Jeanine de Vries, Carolien Vermaas en Venance Fabriek Vastgoed meets Facilitair dag 2022: De nuchtere visionair
16 juni 2022
Welkom bij de ‘Proeverij’
Het Leven als een Spel
o De Nuchtere Visionair o Gamification
o Plinten van woonzorg gebouwen: plint
o Visie, vastgoed en samen werken
o Gastvrijheid
o Visie, beleving en samen werken
o Actieve plint: zelf aan de slag
Welkom!
Carolien Vermaas
senior adviseur vastgoed
Jeanine de Vries adviseur facilitair
Venance Fabriek
junior adviseur vastgoed
Innovatie in de zorg is hard nodig Technologie als gamechanger?!
Doelgericht, zonder te weten wat je doel is De meeste innovaties zijn toevalstreffers Maar ook heel hard werken en nieuwe dingen proberen
Lef en aandacht!
Aanleiding
Gamification: aanjagen van veranderingen
Doel = aanjagen van veranderingen Gamification betekent het toepassen
van het ‘gamedenken’, ofwel ‘speldenken’
in een niet-game omgeving.
Hierbij worden spelelementen gebruikt om gebruikers te motiveren.
Wat centraal staat bij gamification is het beïnvloeden en stimuleren van gedrag. Het zogenaamde ‘nudging’.
Gamification: aanjagen van veranderingen
Beloning, eind bestemming Inspelen op intrinsieke motivatie
Maar vooral focus op het proces: de customer journey,
Pas op:
Verslavend: alles moet ineens zo worden gedaan Valkuilen: te oppervlakkige implementatie (one off)
Maar kan dit ook in de invulling van een (bestaande) plint?
Hoe kan de ‘winst’ van de plint gemaximaliseerd worden?
Vastgoed is taai Duurt lang
Zit in beton gegoten
Kent een vast proces: SO, VO, DO, bestek Grote rolvastheid bij alle partijen
architect bouwer
kostendeskundige etc.
Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg…
VASTgoed
10.
De visie op een plint
Hoe te komen tot een levendige plint?
?
Ontmoetings- ruimte Gemeente
Partijen welzijn en zorg Woning-
corporatie/
vastgoed- ondernemer
Bewoners/
cliënten
& het eigen netwerk
Zorg & services
Facilitair &
technologie
Vastgoed
Medewerkers
& vrijwilligers
Ondernemers WMO
RVO Financiën
Omgevingsprofiel
13.
14.
15.
Hart van Hoge Vucht is een ontmoetingsplek van Surplus voor bewoners van de wijk Hoge Vucht in Breda. In het hart worden diverse activiteiten georganiseerd voor jong en oud. Er is in het plan samenwerking gezocht met lokale ondernemers, welzijn, de
gemeente en het onderwijs. Op deze wijze ontstaat er een plek voor iedereen.
Hart van
Hoge Vucht
Gelijkgestemden ontmoeten staat centraal
• Katalysator in de wijk voor jong en oud
• Leer-, werk-, ontmoet- en ondernemersruimte
• Wijkinformatiepunt en BSO
• Activiteiten worden georganiseerd op basis van behoeften en niet op basis van financiering
• Niet alleen bewoners uit het complex, maar alle bewoners uit de wijk zijn welkom
Leerpunt: De beste oplossingen ontstaan buiten de bestaande kaders. Richt je niet op bestaande
diensten, maar op de werkelijke behoefte in de wijk!
16.
17.
De fysieke ruimte is randvoorwaardelijk om het ontmoeten mogelijk te maken.
De kern en de ziel van een plint worden door mensen gemaakt.
Organisaties en ontwerpers bedenken het (vaak goedbedoeld!) vóór de bewoners en de buurt.
Blijf bewoners dus ook in het ‘saaiere’ gedeelte van het ontwerptraject en
realisatie aanhaken. Na de inspirerende en energieke sessies in de conceptfase is dat anders, maar niet minder belangrijk!
Iedere organisatie/persoon doet mee vanuit een ander belang en spreekt een andere ‘taal’:
Samenwerken: ontwerp én gebruik
Leeg…
• Open voor iedereen / verbinding met de wijk
• Warme ruimte: aankleding en uitnodigend
• Licht & lucht
• Ruimte voor reuring
• Flexibiliteit / Multidisciplinair inzetbaar
• Intern goed bereikbaar & open voordeur
• Huiselijk karakter, maar geen huiskamer
• Aantrekkelijke (open) werkplekken
• Inrichting is weerspiegeling van de wijk
Fysieke Ruimte
• Werkelijk participeren
• Integrale benadering intern en extern;
betrekken wijkwerkers / team /
welzijnsorganisatie / gemeente / corporatie etc.
• Bedenk vroegtijdig een goede/pakkende naam
• Durf bij te sturen (Learning by doing)
• Strakke projectorganisatie
• Wees helder over het doorlooptraject en stiltes
• Stakeholder analyse bij aanvang, helderheid over verschillende belangen en
samenwerkingsvorm na oplevering
• Een goede start van het project
Proces
• Van aanbod gedreven naar vraag gestuurd (aanbod faciliteren en niet organiseren)
• Afspiegeling van de wijk
• Eigenaarschap bij bewoners én de buurt
• Gastheer/vrouw die ruimte creëert en bewoners activeert
• Wederkerigheid
• Complementair met bestaand aanbod
• Tevens steunpunt & informatiepunt
• Oog voor vrijwilligers en mantelzorgers
• Eten & drinken verbindt
• Ruimte voor (sociaal) ondernemerschap
Gebruik
25
26
BELEVING = ERVARING - VERWACHTING
• Concept rondom dienstverlening
• Bruisend!
• Doelgroepen, wie zijn je gasten?
• Behoefte, wat heeft de doelgroep nodig, wat wordt er gemist.
• Welke ‘reis’ legt je gast af, waar kan je toegevoegde waarde leveren.
• Visie op gastvrijheid, welke beleving wil je creëren.
Gastvrijheidsconcept
28.
Spelregels
Vul de plint in
Casus
De plint van een bestaande woontoren wordt geheel opnieuw ingericht. Voeg minimaal de entree voor bewoners en zorg toe.
Het gebouw is gesitueerd in een wijk waar diverse voorzieningen aanwezig zijn. Het gebouw zelf biedt huurwoningen aan de volgende doelgroepen:
- 50 woonruimtes ambulante zorg (sociale segment)
- 40 woonruimtes ZZP 5
- 10 woonruimtes voor gespikkeld wonen
Groep 1 & 3 vullen de plint in met
voorzieningen die meerwaarde hebben voor de bewoners van de woontoren.
Groep 2 & 4 vullen de plint in met
voorzieningen die meerwaarde hebben voor de wijk.
Daarna gaan groep 1 & 2 en groep 3 & 4 met elkaar de plint invullen met voorzieningen die zowel meerwaarde hebben voor de wijk als voor de bewoner.
Hoe het werkt
• Teken op de onderlegger de definitieve invulling van de plint in.
Maak hierbij gebruik van de kaartjes.
• Schrijf op de onderlegger met steekwoorden wat de toegevoegde waarde is van de gekozen voorzieningen.
• Denk na over diverse samenwerkingsmogelijkheden met andere voorzieningen binnen de ingetekende plint.
• Het draait om BVO’s, er hoeft geen rekening te worden gehouden met gangen etc.
• Maak een schatting wat de totale huuropbrengst voor de gehele
plint wordt.
Voorbeeld:
waarde voor bewoner
- Nabij voor de bewoners
- Draagt bij aan de gezondheid/fitheid
Waarde voor samenwerking:
Facilitair: + (mogelijkheden voor samenwerking) Welzijn: -- (geen samenwerkingsmogelijkheden) Commercieel: ++ (veel samenwerkingsmogelijkheden)