• No results found

10g.DE OPDRACHT VAN JEZUS IN DE TEMPEL 2 FEBRUARI

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "10g.DE OPDRACHT VAN JEZUS IN DE TEMPEL 2 FEBRUARI"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

10g.DE OPDRACHT VAN JEZUS IN DE TEMPEL 2 FEBRUARI

icoon 1 : De opdracht van Jezus in de Tempel 2 februari. De icoon is van de bekende Griekse iconenschilders: «Pachomeoi».

Troparion Toon 1

Verheug, u, begenadigde Moeder Gods en Maagd, Want uit u is opgegaan de Zon der Gerechtigheid:

Christus onze God.

Die hen verlicht die in het duister zijn.

Verblijd u ook rechtvaardige grijsaard, Want in uw armen mocht gij ontvangen, De Bevrijder van onze zielen.

(2)

2 Kondakion Toon2

Door Uw geboorte hebt Gij de maagdelijke schoot geheiligd, En de armen van de Rechtvaardige Simeon gezegend.

Gij zijt gekomen, Christus God, om ons heden te redden.

Schenk vrede aan Uw stad en versterk hen die Gij bemint, o enig Menslievende.

De lezing uit het Heilige Evangelie van het Hoogfeest:

Luc 2 : 22-40 - 22Toen de tijd aanbrak, waarop zij volgens de Wet van Mozes gereinigd moesten worden, brachten zij het kind naar Jeruzalem om het aan de Heer op te dragen, 23volgens het voorschrift van de Wet des Heren: Elke eerstgeborene van het mannelijk geslacht moet aan de Heer worden toe geheiligd, 24en om volgens de bepaling van de Wet des Heren een offer te brengen, namelijk een koppel tortels of twee jonge duiven. 25Nu leefde er in Jeruzalem een zekere Simeon, een wetsgetrouw en vroom man, die Israëls vertroosting verwachtte en de heilige Geest rustte op hem. 26Hij had een godsspraak ontvangen van de heilige Geest dat de dood hem niet zou treffen, voordat hij de Gezalfde des Heren zou hebben aanschouwd. 27Door de Geest gedreven was hij naar de tempel gekomen. Toen de ouders het kind Jezus daar binnenbrachten, om aan Hem het voorschrift der Wet te vervullen, 28nam ook hij het kind in zijn armen en verkondigde Gods lof met de woorden: 29'Uw dienaar laat gij, Heer, nu naar uw woord in vrede gaan: 30mijn ogen hebben thans uw Heil aanschouwd, 31dat Gij voor alle volken hebt bereid; 32een licht dat voor de heidenen straalt, een glorie voor uw volk Israël.' 33Zijn vader en moeder stonden verbaasd over wat van Hem gezegd werd. 34Daarop sprak Simeon over hen een zegen uit en hij zei tot Maria, zijn moeder: 'Zie, dit kind is bestemd tot val of opstanding van velen in Israël, tot een teken dat weersproken wordt, 35opdat de gezindheid van vele harten openbaar moge worden; en uw eigen ziel zal door een zwaard worden doorboord.' 36Er was ook een profetes, Hanna, een dochter van Fanuël uit de stam van Aser. Zij was hoogbejaard en na haar jeugd had zij zeven jaren met haar man geleefd. 37Nu was zij een weduwe van vierentachtig jaar. Ze verbleef voortdurend in de tempel en diende God dag en nacht door vasten en gebed. 38Op dit ogenblik kwam zij naderbij, dankte God en sprak over het kind tot allen die de bevrijding van Jeruzalem verwachtten. 39Toen zij alle voorschriften van de Wet des Heren vervuld hadden, keerden zij naar Galilea, naar hun stad Nazaret terug. 40Het kind groeide op en nam toe in krachten; het werd vervuld van wijsheid en de genade Gods rustte op Hem.

1.Wat staat in het Synaxarion(liturgische boek van de Orthodoxe Kerk)?

Op de zesde van deze maand gedenken wij de heilige Theofanie van onze Heer en God en Verlosser Jezus Christus. De doop van Christus heeft de hemelen geopend en leidt hen erbinnen die hun doop niet verontreinigen. De Voorloper doopte op de zesde dag Christus in de rivier. Aan Hem zij de heerlijkheid en de macht in de eeuwen der eeuwen. Amen.

(3)

3

2.Is er een verband tussen het Evangelie van dit feest me het Oude Testament?

Dit voorschrift vinden we terug in het Oude Testament in:

Leviticus 12: 1 – 8 - 1De Heer sprak tot Mozes: 2Zeg aan de Israëlieten: Wanneer een vrouw een kind krijgt en het is een jongen, dan is zij zeven dagen onrein, zoals tijdens de menstruatie. 3Op de achtste dag moet men de voorhuid van het kind besnijden. 4Drieëndertig dagen duurt het, voor zij rein is van het bloed der geboorte;

zij mag niets aanraken wat heilig is en niet opgaan naar het heiligdom, tot de dag van haar reiniging is aangebroken. 5Heeft zij een meisje ter wereld gebracht, dan is zij twee weken onrein, zoals tijdens de menstruatie. Zesenzestig dagen duurt het, voor zij rein is van het bloed der geboorte. 6Wanneer na de geboorte van een zoon of dochter, de dag van haar reiniging is aangebroken, moet zij de priester bij de ingang van de tent der samenkomst een lam van nog geen jaar voor een brandoffer aanbieden, en een duif en een tortel voor een zondoffer. 7De priester offert het, staande voor De Heer, en voltrekt voor haar de verzoening. Dan is de bron waaruit haar bloed gevloeid is, weer rein. Dit is de wet op de vrouw, die een kind heeft gekregen, een jongen of een meisje. 8Kan zij geen schaap betalen, dan mag zij ook twee tortels of duiven meebrengen, een voor het brandoffer en een voor het zondoffer. Daarmee voltrekt de priester voor haar de verzoening, zodat zij weer rein wordt.

3.Wat schreef Apostel Lucas over heilige Simeon?

Luc 2: 25 – 27 - 25Nu leefde er in Jeruzalem een zekere Simeon, een wetgetrouw en vroom man, die Israëls vertroosting verwachtte en de heilige Geest rustte op hem. 26Hij had een godsspraak ontvangen van de heilige Geest dat de dood hem niet zou treffen, voordat hij de Gezalfde des Heren zou hebben aanschouwd. 27 Door de Geest gedreven was hij naar de tempel gekomen.

Heilige Simeon had dus een belofte gekregen van de Heilige Geest, dat hij niet zou sterven, voordat hij de Gezalfde van de Heer zou hebben gezien.

De Gezalfde van Heer is dus de Messias, de Heer Jezus Christus.

De Heilige Simeon wist dus Wie de Messias is.

De Heilige Geest leidt hem op het juiste tijdstip naar de Tempel.

4.Wat is er toen in de tempel gebeurd?

Heilige Simeon nam de Heer Jezus Christus in zijn armen en zei:

Luc 2 : 29 – 32 – 29 Uw dienaar laat gij, Heer, nu naar uw woord in vrede gaan: 30mijn ogen hebben thans uw Heil aanschouwd, 31dat Gij voor alle volken hebt bereid; 32een licht dat voor de heidenen straalt, een glorie voor uw volk Israël. 32een licht dat voor de heidenen straalt, een glorie voor uw volk Israël.' 33 Zijn vader en moeder stonden verbaasd over wat van Hem gezegd werd.

(4)

4

5.Wat is de betekenis van de worden van Simeon?

De Belofte van de Heilige Geest aan de H. Simeon is vervuld. Met een gerust hart kan hij nu gaan sterven, want hij heeft Gods redding in het Kind, de Heer Jezus Christus mogen zien en Hem in zijn armen mogen vasthouden. Hij voegt er de profetische woorden aan toe, dat deze redding voor alle volkeren is bedoeld, met name ook voor de heidenen en tot heerlijkheid van het Volk van Israël. Met andere woorden, door dit Kind zal er duidelijkheid komen in Israël, velen komen ten val en anderen tot opstanding. Over Hem wordt veel gesproken en tegengesproken. Dus veel wordt over Hem gediscussieerd.Op die manier zal er duidelijkheid komen van wat er in de mensen leeft (over Hem) en hoe zij over Hem denken.

Jezus Christus is er Zélf ook duidelijk over, wanneer Hij de Twaalf Apostelen naar de wereld uitzendt:

Mat 10:16-23 - Zie, Ik zend u als schapen tussen wolven. Weest dus omzichtig als slangen en argeloos als duiven. 17Neemt u in acht voor de mensen. Zij zullen u overleveren aan de rechtbanken en u geselen in hun synagogen. 18Gij zult voor stadhouders en koningen gebracht worden omwille van Mij, om zo ten overstaan van hen en de heidenen getuigenis af te leggen. 19Maakt u echter, wanneer men u overlevert niet bezorgd over het hoe of wat van uw spreken: op dat ogenblik zal u worden ingegeven wat gij moet zeggen. 20Want niet gij zijt het die spreekt, maar door u spreekt dan de Geest van uw Vader. 21De ene broer zal de andere overleveren om hem te laten doden, de vader zijn kind; de kinderen zullen opstaan tegen hun ouders en hen ter dood doen brengen. 22Ge zult een voorwerp van haat zijn voor allen omwille van mijn Naam. Wie echter ten einde toe volhardt, hij zal gered worden. 23Wanneer men u in de ene stad vervolgt, vlucht dan naar een andere.Voorwaar, Ik zeg u: Gij zult niet gereed gekomen zijn met de steden van Israël op het ogenblik dat de Mensenzoon komt.

6. In Lucas 2:34 staat: “tot val of opstanding van velen in Israël” , wat wordt hiermee bedoeld?

Het is een profetie, specifiek gaat het hier om het Volk Israël. Zij die niet in Hem geloven zullen ten val komen en zij die wél in Hem geloven zullen deel hebben aan de heerlijkheid van de Verrijzenis.

7.Welke profetische boodschap heeft heilige Simeon voor de Moeder Gods?

Luc 2:35 - “….en hij zei tot Maria, zijn moeder: en uw eigen ziel zal door een zwaard worden doorboord.”

Natuurlijk schrok de H. Moeder Gods bij deze woorden. Hiermee bedoelde hij op het lijden en sterven van de Heer Jezus Christus. De Moeder Gods was hierbij aanwezig en we kunnen ons wel voorstellen, dat pijn van een moeder ondraaglijk is, wanneer haar zoon zulke gruweldaden moet ondergaan.

(5)

5

8.Hoe kunnen wij dit Hoogfeest samenvatten?

8.1 De Heilige Moeder Gods, de H. Jozef en het Kind gaan naar Jeruzalem om het aan God voor te stellen, zoals de Wet het verlangt.

8.2 Tegelijkertijd breng de H. Moeder Gods het vastgestelde offer voor haar reiniging.

8.3 Zij ontmoeten hier, geheel onverwacht, de H. Simeon en de Profetes Anna die profetische uitspraken doen over het Kind en dit erkennen als de Messias.

8.4 De H. Simeon ontvangt hier ook de vervulling van de belofte van de heilige Geest, zodat hij in vrede kan sterven. (Hij heeft de Messias mogen zien en vastgehouden)

8.5 Ook de H. Moeder Gods ontvangt een profetie, waaruit duidelijk wordt, dat het leven niet altijd gemakkelijk voor haar zal zijn.

9.Kent de Orthodoxe Kerk ook een dienst waar de moeder en vader met het pasgeboren kind naar de kerk komen?

Ja deze noemen we: “De kerkgang”. Vaak zijn de aanstaande peetouders ook aanwezig, het kind is immers nog niet gedoopt. Voor de moeder wordt een speciaal gebed gedaan en zij wordt binnengeleid in de kerk door de priester. Ook het kind wordt door de priester gezegend. De moeder legt het kind op de ambon, de priester neemt het kind op en waaneer het een jongen is, dan gaat de priester met hem door de Koninklijke deuren het altaar binnen en raakt met het hoofdje de vier zijden van het altaar aan.

Wanneer het kind een meisje is, dan raakt hij voorzichtig het hoofdje aan de ikoon van Christus. In beide gevallen maakt hij met het kind een kruisteken, gericht naar het altaar en geeft het aan de moeder terug vanaf de ambon.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Je zal niet meteen informatie krijgen naar welke geschiedenis het gedrag van je kind wijst, maar alleen al door het kijken met deze blik, nieuwsgierig naar waar het systeem

27 Gedreven door de Geest kwam hij naar de tempel, en toen Jezus’ ouders hun kind daar binnenbrachten om met hem te doen wat volgens de wet gebruikelijk is, 28 nam hij het in zijn

Titus 1 vers 6: Op de mannen die je uitkiest, mag niets aan te merken zijn, zij mogen slechts één vrouw hebben, hun kinderen moeten gelovig zijn en er mag niet van hen gezegd

Gedreven door de Geest kwam hij naar de tempel, en toen Jezus’ ouders hun kind daar binnenbrachten om met hem te doen wat volgens de wet gebruikelijk is, nam hij het in zijn armen

Zo iets gebeurt op Kerstmis: Gods Woord woont niet langer in Gods hart en in Gods taal alleen, het woont voortaan ook in een nieuwe mens 'van vlees en bloed', in het nieuwe kind

Het proportioneel universalisme in de Huizen van het Kind kan verduidelijkt worden aan de hand van volgende metafoor: alle gezinnen komen samen in dezelfde woonkamer in het Huis

Toen de ouders het kind Jezus daar binnenbrachten om aan Hem het voorschrift van de Wet te vervullen, nam ook Simeon het kind in zijn armen en verkondigde Gods lof met

Toen de ouders het kind Jezus daar binnenbrachten om aan Hem het voorschrift der Wet te vervullen, nam ook hij het Kind in zijn armen en verkondigde Gods lof met de woorden: