29820
Rembrandt
Zelfportret met baret en rode mantel, ca. 1645 Karlsruhe, Staatliche Kunsthalle Karlsruhe, [..]
Bredius 1935, no. 38
Afbeeldingsnummer 0001514879 Afmetingen: 4995x5720 pixels
Licentie onder CC BY-NC-SA door copyright: Staatliche Kunsthalle Karlsruhe
Afbeeldingsnummer 1001240461 Afmetingen: 521x650 pixels
Licentie onder PUB DOM
Afbeeldingsnummer 1001204899 Afmetingen: 544x650 pixels
Licentie onder PUB DOM
Afbeeldingsnummer IB00015589 Afmetingen: 1805x2195 pixels
License undetermined
Afbeeldingsnummer 0000063088
Afmetingen: 650x568 pixels License undetermined
Verder zoeken in RKDimages
Naam kunstenaar Rembrandt Afgekorte literatuur Karlsruhe 1833 Afgekorte literatuur Karlsruhe 1861 Afgekorte literatuur Vosmaer 1877 Afgekorte literatuur Koelitz 1881 Afgekorte literatuur Moes 1897-1905 Afgekorte literatuur Hofstede de Groot 1898
Afgekorte literatuur Hofstede de Groot 1906 (Urkunden) Afgekorte literatuur Rosenberg/Valentiner 1909
Afgekorte literatuur Hofstede de Groot 1907-1928 (German edition) Afgekorte literatuur Weisbach 1926
Afgekorte literatuur Kircher 1933 Afgekorte literatuur Bredius 1935 Afgekorte literatuur Pinder 1943 Afgekorte literatuur Hamann 1948 Afgekorte literatuur Van Schendel 1956 Afgekorte literatuur Karlsruhe 1960 Afgekorte literatuur Kühn 1965 Afgekorte literatuur Bauch 1966 Afgekorte literatuur Lauts 1966 Afgekorte literatuur Gerson 1968 Afgekorte literatuur Bredius/Gerson 1969 Afgekorte literatuur Schwartz 1984 Afgekorte literatuur Tümpel 1986 Afgekorte literatuur Holsten 1989 Afgekorte literatuur Chapman 1990 Afgekorte literatuur Slatkes 1992 Afgekorte literatuur Van Thiel 1992 Afgekorte literatuur White 1999B Afgekorte literatuur Voigt 2005
Afgekorte literatuur Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015 Afgekorte literatuur Hirschfelder 2008
Afgekorte literatuur Voigt et al. 2013 Afgekorte literatuur Lauts [s.a.]
Afgekorte literatuur Jacob-Friesen et al. 2015 Afgekorte literatuur Eiling et al. 2016 Collectieplaats Parijs
Collectieplaats Karlsruhe Collectie Rigaud, Hyacinthe Collectie Vence, Comte de Collectie Eberts, Johann Heinrich
Collectie Baden-Durlach - born Markgräfin von Hessen-Darmstadt, Karoline Luise Markgräfin von Collectie Staatliche Kunsthalle Karlsruhe
genre portret
Onderwerpstrefwoorden portret Onderwerpstrefwoorden mansportret Onderwerpstrefwoorden zelfportret Onderwerpstrefwoorden borststuk Onderwerpstrefwoorden hoofd naar rechts Onderwerpstrefwoorden lichaam naar rechts Onderwerpstrefwoorden aanziend
Onderwerpstrefwoorden baret Onderwerpstrefwoorden oorhanger Onderwerpstrefwoorden gouden halsketting Object gegevens
Objectcategorie schilderij Drager/materiaal
,
The Self Portrait was painted over another painting, depicting the head of a man (Karlsruhe 1960, no. 23).
paneel (eikenhout) olieverf Vorm/maten
68,5 x 56,5 cm
Most art historians believe that the painting was originally oval and was made into a rectangle (73.5 x 59.6) at some point in time (Van Schendel 1956, no. 58; Karlsruhe 1960, no. 23). However, the RRP suggests that the painting was originally a rectangle, then changed staand ovaal
into an oval, after which it was made rectangular again (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 4 (2005), no. IV 5). A narrow vertical strip on the left-hand side of the oval is a later addition (Van Schendel 1956, no. 58).
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk :
resten van signatuur rechtsonder Rem
remnants of a <b> are legible with the aid of infrared reflectography (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 4 (2005), no.
IV 5) Huidige toeschrijving
Rembrandt
This painting is generally considered to be an autograph Rembrandt. Only Tümpel rejected this attribution, stating that it was made by someone from Rembrandt's workshop (Tümpel 1986 no. A 70).
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
ca. 1645 (1643 - 1648)
In the art historical literature the painting is dated variously but always in the middle or the last half of the 1640s (Karlsruhe 1960, no.
23).
Onderwerp Titel
Titel of de benaming van het kunstwerk. Deze kan verschillen van de titel die in (recente) publicaties wordt gegeven.
Zelfportret met baret en rode mantel Engelse titel
Self-Portrait with beret and red cloak Genre
portret
Onderwerpstrefwoorden
, , , , , , , , ,
portret mansportret zelfportret borststuk hoofd naar rechts lichaam naar rechts aanziend baret oorhanger gouden halsketting Description: brown cap on brown curls; brown clothes which red cloak, a double gold chain, an earring in each ear.
Voorgestelden IB nummer
Nummer gerelateerd aan de collectie portret-iconografie RKD.
15589
Rembrandt van Rijn 1606-07-15 - 1669-10-04 Naam
Rijn, Rembrandt van Geslacht
m Geboren
Leiden 1606-07-15 Overleden
Amsterdam 1669-10-04 Functie
Kunstschilder te Leiden en Amsterdam.
Gehuwd met
Sint Annaparochie (het Bildt) 1634-06-27 Saskia van Uylenburgh
Identificatie gebaseerd op resemblance Artistiek verband
Artistiek verband met ander werk
Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.
in prent gebracht door Walter Conz
Karlsruhe 1960, no. 23
Herkomst Collectie(s)
private collection Hyacinthe Rigaud, Paris
One of the two Self Portraits by Rembrandt described in the inventory that was made at Rigauds marriage in 1703 (Hofstede de Groot 1906, p. 444, no. 387).
private collection Comte de Vence, Paris
Mentioned in the catalogue of the collection of the Comte de Vence of 1759 (Catalogue des tableaux du cabinet de monsieur le Comte de Vence, 1759, p. 21; Lugt no. 1073).
- 1761-02-09 date of auction
private collection Johann Heinrich Eberts, Paris Jacob-Friesen et al. 2015, no. 37
1761-02-09 - 1761-03 date of auction
private collection Karoline Luise Markgräfin von Baden-Durlach - born Markgräfin von Hessen-Darmstadt, Karlsruhe 1761-03 - Bougt from Johann Heinrich Eberts in March 1761 (Jacob-Friesen et al. 2015, no. 37).
Staatliche Kunsthalle Karlsruhe, Karlsruhe , inv./cat.nr 238 Veiling(en)
, lotnr. 44 Inbrenger Comte de Vence
Johann Heinrich Eberts , 400 Livres Remy, P. (Paris) 1761-02-09 - 1761-02-17
Naam koper :
according to an annotation in a copy of the sale catalogue (RKD, The Hague) , Lugt no. 1135: "Rembrandt-Van-Rhein. Un autre Portrait très gracieux, vû de 3 quarts & coéffé d’un bonnet en forme de toque. Ce Tableau est peint sur bois, il est de même grandeur que le précédent & a beaucoup de mérite. Il vient du Cabinet de feu M. Rigauld, Peintre du Roi."
Tentoonstellingen en literatuur Tentoonstellingen
Stedelijk Museum Amsterdam , Amsterdam , 1898-09 - 1898-11 , cat. no. 60 De Rembrandt tentoonstelling te Amsterdam
Rijksmuseum Amsterdam , Amsterdam , 1956-05-18 - 1956-08-05 , cat. no. 58
Rembrandt : tentoonstelling ter herdenking van de geboorte van Rembrandt op 15 juli 1606
Museum Boymans , Rotterdam , 1956- 08-08 - 1956-10-21 , cat. no. 58
Rembrandt : tentoonstelling ter herdenking van de geboorte van Rembrandt op 15 juli 1606
Staatliche Kunsthalle Karlsruhe , Karlsruhe , 2013-07-13 - 2013-10-20 Unter vier Augen : Sprachen des Porträts
Staatliche Kunsthalle Karlsruhe , Karlsruhe , 2015-05-30 - 2015-09-06 , cat. no. 37 Die Meister-Sammlerin Karoline Luise von Baden
Staatliche Kunsthalle Karlsruhe , Karlsruhe , 2015-10-31 - 2016-01-31 , cat. no. 7, not exhibited in the other venues of the exhibition
Ich bin hier! : von Rembrandt zum Selfie
Literatuur
, p. 13, no. 40 Karlsruhe 1833
, p. 149, no. 592 Karlsruhe 1861
, p. 499 Vosmaer 1877
, p. 75, no. 238 Koelitz 1881
, no. 6693/44 Moes 1897-1905
, no. 60 Hofstede de Groot 1898
, p. 444, no. 387 Hofstede de Groot 1906 (Urkunden)
, p. 317 Rosenberg/Valentiner 1909
, vol. 6 (1915), no. 547 Hofstede de Groot 1907-1928 (German edition)
, p. 86, 395 Weisbach 1926
, p. 120, no. 29, p. 205 Kircher 1933
, no. 38 Bredius 1935
, p. 48-49 Pinder 1943
, p. 68-69 Hamann 1948
, no. 58 Van Schendel 1956
, no. 23 Karlsruhe 1960
, p. 193 Kühn 1965
, no. 320 Bauch 1966
, p. 246-247, no. 238 Lauts 1966
, no. 262 Gerson 1968
, no. 38 Bredius/Gerson 1969
, ill. 409 Schwartz 1984
, no. A 70 , as workshop of Rembrandt Tümpel 1986
, p. 39 Holsten 1989
, p. 63, 79, ill. 110 Chapman 1990
, no. 258 Slatkes 1992
, p. 82, no. 60 Van Thiel 1992
, no. 60 White 1999B
, p. 62 Voigt 2005
, vol. 4 (2005), no. IV 5 Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015
, p. 168-169, no. 437 Hirschfelder 2008
, p. 98-103 Voigt et al. 2013
, vol. 6 (2015), no. 199 Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015
, no. V Lauts [s.a.]
, p. 204-205, 308, no. 37 Jacob-Friesen et al. 2015
, p. 56-57, no. 7 Eiling et al. 2016
R.M. Edsel, Rescuing Da Vinci. Hitler and the Nazis Stole Europe´s Great Art. America and her Allies Recovered it, Dallas 2006, p.
176-177 Beelddocumentatie Beelddocumentatie
Standplaats afbeelding
Locatie van de afbeelding in de beelddocumentatie.
TD/Digital collection (afb.nr. 0001514879) BD/Digital Collection (afb.nr. 1001240461) BD/Digital Collection (afb.nr. 1001204899)
BD/RKD/1818 - IB/XVIIB op Rijn (afb.nr. IB00015589)
, standplaats origineel BD/RKD/0612 - ONS/Portraits: Rembrandt and School (afb.nr. 0000063088) Project
RemBench
Gerson Digital : Duitsland (Ausbreitung) The Rembrandt Database
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
in RKDtechnical, betreffende:
14 treffers
Type technisch onderzoek onderzoek drager radiografisch onderzoek onderzoek normale belichting monsteronderzoek
infraroodonderzoek ultraviolet licht onderzoek sample
DI1136_1, 1964-03
dwarsdoorsnede 1 treffers
niet gespecificeerd Onderzoeks- en restauratieprojecten
, 1956
tentoonstelling Rembrandt : tentoonstelling ter herdenking van de geboorte van Rembrandt op 15 juli 1606 1 treffersDuring the exhibition X-rays were made of a lot of the exhibited paintings at the Rijksmuseum in Amsterdam.
Van Schendel 1956
, 1962 — 1976 studie Rembrandt's grounds and pigments 2 treffers
The study focused mainly on grounds, and to some extent on paint layers. Samples were taken of 75 panel and canvas paintings attributed to Rembrandt.
Prof. Dr. Hermann Kühn took the samples at the painting's institution with a stereomicroscope after which he analyzed them at the Doerner Institut in Munich.
For more information: Hermann Kühn, Untersuchungen zu den Malgründen Rembrandts, 1965, p. 189-210, in: Jahrbuch der Staatlichen Kunstsammlungen in Baden-Württemberg, vol. 2
For more information: Hermann Kühn, Untersuchungen zu den Pigmenten und Malgründen Rembrandts, durchgeführt an den Gemälden der Staatlichen Kunstsammlungen Kassel, in: Maltechnik Restauro : Internationale Zeitschrift für Farb- und Maltechniken, Restaurierung und Museumsfragen 82 (1976), p. 25-33
involved_persons: Hermann Kühn
Permalink
https://rkd.nl/explore/images/29820
Ingevoerd op: 2000-03-27; Laatste wijziging: 2021-12-09 RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis Prins Willem-Alexanderhof 5
(KB-complex) 2595 BE Den Haag Nederland
Openingstijden
Maandag t/m vrijdag 10.00 - 17.00 uur Contact
T: 070 3339777 E: info@rkd.nl
Meer
Algemene voorwaarden Leveringsvoorwaarden Privacybeleid
Privacyverklaring RKDartists Disclaimer
Facebook Twitter Linkedin Instagram