• No results found

(Johannes 11, vers 25-26)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "(Johannes 11, vers 25-26)"

Copied!
21
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

           

 

Leven  uit  de  Bron    

                                               

Werkgroep  ‘bezinning’  

Cocky  van  Dorp   Louis  Hak   Marten  Heikoop   Hilde  van  Leenen   Andries  Riedijk   Jan  Riedijk   Arjen  van  Trigt   Willem  Vermeulen  

(2)

Jezus  zei  tegen  haar:  Ik  ben  de  Opstanding  en  het  Leven;  wie  in  Mij  gelooft,  zal  leven,  ook  al  was  hij   gestorven,  en  ieder  die  leeft  en  in  Mij  gelooft,  zal  niet  sterven  in  eeuwigheid.  Gelooft  u  dat?  

 

(Johannes  11,  vers  25-­‐26)  

   

(3)

Inhoudsopgave    

Hoofdstuk   Pagina  

1  Inleiding   4  

2  Aanpak  werkgroep   6  

3  Bezinningsproces  in  de  gemeente     8  

4  De  identiteit  van  de  gemeente   10  

5  Werken  vanuit  de  Oosterkerk   13  

6  Leiding  en  bestuur  van  de  Oosterkerk   17  

7  Aanbevelingen   20  

 

Bijlagen  

-­‐ Verslag  gemeentedagen  en  resultaten  enquête    

-­‐ Vragen  aan  René  van  Loon  n.a.v.  gemeentedag  van  3  november  2012     -­‐ Vragen  aan  Henk  Boerman  gemeentedag  van  3  november  2012   -­‐ Verslag  gemeentedag  8  juni  2013  

-­‐ Profiel  van  de  gemeente  (het  ABC)   -­‐ Beschrijving  methode  Leven  uit  de  Bron    

   

(4)

Hoofdstuk  1  Inleiding  

De  kerkenraad  is  eind  2011  door  verschillende  (groepen  van)  gemeenteleden  benaderd  met  de  vraag   om  na  te  denken  over  de  toekomst  van  onze  wijkgemeente.  Deze  vraag  was  vooral  ingegeven  door   de  ontwikkelingen  rond  de  vorming  van  de  Protestantse  Gemeente  Zoetermeer  (PGZ)  en  de   aanstaande  verhuizing  van  onze  gemeente  van  de  wijk  Segwaert  naar  Oosterheem.    

Belangrijke  vragen  die  door  de  opstellers  van  de  brieven  werden  opgeworpen,  zijn  onder  andere:  

-­‐ Wie  zijn  wij  als  gemeente  en  wie  willen  (of  moeten)  we  zijn?  

-­‐ Wat  betekenen  de  veranderingen  voor  onze  wijkgemeente  als  geloofsgemeenschap?  

-­‐ Wat  betekent  de  verhuizing  voor  onze  erediensten?    

-­‐ Wat  betekent  de  verhuizing  voor  onze  relatie  met  (de  activiteiten  van)  Perron61?  

 

De  kerkenraad  is  verheugd  over  de  betrokkenheid  van  de  gemeenteleden  en  is  eveneens  van  mening   dat  de  veranderingen  moeten  aanzetten  tot  nadenken  over  onze  eigen  identiteit,  onze  opdracht  als   gemeente  in  deze  wereld  (en  specifiek  in  Oosterheem)  en  de  manier  waarop  we  daar  vorm  en   inhoud  aan  kunnen  geven.    

 

Mede  naar  aanleiding  van  de  vragen  vanuit  de  gemeente  heeft  de  kerkenraad  in  haar  vergadering   van  19  januari  2012  besloten  een  kleine  kerngroep  te  formeren  om  dit  bezinningsproces  te   begeleiden.    

 

Opdracht  werkgroep  

De  werkgroep  functioneert  onder  verantwoordelijkheid  van  de  kerkenraad.  Dat  betekent  dat  de   voortgang  en  de  resultaten  van  de  werkgroep  worden  besproken  en  afgestemd  met  de  kerkenraad  in   de  reguliere  kerkenraadsvergaderingen.  Naast  het  contact  met  de  kerkenraad,  is  de  inbreng  van  de   gemeente  in  het  bezinningsproces  van  wezenlijk  belang.  Een  belangrijke  taak  van  de  werkgroep  is   daarom  om  in  het  bezinningsproces  de  gemeente  te  betrekken.    

 

De  werkgroep  heeft  in  de  vergadering  van  19  januari  2012  als  opdracht  meegekregen:  

 

‘Het  (be)geleiden  van  een  bezinningsproces  waaruit  op  korte  termijn  voorstellen  komen  naar  de   kerkenraad  en  gemeente(bijeenkomsten).  (….)  Na  de  gemeentedag  (14  april  2012)  zal  de  werkgroep   de  resultaten  van  de  besprekingen  verder  uitwerken  tot  een  beleidsstuk  voor  het  gemeente  zijn  in   Oosterheem.‘  

 

In  de  kerkenraad  is  hierbij  overigens  aangegeven  dat  het  in  eerste  instantie  moet  gaan  om  bezinning   op  de  identiteit.  Pas  daarna  gaat  het  om  concrete  uitwerking  voor  de  toekomst  van  onze  

wijkgemeente.    

 

Resultaat  

Deze  nota  is  de  uitwerking  van  de  opdracht  van  de  werkgroep  ‘bezinning’.  Het  betreft  niet  een   volledig  uitgewerkt  beleidsplan.  Het  bepalen  en  het  uitwerken  van  beleid  is  geen  taak  van  de   werkgroep  ‘bezinning’  maar  primair  de  verantwoordelijkheid  van  de  kerkenraad.  In  deze  nota  doet   de  werkgroep  verslag  van  haar  werkzaamheden  (hoofdstuk  3)  waarbij  de  betrokkenheid  en  inbreng   van  de  gemeente  een  grote  rol  heeft  gespeeld.  Als  resultaat  van  het  bezinningsproces  in  de  

gemeente  heeft  de  werkgroep  de  identiteit  van  de  gemeente  omschreven  en  een  missie  voor  de  

(5)

gemeente  geformuleerd  (hoofdstuk  4).  Vervolgens  wordt  uitgewerkt  hoe  we  deze  missie  vorm   kunnen  geven  als  gemeente  in  Oosterheem  (hoofdstuk  5)  en  hoe  de  diverse  taken  kunnen  worden   opgepakt  en  aangestuurd  (hoofdstuk  6).  Vanuit  deze  basisstructuur  kan  verder  inhoud  gegeven   worden  aan  de  diverse  taakvelden  van  de  gemeente.  Tot  slot  volgen  er  een  aantal  aanbevelingen  als   vervolg  op  de  werkzaamheden  van  de  werkgroep  bezinning  (hoofdstuk  7).  Het  is  vervolgens  aan  de   kerkenraad  om  hier  verdere  uitwerking  aan  te  geven.  

 

(6)

Hoofdstuk  2  Aanpak  werkgroep  

De  werkgroep  is  niet  helemaal  opnieuw  begonnen.  Enige  jaren  geleden  is  in  de  gemeente  een  start   gemaakt  met  een  proces  om  te  komen  tot  een  beleidsplan.  In  het  kader  hiervan  is  een  enquête   gehouden  onder  gemeenteleden.  De  conclusies  die  uit  de  enquête  naar  voren  zijn  gekomen,  zijn   grotendeels  nog  actueel.  

Conclusies  enquête:  

• De  respondenten  zijn  over  het  algemeen  positief  over  de  gemeente.    

• De  identiteit  van  gemeente  moet  duidelijker  worden.  

 

• Wensen  van  de  gemeente  moeten  regelmatig  worden  geïnventariseerd.  

• De  pastorale  aandacht  voor  en  de  communicatie  naar  de  gemeente  mogen  niet  verslappen.  

 

• Meer  aandacht  voor  toerusting.  

• De  gerichtheid  van  de  gemeente  naar  buiten  wordt  als  onvoldoende  beoordeeld.  

• Er  is  duidelijke  behoefte  aan  het  ontdekken  en  inzetten  van  gaven  in  de  gemeente.  

 

De  bezinningswerkgroep  heeft  de  draad  van  de  enquête  opgepakt.  Het  instellen  van  de  werkgroep   kan  gezien  worden  als  een  vervolg  op  de  bevindingen  uit  de  enquête.    

 

Visienota  Protestantse  kerk  in  Nederland    

De  generale  synode  van  de  Protestantse  kerk  in  Nederland  (PKN)  heeft  eind  2011  vrijwel  unaniem   een  nieuwe  visienota  aanvaard.  De  publicatie  van  deze  visienota  viel  vrijwel  samen  met  de  oprichting   van  de  bezinningswerkgroep.    

 

Visienota  

                              Citaat  visienota:  

Het  gaat  in  de  visienota  om  de  verwoording  van  datgene  waar  de  Protestantse  Kerk  nu  voor  staat  en   waar  zij  zich  in  deze  tijd  op  wil  richten.  (…..)  Het  stuk  wil  richting  geven  aan  de  beleidsplannen  die  de   Kerk  voor  de  komende  jaren  gaat  uitwerken.  

(7)

 

Bovenstaand  citaat  sluit  goed  aan  op  de  opdracht  van  de  werkgroep  bezinning  in  onze  gemeente.  

Waar  staan  we  voor  (identiteit)  en  waar  willen  wij  ons  op  richten  (missie)?  Als  werkgroep  hebben  we   ons  laten  inspireren  door  deze  visienota.  Meer  over  de  visienota  is  te  vinden  op  de  internetsite  van   de  Protestantse  Kerk  Nederland:  www.pkn.nl.    

 

Het  doel  van  de  visienota  is:  

….‘moed  geven  om  te  geloven  en  (nieuwe)  zin  geven  om  kerk  te  zijn.  Niet  door  iets  nieuws  te  

verzinnen  of  een  truc  toe  te  passen.  Dat  helpt  hooguit  even.  Wel  door  terug  te  gaan  naar  de  bron,  de   oorsprong,  de  kern  van  de  kerk,  de  Heer  van  de  kerk.’    

 

Dit  is  ook  wat  de  werkgroep  met  het  bezinningsproces  wil  bereiken.  Het  gaat  niet  om  nieuwe  dingen.  

Een  aantrekkelijke  gemeente  leeft  dicht  bij  de  Bron,  de  Heer  van  de  kerk:  Jezus  Christus.  Bij  die  Bron   willen  we  onze  identiteit  ontdekken  en  komen  tot  beleid  voor  de  gemeente  op  haar  nieuwe  plek  in   Oosterheem.    

 

De  Bron  

Om  de  bezinning  op  de  Bron  op  gang  te  brengen  is  de  werkgroep  uitgekomen  bij  de  methode  voor   gemeenteopbouw  die  van  ds.  Marius  Noorloos  beschrijft  in  zijn  boek  ‘Leven  uit  de  Bron;  

gemeenteopbouw  door  geloofsopbouw’.  In  de  bijlage  staat  een  uitgebreide  beschrijving  van  deze   methode1.    

 

Net  als  in  de  visienota  draait  het  in  de  methode  van  ds.  Noorloos  om  het  hart  en  om  de  Bron.  In  

‘Leven  uit  de  Bron’  wordt  de  gemeente  of  de  kerk  gedefinieerd  als  een  gemeenschap  met  drie   belangrijke  kenmerken.  De  gemeente  van  Christus  heeft:  

-­‐ hart  voor  de  Heer;  

-­‐ hart  voor  elkaar  als  zijn  leerlingen  of  volgelingen;  

-­‐ hart  voor  zijn  werk  in  de  wereld.  

Noorloos  zegt  dat  het  gaat  om  de  Heer  te  leren  vinden,  Hem  te  volgen  en  Hem  te  vertegenwoordigen   in  deze  wereld.  Deze  drie  onderdelen  kunnen  niet  los  van  elkaar  worden  gezien.  Gemeenteopbouw  -­‐  

hart  voor  elkaar  en  hart  voor  de  wereld-­‐  kan  niet  zonder  geloofsopbouw:  hart  voor  de  Heer.    

De  samenhang  wordt  volgens  Noorloos  beoefend  in  het  samen  beluisteren,  ter  harte  nemen  en   beantwoorden  van  de  beloften  en  de  opdracht  van  het  Evangelie.  Niet  door  over  Bijbelteksten  en   standpunten  te  discussiëren  maar  door  te  leren  afstemmen  op  de  stem  en  de  bedoeling  van  God.    

 

De  werkgroep  onderschrijft  deze  lijn  en  heeft  daarom  voor  het  bezinningsproces  gebruik  gemaakt   van  de  methode  en  de  structuur  die  door  Noorloos  wordt  aangedragen.  Op  deze  manier  wordt   gemeentebreed  nagedacht  over  hoe  je  ‘Leven  uit  de  Bron’  in  het  (gemeente)leven  in  praktijk  kan   brengen.  Het  doel  is  om  groei  te  bevorderen  in  drie  richtingen:  naar  boven,  naar  binnen  (onderling)   en  naar  buiten.    

   

   

                                                                                                                         

1  De  methode  van  ds.  Noorloos  wordt  genoemd  de  map  ’30  kansrijke  modellen’  voor  de  missionaire  gemeente,   een  uitgave  van  de  PKN.  

(8)

Hoofdstuk  3  Bezinningsproces  in  de  gemeente      

Om  de  dialoog  met  de  gemeente  aan  te  gaan  heeft  de  werkgroep  vier  gemeentedagen  georganiseerd   waar  steeds  één  van  de  drie  kenmerken  van  de  gemeente  centraal  stond.  In  de  bijlagen  is  een  

uitgebreid  verslag  opgenomen  van  de  gemeentedagen.  In  dit  hoofdstuk  volgt  een  kort  verslag  van  de   activiteiten.    

 

De  gemeenteochtend  van  14  april  2012  was  de  zichtbare  start  van  de  werkzaamheden  van  de   bezinningswerkgroep.  Tijdens  deze  gemeentedag  stond  vooral  eerste  onderdeel  ‘Hart  voor  de  Heer’  

centraal.  Nynke  Dijkstra,  lid  van  het  missionaire  team  van  de  PKN,  hield  een  inleiding.  Haar  vraag  aan   ons  was  o.a.  ‘Wat  is  specifiek  voor  jullie?  Waarvoor  klopt  ons  hart  en  welk  vonkje  is  zichtbaar?’  

Op  deze  eerste  gemeentedag  zijn  zes  inhoudelijke  workshops  gehouden  waarin  de  gemeenteleden   met  elkaar  het  geloofsgesprek  aangingen,  hebben  gezongen  of  hebben  gebeden.  Vanuit  de  diverse   workshops  zijn  letterlijk  ‘bouwstenen’  aangeleverd  die  van  belang  zijn  voor  de  identiteit  van  onze   gemeente  en  voor  het  vervolg  van  het  bezinningsproces.    

 

 ‘Bouwstenen’  voor  onze  gemeente  

   

De  tweede  gemeentedag  maakte  deel  uit  van  een  heel  gemeenteweekend  op  21,  22  en  23  

september  2012:  de  vrijdagavond  en  –nacht  een  jongerenactiviteit,  zaterdag  een  gemeenteochtend   en  zondag  de  start  van  het  winterwerk.  De  bijeenkomst  op  zaterdagmorgen  stond  in  het  teken  van  

‘Hart  voor  de  wereld’.  De  dag  draaide  om  de  vraag  hoe  we  een  missionaire  gemeente  kunnen  zijn  in   Oosterheem.  Ds.  Van  den  Ham  en  Henk  Boerman  leverden  een  bijdrage  over  het  ‘mixed  economy’-­‐

model.  Vervolgens  konden  gemeenteleden  in  groepjes  meepraten  over  het  mixed  economy-­‐model   en  het  werk  in  Oosterheem  aan  de  hand  van  een  aantal  concrete  stellingen  en  vragen.  Dit  leverde   weer  extra  input  op  voor  het  bezinningsproces  in  de  gemeente.    

 

(9)

Op  de  derde  gemeentedag  op  3  november  2012  is  het  thema  van  de  gemeentedag  van  22  september  

‘Hart  voor  de  wereld’  verder  uitgewerkt.  Ds.  Rene  van  Loon  sprak  over  zijn  werk  in  de  wijk  

Schollevaar  in  Capelle  aan  de  IJssel.  Hij  schreef  hierover  ook  een  boek  ‘Kerk  voor  de  buurt’  waarin  hij   laat  zien  hoe  je  als  kerk  een  rol  kunt  spelen  in  je  dorp  of  buurt.  De  gemeenteochtend  had  dan  ook  als   thema  ‘Hart  voor  de  buurt’  meegekregen.    

 

De  vierde  gemeentedag  vond  plaats  in  basisschool  de  Oranjerie  in  Oosterheem.  waar  ook  de   Perronmeetings  gehouden  worden.  De  schrijver  van  het  boek  ‘Leven  uit  de  Bron’  Marius  Noorloos   leverde  een  bijdrage  aan  het  nog  ontbrekende  thema  uit  de  cyclus:  Hart  voor  elkaar.  Na  de  opening   gaf  Marius  Noorloos  de  aanwezigen  enkele  vragen  mee  om  daarover  in  groepjes  na  te  denken.  

Daarin  draaide  het  om  de  vraag  wat  ‘Hart  voor  elkaar’  voor  ons  als  gemeente  betekent.  Uit  de   plenaire  bespreking  met  Marius  Noorloos  kwam  vooral  naar  voren  dat  ‘Hart  voor  elkaar’  begint  bij   jezelf.  Een  christen  moet  een  radar-­‐  en  EHBO-­‐post  zijn  in  zijn  eigen  omgeving.  Zodat  men  weet:  hier   woont  een  barmhartige  Samaritaan2.    Ga  hiervoor  in  gebed,  maak  tijd  voor  bezinning,  leef  bij  de   Bron.  In  de  woorden  van  Marius  Noorloos:  het  gaat  om  Bezieling,  dan  om  Bezinning  en  pas  in  de   laatste  plaats  om  Bezigheden3.    

 

Enquête    

Tijdens  de  eerste  gemeentedag  op  14  april  is  een  enquête  uitgedeeld4  waarin  12  beelden  of   kenmerken  van  de  Christelijke  gemeente  werden  gepresenteerd.  De  vraag  was  welke  drie  beelden   het  meest  overeenstemden  met  de  Ichthuskerkgemeente.  De  tweede  vraag  was  welke  beelden   aanwezig  zouden  moeten  zijn  in  de  gemeente.  Bij  de  antwoorden  op  de  tweede  vraag  –  hoe  zouden   we  moeten  zijn?  –  treden  opvallende  verschuivingen  op  tussen  de  12  gepresenteerde  beelden.  

Blijkbaar  vinden  gemeenteleden  dat  het  huidige  beeld  van  de  gemeente  wel  wat  bijgesteld  kan   worden.  Een  uitgebreid  verslag  van  de  resultaten  van  de  enquête  is  opgenomen  in  de  bijlage.  

 

Conclusies  gemeentedagen  

De  resultaten  van  de  gemeentedagen  samenvatten  in  enkele  zinnen  doet  geen  recht  aan  de  goede   en  inspirerende  ochtenden  waarop  vele  gemeenteleden  een  bijdrage  hebben  geleverd.  Maar  er  is   toch  een  rode  draad  zichtbaar  die  door  alle  gemeenteochtenden  en  de  enquête  heen  loopt.  We  zijn   op  dit  moment  een  gemeente  die  veel  waarde  hecht  aan  de  verkondiging  van  het  woord  in  de   zondagse  eredienst.  Daar  richten  we  ons  op  het  woord  van  onze  God.  Dat  vinden  we  belangrijk.  

Daarnaast  vinden  we  het  ook  belangrijk  dat  een  open  gemeente  zijn,  open  naar  elkaar  en  open  voor   buitenstaanders.  Maar  die  laatste  twee  belangrijke  kenmerken  van  het  gemeente  zijn,  daar  hebben   we  het  moeilijk  mee.  Dat  beeld  komt  naar  voren  uit  de  discussiegroepjes  en  de  plenaire  

bijeenkomsten.  En  we  waren  als  gemeente  heel  geïnterresseerd  in  mogelijkheden  om  dat  te   veranderen.  We  hebben  goede  bijeenkomsten  gehad  rond  de  centrale  thema’s  van  Leven  uit  de   Bron.      

   

   

                                                                                                                         

2  Lukas  10,  vers  25-­‐37.    

3  Ofwel  CBA  in  de  methode  van  Noorloos  CBA:  Communicatie,  Bezinning,  Activiteiten.  

4  Uit  de  map  ’30  kansrijke  modellen’  voor  de  missionaire  gemeente,  een  uitgave  van  de  PKN.  

(10)

Hoofdstuk  4  De  identiteit  van  de  gemeente  

Samen  met  de  gemeente  is  de  werkgroep  ‘bezinning’  op  zoek  gegaan  naar  de  antwoorden  die  op  de   vragen  en  uitdagingen  waar  we  als  gemeente  voor  staan:  wat  bindt  ons  als  gemeente  en  hoe  willen   we  gemeente  zijn?  De  visienota  van  de  PKN  roept  dezelfde  vragen  op  in  iets  andere  woorden.  Daarin   gaat  het  om  ‘datgene  waar  de  Protestantse  Kerk  nu  voor  staat  en  waar  zij  zich  in  deze  tijd  op  wil   richten’.  We  hebben  in  onze  zoektocht  het  advies  van  de  visienota  gevolgd  door  ons  te  richten  op  de   Bron:  de  Heer  van  de  kerk.  Het  thema  Leven  uit  de  Bron  stond  daarom  centraal  op  alle  

gemeentedagen.    

 

Waar  staan  we  voor?  

Om  deze  vraag  draait  het  als  we  nadenken  over  onze  missie  als  gemeente.  Wat  is  door  de  jaren  heen   het  meest  wezenlijk  voor  onze  gemeente  geweest?  Hoe  kan  onze  gemeente  het  best  worden  

getypeerd?    

 

Profiel  van  de  gemeente  

De  geschiedenis  van  onze  gemeente  laat  zien  dat  de  gemeente  steeds  heeft  gezocht  naar  

mogelijkheden  om  het  woord  van  God  een  plaats  te  geven  in  de  steeds  groter  wordende  stad.  Eerst   in  de  wijk  Meerzicht,  later  in  Seghwaert.  De  gemeente  heeft  daarbij  steeds  gestaan  in  de  Hervormd-­‐

Gereformeerde  traditie,  eerst  binnen  de  Nederlands  Hervormde  Kerk  en  nu  in  de  Protestante  Kerk  in   Nederland.  In  de  loop  der  jaren  hebben  ook  tal  van  gelovigen  zich  bij  de  gemeente  gevoegd  uit   andere  kerkgenootschappen  (bijv.  Gerformeerde  Gemeenten,  Christelijk  Gereformeerd)  of   Evangelische  stromingen  en  mensen  zonder  enige  kerkelijke  achtergrond.  Dat  betekent  dat  er   gemeenteleden  zijn  die  bekend  zijn  met  de  gebruikte  vormen  en  daaraan  hechten,  en  mensen  die  als   (betrekkelijke)  nieuwelingen  in  de  gemeente  of  zelfs  in  het  geloof  daar  heel  anders  tegenaan  kijken.  

De  hervormd-­‐gereformeerde  traditie  wordt  echter  door  velen  nog  steeds  als  waardevol  gezien  en   werkt  door  in  de  geloofsbeleving  van  (een  deel  van)  de  gemeente.  Ook  in  de  liturgie  van  de  eredienst   is  dit  zichtbaar,  onder  meer  door  de  Psalmen  en  liederen  die  gezongen  worden  en  de  gebruikte   Bijbelvertaling  (Herziene  Statenvertaling).  

 

In  de  zondagse  eredienst  treffen  al  deze  mensen  elkaar,  jong  en  oud,  met  een  (traditionele)   kerkelijke  achtergrond  of  niet  of  nauwelijks  bekend  met  het  christelijk  geloof.  Daarbij  valt  op  dat  er   veel  kinderen  zijn  in  de  gemeente:  18%  van  de  gemeentelden  valt  in  de  leeftijdsgroep  van  0-­‐10  jaar.  

Van  alle  (meelevende)  gemeenteleden  is  58%  40  jaar  of  jonger.  Binnen  al  deze  verschillende  groepen   zijn  er  velen  die  zich  met  hart  en  ziel  inzetten  voor  het  werk  in  de  gemeente  en  voor  de  opdracht   waar  we  als  gemeente  van  Christus  voor  staan.  Maar  er  zijn  er  ook  die  komen  voor  de  zondagse   erediensten  en  zich  ‘gewoon’  op  hun  gemak  voelen  in  de  gemeente.  Met  alle  verschillen  vinden  we   elkaar  telkens  weer  de  rond  de  verkondiging  van  het  woord  van  God  en  weten  we  ons  allemaal   afhankelijk  van  die  ene  Bron  zonder  wie  er  geen  leven  is,  Jezus  Christus.    

 

Dit  belang  van  de  verkondiging  van  het  woord  van  God  komt  ook  naar  voren  in  het  profiel  dat  in  het   recente  verleden  van  onze  wijk  is  opgesteld  (bijlage).  De  ontmoeting  met  God  in  de  diensten  is  het   hart  van  ons  gemeenteleven.  Maar  willen  ook  oog  hebben  voor  elkaar  (jong  en  oud)  en  voor  onze   naaste  buiten  de  kerk.  Als  geloofsgemeenschap  van  Jezus  Christus  zijn  we  er  namelijk  van  overtuigd   dat  het  geloof  in  Jezus  Christus  het  beste  is  dat  een  mens  kan  overkomen.    

(11)

Nog  bondiger  geformuleerd  zou  onze  gemeente  getypeerd  kunnen  worden  als  een  

geloofgemeenschap  die  zich  richt  op  God  en  Zijn  woord  en  zich  zo  laat  inspireren  in  de  omgang  met   elkaar  en  met  de  naaste  in  deze  wereld.    

  Missie  

In  de  methode  van  Noorloos  gaat  het  om  dezelfde  bovenstaande  kenmerken.  In  deze  kenmerken   hebben  we  ons  als  gemeente  de  afgelopen  periode  verdiept.  Deze  identiteit  (kenmerken)  of  missie   moet  voor  iedereen  duidelijk  zichtbaar  zijn.  

De  Oosterkerkgemeente  heeft:    

-­‐ Hart  voor  de  Heer;  

-­‐ Hart  voor  elkaar  als  zijn  volgelingen;  

-­‐ Hart  voor  zijn  bevrijdend  werk  in  de  wereld.  

  Visie    

Bij  de  visie  gaat  het  erom  waar  we  de  komende  tijd  als  gemeente  voor  willen  gaan.  Het  eren  van  God   en  de  verkondiging  van  het  woord  hebben  op  dit  moment  een  centrale  plaats  in  de  bijeenkomsten   van  onze  gemeente.  Maar  uit  de  gemeentedagen  blijkt  ook  dat  we  het  tweede  element  –  hart  voor   elkaar  als  volgelingen  van  Jezus  Christus  -­‐  zouden  moeten  versterken.  We  willen  graag  wat  meer   aandacht  hebben  voor  elkaar  en  voor  de  mensen  om  ons  heen.  Zeker  ook  met  het  oog  op  de  nieuwe   plek  van  de  gemeente  in  het  centrum  van  Oosterheem.    

 

Natuurlijk  is  het  niet  zo  dat  deze  elementen  nu  in  het  gemeenteleven  ontbreken.  Ook  nu  is  het   omzien  naar  elkaar  een  belangrijk  aspect  van  de  gemeente.  En  de  gemeente  is  nu  ook  al  actief  in   Oosterheem.  Al  lange  tijd  is  de  gemeente  aanwezig  in  de  wijk  met  het  missionaire  centrum  Perron   61.  En  vanuit  het  Perron  is  gebouwd  aan  de  ontwikkeling  van  een  christelijke  gemeenschap  (o.a.  de   Perronmeetings)  met  mensen  zonder  kerkelijke  binding  als  doelgroep.  Het  missionaire  karakter  van   de  gemeente  zal  echter  niet  alleen  moeten  blijken  uit  de  activiteiten  vanuit  het  Perron  61,  de  hele   gemeente  zal  hart  moeten  hebben  voor  het  werk  van  God  in  deze  wereld.  En  uit  de  gemeentedagen   blijkt  dat  we  dat  ook  willen.    

 

Hoe  kun  je  het  omzien  naar  elkaar  en  de  mensen  in  Oosterheem  concreet  vorm  geven?  Deze  vraag   kwam  in  het  bezinningsproces  regelmatig  aan  de  orde.  Er  zijn  op  de  gemeentedagen  aanzetten   gegeven  hoe  je  hieraan  vorm  kunt  geven.  Door  de  bijdragen  van  Rene  van  Loon,  Henk  Boerman,  ds.  

Van  den  Ham  en  Marius  Noorloos.  Maar  allereerst  en  vooral  hebben  we  geleerd  dat  je  als  gemeente   en  als  Christen  moeten  Leven  bij  de  Bron,  het  woord  van  God  en  van  Jezus  Christus5.  Die  Bron  zal  het   uitgangspunt  moeten  zijn  in  ons  leven  en  handelen.    

   

   

                                                                                                                         

5  Zie  Joh  4,  vs  14.  

(12)

Het  gaat  om  het  liefhebben,  dienen  en  volgen  van  onze  Heer  bij  alle  plannen  die  we  maken  en  bij   alles  wat  we  persoonlijk  en  als  gemeente  ondernemen.  Dat  moeten  we  boven  alles  voor  ogen   houden.  Dat  betekent  dat  we  ons  vooral  richten  naar  de  Bijbel  als  woord  van  God.  Dat  is  onze  Bron.    

 

       Visie  Oosterkerk      

           

Als  we  als  gemeente  deze  weg  gaan,  hoeven  we  niet  ons  hoofd  te  breken  hoe  we  om  gaan  zien  naar   elkaar  en  naar  de  mensen  Oosterheem.  En  ons  af  te  vragen  hoe  we  dat  handen  en  voeten  gaan   geven.  Als  ons  hart  klopt  voor  God,  voor  elkaar  en  voor  de  mensen  om  ons  heen,  zien  we  onze   naaste  vanzelf  staan  en  gaan  we  vanzelf  aan  de  slag  om  te  werken  in  Zijn  Koninkrijk.    

 

   

 

           Bij  de  Bron  willen  we  als  gemeente  groeien:    

-­‐ naar  boven  voor  een  hart  dat  klopt  voor  God;  

-­‐ naar  binnen  voor  een  hart  dat  klopt  voor  elkaar;    

-­‐ naar  buiten  voor  een  hart  dat  klopt  voor  de  mensen  om  ons  heen.    

 

(13)

Hoofdstuk  5  Werken  vanuit  de  Oosterkerk  

In  het  vorige  hoofdstuk  is  aangegeven  dat  we  als  gemeente  het  goede  moeten  vasthouden  en  andere   zaken  moeten  versterken.  We  moeten  vasthouden  aan  de  centrale  plaats  van  het  Woord  van  God  in   de  gemeente.  En  we  moeten  zeker  ook  elkaar  als  leden  van  zijn  gemeente  blijven  vasthouden.  Een   gemeente  waar  de  onderlinge  band  door  de  eenheid  in  Christus  wordt  gemist,  kan  niet  als  

functioneren  als  Zijn  lichaam  in  deze  wereld6.  In  de  missie  staat  echter  ook  dat  we  betrokken  moeten   zijn  op  de  medemens.  En  de  medemens  zit  niet  alleen  in  de  Oosterkerk.  We  moeten  verder  kijken   dan  waar  de  Oosterkerkmuur  ophoudt.  Bovendien  willen  we  Christus  dienen  in  deze  wereld  en   daarmee  gehoor  geven  aan  onze  Bijbelse  opdracht7.    

 

De  overgang  naar  de  Oosterkerk  stelt  ons  daarom  als  gemeente  ook  voor  nieuwe  uitdagingen.  We   krijgen  een  nieuwe  plaats  in  Zoetermeer  in  een  andere  wijk  van  de  stad.  Het  nieuwe  kerkgebouw   staat  echter  niet  op  onbekend  terrein.  Hoewel  het  winkelcentrum  van  de  wijk  nog  maar  recent   voltooid  is,  wordt  er  al  een  lange  tijd  gewerkt  aan  de  missionaire  presentie  van  onze  wijkgemeente   en  de  Protestantse  Gemeente    in  Oosterheem  via  Perron  61.  Daarnaast  wordt  er  gebouwd  aan  de   ontwikkeling  van  een  christelijke  gemeenschap  (o.a.  de  Perronmeetings)  met  mensen  zonder   kerkelijke  binding  als  doelgroep.  De  verhuizing  van  onze  gemeente  naar  Oosterheem  en  de  

aanwezigheid  in  Oosterheem  van  Perron  61  en  de  Perronmeetings  vragen  om  een  integrale  visie  en   aanpak.    

 

Rond  de  Oosterkerk  ligt  de  nieuwste  wijk  van  Zoetermeer.  Deze  wijk  heeft  de  volgende  kenmerken:  

§ In  Oosterheem  woonden  er  in  2012  ongeveer  20.000  mensen.  De  prognose  voor  2017  is  dat   de  wijk  dan  bestaat  uit  ruim  22.600  inwoners.    

§ 32%  van  de  inwoners  bestaat  uit  kinderen  en  tieners  tussen  de  0  en  17  jaar.  

§ 26%  is  tussen  de  25  en  39  jaar.  

§ 23%  heeft  een  de  leeftijd  tussen  40  en  54  jaar.  

§ 15%  is  tussen  de  55  en  64  jaar.  

§ 4%    heeft  een  leeftijd  van  boven  de  65  jaar.  

§ Een  kwart  van  de  inwoners  van  Oosterheem  is  van  niet-­‐westerse  afkomst.  Van  hen  is  ruim  de   helft  niet  in  Nederland  geboren.  

§ Het  opleidingsniveau  is  opgedeeld  in  laag  (24%),  midden  (38%)  en  hoog  (38%).  Dit  betekent   dat  een  kwart  van  de  inwoners  een  lage  opleiding  heeft.  Het  grootste  gedeelte  van  de   inwoners  heeft  een  hogere  opleiding  genoten.  

 

Doelgroepen  

Als  we  als  kerk  iets  willen  betekenen  voor  onze  omgeving  moeten  we  oog  hebben  voor  de  culturele   en  sociale  verschillen  in  de  wijk  Oosterheem.  De  pluriformiteit  van  de  wijkbewoners  vraagt  om  een   doelgroepenbenadering.  In  het  bereiken  van  een  doelgroep  spelen  verschillende  factoren  een  rol.  De   belangrijkste  zijn:  de  sociale  structuur  van  een  gemeenschap,  de  gebruikte  taal  en  de  gebruikte   vormen.    

 

                                                                                                                         

6  1  Kor.  12:  vs  12-­‐31  

7  Mat.  5:  13-­‐16.  

(14)

De  taal  en  de  vormen  in  de  eredienst  van  de  gemeente  die  nu  nog  samenkomt  in  de  Ichthuskerk,   passen  bij  de  sociale  structuur  van  deze  gemeenschap.  Deze  gemeenschap  bestaat  voornamelijk  uit   mensen  die  al  lange(re)  tijd  bekend  zijn  met  kerkelijke  tradities  en  de  boodschap  van  het  evangelie   van  Jezus  Christus.  Van  de  bezoekers  van  de  eredienst  wordt  daarom  veelal  een  zekere  (voor)kennis   verondersteld.  Perron  61  en  de  Perronmeetings  daartegen,  richt  zich  met  hun  activiteiten  vooral  op   mensen  die  niet  vertrouwd  zijn  met  de  traditionele  kerkelijke  cultuur.  De  bezoekers  maken  veelal   ook  deel  uit  van  heel  andere  sociale  structuren  in  de  samenleving.  De  taal  en  de  vormen  van  de   Perronmeetings  zijn  daar  ook  op  afgestemd.    

 

Mixed  economy  

Na  diepgaande  bezinning  is  de  kerkenraad  tot  de  conclusie  gekomen  dat  het  samenbrengen  van  de   bestaande  wijkgemeente,  de  Perronmeetings  en  mogelijk  nieuw  te  ontwikkelen  vormen  van  kerk-­‐zijn   het  beste  tot  hun  recht  kunnen  komen  in  een  model  van  “mixed  economy”.  Op  de  gemeentedag  van   22  september  2012  heeft  dit  model  centraal  gestaan  in  de  bijdragen  van  ds.  Van  den  Ham  en  Henk   Boerman.  Uit  de  reacties  op  de  gemeentdag  bleek  dat  de  gemeente  het  in  hoofdlijn  eens  was  met  dit   model.    

 

De  term  “mixed  economy”  werd  voor  het  eerst  gebruikt  binnen  de  Anglicaanse  Kerk  en  doelt  op  het   samengaan  van  verschillende  vormen  van  kerk-­‐zijn  binnen  één  kerkgemeenschap.  Aan  de  ene  kant   de  traditionele  gemeente  met  vormen  die  in  de  loop  van  de  (kerk)geschiedenis  zijn  ontstaan  en  aan   de  andere  kant  nieuwe  vormen  en  manieren  van  kerk-­‐zijn,  de  zogenaamde  “fresh  expressions  of   church”.    

De  kerk  is  weliswaar  van  alle  tijden  en  plaatsen,  maar  de  wijze  waarop  de  kerk  vorm  krijgt,  wordt   mede  bepaald  door  de  context  waarin  de  kerk  zich  bevindt.  Het  traditionele  parochiale  kerksysteem,   dat  niet  alleen  rekende  met  een  geografische  indeling,  streefde  ook  naar  eenvormigheid.  Deze   eenvormigheid  sluit  niet  aan  bij  de  huidige  (postmoderne)  keuzecultuur,  die  vraagt  om  nieuwe   vormen  van  kerk-­‐zijn.    Binnen  het  concept  van  de  mixed  economy  leiden  nieuwe  vormen  van  kerk-­‐

zijn  niet  tot  stichting  van  een  nieuwe  gemeente  of  zelfs  een  nieuw  kerkgenootschap  die  vervolgens   de  traditionele  gemeente  beconcurreert.  Binnen  dit  concept  ontwikkelen  verschillende  vormen  zich   naast  elkaar  als  verschijningsvormen  van  één  en  dezelfde  gemeente,    respecteren  ze  elkaar  en   steunen  ze  elkaar.    

 

Deze  “mixed  economy”  bestaat  dus  uit  twee  componenten:  eenheid  en  verscheidenheid.  

Verscheidenheid  omdat  de  vormen  waarin  de  kerk  zich  manifesteert  uiteen  lopen  en  eenheid  omdat   die  verschillende  vormen  aan  elkaar  verbonden  zijn  in  de  ene  gemeenschap.  Hoewel  de  vormen   verschillen,  is  er  eenheid  in  belijden.  Vanuit  het  concept  van  de  mixed  economy  is  de  Perronmeeting   een  “fresh  expression  of  church”.  De  gemeenschap  rond  de  Perronmeetings  moet  groeien  naar  de   kennis  van  de  volheid  van  Christus,  maar  hoeft  niet  te  groeien  naar  de  vorm  van  de  traditionele   gemeente.    

De  keuze  voor    een  “mixed  economy”  betekent  dat  beide  vormen  van  kerk-­‐zijn  (traditionele  

wijkgemeente  en  de  Perronmeeting)  dan  ook  naast  elkaar  kunnen  blijven  bestaan.  Daarnaast  is  er  in   het  model  ruimte  voor  activiteiten  gericht  op  nieuwe  doelgroepen.    

 

(15)

Eén  gemeente  

Een  belangrijke  consequentie  van  het  model  van  de  “mixed  economy”  en  de  verscheidenheid  van   vormen  van  kerk-­‐zijn,  is  het  (vrijwel)  ontbreken  van  momenten  van  gezamenlijkheid.  De  leden  van  de   gemeente  ontmoeten  immers  mensen  die  naar  dezelfde  vorm  van  kerk-­‐zijn  als  zijzelf  gaan;  de  leden   die  naar  een  andere  vorm  van  kerk-­‐zijn  gaan,  ontmoeten  ze  niet  in  dezelfde  dienst  of  meeting.  

Daarom  is  het  van  groot  belang  dat  er  naast  deze  verscheidenheid  actief  gezocht  wordt  naar   momenten  en  mogelijkheden  om  vorm    te  geven  aan  de  eenheid.  Daarbij  zullen  we  als  gemeente   moeten  zoeken  naar  wegen  om  de  eenheid  en  gemeenschap  samen  te  ervaren  en  zichtbaar  te   maken.  Dit  betekent  dat  we  als  Oosterkerk  vorm  willen  geven  aan  activiteiten  die  door  de  gehele   gemeenschap  georganiseerd  worden  en  waaraan  iedereen  deel  kan  nemen.    

 

 

Figuur  Oosterkerkgemeente  

   

Opmerkingen  

§ De  bovenstaande  figuur  wil  de  verscheiden  vormen  binnen  één  Oosterkerkgemeente   weergeven.  

§ Hoewel  er  binnen  een  mixed  economy  een  groot  aantal  vormen  (en  gemeenschappen)  kan   bestaan,  is  de  bovenstaande  figuur  gekozen  voor  twee  te  onderscheiden  gemeenschappen   (oranje  cirkels).  Het  gaat  hier  om  de  al  bestaande  gemeenschappen  rondom  de  zondagse  

(16)

erediensten  van  de  gemeente  en  de  Perronmeetings.  Deze  gemeenschappen  onderscheiden   zich  van  de  andere  doordat  ze  al  een  een  volwaardige  kerkplek  zijn  (of  worden).    

§ Aan  deze  twee  bestande  gemeenschappen  zijn  activiteiten  verbonden  die  specifiek  gericht  zijn   op  deze  gemeenschappen  (blauwe  cirkels).  We  moeten  hier  denken  aan  groeigroepen,  vormen   van  jeugdwerk,  enz.  

§ De  rode  cirkels  zijn  activiteiten  die  in  gezamenlijkheid  (kunnen)  worden  georganiseerd,   bijvoorbeeld  speciaal  gericht  op  mensen  zonder  kerkelijke  binding.  

           

   

(17)

Hoofdstuk  6  Leiding  en  bestuur  van  de  Oosterkerk  

Een  kerk  met  een  mixed  economy  met  activiteiten  gericht  op  verschillende  doelgroepen,  vraagt  om   een  slagvaardig  bestuur  en  kan  niet  zonder  krachtige  kerkenraad.    

De  voltallige  kerkenraad,  gekozen  door  de  leden  van  de  gemeente,  houdt  zich  bezig  met  de  grote   lijnen  van  de  (geestelijke)  ontwikkeling  van  de  gemeente,  signaleert  wat  er  leeft  in  de  gemeente,   bezint  zich  op  wat  de  gemeente  nodig  heeft,  geeft  opdracht  tot  ontwikkeling  van  beleid  en  stelt  het   beleid  vast.    

 

De  voltallige  kerkenraad  kiest  uit  zijn  midden  een  moderamen  dat  functioneert  als  een  dagelijks   bestuur  van  de  gemeente.  Het  moderamen  is  gemachtigd  om  -­‐  op  door  de  kerkenraad  aangewezen   terreinen  -­‐  noodzakelijke  acties  te  ondernemen  waarvan  achteraf  aan  de  kerkenraad  verslag  wordt   gedaan.  Het  moderamen  bereidt  verder  de  vergaderingen  voor  van  de  voltallige  kerkenraad,   agendeert  (beleids)thema’s  en  functioneert  als  klankbord  van  de  diverse  taakgroepen.    

 

In  de  taakgroepen  hebben  ambtsdragers  en  niet-­‐ambtsdragers  zitting,  die  gezamenlijk  uitvoering   geven  aan  de  kerntaken  van  de  kerkenraad.  Deze  structuur  geeft  mogelijkheden  de  kennis  en  gaven   binnen  de  gemeente  beter  te  benutten.  Het  is  op  deze  wijze  mogelijk  om  meer  mensen  bij  het   functioneren  van  de  gemeente  te  betrekken,  verantwoordelijkheid  te  geven  en  hen  daarbij  in  te   zetten.  In  deze  structuur  is  het  ook  mogelijk  het  missionaire  werk  in  Oosterheem,  zoals  het  

Perronwerk  en  de  Perronmeetings,  onder  te  brengen  in  een  aparte  taakgroep  waardoor  dit  onder  de   directe  verantwoordelijkheid  en  aansturing  van  de  kerkenraad  gaat  vallen.  Deze  structuur  is  in  lijn   met  de  recente  kerkordewijziging  die  bepaalt  dat  de  geregistreerde  kerkelijk  werker  die  

verantwoordelijk  is  voor  het  missionaire  werk  als  ambtsdragers  bevestigd  moet  worden.      

 

Werkoverleg  

Op  dit  moment  zijn  er  binnen  de  gemeente  een  predikant  en  drie  kerkelijk  werkers  beroepsmatig   actief.  Hoewel  de  leiding  bij  de  kerkenraad  ligt  hebben  de  beroepskrachten  binnen  de  gemeente   specifieke  taken  en  verantwoordelijkheden.  Zij  hebben  een  belangrijke  rol  bij  de  gezamenlijke   ontwikkeling  en  uitvoering  van  de  missie  en  visie  van  de  Oosterkerk.  Daarom  is  naast  de  formele   structuur  regelmatig  goed  onderling  overleg  noodzakelijk.  In  zijn  boek  ‘Anders  verder’  noemt  René   de  Reuver  dit  een  ministry.  Hij  kiest  voor  deze  uitdrukking  om  aan  te  geven  dat  het  niet  alleen  om   werkoverleg  gaat.  Samen  leiding  geven  vraagt  ook  om  geestelijke  eenheid:  een  gezamenlijk  dienen   van  dezelfde  Heer.    

 

   

(18)

Schematisch  ziet  de  structuur  er  als  volgt  uit:    

 

  Taakgroepen    

De  kerkenraad  is  in  de  hiervoor  geschetste  structuur  verantwoordelijk  voor  het  (vaststellen  van)  het   beleid  van  de  gehele  gemeente  in  al  zijn  verschijningsgsvormen  en  op  alle  taakgebieden.  De  

afzonderlijke  taakgroepen  voeren  het  beleid  uit  binnen  de  door  de  kerkenraad  vastgestelde  kaders   en  leggen  over  de  uitvoering  verantwoording  af  aan  de  voltallige  kerkenraad.  De  taakgroepen  

(19)

hebben  daarnaast  als  taak  om  input  te  leveren  voor  het  vormen  van  beleid.  Daartoe  kunnen  zij  op   eigen  initiatief  of  op  verzoek  van  de  kerkenraad  (beleids)voorstellen  inbrengen.    

Het  is  aan  de  kerkenraad  om  te  zorgen  voor  een  goede  personele  invulling  van  de  diverse   taakgroepen  en  voor  beleidskaders  waarbinnen  deze  taakgroepen  kunnen  werken.  Voor  veel     taakvelden  is  dit  beleid  er  al,  vastgelegd  in  kerkenraadsbesluiten,  uitgeschreven  in  (deel)plannen  of   gewoon  onderdeel  van  het  handelen  in  de  praktijk.    

     

   

(20)

Hoofdstuk  7  Aanbevelingen  

De  werkgroep  wil  als  afronding  van  haar  werkzaamheden  graag  nog  enkele  aanbevelingen  meegeven   aan  de  kerkenraad.  De  kerkenraad  heeft  inmiddels  besloten  taakgroepen  in  te  stellen  op  het  gebied   van  missionair  werk,  diaconaat,  pastoraat  en  eredienst.  De  andere  taakgebieden  mogen  echter  niet   achterblijven.  Gelet  op  de  spoedige  ingebruikname  van  de  Oosterkerk  is  het  zeer  gewenst  dat  de   diverse  taakgroepen  op  korte  termijn  worden  ingesteld,  de  personele  invulling  ter  hand  wordt   genomen  en  de  werkzaamheden  ook  daadwerkelijk  worden  opgepakt.    

 

De  winst  van  het  werken  in  een  model  van  taakgroepen  is  dat  dit  een  gestructureerde  aanpak   mogelijk  maakt  op  de  diverse  taakvelden  en  mensen  kunnen  worden  ingeschakeld  met  de  

betreffende  specifieke  kwaliteiten.  Uiteraard  is  het  in  deze  structuur  van  belang  dat  de  kerkenraad   voldoende  ruimte  en  vertrouwen  geeft  aan  de  taakgroepen  en  de  taakgroepen  niet  gefrustreerd   worden  door  overmatige  afstemming  en  verantwoording.  Daar  tegenover  staat  dat  de  taakgroepen   zo  nodig  het  moderamen  en/of  kerkenraad  consulteren  bij  besluiten  die  wellicht  primair  de  

uitvoering  betreffen  maar  niettemin  tot  gevoelig  kunnen  liggen  binnen  (een  deel  van)  de  gemeente.    

 

Er  zijn  binnen  de  gemeente  de  nodige  verschillen  (zie  hoofdstuk  4).  Maar  die  verschillen  kunnen  ook   als  kracht  van  de  gemeente  worden  gezien.  Ook  in  de  gemeente  van  Korinthe  waren  grote  

verschillen.  Paulus  schrijft  hierover  in  zijn  eerste  brief  aan  deze  gemeente    (1  Kor  12).  Hij  wijst  er  op   dat  een  lichaam  ook  verschillende  leden  heeft  maar  samen  één  lichaam  vormen.  En  deze  leden   hebben  elkaar  allemaal  juist  nodig.  Paulus  schrijft  hierover  ‘Maar nu heeft God de leden, elk van hen afzonderlijk, in het lichaam een plaats gegeven zoals Hij gewild heeft.’    

 

Zo  mag  ook  iedereen  binnen  de  Oosterkerk  zijn  plaats  innemen  in  de  gemeente  en  zijn  of  haar  gaven   zijn  gaven  inzetten  op  die  plek  waar  deze  het  best  tot  hun  recht  komen.    

 

In  de  ogen  van  de  werkgroep  is  het  daarom  van  groot  belang  dat  we  als  gemeente  één  gezamenlijk   gedragen  visie  hebben  en  dezelfde  doelen  nastreven.  Dan  kan  er  ruimte  gegeven  worden  om  binnen   de  taakgroepen  gemotiveerd  invulling  te  geven  aan  het  beleid  en  binnen  een  mixed  economy  model   één  gemeente  te  zijn  in  verschillende  verschijningsvormen.  Kerkenraad,  taakgroepen  en  

gemeenteleden  zullen  deze  gezamenlijke  visie  voor  ogen  moeten  hebben  en  uitdragen.  Wij  willen  als   kerkenraad,  als  taakgroep,  als  gemeenteleden  groeien:    

-­‐ naar  boven  voor  een  hart  dat  klopt  voor  God;  

-­‐ naar  binnen  voor  een  hart  dat  klopt  voor  elkaar;    

-­‐ naar  buiten  voor  een  hart  dat  klopt  voor  de  mensen  om  ons  heen.    

 

De  visie  moet  de  basis  zijn  van  het  beleid  en  de  uitwerking  van  de  concrete  doelstellingen  binnen  de   diverse  taakgroepen.  Daarbij  zijn  steeds  alle  drie  dimensies  van  groei  even  belangrijk.    Dat  groeien   gaat  niet  vanzelf  maar  vindt  plaats  bij  de  Bron.  Het  proces  van  bezinning  bij  de  Bron  heeft  de   werkgroep  in  gang  gezet.  Een  doorgaande  bezinning  blijft  echter  nodig  om  als  gemeente  te  kunnen   groeien  bij  de  Bron.    

 

   

(21)

Aanbevelingen  voor  de  kerkenraad  in  het  kort:  

-­‐ stel  de  missie  en  visie  vast  (hoofdstuk  4)  als  richting  van  de  gemeente  voor  de  komende  vier   jaar;    

-­‐ draag  deze  missie  en  visie  uit  in  alle  geledingen  (bijv.  kerkenraad,  taakgroepen,   gemeenteleden)  van  de  gemeente;  

-­‐ stel  op  korte  termijn  de  taakgroepen  in,  zorg  dat  deze  voor  1  juli  2014  operationeel  zijn;  

-­‐ geef  de  opdracht  aan  de  taakgroepen  om  voor  1  september  2014  de  visie  te  vertalen  in   concrete  doelstellingen  voor  het  betreffende  taakgebied;    

-­‐ geef  de  opdracht  aan  de  taakgroepen  om  voor  1  januari  2015  deze  doelstellingen  uit  te   werken  in  concrete  plannen;    

-­‐ stel  een  procesbewaker/-­‐coördinator  aan  om  de  voortgang  van  het  proces  te  bewaken  en  als   aanspreekpunt  voor  de  taakgroepen;    

-­‐ geef  vanuit  de  gezamenlijke  visie  de  taakgroepen  de  ruimte  zodat  de  gaven  in  de  gemeente   breed  kunnen  worden  ingezet;  

-­‐ zorg  voor  een  doorgaande  bezinning  in  de  gemeente  op  de  drie  kenmerken  van  de   Christelijke  gemeente;  

-­‐ geef  bij  alle  activiteiten  in  het  bijzonder  aandacht  aan  de  kinderen  en  de  jeugd,  zij  vormen   een  groot  deel  van  de  gemeente.    

 

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

33 De vraag rijst derhalve of artikel 4, lid 1, en artikel 20, lid 1, van voornoemde verordening aldus moeten worden uitgelegd dat in het geval waarin wordt gesteld

In de voorgaande predikatiën of redevoeringen, van het begin van dit profetische boek, heeft Gods Geest door de profeet Jesaja, de schrikkelijke boosheid

Lijst van ingekomen stukken voor de Algemene Raadscommissie van 8 september 2009 Informatie van derden.. Informatie aangeboden door

[r]

Baudoin heeft contact gehad met Adviesbureau Bijma en er is in overleg kortgesloten om één van de twee kostenpunten te laten vallen omdat de kosten die hieronder vallen (kosten

En als God de Vader, en Jezus de Zoon het ultieme al voor ons gedaan hebben, dan zal de Goede Herder in alles voor ons zorgen.. En dit heb ik nu meer dan ooit tevoren

the meat is free from any evidence of animal infectious diseases as a result of import inspection conducted by animal health authorities of the Netherlands and is directly carried

De volgende morgen (volgend op de ontmoeting met de delegatie van de Joodse leiders) zag Johannes de Doper de Here Jezus naar zich toe komen.. En zo, oog in oog staande met