opdat het u welga en gij lang leeft op aarde.

Dat is een gebod, jonge mensen!

Het gebod zegt ons dat we onze vader en moeder behoren te eren, dat wil zeggen, we zouden veel respect voor hen moeten hebben. Hen die plaats geven die God hen heeft gegeven. Hen die speciale plaats geven die hen van Godswege toebehoort.

En dat soort respect geef je ze niet wanneer je niet naar hen luistert of wanneer je reageert op hun wensen met een norse houding. Respect voor ouders is een manier waarop je jouw respect voor God toont. Het volgt dan, dat wanneer je je ouders niet respecteert zoals jij zou moeten, je God niet respecteert.

We moeten respect hebben voor ouderen.

Ik vind het jammer dat iemand naar zijn vader verwijst als “die oude man”.

Het is respectloos jegens hen, hun leeftijd en hun positie in het leven. Er is bijna een gevoel onder ons dat het een zonde is om oud te zijn.

Jeugdig zijn is het ding. Het krijgt de aandacht en de bewondering van mensen. De jeugd wordt verheven en de leeftijd wordt betreurd. En het zijn juist hen die de ware wijsheid dieper vergaard hebben! (Tenminste, zo hoort het wel te zijn)

Velen zoeken naar de fontein van de jeugd maar weinigen zoeken naar de fontein van de leeftijd. En die is rijk!

God verafschuwt gebrek aan respect voor ouderen. Ze kregen speciale aandacht tijdens zowel de patriarchale als tijdens de Joodse tijd. Mozes riep de ouderlingen bijeen om hem bij zijn werk te helpen. Exodus 3: 16

In Exodus 18 kreeg hij advies van zijn schoonvader, Jethro, een zeker teken van respect voor zijn leeftijd. In het Nieuwe Testament gaf God het toezicht op de kudde aan ouderlingen, niet aan de jeugdigen in de Here.

En geen aandacht schenken aan ouderen is hetzelfde als hen openlijk te misbruiken.

Mannen en vrouwen die lang hebben geleefd, zijn waardevol voor ons.

Eer hen en geef hen eer!

We moeten de erediensten respecteren.

Het is een serieus iets om samen te komen en God te aanbidden. Eigen gemaakte aanbidding is een zonde. Het onteert God!

Het ontheiligt en onteerd wie en wat Hij is. Als iemand bijvoorbeeld zichzelf niet zorgvuldig onderzoekt en niet op een waardige manier aan het avondmaal deelneemt,

"eet en drinkt hij ten oordeel, niet onderscheidend het lichaam van de Heer”.

1 Kor. 11: 29 Dat is een serieuze zaak, mensen.

En het is hetzelfde voor iemand die niet "met de geest en het verstand" zingt of alleen maar door de beweging van gebed gaat, zelfs de juiste zinnen kunnen reciteren en de verwachte dingen zeggen, maar zonder de betrokkenheid van zijn hart.

Het is gevaarlijk om deel te nemen aan aanbidding die niet het ware doel raakt, “God

(3)

is een geest: en zij die hem aanbidden, moeten hem aanbidden in geest en in waarheid”. Johannes 4: 24

Respect!

Nu, er is een woord dat we allemaal goed zouden moeten onthouden!

Als volgelingen van Christus dienen we in vrede met anderen samen te leven, ook als ze niet in onze waarden geloven noch in de leerstellingen die eraan ten grondslag liggen.

In de laatste dagen van zijn aardse bediening gaf Jezus zijn discipelen ‘een nieuw gebod’ Johannes 13.34. Dat eenvoudige, maar moeilijk uit te voeren gebod herhaalde Hij drie keer: ‘dat u elkaar liefhebt, zoals Ik u liefgehad heb’ Johannes 15.12,17 . De leerstelling om elkaar lief te hebben, stond in de bediening van de Heiland centraal.

Het tweede grote gebod luidde: ‘U zult uw naaste liefhebben als uzelf’ Matheus 22.39.

Jezus zei zelfs: ‘Heb uw vijanden lief’ Matheus 5.44. Maar het gebod om anderen als zichzelf lief te hebben zoals Hij zijn kudde liefhad was voor zijn discipelen toen — en voor ons nu — een unieke uitdaging. President Thomas S. Monson zei in april het volgende: ‘In feite is liefde de kern van het evangelie en is Jezus Christus ons Voorbeeld. Zijn leven was een erfenis van liefde.’

Waarom is het zo moeilijk om christelijke liefde voor elkaar te hebben? Het is moeilijk omdat we omringd worden door mensen die niets hebben met ons geloof, onze waarden en onze verbondsverplichtingen. In het grote hogepriesterlijke gebed dat Jezus net vóór zijn kruisiging uitsprak, bad Hij voor zijn volgelingen: ‘Ik heb hun Uw woord gegeven, en de wereld heeft hen gehaat, omdat zij niet van de wereld zijn, zoals Ik niet van de wereld ben’ Johannes 17.14. Vervolgens smeekte Hij de Vader: ‘Ik bid niet dat U hen uit de wereld wegneemt, maar dat U hen bewaart voor de boze’

vers 15.

We moeten in de wereld, maar niet van de wereld zijn. We moeten in de wereld zijn omdat Jezus ons in een gelijkenis leerde dat zijn koninkrijk ‘gelijk aan zuurdeeg’ is dat ervoor zorgt dat het geheel rijst door zijn invloed Lucas 13.21 en Matheus 13.33. zie ook 1 Kor. 5.6-8. Zijn volgelingen kunnen dat niet doen als ze alleen met mensen van hetzelfde geloof en met dezelfde gebruiken omgaan. Maar de Heiland zei ook dat als we Hem liefhebben, we zijn geboden in acht nemen Johannes 14.15.

God vrezen betekent respect voor Hem hebben, Hem gehoorzamen. Het wil zeggen

dat je Hem erkent als je Schepper en dat Hij daarom als Heer recht heeft op je leven.

Het betekent dat je eerbied voor Hem toont.

Oude Testament

In het Oude Testament is er een duidelijk verband tussen het vrezen van God en het houden van Zijn geboden en het dienen van Hem: “Nu dan, Israël, wat vraagt de HEERE uw God, van u dan de HEERE, uw God, te vrezen, in al Zijn wegen te gaan, Hem lief te hebben en de HEERE, uw God, te dienen, met heel uw hart en met heel uw ziel, de geboden van de HEERE en Zijn verordeningen, die ik u heden gebied, in acht te nemen, u ten goede?” Deut. 10.12-13 en Deut. 4.10, 6.2

(4)

Nieuwe Testament

In het Nieuwe Testament wordt ‘het vrezen van God’ ook enkele keren aangehaald. In 2 Kor. 7.1 staat:“Omdat wij dan deze beloften hebben, geliefden, laten wij onszelf reinigen van alle bezoedeling van vlees en geest, en de heiliging volbrengen in het vrezen van God.”

Gods wil doen

Het vrezen van God is verbonden met levensheiliging. God vrezen betekent dat je Zijn wil in praktijk brengt en je verre blijft houden van ernstige zonden. Dan geeft dit richting aan je leven, en kan het je redden zoals dat met Noach het geval was, die in eerbiedige vrees voor God de ark bouwde Hebreeën 11:7. Dit gedeelte bepaalt ons bij het volgende aspect van het vrezen van God: het oordeel.

Het oordeel

In Lukas 23:40 bestrafte de ene misdadiger de andere en zei: “Vreest zelfs u God niet, nu u hetzelfde vonnis ondergaat?” Deze beide mensen waren stervende en ze zouden spoedig voor God komen te staan om geoordeeld te worden. Beiden waren ze

schuldig. God heeft het recht om te oordelen. Maar zoals we kunnen lezen was Jezus de misdadiger genadig en werd hij niet veroordeeld.

In Openbaring 14:7 lezen we weer dat het vrezen van God wordt verbonden met oordeel: “En hij zei met een luide stem: Vrees God en geef Hem eer, want het uur van Zijn oordeel is gekomen. En aanbid Hem Die de hemel, de aarde, de zee en de

waterbronnen gemaakt heeft.”

Wil jij God vrezen?

Wat zal ook ons overkomen als we God niet vrezen? Hij heeft het recht om ons te oordelen. Negeer Hem niet, maar erken dat Hij je Schepper, Redder en Heer is.

Geef je leven over aan Hem, en handel en wandel eerbiedig overeenkomstig Zijn wil, zodat je niet wordt veroordeeld.

Respect is goed omgaan met de natuur

omgang met de natuur

De omgang van mensen met de natuur is een veelbesproken onderwerp. Milieu en duurzaamheid zijn begrippen die hoog op de politieke agenda staan. Veel mensen zijn bezig met de vraag: hoe kunnen we de aarde beschermen en goed achterlaten voor volgende generaties?

Hoe is de aarde bedoeld?

(5)

In de Bijbel kun je al in het eerste hoofdstuk lezen hoe de mensen de aarde mogen gebruiken, en dat ze erover mogen heersen Genesis 1:28. Dat betekent niet dat de mensen alles met de natuur mogen doen wat ze willen. Heersen over de aarde betekent dat we er verantwoordelijkheid voor hebben, en op een goede manier met de aarde moeten omgaan. In de gelijkenis over de talenten legt Jezus uit dat je

rekenschap moet afleggen van de dingen die je in beheer hebt gekregen Matteüs 25:19.

Dat de mens de aarde mag gebruiken en erover mag heersen, betekent ook nog iets anders. In Genesis 1:1-31 lezen we hoe mooi God de aarde heeft geschapen. Prachtig gewoon. Telkens staat er: ‘God zag dat het goed was.’ Voor deze mooie schepping moet goed gezorgd worden. De mensen mogen de aarde bewerken en erover waken Genesis 2:15. Maar ze zijn geen eigenaar van de aarde. De aarde is en blijft van God Exodus 9:29, Psalm 24:1-2.

Concrete aanwijzingen

De Bijbel geeft soms heel concrete aanwijzingen voor hoe je moet omgaan met de natuur:

‘Zes dagen lang mag je werken, maar op de zevende dag moet je rust houden; dan kunnen ook je rund en je ezel uitrusten en kunnen je slaven en de vreemdelingen die voor je werken op adem komen.’ Exodus 23:10-12

‘Zes jaar achtereen mogen jullie je land inzaaien, je wijngaard snoeien en de oogst binnenhalen. Maar het zevende jaar moeten jullie het land laten rusten. Het is een sabbatsjaar dat aan de HEER gewijd is.' Leviticus 25:3-5

‘Als u onderweg toevallig een vogelnest vindt in een boom of op de grond, een nest waarin een vogel op haar jongen of haar eieren zit, dan moet u het moederdier zelf ontzien als u het nest mocht uithalen. De jongen mag u meenemen, maar de moeder moet u in elk geval laten gaan.’ Deuteronomium 22:6-7

Verwondering

Er zijn dus allerlei regel voor omgang met de natuur. Maar mensen mogen ook van de aarde genieten en zich verwonderen over zoveel schoonheid:

‘Zie ik de hemel, het werk van uw vingers, de maan en de sterren door u daar bevestigd, wat is dan de sterveling dat u aan hem denkt, het mensenkind dat u naar hem omziet? Psalm 8:4-5

‘Hoe talrijk zijn uw werken, HEER.

Alles hebt u met wijsheid gemaakt,

vol van schepselen is de aarde.’ Psalm 104:24 Respect is Hoe omgaan met elkaar

liefde tussen mensen

Liefde is een van de sterkste emoties die mensen kennen. Ook in je eigen leven kun je ervaren dat je een ander nodig hebt, en dat je je heel betrokken voelt bij een ander. Bijvoorbeeld binnen een familie, een vriendschap of een liefdesrelatie.

Ook in de bijbelse verhalen en boeken krijgen deze emoties een plaats. In veel teksten roept

(6)

God mensen op om met elkaar in liefde te leven, of wordt de liefde tussen mensen beschreven.

Liefde en vriendschap

In de Bijbel staan verhalen over de liefde tussen mensen, zowel binnen families als binnen vriendschappen. Een voorbeeld is de liefde van Ruth voor haar schoonmoeder Noömi Ruth 4:15, of de vriendschap tussen Jonatan en David 1 Samuel 18:1.

Ook het huwelijk komt in de Bijbel voor. Meestal wordt daarin niet expliciet gesproken over liefde. Maar wel in het verhaal over het huwelijk tussen Isaak en Rebekka: ‘Hij nam haar tot vrouw en ging van haar houden.’ Genesis 24:67. Ook koning Ahasveros hield van Ester toen hij haar tot vrouw nam Ester 2:17.

Het belangrijkste gebod: houd van elkaar

In de Bijbel worden mensen opgeroepen om van hun naaste te houden. Ook Jezus noemt dit als het belangrijkste gebod:

‘Heb je naaste lief als jezelf. Ik ben de HEER.’ Leviticus 19:17-18

‘Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’ Johannes 13:34-35

‘Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan. Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf.’

Romeinen 12:9-10

Wat liefde is, verwoordt Paulus in de eerste brief aan de Korintiërs:

‘De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de

waarheid. Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.’

1 Korintiërs 13:4-7

Hooglied

Het bijbelboek Hooglied bestaat uit een aantal liederen waarin de liefde bezongen wordt. Een van de kernverzen van het boek is: ‘Sterk als de dood is de liefde, beklemmend als het dodenrijk de hartstocht. De liefde is een vlammend vuur, een laaiende vlam’ Hooglied 8:6.

Niet voor niets wordt deze tekst vaak gelezen tijdens huwelijksvieringen.

Respect is vrees voor God.

Voor de ongelovige is de vrees voor God de angst voor het oordeel van God en de eeuwige dood, die bestaat uit een eeuwige afzondering van God Lucas 12.5 en Hebr. 10.31. Voor de gelovige is de vrees voor God iets heel anders. De vrees van de gelovige is een ontzag voor God. Hebr. 12.28-29 is hiervan een goede beschrijving: “Laten we daarom het onwankelbare koninkrijk in dankbaarheid aanvaarden, om God zo te dienen dat hij er behagen in schept, met eerbied en ontzag. Onze God is een verterend vuur!” Dit eerbied en ontzag is precies wat de vrees voor God betekent voor Christenen. Dit is de motiverende factor voor onze overgave aan de Schepper van het Universum.

(7)

Spreuken 1.7 zegt: “De vrees voor de HEER is het begin van de kennis …” Tot we begrijpen wie God is, kunnen we geen echte wijsheid bezitten. Echte wijsheid komt voort uit een begrip van wie God is – dat Hij heilig, rechtvaardig en goed is. In Deut. 10.12,20-21 is het volgende vastgelegd: “Welnu Israël, wat verlangt de HEER uw God anders van u dan dat u Hem vreest en zijn wegen gaat, dat u Hem bemint en dient met heel uw hart en heel uw ziel, De HEER uw God zult u vrezen, Hem dienen, Hem aanhangen en bij zijn naam uw eden afleggen. Hem moet u loven, Hij is uw God, die voor u in Egypte zulke grote, indrukwekkende dingen heeft gedaan, zoals u met eigen ogen hebt gezien.” De vrees voor God is de basis voor “Zijn wegen gaan”, Hem dienen en, jazeker, Hem beminnen.

Veel mensen hebben de neiging om de vrees van gelovigen voor God te minimaliseren. Zij vervangen deze “vrees” met het woord “respect”. Hoewel respect zeker een onderdeel is van de vrees voor God, is er toch echt meer dan dat. Een Bijbelse vrees voor God omvat voor de gelovige een begrip van hoe zeer God de zonde haat en een vrees voor Zijn oordeel over de zonde, zelfs in het leven van een gelovige. Hebr. 12.5-11 beschrijft Gods tuchtiging van de gelovige. Hoewel dit in liefde wordt gedaan Hebr. 12.6, is het toch iets dat gevreesd moet worden. Toen wij kinderen waren voorkwam de tuchtiging door onze ouders, hopelijk, enkele boosaardige daden en slecht gedrag. Hetzelfde moet gelden in onze relatie met God. We moeten Zijn tuchtiging vrezen en daarom streven naar een leven dat Hem behaagt.

Gelovigen moeten niet “bang” zijn voor God. We hebben geen reden om bang voor Hem te zijn. We hebben Zijn belofte dat niets ons van Zijn liefde kan scheiden Romeinen 8.38-39. We hebben zijn belofte dat Hij ons nooit zal verlaten of in de steek zal laten Hebr. 13.5. Onze vrees voor God betekent dat we een zodanig ontzag voor Hem hebben, dat het een enorme invloed heeft op de manier waarop we ons leven leiden. De vrees voor God bestaat uit het respecteren van Hem, het onderwerpen aan Zijn tuchtiging en het vol ontzag aanbidden van Hem.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Bestel tijdig zodat we u niet moeten teleurstellen omdat producten niet altijd voorradig zijn.. Indien u uw bestelling mailt (dirk@klasseslager.be), krijgt u van ons zo snel

– Geroosterde groenten: Champignons, uien, aubergines of courgettes bestrijken met wat kruidenolie of vul een tomaat met kruidenboter en laat mee roosteren. – Heerlijke boter:

Het kwam misschien door haar open glimlach, die kleurige kleren of het nog kleuriger haar dat onder haar sjaaltje uit kwam, maar het was waarschijnlijker dat het kwam omdat ze

longchair, 2,5-zits zonder armen en ottomane in stof vanaf € 2547 (afgebeeld in stof Lady) in leder vanaf € 3997 | HOOFDSTEUN in stof vanaf € 99 | in leder vanaf € 189

Druivenrassen: chardonnay | welschriesling | sauvignon blanc 2016 55,00 Burgenland. Triebaumer | Furmint

 Er in onze en omliggende gemeenten goede initiatieven zijn voor en door jongeren, waaronder Kwartier Zorg en Welzijn en de organisatie Jimmy’s.  de gemeente minder

Om daar- aan tegemoet te komen werd in 1932 de Katholieke Dienst voor Hy- giëne en Hulpbetoon opgericht.. Drie jaar later zou de naam – naar internationale voorbeelden – wijzi- gen

Toen al groeide zijn liefde voor dat bij- zondere huis.. Eenvoudig was dat noch- tans niet, want er waren kapers op de kust die meer belangstel- ling hadden voor de grond